Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Willemijn
|
Geplaatst: 18 Dec 2024 11:41:25 Onderwerp: Wie helpt de toeslagenouders? |
|
|
Ik heb me aangesloten bij de Luisterende Schrijvers van Gelijkwaardig Herstel. Ik schrijf het verhaal op van een ouder die slachtoffer werd van de toeslagenaffaire. Zij zoeken nog meer schrijvers en graag deel ik hun oproep:
Draag jij ook bij aan (Gelijk)waardig Herstel?
Als Luisterend Schrijver luister je naar de ervaringen van een ouder die is geraakt door de toeslagenaffaire. Samen stel je in een aantal gesprekken het Feitenrelaas van de ouder op, waarna de schadevergoeding kan worden berekend waar de ouder recht op heeft. Hierdoor help je als Luisterend Schrijver bij het versneld oplossen van de toeslagenaffaire.
Maar er gebeurt zoveel meer. Door te luisteren voelt de ouder zich gehoord, gezien en stap voor stap erkend. En hoor je wat er helaas heeft kunnen gebeuren in het leven van zoveel gezinnen. Hoeveel schade er is aangericht, financieel, maar vooral emotioneel. Hoe een enorme groep mensen nog steeds is uitgesloten van onze samenleving, onterecht is bestempeld als fraudeur en alles is verloren. En zie en voel je met eigen ogen hoe belangrijk het is dat we samenwerken aan het rechtvaardige herstel van alle gezinnen. Zodat ook zij zich als gelijkwaardig burger opgenomen voelen in onze maatschappij.
Op dit moment hebben al meer dan 4.200 mensen zich aangemeld als Luisterend Schrijver. Gezien de grote aantallen getroffen ouders, zijn er nog veel meer Luisterend Schrijvers nodig! Met slechts 15 uur van jouw tijd kun jij voor een ouder het grote verschil maken. Sluit jij ook aan, want alleen samen lossen we dit op!
Meer info en aanmelden voor de Startbijeenkomst (voorbereidende sessie) kan hier: https://www.gelijkwaardigherstel.nl/luisterend-schrijvers |
|
Terug naar boven |
|
|
|
Geplaatst: 18 Dec 2024 11:41:25 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
|
Keesvi
Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 172 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 20 Dec 2024 10:44:25 Onderwerp: |
|
|
Ik heb even rondgeneusd op de website. Misschien te summier maar de informatie vind ik wat zwalkend tussen slachtoffers en de Luisterende Schrijvers, een soort buddy's?
Wat is jouw motivatie om mee te doen en hoe zie je jouw rol precies, Willemijn? |
|
Terug naar boven |
|
|
Pien
|
Geplaatst: 20 Dec 2024 17:07:43 Onderwerp: |
|
|
Wat gebeurt er met de aantekeningen. En wat draagt het bij aan de oplossing van hun problemen? |
|
Terug naar boven |
|
|
Willemijn
|
Geplaatst: 21 Dec 2024 01:21:26 Onderwerp: |
|
|
Als Luisterend Schrijver van de Stichting (Gelijk)waardig Herstel ( jeweetwel, die van prinses Laurentien) help je bij oplossen van de hersteloperatie van de kinderopvangtoeslagaffaire. Het is de enige organisatie die in gelijkwaardigheid samen met ouders, kinderen en onafhankelijke experts buiten de overheid is ontwikkeld en wordt uitgevoerd. In deze route gaan emotioneel en financieel herstel hand in hand. Als Luisterend Schrijver draag je bij aan de versnelling en versimpeling van de hersteloperatie. Door mee te helpen zeg je in feite tegen de mensen om wie het gaat: ik zie en geloof jou. Dát alleen al maakt een enorm verschil. Juist dít vertrouwen is de getroffen ouders al die jaren onterecht ontnomen. En vanuit jouw bijzondere vertrouwenspositie om het gehele verhaal op te mogen schrijven, leer jij je in te leven in onvoorstelbare gebeurtenissen, ervaar je de waarde van oprecht luisteren en ervaar je de gelijkwaardigheid tussen Verteller en Luisterend Schrijver.
De verteller heeft de regie. Het verhaal wordt ook in de ik-vorm geschreven in een portaal waar schrijver en verteller beiden toegang hebben. Het is het persoonlijke eigen verhaal met feiten én emoties. Om uiteindelijk te zorgen dat het verhaal ook leidt tot betaling zijn er wel een paar zaken die erin voor moeten komen, en ook de chronologie is belangrijk. Als het verhaal, naar het oordeel van de verteller compleet is, trek je je als schrijver terug en kan de verteller ervoor kiezen om het over te dragen aan schade-experts voor de afhandeling, maar de verteller is ook vrij om een andere weg te bewandelen. Inmiddels zijn er via deze weg al behoorlijk wat mensen geholpen.
De werkwijze pakte me. Ik begrijp heel goed hoe belangrijk het is om, naast de financiële vergoeding ook werkelijk gehóórd te worden en te vertellen wat het met jou als persoon heeft gedaan.
Ik heb best wel tijd en ik schrijf graag en kan goed luisteren. De hele Toeslagenaffaire heeft me geraakt en het voelt fijn om iets te kunnen betekenen. Dit past bij mij en ik heb het hier geplaatst omdat men nog schrijvers zoekt en er wordt gevraagd hier bekendheid aan te geven. |
|
Terug naar boven |
|
|
Willemijn
|
Geplaatst: 21 Dec 2024 02:05:51 Onderwerp: |
|
|
Over de Stichting:
Wat doet stichting (Gelijk)waardig Herstel?(Gelijk)waardig Herstel doet recht aan de eisen van procedurele rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid van de mensen die gedupeerd zijn door de ongekende kinderopvangtoeslagaffaire. Het draagt bij aan snelheid, transparantie envoorspelbaarheid in de afwikkeling van de schadeclaims en biedt een oplossing voor een start van herstel aan vertrouwen: allereerst van de mensen om wie het gaat in henzelf; van de overheid in de getroffen inwoners van Nederland en uiteindelijk ook het herstel van vertrouwen tussen overheid en betrokkenen. Emotioneel en financieel herstel gaan hand in hand. De abstracte benadering kan voor een grote groep van de gedupeerden tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leiden. Voor de gedupeerden leidt het tot een snellere, meer duidelijke en minder belastende afwikkeling. Voor de overheid leidt het ook tot een versnelling in de afwikkeling en daarnaast een beter inzicht in de omvang van de vergoedingsverplichting. |
|
Terug naar boven |
|
|
Keesvi
|
Geplaatst: 21 Dec 2024 08:44:47 Onderwerp: |
|
|
Dank voor je nadere uitleg, Willemijn. Ik kan de gepassioneerde inzet van Laurentien wel waarderen, hoewel ik begrijp dat die voor sommigen lastig kan aanvoelen. Ik vind het een heel mooi manier om gerichte slachtofferhulp aan deze specifieke doelgroep te verlenen. Vooral het luisterende oor en de regie bij die gedupeerden laten vind ik positief. |
|
Terug naar boven |
|
|
Willemijn
|
Geplaatst: 21 Dec 2024 10:06:06 Onderwerp: |
|
|
Dank je Kees. Het zit best goed inelkaar hoor. Je krijgt een heel informatiepakket thuis en er is ook een coördinator waar je bij terecht kunt als je vastloopt of vragen hebt. Verder is er een verbindingssessie voor de schrijvers die wekelijks, via Zoom, bijeenkomt om ervaringen delen en elkaar te helpen. Je krijgt heel veel tips over wat je beter niet of wel kunt zeggen, zoals iemand benoemen als verteller ipv slachtoffer. De letselschade-experts zijn ervaren mensen van o. a. Aegon en Achmea, Arag, Nederlandse Orde van Advocaten, Raad voor Rechtsbijstand en hun kenniscentrum en wetenschappers die hun onafhankelijke expertise op vrijwillige basis ten dienste stellen van de aanpak van de Stichting. Zij zijn erop getraind om het Feitenrelaas ( zo noemt men het verhaal) te bekijken en om op basis daarvan het schadebedrag vast te stellen. En die schadeposten ( maar misschien ga ik er nu wel te diep op in) zijn gecategoriseerd binnen 5 leefgebieden, t. w. Wonen, Werken, Financiën, Gezin en Zorg. Aan de hand van het
Herstelmodel ( afgestemd en gevalideerd door de overheid zodat er geen discussies meer zijn)wordt in korte tijd berekend waar iemand recht op heeft qua letselschadeposten voor financieel herstel.
Met het verhaal en die berekening heeft de Verteller alle nodige informatie in handen om tot een afronding te komen. Daarvoor kan hij/zij kiezen voor een Collectieve Vaststellingsovereenkomst ( C-VSO) met de overheid via de Stichting, maar ook voor afhandeling via de Commissie Werkelijke Schade (CWS) die door de overheid zelf wordt uitgevoerd, of via een rechterlijke procedure. Alweer: de regie ligt bij de Verteller.
Ik ben enthousiast en geloof werkelijk dat ik een bijdrage kan leveren. Lijkt het jou ook wat, of ken je iemand waarvan je denkt dat ie hier ook warm voor zou kunnen lopen geef dan de info door. Er zijn al zo'n 4000 schrijvers actief, maar er moeten nog veel mensen worden geholpen." Als Luisterend Schrijver ben je onderdeel van een groeiende groep mensen die naar voren stapt die samen de schouders willen zetten onder het oplossen van de hersteloperatie van de kinderopvangtoeslagenaffaire", aldus de Stichting. |
|
Terug naar boven |
|
|
Klaas
|
Geplaatst: 21 Dec 2024 12:54:31 Onderwerp: |
|
|
Heel veel succes gewenst Willemijn, mooie zinvolle bezigheid. Mij ontbreekt het aan maatschappelijke betrokkenheid om hier de puf voor op te kunnen brengen, als ik er al toe in staat zou zijn me aan die taak te kwijten...
Jij kunt dat heel zeker |
|
Terug naar boven |
|
|
Pien
|
Geplaatst: 21 Dec 2024 20:12:38 Onderwerp: |
|
|
Goed initiatief. Wellicht later ga ik mee doen maar we staan op het punt om naar SPANJE af te reizen voor twee maanden. Dus voor nu niet. |
|
Terug naar boven |
|
|
Keesvi
|
Geplaatst: 21 Dec 2024 21:48:58 Onderwerp: |
|
|
Gezien mijn ervaring in de GGZ en met getraumatiseerde mensen dacht ik al aan Slachtofferhulp NL, ware het niet dat ik de kans kreeg om na mijn pensionering nog enkele jaren door te werken. Op dit moment zit ik nog in een soort van revalidatietraject dat nogal wat van mijn energie opslorpt maar dit project lijkt me ook een leuke uitdaging. Hoewel administratieve rompslomp niet mijn grootste hobby is ben ik wel redelijk goed in verslaglegging icm bovenstaande en het volgen van protocollen, waarbij het contact met mijn medemensen op de eerste plaats komt. Ik ga in ieder geval informatie aanvragen want het lijkt me wel wat. Misschien is mijn zusje ook geinteresseerd. Ik zal haar eens polsen. |
|
Terug naar boven |
|
|
|