50plusser/ouderenforum doorstart
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Eigen risico zorg

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 17 Jun 2025 11:16:44    Onderwerp: Eigen risico zorg Reageren met citaat

Citaat:
Uit de toelichting bij het wetsvoorstel blijkt dat betaling van het eigen risico op dit moment vooral problematisch is voor kwetsbare groepen, zoals mensen met een laag inkomen, lage gezondheidsvaardigheden en een slechtere gezondheid. De regeling die de regering voorstelt richt zich echter niet specifiek op het oplossen van het probleem voor die kwetsbare groepen. De maatregel is daarmee ongericht.

https://www.raadvanstate.nl/actueel/nieuws/juni/advies-verlaging-eigen-risico-zorg/

Ik zie niets in het verlagen van het eigen risico, zolang dat betekent dat hier door de zorgpremie omhoog gaat.
Uiteindelijk betaald iedereen dan per saldo meer aan zorg ipv minder.
Men betaald 120 euro minder aan het eigen risico maar ongeveer 200 euro per jaar meer aan zorgpremie.
Zelfs dus degene die minder betalen aan eigen risico zijn slechter uit maar helemaal gedegnen die er weinig of geen gebruik van maken.

De enige die er hierbij op vooruit zijn de zorgverzekeraars, die sparen er goed garen bij.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 17 Jun 2025 11:16:44    Onderwerp:

Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 11 Sep 2025 11:32:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Over minder dan een week wordt op Prinsjesdag door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de nominale rekenpremie bekendgemaakt. Dit geldt als richtlijn voor de premie van het basispakket in 2026. Eerder berekende VWS dat de zorgpremie over twee jaar fors duurder wordt door de verlaging van het eigen risico. Uit onderzoek van Independer, uitgevoerd door Q&A, is twee derde van de Nederlanders tegen die verlaging. In aanloop naar de aankomende verkiezingen zijn veel partijen verdeeld over het wel of niet afschaffen van het eigen risico.

https://www.independer.nl/zorgverzekering/info/onderzoek/verlaging-eigen-risico

De meerderheid is het dus met mij eens.
Niemand zit te wachten op stijging van de zorgpremie naar 200 euro per maand.
Er lijken mij betere manieren omkwetsbare groepen te compenseren
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 12 Sep 2025 08:28:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Niemand zit te wachten op stijging van de zorgpremie naar 200 euro per maand.
Er lijken mij betere manieren omkwetsbare groepen te compenseren

Nee, daar zit niemand op te wachten maar wat zijn dan die betere manieren? Of het eigen risico blijft of afgeschaft wordt zijn de laagste inkomens, in het bijzonder de ouderen die meer zorg nodig hebben, sowieso de pineut. Die zijn als eerste geneigd om niet naar de dokter te gaan vanwege de kosten of erger, ze moeten kiezen tussen de huur of boodschappen betalen of dat eigen risico ophoesten. Al die compensatie- en toeslagenregelingen zouden niet nodig zijn bij een fatsoenlijk minimumloon of uitkering. Ik zou het in ieder geval niet meer dan rechtvaardig vinden om de drempel voor doktersbezoek niet onnodig hoog te maken voor de laagste inkomens. Die hebben gemiddeld toch al een slechtere gezondheid waardoor het risico groter is dat ze door terughoudendheid hogere kosten veroorzaken, bijvoorbeeld door ziekenhuisopname die misschien voorkomen had kunnen worden.

Overigens wordt er nogal eens over geklaagd dat de kosten van de gezondheidszorg de spuigaten uitlopen in vergelijking met andere landen met een gelijkwaardige welvaart. Dat blijkt helemaal niet het geval te zijn als er op een eerlijke manier wordt vergeleken. In NL worden sectoren als bejaardenzorg meegerekend bij de kosten van de gezondheidszorg en bij die andere landen niet.
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 13 Sep 2025 14:02:42    Onderwerp: Reageren met citaat

De ellende is begonnen toen men bedacht dat de marktwerking in de zorg moest komen. Schaf dat af, geef de zorg weer in publieke handen en maak de premie inkomensafhankelijk. Dat laatste kan ook gelden voor het eigen risico als deze niet kan worden afgeschaft. Als iedereen de premie dan kan betalen kan de zorgtoeslag worden afgeschaft. Voor vrijwel iedereen is de eigen gezondheid zeer kostbaar, dus bijdragen naar vermogen lijkt me billijk.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 13 Sep 2025 14:49:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ben het eens met Willemijn, zorgpremie inkomensafhankelijk maken en eigen risico afschaffen.
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 13 Sep 2025 16:18:43    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat vna die bejaardenzorg die erbij wordt gerekend in Nederland en in andere landen niet, dat wist ik niet. Bedankt Kees.
Verder eens met post van Willemijn. Het trieste is dat niet alleen de patiënten de Sjaak zijn maar bv ook de huisartsen. Die werken zich helemaal het schompes vanwege allerlei bezuinigen en de hoeveelheid extra werk die daardoor bij hun terecht is gekomen en dat allemaal en al jaren voor een schijntje. Is echt niet OK.
Huisartsen met een eigen praktijk die vallen zowat om. Ik zie dat bij familie van ons.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: