|
50plusser/ouderenforum doorstart contact en uitwisseling
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Klaas

|
Geplaatst: 15 Jun 2025 11:51:31 Onderwerp: Nutribullet 900 |
|
|
Geweldige aankoop. Kun je ook je eigen pindakaas of amandelpasta mee maken, gaat overal doorheen, met uitzondering misschien je diamantencollectie.
Elke dag even vullen met bv wortels-banaan-verse gember, zo gepiept en zo lekker...
Amandelen zijn erg voordelig bij Appie, heel pond 5 euri. Even malen en je kunt behalve overheerlijk broodbeleg ook heerlijke amandelrolletjes maken: filodeeg mee vullen en 10-15 minuten in de oven, eet je je vingers bij op |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 15 Jun 2025 11:51:31 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 375 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 26 Jun 2025 06:36:12 Onderwerp: |
|
|
Wat denk je van zelfgemaakte amandelspijs? Die verwerk ik graag in appeltaart als antilek-bodem onder de appeltjes om verweken van de bodem tegen te gaan. Ik heb al een paar jaar een Nutribullet met wat accessoires. Het is een lekker compact blendersysteem met een sterke motor waar je bijvoorbeeld milkshakes mee kunt maken maar ook allerlei maalwerk mee kunt doen met buitengewoon weinig inspanning. Het apparaat kost weinig ruimte op je aanrecht maar die accessoires, extra bekers en messenblokje moet je wel een plek geven. Nauwelijks losse onderdelen dus makkelijk schoon te maken. Ik gebruik het niet dagelijks, wel met enige regelmaat. Die bekers kun je makkelijk in de koelkast kwijt als je niet alles in één keer gebruikt van je gerecht. We zouden onze promotie bij de fabrikant moeten declareren.  |
|
Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 27 Jun 2025 11:14:56 Onderwerp: |
|
|
Ik maak mijn gemalen amandelen alleen aan met een beetje rozenwater, dat is de Marokkaanse manier om amandelrolletjes mee te maken, het is dan al heerlijk smeuïg.
Amandelspijs zou ipv rozenwater een ei behoeven en eventueel nog wat citroenrasp, dat kan ook en is misschien nog wat lekkerder, gaan we misschien eens uitproberen, ei is altijd smaakversterkend, toch zijn we matig met het gebruik van eieren. Of eieren wel of niet gezond zijn of alleen wanneer het eigeel ervan nog nagenoeg rauw is, dat staat dacht ik nog altijd ter discussie. Maar goed dat is een beetje off-topic hier
Wat raar is dat je op internet leest dat je van verse gemberwortel geen smoothie kan maken want zou alleen maar vezel worden. Complete onzin, het is heerlijk gemberwortel met water in de blender. Combineer het graag met wortel en banaan of appel. Gember geeft een zalige prikkeling bij het drinken, beetje zoals bij alcohol, waar ik een onthouder van ben. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 27 Jun 2025 22:48:53 Onderwerp: |
|
|
Klaas schreef: | Ik maak mijn gemalen amandelen alleen aan met een beetje rozenwater, dat is de Marokkaanse manier om amandelrolletjes mee te maken, het is dan al heerlijk smeuïg.
Amandelspijs zou ipv rozenwater een ei behoeven en eventueel nog wat citroenrasp, dat kan ook en is misschien nog wat lekkerder, gaan we misschien eens uitproberen, ei is altijd smaakversterkend, toch zijn we matig met het gebruik van eieren. Of eieren wel of niet gezond zijn of alleen wanneer het eigeel ervan nog nagenoeg rauw is, dat staat dacht ik nog altijd ter discussie. Maar goed dat is een beetje off-topic hier |
Ik heb nu even kant en klare amandelspijs in huis gehaald voor de appeltaart die ik morgen ga bakken, want je moet zelfgemaakt voor een goede binding en smaak een aantal dagen in de koelkast laten rusten. Er moet ei bij, ook bij die van Oetker. De soort amandelen, met name het vetgehalte is belangrijk als je het zelf maakt: Amandelspijs van Cees Holtkamp. Die Marokkaanse variant ga ik ook eens proberen. Gebruik je daar ook een bepaalde soort amandelen voor?
Citaat: | Wat raar is dat je op internet leest dat je van verse gemberwortel geen smoothie kan maken want zou alleen maar vezel worden. Complete onzin, het is heerlijk gemberwortel met water in de blender. Combineer het graag met wortel en banaan of appel. Gember geeft een zalige prikkeling bij het drinken, beetje zoals bij alcohol, waar ik een onthouder van ben. | Als je bang bent voor een paar vezeltjes kun je het altijd nog zeven. Goed schillen, gewoon met een koffielepel, scheelt al een stuk en uiteraard moet je de houtachtige delen alleen maar gebruiken om er thee van te trekken of iets dergelijks. Ik vind gemberbier, ginger beer, niet te verwarren met ginger ale, lekker, pittig van smaak en zeker bruikbaar als alternatief voor alcoholische drankjes als je andere alcoholvrije drankjes te laf van smaak vindt. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 28 Jun 2025 18:43:49 Onderwerp: |
|
|
Kees, de binding van mijn amandelen zeg 250 gr in de blender en daarna aangemaakt met drie eetlepels rozenwater is voortreffelijk, je kunt daar alles mee vormen. De amandelen zijn met schil en haal ik bij appie, 5 euri voor een pond. Stellig zullen dit niet de beste kwaliteit amandelen zijn, maar -ben nu ook net weer bezig rolletjes te maken, ze zijn overheerlijk.
Een beetje vezel in je smoothie is best lekker inderdaad
Heb jij nog speciale combinaties voor de blender om een groente-fruitdrank mee samen te stellen die je mij aan zou raden? Of misschien nog andere ingrediënten om aan toe te voegen. Heb wel eens spirulina gedaan erbij maar die kleur die trek ik niet. Ook match wel eens als ingrediënt geprobeerd maar was ook vrij waardeloos
Kees had je dit filmpje van Freek en Hella de Jonge bij het maken/nuttigen van hun smoothie-ontbijt gezien laatst op tv (Ivo Niehe)?
Vanaf 3:40 https://npo.nl/start/serie/ivo-op-zaterdag/seizoen-4/ivo-even-op-zaterdag_16/afspelen |
|
Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 29 Jun 2025 00:35:02 Onderwerp: |
|
|
Klaas schreef: | Kees, de binding van mijn amandelen zeg 250 gr in de blender en daarna aangemaakt met drie eetlepels rozenwater is voortreffelijk, je kunt daar alles mee vormen. De amandelen zijn met schil en haal ik bij appie, 5 euri voor een pond. Stellig zullen dit niet de beste kwaliteit amandelen zijn, maar -ben nu ook net weer bezig rolletjes te maken, ze zijn overheerlijk. | Ik heb nu wat amandelen van de Hoogvliet (huismerk G'woon) in huis maar Spaanse hebben een relatief hoog oliegehalte waardoor ze prettiger zijn te verwerken en lekker smaken. De kunst is om er geen kledder van te maken en een wat grove korrelstructuur te bewaren. Pulseren werkt daar prima voor met de Nutribullet.
Ik ben niet zo'n smoothiefanaat maar ik experimenteer wel regelmatig met (Griekse/Turkse) yoghurt en fruit voor toetjes, die in de richting komen. Die uitzending met Hella en Freek heb ik toevallig grotendeels gezien. Beetje hilarisch vind ik hoe ze met hun gezondheid bezig zijn maar ze varen en voelen zich er wel bij. Ik heb al even een containertje creatine die ik wil gebruiken om shakes mee te maken. Populair bij sporters maar als oudere schijn je er ook baat bij te kunnen hebben. Omdat eiwitten zich moeilijk laten oplossen is een blender een heel prettig hulpmiddel om toch een glad resultaat te bereiken. Ik ga eens kijken of ik daar ook wat gember aan toe kan voegen voor de smaak en, wie weet is het nog gezond ook. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 1 Jul 2025 08:11:10 Onderwerp: |
|
|
Kees schreef: | Die uitzending met Hella en Freek heb ik toevallig grotendeels gezien. Beetje hilarisch vind ik hoe ze met hun gezondheid bezig zijn maar ze varen en voelen zich er wel bij. |
Freek leek toch wel met enige weemoed over zijn eieren met spek van vroeger te spreken Dit lijkt vooral een ding van Hella te zijn, maar ze houden het goed uit samen.
Zelf pureer ik elke dag een liter wortel, gember, banaan in de nutribullet, en dat gebruiken we dan over heel de dag. Is misschien niet helemaal het idee van een smoothie, wordt toch meer 1 glas mee bedoeld dacht ik. Je had een topic over het toenemend gebruik van Engels, zo'n woord als 'smoothie' vind ik afgrijselijk eerlijk gezegd. Maar ja, hoe moeten we het dan noemen, groente-fruitpulp-drank dat klinkt ook niet echt. |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|