|
50plusser/ouderenforum doorstart contact en uitwisseling
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 569 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 3 Okt 2025 21:30:16 Onderwerp: Artikel 1 Grondwet vs. symboolpolitiek |
|
|
En jahoor, zoals te verwachten was met het extreemrechtse overschotje van het tweemaal demissionaire kabinet heeft onze minister van gevoellloosheid Mona Keyzer haar zin gekregen door statushouders voor de zoveelste keer de voet dwars te zetten. Het kabinet heeft haar voorstel om asielzoekers een gelijkwaardige plaats op de wachtlijst voor een woning te ontnemen aangenomen.
Omdat het uitentreure in het nieuws geweest is weten we dat de Raad van State dit voorstel met klem ontraden heeft met een verwijzing naar artikel 1 van de Grondwet. Dat artikel geeft alle Nederlanders dezelfde rechten onder gelijkwaardige omstandigheden. Dat houdt in dat je bij beoordeling en toekenning van die rechten altijd ook de omstandigheden in aanmerking moet nemen.
Het zal voor iedereen duidelijk zijn dat statushouders een aanzienlijke achterstand hebben omdat ze in de eerste plaats geen wachttijd hebben kunnen opbouwen, niet in Nederland opgegroeid maar ook omdat ze zich pas als woningzoekende kunnen inschrijven na het verkrijgen van een verblijfsvergunning. Het is wettelijk geregeld dat ze binnen 14 weken voor een huis in aanmerking moeten komen na het verkrijgen van die vergunning maar dat wordt nooit gehaald. Die wachttijd loopt al snel op tot 1,5 jaar en langer. Daar moet je dan de idioot lange tijd voordat ze in aanmerking komen voor een asielprocedure en zo ja, de even idioot lange periode dat die procedure duurt, nog bij optellen. En vergeet ook niet dat het niet alleen om alleenstaanden gaat maar om gezinnetjes en volwassenen die in de landen van herkomst een bestaan hadden, een baan, een huis, een sociaal leven, die e allemaal zijn kwijtgeraakt. Ze moeten in Nederland van de grond af aan weer een bestaan opbouwen.
Mona Keyzer vindt dat autochtone Nederlanders onrechtvaardig behandeld worden omdat statushouders die achterstand zeer ten dele gecompenseerd krijgen door een wat hogere urgentie te krijgen. Schoof is het daar roerend mee eens, want in hun optiek is dat 'voorrang', een puur extreemrechts standpunt.
Het betekent dat statushouders nog veel langer zouden moeten wachten op een woning, daarmee de AZC's blijven overbevolken en autochtone woningzoekenden misschien een enkele maand eerder een woning krijgen dan de 10, 11, 12 jaar of langer dan ze nu al moeten wachten. Bedenk dat wachtende statushouders niets anders hebben dan een paar vierkante meters in een AZC terwijl autochtone Nederlanders, weliswaar verre van ideaal, maar doorgaans toch een stukken comfortabeler dak boven hun hoofd hebben.
Natuurlijk is dit absoluut geen oplossing voor het woningtekort. Netto blijft die precies hetzelfde omdat die statushouders evengoed recht hebben op een woning, maar slechts op een nog grotere achterstand worden gezet. Ze worden met die maatregel, die neerkomt op het negeren van de Grondwet, alleen maar getreiterd, terwijl niemand anders er ook maar iets mee opschiet.
Ik moet nog zien of die wetswijziging er doorkomt. Hij moet nog door de Eerste Kamer en het lijkt mij dat ook Europese en internationale verdragen, zoals de universele mensenrechten nog roet in het eten kunnen gooien, wat ik van harte toe zou juichen. Maar het is wel weer een stap verder op weg naar een fascistisch regime met alle kenmerken van volksmennerij, vreemdelingenhaat en symboolpolitiek. Oftwel; gaat de Grondwet winnen of die extreemrechtse symboolpolitiek? |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 3 Okt 2025 21:30:16 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 9 Okt 2025 16:48:39 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij mag dit helemaal niet en heeft de rechter het idee al terug gefloten. Of lees ik nu iets t3e snel en ben teveel met andere dingen bezig? |
|
Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 569 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 10 Okt 2025 08:40:15 Onderwerp: |
|
|
Pien schreef: | Volgens mij mag dit helemaal niet en heeft de rechter het idee al terug gefloten. Of lees ik nu iets t3e snel en ben teveel met andere dingen bezig? |
Eerst moet de Tweede Kamer erover beslissen. De kans dat het aantal malloten dat de Grondweg naast zich neerlegt uiteindelijk geen meerderheid vormt en die kans is in de Eerste Kamer nog kleiner. Mocht het kabinet, nou ja, de stoffelijke resten ervan, die wet er toch door wil drukken dan heeft de rechter het laatste woord.
Het is weer tekenend voor heet gebrek aan normen en waarden en vooral het gebrek aan democratische instelling, zeg mar rustig de stupiditeit van de van de BBB-bewindslieden. Het weinige verstand dat nog rest in de VVD wordt ook nauwelijks gebruikt of stapt op omdat het beleid in die partij ook niet meer om aan te zien is. |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|