50plusser/ouderenforum doorstart
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Sibine's coffeecorner
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 122, 123, 124, 125  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Grand café
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sibilla80

BerichtGeplaatst: 13 Aug 2025 10:24:53    Onderwerp: Sibine's coffeecorner Reageren met citaat

Goeiemorgen nog, het wordt weer warm vandaag.
Rustig aan doen dan maar. Cool
Greet, wat een prachtig veld met bloemen zie ik hier. Cosmea, geen idee dat die bloemen zo heten. Jij weet er veel van, mijn overleden zus wist dat ook allemaal. ik vergeet die namen zo weer. Zie alleen de pracht er van.
Dus jij hebt ook gegeten van het recept van Kees. Laughing Ja, dat is echt heel lekker en je kunt er van alles bij doen.

Kees, je vrouw geniet vast van alles wat jij kookt. ik heb met Henny dezelfde vraag: hebben jullie Indisch bloed, dat je zo graag Indisch kookt. Wat ik hier zie smaakt zeker ook naar meer.

Henny, die puzzel Laughing Laughing Komt het door het warme weer? Ik heb hem al gemaakt hoor, heel leuk. Je vriendin naar de Efteling? Mij niet bellen, ik heb het wel gezien. Vooral met dit weer, net als jij brrr.

Joke, fietsen in de morgen zal nog gaan, vanmiddag wordt het te warm, lijkt me. Die pispotten groeien als kool, overal doorheen. Haagwinde is de officiële naam, nou ik roei ze uit, ze groeien overal doorheen. Maar de foto is wel mooi hoor en ze zijn ook wel mooi om te zien.

We fietsen vandaag niet, straks ga ik aan de overkant even helpen met de maaltijden en later het theerondje doen. de andere vrijwilligster is ziek, tja, dat kan gebeuren. ik hoef verder niks vanmiddag, dus dat doe ik er wel even bij. De activiteitenbegeleidster belde al op om te vragen of het wel klopt dat ik vanmiddag twee keer kom, ja dus. Ze is erg zuinig op me vanwege mijn leeftijd. Laughing Vind dat ik wel erg vaak op de lijst sta. Dat vindt mijn eega ook, maar jaaa. het is ook leuk om te doen hoor en niet erg vermoeiend.

We hebben de koffie gedronken, oja, we krijgen zorgtoeslag! Heel vroeger ook ooit eens gehad, daarna niet meer. Ook nooit aangevraagd. ik dacht altijd dat ons gezamenlijk inkomen te hoog zou zijn. Nu blijkt dat we er wel voor in aanmerking komen, grappig toch. het is niet veel, maar het scheelt toch. Over 2024 moest voor 1 september worden aangevraagd. Dat heb ik natuurlijk gedaan. Over dat jaar krijgen we dus ook uitgekeerd. Kunnen we mooi van op vakantie in september. Laughing

hoe hoog het water stond in Valkenburg bij de overstroming.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 13 Aug 2025 10:24:53    Onderwerp:

Terug naar boven
joke

BerichtGeplaatst: 13 Aug 2025 13:16:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Goedemiddag allemaal,

Kees zo jij kan goed koken zeg ziet er heerlijk uit en mag graag indische maaltijden maken.
Greet prachtig die bloemenrand van de cosmea's nog maar even genieten van alles dat nog bloeit
wordt nu wel wat minder maar elk jaar heeft zo zijn charme en het recept van Henny was dus heerlijk om te eten.
Sibilla jij ben er maar druk mee aaan de overkant met het helpen van de maaltijden
en is vlakbij en ook een theerondje doen en toch knap dat je dat doet en een meevaller de zorgtoeslag is altijd mee genomen de zorgverzekering is ook best duur.
Vanmorgen tijdens het fietsen hebik een portemonnee gevonden
en tja er even in gekeken er zat aardig wat geld in rijbewijs bankpasje zorgpasje enz .
en een kaartje met adres erop
was een straat verder dus daat aan gebeld maar deed niemand open daarna na het fietsen
nog even langs maar noppes man is nog een keer gegaan en heeft een briefje door de brievebus gedaan.
met ons adres dus zal binnenkort wel langs komen want je mis toch zoiets?

vruchten van een boom kastanjes
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 13 Aug 2025 14:37:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Joke, ik heb ook weleens een portemonnee gevonden met honderden euro's erin en een aantal pasjes naast contactgegevens. Onbegrijpelijk waarom mensen met zoveel contant geld rondsjouwen. Ik heb altijd wel een euro of vijftig bij me voor het geval ik om wat voor reden dan ook niet kan pinnen maar de rest blijft mooi op mijn bankrekening. Enfin, de eigenaresse was zielsgelukkig om die portemonnee weer terug te krijgen en dat is dan meteen ook mijn beloning, iemand blij maken en verder hoef ik niks.

Henny, gebakken tomaat met ei maakte ik vroeger ook wel. Altijd lekker en je hebt toch iets warms. Wat ham erdoor lijkt me een prima idee en dat zou ook met gerookt spek kunnen. Ik zou dan voor kleingesneden plakjes kiezen, bijvoorbeeld (bak)bacon omdat je dat niet nog eens uitdrukkelijk hoeft te garen. Of om het af te maken wat van die Zwitserse strooikaas:

Zomaar wat ideetjes maar ik ga het zeker eens proberen.

Ik heb zelf geen Indische roots maar op de een of andere manier heb ik de nostalgie naar Nederlands-Indië meegekregen van allerlei verhalen van familieleden, docenten geschiedenis en vooral van heel veel boeken, die ik als schoolkind vrat en ook mijn Indo-vriendjes hebben invloed gehad. In de loop der jaren heb ik mijn beeld van het koloniale tijdperk regelmatig bijgesteld, o.a. door het boek en de film Max Havelaar. Interessant vind ik de blijvende invloed van die Indische cultuur op de Nederlandse, die er onderdeel van is geworden en die zich vooral in de kook- en eetcultuur uit. Daarbij was mijn moeder, die heel graag kookte, niet wars van het gebruik van kruiden en specerijen in de keuken, o.a. doordat ze wat kooklessen volgde om eens iets anders te maken dan AGV. Ik heb haar Margriet kookboek 'geërfd' waar ik regelmatig nog weleens in zit te bladeren.

Met 'Indisch' eten zeg je niet zo heel veel want die is heel divers en houdt meestal datgene in wat de lokale Chinees ervan maakt. Dat is op zich prima eten, maar grotendeels voortgekomen uit wat scheepskoks maakten en aangepast Indonesisch aan de Nederlandse smaak. Authentiek Indonesisch eten, op zich ook al een mengelmoes, kon ik jaren geleden nog wel in mijn eigen woonplaats in een restaurantje maar daar moet ik nu al gauw voor naar een grotere stad, zoals Amersfoort of Utrecht. Daar bedoel ik bijvoorbeeld saté mee die op een houtskoolvuurtje geroosterd wordt. Als je zo'n warung binnengaat komt de geur van het eten en dat houtskoolvuurtje je al tegemoet. Heerlijk! Maar zelf maken kan natuurlijk ook, bijvoorbeeld saté op een mini-bbq, zoals ik gisteren deed:

Echt een klein ding maar heel geschikt voor kleine hoeveelheden, zoals een paar stokjes. Het is opvouwbaar tot een heel klein koffertje, dus gaat mooi mee met de Caddy.

Naast de Indische keuken ben ik ook gek op die van het Midden-Oosten en Noord-Afrika, Turks/Grieks, Libanees, Arabisch, Marokkaans maar ook authentiek Chinees, Thais, Koreaans, Surinaams probeer ik graag eens uit. En een lekkere pan snert, hachee en hutspot vind ik ook niet te versmaden. De beroemde kok Escoffier heeft een prachtig kookboek, 'Ma Cuisine' geschreven dat voor hobbykoks maar zelfs voor dubbelzijdig linkshandigen in de keuken als ze wat moeite investeren, prima te gebruiken is voor de Europese keuken.

Hoewel er altijd variaties mogelijk zijn probeer ik de authentieke receptuur aan te houden. Dat zijn beproefde recepten waar in principe niets aan te verbeteren valt, behalve dat je altijd kunt spelen met wat meer of minder zout en specerijen. De kwaliteit van de ingrediënten vind ik ook belangrijk. Rijst is bij mij in principe gewone, simpele Surinaamse of Amerikaanse droogkokende rijst maar pasta van Honig smaakt naar karton, dus liever de echte. Kruiden zijn gedroogd vaak wel goed maar soms zijn verse echt veel smakelijker. Sambal oelek is gemalen Spaanse peper met zout, dus daar kan weinig mee misgaan maar bij ketjap ben ik een stuk kieskeuriger en van die kant-en-klare boemboe's van Conimex word ik ook niet blij, gewoon niet lekker. Dan liever zelf maken. Volgens puristen moet dat absoluut in een vijzel of een tjobek. Die heb ik maar een blender of staafmixer is dan toch een stuk minder werk.

Als je authentieke recepten aanhoudt dan kun je ze, als je ze beheerst, naar smaak aanpassen en daar biedt bijvoorbeeld de Indische keuken ook best veel ruimte voor.
Terug naar boven
Greet

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2025 07:08:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Goedemorgen allemaal .

@ Henny
Zo te lezen krijgen jullie de dagen nog wel om op een leuke manier , maar dat je er weer op uit wil dat kan ik me goed voorstellen , nog effe geduld en dan kan dat weer Smile

@ Sibilla

Je was dus gisteren weer druk met je vrijwilligers werk .
Jullie krijgen dus nu ook zorgtoeslag ach ja alle beetjes helpen he Smile , sinds ik Aow + pensioen heb ben ik de toeslagen kwijt .
Mooie foto van de stand van het hoge water , ik zal hopen dat ze daar nu en in de toekomst voor bespaatd blijven .

@ Joke
En is de eigenaar van de portemonnee al geweest ? Hij of zij zal heel blij zijn met de eerlijke vinder.
Supermooie foto van de kastanjes , wat mij opvalt ( hier in mijn omgeving in ieder geval ) dat er dit jaar zoveel kastanjes aan de bomen zitten .

@ Kees , de chefkok van deze site 👩‍🍳 😀
Handig zo'n kleine barbeque . Ik eet regelmatig Indisch eten , een schoonzus van mij komt uit Indonesië en zij kan heel goed Indisch koken , ze komt mij dan ook vaak wat brengen.

Ik wens jullie een fijne dag .

Terug naar boven
Henny

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2025 09:11:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Goedemorgen allemaal.
Kees, duidelijke uitleg.
Bij ons thuis hadden we een buurvrouw van Indise afkomt, maar mijn moeder heeft van haar niets opgestoken. Mijn moeder kon helemaal niet goed koken. Laughing Veel stamppotten en doorgekookte groente. Vroeger is op de schipperskostschool geweest en dan stonden ze niet in de keuken mee te kijken hoe dat gaat.
Mijn broers waren blij dat ik kookles kreeg op de huishoudschool. Very Happy
Ik moest vanaf mijn 12de koken dus dat kwam goed van pas.
De vader van Peter heeft in Indie gevochten en heeft zo kennis gemaakt met de Indise keuken. De moeder van Peter probeerde dat wel eens te koken, maar het kwam er vooral op neer: Veel sambal en ketjap.
Nu wilt Peter graag recepten uitproberen van van alles en nog wat met recepten van kooksites en dat valt vaak erg goed uit. Soms ook niet te eten.
Laughing
Maar dat gebeurt zelden.

Gisteren was het erg warm. Mijn telefoon/mobiel, of hoe je dat nu noemt tikte, om 15.00 35 graden aan. Binnen 28 graden. Dat was wel warm te noemen. Nog steeds rustig aan. Peter maakt voor vanavond macaroni.
Wij krijgen, terecht, geen zorgtoeslag.
Maandelijks weinig vaste en zeker geen hoge kosten, dus dat is dan ook niet nodig. Geef dat maar aan iemand die het echt nodig heeft zoals ik bij jullie lees. Rijk zijn we niet, maar we kunnen er goed van leven.

Wel eens heel lang geleden. portomonnee's gevonden, maar daar zat niet veel in. Zeker geen geld
Wel pas, samen met de buurtapp en een buurtman er voor gezorgd dat een tas weer bij de rechtmatige eigenaar kwam. Dat scheelt wel met een buurtapp dat snel iedereen op de hoogte is en daardoor allert er op is. Very Happy

Nog even een puzzel plaatsen. Nu wel de goede Shocked
En wat boodschappen.
Nu gaat alles weer dicht. 26 graden. Nu buiten net zo warm als binnen.
Gelukkig kunnen we er goed tegen
Terug naar boven
Henny

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2025 09:22:10    Onderwerp: Reageren met citaat

De puzzel die voor gisteren bedoeld was.
84 stukjes

https://www.jigidi.com/nl/solve/kz3hvq60/20250727-145901-kijken-hoe-het-met-de-dieren-gaat/
Terug naar boven
joke

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2025 10:26:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Goedemorgen allemaal.

Kees wel handig zo'n kleine mini-bbq om mee te nemen.
Greet een prachtige foto vast van de Eems bij jou.
Henny weer een mooie foto om een puzzel te maken.
Ook hier wordt het weer een warme dag.
Gisteren middag kwam de vrouw van die man bij ons langs
en was super blij ermee haar man had de bank al gebeld om alles
te blokkeren zo toch nog alles goed gekomen.
Vanmorgen even rondje dorp gewandeld was nog te doen
en zal blij zijn als het wat koeler wordt.
Kwam deze Aster tegen in het dorp.

Terug naar boven
Henny

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2025 10:58:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Joke, fijn dat de portomonnee terecht is. Ik geloof achter mekeer dat die man zeker heel blij was. Verstandig dat hij zijn bankrekening liet blokkeren. Je weet nooit waar die beurs tereht was gekomen. Je hebt weer een goede daad verricht.
Terug naar boven
sibilla80

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2025 11:23:10    Onderwerp: Sibine's coffeecorner Reageren met citaat

Goeiemorgen, kan nog.
Joke, fijn dat de portemonnee terecht is. Die mensen zullen wel echt blij zijn met zulke eerlijke mensen.
Wij hebben ook eens een portemonnee gevonden en ook eens een bos sleutels. Gemeld bij het plaatselijke politiebureau. Er kwam iemand voor de sleutels en later ook voor de portemonnee. We kregen daar nog een bos bloemen voor.
Wil heeft ook eens, nog niet zo lang geleden, een fonkelnieuw rijbewijs gevonden op de parkeerplaats in Mijdrecht. Was van een meisje dat nog niet zo lang geleden dat rijbewijs had gehaald. Agegeven bij het gemeentehuis. Is ook opgehaald, we hebben daar bericht van gekregen. Heel coulant, dat doen ze eigenlijk nooit daar.

Kees, je bent een echt goede kok hoor, leuk dat je de recepten uitprobeert. Ook van de Indische keuken heb je veel kaas gegeten, dat blijkt. En je houdt van experimenteren. Mijn moeder kon goed koken, wij hebben dat wel van haar overgenomen. ikzelf kook ook graag en hou ook wel van experimenten. Oudste dochter niet, die heeft er een hekel aan. Maar jaaa, ze moet wel, met 3 kinderen plus aanhang. Ze rommelt wat aan, dat gaat meestal wel goed.
Wel handig, die kleine bbq. Wij hebben geen caddy of camper, maar ik kan me voorstellen dat je het voor jou in die caddy wel makkelijk is.

Henny en Greet, ik dacht ooi dat we geen zorgtoeslag hoefden aan te vragen, we kwamen er toch niet voor in aanmerking. Dacht ik. Tot Wil van de belastingdienst zelf een bericht kreeg dat hij dat kon en moest aanvragen! Gedaan, en wat bleek: ik had er ook recht op. Tja, wat doe je dan? Aanvragen dus. Ik krijg over 2025 ook en voor 2024 moeten ze het nog uitrekenen. We zien het wel.
Greet, ik zou het toch maar eens laten uitrekenen. Want met AOW plus pensioen kom je misschien toch in aanmerking. Of je moet zo'n hoog pensioen hebben dat het geen zin heeft. Maar uitrekenen kan altijd.
Voor Henny heb ik hetzelfde advies. Ook al heb je geen hoge kosten, die hebben wij ook niet, nee heb je ja kun je krijgen.

Je foto van de Eems is weer prachtig, Greet.
En van jou van de asters ook Joke. Ja, het is hier ook weer behoorlijk warm. Ik wil nog even naar de kaasboer en de Jumbo. Maar daarna is het gedaan. Voorlopig geen vrijwilligerswerk meer, niet eerder dn zondagavond het theerondje.
Verder blijven we binnen, de ventilatoren staan te draaien, het is hier binnen goed te doen.
Henny, ik ja puzzel maken.
Verder wens ik iedereen een fijne, zij het warme, dag.

zij was er weer, eend in de tuin
Terug naar boven
Greet

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2025 11:45:52    Onderwerp: Re: Sibine's coffeecorner Reageren met citaat

@ Henny
Grappig plaatje , ik neem aan dat jij er niet zo bijzit op deze tropische dagen 😀😂

@ Joke
Was het bij jou vanmorgen Ochtend stond heeft goud in de mond 😀 mooi voor de warmte aan een ommetje gemaakt .
De asters staan er prachtig op .

@ Sibilla

Leuk dat eend weer eens kwm buurten 😀 leuke foto heb je er van gemaakt.
sibilla80 schreef:

Greet, ik zou het toch maar eens laten uitrekenen. Want met AOW plus pensioen kom je misschien toch in aanmerking. Of je moet zo'n hoog pensioen hebben dat het geen zin heeft. Maar uitrekenen kan altijd.
Voor Henny heb ik hetzelfde advies. Ook al heb je geen hoge kosten, die hebben wij ook niet, nee heb je ja kun je krijgen.

Ik hoef dat niet te laten uitrekenen want ik weet dat ik boven de grens zit die de belasting hanteert voor de zorgtoeslag . Op de site van de belastingdienst zijn de voorwaarden te vinden die gelden voor toeslagen .
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2025 14:39:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Het is vandaag echt warm, benauwd ook vind ik.

Vanmorgen even bij vriendin wezen koffie drinken.

Nu zo even met een boek de tuin in.

Gisteren nog even geoefend met maken van foto's, valt best nog tegen, soms maak je een foto en denk je dat is een leuke foto en als je dan thuis nog eens goed kijkt valt het erg tegen Very Happy .
Maar goed, ik blijf oefenen.

Paadje langs stukje stadsmuur in rhenen.

Bospaadje in rhenen
Terug naar boven
sibilla80

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2025 08:17:40    Onderwerp: Sibine's coffeecorner Reageren met citaat

Goeiemorgen allemaal.
Het wordt weer warm vandaag, we gaan dadelijk vast wat boodschappen doen. Niet veel, maar wel nodig.
Dagmar, mooie foto's van dat paadje in Rhenen. Wandel je daar vaak, langs de muur?

Kees, Zwitserse strooikaas ik ken het. Kwam je reactie weer tegen vandaag en dus ook het plaatje. Ik heb ook graag wat papiergeld in mijn beurs, maar niet zoveel, nee. Meestal iets van 20 euro, de rest vind ik niet nodig.

Greet, ik snap je helemaal dat je het niet meer aanvraagt. Deed ik ook niet, maar Wil kreeg er bericht over. En ondanks ons gezamenlijk inkomen komt hij er toch voor in aanmerking, ik dus ook.

Joke, het wordt te warm om te fietsen vandaag. Misschien nog wel een wandeling? En anders rustig aan thuis met man en koffie.

Henny, jij ook rustig aan in de tuin, samen met Peter aan de koffie. En een goed boek. Sam is weer naar huis, het kan weer.Very Happy

We gaan even naar het winkelcentrum en dan aan de koffie.

fuchsia in bloei
Terug naar boven
Henny

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2025 09:40:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Goedemorgen allemaal!
Dagmar, de eerste foto ziet er goed uit, hoor. Die tweede heeft wel iets mystieks , vind ik.
Nou, Sibille, met dit weer komen we niet in de tuin, hoor. Helaas al lang geen bomen meer langs ons huis. Heeft de gemeente al jaren geleden gekapt, want ze waren oud/ziek en pal op het zuiden je tuin en de zon. Dan blijf je wel binnen. Gisteren tikte de tempratuur op mijn telefoon om 16 uur 34 graden -tempratuur Nuenen zuid- aan.
Dus gewoon lekker binnen. Boek lezen. Soepje eten. Ijsje tussendoor. Weer met een trilogie begonnen. Water bij de hand. Boodschappen al vroeg binnen en dat is het. Zo komen we de dag wel door. Very Happy
Sam komt zondag weer voor een dag of drie. Gelukkig dan niet meer zo warm

Greet, wij zitten er echt niet zo bij zoals op het plaatje.
Maar ik vond het zo'n leuk ding. Ik moest het gewoon plaatsen Very Happy Zr blijft er wel vrolijk bij. Laughing

Joke zal het vandaag ook geen fietsweer vinden.

Zo even boodschappen en straks even naar een vriendin wat verder in de straat. Dus niet mijn dinsdagmiddagvriendin. Wink
Ook daar moet weer bijgekletst worden.

Terug naar boven
Henny

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2025 09:43:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Puzzel. De laatste in de reeks van Douwe
90 stukjes.
Veel plezier!

https://www.jigidi.com/nl/solve/zpsik8uy/dscf5723-met-ons-gaat-het-prima/
Terug naar boven
joke

BerichtGeplaatst: 15 Aug 2025 09:45:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Goedemorgen allemaal,

Kees die Zwitserse strooi kaas zal ook best lekker zijn.
Sibilla nog wat boodschappen halen en mooie foto van de fuchsia
verder maar rustig aan doen.
Dagmar dat paadje bijde stadsmuur komt bekend voor.
Vind de Cunera kerk ook altijd mooi om een foto van te maken.
Henny jullie zullen vandaag ook wel rustig aan doen met een boek en wat hapjes erbij.en zie nog een puzzel van Douwe.
Greet bij jou ook vast warm en in de vroege ochtend nog wel te doen.
Heb alles in huis voor het weekend lekker vroeg op pad geweest.

De Chinese lantaarn met vlieg.

Terug naar boven

Geplaatst: 15 Aug 2025 09:45:58    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Grand café Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 122, 123, 124, 125  Volgende
Pagina 123 van 125

Ga naar: