|
doorstart 50plusser/ouderenforum contact en uitwisseling
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Pien
|
Geplaatst: 20 Feb 2025 20:32:39 Onderwerp: |
|
|
Willemijn schreef: | https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/praten-over-een-vredesmissie-vond-onze-blonde-poetinpapegaai-prematuur
Pieter Derks:
“Mocht de oorlog hier uitbreken dan ga ik schuilen in een megastal", zegt Pieter Derks. "Want of ze ons land zullen verdedigen betwijfel ik, maar de BBB gaat over lijken voor de verdediging van onze bio-industrie.” |
Dit vind ik zo grappig dat ik deze gepikt heb voor op het andere forum waar ik ook wel eens iets van pik voor hier waarbij ik dat daar dan ook aangeef. |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 20 Feb 2025 20:32:39 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 22 Feb 2025 01:39:16 Onderwerp: |
|
|
En "gekke Fabertje" zegt voorafgaand aan de ministerraad tegen Jaïr Ferwerda dat Zelensky niet democratisch is gekozen. Duidelijk op haar vingers getikt trekt ze haar woorden na de ministerraad in.
Ik vind dat ze moet opstappen. Een minister die in deze tijd Russische propaganda nawauwelt is op zijn minst oerstom en leest geen kranten. Gezien de weifelende opstelling van Wilders (wel, geen, toch wel steun, geen boots op Oekraiense grond) vind ik het echter voornamelijk gevaarlijk. Gekke Fabertje verraadt gewoon het min of meer geheime standpunt van haar partij. Door haar domheid wordt dat maar weer eens duidelijk.
Ik deel de mening van Stevo Akkerman vandaag in Trouw:
Je kunt 438 rechtsstatelijke paragrafen
opnemen in een coalitieakkoord
met de PVV, het verandert niets aan
het feit dat je met extreemrecht
regeert - dat gegeven ondergraaft
in zichzelf de democratie al ernstig,
Het zet de deur open naar onheil.
Wie had gedacht dat het Westen zijn vrijheid opnieuw zou willen inleveren (en hoe ga je daarmee om)?
https://www.trouw.nl/verdieping/wie-had-gedacht-dat-het-westen-zijn-vrijheid-opnieuw-zou-willen-inleveren-en-hoe-ga-je-daarmee-om~bf7e813a/
Kap met dit kabinet, GEEN extreemrechts in de regering en zéker niet in deze tijd. En ik weet dat mensen het hier niet allemaal met me eens zijn, maar echt.. de bewijzen van landverraad stapelen zich op. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 25 Mrt 2025 09:14:43 Onderwerp: |
|
|
Een wel heel duidelijk symptoom van verrechtsing, dat de politie bij je aan de deur komt om je te horen over demonstraties (nb tegen genocide) waar je aan deel hebt genomen: 'we zien hier een trend mevrouw..." (gewoon een enkel keertje oke, dat zien we natuurlijk door de vingers maar meerdere malen demonstraties bijwonen waar het de bekommering om moslims betreft, dat vindt de regering Schoof-Wilders toch wel behoorlijk verontrustend, u bent toch niet van plan daar mee door te gaan is het wel?)
Eva Stam in Trouw vandaag 25 maart:
Citaat: | Gaza-demonstrant krijgt politie aan de deur: ‘Waarom gaat u naar die betoging?’
De politie heeft een pro-Palestijnse demonstrant thuis opgezocht om haar aan de tand te voelen over haar aanwezigheid bij betogingen, blijkt uit een video. De politie is op de hoogte van de beelden en biedt excuses aan.
In een video die op sociale media is verspreid, is te zien hoe twee agenten bij een vrouw aanbellen om ‘een paar vraagjes’ te stellen. Een van de agenten stelt zich voor als waarnemend wijkagent. Hij vraagt of hij binnen mag komen, maar als de vrouw dit weigert, zegt hij te weten dat zij bij meerdere demonstraties aanwezig is geweest. Vervolgens vraagt hij: “Hoe sta je er nu in? Ben je van plan om naar nieuwe demonstraties te gaan?”
De vrouw, die zelf het politiebezoek filmt, weigert te reageren op zijn vragen. Ze vraagt waarom hij aan de deur staat en of hij haar probeert te intimideren. De agent benadrukt dat het gesprek open is en dat ze niet verplicht is te antwoorden. Hij legt uit dat hij een trend van demonstraties ziet en wil begrijpen waarom zij hieraan meedoet.
De vrouw verklaart dat ze tegen genocide demonstreert en zich daar niet voor hoeft te verantwoorden. Wanneer ze opnieuw niet ingaat op zijn vragen, merkt de agent op: “We begrijpen dat je gaat verhuizen.”
Verzamelen van persoonsgegevens
Amnesty International maakt zich al langer zorgen over het volgen van demonstranten door de politie. Hoewel de politie geen cijfers bijhoudt, ontvangt de organisatie signalen van activisten uit de klimaatbeweging, anti-racisme en pro-Palestina-hoek dat dit vaak gebeurt. “Hoe vaak en door wie, kunnen we niet zeggen,” zegt onderzoeker Vera Prins. Eerder onderzoek van Investico, De Groene Amsterdammer en Trouw toonde aan dat de politie voortdurend persoonsgegevens van demonstranten, zoals adressen, verzamelt.
Onaangekondigde bezoeken zijn intimiderend, zegt Prins. “Enerzijds is het een inbreuk op de privacy. Blijkbaar monitort de politie je. Daarnaast zijn we bang voor een chilling effect. Het schrikt mensen af om hun mening te uiten. Terwijl het geen gunst, maar een recht is om te demonstreren en je je daarvoor niet hoeft te verantwoorden.”
De politie zegt per e-mail tegen Trouw de beelden te kennen en te hebben gezien. ‘De manier waarop het gesprek gevoerd is, is niet de manier waar wij voor staan. We betreuren dat dit zo is gegaan en bieden hiervoor onze excuses aan.’
‘Zorgen uiten’
Op vervolgvragen geeft een woordvoerder van de politie aan dat de bewoonster niet op deze manier benaderd had mogen worden. “Het staat uiteraard iedereen vrij om (binnen de grenzen van de wet) voor zijn of haar mening uit te komen en deel te nemen aan demonstraties. Dit alleen is voor ons nooit aanleiding om met hen in gesprek te gaan, de vragen die in het gesprek zijn gesteld horen wij dan ook niet te stellen.”
Maar, zo stelt de woordvoerder, gedrag van mensen kan wel aanleiding zijn om ‘met hen in gesprek te gaan, bijvoorbeeld om zorgen te uiten’. Verder wil de politie geen mededeling doen over de achtergrond of aanleiding van het bezoek vanwege de privacy van de betrokken vrouw.
Vera Prins van Amnesty noemt zorgen om een bepaalde mening geen reden voor een bezoek. “Op het moment dat er een verdenking van een strafbaar feit is, mag de politie met allerlei waarborgen een huiszoeking doen. Daar is hier geen sprake van.” Het draagt volgens haar bij aan de criminalisering van demonstraties. “Terwijl de politie demonstraties moet faciliteren, ongeacht inhoud van protest en wat ze ervan vinden.” |
https://www.trouw.nl/binnenland/gaza-demonstrant-krijgt-politie-aan-de-deur-waarom-gaat-u-naar-die-betoging~ba9b2641/
Hier de video-registratie: https://x.com/i/status/1904301779296170382
(op het eind: "ik heb begrepen dat je gaat verhuizen?" ) |
|
Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 25 Mrt 2025 12:01:22 Onderwerp: |
|
|
WOuw Klaas. Wat schokkend de politie aan de deur bij demonstranten. Dat wist ik niet. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 25 Mrt 2025 12:14:23 Onderwerp: |
|
|
Vind dit ook heel schokkend Pien. Men houdt klaarblijkelijk exact bij wie aan demo's tegen Palestijnse genocide deelgenomen hebben, waar deze personen wonen, dat je -in dit geval- binnenkort verhuizen gaat, en met de meest impertinente vragen komt de politie je dan even om verantwoording vragen. Omdat het demo's betreft die tegen het zere been van de regering zijn
"wat is uw standpunt eigenlijk?"
Heel goed dat deze persoon ondanks de shock de tegenwoordigheid van geest had het politiebezoek te filmen
ps Het is niet een nieuw fenomeen dat mensen die aan demonstraties deelnamen thuis opgezocht worden zo vernam ik gister in Eénvandaag. Actievoerders van Extinction Rebellion kregen hier ook al eens mee te maken in 2022. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 26 Mrt 2025 17:36:51 Onderwerp: |
|
|
Vroeger was mijn vriendin ook bekend bij de aivd. We waren actievoerdsters maar zij woonde ook nog in een kraakpand waar ze meegedaan had aan het kraken.
Dus het is ook wel van alle tijden. Maar dit vind ik toch wel schokkend temeer dat dit hele GAZA hier een taboe onderwerp is omdat dit het meest verdrietige is wat er gebeurd op dit moment op aarde. En mijn man en ik besloten hebben om ons zelf te beschermen tegen al die beelden.
Voelt te machteloos
En dat dit uitgerekend een demonstratie betreft over dit te schaamtevolle gebeurtenis maakt het wel extra schrijnend. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Keesvi

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 291 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 27 Mrt 2025 05:40:48 Onderwerp: |
|
|
Het meest verontrustende vind ik dat de excuses, wat daarvoor moet doorgaan, neerkomen op dat het misschien wat tactvoller had gekund. Burgerrechten aantasten is prima als je het maar netjes doet... |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|