50plusser/ouderenforum doorstart
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Fotobewerking, tips en trucs
Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Liefhebberijen/interesses/hobby's
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kees

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2025 19:59:54    Onderwerp: Fotobewerking, tips en trucs Reageren met citaat

De fotografie is al in 1826 uitgevonden maar pas rond WO2 bij het grotere publiek populairder geworden omdat de camera's toen een stuk compacter en betaalbaarder gemaakt konden worden door de cellulosefilm (rolfilm en kleinbeeld). Veel amateurfotografen ontwikkelden zelf en door de vergroter kon je ook kleinbeeldfilm gebruiken ipv die kleine afdrukjes van 6 bij 6, 7 of 9 cm. De meesten van ons kunnen zich de boxcameratjes en andere goedkope toestellen nog wel herinneren ean natuurlijk de duurdere, zowel compacte als de spiegelreflexen. Toen kleur gemeengoed werd gingen de filmpjes van amateurs zo goed als allemaal naar de afdrukcentrale.

Nadeel van die afdrukcentrales was dat je een afdruk van je negatief kreeg waar verder niets aan veranderd kon worden, behalve dat je invloed had op het formaat van die afdruk, maar dat was het dan. Kortom, als je iets meer dan een 'kiekje' wilde maken dan moest je bij het afdrukken al je keuzes maken, zoals wat je er wel en niet op wilde hebben, scherpte en scherptediepte (twee verschillende dingen), perspectief, etc. etc. Er valt veel meer over te vertellen maar we gaan naar het heden.

De digitale fotografie heeft onze mogelijkheden dramatisch vergroot. Zolang het geheugen strekt maken we meestal meerdere opnames en wat niet bevalt wissen we. De opties van de camera's zijn grofweg wel hetzelfde gebleven maar de mogelijkheden om een digitale opname naderhand te bewerken zijn haast oneindig groot. We kunnen foto's heel makkelijk bijsnijden, de kleur bewerken, verscherpen of vervagen, retoucheren, recht zetten, formaat wijzigen, resolutie aanpassen, flitsoogjes wegwerken en zelfs perspectiefvertekening corrigeren. Er kan nog veel meer maar dit is denk ik wel het belangrijkste.

De camera's in smartphones zijn tegenwoordig zo goed dat je er echt goede foto's mee kunt maken. Voordeel is ook dt je het ding altijd bij de hand hebt maar dat werkt ook in de hand dat je vaak even snel iets vastlegt en er thuis pas achterkomt dat het plaatje beter had gekund. Daar wil ik het met name over hebben in deze draad maar een kwalitatief goede opname is als uitgangpunt natuurlijk altijd gunstiger dan achteraf corrigeren.

Er zijn legio fotobewerkingsprogramma's verkrijgbaar. Het gaat mij vooral om het bewerken zelf want ik heb geen ruime ervaring met alle diverse bewerkingssoftware. Je hoeft er overigens geen cent aan uit te geven want alles wat je nodig hebt is gewoon gratis. Van Photoshop heeft iedereen wel gehoord. Het is de absolute top maar een gratis alternatief dat er heel dicht bij in de buurt komt is Gimp. Dat gebruik ik standaard voor zowat alles aan fotobewerking. Voor beginners kunnen de vele mogelijkheden verwarrend zijn. Photopad is een gratis alternatief voor het veelgebruikte Lightroom maar daar heb ik zelf niet veel ervaring mee. Als je het wat overzichtelijker wilt dan kun je bijvoorbeeld online je foto's bewerken, bijvoorbeeld: Canva. Ik wil alleen Irfanview niet onvermeld laten. Het is nogal Spartaans uitgevoerd maar het heeft ongekende mogelijkheden. Vooral de batchverwerking wordt door professionals en gevorderden op prijs gesteld.

De kans is groot dat jullie meer ervaring hebben met apps. Daar ben ik benieuwd naar en zo kunnen we van elkaar leren. Ik werk zelf het liefste op een laptop of desktop. Tot zover de inleiding, die ik mogelijk nog aan zal passen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 20 Jul 2025 19:59:54    Onderwerp:

Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2025 20:26:28    Onderwerp: Reageren met citaat

De inspiratie voor deze draad kwam door de prachtige foto's van Dagmar van haar vakantie in Wales. Om er mooie foto's van te maken die als posters niet zouden misstaan is niet eens veel nodig dan wat eenvoudige bewerkingen. Uiteraard na overleg met Dagmar gebruik ik die foto's om te laten zien wat ik bedoel en wat er mogelijk is.

De eerste foto:

Mooi rustiek stationsgebouwtje. Staat wat scheef en er staat nogal veel saaie voorgrond op. Rechtgezet en onder een stukje verwijderd. Er had misschien nog wat meer voorgrond weggekund maar dat is een keuze. De rand van het perron verdwijnt nu precies in de hoek. Smartphones hebben een relatieve groothoeklens waardoor je nogal wat (perspectief)vertekening krijgt bij objecten tamelijk dichtbij. Die is ook wel redelijk weg te werken maar dat is wat meer werk:

Laatst aangepast door Kees op 21 Jul 2025 05:32:52; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2025 20:36:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Tweede foto:

Monumentale badplaats met strand. Rechtgezet en iets bijgesneden maar het stukje railing rechtsonder laten staan omdat het net even een fris kleuraccent geeft aan de verder wat saaie kleuren. Mogelijk dat opfrissen van de kleur de foto nog wat ophaalt maar dat komt later:

Laatst aangepast door Kees op 20 Jul 2025 20:56:47; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2025 20:45:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Foto 3:

Mooie sfeerfoto. Nu met een horizontale horizon en wat minder lucht omdat het overduidelijk niet om een prachtige wolkenformatie gaat maar om het ruige rotsachtige landschap. Stukje voorgrond weggelaten omdat die lichte steen linksonder wat afleidt maar daar kun je over twisten. Ook bij deze ga ik nog kijken of opfrissen wat kan opleveren:

Laatst aangepast door Kees op 20 Jul 2025 20:57:35; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 20 Jul 2025 20:54:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Foto 4:

Leuke foto met picknickbankjes. Leeglopende zee tegengegaan door rechtzetten waardoor de foto meteen ook een stuk rustiger wordt. Ook een stukje lucht weggesneden. Met iets meer takken bovenin had ik die laten staan want dan krijg je een soort van coulissen, een doorkijkje, wat bij een dergelijke foto heel verrassend kan werken door de dieptewerking. Het kan nog hoor, want veel is er voor die coulissen niet nodig:

Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2025 08:17:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Grappig toch wel, het was mezelf niet eens opgevallen dat mijn horizon niet recht was op de foto's maar nu is precies te zien wat je bedoelde.

Foto 2 vind ik er op de 1 of andere manier niet mooier op geworden, lijkt net of het wat minder scherp is, maar kan ook aan mijn ongeoefende oog liggen.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2025 09:38:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Grappig toch wel, het was mezelf niet eens opgevallen dat mijn horizon niet recht was op de foto's maar nu is precies te zien wat je bedoelde.

Foto 2 vind ik er op de 1 of andere manier niet mooier op geworden, lijkt net of het wat minder scherp is, maar kan ook aan mijn ongeoefende oog liggen.
Leuk dat je ziet wat ik bedoelde. Die klopt wel en had ik ook gezien. Het ligt aan de standaard instellingen van het gebruikte programma, dat bij wegschrijven een lagere resolutie hanteert om ruimte te besparen maar verder heb ik er niet zo op gelet. Ik kijk later nog wel eens of ik ze net zo scherp kan houden als de originelen.
Terug naar boven
Greet.W

BerichtGeplaatst: 21 Jul 2025 10:29:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik gebruik al jaren naar volle tevredenheid FastStone Image Vieuwer .
Een foto bewerkings programma waar je veel mee kunt doen.

De meest gebruikte bewerking is bij mij rechtzetten , voor de rest iets doen aan een foto vind ik vaak niet nodig , het gaat er toch om dat ik de foto mooi en goed vind .

Foto's die je hier op de site zet zijn altijd iets minder scherp dan dat de originele zijn , dit ligt aan Postimage of welke site je ook gebruikt om hier op de site foto's te kunnen plaatsen .
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2025 05:52:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Er is veel gratis software beschikbaar om foto's te bewerken. Meestal zijn wat basisbewerkingen, zoals draaien, verscherpen/vervagen, converteren (bijv. gif naar jpg), bijsnijden genoeg en dan is een simpel appje genoeg. Vaak hebben ze ook mogelijkheden om contrast, kleurverzadiging en belichting te bewerken. Ook het maken diashows en bewegende gif's kunnen leuke opties zijn.

Ik heb het meeste onder Linux gewerkt dus ik heb wat minder ervaring met MS Windows software. Maar verder moet iedereen gewoon proberen wat het beste bevalt.

Wil je iets meer dan vind ik Gimp de aanrader. Het draait zowel onder MS Windows als Mac OS en Linux. Als je bijvoorbeeld van dichtbij een hoog gebouw fotografeert dan is de onderkant groot en de bovenkant piepklein. Dat kan een leuk effect geven maar teveel ziet er dan vaak niet uit. Horizontaal kan dat effect ook optreden. Die perspectiefvertekening kun je in Gimp vrij makkelijk corrigeren. Maar je kunt er ook collages mee maken, tekst toevoegen, kaarten ontwerpen en nog veel meer. Als je ermee begint dat kunnen de vele mogelijkheden verwarrend zijn maar het voordeel is alles-in-één.

Verscherpen, kleurverzadiging en belichting vind ik naast bijsnijden en rechtzetten aanraders om wat meer aandacht aan te besteden. Het kleine beeldscherm van telefoons vraagt om wat meer scherpte dan een groot beeldscherm van een desktop computer. Onbewerkte foto's van eten zien er vaak niet uit. Alleen het bordje al is vaak wat bruinig of grauw ipv het oorspronkelijke wit. Zodra ik even tijd heb zal ik een paar voorbeeldjes geven.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2025 12:15:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik had Gimp gedownload maar die is me als beginneling te ingewikkeld en uitgebreid, zover ben ik nog lang niet.

Ga die van Greet nu eens proberen.
Inmiddels gedaan.

Ik geloof dat ik nog maar even moet wachten met al die bewerkingsprogramma's, ik word er kriegel van Very Happy

Heb net wel ondekt dat ik op mijn iphone foto's ook horziontaal recht kan zetten Very Happy
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2025 14:48:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Mooi dat je foto's al op je iPhone kunt draaien, Dagmar. Dat scheelt al een heel stuk om ze te verbeteren en ik begrijp wel dat je door de bomen het bos even niet ziet. Ik wil je niks opdringen maar ik vind het toch aan te raden om, als het je uitkomt eens rustig te kijken wat er mogelijk is omdat je foto's het waard zijn. Veel tijd en moeite hoeft het je niet te kosten. Hieronder wat tips waarmee je af en toe eens iets kunt proberen en zo spelenderwijs vertrouwd kunt raken met het verbeteren van je foto's.

Het gaat met nadruk, even niet om opleuken met allerlei franje, gekke kleurtjes, of gekke bekken maken maar juist om beter tot uiting te laten komen van wat je wil laten zien. Het is echt de moeite wel waard.

Gimp is een prachtig gereedschap maar als je bedenkt dat het een zeer bruikbaar alternatief is voor Photoshop veel meer geschikt voor gevorderde amateurs en professionals, echt niet iets voor beginners. FastStone heb ik even geprobeerd, dus ik kan er geen goed eindoordeel over geven maar het kost toch ook even moeite om het te doorgronden, een drempel voor beginners. Als ik even wat meer tijd vind dan kijk ik er nog eens wat uitgebreider naar. Het is ook maar net wat je gewend bent.

In fotobewerking op de tablet en de smartphone ben ik nauwelijks thuis, vooral omdat ik het maar een gepriegel vind en heel paradoxaal moet ik dat vegenen en slepen met mijn worstvingers doen op die piggelmee-schermpjes. Smile Ik had de afgelopen paar jaar wel het een en ander op tablet/smartphone geprobeerd qua fotobewerking maar dat was of lollig met gekke bekken maken à la Animal Crackers, waar ik niet op zat te wachten, of ingewikkeld en prijzig, zoals Lightroom. Dus niet doorgezet maar ik ben een nieuwe poging aan het wagen.

De moed weer bijeen geraapt heb ik vandaag wat gespeeld met Snapseed, uit de stal van Google, op mijn tablet. Die app heeft veel mogelijkheden, zelfs perspectief corrigeren, maar werkt desondanks heel intuitief. Het is zowel voor Android als iOS te krijgen. Wat mij betreft een absolute aanrader voor beginners maar zeker ook bruikbaar voor gevorderden. Gratis, als er geen addertje onder het gras zit. Ik kwam het tegen in het volgende artikel:

10 van de beste video- en fotobewerking apps die echt top zijn

Ik kende Snapseed nog niet, hoewel het al een jaar of zes bestaat. Over de laatste update van de interface zijn veel 'oude' gebruikers minder tevreden hoewel die gebruikers over de app op zich zeer tevreden zijn. Niet gehinderd door referenties uit de verleden tijd vind ik het zeer intuïtief werken, een heel leuke en bruikbare app, die voorlopig op mijn tablet blijft en die ik ook op mijn smartphone (allebei Samsung) ga proberen. Voordeel is dat je een foto nog even kan bewerken op je smartphone voor het geval je die snel wilt delen.

Voor wat uitgebreider werk zal ik de echte computer wel blijven gebruiken omdat ik een groter beeldscherm en de muis fijner vind werken.

Laatst aangepast door Kees op 23 Jul 2025 19:35:12; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2025 20:07:10    Onderwerp: Reageren met citaat

We eten allemaal weleens buitenshuis, een pannenkoek, een pizza of wat chiquer, een gangenmenu. Het is leuk om zo'n mooi opgemaakt bordje te vereeuwigen maar door de gedempte verlichting, zeker bij kaarslicht is het resultaat heel vaak een wat grauwe foto waarop niet goed te herkennen valt wat er op het bord ligt, terwijl het witte porselein ook lang zo wit niet is als in het restaurant. Flitsen is niet ideaal voor een goede foto vanwege de onnatuurlijke schaduwen en je wilt ook de andere gasten niet storen met je geflits. Dan kan achteraf bewerken van de scherpte, de kleur en het contrast enorm helpen om zo'n gerecht op te halen, uiteraard niet qua smaak maar qua beeld. Een paar voorbeeldjes:

Maïsbrood, wat geel, net als het hele plaatje.

Hetzelfde maïsbrood, nu wit na het opfrissen van de kleuren. Let ook op de andere elementen, het hout en het gras nu zonder de geelzweem.

Een soufflé in de hoofdrol.

Zelfde verhaal, na opfrissen van de kleuren.

De goulash ligt op een wat bruin, gebroken wit bordje.

Na bewerking op een wit bordje en de goulash ziet er meteen ook een stuk smakelijker uit.

Een witlofsoepje, als cappuccino geserveerd.

Na aanpassen van de kleur(verzadiging) is de grauwsluier weg waardoor ook de placemat er een stuk vrolijker uitziet.

Laatst aangepast door Kees op 23 Jul 2025 19:37:26; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 22 Jul 2025 20:24:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Zomaar wat voorbeeldjes in de voorgaande posting om te laten zien wat opfrissen van foto's kan doen om ze een stuk aantrekkelijker te maken. Hetzelfde geldt natuurlijk voor andersoortige afbeeldingen. Een wolkenlucht kun je wat meer contrast geven en wat meer kleur of een onweersbui wat benadrukken door de kleur wat dreigender te maken. Dat heeft niets te maken met de waarheid of de puurheid geweld aandoen maar juist met het corrigeren van de tekortkomingen van de techniek. Dat deden we in het zwart-wit tijdperk al met geelfiltertjes en in de doka bij de verwerking.

Nog eens bladerend door de fotogalerij van 'Foto van de dag' denk ik bij het overgrote deel van de foto's, mooi zo laten omdat er niets aan te verbeteren valt, niet qua uitsnede, niet qua kleur, contrast of wat dan ook. Chapeau voor het niveau hier qua beheersing van de fototechniek! Maar ga je een keer uit eten of de lichtomstandigheden zijn niet ideaal, of er staat bij nader inzien veel te veel op een foto of staat ie scheef dan kun je daar achteraf nog best veel aan doen.

Overigens is Eetschrijver (zie watermerk in bovenstaande foto's) een goede kennis van me, alweer een aantal jaren woonachtig in Frankrijk. Hij is professioneel kok geweest en hij kookt nog steeds heel graag en lekker.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2025 06:23:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Hier nog een voorbeeldje van een bewerking van de kleuren, het contrast en verzadiging van een foto. De eerste, oorspronkelijke, met een wat bruine grauwsluier en na bewerking een stuk frisser, heel goed in de buurt van het oorsporonkelijke kleurenpalet.

Terug naar boven
Greet.W

BerichtGeplaatst: 20 Aug 2025 07:30:00    Onderwerp: Reageren met citaat

@ Kees

Je foto is dan wel frisser geworden wat kleur betreft maar er zijn nu wat details verdwenen van het origineel .
Ik weet niet hoe jij je foto's maakt , met een camera of de telefoon ?
Met een camera kun je spelen met de ISO waarden en dat scheelt al een stuk in nabewerken .
Terug naar boven

Geplaatst: 20 Aug 2025 07:30:00    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Liefhebberijen/interesses/hobby's Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: