50plusser/ouderenforum doorstart
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Wereldwijde crisisgebieden
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2025 10:26:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Hulporganisaties en de VN noemen het de grootste humanitaire crisis ter wereld: de oorlog in Sudan. De strijd tussen het regeringsleger en de Rapid Support Forces (RSF) duurt al meer dan twee jaar. De RSF, een paramilitaire groepering, kondigde dit weekend de vorming van een parallelle regering aan. Een niet onverwachte stap, die volgens experts de aandacht moet afleiden van grootschalige oorlogsmisdaden en falend bestuur.

Afhankelijk van hulp: 30,4 miljoen mensen
Ontheemd: 10,6 miljoen mensen
Op de vlucht: 4,1 miljoen mensen

https://nos.nl/artikel/2576755
https://www.vluchteling.nl/nieuws/2025-kijk-niet-weg-van-deze-5-grote-crises

Vreselijk die oorlog in Soedan en uitzichtloos, er lijkt voorlopig totaal geen zicht op een einde van dit conflict.
Zoveel mensen op de vlucht voor oorlogsmisdaden, geweld, hongersnood, sekueel geweld, genocide............en de wereld kijkt alleen maar naar GAZA.
GAZA is een conflict van ongekende omvang, maar dat is Soedan ook!!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 29 Jul 2025 10:26:20    Onderwerp:

Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 29 Jul 2025 20:38:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Er zijn meerdere conflictgebieden met minderheden die wreed onderdrukt worden en die nauwelijks in het nieuws komen omdat Oekraïne en Gaza alle aandacht hebben. Bijvoorbeeld de Rohingya in Thailand, die net als de Palestijnen het slachtoffer zijn van genocide. Als je kijkt naar de proporties dan heb je volkomen gelijk. Maar ook bij de Rohingya gaat het om miljoenen mensen. Het aantal vluchtelingen in Soedan is onvoorstelbaar groot en ook het geweld is al vele jaren gaande en er lijkt geen eind aan te komen. Het wordt, denk ik, gezien als een binnenlands conflict waardoor ingrijpen niet aan de orde is.

In mijn werkzame periode heb ik heel veel nationaliteiten meegemaakt, ook Soedanezen en Rohingya. Mannen, vrouwen en vaak ook gezinnen met kinderen. Stuk voor stuk zachtaardige, vriendelijke mensen in de omgang, vaak redelijk tot goed geschoold. Daar krijg je, als je niet oppast, een wat vertekend beeld door want die vluchtelingen zijn degenen die de middelen hadden en van een aantal van die etnische groepen, bijvoorbeelde de Karen uit Myanmar, zelf al jaren vervolgd, is bekend dat ze ook die Rohingya vervolgd hebben. Ik heb dat soort wetenschap natuurlijk altijd terzijde geschoven en mijn werk daar absoluut neit door laten beïnvloeden maar vrijwel altijd is de situatie veel genuanceerder dan bij oppervlakkige beschouwing. De oplossingen liggen nooit voor de hand en het is aan de politiek en de diplomatie om rekening te houden met al die aspecten.

Neemt niet weg dat mensen die gevaar lopen beschermd moeten worden met alle middelen die daar beschikbaar voor zijn. Ik begrijp wel dat de nadruk ligt op waar de nood het hoogst is en ook dat afstand en nabijheid een rol speelt bij wat meer of minder aanspreekt aan menselijk leed.

Het is een wrange constatering maar kun je, behalve in het stemhokje een vakje rood kleuren bij de juiste politieke partij, veel meer doen dan brieven schrijven en collecteren voor Amnesty, hulporganisaties steunen met donaties maar hoe ver moet je daarin gaan? Helpt het als ik me failliet doneer? Moeten er nog meer (snel)wegen bezet worden omdat niet alleen de Oekraïners en de Palestijen maar ook die onderdrukte Soedanezen en de Rohingya, de Noord-Koreanen, de Oeigoeren, de Koerden, de immigranten in de VS, de Roma van de Balkan, de oppositie in talloze landen ook onze steun verdienen? Wat zijn de juiste keuzes die je als individu kunt of zou moeten maken?
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2025 09:22:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar, omdat je deze issue -waarom zoveel aandacht voor Gaza en zo weinig voor Sudan- al zo vaak hebt aangezwengeld wil ik wel eens proberen een antwoord te formuleren waar je het niet mee eens bent Razz

Leed of onrechtvaardigheid is allereerst niet uit te drukken in kwantiteiten, niet voor iemand persoonlijk maar ook niet in zogenaamd objectieve berichtgevingen, want die zullen ook altijd geënt zijn op de publieke opinie, de algemene gevoelens. Een krant zou anders ook geen relevantie kunnen hebben. Tegelijk is daarbij natuurlijk van een wisselwerking sprake. Dat wat kranten publiceren doet iets met de algemene opinie of de opinie van een groep opinieleiders.

Dat de gruwelen die zich in Gaza afspelen veel meer 'leven' onder veel volkeren in Europa dan die in Sudan heeft zijn historische en demografische wortels.
Veel van de huidige generaties Israeli's komen uit Oost Europa oorspronkelijk. Voor het gemak zou je ze de ashkenazi kunnen noemen. Van hen is de ideologie van het zionisme afkomstig en zij zijn van meet af aan - begin 20ste eeuw) de onderdrukkers en verdrijvers van de oorspronkelijke Joden (de sefardische Joden), de christenen, en de moslims in voormalig Palestina geweest. Veel van de Joodse mensen zijn in Europa gebleven of naar andere landen vertrokken vorige eeuw en de afgelopen decennia. Tegelijkertijd zijn heel veel moslims vanuit de moslimlanden waaronder voormalig Palestina naar Europa gekomen.
Er is dus een sterke historische zowel als etnische verbondenheid die we beslist niet met Sudan hebben.
Daar komt dan nog bij misschien dat de Israëlische regering allerlei wandaden jegens de Palestijnen, christenen alsook nu jegens de Syriërs en Iraniërs begaan verontschuldigen met 'wij moeten ons nu eenmaal verdedigen' met de holocaust uit de jaren 40 in gedachten die wij hier op ons rekening moeten schrijven. Dat wekt ook een sterk gevoel van betrokkenheid op in gunstige of minder gunstige zin. En dan is er nog de religieuze band. Zionistische christenen in Europa zoals bv Geert-Jan Segers menen dat de ashknazi's hun doel moeten bereiken omwille van het zieleheil van de christenen, zijn god heeft de christenen geïnstrueerd dat de Joden een aparte strikt Joodse staat moeten krijgen in voormalig Palestina omdat alleen dan de messias zal terugkeren en de christenen bij het laatste oordeel het eeuwig leven zullen beërven, en ook de Joden in Israël, als ze zich dan nog even snel tot het christendom bekeren.
Klinkt allemaal krankzinnig maar dit is echt het alfa en omega van het christenzionisme waarover lange tijd ook klinkklare info op wiki was te vinden maar het zal me niet verbazen wanneer die inmiddels niet meer te vinden is.

Israël en Palestina zijn dus echt in onze genen geschiedkundig maatschappelijk en heel vaak ook biologisch geworteld, wat volstrekt niet opgaat voor Sudan. Dat maakt het hemelsgrote en duivelse verschil.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 1 Aug 2025 11:49:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:
Dagmar, omdat je deze issue -waarom zoveel aandacht voor Gaza en zo weinig voor Sudan- al zo vaak hebt aangezwengeld wil ik wel eens proberen een antwoord te formuleren waar je het niet mee eens bent Razz

Grapjas Very Happy
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 1 Aug 2025 12:43:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas, ik snap wel wat je bedoeld, maar naar mijn idee rechtvaardigd dit toch niet helemaal alle aandacht voor GAZA .
We hoeven het niet te hebben over alle ellende in GAZA, daar zijn we het over eens en ook voor de noodzaak aan aandacht ervoor.

Echter, lijden van dezelfde omvang komt ook voor in andere conflicten, waarvan Soedan (ook voornamelijks islamitisch) een heel goed voorbeeld is, net als Congo en Jemen, daar lijden ook miljoenen mensen aan hongersnood en onmenselijke omstandigheden en daar ligt de wereld niet wakker van, daar zitten de media niet dagelijks bovenop.

Ik blijf me afvragen waar dat toch aan ligt en deels begrijp ik het wel zoals ik al aangaf en ook je uitleg wel, maar dat is maar deels het andere deel blijft maar knagen van frustratie.

En voor mij persoonlijk voelt het altijd een beetje hypocriet, je wel heel druk maken om het lijden in GAZA en niet voor b.v. in Soedan.
Dat geldt niet alleen voor de politiek maar ook individueel.

Kees: Soedan is voor een heel groot deel een intern conflict, maar er spelen wel degelijk grote belangen van andere landen mee die 1 van de 2 strijdende partijen steunen met wapens.
Het vredesoverleg is niet eens begonnen maar voortijdig al afgelast.
http://www.radio1.nl/nieuws/buitenland/b9f7ad34-de2f-4ec2-bec5-a50b75980824/bijeenkomst-over-sudan-afgeblazen-vredespoging-mislukt-wederom

Kees schreef:
Wat zijn de juiste keuzes die je als individu kunt of zou moeten maken?

De juiste keuzes voor een individu?
Dat is een ontzettend moeilijke vraag en ik weet er het antwoord ook niet op.
Ik kan alleen voor mezelf spreken, ik probeer zo min mogelijk hypocriet te zijn in mijn keuzes en uitspraken maar zelfs dat is al ontzettend moeilijk of bijna onmogelijk.

Zo doe ik het ook met collectes, ik geef aan geen enkele collecte of actie of noodhulp en indien mogelijk leg ik dt ook altijd uit met de mededeling dat ik niet aan alles kan geven (dat is financieel onmogelijk) en daarom aan niets geef omdat ik geen onderscheid wil maken tussen verschillende goede doelen/acties/noodhulp.
Daar kun je tegenover stellen dat ik dan niemand help en iedereen in de kou laat staan, maar dat vind ik beter dan onderscheid maken.
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 1 Aug 2025 15:42:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat een bijzondere redenatie Dagmar. Je schiet altijd dan tekort en kunt het nooit goed doen. Dat vind ik enorm deprimerend om dan maar niets te doen.
Ik ben hulpverlener en ik ben opgeleid met het besef dat ik nooit iedereen kan helpen of aandacht kan geven. Dus ik doe wat ik kan. Gaza beelden en Sudan beelden kijk ik niet meer. Ik lees er alleen nog over. Te erg en voelt te machteloos.

Het gaat altijd over geld, hulpbronnen en macht waarom in het nieuws het een meer aandacht krijg als het ander. Dat is de cynische waarheid. Bij Gaza komt ook nog bij het ongemakkelijke gevoel.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 2 Aug 2025 09:03:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Pien schreef:
Wat een bijzondere redenatie Dagmar. Je schiet altijd dan tekort en kunt het nooit goed doen. Dat vind ik enorm deprimerend om dan maar niets te doen.
Ik ben hulpverlener en ik ben opgeleid met het besef dat ik nooit iedereen kan helpen of aandacht kan geven. Dus ik doe wat ik kan. Gaza beelden en Sudan beelden kijk ik niet meer. Ik lees er alleen nog over. Te erg en voelt te machteloos.

Het gaat altijd over geld, hulpbronnen en macht waarom in het nieuws het een meer aandacht krijg als het ander. Dat is de cynische waarheid. Bij Gaza komt ook nog bij het ongemakkelijke gevoel.

Ik heb niet het gevoel dat ik tekort schiet hoor of dat ik gedeprimeerd word, integendeel zelfs, het geeft me een goed gevoel dat ik geen onderscheid maak.
Zo zie je maar dat iedereen iets vanuit zijn of haar eigen visie doet.

Citaat:
Bij Gaza komt ook nog bij het ongemakkelijke gevoel.

Dat gevoel krijg ik veel meer bij die grote onmenselijke conflicten waar geen aandacht aan wordt geschonken.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 2 Aug 2025 12:27:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Je erkent het leed, wilt er aandacht voor maar tegelijkertijd wil je geen onderscheid maken en omdat je onmogelijk een bijdrage kunt leveren tegen al dat leed, ondersteun je bij geen enkele hulp bij al die conflichten. Dat klinkt toch wat tegenstijdig om twee redenen. Je vraagt specifiek aandacht voor Soedan, terwijl er daarnaast en Palestina en Oekraïne talloze andere mensenrechtenschendingen gaande zijn waarmee je dus wel onderscheid maakt en wat wil je ten tweede met die aandacht bereiken? Ik begrijp ergens je overweging wel en ik wil je nadrukkelijk niets verwijten maar steun bestaat in principe toch uit geld wat nodig is voor hulpverleners en hulpgoederen? Dan roep je in feite toch anderen op om een geldelijke bijdrage te leveren en wel aan hulp in Soedan omdat je dat om een min of meer persoonlijke reden een belangrijk doel vindt? Oftewel scherper: jij draagt niet bij maar vindt dat anderen dat wel moeten doen?

Om eerlijk te zijn ben ik zeker niet consequent met 'eerlijk zullen we alles delen' betreffende collectes en donateurschappen. Er zijn legio organisaties en stichtingen die het volledig moeten hebben van vrijwillige bijdragen. Ik steun enkele doelen waar ik me in het bijzonder bij betrokken voel. Veel mulitmiljonairs, zoals Bill Gates en Clint Eastwood, die evenals Jimmy Carter dat deed een relatief eenvoudig leven leidt, doen dat ieder op hun eigen wijze ook. Dat het niet nodig zou moeten zijn is een aparte discussie. Om kort te zijn zie ik wereldwijd liever een eerlijker verdeling van de rijkdom dan de willekeur die charitas ergens toch is. Dat alleen al omdat er ook zat rijken zijn, oligarchen, die hun geld liever in onnutte zaken steken, zoals gigantische landgoederen met nepkastelen, megalomane plezierjachten, privévliegtuigen en andersoortige manieren om geld over de balk te gooien waar verder niemand wat aan heeft en zijzelf feitelijk ook niet tenzij je macht over anderen een nuttig doel vindt.

Laatst aangepast door Kees op 2 Aug 2025 17:07:36; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 2 Aug 2025 13:11:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Zoals Kees sta ik er ook in.

En fijn dat jij vindt dat je niet tekort schiet. Het enige is dat je geen onderscheid maakt in het niets doen voor iedereen. Ik maak wel onderscheid en probeer op mijn manier te helpen af en toe. Ik probeer iets te doen daar dit beter is als niets. Dus ja ik maak wel onderscheid. Laughing
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 2 Aug 2025 18:07:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Er valt volgens mij heel goed te motiveren waarom je bepaalde doelen steunt, terwijl dat helemaal niets zegt over de noodzaak tot steun voor al die andere doelen en er is niemend die van je vraagt om te motiveren waarom je die niet steunt. Dan zou je er toch ook voor kunnen kiezen om juist een of meerdere projecten te steunen die in jouw ogen te weinig aandacht krijgen en waarom zou dat niet iets heel specifieks kunnen zijn, zoals microkredieten, meisjesbesnijdenis, koken voor de buren, Ons Medisch Centrum (kleinschalige huisartsenzorg in de buurt), Nationaal ZorgFonds etc.? Ik noem zomaar wat voorbeelden die mij in het bijzonder aanspreken. Daarbij hoeft die ondersteuning niet alleen maar uit geld te bestaan, hoewel dat natuurlijk meestal wel de belangrijkste factor is. Het Rode Kruis schiet me nu even te binnen, zou niet kunnen bestaan zonder vrijwilligers maar zeker ook niet zonder financiele hulp.

Met noodhulp los je zeker het probleem niet op en je kunt zelfs heel wrang constateren dat die het lijden alleen maar verlengt. Bij het Israelisch-Palestjnse conflict is wat mij betreft overduidelijk dat Israel 100% duidelijk verantwoordelijk is voor de hongersnood van nu onder de Gazanen, en voor een heel groot deel verantwoordelijk voor het confict sinds 1948, toen de etnische zuiveringen begonnen. Een groot deel van de Israeliers is gehersenspoeld of heeft domweg niet de cerebrale ruimte om het leed van de Palestijnen onder ogen te zien, evenals de Russen, die een bloedhekel aan Poetin kunnen hebben maar toch de inval in Oekraine steunen omdat daardoor het nazisme aangepakt wordt, in hun ogen dan. Dergelijke hersenspoeling, haatzaaierij, propaganda, vooroordelen, religieus fanatisme zullen ook in Soedan een rol spelen. Daar heb je als individu geen invloed op maar je kunt wel enige invloed uitoefenen door de discussie erover niet uit de weg te gaan, door op uiteenlopende manieren organisaties te steunen en last but not least, periodiek een vakje rood te kleuren in het stemhokje en dat is uiteraard niet bij kandidaten van haatzaaiend extreemrechts.

Makkelijke oplossingen zijn er niet maar het zou een stuk schelen als de VN veel meer bevoegdheden had om vroegtijdig in te grijpen bij schendingen van mensenrechten. De praktijk is nu dat landen die het zelf niet al te nauw nemen met die mensenrechten het voor het vertellen hebben, waar de VS als factor van betekenis, zich diep zou moeten schamen om zich daar steeds nadrukkelijker onder te scharen.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 2 Aug 2025 19:53:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Zojuist gelezen op de nieuwswebsite van de NOS. Een artikel over voor de ongekend grote ramp die zich in Soedan voltrekt. Ook in dit artikel kritiek op het gebrek aan aandacht:

NOS schreef:
Dertien kinderen stierven afgelopen maand in een vluchtelingenkamp in Darfur, in het westen van Sudan, aan ondervoeding. De BBC illustreerde het verhaal deze week met een bord met wat noten erop en lege schillen ernaast. Het is moeilijk om de ernst van een crisis te laten zien waar geen beelden van zijn.

Beelden uit Gaza zijn wereldwijd bekend. Maar Sudan is een ongeziene hongerramp, zonder beelden die viraal gaan, zonder gezichten, en dus zonder publieke verontwaardiging. Geen trending berichten op sociale media. Geen discussies op het hoogste politieke niveau. Geen protestmarsen.

Dit is geen vergelijking. Of misschien wel. Een vergelijking niet over welk leed en verlies het ergste is, maar over waarom Sudan wordt vergeten, genegeerd, terwijl het momenteel de grootste humanitaire crisis ter wereld is. Kijk vooral ook even naar de video met de explainer:

Lees verder: Sudan lijdt onder ongeziene hongersnood: kinderen sterven, hulp schiet tekort
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 3 Aug 2025 13:29:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Kees schreef:
Je erkent het leed, wilt er aandacht voor maar tegelijkertijd wil je geen onderscheid maken en omdat je onmogelijk een bijdrage kunt leveren tegen al dat leed, ondersteun je bij geen enkele hulp bij al die conflichten. Dat klinkt toch wat tegenstijdig om twee redenen. Je vraagt specifiek aandacht voor Soedan, terwijl er daarnaast en Palestina en Oekraïne talloze andere mensenrechtenschendingen gaande zijn waarmee je dus wel onderscheid maakt en wat wil je ten tweede met die aandacht bereiken? Ik begrijp ergens je overweging wel en ik wil je nadrukkelijk niets verwijten maar steun bestaat in principe toch uit geld wat nodig is voor hulpverleners en hulpgoederen? Dan roep je in feite toch anderen op om een geldelijke bijdrage te leveren en wel aan hulp in Soedan omdat je dat om een min of meer persoonlijke reden een belangrijk doel vindt? Oftewel scherper: jij draagt niet bij maar vindt dat anderen dat wel moeten doen?
Ik noem steeds Soedan omdat dat een enorme menselijke humanitaire crises is die mijns inziens net zoveel leed teweeg brengt als GAZA om een soort van vergelijking te kunnen maken qua aandacht voor die ellende, maar het geldt zeker ook net zo goed voor kleinere humanitaire ellende in andere streken of delen van bevolkingsgropen waarvan jij er een heel aantal hebt genoemd, maar je kunt ze moelijk elke keer allemaal opnoemen, vandaar Soedan als voorbeeld.
Steun bestaat vooral in mijn optiek uit aandacht (media aandacht) gegeven te worden en daadwerkelijke hulp hoort mijns inziens vooral door de politiek gegeven te worden, nationaal en internationaal en hulporganisaties en hulpinstanties moeten vanuit die wege ook financieel ondersteund worden.
Ik vind helemaal niet dat anderen of individuen financiele hulp MOETEN bijdragen maar heb daar ook niets op tegen, maar ik maak daar dus een andere afweging in en heb daar naast ook niet het gevoel door dat niet te doen dat ik dan tekort schiet of me schuldig moet voelen.

Veel mulitmiljonairs, zoals Bill Gates en Clint Eastwood, die evenals Jimmy Carter dat deed een relatief eenvoudig leven leidt, doen dat ieder op hun eigen wijze ook.
Het is natuurlijk fijn dat ze dat doen en degene die ze steunen zullen er heel blij mee zijn, maar ze lijden er zelf totaal niet onder dat ze dat doen.
Dus persoonlijk ben ik daar niet zo van onder de indruk.

Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 3 Aug 2025 13:51:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Pien schreef:
Zoals Kees sta ik er ook in.

En fijn dat jij vindt dat je niet tekort schiet. Het enige is dat je geen onderscheid maakt in het niets doen voor iedereen. Ik maak wel onderscheid en probeer op mijn manier te helpen af en toe. Ik probeer iets te doen daar dit beter is als niets. Dus ja ik maak wel onderscheid. Laughing

Het is op zich al belangrijk dat iemand nadenkt over hulp en hoe je die kunt geven, dus alleen dat siert je al Smile.

Ik probeer wel op mijn manier aandacht te geven aan conflicten door zoals hier in discussies om ook aandacht te vragen voor andere conflicten dan enkel die waar al veel aandacht voor is, zo ook hier op het forum.

Je kunt dan aandragen dat dit voor de ellende in die conflictgebieden niets concreets opleverd aan hulp en dat is zeker waar, maar empatisch gezien levert het mij in elk geval wel wat op maar voor anderen kan dit heel goed geen enkele waarde hebben en zouden ze met het argument kunnen komen dat enkel empathie niets opleverd en dan begrijp ik hun redenatie heel goed dat ze er totaal anders over denken.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 3 Aug 2025 15:39:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Ik noem steeds Soedan omdat dat een enorme menselijke humanitaire crises is die mijns inziens net zoveel leed teweeg brengt als GAZA om een soort van vergelijking te kunnen maken qua aandacht voor die ellende, maar het geldt zeker ook net zo goed voor kleinere humanitaire ellende in andere streken of delen van bevolkingsgropen waarvan jij er een heel aantal hebt genoemd, maar je kunt ze moelijk elke keer allemaal opnoemen, vandaar Soedan als voorbeeld.
Steun bestaat vooral in mijn optiek uit aandacht (media aandacht) gegeven te worden en daadwerkelijke hulp hoort mijns inziens vooral door de politiek gegeven te worden, nationaal en internationaal en hulporganisaties en hulpinstanties moeten vanuit die wege ook financieel ondersteund worden.
Ik vind helemaal niet dat anderen of individuen financiele hulp MOETEN bijdragen maar heb daar ook niets op tegen, maar ik maak daar dus een andere afweging in en heb daar naast ook niet het gevoel door dat niet te doen dat ik dan tekort schiet of me schuldig moet voelen.

Citaat:
Het is natuurlijk fijn dat ze dat doen en degene die ze steunen zullen er heel blij mee zijn, maar ze lijden er zelf totaal niet onder dat ze dat doen.
Dus persoonlijk ben ik daar niet zo van onder de indruk.

Vooropgesteld lijkt het me volstrekt duidelijk dat het iedereen vrij staat om al dan niet mee te doen met collectes of donaties. Dat je beter helemaal niets kunt doen omdat je niet alles kunt steunen vind ik een drogreden, want je zegt daar in feite mee dat je door bepaalde doelen te steunen al die andere die je niet steunt tekort zou doen. Dat is aperte onzin. Als iedereen dat opvolgt betekent dat het einde van zowat alle hulpverleningsorganisaties, van Rode Kruis en Artsen Zonder Grenzen tot Voedselbank, UVV, Vluchtelingenwerk, Alzheimer Nederland, MDL, HIVOS, Hartstichting, AA, NOVIB, de lokale fanfare, en dat is nog maar een fractie. Sterker, een aantal organisaties wil op heel goede gronden geen sponsoring van multinationals om onafhankelijk te blijven en soms ook geen subsidie door de overheid om dezelfde reden, hoewel ik dat discutabel vind.

Een collectant hoef je niets uit te leggen en staat er ook helemaal niet op te wachten waarom je niets in de collectebus deponeert en als je dat wel wilt dan volstaat het om te verklaren dat je je eigen keuzes op jouw manier maakt of dat je goede redenen hebt om op deze manier niet bij te dragen. Ik heb voor Amnesty gecollecteerd en evengoed iedereen die niet bijdroeg, ook niet na een botte weigering, gewoon vriendelijk een goedenavond gewenst, op naar de volgende voordeur. Discussie met voor- of tegenstanders? Liever niet of bij voorkeur dan zo kort mogelijk. Opvallend vond ik wel dat juist in de 'goedkoopste' straten het meeste werd gegeven.

Dat een aantal bevoorrechten ervoor kiezen om een groot deel tot zo goed als heel hun vermogen in te zetten voor hulp aan minderbedeelden valt wel degelijk te waarderen, vind ik. Alsof het pas te waarderen valt als je jezelf uithongert of onder de brug gaat slapen... Maar goed, net als jij en ik hoeven ze dat dus niet te doen maar het gaat meer dan eens om bedragen die het verschil maken. Ik gaf al aan dat ik het liever anders geregeld zou zien omdat de verdeling van de welvaart niets met rechtvaardigheid heeft te maken, en daar zijn we het volstrekt over eens.

Mijn financiële mogelijkheden groeien ook niet tot in de hemel met een verpleegkundigensalarisje, groot deel van mijn carrière alleenverdiener geweest en nu dus een bescheiden pensioentje. Ik vind dat ik het volste recht heb om daar van te genieten en daarnaast steun ik het een en ander waar een heleboel mensen beter van kunnen worden, waaronder vluchtelingen, vrouwenrechten, natuur/milieu en e.e.a. op lokaal niveau.

Het is natuurlijk prima als je ervoor kiest om dat niet financieel te doen maar door je energie en je tijd in te zetten. Maar daarin maak je toch ook keuzes? Ik zie je een aantal malen aandacht vragen voor Soedan, ws. het grootste humanitaire drama van dit moment qua aantallen slachtoffers. Daarbij ben je niet blind voor de vele andere humanitaire rampen maar voor mij maakt het bijvoorbeeld al verschil of ze door mensen of door de natuur zijn veroorzaakt, door oorlogen of door wanbeheer van de ecologie.

Om tot besluit een lang verhaal kort te maken toch de vraag wat er nou zo principieel op tegen is om een potje met wat muntjes ergens bij de voordeur klaar te zetten voor collectes? Weiger je dat ook als er specifiek voor Soedan iets wordt gevraagd? Ook niet als er heel duidelijk wordt uitgelegd waaraan dat geld besteed gaat worden? Naast donateurschappen van wat organisaties die ik heel bewust in het bijzonder steun moet het al heel gek lopen wil ik geen halve of hele euro in de collectebus gooien en dan moet je denken aan bijdragen voor 'misdeelde' neonazi's en dergelijk gespuis.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 3 Aug 2025 16:12:32    Onderwerp: Reageren met citaat

[quote="Kees"]
Citaat:

Vooropgesteld lijkt het me volstrekt duidelijk dat het iedereen vrij staat om al dan niet mee te doen met collectes of donaties. Dat je beter helemaal niets kunt doen omdat je niet alles kunt steunen vind ik een drogreden, want je zegt daar in feite mee dat je door bepaalde doelen te steunen al die andere die je niet steunt tekort zou doen. Dat is aperte onzin.
Ik vind dat geen drogreden zoals je begrijpt, want in mijn optiek vind ik dus wel dat als je voor het ene goede doel wel geeft en de andere niet wel degelijk degene die je niet steunt te kort doet.

Een collectant hoef je niets uit te leggen en staat er ook helemaal niet op te wachten waarom je niets in de collectebus deponeert en als je dat wel wilt dan volstaat het om te verklaren dat je je eigen keuzes op jouw manier maakt of dat je goede redenen hebt om op deze manier niet bij te dragen. Ik heb voor Amnesty gecollecteerd en evengoed iedereen die niet bijdroeg, ook niet na een botte weigering, gewoon vriendelijk een goedenavond gewenst, op naar de volgende voordeur. Discussie met voor- of tegenstanders? Liever niet of bij voorkeur dan zo kort mogelijk.
Ik meld enkel aan diegene kort dat ik aan geen enkele collecte of donatie doe om geen onderscheid te maken en daar blijft het bij, er ontstaan hierdoor nooit discussies, nog nooit mee gemaakt.

Dat een aantal bevoorrechten ervoor kiezen om een groot deel tot zo goed als heel hun vermogen in te zetten voor hulp aan minderbedeelden valt wel degelijk te waarderen, vind ik. Alsof het pas te waarderen valt als je jezelf uithongert of onder de brug gaat slapen...
Ik heb nooit beweerd dat iets pas te waarderen valt als je onder een brug slaapt of jezelf uithongert.

Om tot besluit een lang verhaal kort te maken de vraag wat er nou zo principieel op tegen is om een potje met wat muntjes ergens bij de voordeur klaar te zetten voor collectes? Weiger je dat ook als er specifiek voor Soedan iets wordt gevraagd?
Ja, ik geef nergens aan en dat geldt dus eventueel ook voor Soedan, principe is principe.

Ik begrijp ook best dat mensen moeite kunnen hebben met mijn visie of het vreemd vinden, maarja dat is dan maar zo, het is gewoon mijn visie op het geheel.

Terug naar boven

Geplaatst: 3 Aug 2025 16:12:32    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

Ga naar: