doorstart 50plusser/ouderenforum
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Politiek in Nederland
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Keesvi

BerichtGeplaatst: 15 Dec 2024 08:59:02    Onderwerp: Reageren met citaat

De constatering dat Wilders gedijt bij polarisatie is op zich wel juist, denk ik en woorden van die strekking hoor ik ook uit de de richting van CDA en CU als argument om met hem te onderhandelen. Voorlopig is het netto resultaat dat de onderwijsbegroting deels gered is maar zo goed als volledig ten koste van de gezondheidszorg gaat, terwijl sectoren waar echt wat gehaald kan worden buiten schot blijven. Daarbij betwijfel ik of het samenwerken met fascisten, extreemrechts, op de duur wel zo vruchtbaar zal zijn. De gang van zaken in een aantal landen waar vriendjes van Wilders aan de macht zijn stemt me niet erg hoopvol. Ik vraag me af of redeneren vanuit de politieke context zoals we die sinds Thorbecke kennen nog wel voldoet. Er zijn nog wel wat remmende factoren zoals de Grondwet, Europese en andere internationale verdragen maar aan de poten daaronder wordt al drifig gezaagd met instemming van een niet onaanzienlijk deel van de bevolking. Nog even en de NPO is gereduceerd tot enkele malen per dag een nieuwsuitzending, bij voorkeur natuurlijk gecensureerd, als we steeds een stapje verder meegaan. De hamvraag zou inderdaad kunnen zijn of polarisatie goed of slecht uit gaat pakken.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 15 Dec 2024 08:59:02    Onderwerp:

Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 15 Dec 2024 11:59:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Keesvi schreef:
Met bovenstaand bericht is iets misgegaan waardoor die voor een deel vervangen is door mijn tekst. Dagmar, kun je de oorspronkelijke tekst van jouw bericht nog recapituleren?

Heb het hersteld, geen idee wat er mis ging.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 15 Dec 2024 12:02:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Keesvi schreef:
De hamvraag zou inderdaad kunnen zijn of polarisatie goed of slecht uit gaat pakken.

Daar lijtk me maar 1 antwoord op: slecht.

Polarisatie zaait verdeeldheid, zet mensen tegen elkaar op.
Dan worden samenhorigheid en begrip voor elkaar ondermijnt.

Dus in mijn optiek levert polarisatie niets positiefs op.
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 15 Dec 2024 16:06:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Polarisatie zaait verdeeldheid, zet mensen tegen elkaar op.
Dan worden samenhorigheid en begrip voor elkaar ondermijnt.

Dus in mijn optiek levert polarisatie niets positiefs op.
Levert collaboratie met de 'vijand' dan wel iets op? Wat betekent anders het optreden van de vier oppositiepartijen? Of dat er door de schrijver van het artikel in Trouw een verkeerde term wordt gehanteerd. Er is volgens mij niets tegen op het aankaarten van tegenstellingen in de politiek. Het is er zelfs een onlosmakelijk onderdeel van. In mijn optiek zijn de PVV en de BBB extreemrechtse partijen, zeker de PVV zou je met recht een fascistisch stempel kunnen geven gezien de vriendschappen van Wilders en zijn manier van politiek bedrijven. Dat mag je van sommigen niet zeggen, uiteraard vooral vanuit VVD- en NSC-hoek maar dus ook niet van CDA, CU, Ja21 en SGP, die liever 'alle opties' openhouden in plaats van zich duidelijk uit te spreken tegen racisme, homohaat en inperking van de vrije meningsuiting. De vergelijking met een halve eeuw geleden, waarbij de PvdA in de schoenen geschoven kreeg het ontstaan van het CDA gestimuleerd te hebben gaat natuurlijk niet op omdat er toen geen sprake was van grotere politieke partijen die er notoire antidemocratische ideeën op nahielden. Ik vind de houding van vooral CDA en CU een flinke stap in de richting die de VVD en NSC al genomen hadden, namelijk het normaliseren van het fascisme.

(Het wegvallen van jouw tekst in een van je voorgaande bijdragen mag je mij verwijten, Dagmar. Excuus daarvoor en dank voor het herstellen)
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 15 Dec 2024 19:09:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Het blijft een lastig dilemma. In mijn hart zeg ik ook: doe er alles aan om dit kabinet zo snel mogelijk te laten vallen. Maar de vraag is dan wel of je bereikt wat je uiteindelijk wil bereiken: minder macht voor extreem rechts. De kans dat Wlders er met gestrekt been ingaat en alle schuld van de mislukte coalitie bij de oppositie legt is dan heel waarschijnlijk. Wat zou dat betekenen voor de verkiezingen? Kiezers van rechts gaan echt niet naar links, maar mogelijk wel naar partijen die worden gezien als het redelijke midden, de positie die het CDA nu duidelijk inneemt. En daarmee verzwak je wel extreemrechts. En nu is de situatie dat Wilders cs wel móet onderhandelen met de oppositie, wil de regering nog even in het zadel blijven. Dat verzwakt zijn beloftes aan zijn achterban. Dus ja, wat is wijsheid?
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2024 11:37:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ben weer eens niet met je eens Very Happy
...
Env erder vind ik ook totaal niet dat de VVD, NSC en het CDA en de CU het fascisme normaliseren.
Ik word een beetje moe van al dat gedoe dat iedereen en alles tegenwoordig extreem rechts of fascistisch is of woke als het links is.

Laatst aangepast door Dagmar57 op 16 Dec 2024 11:58:05; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2024 11:38:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Willemijn schreef:
Het blijft een lastig dilemma. In mijn hart zeg ik ook: doe er alles aan om dit kabinet zo snel mogelijk te laten vallen. Maar de vraag is dan wel of je bereikt wat je uiteindelijk wil bereiken: minder macht voor extreem rechts. De kans dat Wlders er met gestrekt been ingaat en alle schuld van de mislukte coalitie bij de oppositie legt is dan heel waarschijnlijk. Wat zou dat betekenen voor de verkiezingen? Kiezers van rechts gaan echt niet naar links, maar mogelijk wel naar partijen die worden gezien als het redelijke midden, de positie die het CDA nu duidelijk inneemt. En daarmee verzwak je wel extreemrechts. En nu is de situatie dat Wilders cs wel móet onderhandelen met de oppositie, wil de regering nog even in het zadel blijven. Dat verzwakt zijn beloftes aan zijn achterban. Dus ja, wat is wijsheid?

Ja, dat is inderdaad de hamvraag of als het kabinet zou vallen we dan beter af zijn met de uitslag van de daar op volgende verkiezingen.
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2024 22:28:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Politiek is vooral een kwestie van meningen waarover te twisten valt. Ik hanteer de termen extreemrechts en fascisme niet voor niets. VVD, NSC en BBB zijn ontzettend aan het afglijden naar vreemdelingenhaat, racisme en homofobie. De standpunten en gradaties verschillen misschien op punten maar het zijn wel degelijk kenmerken van extreemrechts en fascisme. Je ziet niet alleen in Europa maar wereldwijd standpunten verharden. Noem het voor mijn part polariseren maar ik geloof er niets van dat meegaan met vreemdelingenhaat, censuur op media en in het onderwijs en de afbraak van alles wat daar kritisch over is, allemaal extreemrechtse mechanismen, goed voor de democratie en voor alle Nederlanders is. Er had ook gekozen kunnen worden voor een regering zonder PVV maar de ruggengraat van grofweg de huidige oppositie, of liever de eensgezindheid is helaas ver te zoeken. Ik ben niet iedereen en ik heb daar een scherp oordeel over. Dan zijn we het daar maar oneens over.

(Er is weer iets misgegaan, ws. omdat ik de verkeerde knop indrukte omdat ik afgeleid was door de reclame. Deels gecorrigeerd maar de volgorde van de berichten klopt niet helemaal meer, hoewel de strekking nog wel is gebleven)
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2024 22:43:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Okay, voorkomen moet worden dat Wilders in de rol gedwongen wordt die hem goed past, het slachtoffer van links. Maar of dat per se moet door water in de wijn te doen biijft voor mij de vraag. Het zou al een stuk sterker overkomen als de oppositie beter samenwerkte, bijvoorbeeld in een soort schaduwkabinet, ik noem maar wat. Maar de oppositie moet m.i. veel meer het initiatief nemen en veel minder ingaan op de onzin en de leugens die de regeringspartijen zowel in de kamer als het kabinet rondstrooien. Zet er maar beleid tegenover met de eigen stem en wel op een manier die het volk aanspreekt. Daar heb je leiderschap voor nodig maar dat schijnt tegenwoordig een vies woord te zijn, waarschijnlijk omdat nogal wat leiders rechtse populisten zijn. Ik zit voor de duidelijkheid ook niet te wachten op links populisme. Het probleem is natuurlijk dat ingewikkelde vraagstukken niet op en simpele manier opgelost kunnen worden. Dat blijkt wel uit het tenenkrommende gestuntel van het huidige kabinet. Maar probeer dan toch op een begrijpelijke manier uit te leggen wat dan wel, waarbij desgevraagd alltijd nadere uitleg gegeven kan worden over het hoe van het beoogde beleid.
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 16 Dec 2024 23:28:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Er moet m.i. vooral heel duidelijk worden aangetoond uit welke sukkels deze regering bestaat. Het gestuntel van de ministers van asiel en landbouw, het gelieg, het totale gebrek aan bestuursvaardigheid, de complete en waanzinnige incompetentie. Overtuig zoveel mogelijk kiezers ervan dat deze regering een ramp is, dat zelfs als ze eindelijk de macht hebben, in de regering zitten, ze er zelfs niet in slagen de door hun gewenste punten erdoor te krijgen. Laat zien, keer op keer, dat er niets is bereikt, helemaal niets. Toon het overtuigend aan, hamer erop, maak ze belachelijk. In mijn eigen omgeving doe ik dat ook. Als Faber zegt: Illegalen moeten het land uit, dan zou ik zeggen: oké, doe dat dan. Er is nog niet één illegaal het land uit gezet. Zeg dat, herhaal dat. Lege retoriek, gebral, gelieg en domheid. Iedereen van de oppositie die over welk onderwerp dan ook in de Kamer het woord neemt zou hier iets over moeten zeggen of vragen.

Vertel dat er dit jaar in de Tweede Kamer wel een kerstboom staat, maar geen kerststal, bij gebrek aan drie wijzen. Laughing
Terug naar boven
Virgo

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2024 00:12:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Willemijn schreef:
Er moet m.i. vooral heel duidelijk worden aangetoond uit welke sukkels deze regering bestaat. Het gestuntel van de ministers van asiel en landbouw, het gelieg, het totale gebrek aan bestuursvaardigheid, de complete en waanzinnige incompetentie.

M´n leven lang heb ik de politiek aardig goed gevolgd. Wat ik nu zie is nog nooit eerder vertoond. Zoveel gestuntel op een hoop. Om je voor te schamen.
Wie of welke partij maakt een einde aan het lijden van dit kabinet en geeft het verlossende genadeschot?
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 17 Dec 2024 08:59:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Ik ben weer eens niet met je eens Very Happy
...
Env erder vind ik ook totaal niet dat de VVD, NSC en het CDA en de CU het fascisme normaliseren.
Ik word een beetje moe van al dat gedoe dat iedereen en alles tegenwoordig extreem rechts of fascistisch is of woke als het links is.

Extreem onbekwaam dan, dit kabinet?
Als je de PVV wél als extreemrechts definieert dan kun je je inderdaad afvragen waarom een fatsoenlijke partij, links of rechts, die de democratie, de rechtsstaat, de mensenrechten respecteert ook maar overwéégt met de PVV samen te werken. Het voelt voor mij als een soort collaboratie, de NSBers zeg maar van de twintigste eeuw die het ondergraven van onze democratie faciliteren. Verraad aan onze kernwaarden dus.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2024 17:03:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Willemijn schreef:

Als je de PVV wél als extreemrechts definieert dan kun je je inderdaad afvragen waarom een fatsoenlijke partij, links of rechts, die de democratie, de rechtsstaat, de mensenrechten respecteert ook maar overwéégt met de PVV samen te werken. Het voelt voor mij als een soort collaboratie, de NSBers zeg maar van de twintigste eeuw die het ondergraven van onze democratie faciliteren. Verraad aan onze kernwaarden dus.

Ja met extreem onbekwaam ben ik het zeker eens.
Er zit veel en veel te weinig bestuurlijke ervaring in dit kabinet en dat wreekt zich aan alle kanten.

En sorry, maar de term collaborateurs voor NSC, BB en de VVD te gebruiken gaat mij echt veel en veel te ver.
We hebben een kabinet van 1 extreem rechtse partij, 2 doodgewone rechtste partijen en een middenpartij.
Verder is die extreem rechste partij gewoon geheel democratisch gekozen en de coalitie is ook gewoon democratisch tot stand gekomen.

Je mag best een enorme afkeer of afschuw hebben van de PVV maar dat betekent niet automatisch dat andere partijen termen als collaborateurs of NSB-ers verdienen, ondanks dat je best mag vinden dat ze niet met de PVV in zee hadden moeten gaan.
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2024 17:19:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Bb vind ik ook extreem rechts hoor. Had ik niet verwacht.
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 18 Dec 2024 17:27:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Willemijn schreef:

Ja met extreem onbekwaam ben ik het zeker eens.
Er zit veel en veel te weinig bestuurlijke ervaring in dit kabinet en dat wreekt zich aan alle kanten.

En sorry, maar de term collaborateurs voor NSC, BB en de VVD te gebruiken gaat mij echt veel en veel te ver.
We hebben een kabinet van 1 extreem rechtse partij, 2 doodgewone rechtste partijen en een middenpartij.
Verder is die extreem rechste partij gewoon geheel democratisch gekozen en de coalitie is ook gewoon democratisch tot stand gekomen.

Je mag best een enorme afkeer of afschuw hebben van de PVV maar dat betekent niet automatisch dat andere partijen termen als collaborateurs of NSB-ers verdienen, ondanks dat je best mag vinden dat ze niet met de PVV in zee hadden moeten gaan.

Ja ik mag vinden wat ik vind natuurlijk, net als jij. Als je een partij faciliteert die onze democratische rechtsstaat en mensenrechten ondergraaft, feitelijk uit is op de vernietiging van onze democratische waarden, dan is die partij voor mij de vijand en degene die dit mogelijk maakt de collaborateur. Dat de PVV democratisch gekozen is zegt helemaal niks, want dat geldt voor meer partijen uit de extreemrechtse hoek in Europa en de VS. Ooit werd ook Hitler en zijn partij democratisch gekozen. Dat is misbruik maken van de democratie om je eigen bruine agenda erdoor te drukken. Na een democratisch verkregen absolute meerderheid ( godzijdank is dat vwb de PVV niet het geval) is het eerste wat die partijen doen de fundamenten van de rechtsstaat te ondermijnen ( vrije pers, vrije rechtspraak, beperking en controle van de macht, bescherming van de burger tegen machtsmisbruik ,etc).

Verder vind ik de BBB inmiddels ook aardig extreem, het schoothondje van de PVV, en schurkt de VVD er onder Yesilgüz aardig tegenaan. Het NSC is vooral slap en verloochent de eigen principes van goed bestuur.
Terug naar boven

Geplaatst: 18 Dec 2024 17:27:31    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Pagina 4 van 7

Ga naar: