50plusser/ouderenforum doorstart
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Geluid (of beeld) zonder betekenis

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Hoofdzaken
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Klaas

BerichtGeplaatst: 4 Jul 2025 08:47:45    Onderwerp: Geluid (of beeld) zonder betekenis Reageren met citaat

Heb je wel eens geprobeerd te luisteren naar een gesprek op een wijze dat je enkel de klanken ervan opnam. zonder de betekenis van al die woorden tot je toe te laten. Of, dat je naar een voorwerp in je omgeving kijkt, idem dito, zonder betekenis(-sen) zoals bv waar het voor dient. Vanmorgen bij een fontein, vroeg ik me af of ik het kletterende water kon terugbrengen tot puur, enkel maar geluid, klank. Zonder enige associatie met 'water'. Lukte me -ook al- niet, maar dit zijn best leuke dingen om uit te proberen...

Anderzijds: geluid (of beeld) waar we geen betekenis bij kunnen plaatsen jaagt naarmate we er geen betekenis aan kunnen verbinden geweldige angst aan

Zomaar een raar invalletje van vanmorgen
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 4 Jul 2025 08:47:45    Onderwerp:

Terug naar boven
Greet.W

BerichtGeplaatst: 4 Jul 2025 16:42:18    Onderwerp: Re: Geluid (of beeld) zonder betekenis Reageren met citaat

[quote="Klaas"]Heb je wel eens geprobeerd te luisteren naar een gesprek op een wijze dat je enkel de klanken ervan opnam. zonder de betekenis van al die woorden tot je toe te laten. Als ik buiten om mijn balkon zit en er zitten mensen bijv 3 verdiepingen lager ook op het balkon te praten dan hoor ik wel hun stemmen maar de woorden versta ik niet . De toonhoogtes zijn dan wel goed te volgen . In een groot gezelschap , als er veel geroezemoes is zal het waarschijnlijk wel lukken om enkel de klanken tot me te nemen zonder de betekenis van de woorden toe te laten. Of, dat je naar een voorwerp in je omgeving kijkt, idem dito, zonder betekenis(-sen) zoals bv waar het voor dient. Vanmorgen bij een fontein, vroeg ik me af of ik het kletterende water kon terugbrengen tot puur, enkel maar geluid, klank. Zonder enige associatie met 'water'. Lukte me -ook al- niet, maar dit zijn best leuke dingen om uit te proberen... ik vermoed dat als je de fontein niet had gezien maar het kletterende water als geluid had gehoord in bijv een muziek stuk dat het je dan wel gelukt was dat je het kletterende water terug kon brengen tot enkel maar geluid .

Anderzijds: geluid (of beeld) waar we geen betekenis bij kunnen plaatsen jaagt naarmate we er geen betekenis aan kunnen verbinden geweldige angst aan. Angst heb ik dan wel bij geluid niet bij beelden , bij beelden wel een tijdje gehad maar dat was een nawee van de IC opname.

Zomaar een raar invalletje van vanmorgen

Ga zo door met rare invalletjes Smile is wel interessant .
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 5 Jul 2025 11:18:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Met muziek heb je me te pakken Greet, maar daar wilde ik ook eigenlijk naartoe, dat muziek zo'n bijzondere uitzondering vormt omdat muziekklanken niets representeren, dus de luisteraar houdt zich daar dan ook helemaal niet mee bezig.

Maar, lukt het jou naar stemmen die je goed kunt horen, zo te luisteren dat je enkel de klanken binnen laat komen zonder de betekenis van de woorden daarbij mee te nemen? Dat je dus naar die stemmen die klanken vormen van woordbetekenissen enkel de klank verneemt?

Wanneer geluid geroezemoes wordt, heb je toch te maken met de betekenis: 'geroezemoes', mensen die met elkaar praten. Je neemt dus niet zomaar 'sec' klank waar, maar kent heel goed de duiding ervan.

Wanneer ik een geluid verneem dat ik op geen enkele manier plaatsen kan (gebeurde laatst met mijn earbuds toen ik die onbewust tegen mekaar hield) dan alarmeert mij dat. Dat kan met gepiep zijn, met gesis, met zacht gerommel, met een zoemtoon, elk type geluid dat ik niet plaatsen kan dat alarmeert me in meer of mindere mate. Als iets van heel erg grote afstand komt dan natuurlijk minder.
En wanneer ik stemmen niet als stemmen zou herkennen, zou ik heel goed mijn best doen dichterbij te komen of beter te luisteren totdat ik dat geluid wel herkennen, elk type geluid wil een mens kunnen identificeren, en het omgekeerde is niet mogelijk, een geluid van zijn identiteit ontdoen.

Herman van Veen had in een van zijn eerste show een voorbeeldje waarbij dat volgens hem best kon lukken: honderd keer kurk achter mekaar zeggen. De honderdste keer denk je niet meer aan kurk maar hoor je alleen de klank, dat zal wel. Philip Glass gebruikt de menselijke stem zo in zijn opera's, je hoort lettergrepen en verbindt die als luisteraar nauwelijks nog aan woorden.

Zo kom je al gauw in de buurt van muziek, daarin kan de klank zo op de voorgrond staan dat betekenis er nauwelijks iets toe doet, ook wanneer de menselijke stem die muziek voortbrengt, neem bv gregoriaanse gezangen. Maar het blijft denk ik voor ons mensen (onwillekeurig) van belang te weten of we een hobo horen, een viool, een ratelaar, een synthesizer of noem maar op maar dat je toch besef draagt van de veroorzaker van het geluid dat je verneemt.

Ach echt gezeur hoor dit, totaal onbelangrijk ook voor mijzelf, eigenlijk geen enkele reden hier zo wijdlopig op voort te borduren, maar misschien kun jij er nog weer een draai aan geven Greet zodat het misschien wel weer zinnig wordt.
Wanneer we buiten bewustzijn zijn geweest dan zullen die eerste zwakke gewaarwordingen van de wereld wel heel wonderlijk zijn. Zelf gelukkig nooit meegemaakt.
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 5 Jul 2025 15:45:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Om je vraag te beantwoorden Klaas. Ooit gelezen , wel een dik uur, terwijl mijn vriendin met haar familie Farsi aan het praten was. Ik verstond er nul maar dan ook nul van. Dat was een bijzondere ervaring en ik heb er een tijd met plezier naar geluisterd want je hoort mensen praten, soms emotioneel, dan weer heel rustig, zonder dat je ook maar een woord of letter begrijpt. Ik vond het een bijzondere ervaring en het hoorde prettig aan in het gehoor.

Muziek speelt veel meer op het gemoed. Je vindt het mooi (of lelijk) , je wordt er blij van (majeur) of triest (mineur). Het kan enkel instrumentaal zijn. De een houdt van rok music de ander van klassiek of pop of folk. Er zijn zoveel stijlen.

Veel Fransen liedjes (popsongs) die hebben ongelooflijk tekst die in zo'n liedje gepropt worden. Dat is heel bizar.
Terwijl de Engelsen muziek maken met vaak een beetje tekst ter versterking van de muziek. Daarom zijn er wereldwijd , denk ik, zoveel bekende Engelse hits. Als een hit in het Frans is, dan volgt het vrijwel altijd de Engelsen. Dus vooral muziek en de tekst staat in dienst van de muziek.

Dit gesprek hadden wij donderdagavond met ons koor (meertalig) toen we samen onze afsluitavond hadden met eten en karaoke. Dat verschil in liedjes was heel erg duidelijk waardoor we er ook over spraken met elkaar.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Hoofdzaken Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: