50plusser/ouderenforum doorstart
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Sibine's coffeecorner
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 133, 134, 135, 136  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Grand café
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kees

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2025 08:39:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Greet, goeie vraag over de slowcooker. Toevallig gebruikte ik net een recept voor goulash dat ik afgaande op de ingrediënten aantrekkelijk vond. Er gaat een halve kg rundvlees in, in blokjes aangebraden met bloem, drie uien, een paar paprika's, een pakje gezeefde tomaten en een blikje tomatenpuree en het een en ander aan knoflook, bouillonblokjes en specerijen. Dat klopt dus gewoon niet omdat de hoevelheid vocht rijkelijk tekort schiet om het geheel vochtig te houden gedurende het garingsproces. Daarom heb ik er ruim een halve liter water aan toegevoegd totdat de massa zo goed als onder stond. Ik doe het vaak wat op gevoel. Alles net onder is meestal wel goed. Tussentijds controleren zou niet nodig moeten zijn maar na een uurtje of twee op de langzame stand doe ik dat meestal wel en dan weet ik genoeg. Soms moet je een half uur of iets dergelijks voor het klaar zou moeten zijn nog wat toevoegen, room, creme fraiche of verse kruiden en dat is ook een moment om te kijken of je nog wat vocht moet toevoegen. De boel staat nu zojuist heel langzaam te pruttelen en eigenlijk moet je het na de garing nog een aantal uren laten staan om de smaken goed te laten doordringen. Je hoort dus nog van me wat het geworden is.

Dagmar, leuk dat je genoten hebt van die reünie. Mooie foto's ook van een mooie omgeving.

Laatst aangepast door Kees op 17 Sep 2025 10:02:47; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 14 Sep 2025 08:39:21    Onderwerp:

Terug naar boven
sibilla80

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2025 09:00:16    Onderwerp: Sibine's coffeecorner Reageren met citaat

Goeiemorgen, het is weer zondag. En nog zonnig ook. Very Happy

Ik begin met Kees. Die staat bij mij bovenaan, nl. Op de site dan, in de koffietent dus. Laughing Ik heb geen slowcooker, ook nooit gehad. Ik doe het met pannen en een wokpan. Maar het ziet er wel lekker uit zoals je het beschrijft. Zelf had ik gisteren groentesoep gemaakt, mijn jongste dochter kwam langs en vond het zo heerlijk ruiken. 'Hoe doe je dat', was haar vraag. Nou ja, gewoon dus, zoals altijd. Zelf ging ze ook die soep maken, maar vond het bij mij lekkerder ruiken. Geen idee hoor.

Dagmar, je foto's zijn prachtig. Al maak je ze niet vaak, àls je ze maakt zijn ze subliem.
Dat je niemand herkende op de reünie is niet zo raar. Mensen veranderen in de loop van de jaren, zeker als ze van de lagere school komen. Dat zijn nog kindersnoetjes en nu natuurlijk volwassenen. Zelf ben je natuurlijk ook gegroeid en veranderd. Nou ja, als je het maar leuk hebt gehad. Toch?

Greet, die wandelstok, haha. Die kocht ie dus gewoon in de zorgwinkel, geen houten want die hadden ze daar niet. Wel eentje die erop lijkt. Nou ja, ik kan het aftrekken van de belasting hihi.
Die koeien bij de drinkbak, grandioos. Ik ken dat, zie het vaak bij mijn dochter op de boerderij. Staat daar een groep koeien zich te verdringen om te kunnen drinken. Laughing

Henny, mooi afscheid was dat van je zwager. Die mannen in hun gildepak, ze zullen er geen bezwaar tegen hebben gehad dat je ze op de foto zette. Leuke foto ook van jullie beide. Ik denk dat je ze best hier kunt plaatsen, niemand die er verder naar kijkt, denk ik. Ik doe dat zelf ook met de Shantymannen, die hebben daar ook geen bezwaar tegen.

Joke, een rustige dag vandaag? Het lijkt goed weer te blijven, met af en toe een buitje. Meer af dan toe, hoop ik Laughing

Wil staat onder de douche, als hij terugkomt gaan we aan de koffie.
Overigens was het gisteren behoorlijk druk met de kerkbezichtiging, heb ik me laten vertellen. Ze stonden om 09.45 uur al voor de deur, vertelde Wil. Er kwam toch zo'n 150 man, niet gek voor deze monumentendag.
Onderweg naar huis kreeg Wil een regenbui op zijn test. Ik wilde hem met de auto op gaan halen, toen dochter langskwam. 'Ik vis hem wel op', zei ze.
Maar pa was al onderweg en niet meer te traceren. Hij kwam dus een beetje nat thuis. Laughing
Mensen, we gaan aan de koffie, pa is klaar hoor.
Heb het goed vandaag.
Terug naar boven
Henny

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2025 09:34:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Goedemorgen allemaal.
Nee, hoor. Ik ben altijd zeer zoegvuldig met foto's plaatsen waar eventeel mensen op te herkennen zijn. Die foto's van in het crematorium, daarvan is niemand herkenbaar de foto's van de afscheidsborrel en daar komen er een paar van in het blad van de Guld te staan. De gilde wordt ook wel de Guld genoemd.
Link van de ST Joris Gilde Stratum. Erg leuk om naar te kijken Very Happy
https://www.facebook.com/search/top?q=sint%20jorisgilde%20stratum.

Kees je gerecht lijkt mij erg lekker. Very Happy

Vraagje aan Dagmar.
Ene Dagmar stuurt mij elke keer vriendschapverzoeken op FB. Dat is een man, maar voor de zekerheid wil ik toch weten of jij dat echt niet bent. Laughing
Je weet nooit. Ik heb hem elke keer afgewezen. Question

Hier schijnt nu de zon. Vanmiddag staat in de planning. Koffers pakken en zo. Morgenvroeg, als de prikster geweest is gaan wij richting Friesland. Ik kom morgen nog even dag zeggen.
Nog even een foto van de vorige vakantie. Een hert in onze tuin. Door het keukenraam genomen.

Terug naar boven
Henny

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2025 10:17:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Nog even de puzzel.
Nog een foto gebruikt van Douwe. Pompoenen en zo op de platte kar.

https://www.jigidi.com/nl/solve/ero0rwuo/kalabassen-2/
Terug naar boven
joke

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2025 10:25:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Goedemorgen allemaal,

Henny een mooi afscheid van je zwager bijzonder om te zien de foto's.
Greet echt een hollanse foto van die koeien bij de drinkbak.
Sibilla ja overal in Nederland was het Open Monumentendag en Wil was dus in de kerk en kwamen best veel mensen op af.
Zelf plaats nooit foto's van zoiets hou het prive maar ieder doet het op zijn manier.
Henny een mooie foto van Douwe en ga die vanavond maken.
Was leuk gisteren om dingen te bekijken vanmiddag is er ook nog wat te doen
bij de cultuurfabriek en dat op zondag vroeger mocht dat niet maar tijden veranderen.

Koor bij de Molen de Vriendschap.

Eerst aan die vrouw gevraagd of ik een foto er van mocht maken.
in de molen vooraan.
kantklossen, een traditionele handwerktechniek.

Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2025 10:43:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Henny schreef:

Vraagje aan Dagmar.
Ene Dagmar stuurt mij elke keer vriendschapverzoeken op FB. Dat is een man, maar voor de zekerheid wil ik toch weten of jij dat echt niet bent. Laughing
Je weet nooit. Ik heb hem elke keer afgewezen. Question

Ha Henny

Nee, dat ben ik zeker niet, ik heb geen facebook account.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2025 10:53:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Henny, indrukwekkend afscheid van je zwager met de inbreng van het gilde. Doet me een beetje denken aan de uitvaart met militaire eer van mijn oom, die diende bij het Korps Mariniers.

Een slowcooker heeft als voordeel dat je er geen omkijken naar hebt. Een half uurtje langer dan de aangegeven tijd maakt meestal niet uit omdat het doel toch al is om het gerecht door en door gaar te maken, maar met het grote voordeel dat de structuur niet verloren gaat. Je zou hetzelfde effect kunnen bereiken in de oven op lage temperatuur met een goeie braadpan maar dat vind ik wat omslachtiger en de energiebesparing is ook meeegenomen. Voor gerechten met een lange gaartijd, zoals hachee, rendang en maaltijdsoepen en nu dus de goulash, vind ik het een uitkomst. Je kunt onderwijl rustig boodschappen gaan doen of (met een timer, gaan slapen) zonder angst dat je keuken affikt of dergelijke ongein. Om de smaak iets op te halen is het soms wel aan te bevelen om ingrediënten als uien en vlees (maillard-effect) even voor te bakken, fruiten of smoren voordat je ze in de slowcooker deponeert.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2025 11:01:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Vandaag rustig dagje, vanmiddag werken en zo nog wandelen.

Maar eerst even de puzzel van Henny maken.

Alle foto's van vandaag en gisteren zijn op de Grebbenberg genomen.
Terug naar boven
sibilla80

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2025 14:13:50    Onderwerp: Sibine's coffeecorner Reageren met citaat

Wat leuk Henny, dat hert in de tuin. En straks heerlijk op vakantie in Friesland, geniet er maar van.
Toch leuk, dat Gilde, ik ga even naar de link.
Daar staat idd informatie over het Gilde van Stratum, leuk om te lezen.

Joke, ik snap je helemaal wat de foto's betreft. Toch wel leuk, dat die vrouw het goedvond, ze staat er pront op. Ook het koor is goed gedaan, jullie zullen er zeker van genoten hebben. Ja, de tijden veranderen, ook in Veenendaal. Daar kan nu meer dan vroeger. In Waddinxveen is het nog steeds moeilijk. We lazen dat in de krant: op zondag mag er niks, niet eens opruimen na de zaterdagfeesten. Terwijl er wel allerlei buiten-kerkdiensten gehouden mogen worden, nota bene mét volop muziek! Dat is toch dubbel? Enfin, we hebben er hier geen last van volgens mij. ik merk er niks van, terwijl wij hier ook een streng-hervormde kerk hebben. Ze vieren geen verjaardagen op zondag, geen feesten enz., want dan moeten anderen voor hen werken.
kantklossen is een aparte techniek, mijn schoonzus was er goed in. Ik heb daar geen geduld voor. Denk ik.

Henny, ik heb wel een FB account, maar ik laat ook niet zomaar iedereen toe. Mensen, die ik niet persoonlijk ken, verwijder ik meteen. En het is zoals Dagmar zegt: soms is het fake, deleten dus! Dat doe je wel. Very Happy

Kees, zo'n slowcooker lijkt me wel handig, maar ik weet niet waar ik die nu weer kwijt moet, kan. Question

Even muziek studeren, maar eerst de puzzel. De vorige was makkelijk, deze zal ook wel meevallen.
groetjes.
Terug naar boven
Greet.W

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2025 15:49:20    Onderwerp: Reageren met citaat

@ Dagmar
Mooie omgeving waar je de foto's hebt gemaakt , ze zien er allemaal supermooi uit , wel een paar schoonheids foutjes maar och dat is niet erg . Tip om diepte in een foto te krijgen zoals bij bijv. de foto van het toegangs hek .Was je nu recht in het midden van het hek gaan staan dan had je de rij bomen links er ook nog wel op gehad en het pad had je dan meer van gezien en dan had je ook diepte in de foto gehad . Ook al komt fotograferen er niet zo vaak van toch leuk dat je het wel soms doet 😊
Het is daar aan de natuur al goed te zien dat de herfst terrein begint te winnen .

@ Kees
Dank je wel voor je reactie op mijn vraag , ik begin van de week eerst maar met een eenvoudig gerecht , stamppot hutspot , stoofpotjes volgen spoedig hoop ik .

@ Sibilla
Kerken zijn altijd wel in trek met open monumenten dagen is mijn ervaring , mooi dat jullie kerk goed bezocht is .
En is je man al gewend aan het lopen met een stok ?

@ Henny
Fryslân Boppe Ik wens jullie een hele fijne vakantie en hoop dat de weergoden jullie goed gezind zijn , ook al voorspellen de weer mannen en vrouwen een herfstweek .

@ Joke
Wat was het koor kleurrijk gekleed , MOOI !
Heel mooi om de kantkloster aan het werk te zien , mooie hobby .
Ik heb het zelf ook jaren geleden gedaan en heb de kantklosjes nog , wie weet ga ik er nog weer eens mee bezig . Je hebt er supermooie foto's van gemaakt .

Hier was vanmiddag een onweersbui die 1 uur en 18 minuten van zich heeft laten horen en zien .

Laatst aangepast door Greet.W op 14 Sep 2025 17:07:02; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
sibilla80

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2025 16:36:48    Onderwerp: Sibine's coffeecorner Reageren met citaat

Dagmar, ik zie ook weer mooie foto's van de Grebbeberg.
Een aantal jaren geleden waren wij daar ook. Je kunt er heerlijk wandelen.
ik krijg geen foto's geupload, zal het morgen weer proberen. Sad [/img]

Greet, Wil is idd al gewend aan zijn wandelstok.
Mooie foto van die onweersbui. Dat kun je bij jou goed zien, denk ik.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2025 17:27:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar, in het gebied rond de Grebbeberg heb ik nogal eens gewandeld. Het is de zuidelijke punt van de Utrechtse Heuvelrug en op de berg zelf heb je een magnifiek uitzicht op de Nederrijn en het Valleikanaal waartussen runderen in het wild grazen. Ik dacht Galloways maar dat weet ik niet zeker. Het is een hele klim naar de top die me nu even niet zal lukken maar die is zeer de moeite waard.

De goulash is inmiddels gaar. Heeft een uur of zeven staan te pruttelen op de lage stand van de slowcooker en het resultaat mag er zijn. Smaakt heerlijk! Ik ben nu de rijst aan het koken maar met aardappeltjes of pasta ook prima te combineren. Er moet kort voor de bereiding nog wat crème fraiche door maar die heb ik niet in huis dus ik behelp me wel met wat slagroom waar ik altijd wel een houdbaar pakje van in huis heb. Recept: Goulash uit de slowcooker. Zoals ik vermeldde extra water toegevoegd en naast het blokje runderbouillon heb ik nog twee van die ouderwetse kubusjes Maggi-blokjes toegevoegd en een half Spaans pepertje, waar ik de pitjes en de zaadlijstjes uit verwijderd heb. Knoflook ook wat meer, zoals ik bijna altijd doe en met uien ben ik binnen grenzen ook nooit te zuinig. Zout in het eten is zo'n discussiepunt. Het kan de bloeddruk verhogen bij sommige mensen die al hypertensie hebben maar bij lang niet iedereen is dat noemenswaardig, hoewel te veel zout natuurlijk niet goed voor je is, in het bijzonder voor je nieren. Pasta kook ik altijd met ruim zout, want je giet het meeste toch af, rijst juist zonder. Maar het gerecht zelf moet wel voldoende smaak hebben. Achteraf toevoegen kan natuurlijk maar geeft toch niet de smaak als je het meekookt, want zout maakt bij meekoken een chemische verbinding met de andere ingrediënten. Hier ten huize wordt het doorgaans een compromis, hoewel ik niet echt veel zout gebruik, dus niet al teveel meekoken maar ook weer niet zonder als ik dat voor de smaak nodig vind.

Laatst aangepast door Kees op 14 Sep 2025 18:14:55; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
joke

BerichtGeplaatst: 14 Sep 2025 17:31:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Henny wens jullie een fijne vakantie in Friesland geniet ervan.
Greet ja de natuur veranderd regelmatig prachtig vast gelegd deze foto.
Bekend deze foto's van de Grebbeberg.
Sibilla ja dat heb je bij ons ook nog hoor geen tv kijken enz..
maar auto rijden wel de zwarte kousen kerk is nog erger zeggen wij in het veen
Maar ieder maar in zijn waarden laten .
Foto uit de kerk op de markt van Zaterdag.

Fijne avond.
Terug naar boven
Henny

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2025 07:52:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Prachtige kleden Joke, Very Happy

Wij zijn er zo van tussen.
Houdoe! Very Happy
Terug naar boven
Greet.W

BerichtGeplaatst: 15 Sep 2025 11:00:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Giedemiddag allemaal .

@ Sibilla
Mijn uitzicht is weids en ruim en is nooit hetzelfde , ik ben dan ook altijd nog heel blij met dit plekje .

@ Joke
Prachtige foto van het stukje kerk interieur .
Wat een mooi kleed wat er achter de tafel hangt , ik neem aan dat het de kerk is zoals je het van de buitenkant ziet .

@ Kees
Ik kook zelden iets waar ik zout aan toevoeg , ik maak het op smaak met kruiden . Mooi dat de goulash heerlijk smaakte Very Happy

@ Henny

Oant sjen Very Happy

Op de foto op de voorgrond door geschoten sla , natuurlijke kunstwerken Laughing
Terug naar boven

Geplaatst: 15 Sep 2025 11:00:18    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Grand café Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 133, 134, 135, 136  Volgende
Pagina 134 van 136

Ga naar: