|
50plusser/ouderenforum doorstart contact en uitwisseling
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Klaas

|
Geplaatst: 7 Dec 2025 15:23:39 Onderwerp: Waar blijft een nieuwe krakersbeweging? |
|
|
| Citaat: | Gruwel voor huizenzoekers: meer dan 200.000 leegstaande woningen, waarvan 21.770 in Amsterdam
Woningnood of niet, de leegstand loopt verder op. Deze zomer stonden maar liefst 200.670 woningen leeg, waarvan 21.770 in Amsterdam.
Wie dringend op zoek is naar een huis kan de laatste CBS-cijfers maar beter negeren. Op 1 juli van dit jaar bleef liefst 21,5 miljoen vierkante meter aan woonruimte ongebruikt. Ondanks de woningnood neemt het aantal ongebruikte panden alleen maar toe |
https://www.parool.nl/nederland/gruwel-voor-huizenzoekers-meer-dan-200-000-leegstaande-woningen-waarvan-21-770-in-amsterdam~b0864e85/
Dat de woningpotentie vele malen groter is dan de wijze waarop de panden in mijn directe omgeving gebruikt worden dat kan ik zeker bevestigen en ik erger me daar al decennialang stierlijk aan. Galeries die overduidelijk schijnbedrijven zijn want altijd leeg, een 'nagelstudio' die voor tonnen gerenoveerd is, die hooguit twee klanten per jaar ontvangt, ramen waarachter nooit enig licht brandt, poorten waar de verf van af bladdert die altijd gesloten zijn (in 1 geval zelfs 30 jaar lang, een heel pand vlak naast herinner ik me nu heeft zeker zo'n 20 jaar leeg gestaan, nee niet bouwvallig ofzo, mankeerde níets aan).
Enorme oppervlaktes op de mooiste locaties waar schitterende woningen van gemaakt zouden kunnen worden. Een onderwerp in de journalistiek waar ook al heel lang op gewezen wordt, maar daar blijft het dan bij.
Deze tijd van totale apathie en desinteresse van de kant van de overheid schreeuwt om burgerlijke initiatieven, een portie stevige burgerlijke ongehoorzaamheid om de superlakse gemeentelijke, provinciale en nationale overheid eens even flink wakker te schudden. Kraken, bezetten, bekladden, de ramen witkalken om aan te geven dat er geen hond woont, doe wat... |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 7 Dec 2025 15:23:39 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 828 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 8 Dec 2025 09:53:21 Onderwerp: |
|
|
'Vroeger' werd de politiek verantwoordelijk gesteld voor het huisvestingsbeleid. De kraakbeweging hield zich enerzijds bezig met daadwerkelijk kraken om woonruimte te creëren en was anderzijds op de politiek gericht met acties zoals 'Geen woning, geen kroning'. En toen kwam de een of andere idioot op het lumineuze idee om het ministerie van Volkshuisvesting op te heffen. Ik noem geen namen maar dat was dus Stef Blok. We plukken daar tot op de dag van vandaag de vruchten nog van. Tegenwoordig ligt de schuld bij de immigranten en in het bijzonder bij de asielzoekers. Daar wordt links dan wel weer verantwoordelijk voor gehouden, want daar kwam niet alleen de kogel, maar er komt tot heden ten dage alle ellende vandaan. Maar omdat ook rechts er nieets aan doet is het handiger om de hoofdoorzaak maar direct aan te pakken, dus de asielzoekers. De oplossing is intimideren van bestuurders, het gebruik van zwaar vuurwerk met de uitwerking van explosieven, zoals Semtex en handgranaten. Dat werkt, want veelal worden de plannen voor azc's ingetrokken onder invloed van die bedreigingen. Er komt daardoor geen enkele woning vrij maar in ieder geval blijven daardoor wel die asielzoekers weg, dus probleem opgelost, want die waren immers de oorzaak.
Laatst aangepast door Kees op 8 Dec 2025 20:39:45; in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Pien
|
Geplaatst: 8 Dec 2025 14:51:32 Onderwerp: |
|
|
De beuk erin Klaas, ik doe mee. Hoppakee kraken die handel. Dat is lang geleden .
Ik ben het overigens heel erg met je eens, ook al moet ik er vreselijk om lachen. Alles is zo de schuld van links en op acties wordt zo boos gereageerd, dat dit wellicht de reden is dat de jeugd zich gedeisd houdt. Dus kom op"oude hippies"! "Ontwaakt....ontwaakt verworpen der aarde..."dan gaan we de oude strijdliederen ook weer eens oppoetsen. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 8 Dec 2025 17:29:10 Onderwerp: |
|
|
Dank voor de bijval en aanvullingen Pien en Kees
Chatgpt moet er een beetje een slag naar slaan geeft zij eerlijk toe (natuurlijk is het een vrouw) maar in 1981 hoogtepunt van de krakersbeweging en de legio demonstraties kende Nederland 330.000 woningzoekenden
Nu in 2025 is dat aantal 434.000. Er zijn zeker 400.000 huizen tekort op dit moment.
Sta je toch van te kijken he, dat iets dat zo'n hot issue in de realiteit is in de politiek zo weinig aandacht krijgt, zo weinig dat gevoel van urgentie aanwezig lijkt te zijn |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 828 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 8 Dec 2025 23:28:00 Onderwerp: |
|
|
Woningnood behoort tot de top drie van de crissiscenario's, naast de stikstof en de bedreiging van de vrede. Zoals gezegd wordt die woningnood vooral gebruikt als stok om de verkeerde hond te slaan. Dat is van extreemrechts te verwachten, want xenofobie in de meest brede zin des woords is nu eenmaal hun handelsmerk maar ik erger me er godsgruwelijk aan dat een aantal andere politieke partijen en de media daar vol in meegaan. IK ben voor medemenselijkheid, waarbij het terugsturen van vrouwen naar Afghanistan met als argument dat ze hier in NL traditioneel leven en 'dus' net zo goed kunnen terugkeren, een van de treurige symptomen van die tendens. Het leidt enorm af van de werkelijke oplossingen van de woningnood, stikstof en bestaanszekerheid.
Ik ben nooit zo'n actieve activist geweest, hoewel ik wel meegedaan heb aan een aantal manifestaties van mijn politieke partij. Maar mijn handen jeuken om jongeren op het spoor te zetten om iets anders te gaan doen dan ernstig te overwegen om ook maar op Wilders te stemmen. Bijvoorbeeld door die panden waar jij het over had, Klaas, te kraken en te bezetten ipv achter hun laptopje op het zolderkamertje bij pa en moe te gaan zitten kniezen.
Aan de andere kant mis ik politieke activisten als Jan Schaefer - ‘in gelul kan je niet wonen’ - die op de lijn van de kraakbeweging zitten. Gewoon zeggen waar het op staat zonder verhullend taalgebruik en beleid neerzetten waar de mensen iets aan hebben, waar behoefte aan is. Dat waren toen vooral woningen en dat is nu weer het geval. Die rottige angst om een paar stemmen te verliezen speelt me al een aantal jaren een veel te grote rol maar lost niets op. Nu die formatie weer die dreigt te evolueren naar een halfslachtig regeerakkoord wardoor de echte problemen niet echt aangepakt worden.
Maar inderdaad, mijn handen jeuken om die jonge mensen wakker te schudden maar ik zou ool met liefde de ramen van die loze panden volstijfselen met posters waarop leuzen prijken die de vinger op de zere plek leggen. 'Geen woning, geen kroning' lukt nu even niet maar 'Leegstand? Onrust in het land!' of 'Liever een woonschip dan rust in de knip!' Nou ja, niet mijn sterkste kant maar ik broed er nog even op...
Lees ik zojuist een artikel in de Groene dat mooi past in dit topic, een soort stappenplan. Er wordt geopperd dat discusses op social media weinig zin hebben omdat je daarmee alleen gelijkgestemden aanspreekt. Proberen om via directe contacten (extreem)rechtse sympathisanten te laten nadenken over details, dingen in de week te leggen. Breder dan de woningcrisis maar het zou een eye opener kunnen zijn voor een hernieuwde kraakbeweging, die zich breder beweegt dan alleen door kraken op zich.
Hieronder twee van de negen stappen:
| Citaat: | Stap 1
Hervind je ruggengraat
‘De Republikeinse Partij is compleet waardeloos als het op regeren aankomt’, analyseerde een politiek adviseur van de Democraten begin dit jaar in The New York Times. Trump was net begonnen met een ideologische zuivering van het ambtenarenapparaat. Hij zette willekeurig migranten uit naar landen waar ze nog nooit waren geweest en kondigde aan zijn politieke tegenstanders te vervolgen. Maar deze adviseur had een ‘gedurfde’ tip voor de oppositie: ‘Roll over and play dead.’
Een hardnekkiger misverstand over de radicaal-rechtse opmars bestaat er niet. Het zijn idioten, prutsers, dommeriken. Laat ze hun gang gaan en je zal zien dat van al die mooie beloften niks terechtkomt. Zo ging het immers tijdens Trumps eerste termijn. Zo ging het ook in Nederland, waar het kabinet-Schoof al na 336 dagen ruziën viel. Helaas zijn er minstens zoveel voorbeelden waarin autoritaire regeringen wél daadkrachtig opereren. Trump, the sequel, is vele malen effectiever dan de eerste versie. Net zoals mannen als Orbán en Erdogan uitstekend weten wat ze doen – en dan kan het te laat zijn om ze te stoppen.
Ogenschijnlijk diametraal daartegenover staan de analyses dat de democratie al dood is. Verzet is zinloos. De westerse wereld is aanbeland in een nieuw, autoritair tijdperk dat meerdere generaties kan duren. Maar getuigt dit van intellectuele scherpte, of van defaitisme? De opstelling die hier logischerwijs uit volgt, is immers dezelfde als van degenen die de nieuwe potentaten onderschatten: niets doen. Bij de een gebeurt dat uit achteloosheid. Bij de ander uit angst.
Wie zo slim is om niet achterover te leunen, doet er daarom goed aan te beginnen met een mentale warming-up. Besef dat de huidige vrijheid niet vanzelfsprekend is en neem antidemocratische ideeën serieus. Dus: als Wilders roept dat hij ‘minder Marokkanen’ wil, dan meent hij dat ook letterlijk. Luister vervolgens naar de woorden van Maria Ressa, de Filipijnse journalist die de Nobelprijs voor de Vrede won. ‘Laat angst je niet verlammen, want je staat nu het sterkst, en elke dag dat je niks doet en geen rode lijn trekt om je rechten te beschermen, word je zwakker.’ Of lees Timothy Snyders On Tyranny, waarvan het eerste gebod luidt: ‘do not obey in advance’. Want, zo legt hij uit aan de hand van de geschiedenis van het fascisme en het stalinisme, ‘de meeste macht van het autoritarisme wordt gratis gegeven’.
Het lijken open deuren, maar denk aan alle bedrijven die hun beleid rond gelijke kansen aanpasten zodra Trump dat eiste, zoals advocatenkantoor A&O Shearman. Ahold en Philips sponsorden de verkiezingscampagne van enkele Republikeinen die de verkiezingsuitslag van 2020 niet erkennen. Zelfs in het veilige Nederland blijkt, kortom, menigeen zijn ruggengraat kwijt. |
| Citaat: | Stap 3
Luister naar de PVV-buurman
Praten dus, maar hoe? Kodde heeft er laatst nog een workshop over gegeven. ‘Bij politici moet je het racisme expliciet benoemen. Het helpt niet om hun kiezers voor racist uit te maken. Doe liever een beroep op gedeelde waarden. Iedereen wil een veilig thuis, of je nou hier geboren bent of elders in de wereld. Vervolgens kun je duidelijk maken dat het niet door vluchtelingen komt dat je kinderen geen woning vinden, maar door het asociale beleid van opeenvolgende kabinetten-Rutte.’
Een populaire methode is deep canvassing. Vrijwilligers bellen aan bij willekeurige Nederlanders om in gesprek te komen. Deep Canvassing Nederland, begonnen na de val van het kabinet-Rutte IV, heeft hier al een kleine duizend mensen in getraind. Het is niet de bedoeling om als een soort linkse Jehova’s getuigen het ware woord te verkondigen, of pvv-stemmers onder een lawine van feiten te bedelven. Daarmee bereik je het omgekeerde. ‘Het is lastig om iemand om te lullen, maar misschien kun je iemand wel omluisteren’, vatte een van hen de aanpak samen tegenover de Volkskrant. Op die manier geef je mensen de kans zelf op de zwakke plekken in hun mening te stuiten.
Uit onderzoek zou blijken dat vijf tot tien procent van de bevolking hier vatbaar voor is. De keerzijde is dat het veel tijd kost. Bovendien staat tegenover jouw progressieve boodschap een veelvoud aan talkshow-meningen die elke dag opnieuw de onderbuik aanspreken. Laagdrempeliger is het om concrete voorbeelden te verzamelen van mensen in jouw omgeving die getroffen worden door de plannen van radicaal-rechts. Deel die vervolgens met ten minste drie buren, collega’s of leden van de sportclub.
Communicatiewetenschapper Bert Bakker, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, doet onderzoek naar de effectiviteit van zulke ‘democratische interventies’. ‘Wat in elk geval in de VS ook goed lijkt te werken zijn korte filmpjes die tonen wat er met een land gebeurt zodra de democratie in verval raakt. Dan krijg je vaak geweld en chaos. Zoiets kun je natuurlijk ook met een bredere communicatiecampagne doen, inclusief spotjes op sociale media en tv.’
Toen het kabinet-Schoof aan de macht was, heeft Bakker met een groep collega’s een representatieve groep kiezers gevraagd naar hun opvattingen over democratie. Ze moesten reageren op stellingen in de trant van ‘het parlement mag opzij gezet worden om je zin te krijgen’ of ‘Nederland heeft een sterke leider nodig’. Bakker: ‘De gemiddelde steun voor de democratie blijkt nog altijd best hoog, maar onder kiezers van rechtsconservatieve partijen is deze wel lager. Daar zit een voedingsbodem waarover we ons zorgen moeten maken.’
De opvattingen over democratie zijn bovendien niet constant. Dat is gevaarlijk, want het heeft invloed als een politicus suggereert dat de verkiezingen oneerlijk verlopen zijn. ‘Het positieve’, voegt Bakker daaraan toe, ‘is dus ook dat kiezers die weinig op hebben met democratie en rechtsstaat van mening kunnen veranderen.’ |
Artikel: Verzet kan een feestje zijn
Zeer de moeite waard, down to the earth. Mocht je tegen de betaalmuur aanlopen dan stuur ik het je via pb of e-mail. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 9 Dec 2025 12:44:18 Onderwerp: |
|
|
De krakersbeweging hoorde bij de jaren 70 en bij de in die tijd horende woningnood.
De situatie is nu wel even anders als in de jaren 70, jongeren van nu hebben veel meer problemen als de jongeren van toen.
Jongeren van nu hebben naast de woningnood nu te maken met milieu en klimaatproblemen, stikstofcrises, oorlog dichtbij in Europa,financiele bestaanszekerheid etc.
Het is ook niet zo dat jongeren minder actie voeren, ze doen het alleen op een andere manieren dan vroeger.
| Citaat: | | In de periode 2020 tot en met 2023 zei gemiddeld 44 procent van de 18- tot 25-jarigen in de afgelopen vijf jaar mee te hebben gedaan aan een of meer politieke acties. Dat is meer dan in 2012 tot en met 2019, toen dit 38 procent was. Ze namen vooral vaker deel aan onconventionele acties, zoals protestmarsen en handtekeningenacties. Dit meldt het CBS naar aanleiding van het vandaag verschenen Jaarrapport Landelijke Jeugdmonitor 2024. |
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/45/jongvolwassenen-doen-vaker-mee-aan-politieke-acties-dan-voorheen
Dit vind ik ook schrikbarend en geeft wel een heel groot verschil in vertrouwen in de democratie tussen onze generaties en de huidige:
| Citaat: |
In de 18e eeuw werd er nog hard voor democratie gepleit. Dat is nu, drie eeuwen later, wel anders. Het vertrouwen van jongeren in democratische politiek is lager dan in welke andere leeftijdsgroep dan ook. Sterker nog, nog nooit waren twintigers en dertigers zo teleurgesteld in democratie als die van vandaag de dag.
Dat blijkt uit een nieuw gepubliceerd rapport van de Universiteit van Cambridge. In het rapport stellen de onderzoekers vast dat in bijna elke regio op aarde de tevredenheid over de democratie het sterkst onder 18 tot 34-jarigen afneemt. De bevindingen zijn afkomstig van de grootste wereldwijde dataset over democratie ooit. In de studie analyseerde het team de antwoorden van bijna vijf miljoen respondenten afkomstig uit meer dan 160 landen die naar hun mate van tevredenheid over de democratie in hun land werd gevraagd.
Het zijn interessante bevindingen. Want het betekent dat millennials alles behalve positief zijn over de huidige democratie. Bovendien blijken millennials de meest gedesillusioneerde generatie te zijn in vergelijking met bijvoorbeeld generatie X of babyboomers toen zij dezelfde leeftijd hadden. “Dit is de eerste generatie in levende herinnering die wereldwijd tijdens hun twintiger en dertiger jaren het meest ontevreden is over de manier waarop de democratie werkt,” aldus onderzoeksleider Roberto Foa. “55 procent van de wereldwijde millennials zegt halverwege de dertig ontevreden te zijn over de democratie, terwijl minder dan de helft van generatie X’ers die mening op dezelfde leeftijd deelde. De meerderheid van de babyboomers – die nu in de zestig en zeventig zijn – blijft tevreden over de democratie, net als de interbellumgeneratie.” |
https://scientias.nl/nog-nooit-waren-twintigers-en-dertigers-zo-teleurgesteld-in-democratie-als-die-van-vandaag-de-dag/
Dus jongeren van nu zijn nog steeds actiebereid maar op andere manieren als wij deden met b.v. de grote massademonstratie op de Dam tegen kernenergie en de krakersbeweging.
Dat wil echter niet zeggen dat jongeren van nu het allemaal links laten liggen, dat vind ik gewoon zo'n verkeerd beeld.
Ik geloof in de jongeren van nu maar benijd ze niet voor hun toekost, zij hebben het vele malen moeilijker en slechter als wij toen.
Alsof enkel "onze" manier van demonstratie goed was en is en jongeren hetzelfde moeten doen.
Wij leefden in een opbouw en steeds groter wordende welvaart terwijl jongeren van nu te maken krijgen met alles wat vele malen minder wordt voor hun toekomst t.o.v. van de onze toen wij jong waren. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 9 Dec 2025 13:49:00 Onderwerp: |
|
|
| Ik zeg niet dat jongeren te weinig demonstreren, maar stel alleen dat er weinig te bemerken valt van hun geweldige frustratie die er toch moet bestaan op het gebied van de gigantische woningnood. En die hoeft helemaal niet door middel van huizen kraken een uiting te vinden, ik geef allerlei voorbeelden in de opening van dit topic, alleen en daar wijs ik op: we bemerken van die frustratie helemaal niets in de vorm van een beweging die in de langdurige woningnood die alleen nog maar groter zal worden een kentering wil brengen, een kentering opeist bij de politiek die zeer zeker de oplossingen vinden kan wanneer de wil maar groot genoeg is. En omgekeerd, hier zal zeker sprake van een correlatie zijn lijkt het bij de politiek ook niet echt van het allerhoogste belang te zijn om jongeren de mogelijkheid te verschaffen zelfstandig te kunnen gaan wonen. Het is niet één van de vele problemen, het is in numero uno voor jonge mensen die hun eigen leven willen gaan leiden. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 9 Dec 2025 16:10:16 Onderwerp: |
|
|
| Klaas schreef: |
Deze tijd van totale apathie en desinteresse van de kant van de overheid schreeuwt om burgerlijke initiatieven, een portie stevige burgerlijke ongehoorzaamheid om de superlakse gemeentelijke, provinciale en nationale overheid eens even flink wakker te schudden. Kraken, bezetten, bekladden, de ramen witkalken om aan te geven dat er geen hond woont, doe wat... |
En wie moeten dit gaan doen dan volgens jou?
En het topic is waar blijft een nieuwe kraakersbeweging? Dat houd toch in dat je vind dat die er moet komen als vervanging van de oude?
Kraken was in de jaren 70 niet illegaal of tegen de wet als een pand langer dan een jaar leegstond, dat is nu wel het geval, het is strafbaar en je kunt al na 3 dagen uit een pand gezet worden en krakers kunnen ook geen kort geding hier meer tegen aanspannen zoals in de jaren 70 wel kon en je kunt er ook een strafblad door krijgen, wel even een groot verschil met de jaren 70. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 10 Dec 2025 05:19:55 Onderwerp: |
|
|
Wie tot acties moeten overgaan om aan te tonen dat NU aan oplossingen gewerkt moet worden, conventionele en ook onconventionele, om in rap tempo voor woningen te zorgen, bv door de leegstand te benutten die de aanleiding van dit topic vormt, dat zijn de mensen die de sterkste frustratie zullen kennen onder de langdurige en stijgende woningnood. Maar daar moeten ze zich uiteraard zelf toe geroepen voelen.
En dat is mijn punt, die verbazing dat zulks uitblijft, daar niets van te merken is.
Wanneer vanuit een beweging als Extinction Rebellion mensen zich met hun handen vastlijmen op de snelweg dan is dat in mijn ogen lichtelijk komisch gelet op de relatie met klimaatopwarming die wereldwijd tegengegaan zal moeten worden.
Maar zouden jonge mensen zoiets doen om mee tot uitdrukking te brengen dat zij een zelfstandig leven willen kunnen leiden en dus een dak boven hun hoofd nodig hebben, wat een nationaal probleem is dat nationaal opgelost zal kunnen worden, dan zou ik daar heel goed in komen en volop sympathie met dergelijke acties voelen die politiek ook zeker effect zouden kunnen sorteren.
En dit 'je vastlijmen op de snelweg' is enkel maar weer een voorbeeldje hoor. Er zijn talloze andere actievormen denkbaar om de politiek onder druk te zetten en maatschappelijk meer aandacht voor de enorme urgentie te krijgen jongeren aan een zelfstandige woning te helpen.
Ik bedoel hier dus niet dat jongeren de acties van Extinction Rebellion zouden moeten kopiëren, het is een vergelijking zoals 'een nieuwe krakersbeweging' dat was. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|