Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 588 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
Geplaatst: 10 Jul 2025 23:29:15 Onderwerp: Democratie staat op het spel
Kritiek genoeg op de wanprestatie van het rariteitenkabinet dat nu demissionair is. Wat een wonder... De kritiek komt niet alleen van links of van rechts maar van beide kanten. De verzorgingsstaat staat al veel langer onder druk maar de zwarte piet wordt door (extreem)rechts wel heel makkelijk bij links gelegd. Onterecht, want Nederland voert al tientallen jaren een duidelijk rechtse koers waarbij stelselmatig de rijken bevoordeeld en de mindervermogenden het gelag betalen.
Mijn punt is dat er al te makkelijk gesteld wordt dat we daar zelf voor gekozen hebben maar is dat werkelijk zo als je alle feiten op een rijtje zet. Democratie is in mijn optiek niet beperkt tot het eens in de zoveel tijd rood kleuren van een vakje op een stembiljet. Democratie houdt in dat er rekening gehouden wordt met minderheden maar ook met een zwijgende meerderheid die grondrechten heeft waar ondanks die keuze, een momentopname, niet aan getornd mag worden. Bottom line is dat de democratie democratisch afgeschaft kan worden. Is er dan nog een weg terug? Hieronder een artikel in de Groene:
De politiek van de onvermijdelijkheid
Komt wel goed, joh?
Citaat:
Dat het kabinet-Schoof viel, kón ook niet anders, met die ruziezoekers. Gelatenheid heerst. Maar de aanname dat het politieke systeem zichzelf corrigeert, is gevaarlijk. In élke democratie.
Na een klein jaar van onophoudelijk drama eindigde het kabinet-Schoof vorige maand in een van de meest bloedeloze, kabbelende kabinetsvallen uit de recente geschiedenis. Geen flitsende fotocamera’s op een nachtelijke oprijlaan van het Catshuis; geen Mat Herben die met de pers een doosje wijn verwedde op het voortbestaan van de regering. Het zal iets te maken hebben met het uitermate kantoorachtige tijdstip van de val, maandagochtend 9.30 uur.
Het zal ook iets te maken hebben met de spelers: Dick Schoof heeft met zijn gefaalde kabinet zijn partij niet in de steek gelaten, want hij heeft geen partij; net als Geert Wilders die zich niet hoeft af te vragen ‘of zijn positie nog wel houdbaar is’. (Zou wel interessant zijn om hem die vraag eens te stellen.) Dilan Yeşilgöz heeft zich geen moment hoeven te verantwoorden, Mona Keijzer en Caroline van der Plas zetten hun duo-act onverstoorbaar voort, en nsc, nou ja.
In de weken na de kabinetsval nomineerden vrijwel alle partijen in de Kamer hun zittende fractievoorzitter als lijsttrekker. De kabinetsval wekte geen enkele verbazing, zoals parlementair verslaggever van dit weekblad, Coen van de Ven, het samenvatte: iedereen in de coalitie was vanaf dag één bezig met de vraag hoe ze eruit konden stappen.
Dit moet ik paar keer lezen Kees. Hij haalt er zoveel bij, dat ik de draad verloren ben. Wel interessant artikel! Bedankt.
Heb het chatgpt gevraagd en die maakt er dit van
Citaat:
Het kabinet-Schoof viel zonder veel opschudding, maar dat is juist verontrustend. De vanzelfsprekendheid waarmee de val werd geaccepteerd, wijst op een dieperliggend probleem: het idee dat politieke systemen zichzelf wel corrigeren, een gedachte die ook in andere democratieën zoals de VS leeft. Deze passieve houding – de "politiek van onvermijdelijkheid" zoals historicus Timothy Snyder dat noemt – berust op het geloof dat de geschiedenis vanzelf vooruitgang brengt, zonder actieve sturing of verantwoordelijkheid.
In die visie wordt politiek gereduceerd tot het beheren van details in plaats van het beschermen van burgers of het maken van echte keuzes. Bestuurders worden eerder gezien als technocraten of interim-managers dan als verantwoordelijken voor het functioneren van instituties. Dit leidt tot bestuurlijke apathie, waarbij niemand zich echt verantwoordelijk voelt, zelfs niet als publieke voorzieningen zoals rechtsbijstand tekortschieten.
Parallel hieraan staat de opkomst van de "politiek van de eeuwigheid", waarin leiders geen toekomstvisie meer bieden maar zich richten op symboliek, vijandbeelden en nationaal behoud. Het resultaat is een combinatie van technocratische stilstand en populistische chaos, zonder werkelijke oplossingen voor structurele problemen.
Het kabinet-Schoof wordt in deze analyse gepresenteerd als het moment waarop deze twee destructieve stromingen – technocratisch fatalisme en populistisch spektakel – elkaar vonden. De omgang met het asielbeleid vormt het duidelijkste voorbeeld: harde symboliek aan de ene kant, technocratisch beleid aan de andere, maar zonder visie of effectiviteit. De tekst waarschuwt dat het geloof in vanzelfsprekende correctie ons juist kwetsbaar maakt voor democratische afbraak.
of nog korter:
Citaat:
De val van kabinet-Schoof verliep opvallend gelaten en bevestigde een gevaarlijke aanname: dat democratieën zichzelf vanzelf corrigeren. Deze passieve houding – de ‘politiek van onvermijdelijkheid’ – leidt tot bestuurlijke stilstand, waarbij niemand echt verantwoordelijkheid neemt. Tegelijkertijd rukt de ‘politiek van de eeuwigheid’ op, gericht op vijandbeelden en symboliek zonder echte oplossingen. In kabinet-Schoof kwamen deze twee stromingen samen: technocratisch fatalisme én populistisch spektakel. Het resultaat is een democratie die afbrokkelt, terwijl niemand ingrijpt.
Laat weten als je het nóg bondiger wilt.
( chatgpt.com )
Zelf heb ik ook op alle eerdere fora steeds mijn onvrede en verbijstering geuit dat een partij als die van Wilders hier niet eenvoudig verboden werd op grond van zijn discriminatoire uitlatingen jegens moslims en de Islam en zijn oproergekraai waar hij nu weer lokaal mee bezig is op plekken waar een AZC komt: mensen gebruik géén geweld, maar pik dit niet, verzet je ertegen, laat merken dat je dit niet wilt, dat je niet over je heen laat lopen! waar uiteraard alleen maar geweld en intimidatie van komen kan).
Datzelfde geldt voor Baudet cs.
We zijn veel te tolerant geweest.
Dat Yesligoz vervolgens ook nog met Wilders een coalitie sloot, dat is ronduit de democratie te grabbel gooien geweest. Ik hoop dat de VVD daar goed voor afgestraft wordt
Ja doe eens, zei ik tegen chatgpt en toen kwam die met dit
Citaat:
De val van kabinet-Schoof toont hoe gevaarlijk het vertrouwen is dat democratie zichzelf corrigeert. Bestuurders leunen op procedures zonder verantwoordelijkheid te nemen, terwijl populisten inspelen op angst en symboliek. Zo ontstaat een politiek zonder visie, waarin de democratie langzaam afbrokkelt.
Geplaatst: 12 Jul 2025 19:01:50 Onderwerp:
Pien schreef:
Dit moet ik paar keer lezen Kees. Hij haalt er zoveel bij, dat ik de draad verloren ben. Wel interessant artikel! Bedankt.
Ik ook, dus ik begrijp wat je bedoelt maar een aantal van die statements vond ik veel te interessant om ze niet te delen, terwijl ik de bezorgdheid met de auteur deel.
@Klaas: aardig om er ChatGPT op los te laten. Ik heb er nog zo goed als niets mee gedaan maar als ik de rust kan vinden dan ga ik me er wat meer mee bezighouden. Je voorbeelden geven me wel het gevoel dat het resultaat nogal steriel is, neigt naar correctheid door hete hangijzers te omzeilen en, zoals je misschien van IT/AI kunt verwachten, is het wat zielloos, steriel, te foutloos en emotieloos. Maar goed, de bottom line wordt er denk ik wel uitgehaald: De tekst waarschuwt dat het geloof in vanzelfsprekende correctie ons juist kwetsbaar maakt voor democratische afbraak.
Hoorde enkele maanden geleden een ware coryfee op het gebied van tekstenmakerij vertellen dat hij zelf chatgpt is gaan gebruiken om zijn teksten nog iets te kunnen verbeteren. Het is een fantastisch middel om teksten te editen, en om in luttele momenten informatie te vinden. Gebruik het zelf vrijwel elke dag sinds ik met het opzetten van een erfgoedwebsite bezig ben waartoe regelmatig voor mijzelf heel moeilijk te achterhalen info gevonden moet worden. Nog iedere keer dat ik een zoekopdracht geef verbluffend waar chatgpt mee aan weet te komen.
Mischa Blok, de bekende interviewer maakt in haar radioprogramma 'Mischa' gebruik van chatgpt om van de persoon die zij gaat interviewen een beeld te verkrijgen en dat vervolgens met de geinterviewde te bespreken. Heel leuk.
Maar ontopic heb je vernomen hoe Musk bezig is zijn eigen chatgpt om te bouwen tot een indoctrinatiedraak?
“De komende Tweede Kamerverkiezingen zijn de belangrijkste sinds de Tweede Wereldoorlog,” zegt schrijver en antropoloog Joris Luyendijk. Ons vorige gesprek met hem – over Trump, Amerika en het verraad aan Europa – maakte een half jaar geleden enorm veel los. Hoe staat het er nu voor? Het gesprek maakte ook dat Joris in Oekraïne belandde. En dat was, zoals Luyendijk deze nieuwe aflevering vertelt, een verpletterende reis over oorlog, trauma en weerbaarheid. Dit is een extra lange aflevering, er is simpelweg véél te bespreken. Want we wilden natuurlijk ook weten hoe Joris – als voormalig Midden-Oostencorrespondent – kijkt naar het recente akkoord tussen Israël en Hamas. Wat hij daarover vertelt, is méér dan de moeite waard. Een gesprek over politiek, oorlog, vrede én... mannelijkheid.
Wat in deze podcast aangeroerd wordt is echt teveel om op te noemen, wie deze lange aflevering van begin tot einde beluisterd te heeft zal daar geen spijt van hebben, die tijd had je niet beter kunnen besteden.
Geplaatst: 19 Okt 2025 15:53:18 Onderwerp: Re: Democratie staat op het spel
Kees schreef:
Hieronder een artikel in de Groene, op het gevaar af, maar dat moet dan maar even:
De woorden : op het gevaar af .......... geeft voor mij al aan dat je weet dat het niet goed is om het artikel hier in z'n geheel te plaatsen . Jezelf een beetje indekken had je kunnen doen door de naam van de auteur van dit stuk te vermelden , Thomas Muntz en door de link naar dit artikel er bij te plaatsen .
https://www.groene.nl/artikel/komt-wel-goed-joh
Als je dat gedaan had dan had je in ieder geval je goede wil getoond .
Geplaatst: 20 Okt 2025 06:12:57 Onderwerp:
De Groene staat er niet om bekend zijn lezers een poot uit te draaien vanwege copyrights. Zal zich er eerder tegen keren. Ik zie niet wat voor schade ik ermee zou aanrichten en het af en toe plaatsen als reclame voor het medium, hoewel ik lezers hier niet zo gauw een abonnement op de Groene zie nemen. De bron had ik er overigens wel bij vermeld waarmee voldoende duideIijk was dat ik niet de auteur was. Ik ben er nu terughoudender mee maar deze was blijven staan. Aangepast maar je hebt het inmiddels vast gelezen en ik hoop je er dan toch een plezier mee te hebben gedaan. Hetzelfde geldt overigens voor embedding van video's. Sinds jaar en dag publiceert ene Engelfriet, die er grondig ingedoken is, het een en ander over allerlei juridische aspecten op het internet, zeker interessant voor particuliere gebruikers. Ik ga e.e.a. nog eens nalezen. Voorkomen is beter dan genezen.
De Groene staat er niet om bekend zijn lezers een poot uit te draaien vanwege copyrights. Zal zich er eerder tegen keren. Ik zie niet wat voor schade ik ermee zou aanrichten en het af en toe plaatsen als reclame voor het medium, hoewel ik lezers hier niet zo gauw een abonnement op de Groene zie nemen. De bron had ik er overigens wel bij vermeld waarmee voldoende duideIijk was dat ik niet de auteur was. Ik ben er nu terughoudender mee maar deze was blijven staan. Aangepast maar je hebt het inmiddels vast gelezen en ik hoop je er dan toch een plezier mee te hebben gedaan. Hetzelfde geldt overigens voor embedding van video's. Sinds jaar en dag publiceert ene Engelfriet, die er grondig ingedoken is, het een en ander over allerlei juridische aspecten op het internet, zeker interessant voor particuliere gebruikers. Ik ga e.e.a. nog eens nalezen. Voorkomen is beter dan genezen.
Ook bij de Groene Amsterdammer staat in de gebruiksvoorwaarden dat je voor het opslaan en of delen van de inhoud schriftelijke toestemming nodig hebt , dat ze er zich eerder tegen zouden keren dat denk ik niet .
Dat ik mijn reactie schreef was enkel en alleen maar om je te waarschuwen
en om hopelijk te voorkomen dat er bij jou een brief op de mat zal vallen waarin je verzocht wordt om schadevergoeding te betalen .
Opsporen van zaken waar auteursrecht op zit en die zonder toestemming van degene die het auteursrecht heeft door anderen worden gebruikt is tegenwoordig maar een fluitje van een cent.
Geplaatst: 20 Okt 2025 17:28:08 Onderwerp:
Greet.W schreef:
Dat ik mijn reactie schreef was enkel en alleen maar om je te waarschuwen
en om hopelijk te voorkomen dat er bij jou een brief op de mat zal vallen waarin je verzocht wordt om schadevergoeding te betalen .
Opsporen van zaken waar auteursrecht op zit en die zonder toestemming van degene die het auteursrecht heeft door anderen worden gebruikt is tegenwoordig maar een fluitje van een cent.
Het is ook goed dat je me waarschuwt maar ik had het bewuste bericht niet meer in mijn focus en dat is ook een risico omdat je je er niet van bewust bent wat je in het verleden allemaal geplaatst hebt. Uiteraard beschermen commerciële bedrijven hun content, vooral foto's schijnen lucratieve prooien te zijn voor claimbureaus, maar copyrights op geschreven artikelen zijn natuurlijk al veel ouder dan het internet. Als het erop aankomt zal er worden gekeken of er sprake is van opzet met een eventueel commercieel doel maar dan ben je een rechtszaak verder, en dat willen we natuurlijk niet.
De berichtjes hierover laat ik een aantal dagen staan maar daarna verwijder ik ze omdat ze off topic zijn en helaas is er, voor zover ik weet, geen mogelijkheid in deze forumstructuur om een deel van een discussie af te splitsen. In voorkomende gevallen kun je ook een pb overwegen, voor de volledigheid.
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
Wil je ook een eigen gratis forum?
- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!