|
50plusser/ouderenforum doorstart contact en uitwisseling
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Dagmar57

|
Geplaatst: 8 Okt 2025 12:08:03 Onderwerp: |
|
|
Citaat: | De bezetting van het universiteitsgebouw begon gistermiddag. Pro-Palestijnse demonstranten hielden zich urenlang schuil in een ruimte waar een aantal supergeleidende magneten en koelgassen aanwezig zijn.
De politie was met de Mobiele Eenheid en de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) aanwezig, maar twijfelde erover om in te grijpen. "We kunnen niet ook nog onze hulpverleners in gevaar brengen", zei burgemeester Bruls daarover.
De bezetters demonstreerden tegen de banden van de Radboud Universiteit met Israëlische instellingen. Nijmegen Student Encampment, de groep achter het protest, zei dat er 'genoeg onderzoek is gedaan voorafgaand aan deze actie' over het gevaar ervan.
|
https://www.rtl.nl/nieuws/binnenland/artikel/5532321/bezetting-radboud-toch-voorbij-meerdere-aanhoudingen
Dit dus, hier heb ik dus geen goed woord voor over.
Ik weet zelf niet hoe gevaarlijk het was, ik heb geen verstand van supermagneten en koelgassen, maar als de politie niets wil doen omdat ze de werkende hulpverleners niet in gevaar wil brengen, lijkt het me dat er in elk geval gevaar bestond.
Moet ik dus maar vertrouwen hebben dan in voorafgaande onderzoek van de activisten zelf waarbij ze beweren dat er geen gevaar was door hun actie??
Nee dus!!
Denken die activisten nu echt dat de Universiteit van Nijmegen hun standpunt verandert door deze actie die gevaar had kunnen opleveren voor de eigen zorgverleners van de Universiteit?
Hiermee schiet het doel totaal voorbij door de soort actie. |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 8 Okt 2025 12:08:03 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
Willemijn
|
Geplaatst: 8 Okt 2025 15:18:20 Onderwerp: |
|
|
https://www.youtube.com/shorts/-lp8ivvs_Po
En dan word ik helemaal warm van dit initiatief van "De Goede Zaak". Inmiddels zijn er al meer dan duizend bloembrieven verstuurd naar gemeenten die een AZC hebben als dank voor hun gastvrijheid en medemenselijkheid.
Dat zijn de stille krachten in onze samenleving waardoor ik weer hoopvol wordt dat extreemrechts fascistisch tuig onder aanvoering van een aantal politieke partijen niét de dienst gaan uitmaken in ons land.
Verder vind ik het demonstratierecht een kostbaar onderdeel van onze democratie. Vernielingen etc. zijn gewoon wettelijk verboden of je nou demonstreert of niet. Daar is wetgeving voor en daarop kan worden gehandhaafd. Enige overlast zul je moeten dulden, daar zijn gerechterlijke uitspraken over. Zorgelijk is de onlangs aangenomen motie om Antifa als terroristische organisatie te kenmerken. Hoewel deze motie om allerlei redenen nooit zal worden uitgevoerd, laat het wel zien hoe rechtse partijen in navolging van o.m. Trump de tegenstellingen in het land steeds meer op scherp zetten. Gevaarlijke haatzaaierij. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 569 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 8 Okt 2025 22:07:30 Onderwerp: |
|
|
Willemijn schreef: | https://www.youtube.com/shorts/-lp8ivvs_Po
En dan word ik helemaal warm van dit initiatief van "De Goede Zaak". Inmiddels zijn er al meer dan duizend bloembrieven verstuurd naar gemeenten die een AZC hebben als dank voor hun gastvrijheid en medemenselijkheid.
Dat zijn de stille krachten in onze samenleving waardoor ik weer hoopvol wordt dat extreemrechts fascistisch tuig onder aanvoering van een aantal politieke partijen niét de dienst gaan uitmaken in ons land. |
Hoopzaaiers
Geniaal! Het is de hoogste tijd dat die stille krachten van zich laten horen, niet langer stil blijven. Ik geloof heilig in samen (sta je sterker), in geweldloosheid, open staan voor anderen, opkomen voor zwakkeren, elkaar helpen, elkaar de hand toesteken, onze kinderen en kleinkinderen een toekomst gunnen door ze niet met onze rotzooi op te zadelen, allemaal idalen maar ik geloof ook in strijd tegen onrecht, tegen onderdrukking, tegen armoede, tegen honger, tegen uitputting van de Aarde. Dat kunnen we allemaal niet alleen, zelfs niet met een klein groepje, hoewel het nooit kwaad kan om ergens te beginnen. Mooi initiatief. Wat ik er precies mee ga doen weet ik niet maar ik heb vast de poster gedownload.
Ik heb me aangemeld voor mailings. Hier meer informatie: Hoopzaaiers: Een Nederland waarin iedereen meetelt: zullen we het deze verkiezingen dáár over hebben? |
|
Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 8 Okt 2025 22:39:17 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt erop alsof na de uit de hand gelopen demonstratie op het Malieveld van 20 september de redactie van een aantal kranten wakker geschud is. Natuurlijk poduceerden ze al jaren kritische beschouwingen over wat consequent 'uiterst rechts' genoemd werd maar het valt me op dat 'extreemrechts' niet meer geschuwd wordt als kwalificatie en ook een stuk minder voorzichtig in verband wordt gebracht met politieke partijen die al dan niet zetels in de TK bezetten, als ze teminste niet schitteren door afwezigheid, met name bij alles wat niet met migratie te maken heeft. In een van die kranten stond vanmorgen een artikel dat tamelijk onverbloemd een aantal politici met name noemt die olie op het vuur gegooid hebben met uitspraken en beleid:
Wilders: “Geven we ons land definitief weg aan Afrikanen, Arabieren en criminele allochtonen, of worden we weer de baas in ons eigen land?” Als dat niet lukt, stelt de PVV-leider, dan pleegt Nederland ‘nationale zelfmoord’.
Wilders noemt het niet direct, maar hij lijkt te zinspelen op een racistische samenzweringstheorie: de omvolkingstheorie
Bosma: Het eerste moderne Nederlandse omvolkingsboek: Minderheid in eigen land. De auteur is niemand minder dan Tweede Kamervoorzitter Martin Bosma. Volgens hem is de witte bevolking in Zuid-Afrika een onderdrukte minderheid en wacht Nederland hetzelfde scenario. De multiculturele samenleving zou een bedreiging zijn voor Nederland.
Faber: Ook oud-minister Marjolein Faber (Asiel) nam vorig jaar afstand van de term tijdens een hoorzitting, maar verklaarde tegelijkertijd dat er ‘zorgelijke demografische ontwikkelingen’ gaande zijn in Nederland.
“Faber zal het woord ‘omvolking’ niet meer gebruiken”, zegt socioloog Bracke, “maar ze gaf meteen aan dat haar denkwijze precies hetzelfde blijft.”
Van Meijeren: Hoewel FvD’er Gideon van Meijeren niet meer over omvolking mag praten in de Tweede Kamer, weerhoudt dat het Kamerlid er niet van om mensen naar anti-AZC-protesten te manen, al waarschuwend voor ‘omvolking in hoog tempo’. Bij het anti-immigratie protest op het Malieveld vorige week waren extreemrechtse groepen als Voorpost en Identitair Verzet aanwezig, die de omvolkingstheorie actief verspreiden.
De eeuwenoude omvolkingstheorie steekt in verschillende gedaantes steeds weer de kop op. Vandaag de dag is ze springlevend, ook in Nederland. Experts maken zich zorgen. ‘Telkens opnieuw leidt dit tot geweld.’
Omtzigt: Het omvolkingsdenken is ondertussen doorgesijpeld tot het politieke midden. In zijn HJ Schoo-lezing waarschuwde toenmalig NSC-voorman Pieter Omtzigt vorig jaar dat Nederlandse vrouwen te weinig kinderen krijgen en dat er meer arbeidsmigranten nodig zouden zijn om de economie draaiende te houden. “Dat gaat dan niet om mensen uit Polen”, zei Omtzigt, om vervolgens een parallel te trekken met de bevolkingsgroei in Afrika. “Voor Nigeria geldt dat er twee keer zoveel kinderen worden geboren als in de hele EU. Ik laat u raden wat dat betekent over twintig, dertig jaar.”
Die lijst kan zeker uitgebreid worden met Rutte, Yesilgöz, Vermeer, Baudet, een aantal oud-politici zoals Teeven onlangs nog en ga zo maar door.
Over aartshaatzaaiers als Duk, tweeling Vlaardingerbroek/Blommestijn en stemmingmakers als Derksen hoeven we het eigenlijk niet eens te hebben maar. al was het alleen al door extreemrechts een ruim platform te bieden, ook tv-presentatoren, politiek commentatoren en wat er voor fatsoenlijk moet doorgaan, van Groningen, Jinek, Kockelman, Nieman laten zich niet onbetuigd:
Neem bijvoorbeeld een door AI gegenereerde video die Geert Wilders in juli op zijn X-account publiceerde. Het filmpje liet zien hoe Nederland er in 2050 uit zou zien: geen alcohol in de supermarkten en alle vrouwen op straat dragen een hoofddoek.
De video werd getoond in de talkshow Oranjezomer van SBS6, waarop politicoloog Raymond Mens reageerde met: “Dit zijn gewoon beelden van vanmiddag uit Den Haag”. Presentator Thomas van Groningen drong er lachend bij zijn tafelgast op aan om zijn woorden te herhalen.
Artikel: Hoe de extreemrechtse omvolkingstheorie haar weg vond van de marge naar de woonkamer |
|
Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 9 Okt 2025 16:54:34 Onderwerp: |
|
|
Gier wil ik wel even op inhaken, wanty van de week zag ik heel kort voetbal inside en die derksen zat doodleuk te verkondigen dat het gros van die moslims niet deugen. en hij meende het! Van der Gijp die zei gelijk:"welnee joh, je hebt een klein percentage tuig die het verknalt voor de anderen maarde meerderheid deugt gewoon hoor". Maar Derksen ging er tegen in Ik vond :
1. Het zeer schokkend dat dit zo openbaar op TV in een "grappig" programma besproken werd (wat zijn we dan afgedaald als landje)
2. Het ook schokkend dat een hele bevolkingsgroep zo geframed werd. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 10 Okt 2025 08:59:01 Onderwerp: |
|
|
Pien schreef: | 1. Het zeer schokkend dat dit zo openbaar op TV in een "grappig" programma besproken werd (wat zijn we dan afgedaald als landje)
2. Het ook schokkend dat een hele bevolkingsgroep zo geframed werd. |
In VI (Vandaag Inside) gebeurt niet anders. Ik moet ze nageven dat ook Jimmy Dijk en Frans Timmermans aan bod geweest zijn en vooral Timmermans kreeg volop de ruimte om zich uit te spreken, zij het dat hij zijn langzamerhand ontwikkelde vermogen om heel relaxt met strikvragen en andere valkuilen om te gaan ook een stuk schelde, haast de teflon-methode waar Rutte zo goed in was. Een plezier om het te zien gebeuren.
Verreweg de meeste van die kletsshows zijn oppervlakkig, diepen onderwerpen nauwelijks uit en besteden hooguit een minuut of 15 aan hun gasten, wat daar veel te kort voor is. Als het maar lollig is... Meestal kun je beter naar de radio luisteren voor die diepgang, bijvoorbeeld 'Boos' met Tim Hofman maar er zijn er veel meer, zoals Boekestijn en de Wijk en ik zoek het gezien mijn voorkeuren vaak bij BNR en wat YT kanalen. Veel radioprogrmma's kun je trouwens ook op YT beluisteren en bekijken. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 12 Okt 2025 14:29:32 Onderwerp: |
|
|
Vandaag een anti-immigratiedemonstratie door Nederland in Opstand in Amsterdam en een tegendemonstratie. van meerdere actiegroepen, waaronder Mokum Tegen Fascisme, ActivistenPartij UvA en verschillende politieke partijen.
En dat terwijl vanavond om 18 uur ook het Nederlands elftal speelt en er dus veel voetbalfans in Amsterdam zijn omdat het elftal daar in het stadion speelt.
Wie bedenkt dat? Dat dit allemaal tegelijk moet?
Is toch bijna doendelijk voor de politie om dit allemaal in goede banen te leiden. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 13 Okt 2025 09:27:41 Onderwerp: |
|
|
Dagmar57 schreef: | Vandaag een anti-immigratiedemonstratie door Nederland in Opstand in Amsterdam en een tegendemonstratie. van meerdere actiegroepen, waaronder Mokum Tegen Fascisme, ActivistenPartij UvA en verschillende politieke partijen.
En dat terwijl vanavond om 18 uur ook het Nederlands elftal speelt en er dus veel voetbalfans in Amsterdam zijn omdat het elftal daar in het stadion speelt.
Wie bedenkt dat? Dat dit allemaal tegelijk moet?
Is toch bijna doendelijk voor de politie om dit allemaal in goede banen te leiden. |
Als ik het nieuws erover scan dan is het grotendeels aan de politie te danken dat e.e.a niet uit de hand is gelopen. Vuurwerk, scooter omvergegooid, met eieren en flesjes naar mensen gegooid. Waarom nou toch? Dat heeft natuurlijk klauwen met geld gekost maar zonder die controle waren de kosten waarschijnlijk nog hoger geweest. Ik teken er wel bij aan dat er e afgelopen paar weken heel wat demonstraties zonder incidenten verlopen zijn. Dus het kan wel. |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|