Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Keesvi

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 283 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 1 Apr 2025 22:13:50 Onderwerp: Gaat het kabinet vallen? |
|
|
De vraag is al een poosje niet of het kabinet gaat vallen maar wanneer? Het lijkt er sterk op dat een motie van wantrouwen tegen minister Faber, die morgen vrijwel zeker ingediend zal worden, de steun heeft van zo goed als de gehele oppositie maar ook van de regeringspartijen, op de PVV na. Toch zullen de regeringspartijen die motie waarschijnlijk niet ondersteunen. Uiteraard de PVV zelf niet maar NSC, BBB en VVD hebben met het onvermijdelijke gevolg, nieuwe verkiezingen, niets te winnen, zeker BBB en NSC niet in aantal stemmen maar ook de VVD zal tegen zijn omdat het enige speerpunt van de PVV, immigratiebeleid, dan weer vol op de agenda staat, terwijl er talloze items veel belangrijker zijn om het land nog enigszins bestuurbaar te houden.
Terecht maakt zowat de hele TK zich boos over de houding van Faber=Wilders omdat het toekennen van koninklijke onderscheidingen afhankelijk gemaakt wordt van de politieke stroming die op dat moment aan de macht is. Met andere woorden, als je straks met zo'n fonkelnieuw lintje op je rever rondloopt dan weet iedereen dat dat je daden die ermee gehonoreerd worden, door Wilders goedgekeurd zijn. Dat lijkt me zeer kwalijk. |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 1 Apr 2025 22:13:50 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 2 Apr 2025 08:33:13 Onderwerp: |
|
|
Ik geloof niet dat de coalitie een motie van wantrouwen zal steunen, of Faber moet het wel heel erg verknallen. Ze krijgt wat zij, als useful idiot van Wilders, wenste: veel aandacht. Ik begrijp dat er een chiquere mogelijkheid is als een minister 'gewetensbezwaren' heeft tegen een lintje. Je kunt dat buiten de publiciteit houddn en binnen de ministerraad regelen dat een ander tekent. Dat gebeurt nu ook, maar dan met veel spektakel. Dat Schoof niet komt opdagen is het zoveelste zwaktebod en eigenlijk schandalig. Ik weet niet of hij verplicht is om te komen als de Kamer dat eist. In ieder geval ga ik er straks lekker voor zitten, dat dan weer wel. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Keesvi

|
Geplaatst: 2 Apr 2025 09:42:23 Onderwerp: |
|
|
Willemijn schreef: | Ik geloof niet dat de coalitie een motie van wantrouwen zal steunen, of Faber moet het wel heel erg verknallen. Ze krijgt wat zij, als useful idiot van Wilders, wenste: veel aandacht. Ik begrijp dat er een chiquere mogelijkheid is als een minister 'gewetensbezwaren' heeft tegen een lintje. Je kunt dat buiten de publiciteit houddn en binnen de ministerraad regelen dat een ander tekent. Dat gebeurt nu ook, maar dan met veel spektakel. Dat Schoof niet komt opdagen is het zoveelste zwaktebod en eigenlijk schandalig. Ik weet niet of hij verplicht is om te komen als de Kamer dat eist. In ieder geval ga ik er straks lekker voor zitten, dat dan weer wel. | Ik ben er ook voor gaan zitten. Schoof had zijn bezoek aan België afgezegd, naar ik begreep om bij dit belangrijke debat over de eenheid binnen het kabinet, aanwezig te zijn. Blijkt hij zich tot mijn stomme verbazing in alle vroegte bij de kamervoorzitter afgemeld te hebben... Ook de vice-premiers ontbreken. De regeringspartijen, zowel de ministers als de kamerleden, zorgen voor het debat begonnen is al voor gladstrijken van deze klucht door niet achter de de terechte eis van Timmermans te staan om de aanwezigheid van Schoof waarop hij een hoofdelijke stemming voorstelt. Dat betekent drie uur uitstel tenzij de premier alsnog eerder verschijnt. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Keesvi

|
Geplaatst: 2 Apr 2025 11:19:19 Onderwerp: |
|
|
Update: Schoof is geaiirveerd in de TK. De vergadering zal zo wel hervat worden. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 2 Apr 2025 16:43:33 Onderwerp: |
|
|
Het is toch te gek dat er een hele dag een debat is over lintjes.
Er zijn toch wel belangrijker zaken om te dealen.
Beschamend dit hele gedoe. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 2 Apr 2025 19:20:54 Onderwerp: |
|
|
Faber heeft de motie overleefd. Dus op naar het volgende debacle. Bizar. Faber mag van mij wapperen. Zo slecht vind ik haar. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Keesvi

|
Geplaatst: 2 Apr 2025 22:02:52 Onderwerp: |
|
|
Als een kabinet valt is dat zo goed als altijd op een relatief onbenullig detail. Dat had nu ook kunnen gebeuren. Het ging echter naar mijn gevoel niet 'slechts' om een 'paar lintjes' maar om de eenheid in het kabinet en om het disfuntioneren van een minister.
Het vreemde is dat juist het volksdeel dat nogal hecht aan traditie en een minister steuht die haar reet afveegt met een typisch Nederlandse trafitie om burgers te waardere om hun belangeloze nzet voor de maatschappij. Dan moet je niet de oppositie verwijten hier een punt van te maken maar de minister die met haar botte gebrek aan gezond verstand in die traditie een bedreiging ziet van haar persoonlijke opvattingen, die ze belangrijker vindt dan het landsbelang en het kabinetsbeleid.
Ik had overigens de slappe houding van de regeringspartijen wel verwacht. Het is niet in hun belang dat het kabinet valt, de PVV daargelaten die hier waarschijnlijk wel weer wat stemmen mee getrokken zou hebben. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 2 Apr 2025 22:37:08 Onderwerp: |
|
|
Dagmar57 schreef: | Het is toch te gek dat er een hele dag een debat is over lintjes.
Er zijn toch wel belangrijker zaken om te dealen.
Beschamend dit hele gedoe. |
Behalve dat het om iets veel wezenlijkers gaat dan lintjes. Het gaat vooral over de eenheid van kabinetsbeleid. Als ministers niet namens het kabinet praten maar namens zichzelf (over kabinetsbeleid) en als dat wordt getolereerd ontneem je deTweede Kamer haar belangrijkste taak: het controleren van de regering. Ondermijning van de democratie begint daarmee. Je ontkent de verscheidenheid van het parlement dat diverse groepen vertegenwoordigt. Je stelt dat alleen jouw mening telt en alleen jouw kiezers. Eigenlijk dus 1 volk onder 1 leider, je niet neerleggen bij een beleid dat binnenskamers met alle colitiepartijen wordt geformuleerd en vervolgens als beleid naar buiten wordt gebracht waar de Tweede Kamer dan mag toetsen, controleren en bevragen. De Tweede Kamer is het hoogste en belangrijkste orgaan. Die schofferen is een rechtstreekse ondermijning van de democratische rechtsstaat . En dâár ging het vandaag over.
Een belangrijker zaak dan dit is er niet. Alle beleid op het gebied van wonen, asiel, veiligheid, stikstof, noem maar op zal het hele democratische proces moeten doorlopen om recht te doen aan alle kiezers, vertegenwoordigd door verschillende partijen. Een minister kan daar niet aan voorbij gaan en iets anders beweren dan de regering. Althans wanneer je staat voor de rechtsstaat. ( vb Mona Keijzer moest aftreden toen ze een andere mening ventileerde dan wat binnen het kabinet was afgesproken ) . Voeg daaraan nog het bewuste lekken naar de Telegraaf met als opzet het creëren van chaos en aandacht en het is ongelooflijk dat partijen als NSC en VVD haar ermee weg laten komen. Nederland word wakker! |
|
Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 3 Apr 2025 11:19:50 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het hele debat gezien en vond het wel een beschamende vertoning.
Dit hele kabinet is een beschamende vertoning, er komt niets van de grond en er wordt niets opgelost, terwijl er zulke grote en belangrijke zaken zijn die om goed beleid vragen.
Van mij mag er zo snel mogelijk een ander kabinet komen, alhoewel nieuwe verkiezingen ook weer nog meer vertragingen van belangrijk beleid garanderen en niemand kan garanderen dat de PVV niet weer de grootste wordt en dan begint de hele klerezooi weer opnieuw.
Wat Faber betreft, Faber is een heel ondeskundig persoon, totaal ongeschikt voor een minister (zoals wel meer personen in dit kabinet) en een schoothondje van Wilders, maar dat kon je verwachten in een PVV kabinet.
Wat betreft eenheid van beleid, nee wat Faber doet verhoogd die eenheid zeker niet, maar ze is wel "slim" genoeg (wsl door Wilders ingefluisterd) om
zoals Schoof het zei het hele kabinet steunt dat hij en minister Uitermark van Binnenlandse Zaken de voordracht wel hebben ondertekend, ook minister Faber. Daarmee heeft het voltallige kabinet uitgesproken dat de vijf vrijwilligers hun lintje verdienen en ook zullen krijgen. "Daarmee is de eenheid van kabinetsbeleid herbevestigd", aldus de premier.
Politiek en moreel verdiend het geen schoonheidsprijs, zeer zeker niet, maar het is nu ook niet zo dat nu onze rechtstaat totaal is ondermijnd. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 3 Apr 2025 12:25:33 Onderwerp: |
|
|
Schoof kan nog zo benadrukken dat er wél eenheid van kabinet is, maar ik denk niet dat iemand dat gelooft. Gisteren in Nieuwsuur een ontluisterend beeld van alle ruzie en slechte verhoudingen binnen het kabinet. Nieuwe verkiezingen zijn te verkiezen boven het onvoorstelbare incompetente geklungel van wat zich onze regering noemt. Ik geloof er niks van dat de PVV nog groter wordt, maar zelfs in dat geval zal geen partij nog met hen in een kabinet willen stappen.
Onze rechtsstaat is inderdaad niet totaal ondermijnd, gelukkig niet. Maar het is evident dat er wel aan de poten wordt geknaagd. Het begínt met dit soort zaken waarbij een minister maling heeft aan eenheid van kabinetsbeleid. Ontmanteling van de rechtsstaat is waartoe de PVV en FvD zijn opgericht. Het is het gegeven van een meerpartijenstelsel dat het niet zo makkelijk lukt. Hadden wij slechts 2 partijen, dan had ik er geen cent voor gegeven gezien de verkiezingsuitslag. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 3 Apr 2025 12:47:28 Onderwerp: |
|
|
Willemijn schreef: | Schoof kan nog zo benadrukken dat er wél eenheid van kabinet is, maar ik denk niet dat iemand dat gelooft. Gisteren in Nieuwsuur een ontluisterend beeld van alle ruzie en slechte verhoudingen binnen het kabinet. Nieuwe verkiezingen zijn te verkiezen boven het onvoorstelbare incompetente geklungel van wat zich onze regering noemt. Ik geloof er niks van dat de PVV nog groter wordt, maar zelfs in dat geval zal geen partij nog met hen in een kabinet willen stappen.
|
We zijn het wel eens dat dit kabinet met de PVV waardeloos is en niks oplevert behalve dan ellende.
Nieuwe verkiezingen zouden hopelijk een beter kabinet opleveren als de PVV niet meer de grootste partij wordt, dat zal wsl. de VVD worden en je mag inderdaad aannemen dat niemand meer met de PVV wil regeren.
Maar nieuwe verkiezingen betekent ook weer lang formeren en voor dat er nieuw kabinet is en dat vertraagd ook weer belangrijke beslissingen die zo brood nodig zijn., maar we gaan het zien.
Ik kan me in elk geval niet voorstellen dat dit kabinet het nog lang volhoudt, het piept en kraakt aan alle kanten. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 3 Apr 2025 16:07:27 Onderwerp: |
|
|
Dagmar57 schreef: | Willemijn schreef: | Schoof kan nog zo benadrukken dat er wél eenheid van kabinet is, maar ik denk niet dat iemand dat gelooft. Gisteren in Nieuwsuur een ontluisterend beeld van alle ruzie en slechte verhoudingen binnen het kabinet. Nieuwe verkiezingen zijn te verkiezen boven het onvoorstelbare incompetente geklungel van wat zich onze regering noemt. Ik geloof er niks van dat de PVV nog groter wordt, maar zelfs in dat geval zal geen partij nog met hen in een kabinet willen stappen.
|
We zijn het wel eens dat dit kabinet met de PVV waardeloos is en niks oplevert behalve dan ellende.
Nieuwe verkiezingen zouden hopelijk een beter kabinet opleveren als de PVV niet meer de grootste partij wordt, dat zal wsl. de VVD worden en je mag inderdaad aannemen dat niemand meer met de PVV wil regeren.
Maar nieuwe verkiezingen betekent ook weer lang formeren en voor dat er nieuw kabinet is en dat vertraagd ook weer belangrijke beslissingen die zo brood nodig zijn., maar we gaan het zien.
Ik kan me in elk geval niet voorstellen dat dit kabinet het nog lang volhoudt, het piept en kraakt aan alle kanten. |
Wettelijk zijn verkiezingen niet eens verplicht. Als partijen er zelf in zouden slagen een regering te formeren mag dat ook. Maar met de huidige verhoudingen zal daar geen meerderheid voor zijn. Verder is het zo dat belangrijke beslissingen nu ook niet worden genomen, dus wat dat betreft... Helaas zullen we de VVD wel nodig hebben, terwijl ik eigenlijk vind dat elke partij die zich heeft gecommitteerd aan extreemrechts af is. Maar we gaan het zien. Volgende week debatten over de Voorjaarsnota. Heibel gegarandeerd. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Virgo

|
Geplaatst: 3 Apr 2025 23:19:17 Onderwerp: |
|
|
Misschien worden de vier coalitiepartijen het niet eens in het debat over de voorjaarsnota. De VVD wil niet te veel geld gaan uitgeven en kan zich met opgeheven hoofd uit de coalitie terugtrekken als PVV en BBB eisen dat er extra geld vrijgemaakt wordt voor de hardwerkende burger.
Het zou mooi zijn als onenigheid over de begroting leidt tot de val van het kabinet.
Schoof kan moeilijk zelf het bijltje bij neergooien maar zijn vriendin zal blij zijn als de VVD haar vriend uit zijn lijden verlost.
Geen enkele serieuze partij zal na de volgende verkiezingen met de PVV in zee willen gaan. Er zijn buiten Wilders genoeg redelijk grote partijen die samen een échte regering kunnen vormen. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 4 Apr 2025 10:34:29 Onderwerp: |
|
|
Hahahahaha Virgo, die vriendin. Eens met je! |
|
Terug naar boven |