Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Pien
|
Geplaatst: 6 Mei 2025 12:36:15 Onderwerp: |
|
|
Dat is wel een heel donker scenario. Ik zie het niet zo somber in. Ik verwacht wel dat Litouwen de volgende gaat zijn want zag langskomen dat er ook een zelfde soort nazi theorie verkondigd wordt over dat land. Zo begon het ook met Oekraïne.
Dus Poetin gaat op avontuur verder verwacht ik want met Oekraïne schiet niet op en wellicht dat hij dat zelf onderhand ook door heeft. Oekraïne zal door vechten want de verhalen van de bezette gebieden en de gevangen soldaten zijn te gruwelijk voor woorden. Dusnze hebben geen keuze. Die deal met de VS kan voor hen gunstig zijn. |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 6 Mei 2025 12:36:15 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 6 Mei 2025 13:01:13 Onderwerp: |
|
|
Zonet las ik deze post van B
Citaat: | Interessant verslag van de situatie in de Koersk regio:
https://x.com/boris_beissner/status/1919478773239455922
De situatie in de regio Koersk: alles verloopt volgens plan, maar niet volgens het Russische plan!
Op 27 april rapporteerde Valery Gerasimov, chef van de generale staf van de Russische strijdkrachten, aan Poetin dat de regio Koersk volledig bevrijd was
Dat was niet waar, maar de Russen en vooral Gerasimov hebben hun opperbevelhebber opnieuw voor de gek gehouden met wensdenken in plaats van de realiteit.
Kortom, het doel was om de troepen die ondergeschikt waren aan de "Noordelijke" groepering uit de Koersk-regio te bevrijden en een deel ervan te verplaatsen naar Kramatorsk, Toretskoje, Limanskoje en Pokrovskoje. Op 2 en 3 mei boekten de Russische troepen enkele successen in de regio Belgorod in het gebied Demidovka-Grafovka, waar ze anderhalve maand lang tevergeefs probeerden een klein maar (voor de Russen) pijnlijk bruggenhoofd van de AFU te vernietigen.
Tegelijkertijd startte het Oekraïense leger activiteiten in de regio Soemy, vlak bij de grens met het district Glushkovsky in de regio Koersk. Ook deze activiteiten waren openlijk demonstratief.
Op 4 mei begonnen Oekraïense eenheden aan de kant van het AFU-bruggenhoofd ten westen van het dorp Tetkino en aan de kant van de regio Soemy, in de regio's Ryzhovka, Volfino en Pavlovka, met het opruiming van mijnengangen diep in Russisch gebied in het district Glushkovsky.
Op 5 mei begonnen de Z-kanalen en "militaire analisten" erover te schrijven. Wat is er eigenlijk gebeurd?
Terwijl er op 4 en in de ochtend van 5 mei door kleine sabotage- en verkenningsgroepen en kleine groepen infanteristen op quads mijnen werden opgegraven en doorbraken plaatsvonden in de diepten van het grensgebied werd een brug over de Seim opgeblazen in het Russische achterland. Om precies te zijn: het was geen brug, maar een oversteekplaats die de Russische troepen bij het dorp Svannoje hadden gebouwd ter vervanging van de brug die het Oekraïense leger in september 2024 had verwoest. De Russische eenheden die in het Glushkovsky-district aanvielen, werden het hele najaar via deze overgang bevoorraad.
Na afloop van de actieve fase van de gevechten en de terugtrekking van de AFU uit het district Glushkovsky naar de regio Soemy, lieten de Russen alleen nog maar een paar eenheden achter in Glushkovsky en Koelbaki, en daarnaast nog patrouilles en mobiele groepen die andere dorpen in het district bezochten. De Russen slaagden er niet in een solide frontlinie of een gesloten verdediging op te bouwen in het district Glushkovo. Ze beschikten daartoe noch over de kracht, noch over de middelen, noch over de wil daartoe.
Volgens een van de officieren van het Noordelijk Commando dachten ze dat de mijnen die beide partijen dicht op elkaar in het grensgebied hadden gelegd, voldoende zouden zijn. Ze groeven loopgraven, plaatsten betonnen antitankverdedigingswerken en dat was alles.
Dit betekent dat de Russen in het geval van een volwaardige aanval van de AFU in het district Glushkovsky niet in staat zullen zijn om snel een serieuze verdediging op te bouwen zonder de Seim over te kunnen steken, omdat de daar beschikbare troepen alleen voldoende zijn om aanvallen van kleine mobiele groepen af te slaan, niet van grote troepenmachten met zware wapens, onder de bescherming van drones, artillerie en vliegtuigen.
Zo'n offensief is nog niet begonnen, maar de Z-propagandisten zouden nu al moeten nadenken over een verandering van de balans. Als alles zo goed gaat en ze de situatie volledig onder controle hebben, hoe kan het dan dat AFU-saboteurs een broodnodige oversteekplaats opblazen?
En nu de uitleg over de Oekraïense operatie: een poging om "het offensief van de Russische strijdkrachten in de regio Soemy te verstoren" en de Russen te "overweldigen". De strijdkrachten van de Russische Federatie waren niet van plan een grootschalig offensief uit te voeren in Soemy en de regio Soemy. De opdracht was om een imitatie van de stormachtige activiteiten te organiseren om de vorming van een bufferzone van 130 vierkante kilometer te melden.
Hoe eerder hoe beter, want Gerasimov heeft de 76e en 106e divisies van de Luchtlandingstroepen hard nodig aan het front in Oekraïne.
De huidige AFU-operatie in het district Glushkovsky kan een pure afleidingsmanoeuvre zijn om spanningen te creëren, zodat de Russische troepen zich niet zo snel uit de regio's Koersk en Belgorod kunnen terugtrekken. Het kan echter ook een gerichte aanval zijn.
Door gebruik te maken van het gebrek aan een solide verdediging en de grote "grijze zones", zouden de Oekraïners kunnen proberen de Russen uit het hele Glushkovsky-district te verdrijven en zich te ve Dit zou een einde hebben gemaakt aan Gerasimovs plannen om troepen terug te trekken uit GM "Noord" en zou een geweldige 9 mei-saluut aan Poetin zijn. We zullen de komende twee dagen ontdekken wat de operatie inhoudt.rschansen langs de rivier de Seim. |
|
|
Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 13 Mei 2025 12:11:59 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | De Oekraïense president Volodimir Zelenski neemt donderdag in Turkije alleen deel aan overleg met Rusland als zijn ambtgenoot Vladimir Poetin ook komt. Dat zegt een adviseur van Zelenski tegen persbureau Reuters. De Oekraïense leider schuift niet aan als Rusland andere vertegenwoordigers stuurt.
De Amerikaanse president Donald Trump zorgde maandag voor een verrassing door te opperen dat hij ook zou kunnen aanschuiven in Turkije. "Ik heb zoveel afspraken, maar ik overweeg eigenlijk om daar naartoe te vliegen."
Het is ondertussen nog onduidelijk of Poetin ook komt. Het Kremlin wilde dinsdag niet zeggen wie Rusland zal vertegenwoordigen. "De Russische kant blijft zich voorbereiden op de gesprekken die voor donderdag gepland staan. Dat is alles wat we op dit moment kunnen zeggen", zei een woordvoerder. "We zijn niet van plan om hier nu verder op in te gaan." |
https://www.telegraaf.nl/nieuws/639815164/live-zelenski-wil-in-turkije-enkel-met-poetin-praten-kremlin-zwijgt-over-russische-leider
Ik denk toch dat Poetin nu een beetje onder druk staat als zowel Zelensky als Trump aanschuiven in Istanboel.
Heel sterk weer van Zelensky dat hij zegt alleen aan te schuiven als Poetin zelf komt en anders niet. Die man is een voorbeeld voor al die politici die zich zelden direct en helder uitspreken zoals de meerderheid van de leiders van de EU, die praten wel veel en beloiven van alles maar maken het tot nog toe weinig waar. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 15 Mei 2025 13:03:02 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Rusland en Oekraïne hebben elkaar beledigd voor een vredesoverleg in het Turkse Istanbul. De Oekraïense president Volodimir Zelenski omschreef de Russische delegatie als een "nepdelegatie". Het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken noemde hem vervolgens onder meer een "clown" en een "loser".
De Russische buitenlandminister Sergej Lavrov hekelde bovendien het voorstel van Zelenski voor een persoonlijke ontmoeting met de Russische president Vladimir Poetin in Istanbul. Hij noemde Zelenski om die "eis" een "zielig persoon". |
https://www.telegraaf.nl/nieuws/932147158/live-moskou-noemt-zelenski-een-clown-en-een-loser-na-kritiek-op-russische-delegatie-in-turkije
Poetin heeft gewoon lak aan alles en komt gewoon niet en niemand die hem echt bekritiseerd. Trump niet en de rest van de wereld ook niet. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 319 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 15 Mei 2025 15:27:20 Onderwerp: |
|
|
Het is de vraag of Poetin belang bij vrede heeft. Ik denk van niet. Voorlopig heeft hij voldoende aan de status quo, die hij nog lang kan rekken, zeker omdat enkele grote landen zonder gewetenswroeging Russische olie en gas af blijven nemen. Oekraine moet het sowieso hebben van westerse steun en die zal een keer opraken, waar hij op anticipeert, denk ik. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 15 Mei 2025 19:16:04 Onderwerp: |
|
|
Tot nu toe blijft de EU standvastig als het gaat om steun aan de EU |
|
Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 319 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 16 Mei 2025 09:54:03 Onderwerp: |
|
|
Pien schreef: | Tot nu toe blijft de EU standvastig als het gaat om steun aan de EU | Daar hoop ik van harte op. Hoe lang nog? |
|
Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 16 Mei 2025 11:22:16 Onderwerp: |
|
|
Precies. Rusland is een dictatuur, daar kan het volk uitgeknepen worden om naar een oorlogseconomie over te schakelen en die ook lang te handhaven waarbij de propaganda zal blijven zeggen dat zulks noodzakelijk is om Rusland tegen de NATO te beschermen, in democratische open samenlevingen als de Europese landen is dat een stuk moeilijker.
We zullen op een gegeven moment de handdoek in de ring moeten gooien wanneer Poetin alles op alles wil blijven zetten om een deel van Oekraïne in te lijven en we mogen misschien heel hard in de handen wrijven wanneer hij daarmee genoegen neemt |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
|
Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 17 Mei 2025 08:09:34 Onderwerp: |
|
|
Helaas kan ik het niet lezen want zit achter een betaalmuur. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 17 Mei 2025 20:19:39 Onderwerp: |
|
|
https://archive.ph/xzcXD
En zo, Pien?
Soms krijg je een rare zinsconstructie via archive, maar de strekking blijft vaak wel staan. Ik zit in Spanje, anders had ik het wel via mijn laptop gekopieerd en in Word geplakt voor je, maar dat lukt niet op mijn foon. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 18 Mei 2025 12:15:49 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | Vladimir Poetin maakt zich grote zorgen over een eventueel machtsvacuüm in Tsjetsjenië, het semi-autonome Kaukasusstaatje van Ramzan Kadyrov, schrijft veiligheidsdeskundige Luke Coffey van de Amerikaanse denktank Hudson Institute. Al enige tijd circuleren er hardnekkige berichten en geruchten dat Kadyrov ernstig ziek is, een exit voorbereidt en mogelijk naar de Arabische Emiraten wil verhuizen. Een slecht geregelde opvolging is een nachtmerrie voor Poetin, Rusland heeft allesbehalve prettige ervaringen met het Kaukasusrepubliekje.
'Als Kadyrov aftreedt, zal er waarschijnlijk een aanzienlijke machtsstrijd ontstaan over zijn opvolger. Verschillende Russische machtscentra zullen hun voorkeurskandidaten naar voren schuiven. De uitkomst - een soepele overgang achter de schermen of een gewelddadig conflict - kan de interne stabiliteit van Rusland aanzienlijk beïnvloeden', aldus Coffey, die erop wijst dat de belangrijkste Russische veiligheidsdienst FSB de opvolging zal proberen te regelen. |
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10574221/tsjetsjeens-machtsvacuum-is-nachtmerrie-voor-poetin
Die onrust kan Poetin er nu niet bijgebruiken. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 22 Mei 2025 11:21:09 Onderwerp: |
|
|
Willemijn schreef: | https://archive.ph/xzcXD
En zo, Pien?
Soms krijg je een rare zinsconstructie via archive, maar de strekking blijft vaak wel staan. Ik zit in Spanje, anders had ik het wel via mijn laptop gekopieerd en in Word geplakt voor je, maar dat lukt niet op mijn foon. |
Super bedankt. Heerlijk eens een wat positiever artikel en ook mmee eens. Goed leesbaar. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
|
Terug naar boven |
|
 |
|