Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Greet.W

|
Geplaatst: 8 Jun 2025 16:57:52 Onderwerp: |
|
|
Dagmar57 schreef: |
Geen enkel idee waarom de kiezer nog op de PVV zou blijven stemmen.
|
De kiezer die op de PVV stemt doet dat omdat Geert Wilders maar 1 onderwerp heeft wat voor hem belangrijk is en dat is alles wat te maken heeft met asielzoekers .Met zijn gedachtengang daarover heeft hij velen beinvloedt en helaas die lopen als een kudde schapen achter hem aan . Ik wil niet zeggen dat een ieder die achter hem aanloopt niet weet wat er verder allemaal speelt in het land , maar het grootste gros weet dit niet .
Voorbeeldje , het woningen tekort ... als je maar lang en veel verkondigt dat asielzoekers / stautushouders de woningen in beslag nemen en dat er daardoor voor de vele woningzoekende van eigen land geen huizen zijn , dat wordt door een grote groep klakkeloos aangenomen . Dat het woningen tekort andere oorzaken heeft wordt niet over nagedacht . Mijn stem heeft hij nog nooit gehad en zal het ook nooit krijgen . |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 8 Jun 2025 16:57:52 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
Virgo

|
Geplaatst: 8 Jun 2025 17:07:59 Onderwerp: |
|
|
Dagmar57 schreef: | Dijkhof en Aboutaleb lijken me een prima combi om het land er weer boven op te helpen. |
Helemaal mee eens. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 8 Jun 2025 22:06:00 Onderwerp: |
|
|
Timmermans mag dan niet populair zijn, maar hij kent zijn dossiers erg goed. Weet veel over Rusland en met Rusland die op oorlogspad is, hou ik hem graag in de partij op een belangrijke post. Bv minister van buitenlandse zaken of defensie. Van mij mag de partij gaan regeren en dat artikel In de Telegraaf is schokkend. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 424 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 9 Jun 2025 10:15:36 Onderwerp: |
|
|
Logisch dat er binnen de politieke partijen relatieve verschillen van de interpretatie van de ideologie bestaan. Daar is helemaal niets op tegen en wat mij betreft staat ter discussie of je die links-rechts moet noemen. Die verschillen van inzicht worden wel worden wel spannend als stromingen binnen politieke partijen zich uitspreken voor samenwerking met extreemrechts. Dat speelt momenteel vooral binnen de VVD, in weerwil van wat Yesilgöz beweert, dus ze liegt met haar beeld van de VVD als dynamische maar vooral harmonieuze eenheid. De PVV is volkomen duidelijk extreemrechts, fascistisch, en iedereen die pleit voor samenwerking met de PVV heeft affiniteit met fascistisch gedachtegoed en is daarmee wat mij betreft per definitie een fascist. Extreemrechts lost niets op, biedt schijnoplossingen, zet alleen maar mensen tegen elkaar op, ondermijnt de democratie, vergoot onveiligheid, is sleht voor de economie en steunt alleen maar degenen die het al helemaal niet slecht hebben en snoert iedereen met een afwijkende mening de mond. Ik hoop met al mijn vezels dat Nederland daar niet nog meer intrapt dan nu al het geval is. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 9 Jun 2025 15:55:35 Onderwerp: |
|
|
Virgo schreef: | Dagmar57 schreef: | Dijkhof en Aboutaleb lijken me een prima combi om het land er weer boven op te helpen. |
Helemaal mee eens. |
Maar voor zover ik weet hebben beiden zichzelf niet verkiesbaar gesteld voor het lijsttrekkerschap.
Ik denk dat de partijen op midden- links niet de fout moeten maken om steeds mee te gaan in het thema asiel. Dan speel je de PVVVD in de kaart. Heb het vooral over wonen, bestaanszekerheid en veiligheid. Toen het volk zich opeens realiseerde dat vrede niet meer vanzelfsprekend is steeg de PvdA in de peilingen omdat men kennelijk in hem in dat geval meer vertrouwen heeft dan in Wilders. Op asiel verlies je dat. Nu de resteerend coalitiepartijen knokken om de portefeuille asiel is dat wel heel duidelijk: daar wil men op scoren omdat men daarmee denkt kiezers te winnen. Ik denk dat het misschien verstandig is om die partijen gewoon hun potje modderworstelen te laten spelen en je te richten op de échte problemen. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Virgo

|
Geplaatst: 9 Jun 2025 17:15:49 Onderwerp: |
|
|
Willemijn schreef: | Virgo schreef: | Dagmar57 schreef: | Dijkhof en Aboutaleb lijken me een prima combi om het land er weer boven op te helpen. |
Helemaal mee eens. |
Maar voor zover ik weet hebben beiden zichzelf niet verkiesbaar gesteld voor het lijsttrekkerschap.
( ... ) Ik denk dat het misschien verstandig is om die partijen gewoon hun potje modderworstelen te laten spelen en je te richten op de échte problemen. |
Zelf vind ik Frans Timmermans geschikt als lijstrekker, maar ik lees ook dat een flink deel van de ´gewone man/vrouw` hem wat elitair vindt overkomen. Hij staat wat verder van de ´arbeider´ af.
Ik zou willen dat hij wat meer van Hans Spekman had. Maar ja, iedereen heeft z´n sterke en minder sterke kanten. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 9 Jun 2025 18:50:56 Onderwerp: |
|
|
Willemijn schreef: |
Maar voor zover ik weet hebben beiden zichzelf niet verkiesbaar gesteld voor het lijsttrekkerschap.. |
Nee klopt, helaas zou ik zeggen.
Las zowel in rtl panel als in poll bij hart van Nederland dat kiezers Aboutaleb ver bovenaan hebben staan als nieuwe partijleider voor de nieuwe fusiepartij.
En evenzo dat Jesse Klaver ook boven Timmermans staat.
Als het niet Aboutaleb kan worden en niets wijst er op dat hij zich daar voor verkiesbaar gaat stellen, zou ik persoonlijk ook liever Klaver zien als Timmermans, bij Buitenhof gisteren kwam dit ook ter sprake dat Timmermans niet populair is bij de eigen leden maar Klaver gaf aan dat ondanks dat zijn eigen achterban hem liever heeft als parttijleider dan Timmermans hij dit niet gaat doen.
Als eigen leden en ook anderen bij PvdA Klaver liever zien als partijleider waarom luisteren ze daar dan niet naar, ze zouden toch alles moeten aangrijpen om de (nieuwe) partij de grootste te maken en als Timmermans dan niet populair is waarom houden ze hem dan aan als partijleider of nog beter Timmermans weet zelf oook dat hij niet het meest populair is als partijleider, dus waarom trekt hij zichzelf dan niet terug om plaats te maken voor iemand waar eigen leden alswel de leden van de PvdA meer vertrouwen in hebben.
Te groot ego waarschijnlijk. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 9 Jun 2025 20:24:25 Onderwerp: |
|
|
Ik lees zojuist in de VK dat Yesilgöz Wilders toch uitsluit, nav een interview in De Telegraaf: VVD-leider Dilan Yesilgöz gooit deur dicht voor Geert Wilders
De Telegraaf schreef: | Den Haag- De VVD zal niet nogmaals in een regering met de PVV stappen. „Geert Wilders is een ongelooflijk onbetrouwbare partner gebleken”, zegt partijleider Dilan Yesilgöz in een interview met De Telegraaf. „Dit land heeft volwassen leiderschap nodig. We gaan niet meer met hem samenwerken.” Nu de liberalen de deur dicht gooien voor Wilders is de kans op een nieuw kabinet met de PVV uiterst klein geworden.
Na de kabinetsval van afgelopen dinsdag had Dilan Yesilgöz (47) een kleine week nodig om na te denken over een eventuele toekomst met de PVV. Ze gebruikte de tijd om met veel VVD’ers te overleggen. „Niemand van hen zei dat Wilders nog een kans verdiende.” De liberale achterban is volgens haar voornamelijk ’teleurgesteld’ en ’echt boos’ dat Wilders de stekker uit het rechtse kabinet heeft getrokken. |
Dat maakt de kans op regeringsdeelname voor Wilders in een volgend kabinet uiterst klein maar misschien is dat precies wat hij wil. Vanuit die slachtofferrol probeert de grootste te worden waarna hij zijn kans grijpt om toch premier te worden of, waarschijnlijker, hij blijft vanuit de oppositie de sfeer in ons land verzieken om op die manier meer bijval te krijgen. Ik ben het eens met Virgo dat er veel te veel naar de poppetjes gekeken wordt in plaats van naar wat ons land het hardste nodig heeft maar deze opstelling is wel van belang voor de politieke verhoudingen de komende tijd. Temeer omdat Yisilgöz aangeeft dat de VVD op precies dezelfde lijn zit als de VVD en dat vind ik ronduit dom. Dom omdat veel kiezers in die hoek dan liever op de echte PVV zullen stemmen en dom omdat Wilders' punten onhaalbaar, irreëel en onmensenlijk zijn, indruisend tegen allerlei verdragen waar we ons gewoon aan moeten houden. Wie wil er dan nog in zee met de VVD? Hetgeen de keuzemogelijkheden nog beperkter maakt maar dan moet links aan de bak om nu echt eens wat rechtse kiezers over de streep te halen. Belangrijkste voor mij is en blijft de noodzaak om duidelijk te maken wat echt belangrijk is en dat zijn niet asielzoekers en de islam maar huisvesting, landbouw-/stikstofbeleid en heel simpel, de dagelijkse kosten van het levensonderhoud.
Laatst aangepast door Kees op 10 Jun 2025 04:06:25; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
 |
Virgo

|
Geplaatst: 9 Jun 2025 20:43:55 Onderwerp: |
|
|
Hè, hè, pak van m´n hart.
Ik denk dat Dilan flink onder druk is gezet door coryfeeën uit haar partij. Ook zal ze na die gesprekken hebben voorzien dat het partijcongres van komende zaterdag haar flink de mantel zou uitvegen. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 9 Jun 2025 22:31:58 Onderwerp: |
|
|
Dagmar57 schreef: | Willemijn schreef: |
Maar voor zover ik weet hebben beiden zichzelf niet verkiesbaar gesteld voor het lijsttrekkerschap.. |
Nee klopt, helaas zou ik zeggen.
Las zowel in rtl panel als in poll bij hart van Nederland dat kiezers Aboutaleb ver bovenaan hebben staan als nieuwe partijleider voor de nieuwe fusiepartij.
En evenzo dat Jesse Klaver ook boven Timmermans staat.
Als het niet Aboutaleb kan worden en niets wijst er op dat hij zich daar voor verkiesbaar gaat stellen, zou ik persoonlijk ook liever Klaver zien als Timmermans, bij Buitenhof gisteren kwam dit ook ter sprake dat Timmermans niet populair is bij de eigen leden maar Klaver gaf aan dat ondanks dat zijn eigen achterban hem liever heeft als parttijleider dan Timmermans hij dit niet gaat doen.
Als eigen leden en ook anderen bij PvdA Klaver liever zien als partijleider waarom luisteren ze daar dan niet naar, ze zouden toch alles moeten aangrijpen om de (nieuwe) partij de grootste te maken en als Timmermans dan niet populair is waarom houden ze hem dan aan als partijleider of nog beter Timmermans weet zelf oook dat hij niet het meest populair is als partijleider, dus waarom trekt hij zichzelf dan niet terug om plaats te maken voor iemand waar eigen leden alswel de leden van de PvdA meer vertrouwen in hebben.
Te groot ego waarschijnlijk. |
Ik weet niet of het om ego gaat. Als niemand zich kandideert, als Klaver, net als Aboutaleb echt niet wil? Dan is het m.i. gewoon het nemen van verantwoordelijkheid om niet ook die functie aan de wilgen te hangen. Hij is gevraagd om uit Brussel te komen om dit te doen. Hij was de beoogde premier als de PvdA de grootste werd en is in de oppositie gegaan toen dat niet lukte. Op dat moment had hij ook kunnen besluiten op te stappen. Dan is weglopen de makkelijkste weg. Ik schat hem in als iemand met een groot verantwoordelijkheidsgevoel, en heldere visie en zeer veel ervaring. Hij zou een prima premier zijn, wat ik van Klaver nog zo niet weet. Die zou, als het zo zou uitpakken,dan de ideale fractieleider worden. Maar de leden beslissen, de kandidatuur is opengesteld, dus wie weet valt er wat te kiezen. Persoonlijk zie ik hem wel zijn rol steeds beter pakken en ik vind zijn essay buitengewoon goed. Alleen wordt daar in de msm maar weinig aandacht aan gegeven. Die gaan mee in de rechtse frames van "overgeleverd aan Timmermans" alsof dat een ramp zou zijn. Terwijl we inmiddels weten welke partijen écht en ramp zijn. Wat eerlijker en kritischer mdia zou nodig zijn.
Mogelijk teveel gevraagd, maar persoonlijk vind ik de podcast "Frans" van nu.nl een mooi kijkje geven op de man. Hij is heel openhartig daarin over zijn fouten en onzekerheden, durft zich kwetsbaar op te stellen.
Een aanrader voor wie eerlijk wil oordelen. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 10 Jun 2025 05:26:53 Onderwerp: |
|
|
Natuurlijk is het prima dat Yesilgöz stelling genomen heeft maar haar motivatie deugt niet. Als Timmermans haar een kritische vraag stelt dan verlaagt ze zich tot ad hominems en ze heeft ook op andere manieren haar persoonlijke afkeer voor hem laten blijken. Daarmee maakt ze sterk de indruk dat ze daar haar afwijzing op baseert om met PvdA/GL samen te willen werken. Persoonlijk heb ik niets tegen op Timmermans. Hij doet het helemaal niet slecht in debatten, weet hoofd- en bijzaken te onderscheiden, is zeer ervaren, heeft een enorme dossierkennis en groeit zelfs in zijn rol als oppositieleider omdat hij Wilders en Yesilgöz steeds vaker met hun mond vol tanden laat staan dan omgekeerd. Maar ik betwijfel of dat voldoende is om behalve zijn achterban ook zijn oppositie te overtuigen. Hij is bepaald niet de verpersoonlijking van de werknemersvertegenwoordiger. Misschien komt dat nog.
Verder vraag ik me af of de politiek en in het bijzonder verkiezingscampagnes wel zo netjes moeten blijven als ze tot nu toe verlopen zijn. Oneliners, populisme, gaslighting, framing en op de persoon spelen doen het veel beter dan netjes blijven op een kleine groep na, waar Bontenbal mee scoort maar dan moet je niet al te goed luisteren naar de inhoud en de achtergrond van zijn politieke preken, want dat is nagenoeg dezelfde xenofobe bagger als die van Marjolein Faber.
Voorlopig denk ik dat we het beste af zijn met een kabinet Timmermans. Liefst ook zo snel mogelijk tot stand gekomen zonder al te veel gezeur over details waar we niets wezenlijks mee opschieten. Het land moet bestuurd worden en met aan de ene kant een idioot als Trump en aan de andere kant psychopaat Poetin en opportunist Xi zijn er belangrijker problemen dan dat achterlijke geneuzel over asielzoekers en de islam die helemaal geen bedreiging is. Daarbij is het ook de hoogste tijd om die destructieve vriendjes van Wilders hier in Europa eens op hun plaats te zetten en daar hebben we een eendrachtige samenwerking voor nodig met partners die gelukkig nog in de meerderheid zijn. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 10 Jun 2025 08:59:00 Onderwerp: |
|
|
Yeşilgöz keert zich tegen Willders maar niet tegen zijn standpunten. Het gaat om de persoon, niet om de inhoud zegt ze letterlijk. Daar op zich zou ze al verantwoording voor moeten afleggen wil de partij nog geloofwaardig zijn als hoeder van de democratie en rechtsstaat. Over de strategie zullen knappere koppen dan ik zich ongetwijfeld buigen maar ik denk dat authenticiteit wel heel belangrijk is. Volgens mij voelt de kiezer heel goed of je meent wat je zegt. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 10 Jun 2025 12:50:35 Onderwerp: |
|
|
Willemijn schreef: | Yeşilgöz keert zich tegen Willders maar niet tegen zijn standpunten. Het gaat om de persoon, niet om de inhoud zegt ze letterlijk. Daar op zich zou ze al verantwoording voor moeten afleggen wil de partij nog geloofwaardig zijn als hoeder van de democratie en rechtsstaat. Over de strategie zullen knappere koppen dan ik zich ongetwijfeld buigen maar ik denk dat authenticiteit wel heel belangrijk is. Volgens mij voelt de kiezer heel goed of je meent wat je zegt. | Dat is precies wat ik bedoel. Er moet veel duidelijker gemaakt worden wat er op het spel staat, namelijk onze democratie in de eerste plaats en alles wat daarmee samenhangt. Politici die uitgenodigd worden voor talkshows voelen zich, min of meer begrijpelijk, verplicht om op te draven omdat het de manier is om een breed publiek te bereiken. Maar ze moeten wel eisen stellen aan de kwaliteit van de vragen en aan wat ze mogen antwoordenop die vragen. Het zijn nu veel te vaak kletsrubrieken waar een stel leken en niet in de laatste plaats is dat ook de host, de boventoon voeren en politici hinderen om de ruimte te krijgen om op een fatsoenlijke manier te antwoorden. Ingewikkelde materie laat zich niet verklaren met oneliners, laat staan dat zulks geldt voor de oplossingen. Het is de taak van de journalistiek, in dit geval de talkshowhost om de waarheid naar boven te krijgen en de gasten daarbij van dienst te zijn in plaats van het gesprek een bepaalde richting op te duwen, zoals meestal gebeurt, al dan niet omdat de tijd dringt of het volgende reclameblok alweer aan de beurt is.
Die oppervlakkigheid stoort me mateloos waardoor ik vaak geneigd ben om mijn informatie meer van andere kanalen te betrekken, zoals FTM, de Correspondent of diverse YT-kanalen. Ergernis omdat ik niet meer kan vertrouwen op de TV als betrouwbare bron van nieuws en actualiteiten. Gelukkig zijn er nog een paar kwaliteitskranten, zoals Parool, Trouw, VK en NRC, die redelijk integere journalistiek bedrijven maar ik lees/kijk ook regelmatig meida als de Telegraaf, TPO, DDS en Nieuwrechts, alsmede wat buitenlandse, zoals NYT, CNN, Toronto Star en Al Jazeera om op de hoogte te blijven van wat er zowel in NL als in de rest van de wereld speelt. Ook ON, ronduit vermakelijk als Raisa Blommestijn weer eens haar hele programma weet vol te praten met haar mening, de gasten nopend tot louter beamen en jaknikken odat alles wat ze wilden zeggen door haar al gezegd was.
Jammer dat blaaskaak Arnold Karskens bij ON vertrokken is. Ik zie hem nog klaarkomen toen hij aankondigde dat ON toch maar een minister (Reinette Klever) geleverd had. Dat moesten de andere omroepen hem eens nadoen! Ondertussen niet beseffend dat hem door diezelfde dame en anderen kort daarna een dolk in de rug werd gestoken. Dat terzijde.
Ik wil maar zeggen dat de rol van de media niet onderschat kan worden. Na de val van het kabinet kon je zappen wat je wilde om niet onderuit een talkshow te komen met een politicus die er wat over wilde zeggen. Zelfs de F-side van de talkshows, VI werd even van een dikbetaalde en idioot lange vakantie teruggeroepen. Yesilgöz was present in vier(!) verschillende talkshows ruim binnen dat etmaal! Je kunt je fvragen of ze dat ook gedaan zou hebben als er echte antwoorden van haar verlangd zouden worden. Eigenlijk weet ik het wel want ze valt bij doorvragen consequent door de mand waarmee ze weinig blijk geeft van zicht op haar eigen functioneren. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 10 Jun 2025 13:28:12 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat lijsttrekkersdebatten waarvan ik vermoed dat er nog wel een aantal zullen komen vooral de plek zijn voor politici om hun standpunten duidelijk uit een te zetten voor een breed publiek.
Politiici weten in welke talkshow ze gaan zitten en zullen die talksshows kiezen waarvan ze denken dat ze er iets kwijt kunnen.
Ik ben het met Kees eens dat er niet veel echt informatieve talkshows op tv zijn.
Het goedenavbond Nederland is geen goede vervanger van Op1, alhoewel dat ook niet best meer was, het lukt blijkbaar de publieke omroep niet om een goede talkshow op tv te brengen.
VI kijk ik graag.
Nieuwsuur vind ik echter wel een goed programma.
Mijn hoop is dus gevestigd op de politieke debatten die gaan komen. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 10 Jun 2025 14:28:37 Onderwerp: |
|
|
Dagmar57 schreef: | VI kijk ik graag. | Dat wist ik en dat begrijp ik ook wel, net als ik ON als puur vermaak zie kijk ik ook weleens naar VI. Vooral Gijp is verdomd aanstekelijk als ie weer eens de slappe lach heeft maar het is en blijft natuurlijk een racistisch en zeer vrouwonvriendelijk kroegpraatgezelschap, dat zo goed als niets constructiefs bijdraagt aan de publieke discussie. Vermakelijk vond ik de sprakeloosheid van Gijp en Derksen toen Genee het aandurfde om Hein de Haas zijn argumenten uiteen te laten zetten over migratie. Zo makkelijk is het dus om de heren onder de tafel te lullen want ze gaven hem het grootste gelijk van de wereld. Dat ze de volgende dag weer ruim baan gaven aan hun onverhulde sympathie voor populistisch rechts lijkt me symptomatisch voor wat ons land mankeert.
[quote[Nieuwsuur vind ik echter wel een goed programma.[/quote]Vergeleken met de hoogtijdagen van Achter het Nieuws, Brandpunt en Hier en Nu voordat het Internet er een gaarkeukensoepje van maakte? Jammer dat Jinek, Bar Laat, Renze, Humberto en hoe ze ook mogen heten er niet meer van weten (mogen?) maken. We moeten het wat TV betreft meer hebben van satire, zoals Lubach en Even tot Hier, op zich prima maar ik vind dat toch zorgelijk. Maar ik kijk zeker ook uit naar de komende discussies en debatten. Hoe meer van dat doort vuurwerk, des te leuker! 
Laatst aangepast door Kees op 12 Jun 2025 02:36:14; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 10 Jun 2025 14:28:37 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |