Geplaatst: 6 Jun 2025 10:34:05 Onderwerp: Nieuwe verkiezingen
Het kabinet is gevallen, dus het lijkt me aardig om hier verder te gaan over het vervolg.
Ik geef de aftrap met de vraag hoe de VVD zich gaat profileren. Onder kabinet Schoof heeft de liberale partij olv Yesilguz het schadelijke narratief van de criminele immigrant, de verderfelijke islam, m.a.w. de zondebokpolitiek van de PVV overgenomen. Na de val van het kabinet stelde Yesilguz dat het "tienpuntenplan"van Wilders voor haar geen enkel probleem was, bespreekbaar was. Het plan dat, let wel, op onderdelen totaal ingaat tegen de rechtstaat. Dat er geen been in zag om statushouders de straat op te schoppen, dat ingaat tegen het door Nederland getekende vluchtelingenverdrag. "Ik heb ook de pest aan moslims en asielzoekers maar ik kan er wél een eind aan maken", zegt ze eigenlijk.
Daarmee laat de VVD zien er geen probleem mee te hebben ondemocratisch te handelen in de strijd om de kiezer. Wég zijn de liberale principes die vervat zijn in de democratie.
Nu ben ik natuurlijk absoluut voor een midden-linkse regering en zeker niet onbevooroordeld. Sterker nog: ik heb een bloedhekel aan de opportunistische, kille VVD partijleider. Maar ook binnen de partij zijn er twee kampen en ik kwam een open brief tegen van Haitske van der Linden, gemeenteraadslid voor de VVD in Hilversum, gericht aaan de VVD top, die ik graag hier deel. Laten we, in het belang van onze democratie, hopen dat dít geluid binnen de VVD het sterkste zal blijken.
Hoorde Timmermans onlangs in een tv programma (kon het niet meer terug vinden welke het was anders had ik die videao erbij geplaatst) een aantal zaken opnoemen wat over hij wil met zijn partij.
Twee die er voor mij uitsprongen:
- De staat moet aandelen in bedrijven en toeleveringsbedrijven Defensie kopen
- Hij wil de staatsschuld op laten lopen door geld te lenen
Ik moet zeggen dat ik over beide punten het lastig vind een oordeel te geven.
Probleem is dat als je de staatsschuld op laat lopen de rekening hiervan bij toekomstige generaties komt te liggen, die generaties hebben het al moeilijk genoeg zou ik denken.
Aan de andere kant er zijn zoveel problemen die opgelost moeten worden en die kosten geld.
Lastig dillema vind ik het.
De overheid aandelen in defensie en toeleveringsbedrijven, is dat wenselijk?
Ook een lastige vind ik.
De Nederlandse staatsschuld is historisch laag en de rente ook. Deze mag 60% zijn van het BNP en is 41,5 %. Verder biedt de EU een zogenaamde ontsnappingsroute waardoor het verhogen van het defensiebudget niet meetelt voor het begrotingstekort. De finaciële buffers inzetten voor het verhogen van de defensie-uitgaven is ook waar economen voor pleiten
Verder schrijft de GL/PvdA zelf hierover:
Een solidariteitsbijdrage voor onze veiligheid. De komende jaren gaat de politieke discussie over de vraag hoe we de extra investeringen gaan betalen. Voor GroenLinks-PvdA is solidariteit het uitgangspunt. Het is onvermijdelijk dat we een eerlijke bijdrage vragen van diegenen die het meest profiteren van stabiliteit en veiligheid: winstgevende bedrijven en de rijkste Nederlanders. Dat is cruciaal om draagvlak te behouden voor het verhogen van de uitgaven. Als eerste stap stelt GroenLinks-PvdA voor: een verhoging van de bankenbelasting, het schrappen van de belastingkorting voor bedrijven die eigen aandelen inkopen, en een f inanciële speculatietaks. Gezamenlijk levert dat 2,6 tot 3,8 miljard euro per jaar op. Dat lijkt ook terecht, nu bijvoorbeeld ING er opnieuw voor kiest om voor 2 miljard euro aan eigen aandelen in te kopen.
Als je het hebt over doorschuiven naar de volgende generatie: als er al is doogeschoven geldt dat voor de 13 jaar neoliberaal/ extreemrechts beleid.
Werkelijk alle problemen zijn doorgeschoven om het kapitaal van de meestvermogenden vooral niet aan te tasten. Ik kan de hele riedel wel weer herhalen, maar er zijn problemen op alle vlakken die raken aan een veilige en gezonde samenleving en ze zijn allemaal doorgeschoven. Als de toekomstige generatie dan toch moet betalen dan maar liever voor zaken die het leven voor hen beter maken. Maar als je uit solidariteit de lasten verhoogt voor hen die ze makkelijk kunnen dragen hoeft dat dus helemaal niet zo te zijn. Dát is waar het links beleid over gaat.
Dat de staat een belang neemt in de defensieindustrie lijkt me een heel goed plan. Zo houdt het de controle én profiteert het hele land van de winsten die er gemaakt zullen gaan worden in bij de productie. In de ons omringende landen is dat ook heel gebruikelijk.
Een percentage van 25% is vergelijkbaar met het percentage publiek aandeelhouderschap in ons omringende landen. Met een percentage van 34% beschikt de staat over een blokkerende minderheid, en met 51% verkrijgt de staat strategische zeggenschap. Zo profiteert de hele samenleving van toekomstige winsten in de defensie-industrie. Ook kunnen we afspraken maken om onnodige prijsstijgingen te voorkomen. Deze bedrijven krijgen voorrang bij orders en komen in aanmerking voor meerjarige contracten en hogere aanbetalingspercentages. Ook kan de overheid er naar het voorbeeld van Polen voor kiezen om meerdere middelgrote defensiebedrijven samen te voegen om de slagkracht te vergroten.
Geplaatst: 6 Jun 2025 13:25:49 Onderwerp: Re: Nieuwe verkiezingen
Willemijn schreef:
Het kabinet is gevallen, dus het lijkt me aardig om hier verder te gaan over het vervolg.
Ik geef de aftrap met de vraag hoe de VVD zich gaat profileren. Onder kabinet Schoof heeft de liberale partij olv Yesilguz het schadelijke narratief van de criminele immigrant, de verderfelijke islam, m.a.w. de zondebokpolitiek van de PVV overgenomen. Na de val van het kabinet stelde Yesilguz dat het "tienpuntenplan"van Wilders voor haar geen enkel probleem was, bespreekbaar was. Het plan dat, let wel, op onderdelen totaal ingaat tegen de rechtstaat. Dat er geen been in zag om statushouders de straat op te schoppen, dat ingaat tegen het door Nederland getekende vluchtelingenverdrag. "Ik heb ook de pest aan moslims en asielzoekers maar ik kan er wél een eind aan maken", zegt ze eigenlijk.
Daarmee laat de VVD zien er geen probleem mee te hebben ondemocratisch te handelen in de strijd om de kiezer. Wég zijn de liberale principes die vervat zijn in de democratie.
Nu ben ik natuurlijk absoluut voor een midden-linkse regering en zeker niet onbevooroordeld. Sterker nog: ik heb een bloedhekel aan de opportunistische, kille VVD partijleider. Maar ook binnen de partij zijn er twee kampen en ik kwam een open brief tegen van Haitske van der Linden, gemeenteraadslid voor de VVD in Hilversum, gericht aaan de VVD top, die ik graag hier deel. Laten we, in het belang van onze democratie, hopen dat dít geluid binnen de VVD het sterkste zal blijken.
Het laatste hoop ik ook, de VVD zal de koers zeker moeten veranderen. Niets /niemand wilde Yesilguz uitsluiten voorafgaand aan de vorige verkiezingen maar nu doet ze dat op voorhand wel wanneer haar gevraagd wordt of een stem op de VVD een stem op GroenLinks/PvdA kan betekenen. "Zeker niet en dank voor de interruptie" zo luidde haar reactie in de TK gister of eergister.
Dagmar, ik denk dat de staatsschuld van elk EU land flink op zal lopen wanneer we de NAVO norm willen halen en dat gezien de situatie in rap tempo defensie op orde te moeten brengen met elkaar Brussel daar geen sancties aan gaat hangen, dat lijkt me volkomen onvoorstelbaar zelfs
Maar in plaats van kiezen tussen links of rechts gaat het er nu vooral om of je kiest tussen democratie of het afbreken daarvan. Dát is ook de keuze die met name de VVD, die allang geen middenpartij meer is, moet maken. Kies je voor de PVV dan kies je dus tégen de democratie en de rechtstaat ( afbraak publieke omroep, d'66 rechters, failliete rechtstaat, journalisten zijn tuig, maatregelen tegen Europese verdragen, inperken demonstratierecht, steunen van genocidale daden Israël, CPAC vrienden).
Je kunt veel van Timmermans vinden, je kunt hem een enorme eikel vinden, maar niemand kan ontkennen dat hij een democraat in hart en nieren is.
Dus kies maar, VVD. Wat gaat het worden? (En talkshowhosts: Stel deze vraag aan Yesilguz, keer op keer! Dát is waar het de komende verkiezing over gaat)
Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 391 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
Geplaatst: 6 Jun 2025 15:55:48 Onderwerp:
Het hoofdbestuur, samen met de voorzitters van de regio’s van de VVD heeft 'met grote trots' Dilan Yesilgöz voorgedragen als kandidaat-lijsttrekker. Zonder deze uitermate destructieve mevrouw was het hele circus met oproerkraaier Wilders en zijn incompetente stel bewindslieden (voor buitenbeentje Coenradie maak ik even een uitzondering) niet mogelijk geweest. Op de keper beschouwd heeft ze twee kabinetten om zeep geholpen, beide vanwege de asieldiscussie. Het eerste door leugens over 'nareis op nareis op nareis' te verkondigen, het tweede door Wilders carte blanche te geven met een nogal voorspelbare handdoek in de ring en zelf de vermoorde onschuld te spelen. Binnen de kortst mogelijke keren na deze tereurigheid laat ze niettemin alle lijntjes naar Wilders open, terwijl ze Timmermans bij voorbaat ronduit afwijst voor welke vorm van samenwerking dan ook. Uiteraard laat Timmermans haar alle hoeken van de Tweede Kamer zien zonder dat ze ook maar één zinnig tegenargument heeft. Hoe kortzichtig kun je zijn en je kunt je afvragen of er bij VVDers die iets in de melk te brokkelen hebben nog iets van verstand is overgebleven.
Dat er iets van urgentie is om een werkbaar landsbestuur te formeren begrijp ik en daar sta ik ook achter maar om in dit prille stadium reële opties al pertinent af te wijzen lijkt me even hooghartig als onverstandig. Voor het afwijzen van samenwerken met Wilders zijn zeer steekhoudende argumenten te bedenken. Hij pleit veel te vaak voor schendingen van mensenrechten, openbreken of negeren van verdragen, is een openloijke racist, is een anti-democraat, een uitermate onbetrouwbare partner en last but not least investeert hij totaal niet in een kader binnen zijn partij om capabele mensen op verantwoordelijke posities te kunnen neerzetten. Tip: doe als de SP en geef je kamerleden een prima salaris om met de rest van die riante € 144.000,- maal 37 wonderen te verrichten qua educatie van 'leden'. Dan zullen de meeste bankjes van de PVV taartpunt in de TK wel even leeg blijven maar daar kun je dan mensen neerzetten met hart voor de zaak. Wilders zou er uit lijfsbehoud goed aan doen om radicaal te stoppen met zijn hele poppenkast maar ik denk dat hij voorlopig nog wel zal kiezen voor de rol van martelaar des Vaderlands, misschien zelfs tot het bittere eind om zich met een geleend keppeltje in het hiernamaals af te vragen waarom hij door het grootste deel van de bevolking toch zo miskend werd.
Even naar de realiteit vsn vandaag en morgen. De huidige zetelverdeling zal verschuiven en kunnen we voor een aanzienlijk deel misschien beter buiten beschouwing laten om iets van een prognose te formuleren. Eerst maar even zonder al te veel op de achtergronden van mijn speculaties in te gaan. Voor de noodzakelijke referentie toch even uitgaand van de huidige kamerzetels:
- PVV (37) vraag is hoeveel, zal wat zakken maar relatief groot blijven.
- GL/PvdA (25) zal groeien met een grote kans de grootste te worden.
- VVD (24) zal steun verliezen maar omdat VVD-ers met goed fatsoen nergens anders terecht kunnen, niet veel.
- NSC (20) blijft niet veel van over. 2 à 3 zetels lijkt me een reële schatting.
- D66 (9) stijgt. Niet veel maar blijft/wordt mogelijk toch weer een echte middenpartij.
- BBB (7) had al ingeleverd maar blijft hoogstens op 7.
- CDA (5) Harkt via Bontenbal met gemak een groot deel van de NSC-zetels weer binnen. Ik zie zeker een verdubbeling, verdrievoudiging (15) zou me niets verbazen.
- SP (5) Mijn partij, dus ik ben bevooroordeeld. Miskend, principieel, dus houdt minstens die 5 zetels vast maar als het lukt om op andere sociale thema's dan asiel te focussen toch meerdere zetels winst.
- Denk (3) Niche. Blijft op 3.
- PvdD (3) Verdient wat mij betreft meer zetels omdat gaandeweg bredere belangen spelen dan alleen maar dierenwelzijn. Ik schat iets winst.
- FvD (3) Looser partij voor geflipte, doorgesnoven extreemrechtse studenten. Eerder verlies dan winst van zetels en mogelijk exit.
- SGP (3) Folklore, ergens in het verleden, synode van Dordrecht, tussen hemel en hel blijven hangen, evenals het zetelaantal. (blinkt vaak wel uit in kennis van het Staatsrecht en dat kan best nuttig zijn)
- CU (3) Maar drie zetels? Bikker doet het goed maar is mij veel te kritiekloos over de misdaden van Israël. Misschien een zeteltje winst.
- Volt (2) Je zou verwachten dat de Europese saamhorigheid veel meer stemmers zou trekken maar je kunt nu eenmaal maar op één partij stemmen.
- Ja21 (1) Omdopen tot JE21 (Joost Eerdmans), lijkt mij. Overbodige partij, geen zetel bij de komende verkiezingen maar Joost vindt vast wel ergens onderdak.
Goed om een frisse draad te starten over de politieke ontwikkelingen na de val van het kabinet Schoof.
Ik denk juist dat Eerdmans garen spint bij dit debacle van rechts. Hij presenteert zich overduidelijk als het redelijke rechtse alternatief en het schijnt dat hij ook lonkt naar Coenradie. Ik schat hem wel in op een zeteltje of 4. De NSC aanhang en de BBB zullen terugkeren naar het CDA, die weer een serieuze middenpartij gaat worden.
Binnen de VVD verwacht ik toch een terugloop. Hetzij van de linkerkant als Yesilguz Wilders niet blijft uitsluiten ( dat zou denk ik dan gunstig zijn voor D'66) of te rechterzijde als de VVD meer naar het linkse midden wil gaan (die stemmen gaan dan naar de PVV of evt. JA21). BBB en NRC blijven marginaal of niet in de Kamer, met max 3 zetels, verwacht ik.
Vwb GL/PvdA zal veel afhangen van hoe Timmermans zich gaat profileren. Het bleek dat hij niet scoort op asiel, maar toen de geoplotieke spanningen toenamen kwam er opeens de groei in. Kennelijk erkent de kiezer zijn enorme staat van dienst op het gebied van het buitenland. Dus ook de aktualiteit zal een mogelijk grotere rol spelen in de komende verkiezingen. Overigens staat nog niet vast of Timmermans de kar gaat trekken.
Ik verwacht vwb links vooral winst voor SP, Denk en PvdD. Een meer uitgesproken stem dus.
We gaan het zien. Ik blijf het nauwgezet volgen.
Geplaatst: 6 Jun 2025 16:28:07 Onderwerp:
Dagmar57 schreef:
Twee die er voor mij uitsprongen:
- De staat moet aandelen in bedrijven en toeleveringsbedrijven Defensie kopen
- Hij wil de staatsschuld op laten lopen door geld te lenen
Hoe denken jullie over deze 2 punten?
Defensie is het ultieme middel om ons te beschermen tegen agressie van buitenaf. Dat 'buitenaf' is natuurlijk niet beperkt tot de NL grenzen maar omvatten de volleidge EU en dan zijn we ook nog eens lid van de NAVO. Ik noem dat even omdat uitgaven voor defensie direct over onze veiligheid gaan en een aanzienlijk bedrag van die rekening moet voor wapens worden opgebracht. Dat pleit wat mij betreft voor een zo groot mogelijk staatsbelang in de productie van die middelen. Nederland houdt er een defensie-industrie op na waar menog land een puntje aan kan zuigen, al wordt dat niet dagelijks breed in de media uitgemeten. Het gaat niet om vliegtuigen of tanks maar om verfijnde technieken die onmisbaar zijn in de moderne oorlogsvoering. Daarnaast zijn we ook niet zo slecht in de productie van bruikbare legervoertuigen door DAF. Aandelen verschaffen zeggenschap en dat pleit voor mij om het gewoon maar te doen. Een nogal banale bijgedachte is dat de wapenindustrie een buitengewoon winstgevende sector kan zijn.
Voor of tegen verhoging (of verlaging) van de staatsschuld kun je niet zijn zonder af te wegen waarvoor. We zijn ervoor verantwoordelijk om nu de economie draaiend te houden en onze belangen te verdedigen maar hoe werkt dat uit naar toekomstige generaties? Die willen we natuurlijk niet met torenhoge schulden opzadelen maar ook niet met een Poetin die hen alle vrijheid ontneemt die wij zo belangrijk vinden. Ik heb niet zoveel verstand van de staatsschuld op kortere en langere termijn dus ik kijk de komende tijd even wat deskundigen daarover te vertellen hebben.
Geplaatst: 7 Jun 2025 16:12:41 Onderwerp:
Wellicht had ik mijn post beter hier kunnen plaatsen. Leuk dit topic.
Ik doe mee . Eens dat we opkomen voor onze democratie centraal moeten stellen . Dus waken voor PVV die dat van binnen uit willen hollen, maar ook defensie omhoog vanwege dreiging Rusland.
Geplaatst: 7 Jun 2025 20:47:20 Onderwerp:
Columnisten hebben de vrijheid om buiten de kaders van hun broodheren hun mening te geven. Ik kan achter die vrijheid van meningsuiting staan maar als dat betekent dat die 'mening' bestaat uit het consequent gif spuien met notoire leugens in één bepaalde richting zonder dat daar iets tegenoverstaat dan ben je bezig met, in dit geval puur fascisme.
Citaat:
Met haar column in De Telegraaf heeft Nausicaa Marbe een grens overschreden. Niet met scherpe kritiek – die is welkom in elke democratie – maar met de systematische ontmenselijking van politieke tegenstanders. Door GroenLinks-PvdA een “extremistenfusie” te noemen, zet ze miljoenen mensen weg als ondemocratisch, gevaarlijk en irrationeel. Niet vanwege hun daden, maar vanwege hun idealen: solidariteit, bestaanszekerheid en klimaatrechtvaardigheid.
Dit is geen journalistiek debat meer. Dit is politieke karaktermoord. En het is het begin van een verkiezingscampagne die vuiler en verraderlijker dreigt te worden dan ooit.
De strategie is helder: links als vijand van het volk
Wat Marbe doet, past in een breder patroon dat we al langer zien. Politici, columnisten en sommige mediaplatforms proberen een karikatuur van links te schetsen: als wereldvreemde moraalridders, als elitaire betuttelaars, als bedreiging voor ‘de gewone Nederlander’. Terwijl de echte bedreiging komt van partijen die verdragen willen verscheuren, de rechtsstaat willen ondermijnen en haat normaliseren.
Links wordt niet bestreden op ideeën, maar op intentie. Je bent niet meer iemand met een ander wereldbeeld – je bent een gevaar. Een extremist. Iemand die “ons land” wil vernietigen. Het is een giftige strategie, bedoeld om te polariseren, verdacht te maken en kiezers murw te maken van de inhoud.
Hoe moet Timmermans hiermee omgaan?
Frans Timmermans is niet iemand die zich snel laat meeslepen door het moddergooien. En dat is zijn kracht. Maar ook zijn risico. Want in een campagne waarin je structureel wordt weggezet als onveilig, onbetrouwbaar of zelfs ondemocratisch, is het niet genoeg om de redelijkheid zélf te zijn. Je moet het opnemen tegen de framing, zonder erin mee te gaan.
Wat nodig is van Timmermans en GroenLinks-PvdA:
1. Niet verontwaardigd verdedigen, maar omkeren. Noem deze aanvallen wat ze zijn: angstzaaierij. Niet omdat wij bang zijn, maar omdat zij niets anders hebben.
2. Kaders terugclaimen. Leg uit dat het echte extremisme komt van partijen die verdragen willen verscheuren, en dat wij juist pal staan voor de democratische rechtsorde.
3. Menselijke verhalen centraal. Zet de mensen voor wie we dit doen in de spotlight: de bijstandsmoeder, de mbo’er zonder woning, de boer die wil verduurzamen maar vastloopt.
4. Timmermans als boegbeeld van fatsoen met ruggengraat. Verbindend, maar niet week. Standvastig, maar niet zuur. Benoem het spel dat gespeeld wordt – en bied er een hoopvol alternatief tegenover.
Het gaat ergens om
De komende maanden gaat het niet alleen om zetels, maar om het democratisch klimaat in Nederland. Kunnen mensen nog idealen hebben zonder weggezet te worden als vijand van de staat? Kun je je nog uitspreken voor gelijke kansen, zonder uitgemaakt te worden voor gevaar?
Tegenover de haat van Marbe en co moeten wij geen naïviteit stellen, maar vastberadenheid. Een beweging van mensen die zich niet laten wegzetten. Die geloven dat solidariteit geen scheldwoord is. En dat eerlijk delen geen extremisme is, maar gewoon: beschaving.
Voorpagina Telegraaf (online) gister en eergister met de memes die de oppervlakkige krantenkoppenscanner in zijn hoofd geplant krijgt
De Telegraaf, de Nederlandse Breitbart. Gaat heel smerig worden deze verkiezingen, dit is slechts een opmaat, links moet in Nederland net zo'n scheldwoord gaan worden als het in de VS geworden is en moet zoveel mogelijk en zo sterk mogelijk geassocieerd gaan worden met 'antisemitisme', 'omvolking' en 'islamisering', 'klimaatgekte' 'kinderen een keus opdringen met betrekking tot hun gender' en meer van dergelijke onzinnige stigma's en naast die demonisering van 'links' (dus alles en iedereen buiten de PVV) moeten de echte problemen waar dit land voor staat (woningen, stikstof, financiën, onderwijs en zorg) verknoopt worden met de asielinstroom als oorzaak en als oplossing ervoor. Een in binnen en buitenland inmiddels beproefd recept dat nog altijd veel slimmer en vooral ook intensiever (de kracht van herhaling) kan worden ingezet dankzij social media met name.
Misschien hebben jullie gezien/gehoord dat in debat met Baudet Wilders heeft aangetoond als 'de oplossing' voor de asielinstroom het 'eenvoudig negeren' van de rechterlijke macht is? Zoals ook andere landen doen zoals hij beweert. De voorbeelden die hij geeft kan ik niet op hun juistheid beoordelen, maar het negeren van de rechterlijke macht als oplossing voor nota bene een schijnprobleem betekent inderdaad de opheffing van de democratie en daar wil Wilders dus overduidelijk naartoe
Op 6:30 'zoals de Duitsers nu doen: mensen die asiel willen aanvragen weigeren, ook al mag dat niet van de bestuursrechter, ze doen het tóch'. Tweede voorbeeld een staatssecretaris in Belgie heeft het verbonden aan alleenstaande mannen geen opvang meer te geven is ook door een rechter teruggefloten maar ze is het gewoon blijven dóen. Zo moet dat in Nederland dus gaan oppert Wilders hier dus, daar waar de rechterlijke macht uitspraken doet die ons niet zinnen leggen we die uitspraken naast ons neer.
De eerste zes minuten van deze video zijn onbelangrijk, maar dit schreeuwt om verdere analyse, factchecking, en een verdere bevraging van Wilders over welke status de rechterlijke macht nog voor hem heeft in ons land. Hij geeft een paar zeer ingewikkelde voorbeelden van hoe in Duitsland (waarbij het om een luttel aantal asielzoekers draait bovendien, misschien honderd) en Belgie conflicten tussen bestuur en de rechter zijn ontstaan en het bestuur van geen wijken wil weten. Of daar echt iets heel erg loos is, het recht echt met voeten getreden wordt of niet, daar komen we niet achter in zijn bijzonder particuliere verhaal, maar wel kan iedereen aan zijn klomp aanvoelen dat Wilders deze voorbeelden hier gebruikt om het bijzondere, het uitzonderlijke uit te rekken tot iets dat algemeen te hanteren zou moeten zijn in Nederland met betrekking tot de asielinstroom en alles wat daarmee verband houdt. (en wellicht ook nog tot andere zaken wanneer het hem zo uit zou komen natuurlijk)
Het griezelige gegoochel met de wet wat Wilders hier laat zien had al lang en breed in de media moeten komen natuurlijk, maar geen woord erover in de praatprogramma's of politieke analyses in de media. Hoe kan dat toch
Geplaatst: 8 Jun 2025 09:52:50 Onderwerp:
Laten we heel goed in de gaten houden hoezeer extreemrechts de rechterlijke macht onderuit probeert te halen, door framing, belachelijk maken, bestempelen als links, of op wat voor andere manier dan ook. Nu weer door te verwijzen naar andere landen waar uitspraken van de rechter genegeerd kunnen worden of zelfs de rechters een verlengstuk van de politiek zijn. Dat laatste klopt natuurlijk wel waar het landen als Hongarije betreft, waar de opmars van het fascisme al verder opgemarcheerd is dan hier in Nederland. Dat mag je kort door de bocht vinden maar als we kijken naar ons grote voorbeeld, de VS, waar de rechters grotendeels al naar de pijpen van Trump dansen maar andere rechters vooralsnog de enige remmende factor zijn om dat land niet nog verder af te laten glijden naar de totalitaire staat, dan zitten we akelig dicht in die richting..
Het is realiteit dat rechters al geruime tijd neergezet worden als belangenbehartigers van (intellectueel) links, 'D66-rechters', naast andere frames om de democratie onderuit te halen, zoals 'nepparlement'. Zeker ook door de Telegraaf en daarom is het heel hard nodig duidelijk te maken wat voor risico's we hiermee lopen. Ik geloof niet in achteroverleunen, in slaap gesust met de geruststellende gedachte dat de democratie wel een stootje kan verdragen. De democratie is kwetsbaar en kan wel degelijk op een democratische manier buiten spel worden gezet. En dan is het te laat.
Ik volg de Nederlandse politiek al decennialang op de voet, maar heb daar, eerlijk gezegd, de komende maanden eigenlijk niet zo veel zin in.
Ik raak de laatste tien jaren steeds vaker gefrustreerd door het weinige wat politici op de belangrijkste vraagstukken voor elkaar krijgen en door de enge partijpolitieke bril die het landsbelang uit het oog verliest.
De campagne is nauwelijks gestart en waar gaat het om? Doet Dilan het met Frans of met Geert?
Misschien zouden lijsttrekkers zich eens kunnen uitspreken hoe hun partij de meest urgente problemen van Nederland te lijf wil gaan in plaats van kiezers naar de mond te praten om zoveel mogelijk rode bolletjes binnen te halen.
Verder vrees ik dat een coalitie waarin zowel VVD als PvdA/GroenLinks zitten, niet erg levensvatbaar zal blijken te zijn omdat genoemde partijen elke dag gaan ruziën over waar het geld aan uitgegeven moet worden. Zij liggen ideologisch te ver uit elkaar. (In het kabinet Rutte II liet de PvdA zich overrulen door de VVD).
Ik vrees na 29 oktober een langdurige formatie die eindigt met een noodoplossing die ongeveer net zo lang standhoudt als het gedrochtenkabinet dat nu, gelukkig, gevallen is.
Alleen als Dilan vervangen wordt door iemand als Klaas Dijkhoff gloort er, wat mij betreft, weer licht aan de horizon.
GL-PvdA en PVV in nek-aan-nekrace, VVD zakt verder weg (09:45)
Nieuwe peilingen van Peil.nl – het platform van Maurice de Hond – laten zien dat de PVV en GL-PvdA vrijwel gelijk opgaan, met respectievelijk 31 en 30 zetels.
De VVD zakt weg naar ‘slechts’ 24 zetels. Vorige week peilde EenVandaag de liberale partij nog op 30 zetels.
Ook de opmars van het CDA zet door: de partij staat nu op 19 zetels.
6-6
Voorlopig lijkt de PVV nog niet afgestraft te worden.
Hopenlijk komt dit gaandeweg de verkiezingen nog.
Geen enkel idee waarom de kiezer nog op de PVV zou blijven stemmen.
De enige hoop op minder PVV zetels zouden de kiezers zijn die de vorige keer bij hun eigen partij zijn weggelopen nu weer terug keren naar hun eigen partij of andere partij.
Het kan toch niet zo zijn dat we bij de volgende keer bij de verkiezingen weer met de PVV opgezadeld worden.........
Alleen als Dilan vervangen wordt door iemand als Klaas Dijkhoff gloort er, wat mij betreft, weer licht aan de horizon.
En dan Aboutaleb als partijleider van de nieuwe fusie partij uit GL en PvdA ipv Timmermans dat zou ook helpen met name voor samenwerking met andere partijen.
Timmermans is niet populair bij een hoop kiezers, bij mij ook niet en je hebt alles nodiog wat die die waarschijnlijk nieuwe fusiepartij de grootste kan maken.
Het gaat bij verkiezingen uiteraard vooral om het programma en standpunten, maar ook degene die dat uitdraagt als partijvoorzitter is van enorm belang.
Dijkhof en Aboutaleb lijken me een prima combi om het land er weer boven op te helpen.
Tijden zijn in GMT + 1 uur Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6Volgende
Pagina 1 van 6
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
Wil je ook een eigen gratis forum?
- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!