doorstart 50plusser/ouderenforum
contact en uitwisseling
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


politieke crisis

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Douwe



Geregistreerd op: 21 Aug 2024
Berichten: 35

BerichtGeplaatst: 19 Sep 2024 22:56:38    Onderwerp: politieke crisis Reageren met citaat

Een poos gelden hadden we verkiezingen. Alle politieke partijen presenteerden hun programma. Toen kwamen de verkiezingen en de uitslagen waren duidelijk. Een meerderheid koos voor rechts. Tja en dan gaan die partijen bekijken of ze een coalitie kunnen vormen. Dat is uiteindelijk gelukt, maar heeft wel ingehouden dat ze allemaal water bij de wijn moesten doen. In mijn ogen is dat logisch, wil je samen werken moet je ook in de politiek “geven en nemen” .
De partijen die nu een regering vormen hebben allemaal ergens moeten inleveren, logisch, want anders kom je nooit bij elkaar. Maar wat constateer ik nu? Partijen hebben beloften gedaan en nu via de coalitie vorming hebben ze bepaalde toezeggingen moeten aanpassen cq verzwakken, ook dat is logisch toch?
Wat me nu wel opvalt is dat partijen vele oude koeien uit de sloot haalt om aan te tonen dat deze regering niet deugt. Is het niet zo, dat ook na verloop van tijd, je inzichten veranderen en dat je je standpunten gaat aanpassen aan de veranderde tijd?
Persoonlijk vind ik, geef ze de gelegenheid om te bewijzen dat ze het goed/slecht doen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 19 Sep 2024 22:56:38    Onderwerp:

Terug naar boven
Keesvi



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 70
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2024 00:48:26    Onderwerp: Re: politieke crisis Reageren met citaat

Douwe schreef:
Een poos gelden hadden we verkiezingen. Alle politieke partijen presenteerden hun programma. Toen kwamen de verkiezingen en de uitslagen waren duidelijk. Een meerderheid koos voor rechts.

Rechts heeft al sinds mensenheugenis een meerderheid in dit land. Het verschil is dat er nu een extreemrechtse partij de boventoon voert waarbij we moeten constateren dat de invloed van die Partij, voor zover je een ondemocratische eenmansbeweging zo kunt noemen, al langere tijd zijn invloed doet gelden. En daar gaat het al een poos heel erg mis. In grote lijnen is het beleid tijdens de kabinetten Rutte natuurlijk nogal rechts geweest, neoliberaal om precies te zijn, mart ruim baan voor de markt, minimale overheidsbemoeienis en afbraak van de verzorgingsstaat en daarmee een aantal essentiële voorzieningen op het gebied van gezondheidszorg, onderwijs, energievoorziening, infrastructuur (o.a. OV) en zo zijn er nog wel wat voorbeelden. Dat beleid, voorrang voor de rijken en grote bedrijven (agrobusiness!), wordt gewoon voortgezet waarbij een aantal discriminerende en antidemocratische en anti-Europese beleidsmaatregelen kunnen worden opgeteld.

Het meegaan met anti-immigratie en andersoortig discriminerend beleid en tot overmaat van ramp het meedoen aan een regering met de PVV is een grote historische fout. Dat was echt niet nodig geweest, alleen al om het simpele feit dat het grootste deel van Nederland niet op de PVV heeft gestemd.
Citaat:
Is het niet zo, dat ook na verloop van tijd, je inzichten veranderen en dat je je standpunten gaat aanpassen aan de veranderde tijd?
Persoonlijk vind ik, geef ze de gelegenheid om te bewijzen dat ze het goed/slecht doen.

Het is maar net wat je onder verandering van inzicht verstaat. Op zich is er niets mis mee om kritisch te zijn op immigratie, om even het heetste hangijzer als voorbeeld te nemen. Maar wel als dat inhoudt dat je vluchtelingen en statushouders laat verrekken door ze de toegang te weigeren, hun verblijfsvergunning in te trekken en ze de meest minimale voorzieningen te ontzeggen.

Ik respecteer je mening, Douwe, en je bent lang de enige niet die vindt dat de huidige coalitie een kans moet hebben maar ik ben het er niet mee eens om een stel fascisten, zo je wilt extreemrechts de kans te geven. Degenen die met hen samenwerken zijn in mijn ogen geen haar beter. Het beleid zoals dat nu is ingezet brengt ons op jaren achterstand, niet alleen economisch want het maakt nog meer voorzieningen onbereikbaar voor velen dan al het geval was. Het lijkt er nu al op dat deze coalitie op een aantal punten bakzeil haalt maar Wilders zal heus niet rusten om andere wegen te vinden om zijn onzalige plannen uit te voeren.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Keesvi



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 70
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

BerichtGeplaatst: 20 Sep 2024 19:51:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Dit is wat er gebeurt als 'we' dit extreemrechtse kabinet de kans geven om te 'bewijzen' of het allemaal we zo goed is wat fascisten met ons land van plan zijn:

Citaat:
Wilders kan zijn aanval op de democratie voortzetten

In het holst van de nacht heeft de oppositie dan toch een nederlaag geleden. Een motie tegen de uitwerking van een noodwet rond de asielproblematiek werd verworpen. Uiteindelijk gaf het NSC toch steun aan het kabinet Schoof. Met veel mitsen en maren weliswaar maar het is de uiteindelijke keuze die telt. Het gelul doet er niet toe.

Geert Wilders kan zijn aanval op de democratie ongestoord voortzetten want dáármee is hij bezig. Zijn poging om het parlement te kortwieken bij de besluitvorming rond het asielbeleid is het begin. Bij gebleken succes zal meer 'noodwetgeving' volgen. Het is een beproefd recept dat in het Europese verleden vaak genoeg werd toegepast. Daarbij spelen nuttige idioten altijd een wezenlijke rol: zij gaan uiteindelijk mee met de invoering van noodwetten, zogenaamd omdat het volk dat wil of er een crisissituatie heerst.

Deze week zijn in Nederland die nuttige idioten de Kamerleden van Nieuw Sociaal Contract.

Geert Wilders heeft de afgelopen dagen geen enkel argument aangevoerd tegen de bedenkingen die juridisch hooggeschoolde ambtenaren naar voren hebben gebracht over de koers van minister Faber. Hij zei slechts dat hij de wil van de 2,8 miljoen stemmers op zijn partij verwoordde. Nu vormen in een land met 18 miljoen inwoners die 2,8 miljoen alles behalve een meerderheid maar dat detail ziet hij liever over het hoofd.

Wilders definieert zich als de vertegenwoordiger van de volkswil en als zijn wensen in strijd blijken met de wet, dan moet niet hij maar de wet wijken. In zijn visie bestaat er een soort mystieke, bijkans telepathische communicatie tussen hem en het volk. Daarom is hij de enige die de volkswil tot uiting brengt en daarmee de maat voor alles. Dat is het verhaal onder zijn tirades in de Kamer en zijn kreten op X.

Het is verbijsterend dat vrijwel alle politici en alle commentatoren in de media denken dat zich in Den Haag momenteel een normaal politiek proces plaats vindt.

Het ontbreekt in dit land aan waakzaamheid.

Wilders kan zijn aanval op de democratie voortzetten
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2024 10:37:52    Onderwerp: Re: politieke crisis Reageren met citaat

Keesvi schreef:

Het meegaan met anti-immigratie en andersoortig discriminerend beleid en tot overmaat van ramp het meedoen aan een regering met de PVV is een grote historische fout. Dat was echt niet nodig geweest, alleen al om het simpele feit dat het grootste deel van Nederland niet op de PVV heeft gestemd.
.



Dat is in Nederland nog nooit gebeurd dat het grootste gedeelte van de kiezers op 1 partij hebben gestemd, dus dat is nu niet anders als anders bij 2e kamer verkiezingen, dus dat is geen goed argument mijns inziens.


Laatst aangepast door Dagmar57 op 21 Sep 2024 11:01:31; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2024 10:51:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
'Goede samenwerking met Faber'
De nieuwe PVV-minister Marjolein Faber (Asiel en Migratie) wil "het strengste asielbeleid ooit" voeren. Toch had het COA afgelopen week, toen de noodopvang vol was, goed contact met haar, zegt Schoenmaker. "Ze denkt met ons mee." Hij zegt geen aanwijzingen te hebben dat Faber doelbewust zaken in de soep laat lopen.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2537930-coa-wil-spreidingswet-behouden-nodig-om-opvangcrisis-te-bestrijden

Ik vind ook dat we met name een opvang crises hebben en niet zozeer een asielcrises en dat de spreidingswet er wel moet komen.
Ik ben ook niet voor de noodwet.

Blijkbaar heeft het COA betere contacten met minister Faber dan de media doen geloven.


Laatst aangepast door Dagmar57 op 21 Sep 2024 11:01:07; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2024 10:59:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Het is toch opmerkelijk dat het juist Omtzigt en zijn partij zijn die niet principeel tegen de noodwet zijn.
En dat terwijl Omtzigt nu juist degene is die altijd hamert op een goed bestuur.

Voor mij toont dit wel aan dat Omtzigt niet zo principieel is als altijd gedacht wordt en ook niet zo'n goede politicus.

Zijn vervanger Van Vroonhoven is ook niet erg overtuigend, vond haar in het 2e kamer debat over de algemen Beschouwingen ook niet sterk overkomen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Greet.W



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 177

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2024 11:38:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Ze kunnen bij het COA dan wel zeggen : Ze denkt met ons mee ,
maar dat meedenken doet ze niet met de lokale bestuurders die voor de opvangplekken moeten zorgen waar de COA van afhankelijk is .
https://dvhn.nl/groningen/Hoe-iedereen-naar-elkaar-wijst-vijf-vragen-over-de-toestand-in-Ter-Apel-29221918.html
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pien



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 14
Woonplaats: Frankrijk

BerichtGeplaatst: 21 Sep 2024 19:27:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Douwe vandaag in een ander politiek topic kwam ik dit draadje tegen
Check out this thread at Thread Reader App. https://threadreaderapp.com/thread/1837195630080380967.html

Het nare van dit draadje is dat ik zelf dit ook al paar me afgevraagd heb. Dus ik ben er allemaal niet zo gerust op en ik maak me ongerust over bv de asielcrisiswet die imo voor de bühne (lees achterban PVV) is bedacht daar mevrouw Faber ook echt wel weet dat deze geen schijn van kans heeft.
Ik ben ook bezorgd dat Wilders inmiddels al bij Orban langs is geweest ( bevestigd mijn vragen) en ik heb absoluut het idee dat een groter geheel van dictoriale regiems achter de schermen probeert om de democratiën te ondermijnen en daarvoor de populistische partijen gebruiken cq dat deze zich graag laten gebruiken.
Ik heb het idee dat wij gemakzuchtig zijn geworden, naïef en totaal niet door hebben hoe fijn het is om hier te wonen en bv niet in bv Rusland, Noors Korea ea dictoriale regimes.

Dus ja ik kan iedereen aanraden om mijn link te lezen en hopelijk klopt er niets van. Maar ik ben er niet gerust op.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Klaas



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 95

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2024 08:49:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Met de aansluiting van de PVV, Vlaams Belang en de Deense Volkspartij en eerder de Tsjechische partij ANO van oud-premier Andrej Babis, de Oostenrijkse FPÖ, het Spaanse Vox en het Portugese Chega bij de Patriotten is er binnen de EU een machtige radicaal rechtse fractie (1/3!) gekomen die stellig nog zal gaan groeien gelet op de huidige trends in bv Frankrijk en Duitsland. De EU zou dus wezenlijk van karakter kunnen gaan veranderen waar Wilders ook op rekent zoals we hem vorige week hebben kunnen horen zeggen bv in debat met Baudet die Wilders vroeg waarom zijn standpunt tav een Nexit gewijzigd is.

Op alle politieke fronten -internationaal- hebben we te maken met grondige veranderingen waarbij de EU zomaar van een links georiënteerd zich tot een extreem rechts machtsblok zou kunnen gaan transformeren. Zéker wanneer we binnen (West-)Europa te maken zouden gaan krijgen met nog ettelijke miljoenen vluchtelingen vanuit Oekraïne, en die kómen er gegarandeerd mocht Poetin toch aan het langste eind trekken, en/of uit het Midden-Oosten nu daar werkelijk de vlam in de pan is geslagen en Israël aan een soort alles of niets oorlog is begonnen kan die balans heel gemakkelijk en in rap tempo overslaan
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Pien



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 14
Woonplaats: Frankrijk

BerichtGeplaatst: 22 Sep 2024 12:38:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Precies Klaas.
De kans dat er deze winter een vluchteling stroom van uit Oekraïne op gang komt is zeer groot..De Russen bombarderen onophoudelijk electriciteit voorzieningen in heel Oekraïne. Het houdt niet op. Teveel mensen zitten zonder stroom en de koude winter komt eraan..
Ze gaan echt niet opgeven maar voor ouderen en kinderen wordt het te koud. Dit krijgt wat minder aandacht in het nieuws vanwege gewenning maar zowel een Oekraïens familie lid wonende in Nederland als Yuliia vertelden dit afgelopen week. Dus de oorlogsmisdaden gaan onverminderd door en daarmee zal Europa ook ontwricht worden iets dat zeer bewust gebeurt vanuit het Kremlin daar Poetin de democratie haat en zeker op wil blazen als hij de kans krijgt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 25 Sep 2024 11:02:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Greet.W schreef:
Ze kunnen bij het COA dan wel zeggen : Ze denkt met ons mee ,
maar dat meedenken doet ze niet met de lokale bestuurders die voor de opvangplekken moeten zorgen waar de COA van afhankelijk is .
https://dvhn.nl/groningen/Hoe-iedereen-naar-elkaar-wijst-vijf-vragen-over-de-toestand-in-Ter-Apel-29221918.html


Nee, daar heb je wel een punt, blijkbaar schort er een heleboel aan de communicatie onderling tussen de minister, het COA en de lokale bestuurders.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.