Ondertussen raast de Russische opmars in Oekraïne door. Recente Russische veroveringen in Loehansk, Donetsk en Dnipropetrovsk hebben ertoe geleid dat Rusland ongeveer een vijfde van het Oekraïense grondgebied bezet. Er zijn geen tekenen dat Poetin de intensiteit van de luchtaanvallen, zoals die van afgelopen zondag, een halt toe roept. 'Poetin lacht hier natuurlijk enorm om. Want hij ziet weer een stukje verzwakking van de Oekraïense positie. Europa gaat dat gat niet opvullen.
Er zijn nu kritische tekorten. En we weten allemaal dat slechts 6 procent van de NAVO-luchtverdediging op dit moment operationeel is.
Toch blijft de vraag of de Europese Unie (EU) in de praktijk zal slagen om haar militaire afhankelijkheid van de Verenigde Staten te verkleinen. Er zijn verschillende initiatieven gestart om wapenfabrieken neer te zetten, waaronder een Patriot-fabriek in Zuid-Duitsland. De ambitie is om binnen een aantal jaar de Europese wapenproductie drastisch te verhogen. 'Maar dat duurt nog wel twee jaar voordat die operationeel zijn en die raketten van de band rollen', zegt Bolder. 'En in die twee jaar, als Trump niet over de brug komt, dan vallen er heel veel Oekraïense doden.'
Dat ziet er heel slecht uit voor Oekraine, Amerika levert niet en Europa heeft nu niet genoeg wapens om dit te vervangen als landen dat al zouden willen.
En juist nu terwijl Rusland de aanvallen intensiviteert en met dit nieuws nog meer zal gaan escaleren.
Hoe moet hier ooit nog een vredseproces voor op gang komen, het lijkt onmogelijk, dit gaat nog veel meer mensenlevens kosten.
De wereld staat erbij en laat Zelensky en de Oekrainse bevolking in de steek, zoals bij zoveel conflicten momenteel in de wereld.
AIVD en MIVD: Rusland voert inzet chemische wapens in Oekraïne op
De AIVD en de MIVD concluderen samen met de Duitse inlichtingendienst BND dat Rusland steeds meer chemische wapens inzet in Oekraïne.
"Steeds vaker zet Rusland tegen Oekraïne een breed scala aan chemische wapens in, waarbij ze niet schuwen om sterkere stoffen zoals chloorpicrine te gebruiken", zeggen ze in een verklaring. Die stof is bij hoge concentraties in afgesloten ruimten dodelijk. "Dit is een nog grovere schending van het Verdrag Chemische Wapens, dat de inzet van deze verstikkende stof onder alle omstandigheden verbiedt." (ANP)
03:31
Oekraïne: Russische aanval met recordaantal van 539 drones
Poetin gaat Netanyahu achterna, 'ze maken me toch niets, de VN niet, de NATO niet, en Trump zal het worst wezen (zo niet erg goed uitkomen want dit kan hem alleen maar helpen een zo voordelig mogelijke handelsovereenkomst met de EU te sluiten waarbij hij weer loze beloftes en toezeggingen kan doen)
Geplaatst: 4 Jul 2025 12:48:59 Onderwerp:
Dat Europa niets doet is niet helemaal waar. Gisteren zag ik twee gekleurde lijstjes met het eerste waarin de USA het meeste gaven aan Oekraïne en een beetje deed Europa en het tweede waarin Europa vrijwel helemaal het overgenomen heeft van de USA en de VS het klein streepje heeft dat eerst van Europa was.
Nederland doet erg veel en de Scandinavische landen proberen ook in dat gat te springen. Duitsland heeft al aardig opgeschroefd en Estland , Letland en Polen doen ook goed mee.
Het probleem is dat die verdediging schilden in de VS gemaakt worden en niet in Europa. Dus Trump heeft Oekraïne in de tang en zet Europa buitenspel want wij kunnen dit echt niet met onmiddellijke ingang opvangen. Ook Frankrijk en de Uk niet en Duitsland begint net zijn oorlogsindustrie op te starten.
Dus er is een groot probleem want Rusland heeft de aanvallen enorm opgeschroefd. Oekraïne zal niet buigen voor rusland (ze hebben totaal geen keuze) maar wellicht wel barsten. En dat doet pijn , maakt heel boos en geeft veel verdriet.
De Oekraïners zijn er laconieker onder en gelaten daar ze weinig verwachten van deze Amerikaanse president.
Enfin, een positief micro nieuwtje. Yullia is net op vakantie geweest met haar gezinnetje in Slovenië en ze hebben genoten. Even hebben ze goed bij kunnen slapen want in haar woonplaats wordt ook al een tijdje enorm gebombardeerd dus er is van slapen weinig sprake. Naar omstandigheden maakt iedereen het goed.
Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 402 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
Geplaatst: 4 Jul 2025 14:29:45 Onderwerp:
Die oorlog zit muurvast. De druk van de Russen is de afgelopen tijd sterker geworden maar dat heeft vooral als resultaat dat er meer (burger)slachtoffers vallen en meer vernield wordt. Veel meer resultaat dan een paar km grondwinst zie ik niet gebeuren. Als ik me een beetje inleef in de modale Oekraïner dan zou ik hoogstwaarschijnlijk ook het motto 'liever dood dan slaaf' huldigen, want ik geloof er geen barst van dat het leven in Oekraïne beter wordt onder Russische heerschappij. Eerder slechter dan het nu is, veel slechter zelfs. In feite helpt er maar één ding: ervoor zorgen dat Rusland zsm alle bezette gebieden uitgegooid wordt. Misschien lukt dat door veel meer wapensteun dan nu gegeven wordt maar Poetin zal hoe dan ook op de knieën moeten worden gedwongen. Ik ben bang dat dat niet lukt zonder daadwerkelijk militair ingrijpen van, zeg maar de NAVO. Als iemand een andere mogelijkheid ziet dan hou ik me aanbevolen. Zelfs een machtswisseling, exit Poetin om wat voor reden dan ook mee, vind ik twijfelachtig omdat de meeste Russen geloven in de juistheid van het gevolgde beleid, zelfs al zijn ze niet bijster enthousiast over hun dictator.
Dat Europa niets doet is niet helemaal waar. Gisteren zag ik twee gekleurde lijstjes met het eerste waarin de USA het meeste gaven aan Oekraïne en een beetje deed Europa en het tweede waarin Europa vrijwel helemaal het overgenomen heeft van de USA en de VS het klein streepje heeft dat eerst van Europa was.
Nederland doet erg veel en de Scandinavische landen proberen ook in dat gat te springen. Duitsland heeft al aardig opgeschroefd en Estland , Letland en Polen doen ook goed mee.
Het probleem is dat die verdediging schilden in de VS gemaakt worden en niet in Europa. Dus Trump heeft Oekraïne in de tang en zet Europa buitenspel want wij kunnen dit echt niet met onmiddellijke ingang opvangen. Ook Frankrijk en de Uk niet en Duitsland begint net zijn oorlogsindustrie op te starten.
Dat is me bekend Pien , wat ik bedoel is dat Rusland steeds een stapje verder kan gaan met zijn tegen alle regels en verdragen indruisend oorlogsgeweld en -middelen zonder dat iets of iemand in zal grijpen (in ieder geval zo lang dat tot Oekraïne beperkt blijft)
ander voorbeeldje nog, tav de zogenaamde sancties, is dat Poetin doodgemoedereerd zijn schaduwvloot olietankers laat begeleiden door oorlogsschepen, voor het geval iemand het toch in zijn hoofd zou halen deze olietankers te controleren op papieren
Geplaatst: 4 Jul 2025 19:54:26 Onderwerp:
Kees schreef:
Die oorlog zit muurvast. De druk van de Russen is de afgelopen tijd sterker geworden maar dat heeft vooral als resultaat dat er meer (burger)slachtoffers vallen en meer vernield wordt. Veel meer resultaat dan een paar km grondwinst zie ik niet gebeuren. Als ik me een beetje inleef in de modale Oekraïner dan zou ik hoogstwaarschijnlijk ook het motto 'liever dood dan slaaf' huldigen, want ik geloof er geen barst van dat het leven in Oekraïne beter wordt onder Russische heerschappij. Eerder slechter dan het nu is, veel slechter zelfs. In feite helpt er maar één ding: ervoor zorgen dat Rusland zsm alle bezette gebieden uitgegooid wordt. Misschien lukt dat door veel meer wapensteun dan nu gegeven wordt maar Poetin zal hoe dan ook op de knieën moeten worden gedwongen. Ik ben bang dat dat niet lukt zonder daadwerkelijk militair ingrijpen van, zeg maar de NAVO. Als iemand een andere mogelijkheid ziet dan hou ik me aanbevolen. Zelfs een machtswisseling, exit Poetin om wat voor reden dan ook mee, vind ik twijfelachtig omdat de meeste Russen geloven in de juistheid van het gevolgde beleid, zelfs al zijn ze niet bijster enthousiast over hun dictator.
Deze haal ik er even uit en eigenlijk kan ik de post van Klaas ook copiËren. Dit artikel kwam ik nl zonet tegen en dat verklaard heel erg veel over hetgene nu gebeurt
Heel zorgelijk nieuws. Wang, China, heeft in een openhartig gesprek met een delegatie van de EU gezegd dat China het zich niet kan veroorloven dat Rusland verliest. Want deze oorlog behartigt indirect ook de belangen van China. Zolang het westen haar belangen en ogen gericht heeft op het behoud van Oekraïne kan China zonder dat alle ogen op haar gericht zijn, stilletjes doorgaan met haar belangen veilig stellen in Taiwan.
Dat is de de reden dat China onverminderd Rusland zal blijven steunen en dus gestopt is met de steun nu aan Oekraïne want een verzwakt Rusland kan een vacuüm geven dat slecht is voor China.
De delegatie was verbaasd over de openhartigheid
Chinese minister tegen EU-ambtgenoot: “China kan zich geen Russische nederlaag in Oekraïne veroorloven” | Oorlog Oekraïne en Rusland | hln.be https://share.google/sE2d1kjq4cwxvUgys
Rusland lijkt zich strategisch voor te bereiden op een mogelijke aanval richting Letland door middel van het opbouwen van een diepe strategische reserve in het noordwesten van het land. Daarvoor zet het nieuwe gemotoriseerde geweerdivisies en geavanceerde Noord-Koreaanse artilleriesystemen in. Dat zegt Hlib Parfonov van The Jamestown Foundation.
Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 402 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
Geplaatst: 5 Jul 2025 13:26:00 Onderwerp:
Pien schreef:
Chinese minister tegen EU-ambtgenoot: “China kan zich geen Russische nederlaag in Oekraïne veroorloven” | Oorlog Oekraïne en Rusland | hln.be https://share.google/sE2d1kjq4cwxvUgys
Dat is de clou. China heeft er alle belang bij dat Rusland zijn zin krijgt omdat het anders de aanspraken op Taiwan wel kan vergeten. En toegeven zal veel meer repercussies hebben voor de hele wereld want er zijn veel meer vergelijkbare situaties. Neem alleen Iraël maar met de aanspraken op de Palestijnse gebieden. Er is in 2014 een grote fout gemaakt toen Rusland de Krim bezette en het schiereiland niet veel later tot Russisch grondgebied verklaarde, door toen niet krachtdadig in te grijpen. Die situatie is heel goed vergelijkbaar met het toegeven aan wat Duitsland in 1938 flikte met Oostenrijk en Sudetenland, waardoor Hitler overtuigd werd dat hij veel verder kon gaan. Exact hetzelfde geldt voor Poetin, die het er ook niet bij liet. Het komt er gewoon op neer dat het principe 'dat nooit meer' van de VN vlak na WO2 met voeten getreden wordt door een aantal landen, warbij nu ook de VS naar hartelust mee gaat doen met aanspraken op Groenland en Canada. Ik hoorde vanmorgen op de radio (van Wijk/Boekestijn) dat de Veilghiedsraad in feite totaal niet meer functioneert. Dat is natuurlijk niet van vandaag of gisteren maar het is wel een zeer ernstige zaak waarvan ik me afvraag of die wel terug te schroeven is.
Laten we maar vaststellen dat de wereldvrede meer in gevaar is dan na WO2 het geval is geweest. Van de VN hoeven we niet veel te verwachten. Van de EU en de NAVO moeten we het hebben om nog iets van vvrde en veiligheid te waarborgen. Dan maar de strooppot hanteren om Trump binnenboord te houden, hoewel we ook heel duidelijk naar hem moeten zijn dat er (letterlijk!) grenzen zijn om niet op dezelfde manier de fout in te gaan als met Hitler en Poetin. En ondertussen als Europa, evt. met Canada erbij, aan de slag om ons ook zonder de VS te kunnen redden. Wat mij betreft mag het mandaat van de EU wat ruimer om ook op defensiegebied meer samen te werken. Dat hoeft samenwerking binnen de NAVO niet uit te sluiten.
Geplaatst: 5 Jul 2025 15:36:03 Onderwerp:
Even gequoot van ander forum en daar zit de zelfde post in als die Dagmar deed met daarbij iets meer als het gaat om de economie van Rusland en het indienen van een motie door verschillende senatoren als het gaat om verdediging en steun Oekraïne. Belangrijk genoeg om te kopiëren vind ik
B schreef:
Loekasjenko dreigt Polen, Litouwen, Letland en Estland opnieuw met oorlog.
Hij zegt dat deze landen allemaal door Rusland en Wit-Rusland geannexeerd kunnen worden als ze “de agressieve plannen van het Westen blijven dienen”.
https://x.com/visegrad24/status/1941177922058060026
Aan de andere kant kampt Rusland met serieuze economische problemen en begint steeds meer moeite te krijgen de oorlogseconomie vol te houden.
eerder deze week bekendmaken dat het Kremlin vanaf 2026 minder geld uittrekt voor de oorlog. Steeds meer prominente Russen maken zich dan ook zorgen over de gammele Russische economie.
„We staan op het punt in een recessie te belanden”, meldde Maxim Reshetnikov, de Russische minister van Economische Zaken, onlangs tijdens een paneldiscussie in Sint Petersburg. En de baas van de Russische centrale bank Elvira Nabiullina waarschuwde dat de economie „voor een noodzakelijke afkoeling” staat.
Donkere wolken dus boven de Russische economie. Dat besef is ook doorgedrongen bij Russische bankiers, die steeds ongeruster worden over het groeiende aantal slechte leningen dat ze op de balans hebben staan. Om de gierende inflatie nog een beetje te beteugelen, is de rente in Rusland hoog (20 procent).
Steeds meer bedrijven kunnen die torenhoge rente op hun leningen niet meer opbrengen. Dertien van de 78 grootste Russische ondernemingen rapporteerden vorig jaar hun schulden niet meer te kunnen betalen, meer dan een verdubbeling ten opzichte van het voorgaande jaar.
Door de kosten van de oorlog buiten de boeken te houden, kan Poetin mooi weer spelen. Op papier slokt de strijd in Oekraïne ’slechts’ een ruime zes procent van het nationale inkomen op. De werkelijke kosten liggen volgens de Amerikaanse Rusland-expert Craig Kennedy minstens op het dubbele en misschien wel op twintig procent van het nationaal inkomen.
Artikel in de Telegraaf. https://www.telegraaf.nl/buitenland/bankroet-dreigt-voor-poetins-oorlogsindustrie-russische-bankiers-vrezen-ernstige-financiele-crisis/75128314.html
Dat is de clou. China heeft er alle belang bij dat Rusland zijn zin krijgt omdat het anders de aanspraken op Taiwan wel kan vergeten.
Uit een interview met Rutte gister of eergister
Citaat:
"Als Xi Jinping Taiwan zou aanvallen, zou hij eerst zijn zeer junior partner in dit alles, Vladimir Vladimirovich Poetin, bellen, die in Moskou woont, en hem vertellen: 'Hé, ik ga dit doen, en ik heb jou nodig om ze in Europa bezig te houden door NAVO-grondgebied aan te vallen'", legde hij uit.
Rutte beschouwt dit scenario als een van de meest waarschijnlijke in de toekomst. Hij identificeerde twee maatregelen die nodig zijn om de Russen en Chinezen af te schrikken. De eerste is om het vooruitzicht van een aanval op de NAVO zo suïcidaal te maken voor het Kremlin dat het er nooit mee zou instemmen.
"En ten tweede, samenwerking met de Indo-Pacific – iets wat president Trump sterk promoot. Omdat we zo nauw met elkaar verbonden zijn, werken we samen aan de defensie-industrie en innovatie tussen de NAVO en de Indo-Pacific", voegde de secretaris-generaal van de NAVO eraan toe.
China staat achter Rusland
China heeft de laatste tijd steeds meer steun aan Rusland betuigd, ondanks dat dit in tegenspraak is met zijn officiële standpunt, dat het al jaren inneemt. China heeft met name aan vertegenwoordigers van de Europese Unie duidelijk gemaakt dat het Rusland niet zal laten verliezen en Oekraïne niet zal laten winnen .
Voor Peking is het Kremlin niet alleen een toekomstige "bliksemafleider" voor de oorlog, maar ook een leverancier van grondstoffen. China koopt grote hoeveelheden Russische olie en gas. Onlangs werd gemeld dat Rusland de metaalverkoop aan China sterk heeft verhoogd .
Laten we maar hopen dat de Russische economie heel snel instort en Poetin een functie elders zal moeten gaan zoeken
Alleen dat kan nog echt uitkomst bieden wat de positie van de Europese NAVO landen en Oekraïne aangaat in mijn lede ogen
Opvallend zoals Rob de Wijk hierin aan het blunderen is met zijn "Taiwan is onderdeel van China" , "bijna alle landen erkennen dat" en "zouden we het als een daad van agressie moeten beschouwen wanneer China Taiwan rondom van zijn handel blokkeert op zee?" Dat lijkt Rob dus zeer de vraag. Marieke de Hoon is hoorbaar perplex van deze opmerkingen maar blijft voorzichtig in haar reactie naar een vooral in deze aflevering naar een nare betweterige steeds maar eerste viool willen spelende Rob de Wijk. ps 33-ste minuut speelt dit zich af
Marieke de Hoon, universitair docent (internationaal) strafrecht, zeldzaam goed spreker, waarom zien we mensen als Marieke toch zo weinig in de media, de gewone talkshows, niet voor amusement maar voor degelijke info
Misschien toch hier meteen de vraag opwerpen, we hebben nu alle zeilen bij te zetten om Oekraïne te steunen en ons voor te bereiden op een inval van Poetin in Nato landen aan de grens, wat zouden we moeten doen wanneer China inderdaad nu Taiwan zou in proberen te lijven door bv een blokkade rond het eiland te beginnen met zijn marineschepen?
Oekraine heeft een nieuwe drone ontwikkeld: De anti-Shahed-interceptiedrone. Die fors kan gaan bijdragen (en al doet) aan de luchtverdediging.
Dus er gebeurt niet niks. Dat wat Oekraïne strategisch treft aan Russische doelen, werkt ook zeker door aan het front. Ondanks dat Rusland qua mankracht in de meerderheid is, maken ze niet veel vorderingen. Ook is Oekraine een tegenoffensief gestart in de regio Charkiv en Sumy waar zij vorderingen maakt.
Russische milbloggers melden dat de volledige bevelvoerende echelon van de Russische 155e Marine-infanteriebrigade in de Koersk werd uitgeschakeld door vier Oekraïense HIMARS. Deze eenheid was schuldig aan de systematische moord op Oekraïense krijgsgevangenen.
https://x.com/visionergeo/status/1941480190615470153
Een explosie in een gaspijpleiding nabij Vladivostok heeft de toevoer naar delen van de Russische 155e Marine-infanteriebrigade afgesneden, aldus RBC-Oekraïne. De explosie veroorzaakte een brand die delen van de Vladivostok-pijpleiding verwoestte, die verschillende militaire locaties langs de kust van de Japanse Zee van stroom voorziet.
https://x.com/NOELreports/status/1941529427638174152
Gisterenavond: Op dit moment vallen tientallen Oekraïense marinedrones de haven van Novorossijsk in de Russische regio Krasnodar aan. Ze richten zich op kostbaar militair materieel dat langs de kustlijn is gestationeerd ter verdediging.
https://x.com/visionergeo/status/1941552679630799040
Opvallend zoals Rob de Wijk hierin aan het blunderen is met zijn "Taiwan is onderdeel van China" , "bijna alle landen erkennen dat" en "zouden we het als een daad van agressie moeten beschouwen wanneer China Taiwan rondom van zijn handel blokkeert op zee?" Dat lijkt Rob dus zeer de vraag. Marieke de Hoon is hoorbaar perplex van deze opmerkingen maar blijft voorzichtig in haar reactie naar een vooral in deze aflevering naar een nare betweterige steeds maar eerste viool willen spelende Rob de Wijk. ps 33-ste minuut speelt dit zich af
Marieke de Hoon, universitair docent (internationaal) strafrecht, zeldzaam goed spreker, waarom zien we mensen als Marieke toch zo weinig in de media, de gewone talkshows, niet voor amusement maar voor degelijke info
Misschien toch hier meteen de vraag opwerpen, we hebben nu alle zeilen bij te zetten om Oekraïne te steunen en ons voor te bereiden op een inval van Poetin in Nato landen aan de grens, wat zouden we moeten doen wanneer China inderdaad nu Taiwan zou in proberen te lijven door bv een blokkade rond het eiland te beginnen met zijn marineschepen?
Ja, daar had ik het over, hoewel ik niet de hele uitzending gehoord heb maar dat ga ik dankzij jouw link nog wel even inhalen. Vooral de glasheldere analyse van Marieke de Hoon viel me op. Je zou haast denken dat Rob de Wijk even de rol van de advocaat van de duivel op zich nam maar ik vrees dat hij het serieus meende. Hij hanteert wel vaker een frame van voldongen feiten om zijn toekomstvoorspellingen op te baseren. Daar zou hij wat meer tegengas voor moeten krijgen, in dit geval zeker. Het klinkt verleidelijk om toe te geven door Rusland de Krim en een deel van oostelijk oekraïne cadeau te geven in ruil voor vrede maar ik geloof er geen donder van dat het daarbij zal blijven. De troepenconcentraties nabij de grenzen van de Baltische staten en Finland zijn verontrustend en Belarus, dat zich op het eerste gezicht tamelijk afzijdig leek te houden, zal heel makkelijk bezwijken voor wat meer druk van Poetin. Een krachtig signaal van onze kant zou hem misschien kunnen afschrikken waardoor Rusland een strategisch voordeel van betekenis verliest. Maar vooralsnog ben ik er helemaal niet gerust op.
Laatst aangepast door Kees op 6 Jul 2025 21:26:58; in totaal 1 keer bewerkt
Geplaatst: 6 Jul 2025 15:44:54 Onderwerp:
Rob de Wijk is ook wel wat omstreden hoor. Reden dat ik ere niet op gereageerd hebt. In het andere forum wordt hij niet zo serieus genomen en soms dat hij er echt naast zit.
Tijden zijn in GMT + 1 uur Ga naar pagina Vorige1, 2, 3 ... 12, 13, 14
Pagina 14 van 14
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
Wil je ook een eigen gratis forum?
- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!