doorstart 50plusser/ouderenforum
contact en uitwisseling
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Boeken die je gelezen moet hebben

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Muziek/boeken/films/cultuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Keesvi



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 70
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

BerichtGeplaatst: 24 Aug 2024 22:08:51    Onderwerp: Boeken die je gelezen moet hebben Reageren met citaat

Er circuleren diverse lijstjes met boeken die je gelezen moet hebben, top tiens maar ook top honderds. Tot nu toe ben ik nooit aan zo'n lijstje begonnen en recentelijk heb ik nauwelijks literatuur gelezen maar als ik ze bekijk krijg ik er ergens wel zin in om zo'n totp tien te doen. Er zitten grote verschillen tussen de diverse lijstjes. Voorkeuren heb ik wel. Tolkien verkies ik bijvoorbeeld verre boven de Harry Potter kitsch, die ik er in een aantrof. Voor zover ik me eraan gewaagd heb blijkt klassieke literatuur vaak best goed te verteren. Ik heb het een en ander van Jacob van Lennep gelezen, Max Havelaar, diverse boeken van W.F. Hermans, de Aanslag van Harry Mulisch, Jan Wolkers, Godfried Bomans, Ernest Hemingway, Erich Maria Remarque en nog wel meer maar dit kwam spontaan even uit mijn mouw rollen. Van oudere boeken zijn de rechten verlopen waardoor ze gratis op diverse websites te verkrijgen zijn. Dit lijstje, een top tien, sprak me wel aan, waarbij het scheelt dat ik al een paar titels gehad heb Smile:
    De reisgenoten - J.R.R. Tolkien.
    De ontdekking van de hemel - Harry Mulisch.
    De verborgen geschiedenis - Donna Tartt.
    Honderd jaar eenzaamheid - Gabriel García Márquez.
    De donkere kamer van Damokles - W.F. Hermans.
    Hersenschimmen - J. Bernlef.
    Alleen op de wereld - Hector Malot.
    Jane Eyre - Charlotte Brontë.
    Anna Karenina - Lev Nikolajevitsj Tolstoj
    1984 - George Orwell

Ik ben benieuwd of jullie dergelijke lijstjes wat vinden en er mogelijk zelf weleens een gevolgd heeft.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 24 Aug 2024 22:08:51    Onderwerp:

Terug naar boven
Klaas



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 95

BerichtGeplaatst: 25 Aug 2024 06:34:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Tegenwoordig val ik vooral in het thriller genre en daarvan volg ik zeker wel lijstjes om nieuwe ontdekkingen op te doen, maar voorheen waren het vooral de boeken die op dat moment erg in de belangstelling stonden, meestal net verschenen waren en veelbelovende recensies kregen. Waren er wel lijstjes in die tijd? Op school misschien, maar ik gruwde van alles wat met school te maken had dus die boeken vermeed ik juist

Geweldig veel indruk op mij maakten

De Avonden - Gerard (Simon) (van het) Reve
Dagboek van een gek - August Strindberg
Terug naar Oegstgeest - Jan Wolkers
Het Stenen Bruidsbed en Het Zwarte Licht (huilen!) - Harry Mulisch
De Geverfde Vogel - Jerzy Kosinsky
Adri van der Heijden* (praktisch gehele oeuvre)
Drift - Bregje Hofstede
De Kuil - Laura van der Haar
Broer Moordenaar - Ellen Heymerickx
Wie is die Vrouw - en- Ik nog wel van Jou - Elke Geurts

misschien erg opschepperig maar met Adri togen Gerard, de vriend van Adri's zus en ik (Gerard en ik waren bevriend geraakt op Ateliers '63 waaraan we beide hadden deelgenomen) naar een opening van een groepstentoonstelling in het Stedelijk Museum te Schiedam, ergens in '77. Daar hadden we al het nodige geconsumeerd zoals dat gaat met openingen (in dit geval door Koningin Juliana die ik zoals Adri later schreef panisch gemaakt had met mijn brede armgebaren toen ik hem mijn schilderij wilde laten zien waar zij juist langs liep), maar terug in Amsterdam werd dat nog eens krachtig voortgezet, zozeer dat Gerard en ik Adri de tram in moesten helpen. Apart hierbij te vermelden is nog dat met diezelfde Gerard ik de kroningsrellen van 1980 meemaakte hartje Amsterdam, waar Adri niet bij was, die verbleef op dat moment in Italië maar die later wél precies beschreef waar wij getuige van waren in diens Slag om de Blauwbrug


Laatst aangepast door Klaas op 25 Aug 2024 14:54:18; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 25 Aug 2024 10:08:33    Onderwerp: Reageren met citaat

1. Sidhartta- Herman Hessa
2. Life (biografie van Keith Richards)
3. Judas: Astrid Holleeder
4. Bruce: (biografie van Bruce Springsteen)
5. De vliegeraar- Khaled Hosseini
6. Jip en Janneke- Annie MG Schimdt
7. Jan Wolkers-Turks Fruit
8. Winnetou-Karl May
9. Kronkel-Simon Carmigelt
10. Alle, maar dan ook alle boeken van Dick Francis
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Klaas



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 95

BerichtGeplaatst: 4 Okt 2024 11:33:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Ben Pluche aan het lezen van Femke Halsema. Marcel van Roosmalen had het over dat boek in Radio Romano en was erg onder de indruk, hij prees haar echt een beetje de hemel in qua persoonlijkheid en ook als literair talent.
Het is in 2016 uitgegeven. De politieke wereld die zij beschrijft is er een van waarin alles - ethiek, elk politiek doel, elk middel- in het teken van de macht staat en daar zo nodig aan opgeofferd wordt. Een soort claustrofobische ervaring wanneer je het leest, terwijl er tegelijkertijd er maar weinig wereldschokkends aan de hand was gedurende haar best lange politieke carrière. De grote issues die toen alle voorpagina's haalden, het is vaak verbijsterend hoe onbenullig die in het donkere noodlotslicht van deze tijd waren, maar toch is het beslist geen saai boek, allesbehalve.
Wie Pluche als e-book toegestuurd wil hebben geeft maar een gil
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Keesvi



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 70
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

BerichtGeplaatst: 6 Okt 2024 19:37:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:
Ben Pluche aan het lezen van Femke Halsema. Marcel van Roosmalen had het over dat boek in Radio Romano en was erg onder de indruk, hij prees haar echt een beetje de hemel in qua persoonlijkheid en ook als literair talent.

Staat op mijn e-reader. Ik ben benieuwd. Haar stellingname tegen Dilan Yesilguz wat betreft het recht op demonstreren maakt me des te nieuwsgieriger.

Waar ik ook steeds nieuwsgieriger naar word is het toenemende fascisme, wereld wijd maar in het bijzonder in Nederland. Ik ben nu bezig in 'Geert Wilders - de wreker' van Meindert Fennema en Geerten Waling, een biografie. Verder bovenop de stapel 'Hoe herken ik een fascist' van Umberto Eco en 'Onbehagen' van Bas Heijne. En ik had recent ook al een flink stuk gelezen van 'De Renaissance van de Haat' van Jeroen van der Starre. De rest ook voor zeer binnenkort.

Verder het eerste boek van de Bijbel, Genesis in de laatste vertaling van het NBG maar eens doorgespit maar daar zal ik jullie de recensie van schuldig blijven, althans in deze discussie. Misschien pak ik nog wel een of enkele hoofdstukken maar het lezen van de volledige verhalenbundel zal er niet van komen, vrees ik.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Muziek/boeken/films/cultuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.