Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 693 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
Geplaatst: 12 Nov 2025 19:57:36 Onderwerp:
Inmiddels heeft zowat de helft van de leden de Tweede Kamer Verlaten. Op jaknikkers en marionetten, vooral uit de extreemrechtse hoek na vind ik dat een enorm verlies. Het kost, bloed, zweet en tranen en vooral tijd voordat je het vak als volksvertegenwoordiger echt onder de knie hebt om het volk te vertegenwoordigen maar ik begrijp ook wel dat er een einde is aan zelfopoffering.
Persoonlijk vind ik het vertrek van Michiel van Nispen een gemis, een voorbeeld van wat een TK-lid zou moeten zijn. Misschien niet de grootste debater aller tijden en niet altijd in de schijnwerpers maar ik volgde graag zijn pleidooien voor rechtstatelijkheid en zijn opkomen voor minderbedeelden, waarbij ik zijn directe debatstijl kon waarderen. Ook zijn kritiek op de journalistiek onderschrijf ik van harte. Harde kritiek maar nooit gepaard met afbranden, waarvoor alle respect. Vooruit, mooi ingeleid door kamervoorzitter Martin Bosma, hier zijn afscheidsrede:
Geplaatst: 12 Nov 2025 20:22:00 Onderwerp:
Kees schreef:
Inmiddels heeft zowat de helft van de leden de Tweede Kamer Verlaten. Op jaknikkers en marionetten uit de extreemrechtse hoek na vind ik dat een enorm verlies. Het kost, bloed, zweet en tranen en vooral tiijd voordat je het echt onder de knie hebt om het volk te vertegenwoordigen maar ik begrijp ook wel dat er een einde is aan zelfopoffering.
Persoonlijk vind ik het vertrek van Michiel van Nispen een gemis. Misschien niet de grootste debater maar ik volgde graag zijn pleidooien voor rechtstatelijkheid waarbij ik zijn debatstijl ook wel zeer kon waarderen. Vooruit, ingeleid door de niet onomstreden PVV- kamervoorzitter Martin Bosma, zijn afscheidsrede:
Geplaatst: 13 Nov 2025 11:14:10 Onderwerp:
Even terzijde maar een in mijn ogen wat dwaze - One-issuepartij - maar toch sympathieke partij qua filosofie is jammer genoeg de weg volledig kwijt. Het zal voor de onderhandelingen niet zoveel uitmaken maar al die verdeeldheid doet progressief Nederland geen goed:
Geplaatst: 14 Nov 2025 10:05:27 Onderwerp:
Dagmar57 schreef:
Volkomen politiek onwaardig dat gedoe bij Partij voor de Dieren.
Ja, vind ik dus ook, ontzettend jammer. Al die afsplitsingen doen me denken aan de vele religieuze stromingen die we in Nederland hebben. Misschien is het typisch Nederlands. Politici zijn per definitie bevlogen als het goed is. Wat harde discussie begrijp ik best wel maar zeker nu we heel hard een stabiel bestuur nodig hebben verafschuw ik dergelijke onverdraagzaamheid.
Daarbij zijn kleine partijen zoals de PvdD en de SP straks misschien wel hard nodig voor een meerderheidskabinet, toch mijn sterke voorkeur.
Geplaatst: 14 Nov 2025 21:05:36 Onderwerp:
De formatie begint lekker zo, met die animositeit. Op zich vond ik de keuze voor Wijers en Buma als vertegenwoordigers begrijpelijk. Geen van beiden mijn favoriete politici maar dat is puur persoonlijk. Natuurlijk had Wijers groot gelijk met zijn oordeel over Yesilgöz, als hij het al gezegd had, want dat is omstreden. Ze heeft aantoonbaar een aantal malen flink gelogen, welk gedrag op het pathologische af is. Door haar een feeks te noemen (ook terecht) heeft Wijers zichzelf onmogelijk gemaakt om op een open manier formatie-onderhandelingen aan te kunnen gaan, al is het alleen al omdat Yesilgöz voorlopig nog wel de leider van de relatief grote VVD zal blijven. Jammer, omdat de man absoluut wel kwaliteiten heeft voor een dergelijke klus.
Eerder vroeger dan later zal de VVD toch betrokken moeten worden bij de onderhandelingen om tot een meerderheidskabinet te komen. Daarom blijf ik met belangstelling volgen hoe Yesilgöz zich op zal stellen. Ze is geheel tegen haar gewoonte terughoudend met reageren op de woorden van Wijers. Begrijpelijk en verstandig. De bal ligt immers al in het doel, waarbij boze tongen beweren dat tegenstanders van een kabinet met GL-PvdA een rol gespeeld zouden hebben om Wijers te lozen. Het staat helemaal niet vast dat het Wijers zelf was die Yesilgöz een leugenaar noemde e het omstreden appje was nota bene privé.
Vooral ben ik natuurlijk benieuwd welke kant de onderhandelingen op zullen gaan. Er is regelmatig sprake van Ja21 als kandidaat om aan een kabinet mee te doen. Dat vindt vooral de VVD, die veel te graag heult met extreemrechts en van een centrumkabinet is dan geen sprake meer. Vooral voor D66 zal dat een groeiend dilemma zijn. Zou Joost Eerdmans na de heftige aardbevingen terugkomen op zijn wens om in Groningen een aanzienlijke hoeveelheid gas te winnen?
GL-PvdA lijkt een doorslaggevende factor om tot een enigszins progressief kabinet te komen maar rest weinig anders dan af te wachten om erbij betrokken te worden. Belangrijker is mogelijk de vraag wat de kongsi VVD-Telegraaf allemaal nog verder gaat doen om onze democratie te ondermijnen.
Geplaatst: 16 Nov 2025 17:32:48 Onderwerp:
Geweldig goede speech van Bosma. Bedankt voor het plaatsen Kees.
Tja Wijers had natuurlijk gelijk, hij was toen nog een privé persoon, en er is duidelijk expres gelekt .
Terecht dat hij gestopt is. Had niet anders gekund. Dus Buma staat er alleen voor.
Geplaatst: 16 Nov 2025 23:26:24 Onderwerp:
Pien schreef:
Geweldig goede speech van Bosma.
Je bedoelde hoogstwaarschijnlijk Michiel van Nispen? Of de inleiding van Bosma?
Bosma kan het absoluut wel, speechen, en ik vind hem niet slecht als kamervoorzitter, hoewel ik me regelmatig erger aan zijn "Ja, ja!!" Maar hij is duidelijk partijdig en bovendien een openlijke racist wat hem ongeschikt maakt. Daarom moet er iemand gekozen worden die boven de partijen kan staan en de democratische beginselen van onze rechtsstaat volledig onderschrijft.
Citaat:
Tja Wijers had natuurlijk gelijk, hij was toen nog een privé persoon, en er is duidelijk expres gelekt .
Natuurlijk had hij gelijk! Het is wel heel erg als je een pathologische leugenaar geen leugenaar meer mag noemen. Is dat erger dan Timmenans, de PvdA en GL extreemlinks te nomen, wat gewoon niet waar is? Het gedrag van Yesolgoz lijkt me nog mild gekwalificeerd door haar een feeks te noemen, al is het misschien wat minder netjes. Als je de aanzienlijke lijst beledigingen, uiterst nare kwalificaties en frames van vooral extreemrechts naloopt, en waar nauwelijks ophef over was, dan verbleekt de nota bene prive-uitlating, van nota bene voor de formtie, van Weijers daarbij. Dit is duidelijk het bekende vuile spel dat de kongsi VVD-Telegraaf al jaren met succes speelt. Dáár moeten die kletsprogramma's het accent eens op gaan leggen. Tot op de bodem uitzoeken wat en wie er allemaal speelt en dit doort ondermijnende broeierigheid genadeloos aan de kaak stellen ipv flutdingen, een stok zoeken..., enorm op te blazen.
Ieder weldenkend mens, en dat geluid hoor je nu ook meer uit de rechtse hoek, wil een stabiel bestuur. Dan worden er mensen aangesteld die in staat zijn daarvoor te zorgen en wat gebeurt er? Kop eraf omdat dat beter is voor de kijkcijfers, belangrijker dan een fatsoenlijk bestuur. Stel smeerlappen!
Geplaatst: 18 Nov 2025 12:44:48 Onderwerp:
Nee hoor Kees, ik heb geluisterd naar de afscheidsspeech van Bosma voor van Nispen en die vond ik erg goed en to the point en ook grappig. En ik vind Bosma een goede voorzitter. En ja hij is van de foute partij en dat maakt het iedere keer lastig als hij een openbare functie heeft. Maar als kamer voorzitter puur sang vind ik dat hij het goed doet. Beter als zijn voorgangster.
Geplaatst: 18 Nov 2025 18:41:13 Onderwerp:
Pien schreef:
Nee hoor Kees, ik heb geluisterd naar de afscheidsspeech van Bosma voor van Nispen en die vond ik erg goed en to the point en ook grappig. En ik vind Bosma een goede voorzitter. En ja hij is van de foute partij en dat maakt het iedere keer lastig als hij een openbare functie heeft. Maar als kamer voorzitter puur sang vind ik dat hij het goed doet. Beter als zijn voorgangster.
Duidelijk, en ik ben het dus met je eens. Bosma's partijdigheid is in de loop van zijn voorzitterschap toegenomen en dat pleit wat mij betreft tegen een volgende termijn. Zijn twee tegenkandidaten zijn veel minder bekend bij het grote publiek maar natuurlijk des te beter bij de kamerleden die moeten stemmen. Ik denk dat een groot deel hem wil handhaven maar of hij zonder slag of stoot minimaal 76 stemmen haalt zal spannend worden.
Update: Niet Bosma PVV) en ook niet van der Lee GLPvdA) maar Thom van Campen (VVD) is gekozen tot nieuwe voorzitter van de Tweede Kamer. Hij is relatief jong met zijn 35 jaar maar dan heeft hij ook nog heel wat jaren groei tegoed. De keuze voor een voorzitter uit het politieke midden (vooruit, de VVD krijgt van mij even dat voordeel van de twijfel), bespaart ons hopelijk gezeur over onafhankelijkheid bij het uitoefenen van zijn ambt. Wat mij betreft is dat belangrijker dan de politieke achtergrond van de voorzitter, naast uiteraard de kwaliteiten die daarvoor nodig zijn.
Terzijde is het naast een opsteker voor de VVD wel weer een deuk in het imago van de PVV en dus van Wilders in de ogen des volks, waarbij ik me afvraag of en in hoeverre het hoogtepunt gepasseerd is.
Met vooral Bontenbal, Jetten, Klaver en nu dus ook van Campen zien we een verjonging van de politiek en, nog enigszins afhankelijk van wat voor kabinet we krijgen, het landsbestuur. Wat verfrissing kon geen kwaad, dunkt mij, hoewel het wel weer een mannengemeenschap an het worden is. Ook kan gebrek aan) ervaring een rol spelen die in de politiek al gauw vele jaren vergt. En wat die verjonging voor ons ouderen betekenen? Zoals veel meer kon het niet slechter zoals het de afgelopen jaren gegaan is.
Tijden zijn in GMT + 1 uur Ga naar pagina Vorige1, 2
Pagina 2 van 2
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
Wil je ook een eigen gratis forum?
- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!