|
doorstart 50plusser/ouderenforum contact en uitwisseling
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Keesvi
Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 105 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 30 Okt 2024 14:08:43 Onderwerp: Is Nederland nog een democratie? |
|
|
Volgens recente peilingen haalt de PVV nog steeds een riante meerderheid. Wat zegt dat over Nederland als democratie? De PVV is immers bij uitstek een anti-democratische organisatie, hoe bizar ook met maar één persoon als lid en met een aantal speerpunten waarvan je je af kunt vragen of die niet strijdig zijn met de Grondwet, de Universele Mensenrechten en internationale verdragen. De democrtie, de wil van het volk, vertegenwoordigd door één enkel persoon?
Even wat punten die me zo gauw te binnen schieten maar er zijn er waarschijnlijk veel meer:
- Het recht op demonstreren moet drastisch worden ingeperkt.
- Grenscontroles invoeren.
- Vrijheid van godsdienst beperken tot christendom, jodendom en desnoods atheïsme.
- Vrijheid van meningsuiting beperken.
- Onafhankelijke media ernstig beperken dan wel opheffen, zoals NPO, MSM.
- LHBTI-rechten beperken, dus openbare uitingen verbieden, genderbeleid afschaffen, homohuwelijk verbieden.
En waarschijnlijk nog wel meer waarbij je je kunt afvragen of een te ver doorgeschoten democratie niet juist ontevredenheid en daardoor anti-democratie in de hand werkt? Kom daar maar eens uit...
Mij helpt het een klein beetje om me af te vragen of het fenomeen referendum een goed democratisch mechanisme is. Dat zou toch bij uitstek democratie zijn? De wil van het volk? Je omzeilt daar toch de hele bureaucratie van eens per vier jaar stemmen, en de elitaire ambtenarij mee? |
|
Terug naar boven |
|
|
|
Geplaatst: 30 Okt 2024 14:08:43 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
|
Willemijn
|
Geplaatst: 30 Okt 2024 15:59:05 Onderwerp: |
|
|
God beware me dat we via referenda belangrijke beslissingen gaan nemen in een tijd dat veel mensen zich vrijwel uitsluitend informeren via sociale media, gestuurd door algoritmen. Om met de laatste podcast van Maarten van Rossum te spreken: Nederland is voor een groot deel één groot Ugchelen. Nou ik leg niet graag mijn lot in de handen van Ugchelaars.
Naast wat jij opnoemt, wil ik nog onderwijs toevoegen. Zowel de BBB, als FvD en PVV hebben weleens laten weten invloed te willen hebben op de inhoud van de lessen.
Ook de toenemende kritiek op de onafhankelijke rechterlijke macht is een teken aan de wand dat we alert moeten zijn.
En vergeet niet de wens en de pogingen om wetten en regels, die nationaal en internationaal zijn vastgesteld , met de voeten te treden mbt opvang van asielzoekers.
Hoewel ik ook wel de bezwaren zie van een lage kiesdrempel en derhalve heel veel te kiezen partijen zoals wij hebben, denk ik ook dat het een zegen is dat wij geen 2 partijenstelsel hebben. Want wat zou de uitslag zijn bij de keuze voor Timmermans óf Wilders? Als onze democratie al kan worden behouden ligt dat voor een groot deel daar aan. |
|
Terug naar boven |
|
|
Klaas
|
Geplaatst: 30 Okt 2024 16:12:44 Onderwerp: |
|
|
Wetenschap, studentenuitwisseling, cultuur, innovatie, kan ook van Wilders allemaal de prullenbak in.
Wordt veelvuldig (zo ook gister nog) belicht door Boekestijn en de Wijk (gratis podcast) en dat is desastreus voor een economie die als kenniseconomie een hoge vlucht had kunnen maken in deze tijd en we eigenlijk niet veel andere opties hebben, had móeten maken dus eigenlijk om een beetje mee te kunnen komen
Nog vergeten: Wilders wil 0 euro naar klimaat wat vanzelfsprekend ook funest zou uitpakken, meegaan met de transitie en daar zo goed mogelijk in investeren is investeren in je toekomst. |
|
Terug naar boven |
|
|
Willemijn
|
Geplaatst: 30 Okt 2024 18:44:56 Onderwerp: |
|
|
Klaas schreef: | Wetenschap, studentenuitwisseling, cultuur, innovatie, kan ook van Wilders allemaal de prullenbak in.
Wordt veelvuldig (zo ook gister nog) belicht door Boekestijn en de Wijk (gratis podcast) en dat is desastreus voor een economie die als kenniseconomie een hoge vlucht had kunnen maken in deze tijd en we eigenlijk niet veel andere opties hebben, had móeten maken dus eigenlijk om een beetje mee te kunnen komen
Nog vergeten: Wilders wil 0 euro naar klimaat wat vanzelfsprekend ook funest zou uitpakken, meegaan met de transitie en daar zo goed mogelijk in investeren is investeren in je toekomst. |
En het bizarre is dat de ministeries van landbouw, gezondheid en klimaat allemaal de oplossing voor de problemen willen zoeken in innovaties. Tja...moet je er wel in willen investeren, lijkt mij dan. Maar ik heb er dan ook geen verstand van, van regeren. |
|
Terug naar boven |
|
|
Keesvi
|
Geplaatst: 1 Nov 2024 02:02:44 Onderwerp: |
|
|
In feite is er op alle beleidsterreinen, behalve asielbeleid sprake van gebrek aan beleid. Van een langetermijnvisie is al helemaal geen sprake, gezien het afknijpen van cultuur, onderwijs en wetenschap. Dat is allemaal 'democratisch' tot stand gekomen omdat de PVV erin geslaagd is dat ene issue, immigratie, al het andere ta laten ondersneeuwen, als niet belangrijk te presenteren of het al dan niet vermeende disfunctioneren aan asielzoekers toe te schrijven, voor PVVers synoniem aan immigranten. Overigens wordt er ook bij rechts, met name in VVD-kringen gemord over het eenzijdige en kortzichtige kabinetsbeleid. Zie hier commentaar van Sjuul Paradijs, ex-hoofdredacteur van de Telegraaf bij WNL, tot stomme verbazing van de presentatoren: WNL Vandaag.
Ik vraag me al langer dan vandaag af wat er met onze democratie aan de hand is maar na de laatste verkiezingen al helemaal. Mijn associatie met referenda is niet uit de lucht gegrepen. Die uit 2005 over de Europese grondwet werd aangegrepen om tegen het toenmalige kabinet te protesteren door tegen te stemmen en zo zijn er wel meer voorbeelden van misbruik, om het zo maar te noemen. Mijn grootste bezwaar is dat referenda de waan van de dag ruim baan geven. Als we zien hoe de politieke ontwikkelingen na de laatste verkiezingen ontaarden in een complete chaos dan vrees ik het ergste als we onze democratie middels referenda tot uiting laten komen. Als het al erger kan.
In de Verenigde Staten van Amerika loopt het compleet uit de hand wat deels te wijten is aan het districtenstelsel maar een overeenkomst met hier, Nederland, maar ook een aantal andere lidstaten van de EU, is dat democratie steeds meer een dictatuur van de grootste bek dreigt te worden.
Werkt democratie alleen maar als de burgers zich netjes gedragen, elementaire omgangsvormen respecteren of tenminste de Grondwet? Of voldoet die Grondwet domweg niet meer? |
|
Terug naar boven |
|
|
Keesvi
|
Geplaatst: 2 Nov 2024 22:09:30 Onderwerp: |
|
|
De stelling van deze NRC-column van Caroline de Gruyter is Politici verrechtsen meer dan kiezers. Ik heb even zitten dubben in welke discussie ik dit item moest plaatsen maar vanwege de parallellen zowel als de verschillen tussen de VS en Nederland waar ik continue naar op zoek ben heb ik deze gekozen. De links van het artikel zijn meegenomen in de quote:
Citaat: | Op een warme zondag in oktober organiseerden Trump-supporters in Florida de ‘Ultimate Trump Boat Parade’. Het was een uitzinnige optocht van toeterende motorjachten, met harde muziek en overal vlaggen: Amerikaanse vlaggen, vlaggen met Donald Trumps portret, met de tekst ‘MAGA’ – Make Amerika Great Again – en met hier en daar swastika’s. Ja, swastika’s. Clips op sociale media laten dat duidelijk zien. Boven het geraas van buitenboordmotoren riepen Trump-aanhangers met swastika’s en schedels op hun T-shirt dingen als „Make Amerika white again!” en „Heil Trump”. Er waren er die de nazigroet brachten.
Sommige Republikeinen zeiden dat boten met swastika’s snel geweerd waren van de parade. Anderen beweerden dat er helemaal geen swastika’s waren en dat de Democraten de filmpjes met AI hadden gemaakt. Hoe dan ook, die swastika’s gingen de wereld rond in een week waarin Kamala Harris Trump voor „fascist” uitmaakte. Dit alles bevestigt het beeld dat Amerika enorm verrechtst. En dat het niet vreemd zou zijn als Trump op 5 november weer gekozen wordt. De implicatie is: Trump vertegenwoordigt iets dat leeft in de samenleving. In een democratie maken burgers immers bij elke verkiezing de afweging welke partij hun opvattingen en belangen het best vertegenwoordigt. Als Trump wint, komt dat doordat de publieke opinie in Amerika naar rechts schuift en mensen anders denken dan vroeger over migratie, veiligheid of de economie.
Maar is dat wel zo? De Amerikaanse politicoloog Larry Bartels zegt van niet. Hij doet al jaren onderzoek naar de publieke opinie in Amerika en Europa, waar velen ook zeggen dat kiezers verrechtsen. Bartels concludeerde al in 2016 – toen Trump tot president werd gekozen – in een boek dat hij met vakgenoot Christopher Achen schreef, Democracy For Realists; Why Elections Do Not Produce Responsive Government, dat de publieke opinie zelfs over migratie amper is verschoven afgelopen jaren. Wie er verschoven zijn, zijn de politici. Volgens Bartels hechten wij te veel aan de romantische „folklore-theorie” van de democratie aangestuurd door kiezers. Het is veel cynischer: niet de kiezer, maar politieke elites bepalen het lot van de democratie.
Als conservatieve kiezers alleen extreemrechtse partijen op hun stembiljet zien, moet je niet verbaasd zijn dat die partijen goed boeren. Maar dat betekent niet dat kiezers ineens extreemrechts zijn geworden. In een artikel in Foreign Affairs, deze week, houdt Bartels Republikeinse politici, niet kiezers, verantwoordelijk voor Trumps mogelijke winst op dinsdag. Als zij afstand hadden genomen van de bestorming van het Capitool en Trumps aantijging dat zijn verkiezingswinst in 2020 is „gestolen”, was het politieke discours in Amerika nu anders geweest. Als de Republikeinen hun rug recht hadden gehouden, en alle gematigden niet de partij uit hadden gewerkt, hadden rechtse kiezers nu niet op Trump hoeven stemmen, een veroordeelde charlatan die weinig opheeft met de democratie. Maar goed, zo is het nu en dus stemmen ze op Trump. Zelfs als Trump een fascist is, betekent dat nog niet dat zijn kiezers dat zijn. Verkiezingen gaan amper over issues. Veel kiezers zijn te druk met werk en familie om hun standpunt over klimaat of handel te bepalen, laat staan complexe begrippen als ‘democratie’. Ze stemmen omdat ze bij een partij willen horen. Of, steeds vaker, omdat ze niet bij een àndere partij willen horen.
Een peilingbureau liet laatst honderd beleidsvoorstellen van Trump en Harris door kiezers beoordelen, zonder te vermelden wie wat had voorgesteld. Harris’ voorstellen kregen bijna allemaal meerderheidssteun, ook bij Republikeinse kiezers. Trumps voorstellen waren veel minder populair. Amerikaanse kiezers steeds rechtser? Hou toch op.
Als Trump dinsdag wint, zullen Viktor Orbán, Geert Wilders en andere extreemrechtse politieke agitators in Europa roepen: „Het volk heeft gesproken!” Ze zullen het gebruiken als legitimatie voor meer extremisme, zodat zij meer macht krijgen, ook hier. Trap er niet in. ‘Het volk’ zit gewoon in het politieke midden. Het zijn politici die bepalen of het daar blijft of niet. |
Een geruststelling vind ik het niet maar ergens, als ik mag extrapoleren naar Nederland, vind ik het wel bemoedigend dat Henk en Ingrid niet zo (extreem)rechts blijken te zijn als vaak voorgesteld wordt in een scherpe analyse van hoe populisme werkt. Wat zouden niet-populistische politici moeten doen om die zogenaamde 'wil van het volk' te ontmaskeren en de kiezers een juiste voorstelling van zeken te geven? Hetzelfde wapen, populisme hanteren? IJzerenheinig feiten blijven hanteren en daarmee de het populisme om de oren blijven slaan? Wat meer leiderschap op zich nemen dan de slappe hap die ze nu laten zien? |
|
Terug naar boven |
|
|
Pien
|
Geplaatst: 3 Nov 2024 11:51:05 Onderwerp: |
|
|
Wat ik hoop is dat Lubach heel veel bekeken gaat worden volgend jaar op RTL7. Dat ook PVV stemmers om hem kunnen lachen en zijn uitleg, die vaak zo helder is, begrijpt. Het is wellicht ijdele hoop maar ik heb wel die hoop. |
|
Terug naar boven |
|
|
Dagmar57
|
Geplaatst: 4 Nov 2024 13:13:56 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Hurenkamp haalt zijn boek ‘De macht der gewoonte’ aan, dat hij in 2022 met socioloog Jan Willem Duyvendak publiceerde.Daarin kijken de twee wetenschappers met een empirische, sociologische blik naar de ontwikkeling van normen en waarden van de Nederlanders in de laatste decennia. Ze putten daarin onder meer uit cijfers en bevolkingsonderzoeken van het CBS en het SCP en trekken een interessante conclusie: Nederlanders gaan steeds meer op elkaar lijken. ‘Mannen en vrouwen in Nederland leiden meer en meer dezelfde levens, mensen met een migratieachtergrond gaan in opvattingen en gedrag meer en meer op de rest van de bevolking lijken’, schrijven ze. Maar media, politiek en samenleving sluiten hiervoor hun ogen, zo stelt het duo. Er zou sprake zijn van ‘onwil en onvermogen’ om de feiten onder ogen te zien.
Waardoor wordt onze democratische geesteshouding minder?
“Het is een buitengewoon complexe ontwikkeling, maar een belangrijk onderdeel daarvan is dat we steeds meer in bubbels leven. Het is ook echt meetbaar, kijk bijvoorbeeld maar naar recente cbs-data, waaruit blijkt dat mensen in toenemende mate alleen mensen van hun eigen soort tegenkomen. Als je jezelf niet dwingt om bij een vereniging, sport of kerk te gaan waar je een gemengd publiek tegenkomt, dan woon en werk je waarschijnlijk voornamelijk onder gelijkgestemden. Dat tast natuurlijk ook het democratische ethos aan.”
|
https://www.nemokennislink.nl/publicaties/we-leiden-aan-democratie-armoede/
Vond het wel een goed stuk en een reële kijk.
Natuurlijk moeten we alert blijven op onze democratie en Wilders in de gaten houden, maar om dan gelijk te doen alsof onze democratie er niet meer is, is naar mijn idee ook een angstcultuur kweken.
Heel juist is de conclusie dat we in omgevingsbubbels leven en dat met name dat voor polarisatie zorgt.
De b.v. Groen Links stemmers (beter opgeleid, meer geld, koopwoningen) wonen in de duurdere wijken waar niet de meer kwetsbaren wonen (o.a. uitkeringsgerechtigden, asielzoekers, arbeidsmigranten) en de arme oudere wijken waar weinig geld is vooral de meer kwetsbaren samen leven en die 2 groepen elkaar dus in het echte leven weinig tegen komenen dus weinig kijk hebben op hoe de tegenpartij leeft.
Dus de verdeling van woningen moet veel beter en huur en koophuizen en sociale huurwoningen veel meer samen in 1 wijk en niet zo apart.
Onbekendheid wederzijds kweekt polarisatie. |
|
Terug naar boven |
|
|
Klaas
|
Geplaatst: 4 Nov 2024 13:32:44 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Groen Links stemmers (beter opgeleid, meer geld, koopwoningen) wonen in de duurdere wijken waar niet de meer kwetsbaren wonen (o.a. uitkeringsgerechtigden, asielzoekers, arbeidsmigranten) en de arme oudere wijken waar weinig geld is vooral de meer kwetsbaren samen leven en die 2 groepen elkaar dus in het echte leven weinig tegen komen en dus weinig kijk hebben op hoe de tegenpartij leeft. |
Als je al zo'n tweedeling zou kunnen maken wonen die groepen toch niet in aparte enclaves? En ook wanneer je niet in dezelfde wijk woont, je rijdt er toch doorheen, je leest er toch over, verneemt toch op de een of andere manier van de problemen die kwetsbare groepen in onze samenleving ondervinden?
En je weet als kwetsbare groep toch ook dat juist Groen-Links politiek voor jou op wil komen, als ze maar eens de kans daartoe konden krijgen?
https://groenlinks.nl/standpunten/wonen/eerlijk-wonen
Het punt is volgens mij dat van de mensen die we tot de kwetsbaren kunnen rekenen een grote hoeveelheid zich onvoldoende laat informeren, of daar misschien soms de mogelijkheid niet toe heeft en/of zich gemakkelijk laat beïnvloeden door de onzin van een schreeuwerige alles en iedereen verketterende populist als Wilders |
|
Terug naar boven |
|
|
Dagmar57
|
Geplaatst: 5 Nov 2024 17:57:34 Onderwerp: |
|
|
Klaas schreef: |
Als je al zo'n tweedeling zou kunnen maken wonen die groepen toch niet in aparte enclaves? En ook wanneer je niet in dezelfde wijk woont, je rijdt er toch doorheen, je leest er toch over, verneemt toch op de een of andere manier van de problemen die kwetsbare groepen in onze samenleving ondervinden?
Het is echt heel iets anders of je over de problemen leest of op het nieuws hoort of ze van nabij in je eigen woonomgeving mee maakt, ik snap echt niet dat je dat verschil niet ziet.
Ik lees ook over mensen in oorlogsituaties, maar ik leef niet in een land met oorlog en dat is wezenlijk iets anders dan dat ik er over lees, dan ervaar je aan den lijve hoe het is.
Het punt is volgens mij dat van de mensen die we tot de kwetsbaren kunnen rekenen een grote hoeveelheid zich onvoldoende laat informeren, of daar misschien soms de mogelijkheid niet toe heeft en/of zich gemakkelijk laat beïnvloeden door de onzin van een schreeuwerige alles en iedereen verketterende populist als Wilders
Kwetsbaren zijn volgens jou dus per defenitie mensen die informatie tekort komen?
|
|
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|