Men gaat helemaal om. Trump wordt op dit moment en werd de afgelopen uren 'geroast' in Davos. Om te beginnen door Mark Carney die Trumps Maffia-beleid (anderen keer op keer het mes op de keel zetten in plaats van diplomatief overleg te voeren) kristalhelder analyseert als louter destructief voor alle betrokken partijen, niet in de laatste plaats de VS zelf
Maar ook Macron, Von der Leyen en op dit moment Mark Rutte.
Het gaat een clash worden met Trump die minstens drie uur verlaat is vanwege panne met Airforce One en alleen daarom al een extra bokkenpruik op zal hebben
Rond een uur of 17:00 wordt zijn spuug, sorry, speech verwacht
Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 828 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
Geplaatst: 21 Jan 2026 18:37:03 Onderwerp:
Het gaat wel lekker met Trump. Hij demonstreeert daar vooral zijn geestelijke aftakeling, voor zover hij al kwaliteiten op dat gebied had. Trump:
Citaat:
"Ze staan ons niet bij in IJsland, dat kan ik je wel vertellen. Onze aandelenmarkt kreeg gisteren de eerste klap door IJsland. IJsland heeft ons dus al veel geld gekost."
Geplaatst: 22 Jan 2026 00:25:53 Onderwerp:
Canada laat zich absoluut niet in het pak naaien door Trump. 'Ellbows up!', ontleend aan (ijs)hockey, is daar de nationale reactie op Trumps dreigementen om Canada in te lijven. Ik vraag me af of er ook maar één Canadees te vinden is die het een goed idee vindt om de 51e staat van de VS te worden, idioten daargelaten. Mijn vriendin van NL afkomst daar houdt me goed op de hoogte van wat er onder de Canadezen speelt en dat lijkt aardig overeen te komen met de gedachtegang van heel veel Euopeanen..
Een van de redenen dat ik mijn abonnement op de NRC nog maar even voortzet is het gekoppelde gratis digitale abonnement op de New York Times, wat mij betreft naast de Washington Post een journalistiek bastion van de vrijheid van pers, in de VS noodzakelijker dan ooit.
Ik ben heel benieuwd naar wat er precies besproken is tussen Rutte en 'daddy', zeker over wat die overeenkomst precies inhoudt. Ruttes pot vaseline heeft misschien wel effect gesorteerd of hij heeft eindelijk een keer zijn tanden laten zien. Ik hoop op het laatste en ik gok er ook een beetje op omdat Trump voor iets anders dan spierballentaal volstrekt ongevoelig is gebleken. Als je op de een of andere manier toegang hebt tot de NYT is het een aanrader om ook de rest van de bulletins achter de url te lezen.
NYT schreef:
In een artikel op Truth Social schreef Trump woensdagavond dat hij en Rutte "de basis hadden gelegd voor een toekomstige overeenkomst met betrekking tot Groenland en, in feite, de gehele Arctische regio. Deze oplossing, indien tot stand komt, zal een geweldige aanwinst zijn voor de Verenigde Staten van Amerika en alle NAVO-landen."
Op de Toronto Star, vergelijkbaar met de NYT en NRC, heb ik weliswaar geen abonnement maar de mailings houden me, naast het commentaar van mijn vriendin, aardig op de hoogte van wat er daar speelt.
Geplaatst: 22 Jan 2026 10:18:50 Onderwerp:
Zit ik de koppen van de ochtendkranten te scannen; kom ik het volgende tegen:
Citaat:
Trump trekt een streep door zijn strafheffingen rondom Groenland na onderhandelingen met Mark Rutte. Ook zou er een ‘oplossing’ zijn gevonden voor het noordpoolgebied waarmee alle landen moeten kunnen leven.
De clichés kunnen weer van stal: Mark Rutte is de Trump-fluisteraar. Maar ook: Taco-Trump – Trump always chickens out. De spottende bijnaam die hij verkreeg omdat hij zijn dreigementen notoir vaak niet nakomt. Hoe dan ook: het nieuws dat de Amerikaanse president de Groenlandse soep een stuk heter opdiende dan hij gegeten zal worden, zal in Europese hoofdsteden vermoedelijk met een zucht van verlichting worden ontvangen.
Kennelijk is Rutte er toch in geslaagd om met zijn charme, geslijm en een flinke lik uit zijn pot vaseline enigszins tot 'daddy' door te dringen. Dat is, eerlijk is eerlijk, toch vaardigheid die ik Rutte toegedicht had. Hoe lang het beklijft weet je natuurlijk maar nooit bij opportunist Trump maar we kunnen weer een dag opgelucht ademhalen.
Rutte kwam al veel eerder met dit voorstel de beveiliging van Groenland aan de NAVO over te laten, Trump negeerde dit, maar gister voelde hij zich toch dermate het vuur aan de schenen gelegd dat hij overstag ging, en nu klopt hij zichzelf op de borst in zijn speeches dat hij een ernstige crisis bezworen heeft in Davos, een crises die deze onzin-verkoper dan toch zelf gecreeerd heeft.
Geweldig knap van Rutte, en ook petje af voor de Carney, Macron en Von der Leyen zoals die gister Trump lieten weten: tot hier en niet verder
et bewust geopenbaarde privé-appje van Mark Rutte aan Donald Trump roept opnieuw breed ongemak op. Dat is begrijpelijk. Wie het snel leest, ziet een Navo-chef die complimenteert, applaudisseert en slap meebuigt. Het leidt tot snelle oordelen. “Slijmjurk. Schoothond. Clown van Trump.” Die reacties klinken scherp, lekker en stoer, maar zijn vooral kortzichtig. En politiek gezien weinig effectief.
De vraag is namelijk niet of het er fraai uitziet, maar of het resultaat oplevert.
Wie Rutte kent, weet dat hij geen zachte politicus is, maar alleen publiekelijk zacht communiceert. Achter die omarmende toon zit een van de hardste politieke onderhandelaars die Nederland ooit heeft gekend. Snoeihard achter gesloten deuren. Compromisloos op inhoud, vasthoudend tot het uiterste, onvermoeibaar op zoek naar een werkbare oplossing. Alleen niet voor de camera of op sociale media.
Rutte begrijpt als geen ander dat internationale politiek geen debatwedstrijd is, maar mensenwerk. Zeker bij iemand als Trump werkt publieke verontwaardiging averechts. Stoere taal sluit deuren. Morele verhevenheid vergroot de afstand. Wie iets gedaan wil krijgen, moet toegang houden.
Dat kan Rutte als de beste omdat hij opvallend weinig ego heeft. Hij hoeft niemand te laten zien hoe stoer hij is. Hij hoeft geen applaus te oogsten of morele punten te scoren. Hij wil, in alle eenvoud, dat het werkt. Dat de oorlog in Oekraïne stopt. Dat Trump van Groenland afblijft. In dat licht is slijmen geen zwakte, maar een middel.
Wie denkt dat echte macht publiek wordt uitgeoefend, overschat het podium en onderschat de achterkamer.
Echte macht zit niet in harde woorden. Vaak zit zij in loyaliteit, in contact onderhouden, in blijven praten en in het vermogen het eigen ego opzij te zetten. Niet omdat het mooi oogt, maar omdat het noodgedwongen soms de enige weg is naar resultaat.
Hier ben ik mee eens, Rutte bereikt meer bij Trump dan menig ander en het gaat om het eindresultaat en gisteren heeft Rutte weer laten zien dat hij invloed op Trump, ook al verafschuwt menigeen de manier, het werkt.
Voorlopig is het gevaar afgewend, geen economische sancties en gezamelijk overleg met Amerika en de bondgenoten van de NAVO voor een gezamelijke strategie t.o.v Groenland.
Geplaatst: 22 Jan 2026 17:59:10 Onderwerp:
Toen Rutte stopte met directeurtje spelen over de BV Nederland en eindelijk de sollicitatiecommissie gepasseerd was dacht ik, 'joh, je bent als sg van de NAVO waarschijnlijk stukken beter op je plaats!'. Hij ligt internationaal goed bij vriend en vijand, ondanks zijn afschuwelijke Engels en ook is hij erin geslaagd om tijdens zijn carrière een stevig netwerk op te bouwen. Het is zeker niet de eerste keer dat hij Trump tegengas biedt, ik zie hem nog uitdrukkelijk 'nee' schudden, toen Trump tijdens zijn eerste termijn een keer de plank missloeg, maar een openlijke harde confrontatie tussen Trump en Rutte heb ik niet gezien. Het lijkt er zeker op dat wat hem vaak verweten wordt, het teflonlaagje, gebrek aan visie, nu juist zijn sterke kanten blijken te zijn. Rutte heeft de gave om bliksemsnel verhoudingen in te schatten, aan te voelen en daar even snel op te reageren, waarmee hij bij voorbaat al mijlenver op Trump voorligt als hij daarbij de juiste snaren weet te beroeren.
We zullen af moeten wachten wat het vervolg is. Oekraïne is er nog niets wijzer van geworden, evenmin als Gaza en laten we niet vergeten hoeveel ellende, dodelijke slachtoffers, de opheffing van USAID inmiddels al veroorzaakt heeft. Ook binnenslands is het pleit nog lang niet beslecht, met ICE en dergelijke SA-constructies die daar de straten terroriseren, hoewel naar het schijnt driekwart van de Amerikanen niet meer achter Trump staan, uiteraard vooral degenen met lagere inkomens.
Een gewelddadige bezetting van Groenland zal er de komende week niet van komen maar dat wil niet zeggen dat Trumps klauwen de rijkdom aan delfstoffen daar hebben losgelaten. Zodra hij een kans ziet zal hij die benutten om die grondstoffen de VS binnen te harken. Ik vertrouw die man voor geen cent en iedere dag dat ik wakker word vraag ik me af wat hij nu weer uitgehaald heeft om de macht en de rijkdom naar zich toe te trekken.
Geplaatst: 23 Jan 2026 16:16:02 Onderwerp:
Knap hoor als het werkt. Ik ben het eens. De Canadese president zei: "of je paart met Trump of je houdt stevig stand". Alles er tussen in eet Trump op. Rutte paart met hem. Van mij mag hij. Ik vind het knap ook al ga ik er ook van over mijn nek , als het maar werkt.
Rutte zijn Engels is niets mis mee vind ik, ook al zal het nooit voor de Nederlanders goed genoeg zijn. Macron praat Engels met een stevig Frans accent. De Spaanse president kan het niet eens. Zelensky praat ook prima Engels met een sterk Oekraïens accent. Ik vind het typisch Nederlands altijd dat vingertje over het Engels van succesvolle mensen (denk bv ook aan van Gaal) die Engels praten.
Nederland is het land waar het allermeeste Engels wordt gesproken door vrijwel iedereen. Daar kunnen ze bv in Spanje nog wat van leren daar niemand engels spreekt of althans heel weinig mensen en als ze goed Engels spreken dan is het ook met een sterk accent en vaak in alle andere landen inclusief Macron, zit er behoorlijk wat steenkolen engels bij.
Geplaatst: 23 Jan 2026 18:10:25 Onderwerp:
Wat Engels betreft val ik daar ook weer niet over, hoor. Ruttes voorgangers hadden, uitzonderingen daargelaten, ook een vet acccent. Mijn toenmalige Zweese manager vroeg eens wat de meest gesproken taal ter wereld was. Een beethe retorisch, want het was 'bad English', volgens hem. Mijn Engels is ook lang niet perfect maar goed, ik redde me altijd wel vrij goed tijdens mijn werk, waarbij veel asielzoekers een aardig mondje Engels spraken. Maar een paar lesjes zouden geen Rutte kwaad doen om dat ontzettende binnensmonds wat af te leren.
Geplaatst: 23 Jan 2026 18:38:04 Onderwerp:
Volgens mij is Rutte bij de zusters in Vught in de leer geweest. Op een gegeven ogenblik is het dan ook wel weer wat het is.
Mijn broer woont zijn hele leven in de UK. Hij spreekt geen mooi Engels, iets wat hij zelf vooral zegt. Zijn vrouw zegt dan heel vergoelijkend, tja er zijn mensen die het gewoon niet in zich hebben. Dus gramatikaal is het 100%, zijn woordenschat is enorm, maar zijn uitspraak vind hij echt lelijk. Gelukkig verstaat iedereen hem perfect!
Geplaatst: 23 Jan 2026 22:42:44 Onderwerp:
Pien schreef:
Volgens mij is Rutte bij de zusters in Vught in de leer geweest. Op een gegeven ogenblik is het dan ook wel weer wat het is.
Mijn broer woont zijn hele leven in de UK. Hij spreekt geen mooi Engels, iets wat hij zelf vooral zegt. Zijn vrouw zegt dan heel vergoelijkend, tja er zijn mensen die het gewoon niet in zich hebben. Dus gramatikaal is het 100%, zijn woordenschat is enorm, maar zijn uitspraak vind hij echt lelijk. Gelukkig verstaat iedereen hem perfect!
Inderdaad, de vaardigheid lijkt aangeboren te zijn met aan de ene kant van het spectrum zo goed als 'native speakers' en aan de andere kant mensen die het echt niet gegeven is. Wat ik ontzettend raar vind klinken is die 'keel-r' in het Engels waarbij ik me afvraag of het nou zo moeilijk is om even te investeren in het besturen van je tong? In het Nederlands valt het me niet eens op en uiteraard ook niet in het Frans maar in het Engels wel degelijk. De 'achterruit van de auto' wordt dan iets als 'se chééch windoo of se kach', want die 'th' is voor veel van onze medelanders ook een moeilijke. Ik vind dat zo idioot klinken... Ooit een dame op de radio gehoord die bij hoog en laag beweerde dat de Houthi's in Jemen (niet als 'hoeties', wat klopt, maar) letterlijk, als 'hoessies' moeten worden aangesproken. Nee mevrouw, het Arabisch kent ook een soort th die net als de zachte Engelse th moet worden uitgesproken. Nou ja, ik heb iets met taal en op zich vind ik accent, streektaal en horen waar iemand vandaan komt hartstikke leuk. Maar goed, zo'n ziekelijke mysofonie heb ik nou ook weer niet dat ik er wakker van lig. <LOL>
Even terug naar het topic vind ik de gemengde commentaren op de confrontaties wel leuk om te volgen. Een grote fan van Rutte zal ik nooit worden. Daar heeft hij teveel voor verpest tijdens zijn veel te lange premierschap maar ik ben wel zo reeel dat hij daar niet in zijn eentje verantwoordelijk voor gesteld kan worden. Voorlopig zijn we stukken beter af met dan zonder de NAVO. Wat Rutte precies gedaan heeft is gissen maar we mogen aannemen dat hij zijn kwaliteiten heel goed geinvesteerd heeft. Het lijkt er haast op dat hij Trump even getemd heeft, zo mild en gedwee als die zich nu uit. De vraag blijft voor hoelang want Poetin is natuurlijk ook een vakkundig Trumpfluisteraar.
‘Wie hebben er belang bij dat dit gebeurt?’ Schrijfster Roxane van Iperen wierp een belangrijke vraag op bij het tv-programma Buitenhof. Ze doelde op de chaos die extreemrechtse leiders als Trump aanrichten. Deze chaos zou doelmatig zijn en georkestreerd door een geglobaliseerde private sector die een steeds groter deel van de taart opeist. Ze wees er terecht op dat 90 procent van de ICE-detentieketen in private handen is.
'the mad king' wordt louter als bliksemafleider gebruikt
AI:
Citaat:
Project 2025, de blauwdruk voor een conservatieve hervorming van de Amerikaanse overheid, wordt gefinancierd door een netwerk van ultrarijke families en "dark money" groepen.
Critici stellen dat de miljardairs miljarden investeren in dit project om beleid af te dwingen dat henzelf ten goede komt, zoals:
Belastingverlagingen: Het project stelt forse verlagingen van de vennootschapsbelasting voor.
Deregulering: Inperken van milieu- en klimaatwetgeving (vooral gunstig voor de olie- en gassector).
Inperking van toezicht: Het verzwakken van instanties die toezien op de financiële sector en arbeidsrechten.
En, het belangrijkste ontbreekt hierboven nog: een zo volledig mogelijke technologische. ideologische en militaire controle van het denken doen en laten van de burger
In het gesprek met Mak en Van Iperen hierboven (duur nog geen twintig minuten) wordt gewezen op de inzet van ICE om mogelijk moedwillig oproer uit te lokken en de noodtoestand uit te kunnen roepen om de tussentijdse verkiezingen te blokkeren wanneer daar tenminste geen ander middel toe wordt aangegrepen als bv een oorlog tegen Iran. Ben hier wat vrij in mijn interpretatie. Het is een boeiend gesprek. Van Iperen laat zien dat op het politieke toneel een chaotische voorstelling wordt opgevoerd in de persoon van Trump waar we met zijn allen geweldig mee bezig zijn, terwijl achter de schermen met gezwinde spoed project 2025 wordt uitgerold.
fascinerende vraag van Schimmelpenninck (link hierboven)
Citaat:
De oude fascisten spraken niet alleen over de deugden van de hardwerkende gewone man, maar probeerden hem daadwerkelijk vooruit te helpen met (auto)banen en huizen. Logisch: als een politieke beweging groeit als reactie op ongelijkheid, is te verwachten dat die beweging ernaar streeft de ongelijkheid te verminderen. Dat is anders bij de moderne fascist; die heeft weliswaar aardige woorden voor de ‘hardwerkende’ gewone man, maar breekt ondertussen doodleuk sociale vangnetten af en geeft de rijken belastingverlaging.
Ik vraag me af waarom de superrijken denken dat dit goed voor hen afloopt.
Met die vraag zullen mensen natuurlijk ook bezig zijn geweest in de jaren 40 aangaande Hitlers aspiraties of die van Mussolini, of hier en nu: de Ayatollahs in Iran
Vraagje aan Chatgpt:
Zou AI in de handen kunnen komen van een groepje miljardairs die daarmee de kennis en voorlichting van de burgers willen bespelen zoals misschien nu al door de uitvoering van project 2025 gebeurt?
antwoord
Citaat:
Waarom dit risico reëel is
AI vergt enorme investeringen in data, rekenkracht en infrastructuur. Daardoor ligt de ontwikkeling nu vooral bij:
grote technologiebedrijven,
zeer vermogende investeerders,
staten met strategische belangen.
Wie AI-systemen controleert, kan invloed uitoefenen op:
welke informatie zichtbaar is (selectie, framing, prioritering),
hoe problemen worden uitgelegd,
welke stemmen versterkt of juist gedempt worden.
In die zin kan AI een krachtig instrument worden voor massale beïnvloeding, subtieler en effectiever dan traditionele propaganda. Niet door openlijke leugens alleen, maar door:
herhaling van bepaalde narratieven,
het “normaliseren” van specifieke wereldbeelden,het weglaten van context of alternatieven.
Vergelijking met iets als “Project 2025”
Als we Project 2025 nemen als voorbeeld (ongeacht hoe men het politiek beoordeelt):
dat is een gecoördineerde poging om macht, beleid en discours te structureren. AI zou in zo’n context kunnen dienen als:
versneller van ideologische uniformiteit,
filter op “wenselijke” kennis,
instrument om burgers op maat te bespelen (microtargeting).
AI maakt zulke projecten schaalbaar, gepersonaliseerd en grotendeels onzichtbaar. Dat is het nieuwe element.
(...)(...)(...)
De kern van de zorg (en die is terecht)
De grootste dreiging is niet dat AI mensen direct “hersenspoelt”, maar dat:
Dat is geen sciencefiction, maar een versterking van bestaande machtsdynamieken.
Conclusie
Ja — AI kan in handen komen van kleine, zeer machtige groepen en gebruikt worden om kennis en voorlichting te sturen. Dat gevaar is reëel.
Enkele nuanceringen overgeslagen, gaat mij er maar even om dat chatgpt de kans dat AI gebruikt gaat worden om de gebruiker te conditioneren en te sturen 'reeel' acht.
De regering Trump heeft vet vlees weer nummer 1 gezet op de schijf van 5: super gezond!
Klimaatveranderingen zijn onzin, een linkse hoax,
De verkiezingen werden door Trump gewonnen in 2020
Mensen die deelnemen aan demonstraties tegen maatregelen die vanuit de regering Trump genomen werden of worden worden betaald door de linkse elite
Nou ja, kortom dus, alle leugens van Trump en zijn maffiabende en hun opvolgers straks die zullen wel als strakke waarheden opgenomen worden binnen de AI-data voor zover ze daar de macht over kunnen verkrijgen.
Een deel van de Republikeinen in dit gebouw buigt zich ondertussen over de vraag of hoe ver hun loyaliteit aan de president gaat.
Republikeins Senator Susan Collins uit Maine verkeert met name in een bijzonder lastig parket. Als voorzitter van de Senaatscommissie voor Begroting probeert zij zes financieringswetten door het Congres te loodsen. Democratische senatoren weigeren daarbij in te stemmen met extra financiering voor immigratiedienst ICE.
Die overeenstemming is nodig om een nieuwe shutdown te voorkomen. Delen van de Amerikaanse overheid zullen sluiten als er geen afspraken over een nieuw budget kunnen worden gemaakt. Dat gebeurde vorig jaar bijna anderhalve maand, een record.
Of de twijfel zich vertaalt in stemgedrag zal deze week blijken. Parlementsleden hebben tot middernacht morgen de tijd om de begrotingswetten aan te nemen. In november vorig jaar stemden nog acht Democraten mee om de shutdown te beëindigen. Dat lijkt op dit moment onwaarschijnlijk.
Had al veel eerder gemoeten uiteraard, maar beter laat dan nooit.
Blijf het toch wel spannend vinden wat Trump gaat doen met Iran wel of niet aanvallen.
Al vraag ik me af of aanvallen wel zin heeft in die zin dat je het regime er niet mee wegkrijgt, daar zijn grondtroepen voor nodig en dat gaat Amerika niet doen gezien de ervaringen uit het verleden.
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
Wil je ook een eigen gratis forum?
- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!