doorstart 50plusser/ouderenforum
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Alternatieve dodenherdenking
Ga naar pagina Vorige  1, 2

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Keesvi

BerichtGeplaatst: 5 Mei 2025 08:38:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Hoewel de alternatieve herdenking voor alle slachtoffers van oorlogsgeweld zijn zoals de site ook vermeld ligt de nadruk toch op de situatie in Gaza.

We gaan zien hoe het verloopt in Den Haag bij de alternatieve herdenking, maar voor mij persoonlijk blijft 1 natinale herdenking voor iedereen veruit te verkiezen voor allerlei herdenkingen apart zowel nu als in de toekomst.
De Nationale Dodenherdenking is een aantal malen aangepast wat betreft de slachtoffers die herdacht worden. Het klopt wel dat de bij de aandacht van de alternatieve herdenking het accent sterk op Gaza gericht is maar dat valt te verklaren uit de nederlandse betrokkenheid bij het leveren van wapens en andere spullen die direct tegen de Palestijnen ingezet worden. Dat terwijl de kritiek op de handelwijze van Nederland alleen maar slapper geworden is met de huidige regering. Dat wordt ook duidelijk uit de commentaren van de initiatief- en deelnemers. Ik snap niet dat mensen met droge ogen de verschrikkingen in Gaza op 4 mei even opzij kunnen zetten, juist vanuit de gdachte van 'Nooit meer!', de leidende gedachte achter de 4 mei herdenking. De terreur die Israël hanteert tegen de Palestijnen is in veel opzichten nota bene vergelijkbaar met die van de Nazi's, evenals die van Rusland en als het aan Trump ligt volgen de VS in rap tempo. Ik vind het neit alleen gevoelloos maar ook dom om daar de ogen voor te sluiten, juist op 4 mei. Ik hoop dat het 4 en 5 mei commité heel goed gaat nadenken wat het beoogt met een dodenherdenking. Het verleden hoeft echt niet vergeten te worden. Juist niet, omdat we van het verleden kunnen leren hoe we dergelijke verschrikkingen kunnen voorkomen. Dat doe je in mijn optiek dus niet door van die herdenking zelf een dood ding te maken door die louter in het verleden te plaatsen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 5 Mei 2025 08:38:50    Onderwerp:

Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 5 Mei 2025 12:58:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Gelukkig is alles rustig verlopen zonder echte verstoringen.
De alternatieve dodenherdenking was ook druk bezocht, toch een teken dat ook veel mensen vinden dat de dodenherdenking uitgebreid kan worden met slachtoffers van toen en nu.

Ik vond de toespraak van Schoof op de Dam ook een goede en mooie toespraak.

Vandaag zijn er in Wageningen bij het Bevrijdingsfestival wel demonstranten die voor een verstporing zorgden, jammer vind ik dat.

Ik merk dat ik soms wel een beetje moe begin te worden van al die demonstranten die overal voor verstoringen zorgen.
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 6 Mei 2025 07:00:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat je laatste zin betreft: Er mag op dit moment ook wel erg weinig heb ik de indruk. Gisteravond zag ik tijdens een festivaloptreden dat bewakers vlaggen in beslag wilden nemen. De zangeres begon niet met haar optreden en riep de bewakers op om dat niet te doen.
Gelukkig lukte haar dat waarop mijn man zei :" goed zo meisje". Want zeg nu zelf vandaag de dag kijkt de hele wereld toe hoe de regering van Israël Gaza bevolking vernietigd en die pijn mag niet eens op een bevrijdingsfeest worden uitgedragen. Gelukkig daar wel, en het werd gefilmd want er wa 's niets aan de hand, en voordat de zangeres haar "vlinder" ten gehore bracht dat gaat over Gaza oorlogsgeweld herdacht ze eerst de Holocaust waar haar familie vanwege hun Joods zijn is omgebracht. En zij gaf voor mij HET voorbeeld hoe je met Gaza verdriet hoort om te gaan . Een diepe buiging voor deze jonge zangeres die veel geweld wist te verkomen. Dus ik wordt moe van het negeren structureel op alle niveaus van dit diepe leed en onderdrukken en ontkennen wat dit doet met een heel groot deel van de bevolking waaronder ik. Het maakt me nl razend dat wat daar gebeurt anno 2025 mogelijk is. Bevrijdingsfeest is voor alle Nederlanders ook de Nl- Palestijnse en Nl- Moslim gemeenschap.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 6 Mei 2025 12:01:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Pien schreef:
Dus ik wordt moe van het negeren structureel op alle niveaus van dit diepe leed en onderdrukken en ontkennen wat dit doet met een heel groot deel van de bevolking waaronder ik. Het maakt me nl razend dat wat daar gebeurt anno 2025 mogelijk is. Bevrijdingsfeest is voor alle Nederlanders ook de Nl- Palestijnse en Nl- Moslim gemeenschap.

Om te beginnen we zijn het helemaal eens over Gaza wat betreft oorlogsleed/genocide, laat daar geen misverstand over bestaan.

Ik echter, word voornamelijk boos omdat er zoveel verschil wordt gemaakt op de wereld om oorlogsleed en genocide.. Sudan b.v. daar is de situatie net zo onmenselijk als in Gaza.

Geen enkele demonstrant voor gezien op het bevrijdingsfestival of 4 mei herdenking.

Op de alternatieve herdenking was er geen aandacht voor Soedan;
Citaat:
Ook op de alternatieve 4 mei herdenking was er geen aandacht voor met de reden dat er geen Nederlandse betrokkenehid is.
jullie hebben deze actie niet opgetuigd naar aanleiding van de oorlog in Soedan, waar in het memorandum ook geen aandacht voor is. Wat maakt dat jullie die urgentie door Gaza wel voelen?
‘Bij Soedan hebben we als Nederland geen directe betrokkenheid. Er is onvoldoende aandacht voor die oorlog, maar er is geen sprake van Nederlandse medeplichtigheid.

https://www.grenzeloos.org/content/de-andere-catastrofe-genocide-en-hongersnood-soedan

Dat maakt voor mij die alternatieve herdenking ook minder waard, het ging toch om het herdenken van slachtoffers van alle oorlogen wereldwijd? Ongeacht of Nederland daar nu wel of niet direct of indirect betrokken bij is.

.Het ene leed krijgt wereldwijd enorm veel (media) aandacht en hetzelfde leed anderzijds zo goed als geen enkele.

Die hypocrisie maakt mij echt woedend!
(moest het toch even kwijt)
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 6 Mei 2025 12:14:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Eens, ik wilde niet alles noemen.

Het incident waar ik over sprak daar waren ook Soedanese vlaggen die de bewakers in beslag wilden nemen. Wellicht gold er voor de alternatieve herdenking ook een vlaggenverbod? Of waren ze daar misschien wel?
Maar ik ben het eens met je punt. Op dit moment geldt het overigens ook voor Syrië waar de Druzen het toch te zwaar hebben en andere niet genoemden oorlogshaarden.

Maar Gaza is wel een van de zwaardere oorlogsgebieden waar met buitenproportioneel geweld de bevolking tegemoet getreden is en wordt vanwege de laffe smerige en misselijk ontvoering en aanslag van Hamas van 6 september( citaat ex commandant van de strijdkrachten als het gaat om het woord buitenproportioneel).
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 7 Mei 2025 11:56:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Pien schreef:
Eens, ik wilde niet alles noemen.

Het incident waar ik over sprak daar waren ook Soedanese vlaggen die de bewakers in beslag wilden nemen. Wellicht gold er voor de alternatieve herdenking ook een vlaggenverbod? Of waren ze daar misschien wel?
Maar ik ben het eens met je punt. Op dit moment geldt het overigens ook voor Syrië waar de Druzen het toch te zwaar hebben en andere niet genoemden oorlogshaarden.

Maar Gaza is wel een van de zwaardere oorlogsgebieden waar met buitenproportioneel geweld de bevolking tegemoet getreden is en wordt vanwege de laffe smerige en misselijk ontvoering en aanslag van Hamas van 6 september( citaat ex commandant van de strijdkrachten als het gaat om het woord buitenproportioneel).

We zijn het wel helemaal eens denk ik.
Zeker Gaza is is wel het toneel van de meest afgrijselijk dingen waar toe mensen in staat zijn en waar de totale internationale gemeenschap van Oost naar West en Zuid en Noord niets aan lijkt te willen of kunnen doen.
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 7 Mei 2025 12:22:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Kon het niet méér met jullie eens zijn, en schande over neef Dick dat hij zijn gefusileerde opa (vader van zijn moeders kant) memoreerde en oom Cor, zulke geweldige verzetsstrijders, en zelf volkomen verzetloos Wilders naar de pijpen blijft dansen, geen woord van kritiek jegens Israël of Netanjahu durft te uiten, geen woord over de onmenselijke wreedheden die jegens miljoenen Palestijnen in hun eigen land worden begaan door het facistische apartheidsregime aldaar

zij draaien zich om in hun graf
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 8 Mei 2025 14:33:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:
.......en schande over neef Dick dat hij zijn gefusileerde opa (vader van zijn moeders kant) memoreerde en oom Cor, zulke geweldige verzetsstrijders, en zelf volkomen verzetloos Wilders naar de pijpen blijft dansen, geen woord van kritiek jegens Israël of Netanjahu durft te uiten, geen woord over de onmenselijke wreedheden die jegens miljoenen Palestijnen in hun eigen land worden begaan door het facistische apartheidsregime aldaar

zij draaien zich om in hun graf

Totaal niet met je eens.
Waar zou Schoof geen persoonlijke oorlogs herinneringen aan zijn familie mogen delen?
Ik vond het een goede toespraak.

En vind het ook aanmatigend om te veronderstellen dat zijn overleden familieleden zich zouden omdraaien in hun graf.
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 8 Mei 2025 18:58:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Omdat hij zelf een slappe PVV meeloper is die zijn mond niet open durft te doen over de genocide in Israël, niet tijdens de herdenking, maar ook daarvóór en daarna niet. Daar zouden die verzetshelden in de familie zich over geschaamd hebben. Deze premier van het land waarin het internationaal Strafhof van Den Haag Netanyahu al in november wegens oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid veroordeeld heeft en een arrestatiebevel tegen hem uitvaardigde zwijgt en kijkt de andere kant op. Hoe erg wil je het hebben
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 9 Mei 2025 11:07:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Blijkt dubbele post.

Laatst aangepast door Dagmar57 op 9 Mei 2025 11:10:31; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 9 Mei 2025 11:09:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:
Omdat hij zelf een slappe PVV meeloper is die zijn mond niet open durft te doen over de genocide in Israël, niet tijdens de herdenking, maar ook daarvóór en daarna niet. Daar zouden die verzetshelden in de familie zich over geschaamd hebben. Deze premier van het land waarin het internationaal Strafhof van Den Haag Netanyahu al in november wegens oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid veroordeeld heeft en een arrestatiebevel tegen hem uitvaardigde zwijgt en kijkt de andere kant op. Hoe erg wil je het hebben

Jij kunt helemaal niet spreken voor overleden familieleden van Schoof, je kunt alleen spreken voor jezelf.

Zeker had en moet Nederland zich veel feller uitspreken over de genocide die Israel pleegt in Gaza, daar zijn we het helemaal over eens.

Dat doet echter niets af aan het feit dat Schoof best mag vertellen bij een herdenkingsspecch over zijn eigen herinneringen van familie in de 2e wereldoorlog, wie ben jij om te zeggen dat hij dat niet mag omdat jij vindt dat hij zich niet genoeg uitsrpeekt namens het kabinet?

De alternatieve herdenking was nu juist bedoeld om daar de slachtoffers van Gaza en andere slachtoffers in de wereld te herdenken omdat niet op de Dam gebeurd, al is de discussie daar over wel in gang gezet.
Het 4 mei comite wilde dat het vooral om de 2e wereldoorlog ging en niet over huidige conflicten.

En verder wil ik nog even opmerken dat er veel meer ergs gebeurd in Europa waar grote vraagtekens bij gezet mogen worden in dat opzicht en waar niet bij inbegrepen wordt. Onbegrijpelijk gewoon.
- Netanyahu die op bezoek is geweest in Hongarije, een EU land notabene die een uitleveringsverdrag voor hem. Waarom heeft Europa niet ingegrepen?
-De Slowaakse president die vandaag in Rusland is voor de herdenking/parade van WO 2 daar? Slowakijke is ook een EU land, waarom verbied de EU dat niet?
-Premier Merz van Duitsland die na de verkiezingen aangaf dat hij de premier van Israel gewoon wil uitnodigen? Hoe is dat mogelijk?
-De Servische premier die nu ook bij de parade in Rusland is, Servie die kandidaat EU lid is, kan ook gewoon blijkbaar.
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 9 Mei 2025 19:11:30    Onderwerp: Reageren met citaat

De opsomming is inderdaad heel zorgelijk Dagmar. Eens met je!
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

Ga naar: