Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 323 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 19 Apr 2025 08:15:20 Onderwerp: Kosten asielopvang |
|
|
Minister Faber heeft een briljant plan bedacht om de kosten van de asielopvang te drukken. Ze stelt voor om asielzoekers zelf te laten koken om zo peperdure catering uit te sparen. Ook moeten ze, voor zover ze over de middelen beschikken zelf gaan bijdragen in de kosten van de opvang.
Beste Marjolein, de opvang in AZC's is alleen bedoeld voor degenen die zelf niet voor een dak boven hun hoofd kunnen zorgen en ze moeten al bijdragen in de kosten als ze dat kunnen. Dat is al vele decennia de regel en daarbij zal het geen verrassing zijn dat de meeste asielzoekers die middelen niet hebben, al zouden er genoeg woningen beschikbaar voor hen zijn. Het is eveneens al vele tientallen jaren zo geregeld dat bewoners van AZC's zelf hun maaltijden bereiden met door hen zelf ingeslagen levensmiddelen. Die dure catering is bestemd voor noodopvanglocaties waar de mogelijkheid ontbreekt om zelf te koken, bijvoorbeeld op aftandse cruiseschepen, in sporthallen en hotels. Dat zijn vaak ook tijdelijke locaties waar investeren in keukens, zo dat bouwkundig al mogelijk is, weggegooid geld zou zijn. De spreidingswet, die ze liever gisteren dan vandaag van tafel heeft, zou kunnen helpen om meer reguliere opvang te creeren waar dergelijke voorzieningen wel mogelijk zijn.
Je vraagt je af of de minister van vreemdelingenhaat ooit weleens een AZC van binnen gezien heeft, wat je gezien haar portefeuille toch van haar mag verwachten. Als ze al eens een bezoekje aan een AZC heeft gebracht dan wekt ze de indruk dat ze daarbij niet veel meer gezien heeft dan een vergaderruimte van het COA.
Artikel: Faber: asielzoekers moeten zelf koken en zorgkosten betalen als dat kan |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 19 Apr 2025 08:15:20 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
Greet.W

|
Geplaatst: 19 Apr 2025 10:39:32 Onderwerp: |
|
|
Ik heb wel eens het idee dat zij niet het verschil weet tussen een asielzoeker en een statushouder waarvan de laatsten helaas nog teveel noodgedwongen in een asielzoekers centra wonen .
Zowel asielzoekers als status houders kunnen lekker koken is mijn ervaring .  |
|
Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 19 Apr 2025 14:43:23 Onderwerp: |
|
|
Greet.W schreef: | Ik heb wel eens het idee dat zij niet het verschil weet tussen een asielzoeker en een statushouder waarvan de laatsten helaas nog teveel noodgedwongen in een asielzoekers centra wonen .
Zowel asielzoekers als status houders kunnen lekker koken is mijn ervaring .  | Of maakt ze bewust geen onderscheid? In de ogen van extreemrechts is iedereen die hier voor langer dan een vakantie binnenkomt een opvreter. Ik heb altijd het principe gehuldigd dat je nieuwkomers het beste zoveel mogelijk kunt helpen te integreren, waardoor de kans op betaald werk en ontplooiingsmogelijkheden, zeker ook voor kinderen, het grootste is. Dat komt ons allemaal ten goede, met de naduk op 'ons' ipv te blijven hangen in 'wij en zij'.
Asielzoekers doen over het algemeen niets liever dan zelf koken omdat ze dan kunnen eten wat ze gewend zijn en lekker vinden, voor moslims bij voorkeur halal. De catering in opvangfaciliteiten waar dat niet mogelijk is wisselt heel erg van kwaliteit. Ik heb een poosje op een boot in Huizen gewerkt waar ik een hapje mee kon eten en het eten, bereid door personeel van dat cruiseschip, was goed, niet luxe maar wel met wat keuzemogelijkheden. De bewoners waren er over het algemeen ook dik tevreden over. Waar mogelijk hielpen ze ook graag mee met klussen, zoals het lossen van de bevoorrading, alles om maar wat te doen te hebben. Maar er zijn ook verhalen bekend over eentonig of ronduit slecht eten en die geloofde ik ook wel aan de hand van beschrijvingen mar meestal is dat eten wel redelijk tot goed van kwaliteit.
Ik at ook op de locaties waar zelf gekookt werd graag mee. Als ik daar te weinig tijd voor had bleef ik bij huisbezoeken maar staan want zitten betekende onherroepelijk een bord eten voor je neus dat je uit beleefdheid geacht werd leeg te eten. Tip: altijd een klein beetje laten liggen om te voorkomen dat er nog eens opgeschept werd maar een straf was dat eten eigenlijk nooit. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 20 Apr 2025 14:44:56 Onderwerp: |
|
|
Keesvi schreef: | Greet.W schreef: | Ik heb wel eens het idee dat zij niet het verschil weet tussen een asielzoeker en een statushouder waarvan de laatsten helaas nog teveel noodgedwongen in een asielzoekers centra wonen .
Zowel asielzoekers als status houders kunnen lekker koken is mijn ervaring .  | Of maakt ze bewust geen onderscheid? In de ogen van extreemrechts is iedereen die hier voor langer dan een vakantie binnenkomt een opvreter. |
Ik ben ervan overtuigd dat het kwaadaardige opzet is. Het idee dat asielzoekers een luxe leventje leiden op kosten van de hardwerkende Nederlander moet vooral in onze hoofden worden gepropt, het frame waaraan de PVV haar bestaansrecht ontleent. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
|
Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 11 Mei 2025 09:24:10 Onderwerp: |
|
|
Het is de vraag wat zo'n petitie uithaalt maar die ligt eigenlijk in de lijn van Fabers manier van optreden: beleid is niet belangrijk als maar veelvuldig in het nieuws komt waardoor iedereen ervan overtuigd raakt er een asielprobleem is. We weten allemaal ook heel goed dat maar een deel van de bevolking achter het asielbeleid van deze regering staat dus ook dat niet de gehele bevolking ertegen is maar laat duidelijk worden dat die harde kern helemaal niet zo groot is als het lijkt door de populistische retoriek. Nietsdoen is geen optie dus ik heb getekend.
Hieronder de tekst van de petitie en de motivatie:
Aan: Tweede Kamerleden van VVD, BBB en NSC
Teken voor een motie van wantrouwen tegen minister Faber
De kamer gehoord de beraadslaging
Constaterende dat de minister van asiel en migratie, minister Faber, alleen maar ophef creëert en geen oplossingen biedt, geen Kamervragen inhoudelijk weet/weigert te beantwoorden, iedere keer gecorrigeerd dient te worden van buitenaf of door de premier (Schoof).
Overwegende dat ieder andere minister die deze werkwijze hanteert in een ander kabinet al weg was gestuurd door de 2e kamer en dat dit handelen niet van geschiktheid getuigt .
Zegt het vertrouwen op in de minister van Asiel en Migratie,
En gaat over tot de orde van de dag.
Was getekend, de Nederlandse bevolking.
Waarom is het belangrijk?
De ondertekenaars van deze petitie laten zien dat het Nederlandse volk klaar is met een minister die de hand boven het hoofd gehouden wordt om de coalitie bij elkaar te houden. Dit terwijl de minister iedere keer weer laat blijken totaal ongeschikt te zijn aan de functie als minister. De minister toont namelijk geen ministeriële verantwoordelijkheid. Dit kan dus niet langer en de minister moet of zelf opstappen of weggestuurd worden in het belang van Nederland waar echte problemen opgelost dienen te worden.
Naar de petitie: Teken voor een motie van wantrouwen tegen minister Faber |
|
Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 11 Mei 2025 13:08:45 Onderwerp: |
|
|
Op het andere forum gaat het heel hard en het aantal mensen die tekenen is zo snel stijgend. Dat wordt dan ingediend aan de regerende partijen en als het echt heel erg veel stemmen zijn dan is er een kans dat als de regeringspartijen hier niets mee doen (en die doen er niets mee) de oppositie de motie (namens de burgers) gaat indienen.
Dus als de groep die klaar is met deze minister echt heel erg groot wordt (nu al voldoende om in te mogen dienen) heeft het wellicht een kans. Want dit is natuurlijk nog nooit vertoond. Dus zullen ze niet zomaar naast zich neerleggen (althans de oppositie, hoop ik).
Maar jullie weten ik blijf een optimist als het gaat om zaken die in mijn ogen horen te veranderen.
Dank je Kees voor het uitschrijven! |
|
Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 11 Mei 2025 21:27:44 Onderwerp: |
|
|
Als heel veel Nederlanders tekenen dan zou dat effect kunnen hebben. De BBB zit in heel veel opzichten duidelijk op de lijn van de PVV (misschien nog meer FvD), dus vanuit die hoek valt weinig te verwachten. Veel VVD-ers en NSC-ers zitten absoluut in hun maag met de samenwerking met de PVV die blijft steken in het immigratie-item en niet tot een werkbaar beleid komt. Faber is daar als buitengewoon onhandige spreekbuis van Wilders de verpersoonlijking van.
Wat ben je voor een mens als je kinderen verbiedt om te sporten, onderwijs te volgen, spelletjes te spelen of op schoolreis te gaan? Zou ze weleens echt nadenken over wat ze allemaal uitkraamt? De consequenties als het allemaal waargemaakt zou kunnen worden? Want dat zijn precies haar tekortkomingen; gebrek aan menselijk gevoel, waar vooral de oppositie maar ook veel stemmers op de coalitie op zijn minst moeite mee hebben en aan de andere kant een dramatisch gebrek aan daadkracht wat haar eigen PVV-aanhang en de meelopers daarvan bij VVD, BBB, CDA, FvD haar zullen verwijten. Als iets haar de das om gaat doen dan is het gebrek aan steun.
Laatst aangepast door Kees op 12 Mei 2025 21:08:06; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 12 Mei 2025 18:59:41 Onderwerp: |
|
|
Eens Kees. Daarnaast begeeft ze zich als minister op uitvoerend niveau waar ze helemaal niet thuis hoort. Zij is een manager en zij,gaat niet over de activiteiten voor de kinderen. Dat is aan de uitvoerende instanties.
Dat is zo absurd en een teken van volkomen onbekwaam zijn, als je de basis management tools op het hoogste niveau niet beheerst. En dat alleen om haat te zaaien waarin activiteiten voor kinderen die vaak veel hebben meegemaakt om je punt te maken dat Nederland geen vakantie land is. Dan denk ik:" minister ga zelf eens wonen voor een week in zo'n centrum en neem eens twee kinderen mee waar je verantwoordelijk voor bent en waar je van houdt. Ik ben benieuwd hoe je het vindt, want zo gezellig is het echt niet voor jong en oud. Teveel trauma's en teveel mensen op een klein oppervlakte.
Ik hoorde van mijn man dat deze petitie op het 18 uur journaal was. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 12 Mei 2025 21:30:29 Onderwerp: |
|
|
Breek me de bek niet open. Ik heb kinderen meegemaakt die in de bezemkast hun huiswerk deden omdat dat de rustigste plek was in hun 'riante' onderkomen, kinderen die in 10 jaar tijd 10 keer zijn verhuisd en over rottigheid uithalen gesproken; juist in vakantietijd vervelen die kinderen zich te pletter omdat er in zo'n AZC geen donder te doen is, terwijl ze op school nog het meeste zichzelf kunnen zijn. Wat ze uithalen valt over het algemeen nogal mee en verschilt in niets met wat wij als schoolkinderen en pubers deden, zoals belletje trekken, met kleurpotloden het behang te lijf gaan en heel misschien voor de dappersten eens kijken wat er gebeurt als je zo'n intrigerend glaasje van een brandmelder indrukt.
Het is te triest voor woorden om het verblijf van asielzoekers voor te stellen als een vakantie. Ik heb tientallen AZC's van binnen en van buiten gezien, voormalige koosters, kazernes, vakantieparken, boten, hotels, containers om de balngrijkste te noemen en het klikt allemaal leuk maar in zo'n 'vakantiechalet', bestemd voor een vakantie van hoogstens een paar weken voor 5 personen worden 10 sielzoekers gehuisvest omdat je er immers ook stapelbedden in kunt zetten. Datzelfde geldt voor die boten. Als je een reisje van een week op de Rijn of de Moezel maakt met zo'n 'luxe' cruiseschip dan ben je vooral bezig om leuke stadjes te bezoeken en tussendoor het landschap aan je voorbij laten gaan in de ruime lounge of op het dek als de boot op reis is naar de volgende bestemming. Dan neem je 's nachts een krappe hut om te slapen voor lief maar als je een jaar op zo'n boot aan een troosteloze kade moet verblijven met een uitzicht van nul komma niks, dan lijkt me dat een iets ander verhaal dan het tweede huisje van de familie Faber in Florida: Dit is het huis van Marjolein Faber in Amerika. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 13 Mei 2025 08:50:21 Onderwerp: |
|
|
Getekend. Hoop dat het iets uithaalt Pien, bedankt voor de link |
|
Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 13 Mei 2025 11:48:56 Onderwerp: |
|
|
IK heb niet getekend, niet omdat ik minister Faber een goede minister vindt (verre van) maar omdat ik niet op de persoon wil spelen. zij is gewoon de spreklende pop van Wilders, dus haar wegsturen lost in mijn optiek weinig op.
Het is Wilders die aan de touwtjes trekt, zeker wat betreft asiel en migratie, dus als er al iemand weg moet is hij het wel.
Wat mij betreft kan beter het hele kabinet weg. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 13 Mei 2025 12:02:15 Onderwerp: |
|
|
Sorry Kees, maar dit vind ik dus laag bij de grond, of Faber nu wel of geen 2e huis heeft doet niets ter zaken. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 13 Mei 2025 13:21:31 Onderwerp: |
|
|
Dagmar57 schreef: | Sorry Kees, maar dit vind ik dus laag bij de grond, of Faber nu wel of geen 2e huis heeft doet niets ter zaken. | Het gebeurt wel vaker dat je me aanspreekt op een gebrek aan respect over politici. Ik denk dat ik over het algemeen nog heel netjes ben over wat die politici, en in dit geval nota bene een bestuurder, eruit kramen aan haat ten opzichte van haar medemensen, ophitserij en andere vuiligheid van dien aard. Je zou er beter aan doen om die politici, in dit geval Marjolein Faber, aan te spreken op haar weerzinwekkende uitlatingen die voor (ik ben) beleid moeten doorgaan.
In dit specifieke geval zou je deze minister van vreemdelingenhaat eens kunnen vragen of ze een jaartje van plaats zou willen wisselen met een willekeurige asielzoeker die al jaren wacht op uitsluitsel over zijn/haar procedure, fatsoenlijke huisvesting, een school voor de kinderen, werk en een volwaardige plek in de samenleving in plaats van tot uitschot te worden bestempeld, dat nooit naar Nederland had mogen komen en ongeacht de uitslag van de asielprocedure zo snel mogelijk op moet rotten. Want daar komt het 'beleid' van dit afschuwelijke mens op neer. Natuurlijk is voor iedereen duidelijk dat ze in bepaalde opzichten het sloofje van Wilders is maar daar wordt ze door niemand toe gedwongen. Wat is er zo laag bij de gronds aan om haar daarop aan te spreken? |
|
Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 13 Mei 2025 17:14:54 Onderwerp: |
|
|
Keesvi schreef: | Je zou er beter aan doen om die politici, in dit geval Marjolein Faber, aan te spreken op haar weerzinwekkende uitlatingen die voor (ik ben) beleid moeten doorgaan.
Ik dacht dat ik duidelijk had laten blijken in mijn reactie hoe ik over Faber denk, over hoe ik eigenlijk denk over het hele kabinet.
In dit specifieke geval zou je deze minister van vreemdelingenhaat eens kunnen vragen of ze een jaartje van plaats zou willen wisselen met een willekeurige asielzoeker?
Dat vraag je toch ook niet andere politici van links tot rechts, waarvan de meesten ook een leuk optrekje hebben of ze dat willen doen ongeacht hoe ze over asielzaken denken?
.
Wat is er zo laag bij de gronds aan om haar daarop aan te spreken?
Je mag Faber best aanspreken over haar functioneren als minister van asiel en migratie, maar haar prive situatie gaat je niets aan, dus ook niet of ze nu een 2e huis in Amerika heeft. Dat er bij halen om je reactie kracht bij te zetten vind ik dus laag bij de grond.
Timmermans heeft ook een riant optrekje in Maastricht, die slaapt er zelf ook geen nachtje minder om dat hij zelf een riant onderkomen heeft en asielzoekers niet.
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 13 Mei 2025 17:14:54 Onderwerp: |
|
|
|
|