doorstart 50plusser/ouderenforum
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Politiek in Nederland
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Virgo

BerichtGeplaatst: 4 Feb 2025 15:56:25    Onderwerp: Reageren met citaat

[quote="Dagmar57"]
Citaat:

Ben wel benieuwd hoe andere partijen op links hier over denken, zijn die bereid hun partij voor het grotere doel op te heffen.
Of wordt een nieuwe linkse partij een partij die van alle huidige partijen linkse kiezers weg gaat trekken.

De oprichting van het CDA duurde dertien jaar.
Ik denk niet dat Links dat nog eens moet overdoen. Het zal al moeilijk genoeg zijn GroenLinks-PvdA tot een eenheid te smeden. En wie weet stapt af en toe iemand van een kleine linkse partij over naar de grote broer.
Terugverlangen naar de ideologische veren die Kok verbrand heeft, is een heilloze weg. De tijden zijn veranderd. Het nieuwe elan moet van onderop komen en het liefst vanuit de 30 tot 50 jarigen.
Verder vind ik persoonlijk Jesse een geschiktere leider dan good old Frans.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 4 Feb 2025 15:56:25    Onderwerp:

Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 4 Feb 2025 16:01:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Ben er een beetje diagonaal doorheen gegaan en het zijn allemaal prima gedachten bv dat de Hoop woningbouw voorop stelt maar we zitten met een immens groot stikstofprobleem waardoor echt eens een keer de bezem moet door de landbouw en veeteelt willen we dat bouwprobleem oplossen.
Op nu.nl:
Het water in sloten, rivieren en meren in Nederland is veel te vies. Nu al is duidelijk dat Nederland doelen voor over twee jaar niet gaat halen. Om nog een beetje in de buurt te komen, moet er veel meer gebeuren.

De hoeveelheid stikstof die niet door planten wordt opgenomen en in het water verdwijnt (stikstofoverschot) is vier keer zo groot als het gemiddelde in de EU. De helft daarvan komt uit de landbouw, concludeert de Commissie

Daarover moeten beslissingen genomen worden maar wie zou aankondigen daar echt de bijl in te willen zetten maakt zichzelf tot sitting duck van rechts.

En verder moet er voorgesorteerd worden op een geheel nieuwe arbeidsmarkt vanwege een geweldige hoeveelheid banen die door AI overgenomen gaat worden. Nergens lezen we daar iets over terwijl dit over een revolutie gaat die zich over de komende jaren zal gaan voltrekken.

Wat voor regelingen gaan we treffen ivm met de hogere werkloosheid, verminderde behoefte aan arbeidsmigratie en de winsten van de bedrijven verkregen door automatisering, cq door vervanging van mensen door apparaten. Automatisering moet aan heel de samenleving ten goede komen, niet aan enkel het geautomatiseerde bedrijf lijkt mij.

Het is soms net alsof we hier nog een beetje in de jaren 50 zitten met onze landspolitiek terwijl we voor ware aardverschuivingen in politiek en maatschappelijk opzicht staan
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 4 Feb 2025 18:27:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:

Daarover moeten beslissingen genomen worden maar wie zou aankondigen daar echt de bijl in te willen zetten maakt zichzelf tot sitting duck van rechts.

Nou dan kan links toch mooi laten zien dat ze wel maatregelen willen treffen die zowel klimaat als economie niet totaal laten instorten.
Rechts lukt dat niet.
Dan maak je jezelf toch niet tot sitting duck van rechts lijkt me.

En echt niemand verwacht dat dat je zowel de geit als de kool kunt sparen wat betreft maatregelen omtrent klimaat/stikstof/woningbouw etc.

Juist met een goed plan, goed beleid, harde maatregelen durven nemen m.b.t. de toekomst (zeker als je de jeugd bij je partij wilt, het is hun toekomst die op het spel staat) een als je daar naast ook nog het sociaal belang uitdraagt voor een eerlijker verdeling en een maatschappelijker sociaal beleid lijkt het me dat je de kiezer daar mee over de streep kunt trekken.
Misschien niet onmiddelijk, maar met name op de wat langere termijn.

En daar naast rechts om de oren blijven slaan met wat ze allemaal verkeerd hebben gedaan en welke puinhoop ze er van maken.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 4 Feb 2025 18:28:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Virgo schreef:

Verder vind ik persoonlijk Jesse een geschiktere leider dan good old Frans.

Ik ben het met je eens dat klaver beter geschikt is als Timmermans, maar ik blijf hopen op Aboutaleb.
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 4 Feb 2025 19:07:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Er is, wat mij betreft, niet zozeer behoefte aan een nieuwe linkse partij, maar aan een sociaal-democratische partij die weer pal staat voor de rechten van de werkenden an anderen in minder rooskleurige posities. Hoewel Groen-Links terecht het accent op klimaatverandering legt trekt deze partij voornamelijk de hoger opgeleide kiezer ( kijk naar het kiesgedrag in Universiteitssteden). De oorspronkelijke achterban van de PvdA zal zich daar niet in herkennen terwijl de traditionele PvdA thema's zoals inkomen, sociale zekerheid, goede zorg, onderwijs voor iedereen en betaalbaar wonen momenteel gekaapt zijn door andere partijen. Dat moeten ze terugveroveren. De kiezer moet zich weer herkennen in de partij en geloven dat de PvdA de enige is die echt voor hun belang opkomt.
Onder Kok zijn de "ideologische veren"afgeschud. Ik zou ze weer oprapen en terugplanten. Er is nl. niks mis met het sociaal-democratische gedachtengoed. De grootste fout van de PvdA was om mee te regeren met de VVD. Dat was puur verraad aan haar achterban en je ziet waar het neo-liberaal beleid toe heeft geleid: alles wat belangrijk was (zie wat ik net opsomde) is verkwanseld. Prima om op sommige punten hecht samen te werken met Groen-Links of een andere linkse partij, maar profileer je als sociaal-democraten, ook op Europees niveau.

En wie de partij moet gaan leiden? Voor mij is dat zonder enige twijfel Marjolein Moorman.
https://www.marjoleinmoorman.nl/
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 5 Feb 2025 21:44:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik snap echt niet wat de PvdA inmiddels al tientallen jaren bezield heeft. In de periode Joop den Uyl kon je, zeker met stuwende krachten als Herman Bode (vakbondsman, maar goed...) en Jan Schaefer nog spreken van een sociaaldemocratische partij maar langzamerhand zijn doctorandussen en carrièrepolitici steeds meer het gezicht gaan bepalen met bizarre uitwassen dat kleine kinderen beter af zouden zijn in crèches dan in een normaal gezin en dat soort ongein. Toen steeds duidelijker voor het neoliberalisme werd gekozen als leidraad - laat de tucht van de markt alle problemen maar oplossen - was voor mij de maat vol. Ik vraag me af in hoeverre de PvdA nu tot inkeer is gekomen. Natuurlijk kan besturen niet zonder compromissen maar dat betekent toch niet dat je al je kroonjuwelen de vuilbak inkiepert en je achterban totaal verloochent? De erfenis heeft de SP ten dele opgeraapt maar helaas zonder erin te slagen om de klassieke doelgroep van de sociaaldemocraten, de werknemers, in zijn geheel aan zich te binden. Hoe komt dat? En waarom slaagt de PvdA daar nog steeds niet in? Ontzuiling? De invloed van de media, zowel de klassieke als de nieuwere? Ik denk dat wantrouwen, grotendeels terecht een grote rol heeft gespeeld maar ook gebrek aan leiderschap mag m.i. niet onderschat worden. Timmermans laat zich steeds weer in een hoek duwen door Wilders retoriek in plaats van er echt boven te staan door die te negeren en zijn eigen geluid vorm te geven. Jesse Klaver doet het aardig in het debat maar die zie ik ook niet echt als een leider die in staat is om zich boven alle partijen te verheffen. Misschien is het tijd voor een of meerdere politici om uit de coulissen te treden en die rol op zich te nemen. Wachten tot de achterban je daar achter vandaan trekt werkt niet. Althans, ik geloof er niet in. Daarbij kan het me niet zoveel schelen uit precies welke hoek die vootrekker voor links precies komt, zolang het niet extreem is. GL, PvdA, SP, PvdD of Volt lijken me de meest logische maar het gaat erom dat het linkse geluid, de roep om een sociale, solidaire maatschappij met kansen voor iedereen en samenwerking weer eens duidelijk te horen is.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 6 Feb 2025 11:42:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Willemijn schreef:

En wie de partij moet gaan leiden? Voor mij is dat zonder enige twijfel Marjolein Moorman.
https://www.marjoleinmoorman.nl/

Citaat:
Gevraagd naar welke van deze bovenstaande namen de eerste voorkeur zou hebben, komt er geen duidelijke winnaar naar voren. Wel geeft ook ongeveer een derde (35 procent) aan het niet te weten of liever een ander gezicht te willen zien. Vaak genoemde suggesties daarvoor zijn Marjolein Moorman en Ahmed Aboutaleb.

https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/opiniepanel/alle-uitslagen/item/meeste-groenlinks-pvda-kiezers-willen-nieuwe-linkse-partij-maar-liever-met-jesse-klaver-dan-frans-timmermans-als-leider/

Wij zijn dus samen de gemidelde GroenLinks/PvdA stemmer, jij wilt Marjolein Moorman en ik Aboutaleb. Very Happy
Terug naar boven
Keesvi

BerichtGeplaatst: 6 Feb 2025 21:32:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Wij zijn dus samen de gemidelde GroenLinks/PvdA stemmer, jij wilt Marjolein Moorman en ik Aboutaleb. Very Happy
Ik vind het opmerkelijk dat Frans Timmermans het eens is met Habtamu de Hoop voor een nieuwe formule. Het lijkt ook mij verstandig om de historische ballast te laten voor wat die is en een verfrissend maar wel duidelijk geluid te laten horen, gericht op de toekomst. Vooralsnog hou ik het op de SP maar ik ben zeker niet tegen een brede samenwerking op links als daar maar wel een flink SP-gehalte in verwerkt wordt. Anders blijft het een slap aftreksel waar het begrip 'links' ver in te zoeken is. Very Happy
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2025 12:27:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Keesvi schreef:
Dagmar57 schreef:
Ik vind het opmerkelijk dat Frans Timmermans het eens is met Habtamu de Hoop voor een nieuwe formule. Het lijkt ook mij verstandig om de historische ballast te laten voor wat die is en een verfrissend maar wel duidelijk geluid te laten horen, gericht op de toekomst. Vooralsnog hou ik het op de SP maar ik ben zeker niet tegen een brede samenwerking op links als daar maar wel een flink SP-gehalte in verwerkt wordt. Anders blijft het een slap aftreksel waar het begrip 'links' ver in te zoeken is. Very Happy

Dáárom dus Marjolein Moorman. Zij ging in tegen de oudere PvdA partijleden die willen pleiten voor minder aandacht voor stikstof en méér tegen "woke" en asielzoekers,de populistische partijpunten dus deels willen omarmen. Zo niet Moorman dwars tegen die stroming in tijdens de bijeenkomst "Rood Vooruit"

Laat ons dus niet treuzelen, onze energie niet verspillen aan onderling gesteggel en interne procedures, in uitvergroten van het kleine verschil. Laten we onze aandacht vooral richten op wat we het land te bieden hebben en ons niet verliezen in navelstaarderij en gerommel in de marge. Links leiderschap is nu nodig om te strijden voor wat van waarde is. Voor de kwaliteit van het bestaan. Voor onze samenleving. Nu en straks. Een betere tijd om dat te doen is er niet.

Dus vooruit met die nieuwe Rood Groene partij, de trotse erfgenaam van PvdA en GroenLinks. De partij van groene sociaal democratische idealen. De partij met een rijke traditie voor een beloftevolle toekomst. De partij van allerlei verschillende mensen met dezelfde idealen. Die hard werken om er samen wat van te maken. Die laten zien dat een samenleving beter werkt als we het samen doen. Een partij die mensen weer hoop geeft dat het anders kan en beter wordt. Een partij die niet de hele tijd bezig is met wie we zijn, maar wat we willen bereiken. Ik ben er van overtuigd dat mijn ouders erop zouden stemmen. En mijn dochters en nog vele generaties te gaan.

Het is een lang stuk om te lezen, maar wat mij betreft zegt ze álles waarom het gaat.

https://www.marjoleinmoorman.nl/actueel/bijdrage-bijeenkomst-rood-vooruit
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2025 12:41:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Alleen dit al: Overal in het vrije Westen zien we het kind van het neoliberalisme geboren worden: het populisme
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Pagina 7 van 7

Ga naar: