|
50plusser/ouderenforum doorstart contact en uitwisseling
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 593 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 16 Okt 2025 06:57:50 Onderwerp: Dit is fascisme |
|
|
Gisteren begonnen met lezen: 'Dit is fascisme' door Rosan Smits.
Fascisme holt een democratie van binnen uit. Het begint met taal, niet met tanks. Met democratische verkiezingen, niet met een staatsgreep.
En het krijgt vrij spel, dankzij mensen die denken dat het allemaal zo’n vaart niet zal lopen – tot het dat ineens wél doet. |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 16 Okt 2025 06:57:50 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 16 Okt 2025 07:01:44 Onderwerp: Alle journalistiek is activisme |
|
|
Zojuist gedownload als e-book: 'Alle journalistiek is activisme' van Fréderike Geerdink.
Fréderike Geerdink, journalist in hart en nieren, schrok zich wild toen haar als Turkije- en Koerdistan-correspondent voor de voeten geworpen werd dat ze te ‘activistisch’ werd. Was ze haar geliefde vak, en daarmee zichzelf, aan het verliezen? Of had ze juist eindelijk het licht gezien?
In dit wervelende manifest neemt Geerdink ons mee op haar pad naar activistische journalistiek, en concludeert: journalistiek die niet iets probeert te bewerkstelligen, ís geen journalistiek. Ook duikt ze in de geschiedenis van de Nederlandse journalistiek. Wat deden haar vroege collega’s in 1883 op de Internationale Koloniale Tentoonstelling in Amsterdam? En hoe bepalend is dat voor hoe nu bericht wordt over politiek Den Haag, Groningse gaswinning, Zwarte Piet, en de genocide in Gaza? Alle journalistiek is activisme opent de ogen van elke journalist – en elke nieuwsconsument. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 16 Okt 2025 11:59:49 Onderwerp: Re: Dit is fascisme |
|
|
Kees schreef: | Gisteren begonnen met lezen: 'Dit is fascisme' door Rosan Smits.
Fascisme holt een democratie van binnen uit. Het begint met taal, niet met tanks. Met democratische verkiezingen, niet met een staatsgreep.
En het krijgt vrij spel, dankzij mensen die denken dat het allemaal zo’n vaart niet zal lopen – tot het dat ineens wél doet. |
In de correspondent wordt diep in gegaan op dit boek:
https://decorrespondent.nl/16109/dit-is-fascisme/bc2199f0-f84c-0aa0-219d-56aab756b1e1
Zelf heb ik niet de behoefte een boek over dit onderwerp te lezen maar het is zeker aan te raden in het algemeen dat wel te doen wanneer de karakterisering ervan zo treffend is als in Rosan Smits' werk, en de actualiteit daar zo toe dringt.
Met name de omkering waar ze het over heeft 'de fascist die zijn/haar critici fascist noemt' is een verschijnsel dat prominent is in zowel de VS als hier.
En er zijn meer van die omkeringen. Denk aan de omkering die gemaakt wordt door extreem-rechts bij 'fatsoen', bij 'deugd, maar ook bij 'christelijk' en het meest bekend 'democratisch'.
Fascisme is een gif dat via een taal die volledig losgezongen is van de werkelijkheid zijn werk doet
De vraag is wat het beste tegengif daarvoor kan zijn indien mensen zich van een taal bedienen die niet langer op de werkelijkheid steunt |
|
Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 20 Okt 2025 22:03:01 Onderwerp: Re: Dit is fascisme |
|
|
Klaas schreef: | Fascisme is een gif dat via een taal die volledig losgezongen is van de werkelijkheid zijn werk doet
De vraag is wat het beste tegengif daarvoor kan zijn indien mensen zich van een taal bedienen die niet langer op de werkelijkheid steunt |
Dat is precies mijn motivatie om dit boek te lezen. Nu Mona Keyzer weer in WNL op zondag die met een stalen gezicht verklaart dat statushouders die het Nederlanderschap ambiëren eerst moeten verklaren dat ze achter de staat Israël en onze joods-christelijke waarden staan. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is om de Grondwet naast zich neer te leggen, hetgeen Caroline van der Plas nauwelijks later doet door te opperen dat we dan gewoon de wet, c.q. de Grondwet maar even moeten veranderen.
Het gaat bij dit alles om de gebezigde woorden, in interviews, aan talkshowtafels en geschreven in kranten-, tijdschrift- en inrernetartikelen die eindeloos herhaald worden om ze te normaliseren, ons allemaal extreemrechtser te maken.
Daarom ben ik blij dat er media zijn zoals de Correspondent en schrijvers die zich teweer stellen tegen al die fascistische propaganda, zoals Timothy Snyder, Tommy Wieringa, Sander Schimmelpenninck en gelukkig zijn er nog veel meer, van zeer radicaal tot uiterst gematigd.
Ik ben een poosje geleden begonnen in 'Renaissance van de haat' van Jeroen van der Starre. Het is een leesbaar boek maar het kost wel wat moeite om bij de les te blijven want het is niet zo heel toegankelijk. Het scheelt wel als je op de hoogte bent van een aantal politieke begrippen en de geschiedenis van het fascisme in grote lijnen een beetje kent. Ik heb sowieso al de onhebblijke neiging om boeken niet helemaal uit te lezen omdat ik het na tweederde, driekwart wel denk te weten. Niet handig omdat ik daardoor conclusies dreig te missen. Uitlezen staat dus op mijn lijstje goede voornemens. Naast het boek van Rosan Smits ben ik dus van plan om dat van Jeroen van der Starre toch maar helemaal te gaan lezen, vooral omdat ik denk dat ze elkaar goed aanvullen. |
|
Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|