50plusser/ouderenforum doorstart
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Oekraïne in oorlog vanwege inval Rusland
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 14, 15, 16

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kees

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2025 04:37:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Pien schreef:
Het slechtse scenario is dat Poetin gebied erbij krijgt. Maar alleen Oekraïne kan hierover beslissen. Poetin wil geen vrede. Hem gebied geven betekent dat hij strategisch zich kan voorbereiden op meer pakken in de toekomst.

Dat lijkt me de enig juiste conclusie en zou de leidraad moeten zijn voor het standpunt van de vrije westerse wereld. Alle argumenten van Poetin zijn drogredenen, tot en met zijn verwijt dat de NAVO niet uitgebreid zou mogen worden. Die belofte is hem nooit gegeven. Iedere natie heeft de volle vrijheid om zich aan te sluiten bij bondgenoodschappen voor economische of militaire samenwerking. Dat geldt voor Rusland en evengoed voor alle landen die grenzen aan Rusland, zoals Finland, Polen, Oekraïne, Georgië, Azerbeidjan en de Baltische staten.

Wat mij betreft geldt alleen maar de eis dat Rusland zich terugtrekt uit alle bezette gebieden, inclusief de Krim en alles in het oosten, Donetsk e.o. Iedere concessie daaraan betekent een vrijbrief voor Poetin om door te gaan met zijn imperialistische praktijken. Rusland is groot genoeg om dat opgeblazen imago van psychopaat Poetin ruimschoots te herbergen. De vraag is wie hem dat nu eindelijk eens goed duidelijk gaat maken. Diegene komt wat mij betreft in aanmerking voor de Nobelprijs voor de Vrede maar ik zie absoluut niet gebeuren dat Trump die eer ten deel valt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 29 Aug 2025 04:37:18    Onderwerp:

Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2025 12:49:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Het lijkt er totaal niet op dat poetin ook maar enigzins van plan is om een ontmoeting met Zelensky te regelen. Integendeel.

Poetin gaat nooit al het veroverde gebied terug geven en zeker de Krim niet, dat kunnen we wel graag willen, maar dat gaat nooit gebeuren, je mag al blij zijn als hij het veroverde gebied in de Donbas regio terug geeft en ook dat zie ik niet gebeuren.

Het ziet er totaal niet naar uit dat er nog enige beweging zit in de onderhandelingen.
Ik vrees voor Oekraine dat het nog lang door moet vechten.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 29 Aug 2025 18:36:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ben er ook bang voor dat Zelensky uiteindelijk flink zal moeten inleveren maar het is niet te verkroppen dat Poetin gewoon zijn gang kan gaan. Als dat wordt toegestaan is het hek van de dam. Dan hebben grote, machtige landen het voor het vertellen en kunnen dus ongehinderd hun territoruim uitbreiden. Dat kan de wereld toch niet toestaan? Het is natuurlijk achteraf praten maar na de inname van de Krim had Oekraïne lid van de NAVO moeten worden. Dan was de schade hoogswaarschijnlijk beperkt geweest tot enkel de Krim, hoewel dat natuurlijk ook al onacceptabel was. Toen was nota bene al overduidelijk dat Poetin zijn afspraken niet nakwam in ruil waarvoor Oekraïne destijds de kernwapens inleverde.

We hebben natuurlijk te maken met de realiteit, waarbij duidelijk is wat er zou moeten gebeuren, en dat is paal en perk stellen aan het gedrag van Poetin, maar de keerzijden van die realiteit is de onwil om daar daadwerkelijk iets mee te doen. China houdt zich wijselijk op de vlakte en dat doen andere landen, zoals Turkije en India ook. Trump is alleen maar opportunistisch bezig en wel op de zeer korte termijn. Zijn beslissingen kunnen van de ene op de andere dag een draai van 180 graden maken terwijl Europa verdeeld is, met varianten van openlijk Poetin-gezind tot net zo radicaal als ik dat nodig vind, namelijk geen duimbreed aan Poetin toegeven. Het kost allemaal geld, Poetin zal wel tevreden zijn als hij het veroverde gebied mag houden etc. Opmerkelijk vind ik dat Polen, qua politiek niet vies van extreemrechts en daarmee feitelijk op de lijn Poetin zit, vrij duidelijk kiest voor felle oppositie tegen Poetin. Dat terzijde. Dus vrees ik het ergste, dat Zelensky flink zal moeten inleveren en dat Oekraïne uiteindelijk een vazalstaat van Rusland zal worden in plaats van een volwaardig lid van de NAVO. Met alle gevolgen van dien, want daar blijft het echt niet bij...
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 30 Aug 2025 07:11:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Die vazalstaat verwacht ik niet. Europa weet dat Poetin dan verder zal gaan. Het heeft de baltische landen al op het oog en in Rusland worden de geesten rijp gemaakt voor een inval in het "fascistische " Estland. Wat wij vergeten is dat Finland met zijn geweldige president, Estland, Letland, Litouwen, maar ook Zweden een totaal andere relatie hebben met Rusland als w ij.
Die landen zijn al jaren in de allerhoogste paraatheid en beducht dat zij de volgende zijn. De NAVO weet dat als geen andere, Macron heeft onlangs tot grote verontwaardiging van de staats tv in Rusland, gehakt gemaakt van Poetin in het nieuws op tv in Frankrijk. Er zullen "represailles " volgen volgens de staatstv uitzending.

Daarbij
Afgelopen week is er op zee een dreigend confrontatie geweest door de Russen met de Amerikanen en de NAVO landen zijn op zee naarstig op zoek naar dat schip. Voor mij onduidelijk om wat voor schip en confrontatie het ging cq of het een onderzeeër betreft.

Over China het volgende. De Chinezen zijn de lachende derde. Ze steunen de Russen, laat dat duidelijk zijn en geen misverstand over bestaan! Ze zijn daar wat bedekt over, maar nog steeds is China "goede vrienden" met Poetin. CHina doet nul om de oorlog te laten stoppen, ze zouden wel gek zijn want China heeft Rusland financieel in de tang, en een groot tekort aan grondstoffen waar de Russen en Oekraine veel van hebben.
Die varen wel bij de "vriendschap " met Poetin.

Nee land afgeven gaat hopelijk niet gebeuren. Beter is het dan om Oekraïne met hand en tand mee te gaan verdedigen want als Oekraïne valt of land gaat afgeven heeft Poetin handen vrij voor de Baltische landen . Europa moet zsm over stappen naar een heuse oorlogsindustrie, iets dat de Duitsers heel goed begrepen hebben. Rusland haar oorlogsindustrie draait al jaren op volle toeren dus we staan wel "wat " achter. Maar Europa laat volgens mij op dit moment niet het achterste van haar tong zien heb ik zo het idee en dat vind ik heel erg verstandig. Er komen zware tijden aan iets dat oor mij steeds duidelijker wordt.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 5 Sep 2025 12:21:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
De Russische strijdkrachten zullen westerse troepen in Oekraïne als doelwit zien. Die troepen zouden een bedreiging voor Rusland vormen. Dit heeft de Russische president Vladimir Poetin beklemtoond. Het Kremlin accepteert geen westerse troepen in Oekraïne, ook niet na een vredesregeling met Oekraïne.
Hij herhaalde ook zijn standpunt dat een Oekraïens lidmaatschap van de NAVO volkomen onaanvaardbaar is voor Rusland, maar Oekraïne het volste recht heeft lid van de Europese Unie te worden.

https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10582292/liveblog-kremlin-buitenlandse-militairen-kunnen-oekraine-geen-veiligheidsgaranties-bieden

Poetin eist van alles, geen westerse veilgiheidstroepen, Oekraine niet bij de NAVO, Zelensky moet voor eventuele ontmoeting maar naar Moskou komen, het is onvoorstelbaar.
Hij trekt zich niets aan van Amerika en Europa, de invloed van het Westen op het wereldtoneel is enorm tanende naar mijn idee.

Hij verschijnt breed lachend met andere weredleiders Xi Jinping, Kim Young-un (ook al dictators van formaat) in de pers en lacht de wereld vierkant uit.

Wie stopt deze dictator nog?
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 6 Sep 2025 13:05:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Poetin eist van alles, geen westerse veilgiheidstroepen, Oekraine niet bij de NAVO, Zelensky moet voor eventuele ontmoeting maar naar Moskou komen, het is onvoorstelbaar.
Hij trekt zich niets aan van Amerika en Europa, de invloed van het Westen op het wereldtoneel is enorm tanende naar mijn idee.

Hij verschijnt breed lachend met andere weredleiders Xi Jinping, Kim Young-un (ook al dictators van formaat) in de pers en lacht de wereld vierkant uit.

Wie stopt deze dictator nog?
Het is geen kwestie van niet kunnen maar van niet willen. Ik ben zeker een voorstander van diplomatie, zorgvuldigheid en voorzichtigheid zijn nodig maar niet die van pappen en nathouden omwille van de lieve vrede op korte termijn. Met je eens dat Poetin zich rot zit te lachen om het gestuntel en de verdeeldheid van het Westen. Reden te meer om duidelijke grenzen te stellen, Oekraïne te omarmen als een volwaardig Europees land, net als Polen en de Baltische staten. Wat zal de reactie van Poetin zijn als er een massale vredesmacht (uiteraard zeer benadrukken dat het om een vredesmacht gaat) van West-Europese staten in Oekraïne gestationeerd wordt? Zo'n stap is altijd nog vele malen vredelievender dan de manier waarop Poetin te werk is gegaan.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 14, 15, 16
Pagina 16 van 16

Ga naar: