50plusser/ouderenforum doorstart
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Muziek die je gehoord moet hebben en andere muziektips
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Muziek/boeken/films/cultuur
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Klaas

BerichtGeplaatst: 12 Nov 2025 11:34:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Link

Beluister als 71-jarige nog dezelfde muziek die ik als 17-jarige al grijsdraaide op de pick-up en dit is daar een goed voorbeeld van.

Een heel enkele keer zoals bij deze plaat worden door al die 54 jaren heen herinneringen opgeroepen aan een bepaalde periode, een situatie, in dit geval een boerderij in Vasse, totaal geïsoleerd, een postbus op een paaltje aan het begin van een zandpaadje nog wel een kilometer lang voordat je bij de boerderij was.
Daar speelden we After the Goldrush die juist uitgekomen was. We kenden Neil Young al wel van eerdere elpees, maar dit album was werkelijk roesverwekkend. Ik weet niet zeker of we in die boerderij blowden zoals we dat wel al in Hoorn deden, maar drank was er voortdurend in overvloed. Het was dus ook een beetje die combinatie. Het kan zijn dat we alleen deze elpee meegenomen hadden dus er viel tevens niets anders te beluisteren en van die boerderij kwamen we nauwelijks af die twee weken, vervoer hadden we niet.
Dit was 1970 de vakantie met Simon natuurkundedocent en schooldecaan van het Werenfridus Lyceum te Hoorn. Guus, Ben, Martien en ik, met Simon op een boerderij van een collega die kort daarna naar Tanzania emigreerde om daar Engels te doceren.
Denk dat we 16 jaar waren, Martien iets ouder. Die was altijd heel stil en erg op de achtergrond. Ik weet niet eens zeker of hij er wel bij was.

Zo blijft dit album van Neil Young een heerlijk dwalen door memory-lane
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 12 Nov 2025 11:34:46    Onderwerp:

Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2025 10:24:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:
Zo blijft dit album van Neil Young een heerlijk dwalen door memory-lane

Hier nog zo'n 71-jarige, nou ja, nog een paar weken. Smile

Directe associatie is het album Déjà vu van Crosby, Stills, Nash & Young. Ik heb hem nog steeds met de oorspronkelijke mooie hoes met opgeplakte foto, mogelijk een collectors item. Het was leuk toen op Camping Appelhof op Terschelling. De enige regel was het verbod om kratten mee te nemen op de camping. Geen probleem want naast sommige tenten lagen de lege bierflesjes metershoog opgestapeld, weliswaar zonder krat.

Link

In de kantine hadden ze naast nasi goreng met saté groene en rooie soep. Ter afwisseling werd de solo van Paul gedraaid. De sfeer was heel relaxt. Alles mocht en alles kon en de teneur was om anderen niet dwars te zitten, hoewel we natuurlijk tegen de oorlog in Vietnam en kernwapens demonstreerden.

Link
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 16 Nov 2025 09:33:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Je bent me steeds net op voor met je verjaardag, dat zal wel altijd een nek aan nek race blijven, maar alvast gefeliciteerd hoor!
De platenhoezen die je laat zien staan me nog net zo bij als het pakje halfzware drum, de Puch, of de pukkel voor onze schoolboeken. Terwijl de muziek nog net zo jong en fris kan klinken. Zelfs verrassen, overrompelen kan. Evergreens.

Maar hoe tijdloos de muziek ook van Paul McCartney, Neil Young, Bob Dylan wordt het ondertussen wel een beetje pijnlijk naar hun concertoptredens te luisteren. Mc Cartney is zijn stem volledig kwijt, Dylan staat enkel nog wat te mummelen zich begeleidend met het pianospel van een beginner die de ene na de andere verkeerde toets aanslaat. Ook de stem van Young is erg zwak en onvast geworden en zijn gitaarspel weinig subtiel meer. Heel jammer want ze willen het nog zo graag en dat is tegelijkertijd ook zo geweldig dat ze die drive nog altijd hebben...

De stem en de opnames van Johnny Cash ging er alleen maar op latere leeftijd op vooruit, zijn 'American' opnames behoren tot zijn allerbeste en ook waarschijnlijk wel meest verkochte. Maar hij is wel een uitzondering vrees ik.

Link

Link

I won't back down
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 17 Nov 2025 11:14:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Sommige van die oudjes doen het tot op hoge leeftijd goed, zoals de Rolling Stones. Bruce Springsteen is ook zo'n voorbeeld dat me te binnen schiet, hoewel 'nog maar' 76 jaar oud en zo zijn er wel meer. Maar op een gegeven moment houdt het op. Neil Young kreeg al langer dan vandaag kritiek op zijn gitaarspel dat volgens sommigen nergens op leek. 'Wonder dat hij niet met zijn vingers klemraakt tussen de snaren' en hij presteerde het jaren geleden om een voorstelling van drie uur te eindigen met nog maar één snaar, in zijn Crazy Horse periode. Maar dat maakte hij m.i. ruimschoots goed met zijn engagement.
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 28 Nov 2025 11:06:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Link

Cortez the Killer

Zal het zeker al duizend keer gehoord hebben maar krijg ook nu nog kippenvel

Neil Young was behalve musicus, ook opvoeder voor ons, net als Bob Dylan, andere namen zou ik niet weten te noemen van liedtekstschrijvers van wie de tekst een dusdanig diepe indruk konden maken dat ze echt vormend waren voor je geest, je bewustzijn van de dingen
Bij Cortez the Killer was dit heel sterk het geval
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Muziek/boeken/films/cultuur Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Pagina 5 van 5

Ga naar: