doorstart 50plusser/ouderenforum
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Overgewicht in 2050
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 9, 10, 11  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Willemijn

BerichtGeplaatst: 6 Jan 2025 16:35:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:

Ben zelf een verschrikkelijke slappeling op het gebied van fitness activiteiten en een hometrainer zou denk ik ook niets voor mij zijn want zo'n zadel zit gewoon niet lekker en je hebt weer een aparte plek nodig om zo'n hometrainer te plaatsen. De minifiets onder het bureau is een ding waar je altijd je voeten op geplaatst hebt en je kunt in principe altijd in beweging zijn met je benen en af en toe trek je dan een sprintje om weer even lekker warm te worden. Ja het spaart ook stookkosten uit Very Happy Eigenlijk zou zo'n ding best wat stroom kunnen opleveren ook zoals een fietsdynamo dat vroeger al deed. Zou ideaal zijn om al die fitnessenergie (ook in die grote fitnesshallen) langs die weg in electriciteit om te kunnen zetten

Briljant plan. Eerst een paar km fietsen om je ovenschoteltje op te warmen en na het eten weer fietsen om de vaatwasser te laten draaien. Wedden dat de kilo's eraf vliegen? Very Happy
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 6 Jan 2025 16:35:07    Onderwerp:

Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2025 12:30:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Keesvi schreef:

Je bent een geluksvogel wat betreft je gewicht. Daar staan pechvogels tegenover aan de andere kant van het genenspectrum. Goed dat je er, voor zover ik heb begrepen, wel gezonde eetgewoontes op nahoudt.
Grappig wel dat mensen er van uit gaat dat als je geen overgewicht hebt het enkel aan je genen ligt.
Natuurlijk heb ik qua gewicht qua genen voordeel, maar zelf denk ik dat het daar naast met name ook ligt aan mijn levens stijl. Ik geef niet veel om eten, ik doe het omdat je nu eenmaal moet eten Very Happy maar om snoep, koek, taart, vette hap etc geef ik niet veel en de warme maaltijd is mijn minst favoriete eetmoment, ik hou vooral van ontbijten, ben een echt broodmens eigenlijk.

Jammer dat het je niet lukt om de knop om te zetten met roken. Ik verkeerde ooit ook in de veronderstelling dat het me niet zou lukken maar met een live sessie volgens de Easy Way methode van Allen Carr lukte het me tot mijn stomme verbazing om te stoppen en dat ging nog vrij makkelijk ook. Na die sessie heb ik nooit meer gerookt, zelfs geen nazorg gehad. Ik had er echt geen vertrouwen in, op een paar korte stoppogingen na sinds mijn puberteit gerookt, maar heb het hele gebeuren gewoon maar over me laten komen. Hoewel ik niet overal zo goed mee scoor in mijn medische dossier doet het me wel goed dat ik nu officieel als 'nooit gerookt' geregistreerd sta. Zo worden de criteria althans gelabeld als je lange tijd niet meer gerookt hebt. Geef de moed niet op want het is nooit te laat omdat je na zeer korte tijd al gezondheidswinst boekt.
Ook dit vind ik grappig, dat iedereen altijd wel vindt dat je beter kunt stoppen als je rookt, dit zegt eigenlijk nooit iemand als ik aan portje of processo zit, dat het eigenlijk gezonder is als je stopt met het nuttigen van alcohol.
Niemand schijnt je te geloven als je zegt dat je een sigaretje gewoon lekker vindt (en waarom zou dat niet kunnen? ) maar een glaasje alcohol wordt altijd geassocieerd met lekker en gezellig.

Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2025 12:32:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Willemijn schreef:
Klaas schreef:

Ben zelf een verschrikkelijke slappeling op het gebied van fitness activiteiten en een hometrainer zou denk ik ook niets voor mij zijn want zo'n zadel zit gewoon niet lekker en je hebt weer een aparte plek nodig om zo'n hometrainer te plaatsen. De minifiets onder het bureau is een ding waar je altijd je voeten op geplaatst hebt en je kunt in principe altijd in beweging zijn met je benen en af en toe trek je dan een sprintje om weer even lekker warm te worden. Ja het spaart ook stookkosten uit Very Happy Eigenlijk zou zo'n ding best wat stroom kunnen opleveren ook zoals een fietsdynamo dat vroeger al deed. Zou ideaal zijn om al die fitnessenergie (ook in die grote fitnesshallen) langs die weg in electriciteit om te kunnen zetten

Briljant plan. Eerst een paar km fietsen om je ovenschoteltje op te warmen en na het eten weer fietsen om de vaatwasser te laten draaien. Wedden dat de kilo's eraf vliegen? Very Happy

Ooit komt het vast zover dat je via je eigen activiteit de auto op kunt laden Very Happy
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 12 Jan 2025 00:26:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Grappig wel dat mensen er van uit gaat dat als je geen overgewicht hebt het enkel aan je genen ligt.
Ik beweer niet dat het 'slechts' een kwestie van genen is. Maar genen kunnen wel degelijk een rol spelen, zoals je zelf ook oppert.
Citaat:
Ook dit vind ik grappig, dat iedereen altijd wel vindt dat je beter kunt stoppen als je rookt, dit zegt eigenlijk nooit iemand als ik aan portje of processo zit, dat het eigenlijk gezonder is als je stopt met het nuttigen van alcohol.
Niemand schijnt je te geloven als je zegt dat je een sigaretje gewoon lekker vindt (en waarom zou dat niet kunnen? ) maar een glaasje alcohol wordt altijd geassocieerd met lekker en gezellig.
Je intepreteert het allemaal nogal zwart-wit, alsof ik door iets te stellen het tegendeel, of de andere kant van het spectrum daarmee uitsluit. Een deel van het lekkere aan roken is het bestrijden van de onthoudingsverschijnselen, een kenmerk van iedere verslaving. Maar daarnaast verschillen smaken. Ik heb zelf jarenlang gerookt en alleen al door mijn voorkeur voor bepaalde soorten en merken tabak zegt al iets over het lekker vinden. Dat zal ik zeker niet ontkennen. Maar ik heb, ook toen ik nog rookte, altijd een godsgruwelijke hekel aan tabaksrook gehad tijdens mijn maaltijden. Rook verpest de smaak van je eten grondig, ongeacht of je zelf rookt of niet, evenals doordringende aftershave en parfumgeur. Doodzonde, zeker in een goed restaurant. Voor alcohol geldt tegenwoordig dat één glas er al een teveel is voor je gezondheid. Ik ben zelf ook best een liefhebber van een biertje of een glaasje wijn maar ik vraag me langzamerhand wel af of er per se alcohol in moet zitten. Alcohol is zeker een onderdeel van de smaak maar veel brouwerijen slagen er tegenwoordig in om zeer smakelijke (speciaal)biertjes op de markt te brengen. Dat begint zich bij wijn ook te ontwikkelen waarbij Ilja Gort, gerenommeerd vinoloog, de Nederlandse alcoholvrije wijn aanprijst boven de Franse. Dat lijkt me een goede reden om je af te vragen waarom wijn alcohol zou moeten bevatten.
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 12 Jan 2025 20:26:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Haaha Kees. Hier een fan en volger van Iljs Gort die zijn kasteeltorentje, genoemd zijn schatkamertje vol heeft liggen met heerlijke wijnen. Ik geloof er geen barst van. Wellicht wordt hij goed betaald om dat te zeggen. Die man drinkt elke dag goede wijn bij het eten met zijn vrouw zoon en schoondochter.
Daar heb ik geen oordeel over, alleen heeft dit wel tot gevolg dat ik twijfels heb bij jouw verhaal.
Wat me wel opvalt is dat er steeds meer mensen minder of geen alcohol drinken en dat lijkt me een goede zaak. Ook jongeren geldt dat voor. Ook hier , nu in Spanje zie ik meer en meer mensen water bij het eten drinken. Goede zaak.
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 12 Jan 2025 20:44:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik weet niet of hij betaalt krijgt voor zijn aanprijzingen. Smaken verschillen maar feit is wel dat alcoholvrije wijn steeds beter wordt. Een paar jaar geleden probeerde ik wat soorten maar die deden me op zijn best denken aan goedkope zurige snoepjes. Zelf is hij een verdienstelijk wijnmaker maar ik hou wel van zijn soort humor en hij schrjft prachtige boeken en artikels.
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2025 10:31:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ben het met je eens dat Gort smakelijk kan vertellen over wijn en al het goede in het leven.Hij heeft het wel voorelkaar en ik zie hem graag. Maar wat betreft die alcoholvrije wijn...Misschien bedoelt hij dat die van Nederlandse makelij beter zijn dan de Franse maar persoonlijk vind ik het in het beste geval lijken op cassis zonder prik. Misschien moet ik naar de dure alcoholvrije wijnen toe, maar eerlijk gezegd geef ik dat dan liever uit aan een echte wijn. Ik heb besloten dat ik wijn drink of bewust iets anders (meestal water) maar alcoholvrije wijn is voor mij niet het alternatief voor wijn. Het komt niet eens in de buurt.
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 14 Jan 2025 14:06:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Persoonlijk heb ik de smaak van wijn, rood, wit, rosé nooit aangenaam gevonden, ook niet die van dure wijnen, zelfde geldt voor champagne en in iets mindere mate voor alle biersoorten en -merken.
Het enige motief om iets dergelijks te nuttigen zal bij mij altijd wel het al dan niet bewuste verlangen wat lichter in het hoofd te worden zijn geweest.
Wat ik tegenwoordig alleen nog drink is water (veel, en graag lekker koud, heerlijkste drank die er bestaat), verder koffie ('smiddags met een beetje cacoa erbij) en ongezoete sojadrank van Appie.

Uit de tijd dat ik nog wel graag bier dronk waren vooral die eerste paar teugen bier bijzonder aangenaam om te proeven. Vooral wanneer ik er wat langer van verstoken was geweest, bv dus op een schaakavondje in het weekend na de hele week mezelf van alcoholische drank te hebben onthouden. In die tijd meende ik werkelijk dat het 'de smaak' was die me die verrukking gaf, maar terugziend denk ik dat het altijd de blijdschap betrof mijzelf geestelijk weer even te kunnen verdoven. Ook nu kan ik nog wel eens verlangen naar een biertje, niet om die smaak nog weer eens te proeven, maar om te ontspannen
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2025 13:22:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Sinds het ontstaan van de landbouw in de prehistorie worden er alcoholhoudende dranken gemaakt, met name bier en wijn. Voor de volledigheid ontstaat alcohol ook spontaan in de natuur door gistende suikers in honing en overrijp fruit, waar meerdere wilde diersoorten verzot op zijn en mogelijk ook de mens op het spoor brachten om de natuur na te bootsen. Daarnaast was bier, waarvoor gekookt water nodig was, een stuk beter voor de gezondheid dan het vervuilde grachtenwater in vroeger tijden.

Je kunt rustig stellen dat alcoholische dranken al vele millenia een belangrijke rol spelen in de meeste culturen. Dat geldt ook voor de contraversiele aspecten, zoals het afkeuren van dronkenschap in heilige geschriften zoals de Bijbel, hoewel die zonder uitzondering ook positief zijn over mede, bier en wijn, al dan niet in hetzelfde hoofdstuk. Die controverse speelt tot op de dag van vandaag door. Logisch, want drank kan een hoop ellende veroorzaken maar kan ook lekker en gezellig zijn.

Iedereen die water de lekkerste drank ter wereld vindt geef ik het grootste gelijk van die wereld maar dat doe ik ook met degenen die dat vinden van bier, wijn en sterke drank. Smaken verschillen nu eenmaal.

Even wat meer on topic levert alcohol 7 kCal per gram, terwijl koolhydraten en eiwitten 4 kCal en vetten 9 kCal per gram leveren. Het makkelijkste worden koolhydraten afgebroken en in lichaamsvet omgezet, vervolgens eiwitten en vetten het moeilijkst. De grap is dat alcohol helemaal niet in lichaamsvet wordt omgezet maar via de lever verbrand moet worden en daarbij absolute voorrang krijgt, waarna de borrelhappen aan de beurt zijn en voorzover niet nodig als brandstof in glycogeen (direct beschikbare brandstof in lever en spieren) en lichaamsvet worden getransformeerd.

Om een lang verhaal kort te maken helpt matig zijn met alcohol wel bij gewichtscontrole, zowel chemisch/fysiologisch als culinair omdat eten en drinken goed samengaan. Het hoeft niet per se maar ik vind een goed glas wijn bij een met zorg bereide maaltijd nu eenmaal lekker en een speciaal biertje lekkerder dan een glas water. Als dorstlesser gaat er niets boven water, liefst licht koolzuurhoudend als het kan. Bij heel veel dorst en veel behoefte aan water is het gezonder om te kiezen voor een isotoon drankje.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2025 16:10:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik drink liever water (of thee) dan alcohol, ik ben eigenlijk een hele matiger gebruiker van alcohol.

Alcohol is zeker wel een dikmaker qua calorieen en kan leiden tot leververvetting.

Afbraak alcohol:
Eerst zet de lever het enzym alcoholdehydrogenase (ADH) ethanol om in acetaldehyde. Acetaldehyde is eveneens een giftige en kankerverwekkende stof die veel vervelende effecten heeft, zoals hoofdpijn, duizeligheid en hartkloppingen. Vervolgens zet een ander enzym, aldehydedehydrogenase (ALDH), acetaldehyde om in azijnzuur (niet giftig) dat via de urine en adem het lichaam verlaat.

Nieuw onderzoek:
Citaat:
Onderzoekers van het Spaanse Nationaal Kankeronderzoekscentrum (CNIO) hebben een essentieel mechanisme ontdekt waarmee het lichaam bruin vet omzet in warmte, een proces dat bescherming biedt tegen obesitas-gerelateerde aandoeningen. De ontdekking biedt nieuwe perspectieven in de strijd tegen overgewicht.

https://tinyurl.com/3kp3an4c
https://www.eurekalert.org/news-releases/1069935
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2025 11:17:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Keesvi schreef:
Sinds het ontstaan van de landbouw in de prehistorie worden er alcoholhoudende dranken gemaakt, met name bier en wijn. Voor de volledigheid ontstaat alcohol ook spontaan in de natuur door gistende suikers in honing en overrijp fruit, waar meerdere wilde diersoorten verzot op zijn en mogelijk ook de mens op het spoor brachten om de natuur na te bootsen. Daarnaast was bier, waarvoor gekookt water nodig was, een stuk beter voor de gezondheid dan het vervuilde grachtenwater in vroeger tijden.

Je kunt rustig stellen dat alcoholische dranken al vele millenia een belangrijke rol spelen in de meeste culturen. Dat geldt ook voor de contraversiele aspecten, zoals het afkeuren van dronkenschap in heilige geschriften zoals de Bijbel, hoewel die zonder uitzondering ook positief zijn over mede, bier en wijn, al dan niet in hetzelfde hoofdstuk. Die controverse speelt tot op de dag van vandaag door. Logisch, want drank kan een hoop ellende veroorzaken maar kan ook lekker en gezellig zijn.

Iedereen die water de lekkerste drank ter wereld vindt geef ik het grootste gelijk van die wereld maar dat doe ik ook met degenen die dat vinden van bier, wijn en sterke drank. Smaken verschillen nu eenmaal.

Even wat meer on topic levert alcohol 7 kCal per gram, terwijl koolhydraten en eiwitten 4 kCal en vetten 9 kCal per gram leveren. Het makkelijkste worden koolhydraten afgebroken en in lichaamsvet omgezet, vervolgens eiwitten en vetten het moeilijkst. De grap is dat alcohol helemaal niet in lichaamsvet wordt omgezet maar via de lever verbrand moet worden en daarbij absolute voorrang krijgt, waarna de borrelhappen aan de beurt zijn en voorzover niet nodig als brandstof in glycogeen (direct beschikbare brandstof in lever en spieren) en lichaamsvet worden getransformeerd.

Om een lang verhaal kort te maken helpt matig zijn met alcohol wel bij gewichtscontrole, zowel chemisch/fysiologisch als culinair omdat eten en drinken goed samengaan. Het hoeft niet per se maar ik vind een goed glas wijn bij een met zorg bereide maaltijd nu eenmaal lekker en een speciaal biertje lekkerder dan een glas water. Als dorstlesser gaat er niets boven water, liefst licht koolzuurhoudend als het kan. Bij heel veel dorst en veel behoefte aan water is het gezonder om te kiezen voor een isotoon drankje.

Ik denk dat het die culturen ten goede zou zijn gekomen indien de aalcohol hen onbekend was gebleven, en dat het gekookte water beter was om te drinken dan het bier dat met het gekookte water gebrouwen werd.
Alcohol in onze consumptie is funest, een mens is veel beter af daarbuiten, en zeker ook diens medemens.
Dat mensen heel graag alcohol tot zich nemen vanwege de lichtheid die er in het hoofd ontstaat, de verdoving, dat staat vast. De smaak heeft daar zeker geen prioriteit bij, die komt op de tweede plaats minstens.

Maar natuurlijk is een matig gebruik van alcohol redelijk onschuldig, net als matig junkfood eten, matig gokken, matig cocaïne- paddo, marihuanagebruik, kan iedereen heel oud mee worden zonder dat zulks op ernstige wijze ten koste van relaties of gezondheid hoeft te gaan. Logischerwijs zullen velen dat gebruik als uiterst prettig ervaren want anders zouden die dingen ook niet zo verslavend zijn. Maar met een heerlijke smaak of enig werkelijk geluk/genot of gezondheidsvoordeel heeft het allemaal niets uit te staan
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2025 19:24:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Ach, ik kan er heel kort over zijn maar ik wil er best wat over kwijt ter relativering. Als een aantal genotmiddelen, waarbij alcohol en tabak en soft drugs zoals wiet en XTC, in onze westerse samenleving een hoofdrol spelen, nu uitgevonden werden dan zouden ze per acuut verboden worden of tenminste gebruik aan zeer beperkende regelgevingen worden gebonden. In meer of mindere mate geldt dat misschien ook voor koffie, thee, qat, cacao en heel veel medicijnen met een psychotroop effect. Zeg maar waar de grens ligt. Cultuur speelt natuurlijk een belangrijke rol bij het gebruik en ontstaan van al die genotmiddelen maar vlak de fysiologie niet uit. Vandaar mijn voorbeeld van een aantal diersoorten die verzot zijn op overrijp fruit en heel goed mogelijk zijn daar veel meer voorbeelden van, al dan niet alcoholisch. Om nog een stap verder te gaan zou een ascetische leefwijze die endorfinen kunnen stimuleren, zoals je wel ziet bij vastenden die verklaren daar helderder van geest van te worden. Je kunt er heel moralistisch over doen maar dat lijkt me nergens voor nodig omdat iedereen wel weet dat roken en meer dan matig alcohol- en drugsgebruik niet goed is voor de gezondheid.

Terug on topic gaat het wat mij betreft altijd om afwegingen. Gezondheid is niet louter iets fysiologisch maar zit voor een belangrijk deel tussen je oren. Voor sommigen betekent dat lekker eten, al dan niet met een goed glas wijn erbij en een mooi dessert met een goeie espresso tot besluit. Voor anderen de sportschool of andere manieren om beloningsstofjes in de hersenen met lichamelijke inspanning te stimuleren. Retraite in een klooster of in de wildernis kamperen met minimale middelen zijn ook mogelijkheden. Overgewicht kun je op vele manieren aanpakken maar als niets anders werkt dan bepaalde medicijnen dan valt dat zeker te overwegen als daar een betere gezondheid tegenover staat. Of bariatrische chirurgie, die een paar centen kost maar mogelijk open thoraxchirurgie voorkomt.
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2025 20:07:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Ik drink liever water (of thee) dan alcohol, ik ben eigenlijk een hele matiger gebruiker van alcohol.
Ga zo door, zou ik zeggen.
Citaat:
Alcohol is zeker wel een dikmaker qua calorieen en kan leiden tot leververvetting.
Alcohol is geen dikmaker qua calorieën omdat, nogmaals, alcohol niet in lichaamsvet wordt omgezet maar direct als brandstof wordt gebruikt. Het zorgt wel voor overbelasting van de lever, daarmee eens dus, maar nogmaals, door de andere calorieënleverende nutriënten (eiwitten, koolhydraten en vetten) die in lichaamsvet omgezet worden voor zover niet direct nodig als brandstof en de voorraad glycogeen verzadigd is.
Citaat:
Afbraak alcohol:
Eerst zet de lever het enzym alcoholdehydrogenase (ADH) ethanol om in acetaldehyde. Acetaldehyde is eveneens een giftige en kankerverwekkende stof die veel vervelende effecten heeft, zoals hoofdpijn, duizeligheid en hartkloppingen. Vervolgens zet een ander enzym, aldehydedehydrogenase (ALDH), acetaldehyde om in azijnzuur (niet giftig) dat via de urine en adem het lichaam verlaat.
Als ik iets verder leest kom ik het volgende tegen, in de lijn van wat ik duidelijk probeerde te maken:
Citaat:
De lever kan maar een beetje alcohol tegelijk afbreken, gemiddeld tien gram per uur, en kan geen alcohol opslaan. Alcohol die niet meteen kan worden verwerkt, wordt via het bloed over het lichaam verspreid. De lever verwerkt de alcohol in een constant tempo. Dit tempo wordt bepaald door de beschikbaarheid van het enzym ADH en kan niet worden versneld door bijvoorbeeld slaap of koffie. De lever kan bovendien niet alles tegelijk. Zolang de lever bezig is om alcohol af te breken kan hij geen vet verbranden. Het vet wordt tijdelijk in de levercellen opgeslagen, met leververvetting of erger tot gevolg. Het afbreken van een standaardglas alcohol duurt gemiddeld anderhalf uur. Dat wil zeggen dat iemand die op een avond zes glazen drinkt en daarna acht uur slaapt, de volgende dag nog steeds alcohol in het bloed heeft.
Bron: Hoe werkt alcohol in het lichaam?
Citaat:
Nieuw onderzoek:
Citaat:
Onderzoekers van het Spaanse Nationaal Kankeronderzoekscentrum (CNIO) hebben een essentieel mechanisme ontdekt waarmee het lichaam bruin vet omzet in warmte, een proces dat bescherming biedt tegen obesitas-gerelateerde aandoeningen. De ontdekking biedt nieuwe perspectieven in de strijd tegen overgewicht.

https://tinyurl.com/3kp3an4c
https://www.eurekalert.org/news-releases/1069935

Absoluut interessant nieuws, zeker om verder te bestuderen, maar bedoelde je het als reactie op mijn post?
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2025 10:02:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Keesvi schreef:
Alcohol is geen dikmaker qua calorieën omdat, nogmaals, alcohol niet in lichaamsvet wordt omgezet maar direct als brandstof wordt gebruikt.

Zoals je het hierboven formuleert klopt het wel wat je zegt, maar dat is natuurlijk wel een instinker

Citaat:
Alcohol is dus een 'dikmaker', om twee redenen: Het vrij hoge caloriegehalte van de alcohol zelf en daar bovenop, de toegevoegde suikers in de drank. Het feit dat alcohol niet kan worden opgeslagen in het lichaam en snel verbrand wordt. Daardoor wordt de verbranding van andere energiebronnen, met name vet, onderdrukt. Het vet dat overblijft, wordt opgeslagen, vooral in de buik (vandaar de befaamde 'bierbuik').

https://www.alcoholhulp.be

We hebben het in dit topic al geregeld over afslankmedicijnen als Ozempic gehad. Vanmorgen een uitgebreid artikel hierover in de Volkskrant dat ik hier even intergraal kopieer. Voor de mensen die aan obesitas lijden en derhalve deze middelen (willen gaan) gebruiken biedt dit een aantal extra voordelen, maar ook (vetgedrukt door mij) nadelen

Citaat:
Ellen de Visser
is wetenschapsredacteur van de Volkskrant en schrijft over gezondheid.

20 januari 2025, 17:00

Afslankmedicijnen blijken verrassend effectief tegen 42 aandoeningen: van psychose tot leverfalen
Nieuwe afslankmedicijnen als Ozempic blijken veel meer gezondheidsvoordelen op te leveren dan tot nu toe bekend was. Groot Amerikaans onderzoek wijst uit dat de medicatie het risico verkleint op 42 ziektes en aandoeningen, waaronder hart- en nierproblemen.

Hartaanvallen, infecties, bloedarmoede, koorts, spierpijn, cannabisverslaving, psychoses, leverkanker, alzheimer: het is slechts een greep uit de lijst met ziektes die minder vaak voorkomen bij gebruikers van nieuwe afslankmiddelen met merknamen als Ozempic en Wegovy.

De lijst is opgesteld door Amerikaanse epidemiologen die de gezondheidsgegevens van twee miljoen Amerikanen vergeleken. Hun onderzoeksresultaten zijn maandag gepubliceerd in het vakblad Nature Medicine.

Gezondheidseffecten
De afgelopen jaren is duidelijk geworden dat de ongekend populaire afslankmiddelen, die het darmhormoon GLP1 nabootsen, niet alleen veel kilo’s laten verdwijnen. Ze hebben ook verrassend gunstige gezondheidseffecten. Zo laat onderzoek zien dat de medicatie onder meer hart- en vaatziekten en nierproblemen kan voorkomen. Er zijn zelfs aanwijzingen dat de medicijnen de hersenen beschermen.

Tot dusver ontbrak een systematisch overzicht. Daarom besloten wetenschappers de gezondheidsgegevens te analyseren van Amerikaanse oorlogsveteranen. Van hen worden ziektegeschiedenis en medicatiegebruik nauwkeurig bijgehouden.

Om een goede vergelijking te kunnen maken, selecteerden ze alleen de veteranen met diabetes. GLP1-medicijnen zijn immers oorspronkelijk bedoeld om bij patiënten met diabetes type 2 de bloedsuikerspiegel te verlagen.

De wetenschappers bestudeerden de gezondheidsdata van 200 duizend veteranen die tussen 2017 en 2023 vanwege hun diabetes GLP1-medicatie gebruikten. Ze vergeleken die gegevens, na een kleine vier jaar, met de data van 1,8 miljoen veteranen die andere diabetesmedicijnen gebruikten.

De onderzoekers liepen een lijst na van 175 ziektes en aandoeningen en achterhaalden dat 42 daarvan minder vaak voorkwamen in de groep die de GLP1-medicatie gebruikte. Die veteranen vielen daarnaast vaak ook nog eens flink af.

Het effect van de medicijnen blijkt merkbaar in het hele lichaam, van het bloed en het ademhalingssysteem tot de spieren, de spijsvertering en de hersenen. Tot de ziektes met de grootste risicodaling behoren een bepaald type longontsteking (25 procent), leverfalen (24 procent) en schizofrenie (18 procent).

Vetcellen
De gezondheidsvoordelen kunnen deels worden verklaard doordat mensen afvallen, zegt Thomas van Sloten, internist-vasculair geneeskundige in het UMC Utrecht. Vetcellen zijn ziekmakend, mensen met overgewicht hebben een groter risico op een flink aantal aandoeningen. Daarnaast lijkt het erop, zegt hij, dat de medicijnen processen in het lichaam gunstig beïnvloeden, waarbij vooral het ontstekingsremmende effect in het oog springt.

Van Sloten spreekt van ‘een indrukwekkend onderzoek’, waarbij heel veel gegevens zorgvuldig zijn geanalyseerd. Voor het eerst zijn nu alle gezondheidseffecten bij elkaar gebracht, mailt hij na lezing van de studie.

Van Sloten behandelt zelf diabetespatiënten met de nieuwe GLP1-medicijnen en onderzoekt daarvan het effect. Vooralsnog ziet hij bij zijn eigen patiënten geen bijkomende gezondheidsvoordelen. Dat kan komen, denkt hij, doordat effecten pas zichtbaar worden als een grote groep patiënten wordt geanalyseerd.

Keerzijde
De onderzoeksleider van de Amerikaanse studie heet Ziyad Al-Aly. Hij is klinisch epidemioloog aan Washington University in St. Louis. Hij benadrukte tijdens een persconferentie dat al die gezondheidswinst ook een keerzijde heeft. Het is bekend dat gebruikers van de afslankmiddelen last kunnen krijgen van misselijkheid, maag- en darmklachten en een alvleesklierontsteking, maar de Amerikaanse onderzoekers ontdekten veel meer bijwerkingen. Ze tellen er negentien, waaronder nierstenen (15 procent meer kans), hoofdpijn en een te lage bloeddruk.

Opmerkelijk is de gunstige uitwerking van de afslankmedicijnen op de hersenen. Gebruikers liepen minder risico op psychotische stoornissen (18 procent), een cannabisverslaving (12 procent) en de ziekte van Alzheimer (12 procent). Onderzoek bij dieren wijst uit dat de GLP1-medicijnen ontstekingen en klontering van het schadelijke eiwit beta-amlyoïd in de hersenen kunnen verminderen.

Alzheimer
Het effect op alzheimer is niet groot, erkende Al-Aly tijdens de persconferentie, maar dat zou kunnen toenemen als mensen de medicatie langer gebruiken. Bovendien zijn de alzheimermedicijnen die sinds kort op de markt zijn niet effectiever, benadrukte hij: ‘Dus alles is welkom.’ Hij noemde de resultaten vooral van belang voor onderzoek. ‘Dit leert ons meer over de biologie van alzheimer, misschien levert het een nieuwe route op om krachtigere medicijnen te ontwikkelen.’

Vertekeningen
Internist Thomas van Sloten waarschuwt dat de Amerikaanse cijfers uit een observationeel onderzoek komen. De wetenschappers hebben achteraf groepen vergeleken en daarbij bestaat een risico op vertekeningen, zegt hij.

De onderzoekers schrijven dat ze hebben gecorrigeerd voor ongelijkheid tussen de groepen (bijvoorbeeld in rookgedrag of alcoholgebruik). Maar er is altijd een kans, aldus Van Sloten, dat de gevonden effecten niet louter door de medicatie komen, maar door andere verschillen tussen de groepen.

Binnenkort worden de eerste resultaten verwacht van een groot internationaal onderzoek naar het effect van semaglutide, de werkzame stof in de nieuwe afslankmedicatie, bij mensen met een vroeg stadium van alzheimer. Zij krijgen drie jaar lang het medicijn of een placebo. Ook Nederlandse patiënten doen aan het onderzoek mee. Daaruit moet duidelijk worden of de GLP1-medicijnen daadwerkelijk tegen alzheimer beschermen. ‘Dat zou echt een doorbraak zijn’, zegt Van Sloten. ‘Zelfs als het effect maar klein is.’

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/afslankmedicijnen-blijken-verrassend-effectief-tegen-42-aandoeningen-van-psychose-tot-leverfalen~be9b12d6/
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2025 11:27:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:
Keesvi schreef:
Alcohol is geen dikmaker qua calorieën omdat, nogmaals, alcohol niet in lichaamsvet wordt omgezet maar direct als brandstof wordt gebruikt.

Zoals je het hierboven formuleert klopt het wel wat je zegt, maar dat is natuurlijk wel een instinker
Dat is precies de reden waarom ik uitleg over hoe het precies werkt zo belangrijk vind, feitelijke informatie. Vet levert 9 kCal per gram maar het is wijdverbreide lulkoek dat het de belangrijkste dikmaker is. Met name geraffineerde koolhydraten worden het makkelijkst in lichaamsvet omgezet terwijl je ze moeiteloos wegwerkt en niet goed verzadigen maar het hele dikmakersverhaal is natuurlijk veel genuanceerder, om te beginnen dat je naar het volledige voedingspatroon moet kijken in plaats van je dood te staren op de afzonderlijke nutrienten. Daar is inmiddels al genoeg over gezegd. Om te beginnen en het allemaal simpel te houden, dat doe ik zelf ook, kun je als vuistregel het beste (ultra)bewerkt voedsel vermijden en zoveel mogelijk alles zelf bereiden, ongeacht of je wilt afvallen of niet. Als dat onvoldoende werkt dan zou je de porties kunnen verkleinen en misschien in verhouding de hoeveelheid koolhydraten verminderen.

Het verhaal over Ozempic had ik ook meegekregen. Ieder medicijn heeft bijwerkingen en andere nadelen zoals de kosten dus ook bij dit middel is het een kwestie van de balans opmaken. Het viel me al jarenlang op dat heel veel ziekten veroorzaakt worden door of gepaard gaan met ontstekingsprocessen. Bij statines schijnt het (overigens zeer matige) gunstige effect veroorzaakt te worden door ontstekingsremming en ook bij Ozempic zou dat dus het geval zijn, blijkt uit dit onderzoek. Dat vind ik een zeer interessant gegeven en ik ben benieuwd wat we hierover in de nabije toekomst verder voor informatie over gaan krijgen.
Terug naar boven

Geplaatst: 21 Jan 2025 11:27:54    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 9, 10, 11  Volgende
Pagina 10 van 11

Ga naar: