Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Pien
|
Geplaatst: 5 Nov 2024 23:27:03 Onderwerp: |
|
|
Wij zitten er ook klaar. Hebben contact met USA (dochter vriendin die net als haar moeder Harris stemde). We volgen NL TV en de BBC. We maken er wat van. Leuk Willemijn.
Laatst aangepast door Pien op 5 Nov 2024 23:27:40; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
|
Geplaatst: 5 Nov 2024 23:27:03 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
|
Keesvi
Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 105 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 5 Nov 2024 23:27:17 Onderwerp: |
|
|
Zou het me verbazen als een aantal Amerikanen op Trump stemt om een burgeroorlog te voorkomen?
Ik zit er ook klaar voor, in de wetenschap dat ik morgenochtend en misschien zelfs over een week of langer nog geen steek wijzer ben wegens minimale verschillen en hertellingen.
Maar wie weet gaan de exit polls een volkomen verrassing opleveren en daar zit ik straks toch op te hopen.
Laatst aangepast door Keesvi op 5 Nov 2024 23:35:52; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Pien
|
Geplaatst: 5 Nov 2024 23:31:04 Onderwerp: |
|
|
Hoop doet leven Kees. Ik hoop mee. |
|
Terug naar boven |
|
|
Pien
|
Geplaatst: 6 Nov 2024 03:15:58 Onderwerp: |
|
|
Welterusten. Spannend is het. Ik kijk morgen weer verder. |
|
Terug naar boven |
|
|
Keesvi
|
Geplaatst: 6 Nov 2024 03:36:15 Onderwerp: |
|
|
Welterusten, Pien. Ik wacht nog een paar uitslagen af, hoewel ik geen idee heb of het komende, pak 'm beet, uur het verschil zal gaan maken. Sommige commentaren (ik kijk NOS) zijn wel boeiend, met name die uit de VS zelf, maar de meeste geloof ik eerlijk gezegd wel, voegen voor mij niets toe.
Tussendoor volg ik NYT, breaking: Josh Stein Defeats Mark Robinson in North Carolina Governor’s Race |
|
Terug naar boven |
|
|
Keesvi
|
Geplaatst: 6 Nov 2024 06:49:22 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat het inmiddel wel duidelijk is. Wat een dieptepunt... |
|
Terug naar boven |
|
|
Pien
|
Geplaatst: 6 Nov 2024 08:14:46 Onderwerp: |
|
|
Zoals het er nu naar uitziet is Trump de Next president van de VS. Drie zenders geven a dit nu aan. Pffff het was te verwachten |
|
Terug naar boven |
|
|
Keesvi
|
Geplaatst: 6 Nov 2024 08:41:25 Onderwerp: |
|
|
Ik was er ook niet gerust op. De kans dat Harris toch nog wint acht ik uitgesloten. De republikeinen hebben dan met de senaat, het huis van afgevaardigden en de opperrechters samen met het presidentschap nu de absolute meerderheid en dus de macht volledig in handen. De Amerikanen hebben er democatisch massaal voor gekozen om een begin te maken met het afschaffen va de democratie. Mag ik dat alsjeblieft domrechts noemen, in de wetenschap dat de situatie in Nederland misschien nog niet zo ver maar geen haar beter is? Harris valt weinig te verwijten. In mijn ogen heeft ze het goed gedaan maar ze kwam te laat in beeld en zat in een spagaat omdat de boodschap van de democraten te vaag was met verkeerde prioriteiten, o.a. te weinig aandacht voor en nadruk op de economie. Jammer dat haar sterke punten, zoals vrouwenrechten, niet voldoende waren om het vertrouwen van veel meer vrouwen te winnen. Kennelijk keken die breder dan alleen het recht op abortus. Opmerkelijk vind ik wel het hoge percentage Trumpstemmers onder de zwarte mannen. Ook die hebben kennelijk meer oog voor de economie gehad dan alleen hun burgerrechten. Economisch hebben ze gemiddeld ook meer te verliezen dan in het verleden.
De middenklasse van de Amerikanen kunnen het de komende jaren wel vergeten en natuurlijk helemaal de minimum-inkomens, terwijl er een klasse van superrrijke oligarchen meer vrij spel dan ooit krijgt. Daarnaast vrees ik het ergste voor het buitenlandbeleid van de VS, dat waarschijnlijk zal, moet gaan leiden tot drastische bijstelling van de politiek en het beleid vab de Europese naties. Het is natuurlijk ahteraf praten maar we hebben veel te lang geleund op de VS, zowel in economisch als in militair opzicht. Ik ben absoluut geen voorstander van isolationisme en zeker ook niet van het creeren van een vijandbeeld maar Europa zal zich qua zelfredzaamheid eindelijk eens heel goed moeten gaan beraden. Ik vrees het ergste met de toenemende verdeelfheid binnen de EU... |
|
Terug naar boven |
|
|
Willemijn
|
Geplaatst: 6 Nov 2024 09:24:34 Onderwerp: |
|
|
Was ik de hele nacht lichtelijk teleurgesteld dat er geen reactie na mijn post kwam, zie ik nu pas dat ik een pagina verder had moeten kijken.. Lekker slim. Ik ging om 5 uur slapen, heel onrustig in mijn hoofd. Dan tussendoor toch nog steeds op mijn foon kijken. Pffff. Wat een teleurstelling en wat een spannende tijd komt eraan. Ook winst in de senaat en het Huis.
Laten we er maar het beste van hopen.
Vanavond vroeg naar bed, das zeker. |
|
Terug naar boven |
|
|
Dagmar57
|
Geplaatst: 6 Nov 2024 09:44:06 Onderwerp: |
|
|
Heel, heel heel jammer dat Harris niet heeft gewonnen.
Alle peilingen zaten er totaal naast, het ligt helemaal niet dicht bij elkaar, Trump heeft een gigantische overwinning behaald.
Ik hou mijn hart vast voor wat dit gaat betekenen voor de wereldpolitiek. |
|
Terug naar boven |
|
|
Klaas
|
Geplaatst: 6 Nov 2024 09:48:50 Onderwerp: |
|
|
Boze mensen die anders nooit gaan stemmen hebben nu hun stem op Trump uitgebracht, want die is ook boos
En teveel Harris aanhangers waren toch niet enthousiast genoeg om de gang naar de stembus te maken.
Beetje zoals hier dus.
We gaan dit voelen, veel meer dan we tot nu toe Wilders hebben gevoeld die overigens door deze stemuitslag nog meer de wind in de zeilen heeft gekregen |
|
Terug naar boven |
|
|
Willemijn
|
Geplaatst: 6 Nov 2024 13:28:53 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat het ook te maken heeft met het simpele antwoord op de vraag: Wanneer hadden jullie het beter? Onder Trump of onder Biden? Hoewel wereldwijd door o.m. de oorlog in de OekraÏne de prijzen fors stegen en de VS sneller herstelt dan andere landen, zullen veel mensen zich hebben laten leiden door hun portemonnee. Trump gaat nu profiteren van de fors groeiende economie op dit moment, onder Biden ingezet.
Als hij die forse importheffingen gaat doorzetten zal dat echter voor de gewone en lage inkomens negatief uitpakken. Geen goedkope spullen meer uit o.a. China en de reactie van de handelslanden die op hun beurt de belasting Amerikaanse produkten zullen verhogen. Dus ook hier zullen we het in onze portemonnee merken.
Ik maak me grote zorgen over het ongeleid projectiel dat hij is, zeker nu er geen verstandiger en veranwoordelijker mensen in zijn staf zullen zitten zoals eerder nog iemand als Kelly. Trump neemt wraak.
En dan Musk. De eerste Amerikaanse oligarch die als eigenaar van het grootste sociale netwerk ter wereld, eigenaar van SpaceX, waarschijnlijk veel invloed zal krijgen opde Amerikaanse politiek. En Bezos? Wat een eng zootje... |
|
Terug naar boven |
|
|
Virgo
|
Geplaatst: 6 Nov 2024 15:18:10 Onderwerp: |
|
|
Hoe is het mogelijk dat een onbeschaafde bullebak ongeveer de helft van het Amerikaanse volk achter zich weet te krijgen.
Het is wel positief dat Trump in januari 2025 een einde gaat maken aan de oorlogen in Oekraïne en in het Midden-Oosten.
Poetin en Xi Jinping lachen in hun vuistje want het zal voor hen niet moeilijk zijn Trump te manipuleren en de macht van het Westen versneld af te breken.
Met "America first" brengt Trump ongewild de nieuwe Chinese wereldorde dichterbij.
En wij? Wij staan erbij en kijken ernaar. Hopend dat er onverwachte dingen kunnen gebeuren die de loop van de geschiedenis veranderen. |
|
Terug naar boven |
|
|
Klaas
|
Geplaatst: 6 Nov 2024 16:06:49 Onderwerp: |
|
|
Drie maal gewonnen
house, senate en presidency
het kon niet erger |
|
Terug naar boven |
|
|
Keesvi
|
Geplaatst: 6 Nov 2024 19:27:51 Onderwerp: |
|
|
Ja, dus controle over de wetgevende, de uitvoerende en de controlerende macht. Hoe dictatoriaal wil je het hebben? Staat daar continue de messias uit te hangen en het werkt nog ook. Nu nog even de oorlog in Oekraine binnen een etmaal beeindigen, alle niet-geregistreerde immigranten eruit schoppen, draconische importheffingen invoeren en iedereen is gelukkig en kan weer vredig indutten. |
|
Terug naar boven |
|
|
|
Geplaatst: 6 Nov 2024 19:27:51 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|