doorstart 50plusser/ouderenforum
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Rellen Amsterdam
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2024 12:16:36    Onderwerp: Reageren met citaat

We gaan het hier niet eens over worden.

Ik ben heus niet pro Israelische hooligans voor de goede orde.

Maar het gericht aanvallen en opjagen en vragen om een id om de afkomst te bepalen vind ik van een andere orde, dat is gerichte Jodenhaat ongeacht of het nu om voetbalfans gaat of niet.

Daar ga ik het met velen van jullie niet over eens worden.
ik heb er mijn mening over gezegd en daar blijf ik bij en ga verder niet in herhaling vallen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 10 Nov 2024 12:16:36    Onderwerp:

Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2024 14:13:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik had gehoopt dat we het er over eens konden worden dat we hier helemaal niet met "gewone voetbalsupporters" te maken hebben gehad wanneer we op de filmpjes zien hoe ze op verschillende plekken de Palestijnse vlag in brand steken, zelfs al in het stadion, en teksten scanderen als "Gaza is een kerkhof, Gaza is een kerkhof". Dit zijn zionistische activisten geweest die in het stadion en in de binnenstad van Amsterdam op schandalige wijze hebben lopen provoceren, lol makend over miljoenen Palestijnen die op een stukje grond niet veel groter dan de oppervlakte van Amsterdam al langer dan een jaar dag in dag uit gebombardeerd worden, psychisch voor de rest van hun leven geïnvalideerd en getraumatiseerd worden, mensen die Israël eigenlijk uithongeren wil maar dat nog niet helemaal goed aan durft en daarom heel af en toe toch enige voedselhulp door laat gaan, zodat de meesten misschien nog net in leven blijven.
Je dáár vrolijk over lopen maken met een groep...iets verachtelijkers kan ik me nauwelijks voorstellen

Link

Laatst aangepast door Klaas op 10 Nov 2024 14:26:05; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2024 14:22:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Volgens mij ben ik ook heel duidelijk geweest. Ik wijs antisemitisme ten stelligste af en hetzelfde geldt voor geweld uit wat voor richting dan ook.

Maar ik erger me er godsgruwelijk aan dat de antisemitismekaart wel heel makkelijk getrokken wordt. Daar doen politici, waarbij het van de extreemrechtse PVV en FVD te verwachten is naar hartelust aan mee. Er zijn maar enkele politieke stromingen, c.q. politici die duidelijk en consequent nuances aantekenen. Maar ook de msm, zowel tv als kranten, zijn steeds vaker geneigd om te snel te oordelen, in voorkomende gevallen door dat antisemitismestempel te hanteren maar ook, en m.i. is er sprake van een verband, hun werk niet fatsoenlijk te doen door liever gezellig met Wilders over zijn poezen te gaan zitten praten ipv over zijn politieke standpunten en bedoelingen. Ik heb het over nota bene topjournalisten als Sven Kockelman. Die grootverdiener, en hij is de enige niet, is de schaamte voorbij en zou wat mij betreft onmiddellijk ingeruild moeten worden. De vraag is door wie en dan heb ik het nog niet eens over dat achterlijke ge-oh in talkshows van bekende Nederlanders die denken de wijsheid in pacht te hebben en hun geld vooral verdienen met elkaar bezighouden.

Ik doe op zich niets af aan de geuite kritiek op relschoppers die zich te buiten gaan aan mishandeling en racisme maar ik heb wel een gloeiende hekel aan eenzijdige berichtgeving. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald kun je stellen maar gezien wat ik al geruime tijd tegenkom wordt er maar bar weinig lering uit getrokken door zowel politici als msm.

Ter nuancering dan maar even:
Citaat:
De lange arm van Tel Aviv

Peter Breedveld

Als je Israëliër bent, mag je alles. Baby’s vermoorden, kinderen verminken, gevangenen martelen en verkrachten, no problem. Je misdaden tegen de menselijkheid trots filmen en [url=]op TikTok zetten[/url]: “Meest morele leger ter wereld”. Je mag naar Amsterdam komen en taxichauffeurs in elkaar schoppen, no problem. Je mag vlaggen van andermans huis aftrekken, Amsterdammers molesteren met knuppels en fietskettingen, de hele stad terroriseren, no problem. Zingen dat er geen scholen in Gaza meer zijn omdat er geen kinderen meer zijn, helemaal top. “Fuck the Arabs“, helemaal top. Racisme is helemaal top, genocide is helemaal top. Vernielen en mishandelen, ga door, alsjeblieft.

Maar als je daar wat van zegt: problem. Want dát is antisemitisme. En als een terreurzaaiende Israëliër een klap op zijn bek terugkrijgt, krijst de hele wereld pogrom, dan zijn mensen op “Jodenjacht”. Dan wil Israël vliegtuigen inzetten om Israëlische “toeristen” te ontzetten.

Op Arabieren jagen
Luister, ik vind het ook troglodietengedrag om op scooters door Amsterdam te racen, op zoek naar Israëlische supporters om op hun bek te slaan. Het is niet te tolereren dat straattuig als een Gestapo mensen dwingt hun paspoort te laten zien. Maar om net te doen alsof dit zomaar opeens gebeurt, alsof er geen Israëlische hooligans door de Amsterdamse straten trokken, op zoek naar rotzooi, poerend in de open wond die Gaza ook hier is, op Arabieren en migranten jagend, dat is vies, smeriger dan smerig en totaal onverantwoordelijk.

Om je zo mee te laten slepen door het gehits van Wilders, die als eerste pogrom begon te blèren. Knuffel-VVD’er Eric van der Burg, Dilan Yesilgöz, de afgebladderde tuinkabouter van PvdA/GroenLinks, Gert-Jan Segers, die het wel opnam voor witte boeren die “Auschwitz open voor de zwarten” scandeerden voor een asielzoekerscentrum. Zelfs de Amsterdamse burgemeester Halsema krijste haar partijtje mee.

Zonder de feiten te kennen, of misschien ontkennen ze die juist wel opzettelijk. Zonder zelfs maar te proberen erachter te komen wat er precies is gebeurd, wat de toedracht was, hoe het is begonnen. Gewoon mee te doen met het hysterische gebrul, nog wat olie op het vuur te gooien.

On-Amsterdams antisemitisme
En alle media krijsen weer in koor mee. “Scootertjes op Jodenjacht” en “Het zijn Marokkanen!”, “Neem maatregelen tegen de Marokkaanse gemeenschap!” Halsema deed sjiek en zei dat ze geen uitspraken wilde doen over de afkomst van de “Jodenjagers”, maar ze zei ook dat “Deze uitbarsting van antisemitisme is on-Amsterdams.”

O, werkelijk? Is antisemitisme on-Amsterdams? Vraag het Anne Frank, o nee, dat kan niet meer. Vraag het de 20.000 Joden die uit Amsterdam zijn weggevoerd, met hulp van de Amsterdamse politie en de brave Amsterdamse burgers. Vraag het je maatje Annabel Nanninga, tot voor kort gewaardeerd Amsterdams raadslid, die zulke leuke grapjes maakt over de mooie ovens van Adolf Hitler en de lange tenen van de machtige en rijke Joodse gemeenschap. Maar activist Frank van der Linde wordt wel steeds overal weggevoerd en voor antisemiet uitgemaakt. Vanwege dat kut-Israël.

Fans en toeristen
Antisemitisme me reet. Zelfs dat controleren van paspoorten is niet antisemitisch, maar anti-Israëlisch. Niemand was op zoek naar Joden, maar naar Israëlische hooligans. Totaal verwerpelijk, maar hier is dus geen sprake van een pogrom of van Jodenjacht. De Holocaust wordt hier weer eens heel vies misbruikt om moslims, Marokkanen en Gaza-activisten in een kwaad daglicht te stellen. Door dezelfde types die altijd wapperen met hun domineesvingertje dat je Israël niet met de Joden mag gelijkstellen, maar die zelf geen kans laten schieten om dat te doen, zodra iemand kritiek heeft op schurkenstaat Israël.

De media spreken van Israëlische “fans” en “toeristen”, wat ik op allerlei filmpjes zag, waren racistische hooligans. Geen Britse voetbalsupporter die hiermee zou wegkomen, maar deze “fans” wel, want het zijn Israëliërs. Israëliërs die dit al eerder in Athene flikten, toen gingen ze ook op pro-Palestijnse activisten af, wilden ze ook bepalen welke vlaggen wel en niet mogen in andermans land. Israëliërs denken kennelijk dat ze overal, waar ze komen, automatisch de baas zijn en onze overheid is het met ze eens. Halsema, Dick Schoofhondje, onze koning gaat zelfs netjes opzitten als er vanuit Tel Aviv wordt gebruld. Nederlanders kunnen de pot op. Laat je maar braaf in elkaar slaan door een Israëliër, zing maar fijn mee dat er geen kinderen meer zijn in Gaza en dat alle Arabieren dood moeten.

Holocaust misbruiken
Volgens Halsema was er geen enkele reden om Maccabi-supporters in Amsterdam te weigeren vanwege het lage risico. Tien seconden googelen en je weet dat die Maccabi-supporters gewelddadige racisten zijn. Daarbij: na een dik jaar van vaak gewelddadige onderdrukking van elk protest tegen wat er in Gaza gebeurt, een dik jaar van moslims en Marokkanen inwrijven dat hun leven niks waard is, dat ze de duisternis vertegenwoordigen en Israël het licht, dat ze antisemieten zijn en Hamassupporters omdat ze overstuur raken van de onuitsprekelijke misdaden die Israël in Gaza begaat, en dan laat je Israëliërs triomfantelijk genocidale en anti-Arabische leuzen schreeuwen in onze straten?

Om ze daarna te horen janken dat wat ze in Amsterdam hebben ondergaan niet minder erg was dan wat ze als soldaat in Gaza meemaakten.

Die openlijke minachting voor je eigen burgers. Schijnheilig meesmuilen dat je het niet “wilt” hebben over etniciteit, maar wel die opmerking maken over “on-Amsterdams” antisemitisme.

Zo vuil, zo cynisch, om de Holocaust te misbruiken om het verzet tegen een Israëlische genocide te breken, om moslims en vooral Marokkanen te stigmatiseren. Om niet te deëscaleren maar te escaleren. Dat je weet wat er onlangs nog in het VK gebeurde, en dat je het toch doet, toch gaat zitten hitsen, de poorten helpt openzetten naar rassenrellen.

Dagelijks tegengif
Het is wel goed om op Twitter te zien dat heel veel mensen niet meegaan met deze kwaadaardige onzin, deze gevaarlijke hysterie. Terwijl ik in de media alleen maar lees over zielige Israëlische supporters die helemaal niks deden en zomaar werden aangevallen omdat ze Joods zijn, wordt op Twitter het bewijs gedeeld dat het om racistische en zeer gewelddadige amokmakers gaat, dat ze hierop uit waren.

Daarom moet je als progressieve antiracist niet van Twitter weggaan. Alle media zitten daar, journalisten zitten daar en mensen die de media volgen zitten daar. Je kunt Twitter simpelweg niet overlaten aan de rechtse racisten met hun nepnieuws en haatpropaganda. Je bent nodig als dagelijks tegengif.
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2024 15:39:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar natuurlijk heb je gelijk. Alleen is het te eenzijdig geframed en komt daar meer nuances in.
Taxichauffeurs zijn aangevallen, partijen vanuit Israël en de PVV trekken gelijk de polariserende kaart. Gaat omdat ze dat goed uitkomt totaal voorbij aan de pijn die bij zowel de Joodse als Moslim Amsterdammers leven. Die twee groepen zullen toch echt met elkaar verder moeten.

Het is een groot triest gebeuren waar twee groepen duidelijk schuld aan hebben. Dat zijn de hooligans uit Israël en de Amsterdammers met moslim achtergrond en waarschijnlijk relschoppers groep die altijd probeert overal de boel te laten klappen. Het verhaal ligt vele male genuanceerder en gelijk het hebben over progroms is polariserend.
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2024 18:40:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Mooi samengevat Pien. Petje af.
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2024 18:55:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Je t'enpris Klaas, you are welcome Klaas.

Het doet gewoon pijn. En het gebeuren zelf. En dat Amsterdammers zich onveilig voelen, en het polariseren, en het weer framen van Amsterdammers.

Imo is het een combinatie van pijn en nog eens pijn. Pijn van de Israëlieten, pijn van de Palestijnen die in Gaza volledig als ratten in de val zitten en geen kant op kunnen en alles kwijt zijn, pijn van mensen met moslim achtergrond want het protest in de wereld is wel heel zwak, etc etc. Alleen maar verliezers aan alle kanten.

Ik vind het een zeer ingewikkeld conflict met alleen maar verliezers. En tja, geld en macht spelen ook mee, plus ideologieën, plus alleen in de eigen (moslim cq joodse) bubbel zitten.
Dan ook nog allerlei regeringen/ groeperingen die goed garen spinnen bij het conflict (denk aan regering Israël, maar ook groepen als Hamas, Hezbollah etc.
Het is zo vreselijk triest conflict. Pijn en pijn aan alle kanten.

Vanochtend in Buitenhof een genuanceerd beeld door Jaïr Stranders over de gebeurtenissen in Amsterdam.

https://www.youtube.com/watch?v=FyiA-adFkl8
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2024 07:43:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Die pijn zal bij de mensen die met de vele miljoenen Palestijnen in Gaza en op de Westoever en met de mensen in Libanon meeleven nog veel dieper gevoeld worden wanneer de vrije pers daar weer toegelaten wordt en we de beelden gaan zien van de overgeblevenen in Gaza en al die andere totaal verwoeste gebieden vol met ontheemde, uitgehongerde en gek-gebombardeerde mensen. Dat wordt natuurlijk opnieuw de lont in het -maar dan nog veel groter- kruitvat wanneer Europese of Israëlische zionisten hier dan de 'overwinning' gaan vieren met verbrandingen van de Palestijnse vlag enzomeer.

Zelfs de politie draait eindelijk een beetje bij in de reflectie op de gebeurtenissen donderdag in Amsterdam, maar blijft huichelen dat ze helemaal niets gezien hebben van de provocaties en gewelddadigheden van Maccabi-hooligans (op een vorig filmpje is onder meer een politieauto te zien die langzaam langs een aan een 1 hoog bevindend raamvenster hangende hooligan rijdt terwijl die een Palestijnse vlag van de gevel trekt, iets dat de inzittenden onmogelijk gemist kunnen hebben, maar het zal niet conform de opdracht geweest zijn daartegen op te treden.)

Citaat:
In de nacht van donderdag op vrijdag werden supporters van de Israëlische voetbalclub belaagd. Online verschenen beelden van supporters die achterna werden gezeten en werden mishandeld. Vijf van hen raakten zodanig gewond dat ze naar het ziekenhuis moesten voor behandeling. Daarnaast raakten twintig tot dertig supporters van de club lichtgewond.

De politie kijkt in het onderzoek naar de gewelddadige nacht ook naar beelden van een aantal Maccabi-supporters die zich na de wedstrijd zouden hebben misdragen in het centrum van de stad. Zo filmde fotograaf Annet de Graaf hoe Maccabi-fans bij het Victoria-hotel, tegenover het Centraal Station, Amsterdammers aanvielen, meldde het AD eerder. Het Parool deelt beelden van supporters die met riemen in hun handen over het Spui liepen. Op beeldmateriaal van youtuber Bender is te zien hoe supporters ijzeren palen en houten planken bij zich droegen. Ook gooiden ze met stenen, onder meer naar een huis waar Palestijnse vlaggen hangen.

‘Geen enkel excuus’

De Amsterdamse politiechef Peter Holla beschreef tijdens een persconferentie op vrijdag al dat voetbalsupporters woensdag op het Rokin een Palestijnse vlag van de gevel hadden gehaald. Ook hadden ze een taxi vernield en werd op de Dam een Palestijnse vlag in brand gestoken. Online verschenen video's waarin Israëlische supporters provocerende liederen over Palestijnen zouden zingen.

Burgemeester Femke Halsema zei toen dat de gedragingen van enkele Maccabi-supporters "geen enkel excuus" zijn voor de ongeregeldheden die donderdagnacht in Amsterdam hebben plaatsgevonden. Volgens haar kon het wel van invloed zijn geweest "op de algehele sfeer in de stad".

https://www.trouw.nl/binnenland/liveblog-nasleep-rellen-politie-onderzoekt-beelden-rellende-maccabi-supporters~b57cd0f0/

"politie kijkt ook naar beelden van een aantal Maccabi-supporters die zich na de wedstrijd zouden hebben misdragen in het centrum van de stad"
de angst voor Israël zit er goed in

Link

Waar Halsema het vandaan haalde dat "Maccabi supporters als heel rustig bekend staan" waardoor ze totaal geen problemen had verwacht blijft mij een raadsel
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2024 12:52:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Wordt er met twee maten wordt gemeten? Ik ben nog steeds geneigd om beide kanten te zien maar ik kan me heel goed voorstellen dat dit voor veel mensen teveel gevraagd is. Het verzet van de Palestijnen komt niet uit de lucht vallen. Door de Joden een eigen land te geven zijn de Palestijnen hun rechten ontnomen en daar verzetten ze zich al driekwart eeuw tegen, naar mijn mening volkomen terecht. Dat is de wortel van de gebeurtenissen van de afgelopen week, die je niet buiten beschouwing kunt laten bij de beoordeling van wat er gebeurd is maar natuurlijk al langer gaande is.

Er is zeker sprake van toenemend antisemitisme in Nederland maar ook van moslimhaat. In plaats van beide aan te pakken heeft de overheid er afgelopen week en nog steeds voor gekozen om de Maccabi hooligans hun gang te laten gaan en al dan niet achteraf het voordeel van de twijfel te geven. Het lijkt me intussen overduidelijk dat de Maccabi hooligans een spoor van agressie, vernielingen en intimidatie door het Amsterdamse stadscentrum hebben getrokken. Ik weet niet exact wat er allemaal aan voorafgegaan is maar je kunt op je vingers natellen dat tenminste een deel van de agressie door hen zelf uitgelokt is. Als dat niet heel duidelijk erkend, gecommuniceerd en aangepakt wordt dan draagt de overheid bij aan het bevorderen van zowel antisemitisme als moslimhaat. Ik heb bewondering voor de manier waarop Femke Halsema haar burgemeeesterschap uitoefent maar deze keer slaat ze de plank mis. Ik hoop voor iedereen, met name voor de Amsterdammers dat ze erop terugkomt door ook de keerzijde van de medaille te belichten.

Laatst aangepast door Keesvi op 11 Nov 2024 18:36:05; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2024 18:35:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Politiefunctionarissen hebben felle kritiek op de uitlatingen van politici die volgens hen olie op het vuur waren en polarisatie in de hand werken. Vooral Yesil Desilgoz, die in haar vorige functie als minister van Justitie en Veiligheid 'haar' politiemensen door dik en dun verdedigde, meer dan eens lang voordat ook maar enigszins duidelijk was wat er zich afgespeeld had, viel op met:
Citaat:
De meeste verbazing wekte een post van Dilan Yesilgöz, VVD-partijleider en tot vijf maanden geleden minister van Justitie. Op X suggereerde ze zondagmiddag dat de politie te lankmoedig optreedt. „En dan je afvragen waarom mensen vertrouwen in de overheid verliezen. In hemelsnaam”, schreef Yesilgöz.

In die reactie maakte de politie ook duidelijk dat er wel rellen verwacht werden maar dat de Maccabi hooligans voor escalatie hadden gezorgd door het gebruikte geweld:
Citaat:
Bij alle voetbalwedstrijden zie je volgens Rooijers, portefeuillehouder voetbal en verantwoordelijk voor de inzet van de ME in Oost-Nederland, dat relschoppers elkaar uitlokken en provoceren door pijnlijke zaken te roepen. Hier begon het met Maccabi-supporters die Palestijnse vlaggen afpakten en in brand staken en beledigingen riepen zoals: ‘Jullie hebben geen scholen meer nodig in Gaza, want we hebben alle kinderen al gedood.’ Daar reageert de andere partij dan weer op.” Volgens Rooijers worden „de gebeurtenissen nu veel te politiek gemaakt en daardoor neemt de polarisatie alleen maar toe.

Artikel NRC Handelsblad: Politie gepikeerd over kritiek op aanpak gewelddadigheden: ‘Politici moeten dempen in plaats van uitvergroten’

Voor de volledigheid vind ik het uiteraard terecht dat de politie opgetreden heeft tegen het gedrag van de jongeren die op jacht waren naar Israeli's. Maar om uitdrukkingen als pogrom of woorden van die strekking te hanteren, waar zowel burgemeester Halsema als koning Willem-Alexander zich aan bezondigden, gaat veel te ver en is precies de olie op het vuur waar de politie op duidde: Nee, een pogrom was het niet.
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2024 10:34:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Overmorgen
Citaat:
Parijs zet 4.000 agenten in voor voetbalduel Israël-Frankrijk uit vrees voor geweld
Met de inzet van een uitzonderlijk grote politiemacht bereidt Frankrijk zich voor op mogelijk antisemitisch geweld rondom de voetbalwedstrijd Frankrijk-Israël, donderdag in Parijs.
(...)(...)(...)
De internationale Joodse beweging Betar, die gelinkt is aan Netanyahu’s Likudpartij, organiseert voorafgaand aan de wedstrijd in Parijs een pro-Israël bijeenkomst in reactie op het geweld in Amsterdam. Daarbij zal naar verwachting ook de extreem-rechtse Israëlische minister van Financiën Bezalel Smotrich aanwezig zijn.

‘Wij zijn trotse zionisten en hebben niets om ons voor te verontschuldigen’, stelt de organisatie. Een poging die bijeenkomst te verbieden veegde de Parijse bestuursrechter vrijdag van tafel.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/parijs-zet-4-000-agenten-in-voor-voetbalduel-israel-frankrijk-uit-vrees-voor-geweld~bfb72ce0/

Citaat:
Na 13 maanden van meedogenloos geweld hebben de Palestijnen in Gaza alles verloren. Toen hij deze week Gaza bezocht, was secretaris-generaal Jan Egeland van de Norwegian Refugee Council (NRC) getuige van het bijna ongeëvenaarde lijden van families daar.
Persbericht

Palestina
Gepubliceerd 07. nov. 2024 - Bijgewerkt 06. nov. 2024

“De complete verwoesting die ik deze week heb gezien in Gaza-Stad en andere stedelijke gebieden in het noorden en midden van Gaza is erger dan ik me als langdurige hulpverlener had kunnen voorstellen,” zei Egeland. “Wat ik zag en hoorde in het noorden van Gaza was een bevolking die tot het uiterste werd gedreven. Families uit elkaar gerukt, mannen en jongens vastgehouden en gescheiden van hun geliefden, en families die niet eens hun doden konden begraven. Sommigen hebben dagenlang geen eten gehad, drinkwater is nergens te vinden. Het is scène na scène van absolute wanhoop.”

"Dit is op geen enkele manier een rechtmatige reactie, een gerichte operatie van 'zelfverdediging' om gewapende groepen te ontmantelen, of oorlogsvoering die in overeenstemming is met het humanitaire recht. Wat Israël hier doet, met door het Westen geleverde wapens, is een dichtbevolkt gebied onbewoonbaar maken voor bijna twee miljoen burgers.

“De families, weduwen en kinderen met wie ik heb gesproken, lijden onder een lijden dat bijna nergens in de recente geschiedenis is geëvenaard. Er is geen enkele rechtvaardiging voor voortdurende oorlog en vernietiging. Om te voorkomen dat er nog tienduizenden onschuldige levens verloren gaan, hebben we een onmiddellijk staakt-het-vuren nodig, vrijlating van de gijzelaars en degenen die willekeurig zijn vastgehouden en het begin van een echt vredesproces.”

Ondanks de omvang van de crisis heeft het Israëlische beleid geleid tot een zielig niveau van hulp dat degenen in nood bereikt. Eenennegentig procent van de bevolking van Gaza kampt met acute voedselonzekerheid, terwijl 16 procent op catastrofale niveaus zit en waarschijnlijk hongersnood tegemoet gaat.

Burgers in Gaza hebben nergens een veilig toevluchtsoord. Palestijnse families worden nog steeds gedwongen om van het ene onveilige gebied naar het andere te verhuizen. Tweeënzestig actieve Israëlische herplaatsingsbevelen zijn erop gericht om Palestijnen te beperken tot slechts 20 procent van Gaza, zonder enige garantie op veiligheid of terugkeer. Dit is gedwongen verplaatsing - een ernstige schending van het internationaal recht.

“De situatie in Gaza is vandaag de dag dodelijk voor alle Palestijnen. Het is dodelijk voor degenen die hulpverleners zijn die mensen in nood helpen, en voor degenen die als journalisten werken en proberen de verschrikkingen op de grond te documenteren. Israël heeft herhaaldelijk VN-gebouwen aangevallen en barrière na barrière opgeworpen – zowel fysiek als bureaucratisch – om hulp te bieden. Deze week heb ik de catastrofale impact van de gewurgde hulpstromen gezien. Er is geen enkele week geweest sinds het begin van deze oorlog dat er voldoende hulp in Gaza is geleverd,” zei Egeland.

Bijna twee miljoen mensen zijn ontheemd in Gaza en worstelen om aan basisvoedsel en medicijnen te komen. Nu de winter nadert, hebben velen niet eens een tent of zeildoek om te schuilen, en de meeste hulp blijft geblokkeerd bij de grensovergangen vanwege onveiligheid, actieve vijandelijkheden en wijdverbreide verwoesting.

In Noord-Gaza zijn de omstandigheden bijzonder wanhopig onder een intensieve Israëlische belegering. Naar schatting 100.000 mensen in het gouvernement Noord-Gaza zijn volledig afgesloten van humanitaire hulp, waarbij de VN 'onrechtmatige inmenging in humanitaire hulp' veroordeelt.

Israëlische troepen hebben voorgesteld om zogenaamde 'humanitaire bubbels' te creëren, wat angsten oproept onder humanitairen dat deze zouden functioneren als gemilitariseerde containment zones gevormd door gedwongen verplaatsing, waardoor grote gebieden van Palestijnen leeg zouden raken. In deze zones zouden humanitaire hulp en bewegingsvrijheid waarschijnlijk politiek en militair gecontroleerd worden, wat een schending van humanitaire principes zou betekenen en zelfs elementaire bescherming van burgers zou negeren .

"Dit zou een wake-upcall moeten zijn voor leiders overal ter wereld", aldus Egeland.

“Toen ik in februari Gaza bezocht, was ik diep geschokt door wat ik zag en de verhalen die ik hoorde. Sindsdien is de situatie drastisch verslechterd. De machthebbers aan alle kanten handelen straffeloos, terwijl miljoenen mensen in Gaza en de regio een vreselijke prijs betalen. Humanisten kunnen zich uitspreken over wat we zien, maar alleen de machthebbers kunnen een einde maken aan deze nachtmerrie.”

Wees daar maar trots op

https://www.nrc.no/news/2024/november/humanity-is-being-erased-in-gaza/

Zelfs Mohammed bin Salman begint zich nu uit te spreken
Vandaag:
Citaat:
Saudi crown prince says Israel committing 'genocide' in Gaza

https://www.bbc.com/news/articles/cp8x5570514o
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2024 12:56:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik denk niet dat je hier mensen hoeft te overtuigen van de verschrikkingen die de Israëlische regering aanricht in Gaza, de Westellijke Jordaanoever en Jordanië.
Hier gaat het over de rellen en die zijn voor vanavond weer aangekondigd met het verzoek aan vrouwen en kinderen om binnen te blijven.
Ik denk niet dat dit een oplossing voor de oorlog in het Midden-Oosten dichterbij brengt.
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2024 13:00:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat treurig dat er geen verbod kan komen op die Israëlische hooligans en demonstraties in Parijs.

Klaas een en een is natuurlijk niet twee. Je weet hoe ik over Gaza denk, alleen is dat geen rechtvaardiging van geweld hier in Europa. De jonge vrouw niet meer in de avond in de tram durft vertelde ook, dat zij al van jongsaf aan Ajax fan is en als jonge vrouw al de spreekkoren van "joden aan het gas" tot zich moest nemen. Zij vertelde dat dit de Joodse community natuurlijk nooit een reden geeft tot discriminatie van moslims cq er op los te gaan slaan. Dat klopt natuurlijk.

Ik vind het meest trieste voor nu dat het jarenlang de moslim en joodse bevolking tegen elkaar opzetten is gelukt. Dat de politiek ipv minder polariserend bezig gaat er nog een tandje bovenop doet. Dat de oorlog in Gaza nu de vrede tussen twee minderheidsgroepen verminderen, idem in Europa. Waarbij in het westen geen echt oog is voor de totale vernietiging die plaats vindt in Gaza van mens en infrastructuur. En ik ben bang voor Parijs donderdag!

Zonet voor alle zekerheid mijn vriendin en haar familie die in Parijs woont gewaarschuwd vuom even heel voorzichtig te zijn donderdag en komende dagen en om de jongeren binnen te houden avond en nacht. Deze gevluchte familie hebben werk, praten vloeiend Frans, hebben werk en doen het zo goed. Het zal toch niet zo zijn dat op het foute moment op de foute plek alles voor niets is geweest.
Want, Ze kijken alleen geen nieuws want hebben handen vol aan hunzelf en achtergebleven ouders in Afghanistan.
Ik kreeg gelukkig hele lieve reacties terug want ze hadden het debacle in Amsterdam volledig gemist. Triest dat dit nodig is.

Laatst aangepast door Pien op 12 Nov 2024 13:41:56; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2024 13:10:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Pien schreef:
(...)

Ik vind het meest trieste voor nu dat het jarenlang de moslim en joodse bevolking tegen elkaar opzetten is gelukt. Dat de politiek ipv minder polariserend bezig gaat er nog een tandje bovenop doet. (...)

Ik denk er net zo over. Dit is het gevolg van jarenlang systematisch demoniseren van minderheden. Extreemrechts is nu opeens pro-joods, terwijl ze ook spreken van joodse complotten tegen onze beschaving, door o.m. Soros. En door eenzijdige informatie op sociale media heeft iedere groep zijn eigen waarheid. Er is jodenhaat en er is moslimhaat of vreemdelingenhaat in breder zin. En waar de beleidsmakers zouden moeten inzetten op begrip en verbinding, wordt er nog meer gepolariseerd.
Pak vandalen en relschoppers op, ongeacht hun achtergrond,maar kijk vooral ook hoe je mensen met elkaar in contact brengt.
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2024 15:06:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Eens met alles. Vooral je laatste zin.
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2024 15:28:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Willemijn schreef:
Ik denk niet dat je hier mensen hoeft te overtuigen van de verschrikkingen die de Israëlische regering aanricht in Gaza, de Westellijke Jordaanoever en Jordanië.
Hier gaat het over de rellen en die zijn voor vanavond weer aangekondigd met het verzoek aan vrouwen en kinderen om binnen te blijven.
Ik denk niet dat dit een oplossing voor de oorlog in het Midden-Oosten dichterbij brengt.

De rellen hier en overmorgen in Parijs zouden wel eens iets te maken kunnen hebben met de verschrikkingen die gaande zijn in onder meer Gaza waarvan we hierboven een zeer recent en daarom bijna uniek te noemen ooggetuigeverslag kunnen lezen dat alom ook weer zijn impact zal hebben

Verder ken ik niemand die de gedachte koestert dat rellen een einde zullen maken aan de onmenselijke wreedheden die Israël begaat ten aanzien van vele miljoenen moslims.

De bovenstaande gegevens, de quotes, vermeld ik alleen omdat ze actueel zijn en in rechtstreeks verband zullen staan met nog ophanden zijnde rellen
Macron denkt dat hij met 4000 man politieagenten de zaak wel in de hand zal weten te houden
Misschien, maar opnieuw verbijstert het mij dat ook hij deze wedstrijd überhaupt door laat gaan. Voor moslims is dit het zout in de wonde wrijven, een wond die op dit moment alleen nog maar groter aan het worden is in plaats van de tijd te hebben gehad enigszins te helen.

Ik citeer nogmaals uit de Volkskrant
Citaat:
De internationale Joodse beweging Betar, die gelinkt is aan Netanyahu’s Likudpartij, organiseert voorafgaand aan de wedstrijd in Parijs een pro-Israël bijeenkomst in reactie op het geweld in Amsterdam. Daarbij zal naar verwachting ook de extreem-rechtse Israëlische minister van Financiën Bezalel Smotrich aanwezig zijn.

En Pien, alsjeblieft zeg, ik ben hier helemaal niets aan het rechtvaardigen, we hebben het hier over processen en reacties die onvermijdelijk plaatsvinden, dat heeft niets met rechtvaardiging te maken, maar alles met mijn verbijstering dat deze voetbalwedstrijden doorgang kunnen vinden op dit moment
"Wat treurig dat er geen verbod kan komen op die Israëlische hooligans en demonstraties in Parijs.", schrijf je. Natuurlijk kon dat en kan dat nog. Maar Macron wil klaarblijkelijk Israël niet tegen de schenen schoppen
Van mij zou die schop niet hard genoeg kunnen zijn. Precies zoals we Rusland hier niet meer laten voetballen zolang dat land de mensenrechten in de prullenbak blijkt te hebben gegooid, zolang zouden we dat ten aanzien van Israël net zo behoren te doen
Terug naar boven

Geplaatst: 12 Nov 2024 15:28:59    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 2 van 4

Ga naar: