doorstart 50plusser/ouderenforum
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Rellen Amsterdam
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 9 Nov 2024 12:13:21    Onderwerp: Rellen Amsterdam Reageren met citaat

Wat afschuwelijk om de wereldpers te halen met deze rellen in Amsterdam.

De supporters van de Israelische voetbalclub zijn zelf ook geen lieverdjes en hebben van te voren zelf ook geprovoceerd in Amsterdam (vlagen in brand steken, taxi in brand gestoken, provoceerde taal), maar om nu deze supporters te achtervolgen en op te jagen in de straten van Amsterdam omdat ze Joods zijn is toch wel even iets heel anders.

Wat is dat toch met de wereld, dat geweld plegen de standaaard wordt?
Waarom denkt iedereen dat ze het recht van het gelijk hebben om dat te doen?
Ik verafschuw het tot in de grond van mijn hart.

https://www.volkskrant.nl/binnenland/rellen-amsterdam-maccabi-tel-aviv~bae84eed/
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 9 Nov 2024 12:13:21    Onderwerp:

Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 9 Nov 2024 12:40:57    Onderwerp: Reageren met citaat

In de media wordt inderdaad gesproken van jodenvervolging en een pogrom maar het gaat hier om Israëlische staatsburgers die voor Israel uitkomen, Israel vertegenwoordigen in een competitie in een periode dat de Palestijnen en andere groeperingen in het midden oosten aan ongekend geweld, aan de grootste mogelijke oorlogsmisdrijven door Israël begaan, waaronder uithongering en de vernietiging van dorpen van volstrekt onschuldige burgers overgeleverd zijn. De voetbalwedstrijd had onder deze omstandigheden nooit moeten plaatsvinden is mijn mening
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 9 Nov 2024 13:34:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:
In de media wordt inderdaad gesproken van jodenvervolging en een pogrom maar het gaat hier om Israëlische staatsburgers die voor Israel uitkomen, Israel vertegenwoordigen in een competitie in een periode dat de Palestijnen en andere groeperingen in het midden oosten aan ongekend geweld, aan de grootste mogelijke oorlogsmisdrijven door Israël begaan, waaronder uithongering en de vernietiging van dorpen van volstrekt onschuldige burgers overgeleverd zijn. De voetbalwedstrijd had onder deze omstandigheden nooit moeten plaatsvinden is mijn mening

Geen excuus voor dit geweld. Het was niet gericht tegen de Israëlische regering maar wel degelijk tegen joden, getuige de leuzen die werden geroepen. Overigens legitimeert protest tegen de Israëlische regering ook in geen enkel geval dit geweld tegen burgers van Israël. Het is gewoon tuig en ik hoop dat er velen worden opgepakt en fors gestraft. Verder hoop ik dat iedere burger in de eigen omgeving elke uiting van antisemitisme openlijk afkeurt. Wie zwijgt stemt toe.
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 9 Nov 2024 13:45:55    Onderwerp: Reageren met citaat

De voetbalrellen hebben natuurlijk alles met de schanddaden die Israël in Gaza , de westoever en Libanon begaat te maken en niets met Joden buiten Israël.
Maar ik vind het prima om het hierover radicaal oneens te zijn hoor en blijf erbij dat deze wedstrijd nooit had moeten plaatsvinden zoals ik ook heel sterk voor een boycot op andere vlakken ben zo lang Israël niet stopt met zijn oorlogsmisdaden
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 9 Nov 2024 14:14:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:
De voetbalrellen hebben natuurlijk alles met de schanddaden die Israël in Gaza , de westoever en Libanon begaat te maken en niets met Joden buiten Israël.
Maar ik vind het prima om het hierover radicaal oneens te zijn hoor en blijf erbij dat deze wedstrijd nooit had moeten plaatsvinden zoals ik ook heel sterk voor een boycot op andere vlakken ben zo lang Israël niet stopt met zijn oorlogsmisdaden

Inderdaad oneens hierover. Mensen werden opgejaagd en mishandeld. Gewone Nederlandse Joden worden in toenemende mate belaagd, dat moet je niet willen ontkennen en dit geweld is een teken dat dit escaleert en de oorlog die Israël voert wordt als legitimatie gebruikt voor iets dat allang smeult en steeds zichtbaarder wordt.
Overigens ben ik er ook zeker van dat het een deel van de relschoppers niet gaat om politieke motieven of antisemitisme, maar puur om het rellen op zich. Dezelfden die plunderden tijdens de coronoa-rellen of zwartepiet-rellen. Beroepsvandalen.
De Israëlische regering helpt het alleen maar doordat hiermee het "bewijs" wordt geleverd dat Joden alleen in Israël veilig zijn en er dus terecht wordt gevochten voor het behoud van hun land.
En voor Wilders is het nieuw voedsel om zijn moslimhaat te verspreiden ( zie je wel, dit roep ik al jaren, weg met het Marokkaanse tuig). Xenofoob rechts wrijft in de handen.
Ik maak me grote zorgen hierover.
Overigens kan ik instemmen met het boycotten van Israëlische clubs en sporters bij internationale toernooien, zoals met Rusland gebeurt.
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 9 Nov 2024 14:57:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Willemijn schreef:

De Israëlische regering helpt het alleen maar doordat hiermee het "bewijs" wordt geleverd dat Joden alleen in Israël veilig zijn en er dus terecht wordt gevochten voor het behoud van hun land.

Israël is bezig 2.200.000 Gazanen uit te hongeren, Westbank Palestijnen te terroriseren en weg te jagen (al decennia lang) en dorpen in Libanon weg te vagen "voor het behoud van hun land"?

Zo had ik het nog niet bekeken
Met het niets- en niemand ontziende zionisme is de haat jegens Israël begonnen in het Midden Oosten en nu die rücksichtlose kolonisatie weer verder in gang is gezet ten koste van vele miljoenen niet-Joden die het recht op hun grond en andere eigendommen, zelfs het bestaansrecht ontzegd wordt vlamt hij weer zo hoog op. Dat heeft niets van doen met de Joden die elders leven.

Geen Israëlisch voetbalteam met Israëlische supporters hier, had nooit moeten gebeuren, en dat daar anders rellen van komen, dat haalt je de koekoek
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 9 Nov 2024 15:41:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Eens dat de wedstrijd nooit plaats had mogen vinden.
Ik weet mede door het artikel hieronder niet meer wat ik ervan moet vinden, wel eens met deze journalist dat er wel heel hard op de trommel werd geslagen. Ik was gisteren er erg verdrietig over en nu weet ik niet meer hoe het precies zat.

https://chrisklomp.nl/amsterdam-een-media-frenzy/?pt-payment=e5de9e990ca58#pt-payment-details
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 9 Nov 2024 15:51:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:
Willemijn schreef:

Israël is bezig 2.200.000 Gazanen uit te hongeren, Westbank Palestijnen te terroriseren en weg te jagen (al decennia lang) en dorpen in Libanon weg te vagen "voor het behoud van hun land"?

Zo had ik het nog niet bekeken
Met het niets- en niemand ontziende zionisme is de haat jegens Israël begonnen in het Midden Oosten en nu die rücksichtlose kolonisatie weer verder in gang is gezet ten koste van vele miljoenen niet-Joden die het recht op hun grond en andere eigendommen, zelfs het bestaansrecht ontzegd wordt vlamt hij weer zo hoog op. Dat heeft niets van doen met de Joden die elders leven.

Geen Israëlisch voetbalteam met Israëlische supporters hier, had nooit moeten gebeuren, en dat daar anders rellen van komen, dat haalt je de koekoek

Ik hoop dat je cynisme niet op mij is gericht. Ik sluit niet uit dat de Israëlische regering dit gebeuren zal misbruiken om hun handelen mede te rechtvaardigen. Dat is dus niet wat ík vind. Het handelen van de Israëlische regering heeft zelfs niet veel te maken met die van de joden die wél in Israël leven. Ook daar is er kritiek genoeg op de eigen regering. Je hoeft mij niet te overtuigen van de oorlogsmisdaden en volkerenmoord door Israël gepleegd. Ik hoop dat je dat weet, je kent me lang genoeg.
Maar als je supporter bent van Makkabi ben je niet automatisch ook maar verantwoordelijk voor het handelen van de Israëlische regering. Dat sommigen menen recht te hebben om de supporters, puur op grond van hun nationaliteit te mishandelen vind ik verschrikkelijk en op geen enkele manier te rechtvaardigen.
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 9 Nov 2024 16:32:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Er is natuurlijk helemaal niemand die meent dat recht te hebben, maar de woede kan ik heel goed begrijpen. Moslims in de Levant werden altijd al maar worden nu meer dan ooit en erger dan ooit vertrapt, vernederd en vermoord door Israël dat op hun land uit is en dat enkel aan Joden wil voorbehouden al is het daar nog niet helemaal in geslaagd.
Dat moslims hier zich met die moslims die daar de dupe van zijn identificeren dat is onvermijdelijk, en dat ze hun opgekropte woede niet in kunnen houden en die uiten wanneer een Israëlisch voetbalelftal met bussen Israëlische supporters Amsterdam aandoen dat is al even onvermijdelijk. Nee niet goed en ook niet goed te praten. Maar zo begrijpelijk.

Antisemitisme lijkt me dat niet te noemen. Antisemitisme doet en deed zich altijd in Europa en de VS voor, en hield een afkeer van Joden in op grond van hun identiteit, hun geloof en/of afkomst, hun eigenheid en de mate waarin ze die levend hielden ('zich isoleerden' vond men daar ook soms wel van).
Daar is nu geen sprake van, het gaat nu om de politieke doeleinden van een staat, niet-Joden van hun grondgebied te verdrijven of gewoon uit te roeien door uithongering en onophoudelijke bombardementen al langer dan een jaar
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 9 Nov 2024 19:46:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Om met de deur in huis te vallen ben ik ook van mening dat die wedstrijd niet had moeten plaatsvinden. De supporters van Maccabi Tel Aviv, althans de harde kern die massaal aanwezig was in Amsterdam, zijn berucht en dat ze alleszins bereid waren om rotzooi te gaan schoppen was voorspelbaar. Die gasten hebben stuk voor stuk een keiharde militaire training ondergaan bij de IDF, inclusief indoctrinatie over de 'vijand' en voor iedereen die iets verder gekeken heeft dan de MSM is overduidelijk dat dat gajes de onlusten begonnen is met vernielingen, provocaties en rellen. De verontwaardiging over wat er daarna allemaal gebeurd is begrijp ik en deel ik ook maar ik verdom het om het niet in de context van het hele scenario te zien.

Laat onverlet dat ik een verklaard tegenstander ben van antisemitisme maar ik zeg er meteen bij dat dat iets anders is dan antizionisme. De Israelische regering, geholpen door talloze orgnisaties in het buitenland, doet er zijn uiterste best voor om alle kritiek op het Israelische beleid af te doen met antisemitisme. Dat is, gezien de vele reacties in de media, van politici en bestuurders, waaronder helaas burgemeester Halsema, weer eens uitstekend gelukt. En dan de pathetiek van massamoordenaar Netanyahu die vliegtuigen wilde sturen om de Tel Aviv supporters te evacueren uit 'oorlogsgebied' Amsterdam. De gotspe...

Er valt natuurlijk veel meer over te zeggen maar ik mis bij de MSM gaandeweg meer de keerzijde van de medaille. Die moeten we van alternatieve en godbetere, de social media zien te plukken
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2024 10:20:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat die Israelische voetbalfans zich ook hebben misdragen had ik al aangegeven. (Dat doen alle harde kern/hooligans van alle voetbalclubs, waarvan de meeste allemaal zo racistisch en seksisitsch zijn als maar kan)

Waar het om gaat is dat dit geen rellen waren tussen 2 rivaliserende voetbalclubs. Het waren geen Ajax en Maccabi fans die met elkaar op de vuist gingen.

Dit was het doelbewust via telegram apps oproepen van anderen groeperingen dan voetbalfans om die voetbalfans aan te vallen puur omdat ze uit Israel kwamen.
Ik heb voetbalhooligans nog nooit mensen om een id horen zien/horen vragen om de afkomst van diegene te achterhalen.
En mensen opjagen omdat ze uit Israel komen is mijns inziens ook iets heel anders rellen tussen fans van 2 voetbalclubs.

En nee, ik heb geen enkel begrip voor dat scootertuig dat bij deze rellen betrokken is en vind het een zwaktebod om begrip te hebben voor dat tuig hier dat bij de rellen betrokken was onder het mom van de oorlog in Israel.
Dat tuig was gewoon uit op rellen om een reden te hebben om die voetbalfans in elkaar te beuken puur omdat ze uit Israel kwamen en misbruikt de oorlog in het Midden Oosten daarvoor.

Ik snap echt niet dat mensen het verschil niet zien en begrip kunnen opbrengen voor deze relschoppers (die zelf echt niet voor een vrije palestijnse staat opkomen).
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2024 11:10:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Bender heeft de Israëlische hooligans gevolgd en gefilmd

https://www.vkmag.com/magazine/bender-laat-andere-kant-zien-van-maccabi-tel-aviv-supporters-in-amsterdam?fbclid=IwY2xjawGcoeBleHRuA2FlbQIxMQABHQQz-qbe2n7ywfyuCSwFHGvHxv9eMIn5R-iyHZpd8Yau0Tyq56lBJBWQ7w_aem_zbapH4WmVQ0MXzq_RbteBg
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2024 11:21:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Pien schreef:
Bender heeft de Israëlische hooligans gevolgd en gefilmd

https://www.vkmag.com/magazine/bender-laat-andere-kant-zien-van-maccabi-tel-aviv-supporters-in-amsterdam?fbclid=IwY2xjawGcoeBleHRuA2FlbQIxMQABHQQz-qbe2n7ywfyuCSwFHGvHxv9eMIn5R-iyHZpd8Yau0Tyq56lBJBWQ7w_aem_zbapH4WmVQ0MXzq_RbteBg

Wat is daar anders aan dat bij andere rellen na voetbal wedstrijden dan?
Zo gedragen hooligans zich overal ter wereld na een voetbalwedstrijd.
Deze beelden kun je overal ter wereld maken bij risico wedstrijden.
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2024 11:37:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik was er niet bij en citeer hier alleen maar even

Citaat:
Het racisme van de Israëlische samenleving werd naar Amsterdam gehaald

We leven in een land waarin de door Israëlische 'voetbalfans' uitgelokte gewelddadigheden in Amsterdam meer verontwaardiging oproepen dan de massaslachtingen op en uithongering van twee miljoen Palestijnen.

In de Tweede Wereldoorlog werden zo’n 60.000 joodse Amsterdammers vermoord in de vernietigingskampen van nazi-Duitsland. Genocide op de joods-Amsterdamse bevolking is de grootste tragedie in de geschiedenis van de stad. En het is in déze zo zwáár getroffen stad dat Israëlische 'voetbalfans' de afgelopen dagen openlijk en ongestraft liederen zongen die de genocide op het Palestijnse volk verheerlijken: "Er zijn geen scholen in Gaza, want er zijn geen kinderen meer in Gaza" klonk het luidkeels.

(...)(...)(...)

In een verhelderende maar in dit stadium nog incomplete analyse schreven journalisten van de Volkskrant: "Op beelden is te zien hoe Israëliërs een Palestijnse vlag van een gebouw op het Rokin trekken en in brand steken en ruiten van de woning kapotslaan. Er gaan ook beelden rond waarop te zien is dat hooligans met een ijzeren ketting inslaan op een taxi, en een chauffeur schoppen. Op donderdagmiddag verzamelen de Maccabi-supporters zich in de binnenstad van Amsterdam. Ze zwaaien met Israëlische vlaggen, bejubelen de acties van het Israëlische leger, zingen 'fuck de Arabieren', dragen banners met afbeeldingen van Israëlische soldaten, en plakken de Dam vol stickers van deze 'helden'."

(...)(...)(...)
Als ik schrijf dat de berichtgeving in veel van onze media over hetgeen er de afgelopen week gebeurde nogal onevenwichtig en onzorgvuldig was, is dat een understatement. Veel Israëlische 'voetbalfans' kwamen niet naar ons land voor het voetbal maar om in de straten van Amsterdam de genocide op het Palestijnse volk te verheerlijken. Verschillende plekken in het centrum van Amsterdam werden beplakt met afbeeldingen van IDF-soldaten (zie onderste youtube fiilmpje). Deze Maccabi-'fans' waren naar Amsterdam gekomen om de lokale bevolking te provoceren.

Meer op https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/het-racisme-van-de-israelische-samenleving-werd-naar-amsterdam-gehaald

Zo gedragen voetbalfans zich overal op de wereld Dagmar?

Link

Ook even aanklikken: "Gaza is een kerkhof, Gaza is een kerkhof!"
https://youtube.com/shorts/vThuC75aNR0?si=sBWfBdhdeFfFFxzU
Nog IN het stadion zie je Israëlische 'voetbalfans' zowel de Nederlandse als Palestijnse vlag in de fik proberen te steken

En dan in het centrum Amsterdam:
Link
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2024 12:09:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik geloof zonder meer dat er onder de Maccabisupporters tuig zat dat opzettelijk provoceerde en rellen uitlokte. Dat er daardoor op dat moment vechtpartijen ontstaan snap ik. Maar ik snap niet dat je niet ziet dat het veel verder gaat als je iedereen met een Israëlisch paspoort puur om het feit dat het een Israëliër is, mishandelt. Niet iedere Israëliër is verantwoordelijk voor de genocide door zijn regering gepleegd en ik denk ook niet dat elk van de 2600 Maccabisupporters zich schuldig heeft gemaakt aan uitlokking. Stellen dat we dit geweld erger vinden dan de massamoord op Palestijnen is belachelijk. Dat vindt niemand. Dat er vanuit Israël vliegtuigen worden gestuurd om slachtoffers op te halen vind ik ook overdreven maar genereert de aandacht die Netanyahu wil én krijgt.
De berichten in de msm worden al genuanceerder, nu het stof wat neerdwarrelt, maar je kunt niet ontkennen dat Joodse Nederlanders zich in toenemende mate onveilig voelen en ook onveiliger zijn. Niet voor niets worden Joodse scholen en andere instellingen voortdurend bewaakt. De genocide door Israël gepleegd mag nooit een vrijbrief zijn om Joden hier of elders aan te vallen. Net zomin als de recente gewelddadigheden een excuus mogen zijn om moslimhaat te voeden. Richt je met je protesten op de werkelijk verantwoordelijken en niet op onschuldige burgers ongeacht of deze Joods of moslim zijn.
Terug naar boven

Geplaatst: 10 Nov 2024 12:09:49    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

Ga naar: