Natuurlijk is er veel terechte woede en verdriet onder moslims over de gruwelijkheden in de Gaza. En voor een deel zal die zich nu ook uiten in rellen. Maar dat neemt niet weg dat er ook hele groepen zijn, opgehitst door Telegramgroepen die gewoon lekker willen rellen en vernielen,net zoals dat gebeurde bij de coronarellen en de zwartepiet-rellen.
En woede die zich richt op Joodse Nederlanders die net zo min verantwoordelijk zijn voor de daden van de Israëlische regering als jij of ik dat zijn is absoluut verwerpelijk.
Ik voel in deze discussie een vervelende sfeer ontstaan. Dat wil ik niet, vooral omdat ik denk dat we het eigenlijk behoorlijk eens zijn, dus de narrigheid die ik voel zou niet nodig moeten zijn. Daarom trek ook ik me terug uit deze discussie.
Geplaatst: 12 Nov 2024 16:12:24 Onderwerp:
Ik begrijp je emoties Klaas, ik lees ze ook in je posts.
Ik sta niet tegenover je en Willemijn ook niet. We zijn het volgens mij aardig met elkaar eens.
Ik denk juist omdat wij geen partij zijn in het conflict we juist zouden kunnen proberen om begrip te hebben voor beiden groeperingen en ze zo te helpen met de terechte emoties. Ik begrijp dus waarom Willemijn een stapje terug doet in de discussie. Dus laten wij ondanks onze emoties en de pijn van onze dierbaren het hoofd helder houden!
Macron kan de wedstrijd afzeggen. Alleen is de vraag of het minder rellen oplevert. Daarbij heeft hij geprobeerd om een demonstratie van uiterst rechtse Israëlische groepering te verbieden.De rechter heeft dat verboden. Dus ik blijf bij mijn uitspraak dat het allemaal niet zo simpel is.
Wel voor ons aan de zijlijn.
Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 105 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
Geplaatst: 13 Nov 2024 05:56:52 Onderwerp:
Ik denk zeker dat we het hier redelijk met elkaar eens zijn over oorzaken en wat er zo ontzettend fout is aan de meest recente politieke ontwikkeingen die natuurlijk al langer dan vandaag gaande zijn. Omdat het maar doorgaat met egoïsme, in de verdomhoek zetten van minderheden, vreemdelingenhaat, de opkomst van het fascisme merk ik aan mezelf dat ik radicaler word. Laten we het hebben over de oorzaken en factoren die dat alles in de hand werken en wat er tegen gedaan kan worden, over oplossingen.
De kool en de geit sparen, polderen, het Rijnlandse model, werken niet meer en ik erger me mateloos aan de media die op een enkele uitzondering na slap meelullen met extreemrechts. Waarom? Omdat de kijkcijfers belangrijker zijn dan kritiek op de afbraak van de gezondheidszorg, onderwijs, cultuur, milieu, ontwikkelingssamenwerking, verzorgingsstaat (wat er nog van over was...) etc.? Maar we zouden het ook veel steviger moeten hebben over totalitaire landsbesturen die we hun gang laten gaan met het inperken van rechten van minderheden, de mond snoeren van de vrije pers en erger, het plegen van genocide en etnische zuiveringen.
Laatst aangepast door Keesvi op 13 Nov 2024 14:28:07; in totaal 1 keer bewerkt
Het is wat mij betreft vrij simpel, Jodenhaat en Moslimhaat en welke haat dan ook van welke groepering dan ook, lost niets op en heeft nog nooit iets opgelost.
Wat ook niets oplost is om de ellende in de Gazastrook, Libanon en Israel hier (of elders in de wereld) in de straten uit te vechten.
En wat zeker niet helpt zijn relschoppers die welke oorlog dan ook misbruiken om te rellen.
Wat ook niet oplost is om hier in dit topic zo tegenover elkaar te staan dat mensen zich terug trekken uit de discussie. (zelfs al verschillen de standpunten niet eens zoveel).
De wereld polariseert steeds meer, mensen individueel polariseren steeds meer en iedereen is overtuigd van zijn/haar gelijk en er lijkt geen enkel besef meer dat we samen op 1 wereld leven en we het samen leefbaar moeten houden en dat geldt voor iedere groepering/iedere regering en ieder individu.
En verder ben ik geen voorstander van het verbieden van sportwedstrijden, wel van het weren van supporters.
Sport hoort in mijn opinie los te staan van politiek.
Wat we te zien hebben gekregen is naar mijn gevoelen niet zozeer een poging geweest om met rellen en demonstraties de oorlog in het MO op te lossen alswel de onvermijdelijke uiting van enorme opgehoopte woede en frustratie om wat er in Gaza gebeurt, waarbij Maccabi supporters het zout diep in de wonde kwamen wrijven met molesteringen, walgelijke teksten en vlagverbrandingen, zoals nu ook door het verbod op demonstratie gebeurt en ik vermoed verder mede nog door het gegeven dat onze regering de flagrante mensenrechtenschendingen door Israël volstrekt niet lijkt te durven benoemen. Terechte, begrijpelijke, inleefbare woede die hoe terecht ook toch niet gerechtvaardigd kan worden in al haar uitingen, maar wel verklaard, wel kan worden begrepen. Deze mensen af te doen als tuig van de richel wier paspoort afgenomen dient te worden, of zoals Wilders het vandaag nog noemde 'het gif' dat ons land binnengekomen is kan enkel maar meer olie op het vuur betekenen, het is een bizarre kwalificatie van een bizar racistische man
Citaat:
Soms probeer ik me voor te stellen hoe moslims en vermoedelijk wel alle mensen die iets met mensenrechten op hebben nu al een jaar naar de vernietiging van Gaza op televisie zitten te kijken. Naar de aanvallen op ziekenhuizen, scholen, hulpverleners, journalisten, kinderen. Honger wordt als wapen gebruikt, nu ook al dorst. Noord-Gaza is plat en al bijna helemaal leeg – de laatste bewoners, vluchtend uit gebombardeerde gebouwen, worden momenteel door gevechtshelikopters neergemaaid. En nooit is er iemand die er serieus iets aan wil of kan doen.
Over de auteur
Peter Middendorp is schrijver en columnist van de Volkskrant. Van zijn hand verschenen onder meer de romans Vertrouwd voordelig en Jij bent van mij. Columnisten hebben de vrijheid hun mening te geven en hoeven zich niet te houden aan de journalistieke regels voor objectiviteit. Lees hier onze richtlijnen.
Vorige week is door supporters van de Israëlische voetbalclub Maccabi Tel Aviv met ijzeren staven door Amsterdam gelopen, er zijn vlaggen weggehaald, mensen aangevallen, ‘dood aan alle Arabieren’, zongen ze, en dat er geen scholen en kinderen meer over zijn in Gaza. Afijn – u weet dat natuurlijk al. Net als ik werd u daar in de latere fasen van de nieuwscyclus gaandeweg ook een keer over bijgelicht.
Zo bezien is het bijna logisch dat ‘de jongeren met een migratieachtergrond’, zoals ze worden genoemd, die lui van Maccabi graag in elkaar wilden slaan. Ze vroegen erom, had ik op die leeftijd gezegd, ze verdienen het. Ook vandaag hoef ik me maar even in zo’n jongere te verplaatsen om zeker te weten dat ik in zijn geval ook de straat op was gegaan, dronken van haat. Al was ik dan waarschijnlijk vooral een meeloper geweest, meer een supporter dan een pleger van geweld.
De jongeren gingen niet naar het stadion, op zoek naar groepen geharde supporters, de liefhebbers van geweld, om hun withete migratieachtergrond op te koelen. Ze gingen de stad in, op Jodenjacht, compleet met paspoortcontroles, achter enkelingen aan, in kleine knokploegen, op scooters en fatbikes.
De slachtoffers waren dan ook vaak gewone mensen, vaders en zonen, misschien wel, ’s avonds een leuke wedstrijd en de volgende dag naar het Anne Frank Huis – in video’s is hun doodangst te zien. Het zijn altijd de verkeerden die slachtoffer worden, misschien wel omdat er te weinig goeden bestaan – de vraag is groter dan het aanbod.
Na schokkende geweldsuitbarstingen mag je nooit relativeren of de boel van een andere kant bekijken. Niet na 9/11, niet na 7 oktober, en ook nu wordt het niet op prijs gesteld. Wie het toch probeert, is voor grote groepen een halve verrader, op zijn minst medeplichtig. Zo durft haast niemand meer te zeggen: doe toch maar niet, die oorlog in Irak. Ik begrijp wat je bedoelt, maar zo veel bommen op Gaza zijn nu ook weer niet nodig.
Er is geen maar, zeggen we dan. Daarmee lijken we te zeggen dat er geen rechtvaardiging bestaat voor geweld, nooit niet, never, vooral niet als het van een ander komt. Maar bedoelen we vooral: we willen geen verklaringen meer horen, de tijd voor begrijpen is voorbij – nog één verklaring en we slaan erop.
Deze Peter Middendorp verwoordt de gevoelens die ikzelf heb vast nog een stuk beter dan ik zelf al meerdere malen probeerde; alleen heb ik een beetje moeite met zijn exclusieve gebruik van 'moslims' vandaar dat ik in het groen een edit in de tekst heb aangebracht
Ook recent in Trouw verschenen:
Citaat:
De fans van Maccabi Tel Aviv staan bekend als racistisch en ultranationalistisch
Matthijs van Dam
redacteur sport
11 november 2024, 17:40
James Montague, journalist en schrijver van het boek Tussen de Ultra’s, begon zijn carrière als hooligan-watcher ooit in Israël. Zijn eerste uitstapje begin dit millennium was een bezoek aan de harde kern van Maccabi Haifa, ‘De Groene Apen’, waar Israëlische militairen zich tussen hun vrienden mengden als zij een weekend verlof hadden. De Brit bezocht later ook de beladen wedstrijd Beitar Jerusalem-Maccabi Tel Aviv, volgens hem een van de grootste voetbalwedstrijden in het Midden-Oosten.
Dat was ook de wedstrijd tussen ‘de gouden standaard van racisme’, zoals Montague de beruchte extreemrechtse Beitar-fans noemt, en het richting ultranationalisme opgeschoven Maccabi. “De atmosfeer was geweldig”, herinnert hij zich. “De liederen, de fakkels, het was een indrukwekkende ervaring.” Maar ook met een rafelrand. Ook toen al was het niet ongewoon dat je bij deze clubs anti-Palestijnse leuzen hoorde zoals ‘Dood aan de Arabieren’. “Alleen, waar het twintig jaar geleden vaak alleen gebeurde tegen Bnei Sakhnin, het enige Palestijns-Israëlische team in de competitie, is het nu gemeengoed geworden.”
Montague is dus totaal niet verrast dat het afgelopen donderdagnacht in Amsterdam uit de hand liep met fans van Maccabi Tel Aviv, die daar waren voor de uitwedstrijd tegen Ajax. Voor en na de wedstrijd kwam het tot confrontaties tussen Israëlische fans en pro-Palestijnse Amsterdammers, waarbij beide groepen gewelddadig waren. Dat Israëlische supporters mishandeld werden en gewond raakten zorgde wereldwijd voor ongeloof en zorgen over antisemitisme.
Extreem gepolitiseerde ultrascene
Het roept de vraag op: wat is precies de reputatie van de Maccabi-hooligans, de Maccabi Fanatics? Montague noemt de Israëlische ‘ultra-scene’ zeer goed georganiseerd én extreem gepolitiseerd. Rivaliteiten tussen en identiteiten van supportersgroepen van Israëlische voetbalclubs zijn gebouwd op politieke tegenstellingen, bijvoorbeeld extreemrechts (Beitar Jerusalem) versus extreemlinks (Hapoel Tel Aviv) en Joods (Maccabi Tel Aviv) versus Palestijns-Israëlisch (Bnei Sakhnin en Maccabi Haifa gedeeltelijk).
Als iemand die altijd op zoek is naar politiek gevoelige wedstrijden, zag hij de ongeregeldheden vooraf al aankomen. Volgens Montague is overal waar Israëlische teams in Europa komen sinds de oorlog met Hamas beveiliging nodig. De Turkse overheid verbood de komende wedstrijd tussen Besiktas en Maccabi zelfs op Turks grondgebied – al voor de gebeurtenissen van afgelopen week. “Dus dat is een totaal falen van de Nederlandse veiligheidsdiensten.”
De ultra’s van Maccabi Tel Aviv hebben bovendien geen beste reputatie. Ze zijn niet als ‘La Familia’, zoals de ultra’s van Beitar Jerusalem zich noemen, die bekendstaan als een van de meest racistische supportersgroepen ter wereld. Maar de Maccabi Fanatics zijn volgens Montague in Israël een goede tweede qua extremisme. Dat bleek eerder ook al uit een onderzoek van de Amerikaanse ngo New Israel Fund naar racistische uitingen onder Israëlische voetbalfans.
Racisme
Dat uit zich bij de succesvolste en eerste Joodse club van Israël vooral in anti-Arabische sentimenten en racisme, ook in de eigen gelederen. ‘Dood aan de Arabieren’ is een bekend spreekkoor van Maccabi-fans. In het stadion hingen spandoeken als ‘Refugees not welcome’. De Palestijns-Israëlische speler Mahran Radi kreeg spreekkoren als ‘Wij willen geen Arabieren bij Maccabi’ en ‘Radi is dood’ naar zijn hoofd. Sinds zijn vertrek in 2016 speelde geen enkele speler met een Israëlisch-Palestijnse achtergrond meer voor Maccabi.
Naar de Ethiopische Maccabi-speler Baruch Dego maakten fans oerwoudgeluiden. Toen middenvelder Maor Buzaglo in 2008 een transfer maakte van het zich als Palestijns identificerende Bnei Sakhnin naar Maccabi, kreeg hij doodsbedreigingen. Bij die wedstrijd tonen Maccabi-fans altijd meer Israëlische vlaggen dan normaal.
Provocatie is het handelsmerk van Maccabi-fans, en volgens Montague eigenlijk van alle hooligans, alhoewel ze ook knokken. In maart sloegen Maccabi-fans bij een uitwedstrijd in Athene een Egyptische man die een Palestijnse sjaal droeg het ziekenhuis in. Toch staan de Maccabi Fanatics niet bekend als erkende vechters die bijvoorbeeld afspreken in bossen of professionele gevechten organiseren, zoals onder Oost-Europese hooligans populair is.
Bij Maccabi is het extremisme er de afgelopen twintig jaar ingeslopen. Volgens Montague kwam ultranationalistisch rechts toen sterk op in de Israëlische politiek, en voetbal belichaamt daar het politieke klimaat. Vooral jonge mannen omarmden dat gedachtegoed, net als elders in de wereld, terwijl zij tegelijkertijd ook steeds vaker onderdeel uitmaken van hooligangroepen. “Dus dit is een proces dat al decennia gaande is.”
Geplaatst: 14 Nov 2024 01:14:46 Onderwerp:
Inderdaad, antisemitisme bestrijd je niet met moslimhaat, waarbij best vermeld mag worden dat er veel te snel geroepen wordt dat kritiek, boosheid en protesten tegen de politiek van Israel antisemitisme is. Als iemand verstand zou moeten hebben van antisemitisme dan is het Wilders, wiens vriendenkring uit antisemieten bestaat.
Het is onze bestuurders nog steeds niet duidelijk dat de woede over wat er in Gaza en de Westbank gaande is zich op de een of andere manier zal, moet manifesteren. Er worden nu zelfs demonstraties verboden die niets met dit conflict, deze genocide te maken hebben. Als we niet heel goed uitkijken zal dat van kwaad tot erger gaan. Het zet kwaad bloed tegen een overheid die toch al heel slecht ziet wat er in de samenleving speelt. Dat de huidige regering het bewust verdomt om te luisteren en talloze signalen naast zich neerlegt schaadt het vertrouwen, dat bij velen al minimaal was, alleen nog maar meer. Gelukkig plaatsen de MSM nog teksten van columnisten.
Citaat:
Kabinet speelt pyromaan in plaats van brandweer
Sjoerd de Jong, NRC
Het was dan geen Kristallnacht in Amsterdam, en ook geen „Gaza” (dixit Wilders, een obscene suggestie), maar wel een bloedlinke, „giftige cocktail” (aldus Halsema) van provocaties en agressie (van de Maccabi-aanhang) én, in spiegelbeeld, voluit anti-Joodse haat en geweld (de scooterpatrouilles).
En terwijl landelijke politici, Wilders voorop, de zaak Trumpiaans ophitsen en Amsterdam afschilderen als hel op aarde, zien progressieve opiniemakers louter begrijpelijk verzet tegen Israëlische hooligans, vaak veteranen, die met genocidale leuzen door de stad trokken. Het suggereert dat het ‘maatschappelijk gesprek’ ten einde is, het eigen gelijk heilig.
NRC-columnist Karin Amatmoekrim volgde de progressieve lijn: „Maccabi-supporters kregen geen klappen omdat ze Joods zijn”, wist ze stellig, ze liepen hooguit tegen een „pak slaag” aan als mensen die zich „schaamteloos trots toonden over de haat en de misdaden van deze [Israëlische] regering”.
Ook link. Buig dit argument een beetje bij en je hebt al snel een rechtvaardiging om ook PVV’ers op straat af te tuigen, die steunen immers ook „schaamteloos” een regering die op haar beurt het land van de genocideplegers steunt.
Deprimerend genoeg was het allemaal te verwachten. Je hoeft niet ver te zoeken – al deden de media er onbegrijpelijk lang over – om erachter te komen dat de harde kern van Maccabi Tel Aviv bekend staat als keiharde nationalisten en anti-Arabische racisten, zelfs in Israël. Je hoeft bij de NCTV ook het Handboek Genocide niet uit te pluizen om te voorzien dat hun komst, met enkele duizenden, grote emoties en agressie zal oproepen. Maar is daarmee Joden opjagen en in elkaar schoppen schoongewassen van antisemitisme? Zeker niet.
Het verweer dat iets pas antisemitisch is als het mikt op Joden om een of ander abstract ‘Joods-zijn’ klinkt gevat, maar is op zijn best een onhistorische drogredenering en op zijn slechtst een comfortabele smoes.
Het verbloemt dat ‘Joods-zijn’ door antisemieten altijd al geladen wordt met hatelijke inhoud. ‘De Jood’ is een product van de antisemitische verbeelding, aldus Sartre. Christusmoordenaar, kinderofferaar, uitzuiger, indringer – en nu dan, academisch ondersteund, kolonist en genocidepleger, de belichaming van al onze eigen zonden.
Het drama in Gaza dat de zaak aanblaast is er niet minder reëel om – en olie op het vuur gooien helpt dan niet, zeker niet door een kabinet vol stoethaspels die hun spierballen laten rollen. De hobby-premier sprak van een groep die moreel „volstrekt ontaard” is. Zijn staatssecretaris van integratie (fijn, Groundhog Day in Holland, terug naar 2002) insinueerde dat islamitische jongeren „voor een heel groot deel onze normen en waarden niet onderschrijven’’. Giftige taal, die de zaak verder opfokt – met Nederlandse Joden ertussen.
Het demonstratierecht is inderdaad een groot goed, een recht en dat moet goed bewaakt worden.
Als er echter een demonstratieverbod is in Amsterdam tot vandaag 12 uur, door de rechterlijke macht goedgekeurd, waarom mocht er dan gisteren wel een demonstratie plaats vinden van de pro palestina groep in Amsterdam?
Daar begrijp ik dus niets van.
Halsema maakt het zich mijns inziens hierdoor zichzelf wel lastig.
Fel tegen ben ik door de motie ingediend door de PVV om Halsema te ontslaan als burgemeester, ze is een prima burgemeester en dat moet ze vooral blijven.
Zie als burgemeester van deze stad (altijd wel in samenwerking met de politiechef en hoofdofficier van Justitie) het hoofd nu maar eens koel te houden in het kruidvat nu.
Verder begrijp ik heel goed dat Joden in Amsterdam zich nu onveilig voelen door de situatie, zij zijn natuurlijk niet verantwoordelijk voor wat de Israelische regering doet.
Ik begrijp ook de voorvechters van pro palestina, ik begrijp best hun woede om wat er in Gaza gebeurd, wie begrijpt dat niet zou je zeggen.
Maar wat lost het op als we in Amsterdam elkaar de maat gaan nemen over wat er in Israel gebeurd door hier tegenvoer elkaar te gaan staan?
Ik zie ook niets in het afnemen van paspoorten, dat lost totaal niets op.
Het poltieke debat gisteren vond ik om het zo maar eens te zeggen waardeloos, er werd nergens ook maar naar een echte oplossing gezocht.
Ik vrees dat de polarisering enkel maar toeneemt.
En ik hoop, maar ik vrees dat het ijdele hoop is, dat het vanavond in Parijs niet vreselijk uit de hand loopt.
Ik vond het bij de rellen in Amsterdam al, relschoppers gebruiken alles maar dan ook alles om te rellen en dat zal in Parijs niet anders zijn.
Ik had in Amsterdam al het idee dat het "scootertuig" uit notoire relschoppers bestond en ik vrees dat dit vanavond in Parijs ook het geval zal zijn.
Het is onze bestuurders nog steeds niet duidelijk dat de woede over wat er in Gaza en de Westbank gaande is zich op de een of andere manier zal, moet manifesteren.
Die woede is heel begrijpelijk, daar zijn we het allemaal wel over eens, het is alleen de vraag hoe dat manifesteren tot uiting moet worden gebracht.
ik denk dat daar de verschillen van inzicht over zijn.
Vanavond 20:45u begint Frankrijk-Israël
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/parijs-zet-4-000-agenten-in-voor-voetbalduel-israel-frankrijk-uit-vrees-voor-geweld~bfb72ce0/
Gaat misschien reuze meevallen op het gebied van onregelmatigheden, en dat hóóp ik ook, maar ik verwacht het zeker niet net zomin als ik verwacht dat de rellen hier wel weer zullen wegebben.
Wanneer we Boekestijn en De Wijk mogen geloven gaat Israël heel de Westelijke Jordaanoever inlijven en heeft Trump daar zijn fiat al voor gegeven.
Dat duurt misschien nog een paar maanden, maar wellicht krijgen we al eerder de malaise waarin de Gazanen zich bevinden -vooral in Noord-Gaza- te zien
Mensen die over een lange periode een tekort aan voedsel, drinkwater en medische hulp hebben gehad, en onderhevig geweest zijn aan zo'n dertien maanden aanhoudende bombardementen dus wellicht aan shellshock symptomen lijdend, wat alles gruwelijk zal zijn om te zien vooropgesteld dat de pers de gelegenheid daarvan beeldopnames te maken en te verzenden.
En dan nog, waar moeten deze miljoenen mensen naartoe, hoe kunnen ze hun zwaar getraumatiseerde leven nog opnieuw proberen op te bouwen. In het verwoeste Gaza? In vluchtelingenkampen?
De pijn bij de moslims en bij iedereen die zich dit onbeschrijflijke leed aantrekt en dus ook de woede wegens het buitenproportionele en puur op annexatie gerichte geweld van Israël zal nog vele malen groter worden. Dat is niet wat ik hoop of rechtvaardigen wil, dat is een psychologische causaliteit.
Een zwaar repressief beleid zoals Wilders zal verlangen werkt averechts, de nog veel grotere demonstraties en onlusten die daaruit voortkomen kunnen zijn macht vergroten dus wellicht kiest hij daar dan juist wel voor. "We zijn klaar met de moslims en dat linkse tuig daaromheen" zou zijn volgende verkiezingsslogan dan wel eens kunnen worden, en wie weet met welk succes! Wat in de VS gebeurt kan hier ook makkelijk plaatsvinden
Maar wat mijns inziens veel redelijker zou zijn en wat de woede enigszins zou kunnen afremmen is nu eens heel goed als regering te onderkennen dat met het ultranationalistische beleid van Israël enorme mensenrechtenschendingen begaan zijn zoals vrijwel heel de verdere wereld dat blijkt te onderkennen en ook uit durft te spreken.
Niet om het antisemitisme te bevorderen maar om de werkelijkheid te benoemen, te erkennen: dit wat Israël doet/gedaan heeft dat kan/kon niet, mag/mocht niet, dat is inhumaan, racistisch en compleet verwerpelijk.
Net zoals we de actie van Hamas 7 oktober 2023 als zijnde compleet verwerpelijk zonder enige reserve hebben veroordeeld
Het feit dat Nederland zich als regering volledig op de vlakte houdt over de mensenrechtenschendingen door Israël en die zelfs impliciet lijkt te steunen dat zal de gemoederen onder de moslims en andere mensen die zich het leed en het begane onrecht sterk aantrekken zeker blijven beïnvloeden.
Politiek en maatschappelijk is dit een gruwelijk lastige kwestie, hier en in andere Europese landen, die voorlopig niet opgelost zal zijn maar wel verergeren kan wanneer regeringen niet kenbaar maken dat ze de moslims en heel de bevolkingsgroep die zich het leed van de Palestijnen en andere moslims in en om Israël sterk aantrekt zien, hun verdriet en woede begrijpen, met hen meevoelen, en solidair zijn in hun veroordeling van de op enorme schaal gepleegde mensenrechtenschendingen door Israël. Krijgen we dan meer antisemitisme? Daar ligt ook denk ik een taak van de regering erop te wijzen dat de schanddaden van een ultranationalistisch bestel no way de Joodse gemeenschap als zodanig valt aan te rekenen. Ook daar moet op gehamerd worden, tegelijkertijd.
Tijdens een pro-Palestijnse-betoging voorafgaand aan de wedstrijd klinkt in Saint-Denis het ‘Free, Free Palestine’. Het vermoeit Laouelle (39), een Française met familieroots in Algerije, als ze hoort dat sommige Joodse mensen haar per definitie antisemiet vinden. ‘Alleen omdat ik een einde wil aan een oorlog waar onschuldige burgers sterven’, zegt ze. ‘Dat heeft niets met geloof of jodenhaat te maken, maar met internationaal recht.’
De wedstrijd donderdagavond was een van de meest beladen en best beveiligde voetbalwedstrijden in tijden.Beeld Corentin Fohlen/ Divergence
De demonstranten roepen met de slogan ‘We spelen niet met genocide’ op de wedstrijd Frankrijk-Israël alsnog te annuleren. ‘Russen mochten niet onder hun eigen vlag uitkomen bij de Olympische Spelen, maar we ontvangen Israël wel met open armen’, is een veelgehoord bezwaar.
‘Te gevoelig’
Macron mag een van de kritischere Europese leiders zijn als het gaat om Israëls aanvallen op Gaza, Jean-Baptiste Guégan, auteur op het gebied van sport en geopolitiek, vindt het ondenkbaar dat Frankrijk Israël niet zou verwelkomen. Daarvoor zijn de verhoudingen volgens hem te gevoelig, zegt Guégan per telefoon. Ook spelen binnenlandse belangen mee. Waar Macron zich heeft te verhouden tot groeiend antisemitisme en extreemrechts dat op de pro-Israëllijn is gaan zitten.
Geplaatst: 15 Nov 2024 08:53:01 Onderwerp:
Bij meer deelnemers aan een dergelijke discussie, in een veel drukkere forumomgeving, en hoogstwaarschijnlijk ook meer posts met meer diverse strekking, zou ik die als moderator misschien opgesplitst hebben in meerdere topics. Er speelt zo veel mee, antisemitisme, vreemdelingenhaat, recht op vrije meningsuiting en demonstratie, (gebrek aan) integratie, geopolitiek, de verrechtsing en radicalisering in Nederland maar ook in Europa en wereldwijd, het voortdurende conflict tussen Israel en de Palestijnen, de rol van de media, msm en social media, persoonlijke ervaringen etc. etc. dat de kans om elkaar te overtuigen zo goed als uitgesloten is. Dat, terwijl we het niet eens zo vreselijk oneens met elkaar zijn.
Bij mijzelf speelt er ook frustratie mee over die rechtse radicalisering waarbij korte termijn denken, egoisme en wij-zij-denken de kans op oplossingen verder weg dan ooit is geraakt. Ik word er knap moedeloos van. Zijn er toch nog lichtpuntjes? Misschien wel, als ik mijn best doe om langs die grote smoelen heen te kijken. Laat ik dat de komende tijd maar proberen, is mijn voornemen.
Deze reactie van de joodse David Wertheim in de Trouw van gisteren trof me. Fijn dat langzamerhand verstandiger reacties komen op wat in Amsterdam is voorgevallen en op het gevaar dat "vrienden" zoals Wilders vormen voor de verhoudingen in dit land. Zie ook de reactie van Marcouch
Joodse historicus David Wertheim: ‘Wilders en Van der Plas poken het conflict alleen maar op’
Publicist en historicus David Wertheim (54) zit als Jood ‘wanhopig klem’ tussen antisemitische vijanden en ‘vrienden die het allemaal nog erger maken’.
Lodewijk Dros14 november 2024, 15:48
“De hele dag ben ik ermee bezig, ik ben er verdrietig van. Dan schiet me weer dat citaat te binnen. Dat gebeurt me vaker, sinds 7 oktober 2023, toen Hamas een terroristische aanval op Israël uitvoerde. Dat citaat dus. Het is van de Amerikaanse schrijver George Martin, uit de verfilmde serie A Game of Thrones.
Er komt een naar, paranoïde personage in voor, koningin Cersei. Op de achtergrond bestiert ze van alles en verwerft ze macht. Zij zegt: My enemies are everywhere and my friends are useless. Mijn vijanden zitten overal en aan mijn vrienden heb ik niets.
“Inmiddels ervaar ik Cerseis grappige verzuchting als een realiteit. Als Jood zie ik aan alle kanten vijanden. In Israël Hamas en in het Westen activisten die Hamas legitimiteit willen verschaffen door het een verzetsbeweging te noemen. In Amsterdam taxichauffeurs en jochies op scooters die op Jodenjacht gaan.
“Tot zover de vijanden. Nu de vrienden. Ik heb als Jood de hele tijd te maken met mensen die zeggen het voor mij op te nemen. Van cabaretier Hans Teeuwen via politici als Wilders en Van der Plas tot clubs als Christenen voor Israël. Zij stellen zich op als enorme vrienden van ons, Joden. In mijn optiek poken ze het conflict alleen maar op. Ze zaaien verdeeldheid.
Netanyahu’s hyperbolische retoriek doet mij pijn
“Natuurlijk is die Amsterdamse Jodenjacht verwerpelijk en schokkend. Maar ik merk gek genoeg dat Netanyahu’s hyperbolische retoriek mij nog meer pijn doet, alsof er een reddingsmissie naar Nederland moest komen, hij wilde al vliegtuigen sturen om ons, Amsterdamse Joden, te hulp te komen.
“Wat hij deed maakte het alleen maar erger, versterkt door de Nederlandse rechts-populistische bewegingen die zich op ons storten, zogenaamd om ons te beschermen. De rellen waren pogroms, zeiden ze, de integratie is mislukt en burgemeester Femke Halsema moet weg.
“Wij krijgen eenzijdige liefdesverklaringen. Andere groepen gaan zich afvragen waarom zij niet ook zo’n omhelzing verdienen, terwijl zij zien dat onze vrienden niet malen om het feit dat een moslimhater de verkiezingen heeft gewonnen, of dat Israël vrij spel krijgt om oorlogsmisdaden te plegen. Ik geef je op een briefje: dat gaat het antisemitisme niet verminderen.
“Ik heb het wanhopige gevoel aan alle kanten klem te zitten. Tussen vijanden die het echt op je gemunt hebben en ‘vrienden’ die het allemaal nog erger maken.
“Liever luister ik naar de grote groep mensen die overschreeuwd worden door de flanken. Die naar het nieuws kijken en Netanyahu’s alles vergiftigende oorlog verschrikkelijk vinden, die het vreselijk vinden dat er nog gijzelaars vastzitten, die verontwaardigd zijn over zich misdragende Maccabi-supporters en over een Jodenjacht.
Van mensen als Halsema moeten we het hebben
“Zelf zit ik niet op vrienden te wachten. Het interesseert me niet of Halsema een vriend is van ons, Joden. Wat ik voel is dat zij probeert spanningen te verminderen. Ze toont begrip voor iedereen. Ze probeert hun pijn te voelen en ze navigeert, zo goed en zo kwaad dat het gaat, de stad uit een moeilijke situatie.
“Jarenlang heb ik liberale waarden voor lief genomen. Tolerantie, democratie, taboe op racisme, de rechtsstaat. Die liggen nu onder vuur en niet alleen van de Jodenjagers, maar juist van hen die zeggen het voor ons op te nemen.
“Die waarden verdedigen en de boel bij elkaar houden – Halsema doet het. Van zulke mensen moeten we het hebben.”
Marcouch ontgoocheld door Dick Schoof: ‘Deze premier ondermijnt de rechtsorde’
Burgemeester Ahmed Marcouch van Arnhem vindt dat premier Dick Schoof ‘de democratische rechtsorde ondermijnt’. Hij verwijt de premier en regeringspartijen dat die hele groepen Marokkanen en moslims ‘wegzetten’ als schuldigen aan de rellen in Amsterdam.
“Er is er maar één die aansprakelijk is, de crimineel die rellen schopt, dié moet je hard aanpakken en vervolgen. Spoor ze op, zet de politie in, maar plaats niet een hele bevolkingsgroep in de beklaagdenbank.” Van de minister-president verwacht Marcouch “een andere houding in het nemen van verantwoordelijkheid”.
Respect
De Arnhemse PvdA-burgemeester zei dit donderdag na afloop van een gastles die hij gaf op de katholieke basisschool Johannes. Vanwege de ‘Week van het respect’ sprak hij met leerlingen uit groep acht over dit onderwerp, uitgerekend in dezelfde week waarin de ongeregeldheden in Amsterdam in de Tweede Kamer werden besproken. Hij mist respect in de manier waarop Haagse politici hiermee omgaan, zo vertelt hij.
Harde termen als ‘Jodenjacht’ en ‘pogrom’ wil Marcouch absoluut niet in de mond nemen. “Dat zijn kwalificaties die ik niet verwacht van politici. Daaruit blijkt dat ze moreel leiderschap ontberen in Den Haag.”
‘Er wordt volop olie op het vuur gegooid, terwijl bestuurders worden geacht stabiliteit en harmonie in de samenleving te bewaken.’
De harde aanpak die bepleit wordt om de integratie van jongeren met een migratieachtergrond te verbeteren, vindt hij ‘campagne-retoriek’ en het zoeken naar ‘een zondebok’. “We zitten nog in een stadium dat we nog niet eens precies weten wie het gedaan heeft. En dan wordt er volop olie op het vuur gegooid, terwijl bestuurders worden geacht stabiliteit en harmonie in de samenleving te bewaken.”
Rellen
Het uur ervoor heeft Marcouch een kringgesprek met de twintig scholieren en juf Marjolein Wienk over respect. De school staat in de wijk Immerloo in Arnhem-Zuid, een van de armste buurten van het land. De samenstelling van de groep is gemêleerd, de meesten hebben een migratieachtergrond. Of ze iets van de rellen in Amsterdam hebben meegekregen, vraagt Marcouch? Jazeker, ze kijken elke dag samen naar het Jeugdjournaal. “Het ging over wie het deed en wat de schade is”, zegt een jongetje.
Oké, doceert de burgemeester, het gaat daarbij om respect. “Voor mij is dat een manier van doen, waarbij je de ander in zijn of haar waarde laat. Dat ging in Amsterdam helaas mis bij de rellen. Daarom moet je de relschoppers die geweld gebruikt hebben aanpakken. Maar dat is iets anders dan de schuld geven aan een hele groep die daar niets mee te maken heeft.”
Antisemitisme
Kennen jullie het woord ‘antisemitisme’, vraagt hij vervolgens. De klas zwijgt. Een moeilijk woord, beseft de burgemeester, die uitlegt dat Joden alleen maar omdat ze Joods zijn worden gediscrimineerd en vervolgd. “Ik ben moslim, maar als ik de synagoge binnen ga, doe ik een keppeltje op. Zo toon ik respect voor dat geloof.”
Afgelopen zondag sprak Marcouch nog bij het herdenkingsmonument voor de 1500 Arnhemse Joden die vermoord zijn in de oorlog. Daarbij verwees hij naar het antisemitische geweld in Amsterdam. “We zagen de ontmenselijking waarvan we hoopten dat we die achter ons konden laten”, zei hij toen. “En die we ook zien in de oorlogen en de verwoesting die we elders op de wereld zien.”
Genocide
Die verwijzing naar Gaza is iets wat Marcouch direct verbindt aan de huidige toename van antisemitisme. In de klas noemt hij het onomwonden ‘genocide’. Een meisje vertelt dat haar moeder geld heeft gedoneerd naar Gaza. Een jongen vertelt dat een vriend van zijn broer daar door een bom is gedood.
Ja, het is een genocide, licht Marcouch na afloop toe. “We zijn de term oorlog al lang voorbij, want de mensen zitten daar opgesloten, ze kunnen geen kant op, zonder water en voedsel.” Die schrijnende toestand ‘resoneert’ in ‘onze wijken’, zegt de burgemeester. Om die reden wil hij binnenkort een gesprek organiseren in cultureel centrum Musis Sacrum over wat de overheid in deze gespannen situatie te doen staat. “Om een open dialoog te voeren tussen bestuurders en alle denominaties in de stad, eerlijk en waarheidsgetrouw.”
Zijn oplossing tegen antisemitisme is ‘onderwijs, onderwijs en onderwijs’. Onlangs lanceerde hij het idee om schoolklassen Auschwitz te laten bezoeken, zoals hij als stadsbestuurder ook deed in Amsterdam. “We moeten opvoeden, normeren en correcties aanbrengen. Elkaar aanspreken, dat is het enige wat echt werkt.”
Wortels
Zonder het expliciet te noemen verwerpt de burgemeester het idee om paspoorten af te nemen van relschoppers met twee nationaliteiten, zoals Wilders bepleit en het kabinet nu gaat onderzoeken. Tegenover de leerlingen van de Johannesschool gebruik hij het beeld van een boom. Ze luisteren stilletjes. “Een boom heeft wortels en hoe dieper die wortels in de grond zitten, hoe meer vrucht de boom draagt. Ik ben Marokkaan, moslim, Nederlander, Amsterdammer en sinds zeven jaar ook Arnhemmer. Dat is mijn identiteit. Als je maar één identiteit hebt en dus maar één wortel, valt de boom om. Dus zorg dat je geworteld bent in dit land, dan ben je minder kwetsbaar.”
Een boodschap aan de scholieren en aan de Haagse politiek. “Ik wil dat zowel de jood met zijn keppeltje als de moslima met haar hoofddoek zichzelf kunnen zijn en beschermd worden door onze rechtsstaat.”
Dijsselbloem: Halsema verdient steun uit Den Haag
Burgemeester Jeroen Dijsselbloem van Eindhoven vindt dat de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema uitstekend optrad tijdens en na de rellen en ongeregeldheden van de afgelopen week. “Ze verdient steun vanuit Den Haag én van haar collega’s”, zegt Dijsselbloem.
“Het is droevig hoe er in het Kamerdebat de afgelopen week olie op het vuur is gegooid, met steeds grotere woorden, maar zonder serieuze voorstellen met draagvlak.” Volgens Dijsselbloem kan een Kamerdebat juist een signaal van kracht zijn ‘als er verbinding en eenheid wordt gezocht. “En zo kan dat bijdragen aan het herstel van rust en orde.”
Volgens Jan Hamming, burgemeester van Zaanstad en eveneens PvdA’er, moet je als burgemeester ‘naast al je inwoners staan’. “Ik spreek inwoners die pijn in hun hart voelen. Zaankanters die niet met een keppeltje hun boodschappen doen, Zaankanters die niet met een hoofddoek solliciteren, Zaankanters die niet met hun partner hand in hand over straat lopen”, zegt hij.
Volgens Hamming zou het politiek Den Haag sieren als ze het goede voorbeeld zouden geven. “Dat betekent tolerantie voor iedereen die zich gewoon netjes aan de wet houdt, en hard optreden tegen elke vorm van discriminatie, racisme en antisemitisme.”
Verstandige woorden van verstandige mensen die écht een samenleving willen in de zuiverste zin: sámen leven met respect en begrip voor de ander. Zoals Marcouch het gesprek aangaat op zo'n school dat draagt wérkelijk bij aan de multiculture maatschappij. Die "zachte" kant, dáár moeten we het van hebben. Ik hoop dat deze stemmen steeds vaker te horen zijn.
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
Wil je ook een eigen gratis forum?
- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!