50plusser/ouderenforum doorstart
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

De formatie. Kabinet Jetten?

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kees

BerichtGeplaatst: 3 Nov 2025 06:48:16    Onderwerp: De formatie. Kabinet Jetten? Reageren met citaat

De verkiezingen zijn achter de rug, hoewel de definitieve uitslag nog even opzich laat wachten. Met name de restzetel, waarbij de vraag is of die D66 of de SP ten goede komt, is nog een heet hangijzer. Die ene zetel is wel van belang voor de onderhandelingen en kan net de balans laten doorslaan voor de mogelijkheden van een nieuw kabinet; centrumrechts of centrumlinks.

D66 is duidelijk over de voorkeur voor een centrumlinks kabinet maar de VVD is de bepalende factor of dat soepel geregeld zal worden of dat we weer in politiek drijfzand belanden van persoonlijke aversies, partijbelangen en kortzichtig beleid waar we op de wat langere termijn de wrange vruchten van gaan plukken.

Laatst aangepast door Kees op 5 Nov 2025 13:29:48; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 3 Nov 2025 06:48:16    Onderwerp:

Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 4 Nov 2025 00:56:44    Onderwerp: Reageren met citaat

De SP houdt de laatste restzetel, waar ik omwille van de SP wel blij om ben maar het noopt D66 mogelijk wat meer om te gaan voor een centrumlinks kabinet.

Eventuele neigingen om met Ja21 in zee te gaan vind ik verwerpelijk omdat die partij geen haar beter is dan de PVV en FvD, alledrie ronduit fascistisch. De grote vraag is wat de VVD gaat doen. De gelederen lijken gesloten maar de barsten in het ooit liberale imago van de partij van het grootkapitaal zijn duidelijk zichtbaar. Als nu nog niet duidelijk is dat Yesilgöz moet opstappen of tenminste haar toon moet wijzigen dan schaart de VVD zich onder dat fascistische blok en is in mijn ogen onwaardig om samen te werken met fatsoenlijke partijen, sociaalliberaal of sociaaldemocratisch, die er democratische waarden op nahouden.

De formatie moet formeel nog beginnen maar de kaarten liggen feitelijk al op tafel. Ik hoop hartstochtelijk op gezond verstand waardoor constructies zoals we die de afgelopen jaren gezien hebben als onwerkbaar worden veroordeeld. D66 is in een aantal opzichten de spil als grootste partij. Zal als sociaal-liberaal waarschijnlijk wel geneigd zijn om samen te werken met GL-PvdA maar die laatste moet dan wel willen. En wat gaat het CDA doen? Onzekere factoren genoeg dus, maar het zal vooral af gaan hangen van de wil of de onwil om samen te werken. En dan kunnen persoonlijke affecties en aversies een doorslaggevende rol gaan spelen.

Laatst aangepast door Kees op 4 Nov 2025 19:06:33; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 4 Nov 2025 12:25:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Het gaat nog heel moeilijk worden voor Jetten om een goed middenkabinet te vormen.
Ik zag gisteren Jesse Klaver bij Pauw en de Wit en die vond ik ook niet bijster duidelijk over wat hij nu precies wil, hij draaide er omheen, hij wilde niet duidelijk aangegeven of hij nu in de oppositie wil blijven of mee wil reageren.

De advocaat Plasman die erbij zat was nog het duidelijkst die zei: "er moet aan 2 kanten aan de flanken bewogen worden (VVD en GL/PvdA) om een sterk middenkabinet te creeeren die de meerheid van Nederland wil". Voorlopig lijkt het er nog op dat er op de flanken niemand wil bewegen. Ik ben bang dat het lang gaat duren voor er een kabinet is met deze halsstarrigheid.
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 4 Nov 2025 14:06:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Als ik op social media kijkt zal de VVD het nog mogelijk krijgen want met name GL wordt gezien als de duivel himself door VVD ers. Dilan heeft beloofd en men is ervan overtuigd dat ze woord houdt.
Het zure van de reacties is heel naar. Nederland is helaas knetterrechts en Jetten gaat het moeilijk krijgen. Dat hij de kaarten tegen de borst houdt vind ik verstandig. Klaver wordt inmiddels ook de pan in gehakt.
Ik vind het allemaal heel naar en zorgwekkend hoe uiterst rechts met name van GL een extremistische partij maken.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 4 Nov 2025 18:59:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Pien schreef:
Als ik op social media kijkt zal de VVD het nog mogelijk krijgen want met name GL wordt gezien als de duivel himself door VVD ers. Dilan heeft beloofd en men is ervan overtuigd dat ze woord houdt.
Het zure van de reacties is heel naar. Nederland is helaas knetterrechts en Jetten gaat het moeilijk krijgen. Dat hij de kaarten tegen de borst houdt vind ik verstandig. Klaver wordt inmiddels ook de pan in gehakt.
Ik vind het allemaal heel naar en zorgwekkend hoe uiterst rechts met name van GL een extremistische partij maken.

Het lijkt er sterk op dat demoniseren van links het hoofddoel is van de VVD. Dat was het altijd al maar het fanatisme waarmee vooral GL voor extreemlinks wordt uitgemaakt is door en door ziek. Yesilgoz en haar discipelen zouden zich diep moeten schamen omdat zij er met name verantwoordelijk voor zijn dat extreemrechts salonfahig geworden is. Daarmee hebben ze zelf fascistische boter op hun hoofd, nu weer door een alleszins redelijke linkse partij als extreem af te schilderen.

Overigens denk ik niet dat heel Nederland ineens extreemrechts geworden is. Rechts heeft altijd wel de overhand gehad maar het lukt keer op keer het volk angst voor links in te boezemen door te verwijzen naar Stalin, Pol Pot, Mao e.d. terwijl zelfs de SP vele jaren geleden al duidelijk afstand van deze totalitaire lieden heeft genomen. Niet de rede maar stemmingmakerij, framing en keer op keer herhaalde leugens voeren de boventoon, nu ook weer bij Pauw en de Wit, waar ik wat hogere verwachtingen van had.

Ontzettend jammer dat D66 met name kiezers van GL-PvdA getrokken heeft en niet meer VVD-ers inzien dat D66 nu het liberalisme vertegenwoordigt zoals dat ooit bedoeld was, uiteraard in het kader van zijn tijd.

Jetten mag nu het voortouw nemen en ik hoop vurig dat hij Ja21, BBB en FvD buiten deur houdt, want die zijn stuk voor stuk geen haar beter dan de PVV. Natuurlijk moet Klaver meedoen maar hij zal de afweging maken of GL-PvdA beter af is in de oppositie of de regering. Ik hoop dat het landsbelang, de dringende behoefte aan een sociaal en stabiel bestuur, de doorslag geeft door mee te gaan regeren. Daar is dan wel de VVD voor nodig, die ook voor een lastige keuze staat. Na het relatieve succes - lees minder verlies dan verwacht was - is het moeilijk om Yesilgoz de deur te wijzen, dus is de kans groot dat ze roet in het eten gaat gooien met haar kortzichtige dwarsrechtse kop.
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 5 Nov 2025 12:54:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Kees schreef:
(...)(...)(...) Rechts heeft altijd wel de overhand gehad maar het lukt keer op keer het volk angst voor links in te boezemen door te verwijzen naar Stalin, Pol Pot, Mao e.d. terwijl zelfs de SP vele jaren geleden al duidelijk afstand van deze totalitaire lieden heeft genomen. Niet de rede maar stemmingmakerij, framing en keer op keer herhaalde leugens voeren de boventoon, nu ook weer bij Pauw en de Wit, waar ik wat hogere verwachtingen van had.

Het is de Trump aanpak. Maakt niet uit wat je voor onzin verzint over je opponent -en zeker kan GL/PvdA ook als opponent van de meer en meer schaamteloos ophitsende Telegraaf beschouwd worden- zolang het maar lekker negatief prikkelt.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 5 Nov 2025 14:36:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Inderdaad nog zo een: "Met Jesse Klaver gaat de partij nog meer de richting op van de rijken." En dan kiezen voor de PVV, terwijl die alleen t.a.v. moslims afwijkt van de VVD maar verder precies het VVD-beleid uitvoert en ondersteunt van het bevoordelen van veelverdieners ten koste van de weinigverdieners en degenen die afhankelijk zijn van sociale voorzieningen. De PvdA heeft het met Wim Kok en vooral ook met Rutte 2 (Diederik Samsom maar ook Timmermans) behoorlijk verpest maar ook toen was de ruk naar het neoliberalisme een noodgreep omdat het stemmenverlies dat al gaande was te weer te staan. Ik kan wel van de daken schreeuwen dat het niet helpt om standpunten van je tegenstanders over te nemen want dan wordt gezien als een bevestiging waardoor er juist voor het origineel wordt gekozen. Dat is ook de VVD overkomen tijdens de vorige TK-verkiezingen. Nu is dan het verlies van de VVD enigszins beperkt gebleven omdat in de eerste plaats de PVV uitgesloten is maar de weigering om met Timmermans samen te werken, heel laf nu ineens bijgesteld naar Jesse Klaver en GL-PvdA heeft ook stemmen getrokken. Door het land hiermee onbestuurbaar te maken is de VVD nog steeds geen haar beter dan de PVV, die onbestuurlijke chaos tot doctrine heeft 'verheven'.

Vandaar dat ik pleit voor een veel duidelijkere, hardere opstelling van de partijen aan de linkerkant door voor hun principes uit en op te komen, GL-PvdA voorop maar dat geldt ook voor SP, PvdD en Volt, terwijl D66 en CDA ook wel wat meer het accent mogen leggen op sociale-democratische-liberale apecten in hun grondvesten ipv mee te lullen met de zogenaamde stem van het volk, al gebeurt dat min of meer binnensmonds. Gelukkig zie ik een voorzichtige neiging om eindelijk eens op te houden met die immigratie-onzin.

Natuurlijk is er behoefte aan leiderschap. Dat is in de geschiedenis van de mensheid nooit anders geweest. Maar het gaat daarbij wel om zuiverheid van motieven, eerlijkheid en openheid over keuzes die gemaakt worden, terwijl we nooit democratische principes en de controle daarop mogen opgeven.

Daarom vind ik dat Rob Jetten een kans verdient. Ik ben er een beetje bang voor dat zijn succes vier jaar te vroeg komt en zijn charisma als overstijgend bestuurder nog niet goed genoeg ontwikkeld is, waardoor hij zoekt naar een evenwicht tussen links en rechts, wat misschien wel staat, dat evenwicht, voor het oorspronkelijke liberalisme, waarbij vrijheid voor individuele burgers en ondernemers belangrijk was maar zeker ook oog was voor collectieve voorzieningen, zoals schoon drinkwater, onderwijs, gezondheidszorg etc. Ik kies liever voor waarborgen dan 'oog voor' maar goed, voorlopig krijgt Rob Jetten van mij het voordeel van de twijfel.

Als de VVD halsstarrig blijft dan maar niet en dan sluiten die klojo's zich als kloon maar aan bij de PVV. Geldt nog meer voor Ja21, die maar in een opzicht verschilt van de PVV: antisemitisme, hoewel moslimhaat daar feitelijk ook onder valt, en uiteraard FvD, een stel dronken misogyne studenten die een vrouw zo gek hebben gekregen om als uithangbord te fungeren zolang het ze zint. Kortom, PVV mag dan groot zijn en het aantal rechtse kamerzetels is talrijker dan ooit maar daarom hoeven we nog niet te concluderen dat Nederland een extreemrechts land is geworden. Maar het is voor links wel de hoogste tijd om een aantal sociale principes af te stoffen en die tot speerpunt te maken voor een beleid waar niet alleen welgestelden en vreemdelingenhaters er op korte termijn iets aan hebben maar wij allemaal en, laten we niet kinderachtig doen, voor twee kabinetsperiodes. Een jaar of vier is nauwelijks toereikend om de vruchten van een beleid te plukken, laat staan met de vallende en struikelende kabinetten waar we nu mee opgescheept zijn. Ik wens Wouter Koolmees heel veel wijsheid toe om daar een oplossing voor te vinden.
Terug naar boven
Virgo

BerichtGeplaatst: 5 Nov 2025 20:28:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik vrees dat de vvd haar huidige standpunt t.a.v. de formatie zal handhaven en liever kiest voor de oppositiebanken dan met groenlinks/pvda in zee te gaan.
Ik verwacht een minderheidskabinet van groenlinks/pvda, cda en d66.
Samen goed voor 64 zetels. Vier kleine linkse partijen met elk 3 zetels tillen de stemverhouding naar de helft plus één.
Volt en 50plus kunnen soms een handje toesteken. Het verdient geen schoonheidsprijs, maar je hebt wel een kabinet met veel kwaliteit en je kunt de vvd, ja21 en de pvv rustig aan de zijlijn laten roeptoeteren.
Kees

BerichtGeplaatst: 6 Nov 2025 00:02:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Virgo schreef:
Ik vrees dat de vvd haar huidige standpunt t.a.v. de formatie zal handhaven en liever kiest voor de oppositiebanken dan met groenlinks/pvda in zee te gaan.
Ik verwacht een minderheidskabinet van groenlinks/pvda, cda en d66.
Samen goed voor 64 zetels. Vier kleine linkse partijen met elk 3 zetels tillen de stemverhouding naar de helft plus één.
Volt en 50plus kunnen soms een handje toesteken. Het verdient geen schoonheidsprijs, maar je hebt wel een kabinet met veel kwaliteit en je kunt de vvd, ja21 en de pvv rustig aan de zijlijn laten roeptoeteren.

Omdat tot nu toe Jetten vrij stellig was dat hij een meerderheidskabinet prefereert heb ik er mijn twijfels over. Maar het zou een overweging kunnen worden. Naast Volt en 50plus zullen ook SP en PvdD niet per se dwarsliggen bij zo'n samenstelling en mogelijk, naar ik hoop, tekenen voor een soort van samenwerking, al zou die beperkt zijn tot een aantal belangrijke vlakken, zoals huisvesting, bestaanszekerheid, onderwijs, Europese samenwerking. Defensie zal een heet hangijzer zijn, mogelijk een struikelblok maar ik schat dat GL-PvdA, CDA, D66, PvdD, SP, Volt geen halszaak zullen maken van het vreemdelingenbeleid maar dan moeten ze stuk voor stuk wel heel krachtig duidelijk maken hoe belangrijk, lees onbelangrijk, die materie is voor het voortbestaan van Nederland en zich richten op wat echt belangrijk is.

Met je eens dat er van de VVD weinig te verwachten valt. Ik loop zeker niet warm voor een minderheidskabinet maar in zee gaan met een stel onbetrouwbare racistische opruiers staat nog meer garant voor een betuurlijke puinbak dan de constructie zoals jij die schetst.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: