|
50plusser/ouderenforum doorstart contact en uitwisseling
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Dagmar57

|
Geplaatst: 9 Dec 2025 11:50:18 Onderwerp: |
|
|
| Citaat: | Kinderartsen van drie grote ziekenhuizen slaan alarm vanwege een forse toename van het aantal kinderen met obesitas en ernstige obesitas. Ze zien een verdubbeling van de wachtlijsten en roepen de overheid op om maatregelen te nemen.
De toename van het aantal minderjarige obesitaspatiënten heeft als gevolg dat er vijf keer zoveel obesitasmedicatie wordt gebruikt als voorheen en dat wachtlijsten verdubbelen.
Volgens Kreier hebben deze kinderen de rest van hun leven last van deze aandoening. "De huidige groep volwassenen met overgewicht heeft als kind een normaal gewicht gehad, en we weten niet goed wat er gebeurt als we nu een generatie opleiden die als kind al te zwaar is. Het is eigenlijk een groot experiment dat wij als maatschappij doen."
|
https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenland/f74bb88c-6f62-4809-98d5-761a499b442f/ziekenhuizen-slaan-alarm-forse-toename-kinderen-met-obesitas-en-ernstige-obesitas
https://www.hartvannederland.nl/milieu-gezondheid/zorg/artikelen/fors-meer-kinderen-obesitas-kinderartsen-alarm
Zoveel kinderen met overgewicht, dat is en wordt een groot probleem, zowel voor de kinderen zelf als voor de gehele maatschappij qua zorg.
Hoog tijd dat de politiek ingrijpt door gezonde voeding goedkoper te maken en ongezonde duurder.
We zijn als hele maatschappij verantwoordelijk voor kinderen met obesitas en het is me veel te gemakkelijk om de verantwoording alleen bij de ouders te leggen.
Heel zorgwekkend is deze tendens, allehens moeten aan dek. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 9 Dec 2025 11:50:18 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 828 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 10 Dec 2025 20:42:51 Onderwerp: |
|
|
Niet alleen fysiek maar ook mentaal gaat de gezondheid van jong volwassenen en kinderen schrikbarend achteruit. Opvallend dat het meiden en jonge vrouwen meer treft dan jongens en jonge mannen.
Dagmar, alle hens aan dek, opper je. Gezond voedsel moet goedkoper en ongezond voedsel duurder. Ik wil niet bagatelliseren want het zal wel een beetje invloed hebben maar hoe duur moet je ongezond voedsel dan maken om enig effect te sorteren en wat gaan we precies verstaan onder ongezond voedsel? Is daar eenduidigheid over? Het gaat bij voeding niet zozeer om de voedingsmiddelen of -producten op zich maar om het voedingspatroon. Ik ben er niet op tegen maar ik geloof er als hoofdmaatregel niet in omdat het in de praktijk moeilijk haalbaar zal zijn, buiten de te verwachten tegenwerking van de voedingsmeukindustrie. Ik wil vooral lekker bijven eten zoals ik gewend ben en als dat wat duurder wordt dan stel ik die nieuwe breedbeeld-tv maar even uit en bedden verschonen kan best een weekje wachten om wasmiddel te besparen. En is die dure tandartsverzekering echt wel nodig? Ik bedoel maar...
Ik geloof er ook niet zo in omdat we de godganse dag, 7*24 bestookt worden met reclame, op de tv, de msm, sociale media, bushokjes, via e-mail, folders, kortingsacties, winkelfolders met 80% fabrieksmeuk die bol staat van de suiker. Volwassenen zijn al totaal niet bestand tegen dat marketinggeweld, in weerwil van wat mensen in straatinterviews ten stelligste beweren. Kinderen die het ontbreekt aan voorstellingvermogen, zijn de grootste slachtoffers van dit ronduit misdadige gedrag van de voedingsmeukindustrie.
Reclame werkt, anders zou de industrie er geen cent aan besteden. Dat principe wordt hopeloos onderschat en slechts in spaarzame tv-programma's als Kassa en de Keuringsdienst van Waarde aan de kaak gesteld, die zullen moeten wijken voor de uitermate kapitaal- en industriegezinde politiek, die alle kritiek daarop de kop indrukt. Natuurlijk is een wereld zonder marketing en reclame niet reëel. Dan zou je een kleurloze wereld met grauwe verpakkingen zoals in de DDR overhouden. Hoewel, Spreewald augurken... Die hebben de DDR overleefd, zijn nog te koop en misschien ook wel een beetje een cult-product.
Niettemin moet dat gezonde eten wel bereid worden, dus wat er thuis op tafel wordt gezet in een gezin is van groot belang voor de gezondheid van kinderen. Het lijkt makkelijker om een zakje voorgekookte aardappelschijfjes, een zakje maaltijdmix, een potje Aardappel Anders, een zakje k&k saus open te trekken of een k&k maaltijd de airfryer in te schuiven, dan zelf vers spul te snijden, hakken en te koken waarbij je toevoegingen als suiker, zout en vet zelf in de hand hebt. Zo vreselijk veel meer moeite vind ik dat niet, maar het gaat vooral om de regie in je keuken. Ik kijk nogal eens naar Amerikaanse films en series op Netflix en Amazon Prime. Hoewel het beter kan zie ik redelijk goede ontbijtjes met roerei, toast, versgeperst sap en een glas melk voorbijkomen maar veel vaker al dan niet gesponsorde ontbijtproducten uit een pak waarvan we langzamerhand weten dat die de maag vullen maar om en nabij de 0,0% voedingswaarde hebben. En dan al die toegevoegde chemie... Goh, waarom zou morbide obesitas juist in de VS toch zo'n probleem zijn?
We zullen het erover eens zijn dat er veel meer energie aan preventie besteed moet worden. Wat mij betreft een onmiddellijk verbod op reclame voor snoep en voedselproducten die gericht zijn op kinderen en sowieso een reclameverbod voor etenswaren die per definitie ongezond zijn, zoals die ontbijtproducten waarmee je jezelf confijt, oftewel diabetes type 2 oploopt. Dat heeft bij tabakswaren al heel veel moeite gekost, hoewel die heel eenduidig ongezond zijn en dat zal bij voedingswaren een stuk moeilijker zijn, o.a. omdat de dosis een rol speelt. Een beetje suiker is geen probleem en een snufje zout en vetten hebben we nodig om gezond te blijven. Maar conserveermiddelen, bindmiddelen, toegevoegde suikers, gebrek aan of verwijderde vezels, vitamines en mineralen?
Gezondheid is natuurlijk breder dan voeding. We leven in een wereld die steeds meer door commercie gedreven wordt, met promotie van van alles wat niet goed is voor onze gezondheid, betaalbare woningen en collectieve voorzieningen onnodig duur maken en een schrikbarende vergroting van de kloof tussen arm en rijk. Met name jonge mensen hebben daar last van. Hun toekomstperspectief staat op het spel en dat kan heel goed minder gezond gedrag in de hand werken, door het gevoel van 'wat maakt het allemaal uit?' of iets van die strekking. Het ontbeken van een eigen keukentje werkt ongezonde voeding al in de hand.
Wat mij betreft heeft mentaal welzijn een connectie met het voedingspatroon. De rol van de overheid speelt, net als bij de discussie over de kraakbeweging, een niet te onderschatten rol. Ik maak me echt zorgen over het welzijn van zowel kinderen als jongvolwassenen, zowel fysiek en mentaal.
Artikel VK: RIVM en Trimbos: psychische problemen blijven toenemen, vooral onder jongvolwassenen |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 11 Dec 2025 12:04:24 Onderwerp: |
|
|
Uiteraard is enkel gezonde voeding goedkoper maken niet genoeg, er moet een hele maatschappelijke omslag komen omtrent voeding en dat zal wel even gaan duren.
Maar daar moet snel ee begonnen worden en alle stapjes helpen.
Preventie (daar zijn we het denk samen helmaal over eens) is het allerbelangrijkste.
Met je eens dat er grote zorgen zijn over de mentale en lichamelijke gezondheid van kinderen en jongeren. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 828 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 11 Dec 2025 20:41:01 Onderwerp: |
|
|
| Absoluut. Iedere stap is er een en hoewel ik een verklaard voorstander ben van een geintegreerde aanpak moeten we niet schromen om na te laten wat we nu allemaal al kunnen doen. In de praktijk is preventie nogal eens het kind van de rekening. Degenen die Nederland als een BV zien schrappen preventie maar al te graag omdat het op de korte termijn niets oplevert. Ik zou graag zien dat het ministerie van Volksgezondheid omgedoopt wordt in Gezondheidspreventie. Uiteindelijk kan preventie ons miljarden besparen en belangrijker, ons welzijn zeer ten goede komen. We gaan uiteindelijk allemaal dood maar bij de weg daar naartoe en de manier waarop kunnen we een niet te onderschatten invloed hebben. Zo'n ministerie moet zich dan niet beperken tot instructies voor tandenpoetsen of campagnes om ons te laten vaccineren maar wat mij betreft vooral op voedselproductie, de invloed van reclame op onze gezondheid en alles wat onze gezondheid onermijnt, en dat is nogal wat. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|