50plusser/ouderenforum doorstart
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Sibine's coffeecorner
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 117, 118, 119 ... 123, 124, 125  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Grand café
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sibilla80

BerichtGeplaatst: 3 Aug 2025 16:35:05    Onderwerp: Sibine's coffeecorner Reageren met citaat

De puzzel gemaakt, was makkelijk.
Ook even bij zwager geweest en later bij jongste dochter.
Nu weer thuis, sport aan en de kippensoep.
Eet smakelijk en fijne avond allemaal.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 3 Aug 2025 16:35:05    Onderwerp:

Terug naar boven
Greet.W

BerichtGeplaatst: 3 Aug 2025 16:40:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Goedenavond allemaal .

Ik heb alles gelezen en bekeken van jullie maar overal op regeren nu zit er effe niet in .
Vanmiddag voor het eerst na mijn ziek zijn weer een stukje gefiets in het buiten gebied , was heel fijn om dit eindelijk weer eens te kunnen doen , maar wel vermoeiend , moe worden van fietstochtjes heb ik zelden maar nu dus wel.

Onderweg al verschillende paddenstoelen / zwammen gezien en de nalatenschap van de vele regen die wij hier hebben gehad de afgelopen week . ( zie foto's )

Terug naar boven
Henny

BerichtGeplaatst: 4 Aug 2025 09:20:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Goedemorgen allemaal.
Greet, mooie foto's en fijn dat je er even tussen uit kon. Very Happy
Dames, jullie hadden gelijk. Een Zwiterlevengevoel hebben we maar binnen gecrieeerd. Te veel en harde wind. Elke wolkenvelden en zelfs nu an dan een bui.
Daardoor wel goed door kunnen lezen in mijn boek. De boekendief. Daarvan werd gezegd dat het traag en saai begon, maar tegen het end een tranentrekker.
Nu moet ik nog 40 pagina's, maar gisteren liep opeens het water uit mijn neus en tranen kwamen opwellen. Je wordt zo getrokken in het verhaal en ik was ook even onthutst. Ik zal het 'even' jammer vinden als het uit is
https://www.bol.com/nl/nl/p/de-boekendief/1001004008503996/?Referrer=ADVNLGOO002008J-S---PMAX-C-22294751959&gad_source=5&gad_campaignid=22284338556&gclid=EAIaIQobChMI07OJ8-HwjgMVgpiDBx36URcvEAAYAiAAEgISUvD_BwE

De reacties geven een goed beeld van hoe het boek over komt

Nog iets.
De baasjes van Sam zouden pas woensdag of donderdag thuis komen
Gisteren kreeg ik een app dat ze al op de overnachtigscamping stonden en vandaag laat in de middag. Tegen de avond thuis komen.
Ze waren gisterenochtend vroeg al vertrokken.
Ik denk dat ze het onvoorspelbare weer en regen en hagelbuien beu waren.
Sam zal zeker wel weer blij zijn als zijn roedel (familie ) weer thuis is.
Mijn voeten wel Very Happy

Sibille, ook een vol weekend gehad. Er zal wel weer genoeg op haar agenda staan.

Foto Douwe

Laatst aangepast door Henny op 4 Aug 2025 10:41:12; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
joke

BerichtGeplaatst: 4 Aug 2025 10:17:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Goedemorgen allemaal,

Greet fijn dat je er voor het eerst weer een stukje ben wezen fietsen.
Prachtige foto's van de verschillende paddenstoelen en zwammen.
Henny dus toch maar binnen gebleven en een mooi boek gelezen.
en de baasjes komen dus eerder terug ja als je veel regen en hagel buien
op je krijgt gaat de aardigheid er wel van af.
mooie foto van die twee giraffe vast van Douwe.
Sibilla jij op bezoek geweest gisteren en de eigen kippensoep zal wel gesmaakt hebben.
Vanmorgen weer vroeg naar fysio geweest en het been weer los gemaakt
nou daarna zweet je als een gek en best pijnljk
en kan een paar dagen beurs aan voelen,
maar het helpt wel en daar gaat het om.
vanmiddag ook nog even voor controle naar ziekenhuis zo blijft een mens bezig.

Waar ik graag heen ga.

Terug naar boven
Henny

BerichtGeplaatst: 4 Aug 2025 10:42:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Joke, oeps. Ik heb de naam van Douwe vergeten. Rolling Eyes
Meteen er bij gezet. Succes in het ziekenhuis Very Happy
Terug naar boven
sibilla80

BerichtGeplaatst: 4 Aug 2025 14:01:33    Onderwerp: Sibine's coffeecorner Reageren met citaat

Goedemiddag, ben ik weer.
De shop is al open zie ik. Very Happy
Vanmorgen veel gedaan ja, koffie geschonken, eten rondgebracht. Een bloemencadeautje gekocht voor mijn zus in Valburg. Daar gaan we morgen naar toe, samen mijn zus en zwager uit Mijdrecht.
Nu even hier bij jullie uitblazen.

Mooie foto van die giraffen, Henny. En ja, ik begrijp de baasjes van Sam wel, en ook jouw voeten. Laughing komen allebei tot hun recht op deze manier.

Joke, succes in het ziekenhuis. je been blijft pijnlijk, maar de fysio zal zeker helpen.

Greet, fijn dat je weer kunt fietsen. Zelfs als het vermoeiend is, je blijft toch in beweging, dat is alleen maar goed.
Herfstige foto's, tja, als het veel regent komen de paddenstoelen eerder uit de grond. En de velden worden zomperiger. ik zie dat hier ook, bij de nieuwe natuur-in-wording. Geen koeien meer in de wei, maar weilanden, die steeds meer een woestenij worden. Ik vind het maar niks, woon ik op het platteland, wordt alles teruggebracht tot 'natuur'. Alsof koeien en schapen in de wei geen natuur zijn. Maar ja, wie ben ik. We hebben hier al weilanden, die in de lente niet gemaaid worden vanwege broedende vogels. Dat kan ik nog begrijpen. Bovendien komen er veel wilde planten naar boven, die je anders niet ziet. Maar nu, in juli/augustus, is het meeste uitgebloeid. Dan wordt het een bende, kijk maar in je eigen tuin. Onkruid is natuurlijk ook natuur, maar je moet het wel opruimen. anders krijgen andere planten geen kans. Enfin, het zal wel zo moeten.

Leuk Joke, is dat een speurneusbos of zoiets? Laughing

Mensen, de thee lokt.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 4 Aug 2025 14:34:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Goedemiddag allen

Rustig dagje vandaag.
Auto net weggebracht, moet morgen voor de APK, hopen maar weer dat het meevalt en ze verder niets vinden..

Greet heel fijn dat je langzaam vooruit gaat
Terug naar boven
Greet.W

BerichtGeplaatst: 4 Aug 2025 15:12:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Goedemiddag allemaal.

@ Henny
Het Zwitserleven gevoel binnen zal ook wel plezierig geweest zijn neem ik aan Smile En vandaag het boek uitgelezen ?
Fijn dat er eerst weer een eindekomt aan de logeerpartij van Sam .Ik hoop voor je dat het met je teen nu spoedig weer in orde zal zijn.
Een supermooie foto van de giraffen .

@ Joke
Mooi dat de behandeling bij de fysio helpt . Ik hoop voor dat de controle in het ziekenhuis goed was .
Wat een mooie foto van de speurneus en wat staat de hibiscus er prachtig op 👍

@ Sibilla
Ja men wil graag meer natuur in Nederland . Zijn er bij jullie in de buurt veel veehouders uit zich zelf gestopt of uitgekocht om het land nu om te zettten in een natuurgebied ?
We hebben hier ook zo'n stuk waar men de natuur zijn gang laat gaan maar dat wordt wel gemaaid , meestal ergens in september .
Ik wens jullie een mooie dag morgen in Valburg .

@ Dagmar
Ik zal voor je duimen dat de APK meevalt .

Gisteren ben ik ook weer eens gaan kijken op de plek waar ieder jaar bloemenranden te zien zijn langs de akkers .
Vier weken geleden was het nog overwegend paars van de phacelia en het komkommerkruid , nu is het overwegend geel van de zonnebloemen en gele margrieten .

Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 4 Aug 2025 16:53:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Even terugbladeren hoor. Zo'n akker (aardappels?) die half onder water staat vind ik altijd weer een triest gezicht. Maar inderdaad, paddenstoelen zijn er het hele jaart door wel maar met warm weer moet je heel goed zoeken, dus die hoeveelheid is wel een teken dat het nogl nattig is.
Koeien lopen het liefste in de wei maar veel boeren vinden het minder efficiënt. Dat die groene weiden natuur zijn vind ik betrekkelijk. Als er geen bloem, geen kruid te zien is maar alleen maar gras noem ik ze 'groene woestijnen'. Smile
Dagmar, laat je alleen maar een apk doen of ook een beurt? Na een apk kun je bij wijze van spreken een straat verderop stranden met motorpech omdat bij een apk alleen naar veiligheid wordt gekeken.

De champignonsoep was heerlijk! Ik heb ze met heel gelaten champignons en gepureerd geprobeerd maar die bite van de niet al te gare champignons vind ik toch wel meerwaarde hebben voor de smaak qua mondgevoel dan een glad champigoncremesoepje, hoewel combineren natuurlijk ook zou kunnen. Soep was op voordat ik eraan dacht een foto te maken.

Verder een ragu gemaakt voor bij de pasta. Als ik het over fijnsnijden heb dan bedoel ik ook fijn:

Het is wat snijwerk maar met een goed koksmes (santoku kan ook prima) en een mooie snijplank is het goed te doen. Je hebt ook van die hakmachientjes maar daar wordt de groente al gauw papperig van en dat vind ik niet lekker. Hieronder voorbakken in een ruime hapjes pan, sofrito, een basismengsel voor meerdere Italiaanse gerechten. Nog niet met gehakt, tomaat, melk, drupje balsamico azijn en kruiden maar wel met kleine stukjes gerookt spek. Niet teveel tomaat, ik gebruikte een klein pakje tomato frito. Als het wat bruin blijft is het goed. Het is tenslotte een vleessaus en geen tomatensaus.

Daarna een uur of zes in de slowcooker maar dat proces heeft zich grotendeels afgelopen nacht afgespeeld. Die eten we dus straks.

Vraagje Goede mandolines hebben ook de mogelijkheid om julienne reepjes en eventueel blokjes te snijden. Gebruiken jullie die weleens? O ja, als ik er teveel een kookrubriek van maak zeg het dan alsjeblieft. Ik heb nog wel meer hobby's maar de uitvoering van sommige is momenteel wat moeilijk en koken lukt me met mijn handicaps vrij aardig. Smile

Laatst aangepast door Kees op 5 Aug 2025 21:09:44; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Greet.W

BerichtGeplaatst: 4 Aug 2025 18:45:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Kees schreef:

Koeien lopen het liefste in de wei maar veel boeren vinden het minder efficiënt. Dat die groene weiden natuur zijn vind ik betrekkelijk. Als er geen bloem, geen kruid te zien is maar alleen maar gras noem ik ze 'groene woestijnen'. Smile

In de de omgeving waar jij woont vinden de boeren het misschien minder effeciënt dat de koeien buiten lopen , maar hier in mijn omgeving vinden ze dat niet . Hier lopen de koeien wel veel buiten .

Verder een ragu gemaakt voor bij de pasta. Als ik het over fijnsnijden heb dan bedoel ik ook fijn:

pff wat een werk alles zo klein snijden

Vraagje Goede mandolines hebben ook de mogelijkheid om julienne reepjes en eventueel blokjes te snijden. Gebruiken jullie die weleens? O ja, als ik er teveel een kookrubriek van maak zeg het dan alsjeblieft. Ik heb nog wel meer hobby's maar de uitvoering van sommige is momenteel wat moeilijk en koken lukt me met mijn handicaps vrij aardig. Smile

Ik gebruik al lange tijd een mandoline en het bevalt me prima , ik zou niet meer zonder willen .
Wat mij betreft ga je door met het hier plaatsen van je kookkunsten .🙂

Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 4 Aug 2025 20:14:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Dank voor je commentaar, Greet. Goed om te constateren dat je weer wat meer energie hebt. Ik zie liever ook de koeien in de wei, als ze maareen schaduwplek hebben om zichzelf te beschermen bij erg warm weer. Kou kunnen ze vrij goed tegen, heb ik me ooit door een biologische boer laten vertellen. Ze worden eerder binnengezet omdat de (melk)boer bij vorst zijn werk niet kan doen of omdat de weilanden in het koude seizoen vaak te drassig zijn in laagliggende streken.
Dat snijwerk valt wel mee hoor, een minuut of tien werk en ik vind het ergens ook wel een meditatieve bezigheid. Met de juiste snijtechniek werk je best nel en veilig, zonder dat je plakjes vinger uit je eten moet vissen. Zen en de kunst van het groente snijden. <LOL> Maar ik zou zo'n hoeveelheid niet graag met een aardappelschilmesje doen... De mandoline (Japanse Benriner) gebruik ik ook regelmatig maar meer voor plakjes, zeker als ze flinterdun moeten zijn. Met drie hulpstukken kun je ook reepjes maken met dus drie verschillende diktes. Je hebt vernuftige mandolines waarmee je door het afwisselend een kwartslag draaien en weer terug, van de groente of fruit meteen blokjes kunt maken. Uit gemakzucht pak ik toch meestal het koksmes omdat je dat toch wat makkelijker afspoelt en je snijdt alles zonder restjes op. Maar bij grote hoeveelheden werk je uiteindelijk wel een stuk sneller dan met een mes en het resultaat is gewoon prima, afhankelijk van de kwaliteit van de mandoline. Ik heb ooit zo'n geavanceerde gekocht, een Gefu. Die gebruik ik nauwelijks maar ik ga het toch nog eens proberen als ik weer veel snijwerk heb, en anders overweeg ik Marktplaats. Schaven of zo'n hakker vind ik voor een ragu niks omdat de stukjes dan niet gelijkmatig van grootte zijn. Dat geeft bij bakken al gauw een knoeiboel omdat de kleine stukjes eerder gaar zijn waardoor ze makkelijk uit elkaar vallen en je toch door moet gaan met bakken om ook de grotere stukken te garen. In de slowcooker gaart de groente ook wel maar dan mis je het (bij dit gerecht minimale) Maillard effect dat net even wat extra smaak geeft.
Terug naar boven
Henny

BerichtGeplaatst: 5 Aug 2025 10:05:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Goedemorgen allemaal.
We hebben lekker uit kunnen slapen. Very Happy
Sam werd om 19 uur opgehaald en hij was ook weer erg blij dat hij zijn eigen baasjes weer zag. Logeren is leuk en hij is heel graag bij ons, maar je eigen roedel (gezin) is toch het fijnste. Very Happy

Kees, aan Peter gevraagd. Hij gebruikt graag de mandoline. Wel de goede en niet eentje van de action of zo, maar van een kookwinkel. Ook wel eens de hulpstukken.
Met de hand vind hij wel vaak sneller als het kleine hoeveelheden zijn. Wat jij zo laat zien ziet er behoorlijk profesioneel uit. Very Happy Je hebt het wel in de vingers.

Ook hier heb ik gisteren al een paar paddenstoelen gezien. Het begint nu wel te komen. Ook de heide komt in bloei te staan Very Happy

:Groene woestijnen. Een mooie uitdrukking. Gelukkig zijn ze er achter dat met bloemen en kruiden veel beter voor de natuur is en voor de snaak van de melk zelf is.
Dagmar, viel de APK mee?

Greet wat een bloemenpracht zo langs de paden

Joke, gaat het nu beter met je been?

Dadelijk naar mijn vriendin. Zij is gisteren ook terug van vakantie gekomen. Zij is een week met het gezin van een van haar dochters mee geweest.
" Oma, moet mee, hè Laughing Opa kan zich wel alleen redden."
Dat vinden de kleinkinderen Very Happy
Terug naar boven
joke

BerichtGeplaatst: 5 Aug 2025 13:39:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Greet prachtig die randen met zonnebloemen en toch nog aardig dichtbij
toch lekker om weer een stukje te kunnen fietsen.
Kees zo dat is best fijn gemaakt een pan vol en de mandoline gebruik die niet.
Henny lekker hoor even uitslapen en Sam dus weer bij zijn baasjes en gezellig naar je vriendin Opa niet mee geweest op vakantie bijzonder zeg.
Sibilla een fijne dag bij je Zus in Valburg.
En viel het mee de apk keuring Dagmar.
Het gaat een stuk beter met been de trap op maar af is nog een ding.
Ben vanmorgen wezen fietsen want nu staat de sukadelapjes op en duurt een paar uur voor het klaar is met Ketjap Manis laulierblad kruitnagels en een uitje fijn gesneden ruikt wel lekker.

Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 5 Aug 2025 16:55:43    Onderwerp: Reageren met citaat

APK viel mee, samen met onderhoudsbeurtje, dus kan weer jaartje vooruit.

Sibilla zal wel gezellig dagje hebben bij haar zus.

Leuk een logeerhond Henny, maar ook weer leuk als ie naar zijn eigen huis gaat.

Die Kees houdt wel van koken aan de foto's te zien, ik eigenlijk totaal niet moet ik eerlijk zeggen, is geen hobby in elk geval.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 5 Aug 2025 21:53:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Henny, het lijkt er sterk op dat Peter op hetzelfde spoor zit als ik. Goed gereedschap is het halve werk en met een goed scherp kwaliteitsmes kun je heel veel doen en vaak beter dan al die hak- en snijapparaten. Ik gebruik al weer een poosje een Victorinox koksmes. Niet de allerbeste topkwaliteit maar honderden euro's voor een mes vind ik overdreven en deze is zeer betaalbaar en doet uitstekend zijn werk terwijl hij ook best lang scherp blijft.
Een blender kan ook wel handig zijn en als je veel gebak maakt, dus met deeg en beslag werkt dan is een keukenmachine het overwegen waard.

Greet, een groot deel van het terrein van de voormalige luchtmachtbasis is tot natuurgebied verklaard. Het stuk met de start-/landingsbaan werd altijd al gemaaid en dat is men biijven doen omdat er een unieke biotoop ontstaan is op dat schrale grasland waar o.a. de veldleeuwerik goed gedijt. Mooi voorbeeld van een synthese tussen cultuur en natuur, vind ik.

Joke, ik ben ook gek op lekker gekruid draadjesvlees. Die vet- en bindweefselranden geven veel smaak en zijn na een paar uur boterzacht, Ik heb in de vriezer nog een halve kilo riblappen waar ik zeer binnenkort rendang of iets dergelijks van ga maken maar hachee vind ik ook heerlijk met rode kool.

Dagmar, mooi dat je autootje weer een jaar vooruit kan. Ik heb nu een tamelijk nieuwe en dan vind ik het de moeite waard om wat meer te investeren, zoals frequenter olieverversen en controles laten doen dan officieel aanbevolen door de fabrikant. Dat kan de levensduur dramatisch verlengen, zeker bij een campertje aan te bevelen. Morgen wordt het interieur ingebouwd, een bed en twee ladenblokken (2*40 cm breed) en ook worden gordijnrails aangebracht. Daarna kijken hoe ik het verder ga inrichten maar dit zijn even de belangrijkste voorzieningen.

Koken is zeker een hobby van me waar ik altijd wel een beetje en bij langdurige vlagen nogal actief mee bezig ben. Bepaalde keukens, waaronder de Indische, Italiaanse, de Franse, Midden-Oosten trekken me bijzonder aan maar ook andere Europese, Chinese en Amerikaanse (Noord-, Midden- en Zuid-) hebben talloze leuke gerechten. Ook Nederland kent een aantal lekkere streekgerechten, waarvan sommige helemaal niet zo uniek Nederlands blijken te zijn, zoals erwtensoep.

Hier nog even het resultaat van mijn Italiaanse snijwerk, tagliatelle alla bolognese met versgeraspte Parmezaan:

Terug naar boven

Geplaatst: 5 Aug 2025 21:53:08    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Grand café Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 117, 118, 119 ... 123, 124, 125  Volgende
Pagina 118 van 125

Ga naar: