50plusser/ouderenforum doorstart
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Dieuwertje Blok

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Hoofdzaken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Klaas

BerichtGeplaatst: 3 Mrt 2025 15:34:02    Onderwerp: Dieuwertje Blok Reageren met citaat

Toch Heel verdrietig van haar overlijden kennis te nemen, een beetje alsof een goede kennis overleden is. En het is gek misschien voor een ongelovige Thomas haar na haar versterven te bedanken voor de vele leuke tv momenten die zij ons gaf, maar dat is dan maar zo. Bedankt Dieuw, we hielden van je, genoten van je
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 3 Mrt 2025 15:34:02    Onderwerp:

Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 4 Jun 2025 11:05:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Zo mooi dit:

Citaat:
Het is mooi geweest, vond Peter de Bie. De voormalig radiopresentator en weduwnaar van Dieuwertje Blok koos dinsdag, op zijn 75ste verjaardag, voor euthanasie. Vol liefde blikt hij terug. ‘Ik was tot op de allerlaatste dag verliefd op die vrouw.’

Nathalie Huigsloot
is tv-maker, schrijver en journalist. Voor Volkskrant Magazine interviewt ze bekendere Nederlanders.

4 juni 2025, 05:00

‘Moet je heel snel wezen. Op 3 juni stop ik ermee’, appt Peter de Bie. Ik heb hem gevraagd of ik langs mag komen voor een kop koffie, in verband met een interviewbundel. Daarin wil ik twee interviews opnemen met zijn in maart overleden vrouw Dieuwertje Blok, die ik voor het Volkskrant Magazine schreef.

Twee dagen later zitten we aan de keukentafel van de man die ruim 45 jaar voor de radio werkte, waarvan 28 jaar bij de Nieuwsshow (het latere Nieuwsweekend). Vanuit zijn rolstoel vertelt hij dat hij heeft besloten om voor euthanasie te kiezen. Zijn 75ste verjaardag werd daardoor gisteren de sterfdag van de voormalige radiopresentator en echtgenoot van Dieuwertje Blok.

Hoe ben je tot je besluit gekomen?

‘Mijn artsen zeggen al een paar jaar dat ze niks meer voor me kunnen doen. Ik ben vaak gedotterd, mijn hart trekt het niet meer, ik heb 100 procent hartfalen, mijn been is geamputeerd, ik heb meerdere keren op het randje van de dood gelegen. Mijn lijf valt letterlijk uit elkaar. Na drie maanden revalideren met een prothese dacht ik dansend de kliniek uit te komen, maar mijn hart is daarvoor te zwak. Ik heb nooit meer leren lopen.

‘Al die tijd heeft Dieuw eindeloos mijn hand vastgehouden, we zouden er samen nog iets van maken. Maar toen overleed zij ineens. En dan moet je toch serieus nadenken over hoe het nu verder moet. Ik red me dankzij hulp en vrienden die voor me koken en blijven slapen, maar op den duur zal er een zorgverlener in huis moeten komen, en daar ben ik karakterologisch ongeschikt voor. Of ik moet naar een verzorgingstehuis, maar daarvoor ben ik al helemáál niet geschikt.

Maarten Delobel
‘Dus dan blijft er weinig over. En dan moet je op een goed moment denken: misschien is het wel zover, ik kan het beter zelf regelen.’

Hoelang geven de artsen je in principe nog?

‘Veel meer dan een jaar zou ik sowieso niet hebben. Al zeggen de cardiologen dat al jaren. Mijn humeur heeft er gek genoeg nauwelijks onder geleden. Maar de afgelopen maanden heb ik mezelf wel een paar keer streng toe moeten spreken om niet in een depressie te schieten. Dat kan echt niet, zei ik tegen mezelf, we gaan niet depressief het graf in. We gaan vrolijk fluitend, als het even kan.’

.........................................

‘Ja, maar dat was Dieuw. Zij had een wijsheid waarvan ze zelf niet wist dat ze die bezat, maar die ze op noodlottige momenten kon aanboren. We waren vooral blij dat ze weer thuis was.

‘We hebben nog een diner gehad met de kinderen en hun aanhang. Als man weet je vaak niet wat je aan je vrouw moet geven. Bij veel bijzondere gelegenheden kreeg zij een speciale ring. Die ringen heeft ze die avond aan de meisjes uitgedeeld. Het was prachtig. We hebben het goed afgerond met zijn allen. Drieënhalve week na de uitslag in het ziekenhuis was ze dood.

................

Maarten Delobel
‘Haar gouden adagium – dat helpt mij nu ook – was: denk warm. Als je door de stromende regen of de kou liep, zei ze dat. Ook bij vervelende gebeurtenissen. Want dan ga je je ook warm vóélen. Daardoor kan ik sinds haar overlijden denken: het is geen tijd om nu te verpieteren, bedenk hoe fijn je het hebt gehad.

‘Laatst vroeg iemand: welk cijfer geef je je leven?’ ‘Een 10’, zei ik. Hij was verbaasd. Na twee jaar verpleegtehuizen en een afgezaagd been? Maar als je leeft volgens de wet van Dieuwertje Blok, vergeet je dat gewoon.’

...........,..

Het is mooi geweest. Ik moet alleen zorgen dat ik wel een beetje op de golven blijf. Bij Dieuw was die lichtheid aangeboren, maar ik heb een beetje van haar moeten leren. Ik heb mijn vrij schandelijke gedrag ook wel wat door haar laten corrigeren, haha.’

Wat voor schandelijk gedrag?

‘Mijn grote bek en mijn neiging om mensen te beledigen. Dieuw was veel zachtaardiger dan ik. In heb haar nooit ruzie zien maken. Zelfs niet met de mensen van de NTR, terwijl ik vind dat die haar hebben verwaarloosd. Ze beseften totaal niet wat ze met haar in huis hadden. Daar kwamen ze pas achter toen ze zagen wat haar dood losmaakte. Postzakken vol brieven kwamen er binnen. Ik ben daar dan heel boos over, maar Dieuw heeft zich er nooit door laten frustreren, ze is gewoon meer vrijwilligerswerk gaan doen.’

........................................

Wat denk je dat Dieuwertje van je beslissing vindt?

‘Dieuw heeft tegen een vriend van mij gezegd, toen die zijn zorgen over mij aan haar vertelde: ‘Ah joh, maak je geen zorgen, Peter ligt binnen de kortst mogelijke tijd naast me.’ Ze zei erbij dat dat leuk was. Dat vond ik heel prettig om te horen.

‘Dieuw ligt op een natuurbegraafplaats waar je samen onder dezelfde zandhoop kan komen te liggen. Nou, dat gaan we dus doen! Samen onder de zandhoop, en dan rollen we vanzelf weer tegen elkaar aan.’

Peter de Bie (1950-2025) was een eigenzinnige radiomaker met een uitstekende reputatie

https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/peter-de-bie-weduwnaar-van-dieuwertje-blok-koos-voor-euthanasie-we-gaan-vrolijk-fluitend-het-graf-in~b2fdd0f8/
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Hoofdzaken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: