|
50plusser/ouderenforum doorstart contact en uitwisseling
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Dagmar57

|
Geplaatst: 23 Okt 2025 11:09:24 Onderwerp: |
|
|
| Klaas schreef: | Vul samen met de andere kiezer de achterkant van uw stempas in.
Zeg tegen de andere kiezer op welke partij en kandidaat u wilt stemmen.
Geef uw ingevulde stempas mee aan de andere kiezer die voor u gaat stemmen.
Lees het nog eens Dagmar  |
Ik kan heel goed lezen klaas , jij wilt stemmen voor jezelf met het stembiljet van je partner en dat is verboden bij wet.
Je kunt als gemachtigde stemmen voor je partner maar niet voor jezelf.
Op de achterzijde van het stembiljet staat duidelijk vermeld, onder waar je als gemachtigde je handtekening moet zetten:
-als gemachtigde moet u de volmachtstem tegelijk uitbrengen met uw eigen stem.
Wees maar blij dat ze hier zo streng op controleren zodat er geen fraude mee gepleegd kan worden, al komt dat jou als persoon niet goed uit.  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 23 Okt 2025 11:09:24 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 23 Okt 2025 11:22:24 Onderwerp: |
|
|
Lieve lieve Dagmar. Wanneer ik mijn stempas bij mij had gehad had ik met de stempas van mijn partner op elke partij kunnen stemmen die mij beliefde zoals we dit eerder hebben gedaan. Daar had zij mij toe gemachtigd en niemand had mij/ons dat kunnen verbieden.
Nou ik ben klaar met dit topicje hoor, ga er ook niet meer op in  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 23 Okt 2025 11:34:41 Onderwerp: |
|
|
| Klaas schreef: | | Wanneer ik mijn stempas bij mij had gehad had ik met de stempas van mijn partner op elke partij kunnen stemmen die mij beliefde zoals we dit eerder hebben gedaan. Daar had zij mij toe gemachtigd en niemand had mij/ons dat kunnen verbieden. |
Nee dat klopt, dat weet ik wel, dat kan niemand controleren waar je dan op gestemd had op het stempasformulier van je partner.
Het gaat hier echter om de controle op stempasfraude en hierbij hebben ze naar mijn idee correct gehandeld door jou zonder eigen stempas niet te laten stemmen als gemachtigde voor je partner, dat is mijn punt.
Maargoed, we laten het er maar bij zoals je al zegt, we zijn het blijkbaar niet eens.  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 693 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 24 Okt 2025 11:11:08 Onderwerp: |
|
|
| Ongetwijfeld zullen de regels gevolgd zijn maar niettemin kan ik me Klaas' verbolgenheid wel voorstellen. Die stempassen worden met de gewone post bezorgd en daar gaan vaker dan we willen dingen mee mis. Het stembureau zou meer, betere mogelijkheden moeten hebben om fraude te voorkomen dan het controleren van een paar A-4tjes.Technisch is dat heel goed mogelijk maar de problemen en de kosten heb ik natuurlijk niet in beeld. Geen kwaad woord over de ambtenaren en de vrijwilligers van het stembureau maar mijn oordeel is wel dat de regels in dergelijke gevalen tekortschieten. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Greet.W

|
Geplaatst: 24 Okt 2025 12:01:04 Onderwerp: |
|
|
| Kees schreef: | | Ongetwijfeld zullen de regels gevolgd zijn maar niettemin kan ik me Klaas' verbolgenheid wel voorstellen. Die stempassen worden met de gewone post bezorgd en daar gaan vaker dan we willen dingen mee mis. Het stembureau zou meer, betere mogelijkheden moeten hebben om fraude te voorkomen dan het controleren van een paar A-4tjes.Technisch is dat heel goed mogelijk maar de problemen en de kosten heb ik natuurlijk niet in beeld. Geen kwaad woord over de ambtenaren en de vrijwilligers van het stembureau maar mijn oordeel is wel dat de regels in dergelijke gevalen tekortschieten. |
De woorden : mijn oordeel is wel dat de regels in dergelijke gevallen tekortschieten
daar ben ik het absoluut niet mee eens . Voor een ieder die komt stemmen is het verplicht om aan te tonen dat je stemgerechtigd bent en dat kun je alleen maar aantonen met je stempas en identiteitsbewijs .
De stempassen worden ruim van te voren verzonden , dus als je geen stempas ontvangen hebt kun je een nieuwe aanvragen bij de gemeente . Ik heb zelf jaren geleden een paar jaar als vrijwilliger op een stembureau gezeten ,
je wilt niet weten wat voor smoesjes mensen hebben als ze of hun stempas of identiteitsbewijs niet bij zich hebben. Het is maar goed dat er een strenge controle is en zoals het nu gaat gaat het prima . |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 24 Okt 2025 12:34:35 Onderwerp: |
|
|
| Greet.W schreef: | daar ben ik het absoluut niet mee eens . Voor een ieder die komt stemmen is het verplicht om aan te tonen dat je stemgerechtigd bent en dat kun je alleen maar aantonen met je stempas en identiteitsbewijs .
De stempassen worden ruim van te voren verzonden , dus als je geen stempas ontvangen hebt kun je een nieuwe aanvragen bij de gemeente . Ik heb zelf jaren geleden een paar jaar als vrijwilliger op een stembureau gezeten ,
je wilt niet weten wat voor smoesjes mensen hebben als ze of hun stempas of identiteitsbewijs niet bij zich hebben. Het is maar goed dat er een strenge controle is en zoals het nu gaat gaat het prima . |
Leuk dat je ervaring hebt als stembureau-vrijwilliger. Dan zul je ongetwijfeld e.e.a. meegemaakt hebben.
Het gaat me helemaal niet om smoesjes te legitimeren maar om de controlemogelijkheden te verfijnen. Wat dat betreft zouden die best wat aangepast kunnen worden aan de digitale mogelijkheden die we nu hebben, bjvoorbeeld om mensen met een NL paspoort die geen stemrecht hebben te screenen, hoewel dat hoogstens een handjevol zal zijn. Regels kunnen primair als doel hebben om misbruik te voorkomen maar kunnen ook goedwillenden treffen. Ik heb geen flauw idee wat de balans is maar het zou aardig zijn om pro en contra eens uit te zoeken. Als we het daarover oneens zijn dan is dat maar zo.
Het blijft uiteindelijk wel mensenwerk. Bij de coronavacinaties probeerde een aantal mensen een entingsbewijs te bemachtigen zonder zich te laten prikken. Dat vang je natuurlijk niet digitaal op maar met fysieke maatregelen ter plekke, zoals geen formulier uitreiken zonder overduidelijk prikken. Ik verbaasde me soms over de nonchalance waarmee daarmee werd omgegaan.
Laatst aangepast door Kees op 24 Okt 2025 12:52:04; in totaal 2 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 24 Okt 2025 12:42:26 Onderwerp: |
|
|
| Dagmar57 schreef: | | Klaas schreef: | | Wanneer ik mijn stempas bij mij had gehad had ik met de stempas van mijn partner op elke partij kunnen stemmen die mij beliefde zoals we dit eerder hebben gedaan. Daar had zij mij toe gemachtigd en niemand had mij/ons dat kunnen verbieden. |
Nee dat klopt, dat weet ik wel, dat kan niemand controleren waar je dan op gestemd had op het stempasformulier van je partner.
Het gaat hier echter om de controle op stempasfraude en hierbij hebben ze naar mijn idee correct gehandeld door jou zonder eigen stempas niet te laten stemmen als gemachtigde voor je partner, dat is mijn punt.
Maargoed, we laten het er maar bij zoals je al zegt, we zijn het blijkbaar niet eens.  |
Nergens schrijf ik dat men in het stembureau NIET correct gehandeld zou hebben. Integendeel, in mijn allereerste bericht bevestig ik zelfs dat men nauwgezet volgens de regels heeft gehandeld, en dat men zelfs de moeite nam mij die regels te laten lezen.
Ik was verbolgen - het juiste woord Kees- doordat ik tevergeefs naar het stembureau gelopen had met 2 paspoorten en het stembiljet van mijn partner. Ik was teleurgesteld omdat ik verwacht had ofschoon mijn stempas niet aangekomen was toch 1 stem uit te kunnen brengen .
Nergens toon ik enige gram jegens de mensen van het stembureau.
Wèl is het zo dat ik de vereiste de eigen stempas mee te nemen wanneer men als gemachtigde voor iemand anders komt stemmen niet goed begreep. Maar dat heeft Greet voor mij verduidelijkt. Totdat Greet haar reactie hier gaf had ik me nog niet gerealiseerd dat men niet zomaar aan mijn grijsblauwe ogen kan zien dat ik stemgerechtigd was, ik had me zelfs nog niet gerealiseerd dat er mensen met een Nederlands paspoort zijn (dat ik bij me had) die helemaal niet stemgerechtigd zijn.
Dagmar, je toont alweer aan niet goed te lezen en ik word nu echt moe van het uitleggen
Schwah, basta, streep eronder
-------------------------------------------------------------------------------------------- |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 24 Okt 2025 15:25:56 Onderwerp: |
|
|
| Klaas schreef: |
Dagmar, je toont alweer aan niet goed te lezen en ik word nu echt moe van het uitleggen
|
Is goed Klaas, we houden het er op dat jij vindt dat ik niet goed lees  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 27 Okt 2025 08:56:12 Onderwerp: |
|
|
Pauw flikt het weer.
Enkele dagen voorafgaand aan de vorige verkiezingen liet Jeroen Pauw Nederland weten dat "Timmermans alles aan mekaar vast liegt" (wat op dat moment allang geen betrekking meer had op de MH-17 ramp waarover Timmermans gefabuleerd had dat de inzittenden na de raketinslag mogelijk bij neerstorten nog in leven waren geweest, alsof zoiets hem op een ernstig politiek verwijt zou moeten komen te staan.
Ook: Bij het SBS verkiezingsdebat liet hij een PVV activist (wat verzwegen werd) Timmermans aanvliegen met ad hominem argumenten waarna Timmermans geen gelegenheid meer kreeg te reageren.
Gister zou hij de gehele Pauw en de Wit uitzending Timmermans aan tafel hebben. Dat werd op het laatste moment afgezegd 'omdat Timmermans bij Jinek aan tafel was gaan zitten' en dat ging 'tegen de exclusiviteits-overeenkomst in'.
Grote kop in de Telegraaf: Timmermans komt zijn afspraken niet na.
Strikt genomen kun je Pauw gelijk geven, maar hier zit toch een behoorlijk vies luchtje aan zeker wanneer je weet dat Pauw eigenlijk een verkapte PVV-er is ("de multiculturele samenleving is mislukt", dit hadden ze ons niet beloofd")".
Jammer en lelijk |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 27 Okt 2025 09:53:51 Onderwerp: |
|
|
Nog een paar dagen voordat we een hokje rood mogen kleuren. Ik volg lang niet alle debatten en de eindloze reeks babbelprogramma's waarin politici naar hartelust van alles beleven, meer dan eens ronduit liegen en het vooral lijken te hebben over de dingen die hun opponenten allemaal verkeerd doen. Ik volg het wel maar vooral geleid door hints in mailings van een aantal media, de kranten, Volkskrant, Trouw, NRC, Telegraaf, AD, Parool maar ook NieuwRechts, WNL, Nieuwsuur, Pauw en de Wit, Lubach en nog wel meer. Een rijke schakering van wat de media ons te bieden hebben.
Het wordt spannend omdat in de peilingen de PVV, die beduidend daalt maar ws. toch wel de grootste zal worden, CDA, D66, GLPvdA elkaar niet zo gek ver meer ontlopen. Het aantal zwevende kiezers is ontstellend groot waardoor voorspellen heel moeilijk wordt. Onvoorstelbaar omdat ik niet snap dat zovelen niet weten welke partij het beste met hen voorheeft.
Ik heb een duidelijke en consequente politieke voorkeur maar in het algemeen belang vind ik dat we in de eerste plaats een stabiel landsbestuur nodig hebben op een gezonde democratische basis. Dat betekent voor mij absoluut niet dat per se de grootste partij de belangrijkste vinger in de pap moet hebben want die partij, de PVV als die de grootste wordt, schaadt een aantal democratische principes en vertegenwoordigt een verre van absolute meerderheid. Daarom moeten partijen die wel democratisch zijn meer voor samenwerking openstaan dan nu het geval is. Met name VVD en CDA vallen me in dat opzicht vies tegen omdat ze me veel te veel de nadruk leggen op de links-rechts tegenstellingen terwijl het nu veel harder nodig is om democratische waarden te verdedigen en te streven naar een stabiel landsbestuur. Van de PVV, BBB, FvD en nu dus ook de VVD hoeven we niet veel te verwachten. Die volgen vooral het principe van eigen volk en eigen geld eerst.
Concreet denk ik dat we het beste af zullen zijn met een kabinet waarin Frans Timmermans premier wordt. Hij is een zeer ervaren betuurder, spreekt zijn talen, dus zal binnen Europa ook een belangrijke stem kunnen hebben. Het betekent samenwerking met in de eerste plaats D66 en CDA en als er voldoende ruimte is voor een sociaal beleid met een goede gezondheidszorg, aandacht voor onderwijs, milieu en een economie waarvan niet alleen de rijken maar iedereen van profiteert willen de PvdD, Volt en de SP vast ook wel meedoen. De NAVO-bijdrage is een heikel punt maar als voldoende duidelijk wordt dat de vooral uit de gezondheidszorg geroofde bedragen niet eens uitgegeven kunnen worden door gebrek aan productiecapaciteit en militairen, dan hoeft het niet lang na de verkiezingen te duren voordat er een kabinet op het bordes staat. Klinkt optimistisch en dat is het ook maar dat is precies wat linkse en middenpartijen zouden moeten uitstralen om het vertrouwen in de politiek weer wat te herstellen.
Positief puntje in de verkiezingscampagne vind ik dat het eindelijk ook eens over andere dingen gaat, zoals gezondheidszorg, onderwijs, belastingdruk, leefbaarheid, woningbouw in plaats van dat wezenloze en oeverloze gezever over (asiel)migratie of alles daarmee in verband te brengen.
Laatst aangepast door Kees op 28 Okt 2025 17:13:52; in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 27 Okt 2025 10:19:02 Onderwerp: |
|
|
| Klaas schreef: | Pauw flikt het weer.
Strikt genomen kun je Pauw gelijk geven, maar hier zit toch een behoorlijk vies luchtje aan zeker wanneer je weet dat Pauw eigenlijk een verkapte PVV-er is ("de multiculturele samenleving is mislukt", dit hadden ze ons niet beloofd")".
Jammer en lelijk | Het begint een patroon te worden. Ik zie lang niet alle uitzendingen maar Pauw en de Wit vind ik al een poosje nauwelijks tot helemaal geen tegenwicht vormen tegen de overmaat aan (extreem)rechtse propaganda die ons op de tv teistert. Op de een of andere manier valt Frank van Leeuwen, die e.e.a. voor WNL presenteert me in positieve zin op: Presentator Frank van Leeuwen spreekt Caroline van der Plas in nieuwe WNL-serie: ‘Ze is een waanzinnige actrice’. Voorzichtig positief, maar ik heb hem nu een aantal malen gezien terwijl hij politici op een onnavolgbare, onschuldig aandoende wijze confronteert met de feiten en ze met een mond vol tanden liet zitten, waarvan die met Caroline van der Plas met haar zogenaamde door D66 geinfiltreerde Raad van State inmiddels legendarisch is. Ik zie hem in ieder geval liever dan Rick Nieman, die erin uitblinkt om zijn gasten naar de mond te praten en vooral niet door te vragen. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 28 Okt 2025 13:22:27 Onderwerp: |
|
|
| Kees schreef: | Onvoorstelbat omdat ik niet snap dat zovelen niet weten welke partij het beste met hen voorheeft.
|
Ik snap het wel, dat komt omdat geen enkele politieke partij aansluit bij al je eigen standpunten.
ik heb zowel b.v.linkse als rechtse standpunten over bepaalde onderwerpen en geen enkele partij heeft dit. Je moet dus schipperen met een totaalvisie van een partij en dat is soms best lastig. Ik kies welke standpunten/onderwerpen ik het allerbelangrijkste vind en daar baseer ik mijn stem op en dan kom ik dus uit bij D66. Dit heeft b.v. onder meer te maken dat ik goed onderwijs van levensbelang vindt voor iedereen en vind dat D66 hierin verreweg de beste partij is. (voorbeeld van 1 onderwerp). en zo doe ik dat bij allerlei onderwerpen die ik belangrijk vind en dan kom je in mijn geval uit bij D66.
Dus persoonlijk vind ik het niet zo vreemd dat mensen het moeilijk vinden om een keuze te maken. Links en rechts zijn in mijn optiek ook redelijk achterhaalde begrippen. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 28 Okt 2025 17:52:10 Onderwerp: |
|
|
Mijn motivatie dit maal is - om het in een vraag uit te drukken: welke partij zou het beste een crisis kunnen beheersen? Dat was mijns inziens de VVD onder Rutte (stel je eens voor dat we een corona-epidemie van 2020 onder het huidige/vorige kabinet zouden hebben moeten meemaken )
En dat is nu volgens mijn intuïtie GL/PvdA. Die zal vrij eenvoudig een coalitie met D66 (niettegenstaande het zorg-verschil) en het CDA (en dan mogelijk nog de Pvdd en het CU) kunnen vormen en die grote coalitie heeft denk ik een sterke cohesie. Sterk genoeg om olv Timmermans spijkers met koppen te slaan wanneer we bv als NATO land in oorlog met Rusland komen. Ook kunnen er gemakkelijk crises ontstaan de komende jaren ingeval Oekraïne de oorlog verliest, en door de drastische en vliegensvlugge van AI binnen de maatschappij en in de politiek.
Ik kies voor evenwicht en draagvlak (denk ik) wanneer ik morgen op Timmermans stem. En nou ja, spijkers met koppen slaan, zijn naam geeft het al aan he, is gewoon logisch |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 28 Okt 2025 17:55:41 Onderwerp: |
|
|
Nee Dagmar, geen enkele politieke partij zal 100% je eigen opvattingen verwoorden. Dat geldt ook voor mij als consequente SP-stemmer. Maar de standpunten van de verschillende partijen zijn toch ook al langere tijd bekend. Natuurlijk is de VVD in een extreemrechts moeras aan het zakken, dankzij de incompetente partijleider, is de BBB eveneens significant aan het verrechtsen met een verwerpelijk anti-vreemdelingenbeleid, ook met een verre van competente partijleiding en ook D66, wel begiftigd met bekwame politici, zet meer in op een strenger asielbeleid, maar door de bank genomen zijn het eerder nuanceverschuivingen dan radicaal andere koersen. Dan zou je toch mogen verwachten dat de meeste mensen langzamerhand wel weten waar ze het beste op kunnen stemmen?
Ik denk eerder dat het een proces is dat al jaren speelt, namelijk het gevoel nergens meer bij te horen, waardoor vereenzelviging met personen belangrijker geworden is dan met een ideologie. Bij mezelf blijvend heb ik me altijd veel meer laten leiden door de ideologie dan door lijsttrekkers. Daardoor heb ik de afgelopen jaren op Jan Marijnissen, Agnes Kant, Emile Roemer, Lilian Marijnissen gestemd en dat wordt nu dus Jimmy Dijk. Uiteraard lokaal en PS op anderen maar altijd op de ideologie en niet vanwege de persoon die toevallig bovenaan de juiste kolom op het stembiljet stond. Misschien heb ik een enkele keer weleens een voorkeurstem uitgebracht en dat zou in principe eigenlijk ook moeten in ons kiesstelsel maar goed, zo werkt het in de praktijk nu eenmaal in onze partijendemocratie.
Jammer dat het ontbreken van het gevoel ergens bij te horen zo'n grote rol speelt. Niet dat ik terug wil naar de sterk verzuilde vijftiger jaren maar het begrip solidariteit lijkt een vies woord geworden te zijn, terwijl het helemaal geen kwaad zou kunnen om daar veel meer naar te streven. Alle politieke partijen zouden er goed aan doen om meer in te spelen op het gemeenschapsgevoel door niet de nadruk te leggen op tegenstellingen, zoals nu veelal gebeurt maar door veel meer te kijken naar bindende factoren. Vandaar ook dat ik de oproep van verschillende kanten om meer naar democratische waarden te kijken in plaats van alleen maar strak binnen de eigen partij-ideologie te blijven meer aandacht waard vind dan die nu krijgt.
Dat wil niet zeggen dat ik nooit getwijfeld heb en ik heb de SP weleens verfoeid om misstappen, zoals die platvloerse satire jaren geleden 'Hans Brusselmans', waar Frans Timmermans mee bespot werd. Gelukkig zie ik nu meer bereidheid om samen te werken maar daar is de koersbijstelling van de PvdA, minder neoliberalisme, ook debet aan. En ik ben wat meer dan de partijlijn geneigd om te investeren in defensie, hoewel ik zeker de kritiek op het doorschieten daarvan onderschrijf.
Ik heb voor de grap toch eens de Kieswijzer ingevuld. Ik verwachtte er niet veel van maar ik heb zo eerlijk mogelijk mijn persoonlijke voorkeuren ingevuld. Tot mijn verbazing kwam daar toch precies uit wat ik al van plan was om te gaan stemmen:
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 29 Okt 2025 16:25:09 Onderwerp: |
|
|
| Kees schreef: |
Ik heb voor de grap toch eens de Kieswijzer ingevuld. Ik verwachtte er niet veel van maar ik heb zo eerlijk mogelijk mijn persoonlijke voorkeuren ingevuld. Tot mijn verbazing kwam daar toch precies uit wat ik al van plan was om te gaan stemmen: |
Ik heb zowel de kieswijzer als stemwijzer ingevuld, bij beide kwam bij D66 bovenaan.
De SP scoorde bij ook hoog ( 2 en 3)
Stem nooit op de SP maar moet wel zeggen dat ik Jimmy Dijk goed vond bij de debatten (uitgezonderd het huilie huilie moment). |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 29 Okt 2025 16:25:09 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|