50plusser/ouderenforum doorstart
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

De formatie. Kabinet Jetten?
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kees

BerichtGeplaatst: 11 Jan 2026 02:07:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Mee eens dat extreemrechts buiten de coalitie gehouden wordt, waaronder PVV en FvD en niet alleen gezien de negatieve ervaringen met de puur destructieve intenties van Wilders. Ik had liever gezien dat ook de VVD maar eens een poosje diep na had moeten denken in de oppositiebankjes maar we zullen ons moeten neerleggen bij wat er nu voorligt. Ik denk dat Jetten liever met zowel de VVD als met GL-PvdA in zee had willen gaan, waardoor hij comfortabel het midden had kunnen bezetten, voor wat dat waard is. Het voelt nu als een knieval naar het kapitalisme, waarbij ik Bontenbal ervan verdenk Big Agro te wilen dienen en wat Yesilgöz wil weten we langzamerhand ook wel, de zoveelste ongelukkige poging om extreemrechts de loef af te steken door zich zelf extreemrechts op te stellen. Voor Jetten heeft mogelijk meegespeeld dat samenwerken met GL-PvdA het kwijtraken van een aantal stemmers in die richting betekent. Je kunt je dus afvragen in hoeverre partijpolitieke belangen meegespeeld hebben, het duideijkst bij de VVD, die de verkiezigscampagne nog niet ontgroeid lijkt te zijn. Wat er nu ligt vind ik een zwaktebod, vooranmelijk afgedwongen door Yesilgöz en in iets mindere mate door Bontenbal. Het land moet eindelijk eens bestuurd worden en dan kijk ik zeer belangstellend ook uit naar de potentiele bewindslieden die hopelijk partijbelangen kunnen overstijgen.

Slim vind ik de constructie van een minderheiskabinet absoluut niet. Het is een zwaktebod, een gedwongen keuze, waarbij stabiliteit ver te zoeken is omdat de ene keer in het ene en de andere keer in het andere kamp steun moet worden gezocht. In het ergste geval regeert straks de oppositie ipv de regering(spartijen).

Bottom line is dat domrechts de afgelopen jaren de overhand gekregen heeft, nadat het neoliberalisme niet zaligmakend gebleken is, ronduit desastreus voor laagbetaalden. Zowel PvdA, GL, SP als D66 hebben het af laten weten om voldoende voor zowel de laagste als de middeninkomensgroepen op te komen. Bolwerkten het niet tegen de grote smoelen van extreemrechts, die alle aandacht naar zich toe trokken maar in stemgedrag consequent lieten blijken zich niets van hun 'achterban' aan te trekken.

Laatst aangepast door Kees op 19 Jan 2026 15:25:25; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 11 Jan 2026 02:07:00    Onderwerp:

Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 16 Jan 2026 10:18:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Tenzij er heel onverwachte dingen gebeuren zal het minderheidskabinet van D66, CDA en VVD er wel komen. Merkwaardig maar vooral heel onverstandig vind ik de minderwaardige manier waarop er met GL-PvdA wordt omgesprongen door de gedoodverfde coalitiepartners. Dat begon al toen Yesilgöz GL-PvdA bestempelde als radicaal-lnks, waar absoluut geen sprake van is. Dat die feeks, want dat is ze, daar niet keihard op afgerekend is, eist sinds het begin van de onderhandelingen zijn tol, ook nu weer bij het zoeken naar samenwerkingsverbanden om bij belangrijke kwesties een meerderhied te krijgen. Joost Eerdmans van Ja21 krijgt daarbij ruimschoots de tijd, terwijl Jesse Klaver na een halfuurtje het bos weer in wordt gestuurd. Ik denk dat Jetten en Bontenbal dit knarsetandend aanzien maar ze leggen zich kennelijk wel neer bij de consistente afwijzing van Yesilgöz, die een soort van vetorecht toebedeeld lijkt te hebben gekregen, of liever afgedwongen heeft, want het is wel duidelijk dat ze zo in elkaar steekt. In onderstaand artikel wordt gesuggereerd dat ze beter op haar plek zal zijn in de regering dan aan de onderhandelingtstafels, meervoud omdat een minderheidskabinet daar voortdurend op aangewezen zal zijn. Als die feeks, die geen greintje fleibiliteit toont, zo doorgaat dan wordt regeren een uitermate moeilijke zaak, zo niet onmogelijk.

De VVD-top, die zich inmiddels bekeerd heeft tot domrechts, blijft achter haar blijft staan waardoor ze haar goddelelijke gang kan blijven gaan. Het is me een raadsel waarom Jetten en Bontenbal zich zo in een hoek laten drijven. Imagoverlies? Electorale overwegingen, die zouden betekenen dat er ernstig rekening wordt gehouden met voortijdig stranden van een regering? Ik vind het een teken aan de wand dat het eerste wapenfeit van dit kabinet in wording een akkoord heeft geformuleerd over het toekennen van een idiote verhoging van de bonussen van bankbestuurders, een sector die nota bene met staatssteun, dus met belastinggeld, in leven wordt gehouden. Raad maar vanuit welke hoek dat plan geopperd is. De rijken 'een beetje' meer (nog meer!) 'rust in de portemonnee' dan de armen. Dat is de manier waarop er met 'die hardwerkende Nederlander', en de 'Henk een Ingrid' van de PVV die het allemaal weer mogen ophoesten, omgesprongen gaat worden als dit kabinet werkelijkheid wordt. Geen wonder dat GL-PvdA buiten de deur moet worden gehouden. Van het CDA verwacht ik niet anders maar fijn hoor, van D66 om zeker in dit stadium een dergelijk voornemen te steunen. Natuurlijk hebben we bankinstellingen nodig maar zet daar alsjeblieft capabele mensen neer die hart voor de zaak hebben en niet alleen maar uit zijn op zoveel mogelijk geld naar binnen harken voor eigen gewin.

Het is jammer dat informateur Letschert niet een stap terug heeft gezet, met een schone lei begonnen is, althans daar niet in geslaagd is als ze het geprobeerd heeft, om GL-PvdA veel meer te betrekken bij de besprekingen. Heeft zij zich ook door Yesilgöz laten intimideren? Ik zit echt niet te wachten op de volgende kabinetscrisis maar we hebben heel hard een regering nodig met een brede steun, een kabinet dat een akkoord formuleert over de werkelijk grote problemen, en dat zijn niet asielzoekers of vuurwerk maar de stikstof-mest-landbouwcrisis, de woningnood en de (inter)nationale veiligheid. De vergrijzing en de gezondheidszorg. Goed onderwijs, van basisschool tot universiteit. Stimuleer wetenschappelijk onderzoek en niet alleen maar het soort dat leidt tot hoge inkomsten van producenten, c.q. aandeelhouders. Etc.

Artikel AD: Partijen vrezen lastige samenwerking met Yesilgöz: ‘Laat haar lekker het kabinet in gaan’
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 16 Jan 2026 16:33:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Enige nuancering is wel op zijn plaats Kees. Niet als het gaat om de rol van mevrouw Dilan. Helemaal eens met je wat je schrijft over haar. Wat een vreselijk naar mens is dat en velen zien het tandenknarsend aan.

Ik las een kritisch stuk van Nijpels over haar die zeer ernstige kritiek had daar hij het niet des liberaal vindt dat een democratische partij , gekozen door de kiezers zoals PVDA/GL zo aan de kant zijn gezet bij het grof vuil door haar. Veel oud corveeën zien dit tandenknarsend aan.
Tevens las ik een opiniestuk in de VK geschreven door leden van de JOVD (de jongerenafdeling van de VVD) die het totaal niet eens zijn met de manier waarop een nette grondwettelijke partij als GL/PvdA door haar buiten spel is gezet. Ze zijn enorm kritisch in dat stuk over haar en vragen zich af of ze nu met alles haar hakken in het zand gaat zetten waarbij de hypotheek aftrek genoemd wordt waar de jongerenafdeling wel achter zou staan als dat erdoor heen komt en Dilan pertinent die aftrek wil behouden.
Ze vinden dat ze dat dan maar als inruil cadeau moet doen aan de minderheidscoalitie en dan krijgt GL/PvdA ook nog iets. (Ik chargeer een beetje het artikel). Maar het was een fris en eerlijk artikel dat eigenlijk wel wat gehakt maakte van de opstelling van Dilan. Dus ook in eigen partij krijgt zij zeker tegengas.

Maar die Dilan is gewoon een extreem rechtse mevrouw die toevallig nog bij de VVD zit. Ik vind er weinig liberaal aan. en ik merk nu ik die kritieken op haar heb langs zien komen dat ik die partij ook meer te pruimen vind. De jongeren en ook Nijpels waren zeer zeer kritisch op JA21 en helemaal niet zo kapot van dat geflirt. Waarbij ze wel aangeven dat zij ook wel weten dat GL/PvdA en VVD ver uit elkaar liggen maar dit zeer zeker ook geldt voor JA21/VVD en dat GL/pvdA wel gewoon de grondwet volgt en gewoon anders denkt als de liberalen.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 16 Jan 2026 21:02:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Even kort, Pien. Mijn kritiek op de VVD betreft de top van die partij, dus de mensen die het voor het zeggen hebben en het beleid bepalen. Ik zie echt wel dat er VVD-ers zijn die het klassieke liberale gedachtengoed huldigen en die JOVD-ers heb ik ook gehoord, hoewel ik het artikel in de VK niet gelezen heb maar dat ga ik, (dank voor de tip) zeker nog doen. Ik heb inmiddels het boek over Johan Remkes, 'Het kon minder', gelezen en dat vond ik, naast dat ik het erg leuk lezen vond, verhelderend, hoewel het deels ook wel een bevestiging was van mijn beeld.

Boven de partijen bezien ontbreekt het in de Nederlandse politiek aan leiderschap. Daar moet je bij veel Nederlanders niet mee aankomen, misschien vanwege 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg', oud zeer over de Duitse Führer of wat je verder kunt verzinnen maar tegelijkertijd wordt er wel massaal gestemd op de eenmanspartij Wilders, over Führer gesproken...

Ik denk dat de intenties van Jetten goed zijn en dat hij er met veel moeite in slaagt om Yesilgöz niet tot het uiterste haar zin te geven. Maar het ontbreekt hem aan politieke ervaring en ik denk ook aan overwicht om anderen te overtuigen van de noodzaak van een stabiel kabinet met een brede ondersteuning, c.q. een meerderheidskabinet.

De manier waarop GL-PvdA aan de kant is geschoven vind ik ronduit schandalig, een politieke misstap die de komende jaren zijn tol zal eisen. Het is jammer dat een ervaren betuurder als Frans Timmermans afgeserveerd is. Logischerwijs is Jesse Klaver het leiderschap toebedeeld maar voor hem vind ik min of meer hetzelfde gelden als voor Rob Jetten, te weinig politiek overwicht.

Niet dat ik iets tegen jongere politici heb op cruciale posten. Het kan heel verfrissend zijn maar ik ben toch een beetje bang dat imagoschade, korte termijn- en partijpolitiek een te grote rol spelen, terwijl ouderen daar misschien wat meer boven staan. Dat kan ik mis hebben omdat ik misschien te veel kijk naar oudere politici die niet meer in de frontlinie staan.

Als ik kijk naar wat er overgebeven is aan een dubbel demissionair kabinet dan zie ik een stel brekebenen dat internationaal ook niet serieus genomen wordt. Het liefst zie ik ze zo snel mogelijk vervangen worden maar niet als dat een halfslachtig kabinet betekent zonder mandaat dat telkenmale de TK (en de Eerste Kamer) moet smeken om een meerderheid. Dan liever nog een maandje extra (in)formeren en wat mij betreft terugspoelen naar onderhandelingen zonder Yesilgöz die de sfeer bij voorbaat al vergiftigt met haar haat tegen gematigd links. Ze is nota bene haar politieke carrière begonnen bij de SP!
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 16 Jan 2026 22:44:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Nog maar eens. Wat bezielt dat destructieve stuk vreten toch om door te gaan met haar hetze? Kennelijk weet ze het verschil niet tussen campagne voeren en een kabinet formeren. Dan nog is ze op een buitengewoon misselijke en leugenachtige manier bezig. De VVD zou er goed aan doen om dat mens zo spoedig mogelijk op een zijspoor te zetten en te adviseren naar de burgemeesterspost van Jipsingboermusselsluis of een dergelijk gat met nul inwoners te solliciteren. Als Jetten en Bontenbal zich nog een dag langer door haar laten ringeloren zijn ze in mijn ogen geen knip voor de neus waard.

Artikel: Kleinzielige Yesilgöz legt bom onder samenwerking met GL-PvdA met bizarre redenering

Ze heeft gelogen over haar vluchtverhaal, gelogen over haar periode bij de SP, gelogen over haar rol in het amsterdamse gemeentebestuur, gelogen over nareizigers en nog veel meer leugens verkondigd. Het zou in een verkiezingscampagne ergens nog te vergoelijken zijn maar als bestuurder, minister, kamerlid en zeker ook in haar huidige rol ondermijnt ze daar de democratie mee. Met zo iemand moet je geen zaken doen en zeker niet als de toekomst van je land je lief is.
Terug naar boven
Pien

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2026 13:16:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Eens maar dan ook helemaal eens met je reactie op mij Kees.

Diederik Samson die ooit met de VVD in de regering zat heeft een goed opinie stuk geschreven ibn de VK (een tijdje geleden) waarin hij puur inhoudelijk aantoont dat de verschillen in 2013 tussen PvdA en de VVD veel groter waren als nu en dat de verschillen vooral opgeklopt worden. Het is een heel genuanceerd rustig stuk, onderbouwd met goede argumenten, waarbij hij aangeeft dat de PvdA/GL als het gaat om asielbeleid veel meer opgeschoven zijn naar rechts als indertijd , ook als het gaat om verhoging defensie uitgaven. Ik keek er van op en begreep gelijk weer waarom ik ooit dat uitstapje naar de PvdA heb gedaan en op SAMSON heb gestemd. Ik vind hem heel goed en heb het altijd onterecht gevonden dat Samson zo is afgestraft door zijn kiezers vanwege deelname aan het kabinet.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2026 21:06:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Samsom kan nu wel gelijk hebben maar hij vergeet er even bij te vertellen dat hij bij het tot stand komen van Rutte 2 wel heel veel water in de wijn heeft gedaan door in bijna alles toe te geven aan de eisen van de VVD. Dat is precies wat er nu ook weer dreigt te gebeuren en hij zou er beter aan doen om de kennis van toen toe te passen om dat te voorkomen. Als dat nog mogelijk is, want daar heb ik een zwaar hoofd in. Hoewel de rol van GL-PvdA in de oppositie van cruciaal belang zal zijn. Verschil met toen is dat de VVD nu door toedoen van vooral Yesilgöz in de extreemrechtse drek aan het verzuipen is. Daar moet je geen zaken mee willen doen, om te beginnen door dat aan de onderhandelingstafel heel duidelijk te maken. Dan zullen er wel mensen gaan jammeren dat het land dan onbestuurbar wordt maar werkte het met Wilders dan zo goed? Kom jongens, ik denk dat de meeste Nederlanders het helemaal niet erg zullen vinden om een beetje ruggengraat te zien.

Het ongelijk van Samsom
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2026 12:09:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Het premierschap van Rob Jetten – kan dat nog wat worden? Je krijgt niet de indruk als je de sceptische geluiden van de oppositie over het minderheidskabinet van D66, CDA en VVD serieus neemt.

En dat Jesse Klaver (GL-PvdA) na zijn gesprek met D66, CDA en VVD bij informateur Rianne Letschert smaalde dat de coalitie nog „geen idee” heeft hoe het minderheidskabinet straks overeind blijft, leek me ook een poging Jettens reputatie als premier vroegtijdig te ondermijnen.
De twee zijn vrienden én electorale concurrenten. En met de keuze voor de nieuwe coalitie staan ook de nieuwe Haagse afhankelijkheden vast. Deze coalitie zal mede leunen op GL-PvdA – de grootste fractie in de senaat, de vierde in de Tweede Kamer. Ook dit verklaart dat Klaver de druk nu al opvoert.

Zeker zo belangrijk leek me dat in rechtse media na de bekendmaking van de coalitiesamenstelling meteen doorklonk dat Den Haag de rechtse kiezer opnieuw in de kou zet.
Maar klopt het dat Den Haag de rechtse kiezer bij de machtsvorming voor de zoveelste keer negeert? Laat me die ui even afpellen.

En hoe zit het met de 89 ‘centrumrechtse’ zetels die volgens Eerdmans bij deze coalitievorming niet op waarde zijn geschat? Om te beginnen horen veertig van die 89 zetels toe aan VVD en CDA – en die gaan gewoon regeren. Ik zou niet weten waarom hun kiezers geen recht wordt gedaan.

Dan zijn 33 zetels van deze 89 zetels van PVV en FVD. De PVV groeit sinds haar aantreden in 2006 maar bezette als gedoog- of coalitiepartner slechts 2,5 jaar een machtspositie. Een feit dat te wijten is aan Geert Wilders zelf. Hij trok in 2012 én in 2025 zijn politieke steun aan het kabinet vroegtijdig in, waarna bijna geen partij meer met hem wilde samenwerken. Voor FVD geldt hetzelfde wegens zijn pro-Russische koers.

Dit gaat er dus niet om dat Den Haag PVV- of FVD-kiezers negeert, dit gaat erom dat de leiding van die partijen tijdens de machtsvorming niet voor hun kiezers opkomt.

En dus zijn slechts zestien van die 89 ‘centrumrechtse’ zetels (JA21 negen, BBB vier, SGP drie) in deze coalitiesamenstelling min of meer genegeerd. Op links geldt dit voor 29 zetels (GL-PvdA twintig, SP drie, Denk drie, PvdD drie).

De rechtse politicus die klaagde over de ondemocratische benadeling van rechtse kiezers had kortom even gemist dat die hele benadeling niet bestaat.
En hoe zit het met de 89 ‘centrumrechtse’ zetels die volgens Eerdmans bij deze coalitievorming niet op waarde zijn geschat? Om te beginnen horen veertig van die 89 zetels toe aan VVD en CDA – en die gaan gewoon regeren. Ik zou niet weten waarom hun kiezers geen recht wordt gedaan.

Dan zijn 33 zetels van deze 89 zetels van PVV en FVD. De PVV groeit sinds haar aantreden in 2006 maar bezette als gedoog- of coalitiepartner slechts 2,5 jaar een machtspositie. Een feit dat te wijten is aan Geert Wilders zelf. Hij trok in 2012 én in 2025 zijn politieke steun aan het kabinet vroegtijdig in, waarna bijna geen partij meer met hem wilde samenwerken. Voor FVD geldt hetzelfde wegens zijn pro-Russische koers.

Dit gaat er dus niet om dat Den Haag PVV- of FVD-kiezers negeert, dit gaat erom dat de leiding van die partijen tijdens de machtsvorming niet voor hun kiezers opkomt.

En dus zijn slechts zestien van die 89 ‘centrumrechtse’ zetels (JA21 negen, BBB vier, SGP drie) in deze coalitiesamenstelling min of meer genegeerd. Op links geldt dit voor 29 zetels (GL-PvdA twintig, SP drie, Denk drie, PvdD drie).

De rechtse politicus die klaagde over de ondemocratische benadeling van rechtse kiezers had kortom even gemist dat die hele benadeling niet bestaat.

https://www.nrc.nl/nieuws/2026/01/18/de-overlevingskansen-van-jetten-zijn-beter-dan-die-van-het-kabinet-dat-hij-gaat-leiden-a4917893

Helder en goed uitgelegd dat de rechtse kiezer helemaal niet genegeerd wordt.
En ik denk dat GL/PvdA dan wel niet in de regering komt te zitten maar dat hun invloed groot zal op het aankomende beleid.

Kortom, misschien gaat het allemaal best werken, ik geef dit kabinet het voordeel van de twijfel.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 19 Jan 2026 15:43:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Precies. Dat gejeremieer over wat de kiezer voor kabinet zou hebben gekozen hangt me de keel langzamerhand uit, van welke kant ook. Sommigen beweren zelfs dat de politicus of de partij die een paar stemmen gewonnen heeft de dienst uit zou moeten maken omdat dat de wil van de kiezer zou zijn. Volkomen belachelijk! Er zijn 150 kamerleden gekozen en die maken met elkaar uit wat voor regering er komt. Uiteindelijk is die Tweede Kamer het hoogste orgaan, het primaat in onze parlementaire democratie en daar ligt uiteindelijk de macht.

Ik vind dat we in Nederland een redelijk goed werkende democratie hebben maar dat neemt niet weg dat die democratie meer dan eens de dictatuur van de grootste bek is. Met die grote bek heeft Wilders jarenlang enorm veel kiezers getrokken en frustreert Yesilgöz nu de totstandkoming van een kabinet dat in staat zou moeten zijn om de echte problemen aan te pakken en dat is verreweg niet in de eerste plaats het vreemdelingenbeleid.

Voor- of nadeel van de twijfel; we zullen het hoogstwaarschijnlijk moeten doen met wat die drie, Jetten, Bontenbal en Yesilgöz met elkaar bekokstoven. Er moeten problemen worden aangepakt. De nationale en internationale veiligheid staat ernstig onder druk, de woningnood is veel te groot om het op zijn beloop te laten, zoals nu gebeurt, de kwaliteit van het klimaat staat zwaar onder druk, de zorg en het onderwijs zijn verwaarloosd, cultuur en vrijheid van meningsuiting worden afgeknepen. Allemaal zaken waarbij een krachtig beleid van de overheid dringend noodzakelijk is, zelfregulering en markt alleen maar verslechtering in de hand werken en de inkomens- en vermogensverschillen vergroten.

Ik vind het beschamend en oliedom dat het landsbelang moet wijken voor partijpolitiek waardoor de levensvatbaarheid van het a.s. minderheidskabinet bij voorbaat op losse schroeven staat. Het kon minder maar ik hoop dat alle democratisch gezinde partijen de handen ineenslaan om ons land zo goed mogelijk te besturen.

Overigens lijkt de PVV enigszins uitgeblust te zijn en kiezers te verliezen aan voornamelijk Ja21 en FvD volgens recente peilingen. Veel maakt dat natuurlijk niet uit want het is natuurlijk stuivertje wisselen tussen extreemrechts en extreemrechts. Maar wat versnippering in die bruine dreksector kan geen kwaad, dunkt mij, en mogelijk gaan het domrechtse kiesvolk eens nadenken over wat we nu echt nodig hebben en vooral over wat er in hun eigen belang is.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2026 15:53:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Kees schreef:
Overigens lijkt de PVV enigszins uitgeblust te zijn en kiezers te verliezen aan voornamelijk Ja21 en FvD volgens recente peilingen. Veel maakt dat natuurlijk niet uit want het is natuurlijk stuivertje wisselen tussen extreemrechts en extreemrechts. Maar wat versnippering in die bruine dreksector kan geen kwaad, dunkt mij, en mogelijk gaat het domrechtse kiesvolk eens nadenken over wat we nu echt nodig hebben en vooral over wat er in hun eigen belang is.

Ik word op mijn weken bediend. Er stappen zeven leden van de PVV uit de fractie, waarbij de uitgebluste indruk die Wilders maakt een rol meegespeeld zou kunnen hebben. Die zeven zijn naast het volkomen gebrek aan democratie binnen de partij ook de one-issue opstelling van Wilders, het eenzijdige gehamer op hoe slecht de islam wel niet is spugzat terwijl de echte problemen blijven liggen. Enige realiteitszin kan ik die dissidenten niet ontzeggen. Dat betekent niet dat die zeven zich bekeerd zullen hebben tot de sociaaldemocratie maar wel dat de versplintering die al gaande was op (extreem)rechts in een stroomversnelling geraakt lijkt te zijn. Ik ben benieuwd naar de volgende peiling maar ik denk dat die Joost Eerdmans met zijn Ja21 geen windeieren zal leggen.

GL-PvdA is nu de grootste oppositiepartij. Het zal het voorgenomen minderheidskabinet van D66, CDA en VVD stimuleren om met GL-PvdA samen te gaan werken maar ik hoop nog steeds dat die drie zich ten halve keren door met GL-PvdA een regering te gaan vormen ipv ten hele te dwalen met een minderheidskabinet dat per definitie minder in te brengen heeft. Dat laatste natuurlijk als de vier bereid zijn om op een volwassen manier met elkaar samen te werken.

Ik las ergens dat Jetten open zou staan voor samenwerking met de 7 PVV-dissidenten. Nee Rob, doe dat in vredesnaam niet!
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2026 12:26:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat de macht van de PVV in elkaar stort is alleen maar toe te juichen.
Aan de andere kant weer een nieuwe extreme rechtse partij erbij zit de politiek ook niet op te wachten.

Ben wel erg benieuwd of er nu nog meer PVV leden gaan op stappen.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2026 18:28:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Aan de andere kant weer een nieuwe extreme rechtse partij erbij zit de politiek ook niet op te wachten.

Qua verhoudingen zal het weinig schelen. Die groep Markuszower houdt er dezelfde principes op na als de PVV maar wil alleen meer interne democratie en ook andere onderwerpen dan migrtie aan de orde hebben. Het blijft verder precies de extreemrechtse beweging die de PVV representeert.

Citaat:
Ben wel erg benieuwd of er nu nog meer PVV leden gaan op stappen.
Dat wordt een beetje moeilijk want de PVV heeft maar één lid. Smile Ik neem aan dat je TK-fractieleden bedoelt. Ik denk dat het hier wel bij blijft. Bosma en Faber zijn fanatieke Wilders-aanhanger en de rest zit er alleen maar om de blauwe bankjes en hun portemonee te vullen. Die vinden het wel best zo.

Belangrijker vind ik dat Ja21, nu de rangorde wat opgeschoven is, een relatief grotere invloed zal krijgen. Dat zijn wat mij betreft nog grotere neonazi's dan de PVV-ers, waarbij Nanninga de kroon spant met haar 'mooie gaskamers van Hitler' en haar 'dobbernegers', hoewel het Eerdmans ook niet altijd even goed lukt om zijn racisme en antisemitisme te verbergen. Van Ingrid Coenradie, na de ruzie met Wilders door Eerdmans binnengehaald als een trofee, horen we de laatste tijd niet zo vreselijk veel meer, behalve een spaarzame oprisping over geweld tegen hulpverleners, geheel in de lijn met haar affiniteit met justitie.

De grote vraag is of die extreemrechtse principes bij kabinetsonderhandelingen of het zoeken naar steun daarvoor, even geparkeerd kunnen worden om het over sociaal-economische onderwerpen eens te worden. Kun je het één van het ander loskoppelen? Ik denk en ik vind van niet. Het gaat namelijk verder dan wat water in de wijn doen. Het gaat om discriminatie, racisme en antisemitisme maar ook om het bagatelliseren van de milieuproblemen, de aardbevingsrisico's in Groningen, de aversie tegen een verenigd Europa. Wat blijft er dan nog over? Misschien een paar puntjes binnenhalen over de media en de gezondheidszorg? Daar baseer je geen regeerakkoord op.

Ik snap nog steeds niet waarom de VVD bij monde van Yeslgöz samenwerking met fascistische Trumplovers prefereert boven in zee gaan met het volstrekt integere GL-PvdA. Ik snap evenmin waarom ze daar niet keihard op afgerekend wordt, zowel binnen als van buiten haar partij.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2026 12:17:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Het lijkt er toch echt wel op dat ze de vrijdag gaan halen voor de formatieafwikkeling.
Wat ik momenteel heel bijzonder vind is dat er niets van nieuws uitlekt, dat is de afgelopen jaren wel anders geweest.
Dat verhoogt mijn vertrouwen in dit minderheidskabinet.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2026 15:16:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Het lijkt er toch echt wel op dat ze de vrijdag gaan halen voor de formatieafwikkeling.
Wat ik momenteel heel bijzonder vind is dat er niets van nieuws uitlekt, dat is de afgelopen jaren wel anders geweest.
Dat verhoogt mijn vertrouwen in dit minderheidskabinet.

Wat zou er dan voor nieuws te melden zijn? Het zegt misschien iets over het onderlinge vertrouwen. Dat zou je positief kunnen labelen maar verder hecht ik er niet veel waarde aan. Ik ben benieuwd wat de invloed van GL-PvdA zal worden. Deelname zit er in dit stadium natuurlijk niet in maar ik hoop dat Jesse Klaver zich geen knollen voor citroenen heeft laten verkopen. De kans is groot dat het een soort kabinet Rutte zoveel gaat worden waarbij de ondernemers- en lobbypartijen VVD en CDA de dienst volledig uit gaan maken, precies zoals we bij Rutte 1, 2, 3 en 4 hebben ondervonden. Nee, ik ben er niet positief over. Jetten heeft zich door Yesilgöz in het pak laten naaien. Dat had hij gewoon niet moeten laten gebeuren. Dan maar liever een maandje langer (in)formeren, waarbij het hoog tijd voor de VVD is om een functie elders voor die feeks te zoeken.

Dagmar, je bent zelf werkzaam in de zorgsector, waar ook mijn affiniteit voor een groot deel ligt. Maak je je geen zorgen over de grote kans op bezuinigingen daar, evenals bij het onderwijs? Die sectoren hebben de afgelopen jaren al heel wat moeten incasseren met personeelstekorten tot gevolg, wachtlijsten en vooral de kwaliteit van zorg en onderwijs die onder grote druk staat. Ik maak me er ernstig zorgen over dat er nog een flink tandje af zal gaan, terwijl bedrijven als Friesland-Campina, Schiphol, datacenters, online shoppinggiganten als Amazon ongehinderd hun gang kunnen gaan en private equity, ook in de zorg(!), nog steeds de heilige graal is, terwijl aandeelhouders en CEO's volop van jouw en mijn belastinggeld profiteren waar we geen donder voor terugzien. Dat alles terwijl Nederland een belastingparadijs is waar miljarden in omgaan waarvan een paar graaiers, vaak niet eens Nederlanders, schathemeltjerijk worden.

Het is de hoogste tijd om een ploeg op het bordes te krijgen die partijbelang overstijgt en meer vertrouwen uitstraalt dan het zooitje ongeregeld waar we het de afgelopen tijd mee moesten doen. Maar is 'alles beter' dan dat? Ik hoop op iets meer, waarbij de belangen van het overgrote deel van ons volk, waar jij en ik toe behoren, prioriteit krijgen.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2026 17:08:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Kees schreef:

Wat zou er dan voor nieuws te melden zijn? Het zegt misschien iets over het onderlinge vertrouwen. Dat zou je positief kunnen labelen maar verder hecht ik er niet veel waarde aan.
Ik hecht hier juist heel veel waarde aan na het na het aantal jaren met gelekt nieuws.
Het geeft voor mij aan dat het kabinet Jetten het serieus meent en ze alles goed doordacht zelf in de hand houden ipv dat alles vroegtijdig uitlekt naar de pers.

Ik ben benieuwd wat de invloed van GL-PvdA zal worden. Deelname zit er in dit stadium natuurlijk niet in maar ik hoop dat Jesse Klaver zich geen knollen voor citroenen heeft laten verkopen.
De invloed van GL/PvdA zal naar mijn idee best groot zijn aangezien ze deze partij echt nodig gaan hebben voor klimaat/natuur en stikstof beleid b.v.

De kans is groot dat het een soort kabinet Rutte zoveel gaat worden waarbij de ondernemers- en lobbypartijen VVD en CDA de dienst volledig uit gaan maken, precies zoals we bij Rutte 1, 2, 3 en 4 hebben ondervonden.
Dat denk ik dus helemaal niet, ik denk juist dat er akkoorden gesloten gaan worden met zowel links als rechtse partijen op verschillende onderwerpen en dat is geheel zo gek niet.
Ik zelf b.v. ben op bepaalde onderwerpen meer links en sommige (met name economisch gezien) meer rechts en ik denk dat veel mensen datzelfde hebben op bepaalde onderwerpen, dus wie weet pakt dat met een minderheidskabinet wel heel goed uit.

Dagmar, je bent zelf werkzaam in de zorgsector, waar ook mijn affiniteit voor een groot deel ligt. Maak je je geen zorgen over de grote kans op bezuinigingen daar, evenals bij het onderwijs? .
Eerst maar eens afwachten met welk pakket het nieuwe minderheidskabinet komt en ook op deze onderwerpen hebben ze andere partijen nodig om er nieuwe regels/wetten voor te maken dus ook op die onderwerpen zal flink onderhandeld worden.

Ik ben helemaal niet zo negatief over dit minderheidskabinet zoals jij.
Ik zit niet te wachten op enkel linkse of rechtse voorstellen, ik zit met name te wachten op een regelgeving voor de langere terijn en gedegen breed gedragen visie.
We gaan het zien, het is nu nog veel te vroeg om al een oordeel te kunnen vormen de toekomst zal uitwijzen hoe een minderheidskabinet hier in Nederland gaat werken, in Denemarken werkt dit ook al vele jaren uitstekend dus waarom zou dat hier niet kunnen.
Terug naar boven

Geplaatst: 26 Jan 2026 17:08:24    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 3 van 6

Ga naar: