50plusser/ouderenforum doorstart
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Conflict Midden Oosten
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Pien

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2025 17:15:47    Onderwerp: Reageren met citaat

https://nos.nl/artikel/2584654-trumps-plan-voor-gaza-zet-hamas-klem-capituleren-of-doorvechten

Hoop doet leven. Zou het dan werkelijk? Mijn zoon gelooft er niets van, ik schreef terug "hoop doet leven".
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 30 Sep 2025 17:15:47    Onderwerp:

Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2025 20:22:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat NOS-bericht geeft wat meer duidelijkheid over de details. Ik moet het allemaal nog zien maar een lichtpuntje vind ik wel dat Hamas het niet direct afwijst. Blair zou een domme keuze zijn om de genoemde redenen. Laat dat politieke windvaan alsjeblieft lekker met pensioen gaan of zich bezighouden met zijn eigen stichting. Niet dat hij alles slecht heeft gedaan maar er is vast iemand te vinden die beter ligt bij de Palestijnen en ook door Israël geaccepteerd wordt. Ook een misser vind ik dat de Palestijnen er pas bij betrokken werden toen het plan al op tafel lag. Maar goed, de PA reageerde positief, alsmede een aantal gezaghebbende landen in het Midden-Oosten. De Palestijnen, alsmede Hamas kunnen ook eigenlijk niet anders dan toehappen. Wat er daar de afgelopen paar jaar gebeurd is te bizar voor woorden, vooral in Gaza maar ook op de Westbank. Erger kan het niet. Ook veel Israëliërs zijn het meer dan zat, waardoor de populariteit van Netanyahu zal stijgen, wat voor hem mogelijk een rol meespeelt.

Laatst aangepast door Kees op 8 Okt 2025 21:42:02; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 8 Okt 2025 15:33:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik ben somber gestemd. Hamas heeft niets te winnen en bij onderhandelingen is dat toch de basis. Anders is het een dictaat, niets meer en niets minder. En zo zie ik dit ook. De Nobelprijs zal Trump dan ook zeker niet krijgen, maar zijn schoonzoon kan vast wel beginnen met zijn Rivièra in het Midden Oosten. Het Gazaanse volk zal verdwijnen, de haat alleen maar toenemen en het conflict zal blijven.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 8 Okt 2025 21:46:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Willemijn schreef:
Ik ben somber gestemd. Hamas heeft niets te winnen en bij onderhandelingen is dat toch de basis. Anders is het een dictaat, niets meer en niets minder. En zo zie ik dit ook. De Nobelprijs zal Trump dan ook zeker niet krijgen, maar zijn schoonzoon kan vast wel beginnen met zijn Rivièra in het Midden Oosten. Het Gazaanse volk zal verdwijnen, de haat alleen maar toenemen en het conflict zal blijven.

Als een vredesakkoord niet met instemming van de betrokken partijen tot stand komt is het gedoemd te mislukken, pikte ik op uit een van de weinige tv-rubrieken die nog de moeite van het volgen waard zijn, ik dacht Buitenhof. Daar zijn talloze voorbeelden van, o.a. voorkomend op het lijstje van Trump die hij claimt voor de Nobelprijs voor de Vrede.

Ik ben nu op NPO een driedelige VPRO-documentaire over Netanyahu aan het volgen, The Bibi Files, waarin de meedogenloze houding maar ook de angst van die man om achter de tralies te belanden, op onthullende wijze belicht wordt.

Ook een mooi, weliswaar ingekort essay van Ramsey Nasr gelezen over de eens bloeiende Palestijnse cultuur die op punt staat om totaal vernietigd te worden. Ik zal wel heel erg buiten mijn boekje gaan maar hoe meer ik me erin verdiep, des te meer danst het woord 'Endlösung' me voor de ogen.

Ramsey Nasr in Trouw: Ramsey Nasr: Als het vrije woord genocide goedpraat, ben ik tegen het vrije woord
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 9 Okt 2025 11:18:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Zowel de "Bibi Files" gezien als Nasr gelezen. Beiden zeer de moeite waar. Het wordt ontstellend duidelijk in de documentaire hoe verschrikkelijk arrogant en egocentrisch Bibi en zijn even verschrikkelijke vrouw zijn. Alles draait om hun positie, hun geld. Dat mag best tienduizenden doden kosten.
Ramsey Nasr bewonder ik al een tijd om zijn scherpe analyses en zijn vermogen om het helder op te schrijven.
Ik wacht nog met hoera-geroep over het vredesplan. Ben nog vrij sceptisch maar hoop met alles wat in me is dat de Gazanen weer een toekomst krijgen.
Voorlopig denk ik dat het vooral gaat om de Nobelprijs voor waar het Trump zijn bemoeienis betreft. Ik las ook dat hij ook vindt dat hij de Nobelprijs voor Economie moet krijgen vanwege zijn handelsmaatregelen en die voor Wetenschap vanwege het feit dat het coronavaccin onder zijn bewind is ontwikkeld.
Krankzinnige narcist met grootheidswaanzin.
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 9 Okt 2025 12:00:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Morgen valt de beslissing

Citaat:
Donald Trump favoriet voor Nobelprijs voor de Vrede
Volgens bookmakers is de Amerikaanse president Donald Trump dit jaar een van de topfavorieten voor de Nobelprijs voor de Vrede.
Ook Yulia Navalnaya, de weduwe van de Russische oppositieleider Alexei Navalny, krijgt dezelfde kansen.

Trump is genomineerd door onder anderen de Israëlische premier Benjamin Netanyahu en de Pakistaanse legerleiding. Hij stelt dat hij tijdens zijn tweede ambtstermijn gemiddeld één vredesakkoord per maand heeft gesloten. Zo presenteerde hij een vredesplan voor Gaza en regelde hij een staakt-het-vuren tussen Armenië en Azerbeidzjan. Ook voerde hij gesprekken met de Russische president Vladimir Poetin en de Oekraïense president Volodymyr Zelensky. Zijn woordvoerder beweert dat Trump “zeven oorlogen heeft beëindigd”.

https://www.hpdetijd.nl/nieuws/nieuws/47498/donald-trump-favoriet-voor-nobelprijs-voor-de-vrede

Trump die het in eigen land willens en wetens op een burgeroorlog probeert aan te sturen wanneer het hem niet geheel en al lukken zou de democratische partij als een linkse rattenplaag gericht op de verwoesting van de VS uit te schakelen, die verscheidene doden op zijn geweten heeft door de bestorming van het Capitool waartoe hij opriep, die nog helemaal niets voor mekaar heeft weten te krijgen mbt de inval en poging tot annexatie van (delen van) een zelfstandige natie door Poetin, alleen maar verwarring heeft gesticht die voor Poetin buitengewoon voordelig is geweest en dus de oorlogsellende aldaar vergroot heeft.
Die mbt Palestina en Hamas volstrekt niet met een oplossing is gekomen maar tot dusver alleen maar genocidepleger Netanyahu die een moslim en christenvrij Israël verlangt in de kaart heeft gespeeld en de voorwaarden en materiële condities geschapen heeft voor Hamas om überhaupt een inval buiten GAZA te kunnen uitvoeren. Door vele miljoenen dollars vanuit Qatar naar Hamas toe te laten stromen, de militaire oefeningen te negeren en de kennis die bestond over de ophanden zijnde inval vóór 7 oktober weg te moffelen.

Deze Trump, verkrachter, abjecte aartsleugenaar en machtswellusteling, haatzaaier, racist en splijtzwam die gaat de Nobelprijs voor de Vrede krijgen.

Ja de wereld is in korte tijd een heel andere geworden.
Waarheid heeft plaats gemaakt voor Macht en zo kan de term Vrede van zijn betekenis worden ontdaan en tot een malle knieval verworden raken.
De kleren van de keizer.

Laatst aangepast door Klaas op 9 Okt 2025 12:37:38; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 9 Okt 2025 12:33:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Het is nog helemaal niet zeker dat Trump de nobelprijs voor de vrede krijgt.

Citaat:
Dat president Trump genomineerd is voor de Nobelprijs voor de Vrede is zo goed als zeker. "Maar de kans dat hij zal winnen lijkt eerder klein", dat zegt Nils Duquet van het Vlaamse Vredesinstituut in 'De Ochtend' op Radio 1. De winnaar wordt vrijdag 10 oktober bekendgemaakt.
“Waarschijnlijk niet”, zegt Nils Duquet van het Vlaamse Vredesinstituut. “Begin oktober legt het Nobelcomité de winnaar vast, dus die beslissing is naar alle waarschijnlijkheid al genomen.”

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/10/06/_hij-staat-vrijwel-zeker-op-de-lijst-maar-hoeveel-kans-maakt-tr/

Citaat:
Oekraïne zal de Amerikaanse president Donald Trump voordragen voor de Nobelprijs voor de Vrede als hij ook een wapenstilstand tot stand weet te brengen in de oorlog met Rusland. Dit zei de Oekraïense president Volodymyr Zelensky donderdag, uren nadat Hamas en Israël onder flinke druk van Trump een akkoord hadden bereikt over beëindiging van de Gaza-oorlog en vrijlating van de Israëlische gijzelaars.

‘Als Trump een staakt-het-vuren voor de wereld, en de Oekraïners in het bijzonder, weet te bewerkstelligen, dan zou hij inderdaad genomineerd moeten worden voor de Nobelprijs voor de Vrede’, aldus Zelensky. ‘Wij zullen hem namens Oekraïne nomineren.’

https://www.volkskrant.nl/buitenland/live-oekraine-zelensky-benzinetekort-van-zo-n-20-procent-in-rusland-door-oekraiense-aanvallen~b961cb284/

Dat is dan weer heel slim van Zelenskym hij weet heel goed hoe graag Trump die prijs wil.
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 9 Okt 2025 12:41:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoop dat het niet doorgaat Dagmar en dat Navalny hem (zeer terecht!) krijgt want het Donald-Trump-katergevoel moet niet nóg groter gaat worden.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 9 Okt 2025 13:47:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:
Hoop dat het niet doorgaat Dagmar en dat Navalny hem (zeer terecht!) krijgt want het Donald-Trump-katergevoel moet niet nóg groter gaat worden.

Helemaal met je eens dat Trump hem absoluut niet moet krijgen, die man heeft eerst Netanyahu met zijn toestemming heel GAZA in puin laten schieten en dan nu wil hij de nobelprijs voor de vrede?
Toaal ontoelaatbaar.
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 9 Okt 2025 16:59:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Kees schreef:
Willemijn schreef:

Als een vredesakkoord niet met instemming van de betrokken partijen tot stand komt is het gedoemd te mislukken, pikte ik op uit een van de weinige tv-rubrieken die nog de moeite van het volgen waard zijn, ik dacht Buitenhof. Daar zijn talloze voorbeelden van, o.a. voorkomend op het lijstje van Trump die hij claimt voor de Nobelprijs voor de Vrede.

Ik ben nu op NPO een driedelige VPRO-documentaire over Netanyahu aan het volgen, The Bibi Files, waarin de meedogenloze houding maar ook de angst van die man om achter de tralies te belanden, op onthullende wijze belicht wordt.

Ook een mooi, weliswaar ingekort essay van Ramsey Nasr gelezen over de eens bloeiende Palestijnse cultuur die op punt staat om totaal vernietigd te worden. Ik zal wel heel erg buiten mijn boekje gaan maar hoe meer ik me erin verdiep, des te meer danst het woord 'Endlösung' me voor de ogen.

Ramsey Nasr in Trouw: Ramsey Nasr: Als het vrije woord genocide goedpraat, ben ik tegen het vrije woord

Ja prachtig artikel van Nasr. Het is me gelukt om in de discussie over GAZA die van de week was op NU.nl mijn stukje zo te schrijven met de link naar dit artikel uit de Trouw, dat ze het toch geplaatst hebben. Ik heb heel erg veel duimpjes gekregen en ik hoop dat dit betekent dat dat artikel door veel mensen gelezen wordt. Ik ben al een tijdje voorzichtig actief op NU.nl om toch wat tegengas te bieden voor een groter publiek op een forum waar iedereen zit (ook uiterst rechts!). een beetje als de oude wijze dame". Althans dat probeer ik te zijn.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2025 09:14:01    Onderwerp: Reageren met citaat

De rol van Trump bij de vredesakkoorden die hij claimt slaat nergens op. Of hij heeft er nauwelijks tot geen rol bij gespeeld of die akkoorden bestaan niet eens. Ik ga ze hier niet op een rijtje zetten want dat lijstje is makkelijk te vinden en daar krijg je de argumentatie gratis bij.

Kanttekening is dat Obama, die ik de Nobelprijs voor de Vrede vele malen meer gun dan Trump, hem destijds veel te snel en ondoordacht gekregen heeft, achteraf gezien. Ik hoop niet dat dat een argument is om hem Trump ook te gunnen maar eerder het tegenovergestelde; 'laten we nog maar eens goed overwegen'.

Breaking:

Niet Trump, maar Venezolaanse oppositieleider Maria Corina Machado wint de Nobelprijs voor de Vrede

In het Witte Huis staat er nu hoogstwaarschijnlijk een uit zijn krachten gegroeide kleuter te stampvoeten omdat hij zijn zit niet kreeg. Tot mijn grote opluchting!
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2025 12:15:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Kees schreef:

Kanttekening is dat Obama, die ik de Nobelprijs voor de Vrede vele malen meer gun dan Trump, hem destijds veel te snel en ondoordacht gekregen heeft, achteraf gezien. Ik hoop niet dat dat een argument is om hem Trump ook te gunnen maar eerder het tegenovergestelde; 'laten we nog maar eens goed overwegen'.

Er zijn wel meer missers geweest bij het benoemen van de nobelprijs voor de vrede.
https://isgeschiedenis.nl/nieuws/de-geschiedenis-van-de-nobelprijs-voor-de-vrede
https://isgeschiedenis.nl/nieuws/controversiele-winnaars-van-de-nobelprijs-voor-de-vredeede

Citaat:
De jaren die volgden waren ook niet vrij van blunders. Het feit dat Mahatma Gandhi de prijs nooit won, werd door veel mensen gezien als een vergissing, al helemaal omdat hij wel vijf keer genomineerd werd tussen 1937 en 1948. Ook in 1948 werd hij weer genomineerd, maar voor de uitreiking van de prijs kon plaatsvinden, werd hij vermoord. Dat Gandhi de prijs nooit ontving beschreef de secretaris van het kiescomité in 2006 als een van de grootste misstappen in de geschiedenis van de Nobelprijzen.

Verkeerde mensen hebben hem wel gekregen maar de grootste misser mijns inziens is dat Gandhi hem nooit heeft gekregen, die had het meer dan verdiend.

Heel blij in elk geval dat Trump hem dit jaar is misgelopen.
(wat nog niet wil zeggen dat als de GAZA deal van nu heel succesvol uitpakt hij volgend jaar niet alsnog in aanmerking kan komen.
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 10 Okt 2025 14:03:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Nobel Peace Prize awarded to Venezuela’s María Corina Machado for keeping ‘the flame of democracy burning’

CNN

pffff

Het moest ook niet gekker worden.

Wat een dwaze heisa trouwens over een "HISTORISCHE" Gaza deal

Netanyahu is spekkoper. De Gazanen hebben de ergste gruwelen ondergaan die een mens maar kunnen overkomen twee jaar lang dag aan dag nacht aan nacht. Dat na al eerder decennia aan onderdrukking en mensenrechtenschendingen door hen af te knijpen van het stroomnet, schoon water voorzieningen, vrij handelsverkeer enz enz waardoor het krijgsmoreel van Hamas enkel maar (bewust) gevoed werd, hoe groter hun vijandschap hoe groter de kans dat ze volledig geëlimineerd konden gaan worden. Dat gebeurt nu (ook al decennia maar nu nog wat heviger) op de Westbank. We maken jullie toch niet boos he met illegale innames van grond, vernietiging van jullie oogsten, het verwoesten van jullie wegen en huizen, het doden van jullie kinderen? Nou ja, jullie mogen anders best wel boos worden hoor. Word maar eens echt goed boos, dan kunnen we eindelijk aan de grote schoonmaak beginnen, de Endlösung weet je wel.

Het restje Hamas dat nog niet vermoord was in Gaza of illegaal gebombardeerd in Qatar had het pistool op het hoofd gekregen en kan niet anders meer dan toezeggen. Hamas had overigens eerder al verschillende keren een voorstel van Israëlische kant aanvaard, maar dat kwam Netanyahu niet goed uit dus die bleef onverminderde doorgaan met zijn genocide.

Ook nu is het van de kant van Netanyahu die de rechtszaak tegen hem op de een of andere manier weer verder zal moeten traineren noodzakelijk Hamas straks toch weer te beschuldigen zich niet aan de deal te houden, er hoeft waarschijnlijk maar eentje een steentje te gooien, om zo de verdere inname van Gaza voort te zetten en geen tijd vrij te kunnen maken voor een rechtszitting 'daar het bestaan van Israël op het spel staat'.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 12 Okt 2025 14:06:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Het bestand lijkt in elk geval stand te houden, dat is al heel wat na 2 jaar lang alles plat bombarderen.

Hamas is naar mijn idee echt niet verslagen, die zitten overal verspreid in allerlei Arabische landen, die staan echt wel weer op.
De haat tegen Israel is echt niet verdwenen, integendeel denk ik, die is groter dan ooit en er zal zeker een nieuwe generatie Hamasstrijders opstaan.

Laten we hopen voor de inwoners van GAZA dat de wapenstilstand stand houdt
, Amerikaanse soldaten zijn in die regio aanwezig omdat te controleren wat de druk op Netanyahu vergroot om zich ook aan het bestand te houden, want ik denk dat Trump er alles aan gelegen is om deze deal te laten slagen. omdat de deal zowel in het Westen als in de Arabische landen goed valt.

Het is in elk geval een heel voorzichtig hoopvol begin.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 13 Okt 2025 07:43:54    Onderwerp: Reageren met citaat

De uitwisseling van gevangenen/gijzelaars lijkt dan toch daadwerkelijk te gaan gebeuren. Met je eens, Dagmar, dat Hamas echt nog niet verslagen is, hoewel ze niet onder deze concessie uitkwamen. Er wordt nu verder onderhandeld in Egypte, merkwaardig genoeg zonder Netanyahu en Hamas maar tussen Trump, de Abbas en een aantal Arabische landen. Niet de uitwisseling van gevangenen maar wat daar bereikt wordt zou cruciaal kunnen zijn voor het verdere verloop.

Ondanks het gewelddadige karakter van Hamas en wat er nog meer op de organisatie aan te merken is vind ik het onverstandig om Hamas nu voor de zoveelste keer buitenspel te zetten bij onderhandelingen. De eis van Israël is steeds geweest dat ze eerst de Joodse Staat maar eens moesten erkennen voordat er überhaupt overwogen zou worden om te gaan praten.Terecht of niet maar ik heb het altijd een valse claim voor legitimatie van Israël gevonden om steeds maar weer een stap verder te zetten met etnische zuiveringen, waarbij je rustig kunt spreken van genocide. Die is, vermeld ik maar even ten overvloede, in 1948 begonnen met massamoorden, deportaties en andersoortige misdaden tegen de menselijkheid.

Het is natuurlijk achteraf praten maar dit alles zou nooit gebeurd zijn als Joodse vluchtelingen na WO2 een tehuis in Noord- of Zuid-Amerika hadden gekregen, zoals heel serieus overwogen is, en wat mij betreft gewoon in Europa hadden kunnen blijven, maar dan wel veel beter beschermd tegen vervolging. Natuurlijk is die historische miskleun niet meer terug te draaien maar verder zouden die onderhandelingen in de eerste plaats moeten gaan over de rechten van de Palestijnen.
Terug naar boven

Geplaatst: 13 Okt 2025 07:43:54    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Pagina 6 van 7

Ga naar: