doorstart 50plusser/ouderenforum
contact en uitwisseling
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Wolvenpopulatie

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 9 Sep 2024 10:24:12    Onderwerp: Wolvenpopulatie Reageren met citaat

Citaat:
De wolvenpopulatie in Nederland blijft voorlopig groeien. Waar er nu tien roedels in Nederland leven, kunnen dat er volgens onderzoekers tussen de 21 en 56 worden. Maar er is alleen plaats voor zoveel wolven als de mens met het dier leert samenleven.

https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5469582/deskundigen-toenemend-wolven-zorg-dat-dier-bang-blijft-voor-ons

Ik vraag me toch af hoe dit moet gaan verlopen in onsl kleine land als leefgebied voor de wolf.
Op de Utrechtse Heuvelrug b.v., daar zijn de afgelopen tijd enkele voorvallen met een wolf geweest. een poosje is een klein stukje bij Leusden tijdelijk afgezet voor het publiek na deze incidenten en dan gaat het nog maar om de weinige wolven met welpen die er nu leven.
Er komen door natuurlijke voortplanting steeds meer wolven bij en dus steeds meer roedels.

Hoe moet dat opgelost gaan worden, de wolven leven in natuurgebieden waar ook recreatie mogelijk is.

Ik ben er erg bang voor dat in de toekomst steeds meer natuurgebieden afgesloten zullen gaan wordenvoor het publiek hierdoor om de wolven een rustig leefgebied te geven, want we hebben in Nederland bijna geen afgesloten natuurgebieden. en de wolven populatie wordt groter, maar onze natuurgebieden niet.

Ik ben er b.v. wel voor om een nationaal park als de Hoge Veluwe helemaal af te sluiten voor gemotoriseerd verkeerd en fietsers (alle soorten) , dus enkel open voor wandelaars en dat zou naar mijn idee voor alle natuurgebieden de norm moeten worden.

Maar ik ben geen voorstander van het afsluiten van natuurgebieden voor mensen, ook mensen hebben natuurgebieden nodig voor rust en ontspanning (ik in elk geval wel).

Kwam net nog video tegen van Freek Fonk die zich uitspreekt over de wolf op de utrechtse Heuvelrug, ben het met hem eens.
https://www.telegraaf.nl/video/786926234/freek-vonk-spreekt-zich-uit-in-wolvendiscussie
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 9 Sep 2024 10:24:12    Onderwerp:

Terug naar boven
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2024 12:55:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
De wolf heeft in Europa momenteel nog een 'strikt beschermde' status, maar het plan is om deze status binnenkort bij te stellen naar 'beschermd'. 27 EU-landen hebben daar nu voor gestemd.

Nederland telt op dit moment elf wolvenroedels en twee solitaire wolven. Bij tien roedels is bevestigd dat er welpen zijn geboren. In totaal zijn er dit jaar minimaal 55 wolvenwelpen aangetoond. Dat blijkt uit de nieuwe voortgangsrapportage van BIJ12 over de activiteit van de wolf.

https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/artikel/5472523/wolf-beschermde-diersoort-verlagen-status-europa
https://www.bij12.nl/actueel/nederland-telt-op-dit-moment-elf-wolvenroedels/

Ik ben hier een voorstander van, ons land is qua natuur niet berekend op een steeds verdere uitbreiding van wolvenpopulaties.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Willemijn



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 25

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2024 15:12:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Maar hoe mooi is dit?

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/waar-de-wolf-actief-is-hoeft-de-mens-minder-te-jagen~b4debd12/



Waar de wolf actief is, hoeft de mens minder te jagen

Jagers krijgen hulp van de wolf. Die eet soorten die overlast geven, zoals herten en zwijnen. ‘De wolf neemt onze rol over als toppredator.’ Wilde dieren passen intussen hun gedrag aan en verstoppen zich vaker.
Jarenlang was boswachter Frank Theunissen (64) verantwoordelijk voor het afschot van edelherten, reeën en wilde zwijnen op de terreinen van Natuurmonumenten op de Zuidwest Veluwe. Van de Faunabeheereenheid Gelderland kreeg hij te horen welke aantallen wild er geschoten moesten worden om de stand af te romen. “Voor de ontwikkeling van jong bos en voor de verkeersveiligheid op de Veluwe is dat nodig. Nu neemt de wolf onze rol over als toppredator”, zegt hij.

Toen de wolf zich met een roedel vestigde in de Zuidwest Veluwe, besloot Natuurmonumenten het wildbeheer over te laten aan deze roofdieren. “Hoewel het nog te vroeg is om harde conclusies te trekken, lijkt het erop dat de wolven het wildbeheer in ons gebied aan kunnen”, stelt Theunissen, die bekend is van de goedbekeken wolvenfilmpjes op social media.

Selectief beheer
Gemeente Ede – naast Natuurmonumenten de grootste boseigenaar op de Zuidwest Veluwe – heeft zich aangesloten bij het beëindigen van de jacht. “Beheer wordt momenteel alleen uitgevoerd op wilde zwijnen”, zegt Victor Nuijten, wildbeheerder van Ede. “We minimaliseren wilde zwijnen in het bos dat grenst aan de bebouwde kom van Ede. Dat doen we voor de verkeersveiligheid en ter voorkoming van confrontaties tussen zwijnen, honden en recreanten.”

Ede heeft het bejagen van edelherten en reeën stopgezet sinds de wolf aanwezig is. “Mochten de aantallen weer stijgen, dan gaan we over tot selectief beheer”, licht Nuijten toe.

Wolf eet dieren liefst als ze nog klein zijn
Op de Veluwe leven naar schatting negentig wolven. In het wildbeheer nemen de roofdieren in toenemende mate de rol van jagers over, bevestigt wildexpert Gerrit-Jan Spek. In opdracht van de Faunabeheereenheid Gelderland en de Vereniging Wildbeheer Veluwe adviseert Spek jaarlijks hoeveel edelherten, wilde zwijnen, reeën en damherten er geschoten moeten worden om de wildstand op de Veluwe in de hand te houden.

“Jagers krijgen hulp van de wolf, maar het is niet zo dat de wolf de jager kan vervangen. Aanvullend beheer blijft nodig voor een gezonde wildstand”, benadrukt Spek. Hij verwijst naar internationaal wetenschappelijk onderzoek, waaruit blijkt dat de wolf alleen in staat is tot balans in wildbeheer als het dier hulp krijgt van de beer en de lynx. “Reeën zijn bijvoorbeeld te slim voor wolven. Lynxen kunnen de ree wel aan.”

De wolvenpredatie is dit jaar voor het eerst verwerkt in de afschotcijfers voor de gehele Veluwe. Spek: “De wolf vreet 5 tot 45 procent van de kalveren van edelherten op, dat wisselt sterk per gebied. Daarmee helpt de wolf de jager.” Ook vangen wolven een derde van de biggen van wilde zwijnen, zo’n 1000 tot 1500 biggen per jaar.

In totaal moet de stand dit jaar met 1850 edelherten en 3400 everzwijnen worden verminderd door zowel jagers als wolven. “Wolven, jagers en terreinbeheerders hebben een gemeenschappelijk doel, namelijk de balans herstellen tussen planten en planteneters, zodat alle inheemse bomen en planten weer kunnen thuiskomen op de Veluwe.”

Moederinstinct
Alle Veluwse wildbeheerders zien dat het gedrag van edelherten en wilde zwijnen drastisch is veranderd door de komst van de wolf. “Edelherten zijn veel alerter en de zichtbaarheid voor het publiek is veel minder. De roedels in het bos zijn kleiner en meer verspreid”, signaleert Nuijten van de gemeente Ede. Omdat herten wat meer heen en weer bewegen in de bossen, krijgen jonge bomen meer kans om groot te groeien. “Het gedrag van grofwild is dynamischer geworden. Ze wisselen vaker van plek en dat is goed voor de verjonging van het bos.”

Edelherten hebben een opmerkelijke tactiek gevonden om hun jongen beter te beschermen tegen de wolf. “Het moederinstinct weet dat pasgeboren dieren het kwetsbaarst zijn voor wolven”, zegt boswachter Theunissen. “Kalveren worden na hun geboorte maandenlang apart gehouden van de groep en verstopt in het bos of op de heide. Pas na de bronst zien we kalveren verschijnen in de roedels.”

Minder bronst-toerisme
Bij wilde zwijnen zijn de leefgroepen juist groter geworden sinds de wolf rondstruint, vertelt wildexpert Spek. “Hoe groter de rottes (de troepen zwijnen), hoe beter ze zich kunnen verdedigen tegen roedels wolven.”

De wolf zorgt voor nog een opmerkelijke verandering: Het burlen van edelherten op vaste plaatsen komt bijna niet meer voor. Het bronst-toerisme in de herfst verliest daarmee flink wat inkomsten, erkent Teunissen. “Zo’n hert kan zich niet meer permitteren om lang op een vaste plek te staat burlen. Dan is het kostje snel gekocht voor een wolf. Dus de klassieke hertenbronst op vaste bronstplaatsen zul je minder zien nu de wolf rondstruint.”



De wolf zorgt er dus voor dat het wild- en natuurbeheer weer meer door de natuur zelf wordt gedaan. Ik vind dat een goede gang van zaken,mooi om te lezen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2024 16:16:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja ,dat is mooi nieuws dat wolven de populatie van andere dieren in Nederland helpen in toom houden.

Het probleem met wolven is echter dat het dier hier geen natuurlijke vijanden heeft, uitgezonder de mens.
Dus wie houdt dan de wolven populatie op peil als dat niet op een natuurlijke manier kan, zal toch de mens moeten doen.
De wolvenpopulatie kan zich hier in Nederland echt niet ongestoord blijven voortplanten, dan komen er simpelweg te veel roedels.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Virgo



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 10

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2024 16:32:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Informatief artikel Willemijn.
Zelf zat ik meer op de lijn om vast te stellen wat het maximale aantal wolven kan zijn in stadspark Nederland en dan elk jaar de boventallige dieren af te schieten. Maar misschien is dat niet elk jaar nodig en niet de beste aanpak.
Ik vind het een goed idee dat Europa de status van ´strikt beschermd´ verlaagt naar ´beschermd´.
Woven houden zich niet aan landsgrenzen. Noord-West Europa moet in overleg beleid maken over aantallen wolven en het reguleren ervan.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Willemijn



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 25

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2024 16:48:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Virgo schreef:
Informatief artikel Willemijn.
Zelf zat ik meer op de lijn om vast te stellen wat het maximale aantal wolven kan zijn in stadspark Nederland en dan elk jaar de boventallige dieren af te schieten. Maar misschien is dat niet elk jaar nodig en niet de beste aanpak.
Ik vind het een goed idee dat Europa de status van ´strikt beschermd´ verlaagt naar ´beschermd´.
Woven houden zich niet aan landsgrenzen. Noord-West Europa moet in overleg beleid maken over aantallen wolven en het reguleren ervan.


Mogelijk zal enig ingrijpen nodig zijn in de toekomst, maar het voedselaanbod kan ook bepalend zijn. De wolf jaagt het liefst op grote hoefdieren, die niet al te sterk zijn, zwak of ziek dus. Het is belangrijk om gedomesticeerde dieren goed te beschermen, want dat is natuurlijk luilekkerland voor de wolf, maar dan kunnen hoefdieren en wolven prima naast elkaar bestaan. In Duitsland is de hoefdierenpopulatie gestegen en de wolvenpopulatie ook, dat gaat prima samen.Doen ze ook al miljoenen jaren. Binnen niet al te lange tijd zal de lynx ook in ons land komen is de verwachting en die vreet ook wolvenwelpen, een natuurijke vijand dus.
Het grootste gevaar is als we de natuurlijke schuwheid die de wolf van mensen heeft verstoren. De wolf lokken en voeren is het stomste wat je kunt doen.
Ik vraag me af wat de werkelijke overlast is die we van de wolf hebben.Volgens mij gaat het vooral om het doden van schapen en ander vee.Dan moet je dat beschermen met deugdelijke hekken of de inzet van speciale honden, zoals ze in Zuid-Europa ook doen. Als dat vee is beschermd wat is dan nog het bezwaar?
Ik denk dat alle bangmakerij vooral uit de boerenlobby komt. Want die door wolven gedode schapen worden breed uitgelicht, maar de circa 700.000 schapen die jaarlijks door de mens worden gedood...hoor je weinig over, toch?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2024 16:58:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Nu is het allemaal naar mijn idee nog wel te overzien, maar niet als de wolvenpopulatie zich gaat uitbreiden.

Wat is dan nog het gevaar vraag je?
De mens uiteraard, ons natuurpark zoals Virgo zo mooi omschrijft wordt ook gebruikt als recreatie.
De wolf, zeker als de aantallen groter worden behoort schuw te blijven voor de mens, maar dat gaat niet werken naar mijn idee, hoe meer wolven, hoe groter het natuur gebied dat ze nodig hebben en dat gaat knellen naar mijn idee.

Ik hoop tenminste niet dat alle natuurgebiedenin toekomst afgezet moet gaan worden voor de wolven en voor de mens verboden gebied worden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Willemijn



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 25

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2024 17:04:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Nu is het allemaal naar mijn idee nog wel te overzien, maar niet als de wolvenpopulatie zich gaat uitbreiden.

Wat is dan nog het gevaar vraag je?
De mens uiteraard, ons natuurpark zoals Virgo zo mooi omschrijft wordt ook gebruikt als recreatie.
De wolf, zeker als de aantallen groter worden behoort schuw te blijven voor de mens, maar dat gaat niet werken naar mijn idee, hoe meer wolven, hoe groter het natuur gebied dat ze nodig hebben en dat gaat knellen naar mijn idee.

Ik hoop tenminste niet dat alle natuurgebiedenin toekomst afgezet moet gaan worden voor de wolven en voor de mens verboden gebied worden.


Ik zie dat echt anders.Ik zie dit echt als horrorverhalen die dwars ingaan tegen alle wetenschap en wordt aangestuurd vanuit voornamelijk de boeren:

Filosofen als Eva Meijer stellen dat de wolf in de loop van de middeleeuwen opeens een concurrent werd van de boeren en daarmee een nieuwe beeldvorming ontstond met de bijbehorende fabels en sprookjes. Inderdaad heerst er ook vandaag de dag onder boeren een atavistische haat jegens andere concurrerende dieren dan de mens en gaf de religie hun een uitgebreide legitimatie daarvoor. Maar net als de vissers die aalscholvers haten, terwijl deze vogels heel andere vissen blijken te eten dan hun beoogde vangst, blijven de boeren blind voor wetenschappelijke informatie die hun onwelkom is. Negeren wetenschappelijke onderzoeken en shoppen een beetje vanuit een parmantige ignorantie op het internet naar informatie die hun uitkomt. Nepverhalen versus wetenschap. Grutto’s en andere weidevogels worden niet bedreigd door landbouwgif of gebrek aan voedsel vanwege de monocultuur van raaigras en het verwijderen van houtwallen. Natuurlijk niet, het zijn de vossen die hun eieren opeten en de - beschermde - roofvogels die de kuikens verorberen. Vergeet ook niet de raaf, net als de wolf door jagers uitgeroeid, maar sinds 1936 door die vermaledijde natuurbeschermers weer uitgezet.


Dat dus. En als de angst voor aanvallen op de mens leidend wordt, laten we dan beginnen met het afschieten van alle honden, want daar worden 150.000 mensen per jaar door gebeten.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2024 17:11:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb heb het niet over de aanvallen van wolven op vee.

Ik heb het over het leefgebied van de wolf, hoe meer wolvenroedels hoe groter dit gebied moet worden.

Afgelopen tijd was er 1 wolf hier in de regio bij Leusden die voor incidenten zorgde, hiervoor is den Treek, een bosgebied bij Leusden zelf even verboden gebied geweest voor iedereen.
En dan hebben we het dus over 1 wolf.....................

Hoe gaat dat als er zich meer wolvenroedels in natuurgebieden nestelen, zo groot is Nederland qua natuurgebieden niet.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Willemijn



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 25

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2024 17:19:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Ik heb heb het niet over de aanvallen van wolven op vee.

Ik heb het over het leefgebied van de wolf, hoe meer wolvenroedels hoe groter dit gebied moet worden.

Afgelopen tijd was er 1 wolf hier in de regio bij Leusden die voor incidenten zorgde, hiervoor is den Treek, een bosgebied bij Leusden zelf even verboden gebied geweest voor iedereen.
En dan hebben we het dus over 1 wolf.....................

Hoe gaat dat als er zich meer wolvenroedels in natuurgebieden nestelen, zo groot is Nederland qua natuurgebieden niet.


Ik denk dat het omgekeerd werkt. Als er te weinig leefruimte is voor de wolf neemt de populatie vanzelf af. Dat is een natuurlijk proces, tenzij we natuurlijk in het stadspark voer voor hem gaan neerleggen. Ik vrees echt dat we bang gemaakt worden door de boerenlobby. Ik ben er nog niet van overtuigd dat er in Nederland geen plaats is voor de wolf en ik juich het idee dat de lynx er ook aan gaat komen alleen maar toe. Het is zoveel beter voor de natuur en uiteindelijk dus ook voor ons.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2024 17:26:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Willemijn schreef:

Ik ben er nog niet van overtuigd dat er in Nederland geen plaats is voor de wolf en ik juich het idee dat de lynx er ook aan gaat komen alleen maar toe. Het is zoveel beter voor de natuur en uiteindelijk dus ook voor ons.



Ik ben niet tegen de wolf en ook niet tegend lynx, maar wel voor regulatie, dus het onder controle houden van het aantal.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Willemijn



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 25

BerichtGeplaatst: 26 Sep 2024 17:49:16    Onderwerp: Reageren met citaat

[quote="Dagmar57"][quote="Willemijn"]
Ik ben er nog niet van overtuigd dat er in Nederland geen plaats is voor de wolf en ik juich het idee dat de lynx er ook aan gaat komen alleen maar toe. Het is zoveel beter voor de natuur en uiteindelijk dus ook voor ons.[/quote]


Ik ben niet tegen de wolf en ook niet tegend lynx, maar wel voor regulatie, dus het onder controle houden van het aantal.[/quote]

Dat begrijp ik wel en controle is prima. Maar ik vraag me wel af wie precies gaat bepalen wanneer het punt van overlast is bereikt. Waaraan meet je dat af? En ik ben dus bang dat de agrarische sector dat gaat bepalen, zoals ze dat al met zoveel natuur heeft gedaan. Ik vertrouw al die horrorverhalen gewoon niet. Van der Plas had het een aantal jaren geleden al over wolven die onze kinderen zouden gaan aanvallen,duh...waarom zou juist zij dat zeggen?
Even aanvullend: ik lees een artikel waarin staat dat boeren die subsidie aanvragen voor een wolfwerend hek bedreigd worden door andere boeren, omdat zij niet willen dat het vee beschermd wordt, maar dat de wolf weg moet. Je eigen visie doordrammen dus, desnoods met geweld. Ook zijn er boeren die liever de schade van een dood dier claimen dan hun vee beschermen. Dat levert meer op. Zolang er dat soort praktijken zijn ben ik niet overtuigd van de noodzaak tot het afschieten van wolven. Ik vind dat niet de boeren, maar de wetenschap leidend moet zijn. Als die overtuigend bewijst dat afschot noodzakelijk is, dan kan ik daar wel in meegaan.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.