doorstart 50plusser/ouderenforum
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Wereldwijde crisisgebieden

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 19 Nov 2024 11:34:05    Onderwerp: Wereldwijde crisisgebieden Reageren met citaat

Citaat:
Rusland heeft zijn veto uitgesproken over een VN-resolutie waarin werd opgeroepen tot een onmiddellijk staak-het-vuren in Sudan.
Rusland was het enige land dat tegen stemde.

https://nos.nl/artikel/2545017-rusland-vetoot-vn-resolutie-met-oproep-staakt-het-vuren-oorlog-sudan

Poetin zorgt voor zoveel dood en verderf, dat is onbeschrijfelijk. Hoezo tegen een staakt het vuren?

Gaza staat momenteel op nummer 1 qua slechtste leefomstandigheden, gevolgd door Myanmar
https://acleddata.com/conflict-index/ (zie juli 2024)

Het conflict in Gaza krijgt wereldwijd heel veel aandacht terwijl Myanmar nauwelijks in de nieuwsberichten voorkomt. Net als b.v. Sudan, waar de omstandigheden ook onmenselijk zijn.

Dat beeld is ook hier op deze site te zien, we besteden heel veel aandacht aan de oorlog in Gaza, maar hebben het niet over conflicten zoals in Sudan, Myanmar, Jemen etc.

Hoe komt het dat we ons het lot van de ene ellende veel meer aantrekken dan de andere?

Het raakt me altijd dat er zoveel "vergeten" slachtoffers zijn.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 19 Nov 2024 11:34:05    Onderwerp:

Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2024 02:47:06    Onderwerp: Re: Wereldwijde crisisgebieden Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Hoe komt het dat we ons het lot van de ene ellende veel meer aantrekken dan de andere?

Het raakt me altijd dat er zoveel "vergeten" slachtoffers zijn.
De evolutie schrijft ons nu eenmaal het voortbestaan als soort voor, uiteraard door in de eerste plaats zelf te overleven. In je eentje overleven lukt behalve in speelfilms nu eenmaal niet dus moeten we samenwerken en dat heeft bij de mens geleid tot de ingewikkelde structuren zoals we die nu kennen. Oftewel het hemd is nader dan de rok.

Wereldwijd zijn er onnoemelijk veel mensen die lijden door oorlogen, repressieve regimes, honger en vervolging. Dat terwijl dat leed grotendeels verholpen kan worden met de bereidheid om rijkdom, middelen en welvaart eerlijk te delen. Ik trek me al dat leed, waar ook ter wereld best aan maar ik ben er geen 7*24 uur mee bezig, enerzijds omdat ik er dan zelf onderdoor ga maar het heeft ook geen zin. Neem bijvoorbeeld de talloze projecten om het leven van de Palestijnen te verbeteren met water- en energievoorzieningen, scholen, havens etc. Deels bekostigd uit belastinggeld via de VN of ontwikkelingshulp en deels door donaties via goede doelenorganisaties. Als die voorzieningen door Israel in luttele minuten aan flarden worden gebulldozerd kan ik ziedend worden, waarbij ik me afvraag of het allemaal geen weggegooid geld is. Ik investeer dan liever in het tegenhouden van de vernielzucht van Israel maar hoe in godsnaam? Hetzelfde geldt voor Poetin en Oekraine, de Taliban in Afghanistan, de Kim-dynastie in Noord-Korea, zoals je noemde de vervolging van de Rohyngia, Soedan, Jemen, noem alles maar op, maar ook voor de schrijnende armoede onder grote bevolkingsgroepen in de VS, nota bene een van de rijkste landen ter wereld.

De VN is nog niet eens zo lang geleden opgericht om al deze problemen aan te pakken en op te lossen maar dat beleid staat of valt met de medewerking van de agressors en die werken doorgaans niet mee, liggen zelfs dwars, zoals Rusland dat om onverklaarbare redenen het vetorecht heeft overgenomen van de voormalige Sovjet-Unie.

Maar wat kun je er als individuele burger in een land waar we het relatief goed hebben aan doen? Dicht bij huis zie ik vreemdelingenhaat toenemen, niet wij met zijn allen maar wij-zij waarbij wij betere en zij minderwaardige wezens zijn is daarbij de norm. Er wordt steeds openlijker haatzaaiende taal gebruikt, zoals kutmarokkanen, negroide primaten, dobbernegers, niet alleen bij de kapper of in de kroeg maar ook in de media, de NPO en de volksvertegenwoordiging en zelfs de regering.

Het hemd is nader dan de rok. Dat kun je moeilijk anders zien dan als een evolutionair gegeven. Maar hoe gaan we daarmee om, is de vraag, en dat stemt me niet tot optimisme als ik om me heen kijk. Toch maar blijven benadrukken, misschien nog veel meer dan we nu doen, dat we het samen moeten doen, als familie, buurtgenoten maar ook wereldwijd. Ik geloof er heilig in dat we met die leidraad in ons achterhoofd beter af zijn dan met repressie, wegkijken, schuldigen aanwijzen.
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2024 10:16:47    Onderwerp: Re: Wereldwijde crisisgebieden Reageren met citaat

Keesvi schreef:
(...)
Het hemd is nader dan de rok. Dat kun je moeilijk anders zien dan als een evolutionair gegeven. Maar hoe gaan we daarmee om, is de vraag, en dat stemt me niet tot optimisme als ik om me heen kijk. Toch maar blijven benadrukken, misschien nog veel meer dan we nu doen, dat we het samen moeten doen, als familie, buurtgenoten maar ook wereldwijd. Ik geloof er heilig in dat we met die leidraad in ons achterhoofd beter af zijn dan met repressie, wegkijken, schuldigen aanwijzen.

En vooral: laat het zien,leef het vóór.
In een mooi interview met Bikker van de CU haalt zij de woorden van Navalny aan: Wat mij trof, is dat deze man zich niet afvroeg: krijg ik het voor mekaar? Maar wie wil ík zijn, en wat zijn mijn diepste waarden.

En ze wijst op verantwoordelijkheid nemen. “Mensen kiezen zelf op welk kompas hun leiders varen. Het tegenspreken van autocratische regimes, begint altijd met mensen die hun verantwoordelijkheid voelden.

Ik ben geen CU stemmer, maar ikvoel de waarden van een vrije samenleving net als zij. Tolerantie is ruimte geven aan verschil, de ander net zoveel vrijheid gunnen als jezelf of je eigen groep.
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 23 Nov 2024 12:10:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Joop schreef:
Met de moed der wanhoop

Trump gaat zich omringen met ministers die hem na 20 januari 2025 blindelings zullen gehoorzamen. Zelfs generaals die zich ooit kritisch uitlieten over het buitenlands beleid zullen vervangen worden. In Oekraïne rukt het Russische leger gestaag op en Trump wil alle wapenhulp aan Oekraïne stoppen.

Na de misdadige aanval van Hamas op 7 oktober 2023, voert Israël dagelijks wraakbombardementen uit met tot nog toe meer dan 35.000 slachtoffers. De rest van de Gazanen wordt verjaagd of uitgehongerd. Elk protest hiertegen krijgt het stempel antisemitisme. Netanyahu is een slimme moordenaar.

Milieudefensie heeft in hoger beroep van Shell verloren en zo zijn er nog wat zaken die wegbezuinigd worden. Ontwikkelingshulp wordt tot het bot uitgekleed en de minister zei al voor haar aantreden dat ze zich handenwrijvend kon verkneukelen hoe zij die hulp kon afromen en 'teruggeven' aan het Nederlandse volk.

Zo worden alle verbeteringen waar ik samen met duizenden activisten aan gewerkt heb in een paar maanden in de vuilnisbak gegooid onder hoongelach van ordinaire graaiers. Wat heeft al dat actiegedoe voor zin gehad? Had ik niet beter op een mooi eiland kunnen gaan zitten, omringd door kleurrijke bloemen en zalig zingende vogels en de wereld dan maar in de modder laten zakken?

Maar ik kan dat niet en daarom blijf ik wanhopig en zwaarmoedig. Ik had zelfs geen zin en creativiteit om een column te schrijven. Tot ik bedacht waarom zou ik mijn onmacht en triestheid niet delen met mijn lezers? Wellicht ben ik niet de enige die zich zo voelt en misschien kunnen we elkaar ondersteunen.

Vandaar deze zwaarmoedige column. Mijn partner heeft me trouwens wel weer moed ingepraat. Juist in deze zwarte periode, zo stelde zij, is het zaak om stand te houden, al is het maar om erger te voorkomen. En, voegde zij er aan toe: Ga gedogend en met liefdevolle betrokkenheid om met voor- en tegenstanders.

Nou ja, daar moeten het dan maar even mee doen. Dus alle mede activisten: hou goede moed!
Bron: Met de moed der wanhoop
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: