|
50plusser/ouderenforum doorstart contact en uitwisseling
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
joke

|
Geplaatst: 26 Jan 2026 15:50:58 Onderwerp: |
|
|
Sibilla zo dat is ook wat dat die man op de grond lag schrik je toch van
en dat valt dan niet mee om hem overeind te krijgen maar toch gelukt.
En Mozartvlaai heet zo omdat de smaken zijn geïnspireerd op de beroemde Oostenrijkse Mozartkugeln (bonbons met pistache, marsepein, noga en chocolade). Deze vlaai is geen traditionele Limburgse soort, maar een moderne variant met ingrediënten die doen denken aan de smaken van componist Wolfgang Amadeus Mozart, zoals chocolade en noten.
Pss die vogel is Trump zijn kop teminste.😅 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 26 Jan 2026 15:50:58 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 830 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 26 Jan 2026 16:27:55 Onderwerp: |
|
|
Bolbloemen zijn een uitkomst om het voorjaar in die paar nog donkere wintermaanden binnen te halen. Ik verlang alweer naar het voorjaar, naar de bloei van de stokoude sering in mijn achtertuintje maar dat is nog even wachten. Mooie foto's van iedereen! MJ hier is gek op stukjes dus eens kijken waarmee ik haar op haar verjaardag mee kan verrassen.
Spekkoek is nogal wat werk maar is wel erg lekker en die van jou ziet er prachtig uit, Greet, heel mooie laagjes en zelfs ietwat luchtig, maar daar hou ik wel van.
Henny, luisteren schijnt best moeilijk te zijn. Ik heb hypothyreoidie en daar is bekend van dat de correcte dosering vogens bloeduitslagen vaak niet overeenkomt met de dosering van de levothyroxine die de patient als prettig ervaart. Ik bedoel maar dat je dergelijk mensenwerk niet altijd een op een kunt vertalen naar obectieve cijfers. Goeie artsen (ook andere zorgverleners) weten daarmee om te gaan maar vaak botst het toch in de spreekkamer. Jammer is dat.
Sibilla, mooi wat je doet in die zorginstelling. Kan niet anders dan dat je daar dingen tegen het lijf loopt waar je niet voor 'ingehuurd' bent. Natuurlijk doe je daar dan wat mee maar een kilo of honderd tillen is er voor mij ook echt niet meer bij. Die man maar op zijn hart drukken om de belknop om zijn hals te dragen of op zijn kleding vast te laten spelden of iets dergelijks.
De stoomcleaner maar eens voorzichtig uitgeprobeerd in de badkamer. Samen met een sprayfles allesreiniger wat randjes en een stuk vloeroppervlak gedaan. Je moet het losgeweekte vuil nog wel wegspoelen of -dweilen maar dat is met de douche natuurlijk geen enkel probleem. Werkt ook als voegenreiniger heel goed. Maakt wel wat lawaai maar ik ben er heel tevreden over. Het scheelt enorm veel schrobwerk waardoor je een veel groter oppervlak schoonmaakt in dezelfde tijd dan alleen maar handmatig. Er zitten aardig wat hulpstukken bij waaronder zelfs een staalborsteltje. Ik denk dat kalkaanslag, o.a. op kranen en leidingen, met een antikalkmiddel en die stoomcleaner ook prima gaat lukken maar dat heb ik nog niet geprobeerd. De keuken komt nog aan de beurt maar is ook wel een uitdaging. De plavuizen vloer (ooit nog door mijn vader aangelegd) is in hoeken en gaten wat vettig geworden, dus dat moet met die bosrstelhulpstukjes helemaal goed komen verwacht ik. Verder zitten er ook nog grotere onderdelen bij voor grotere oppervlakken, voor de keukenvloer maar je zou die cleaner ook voor tapijt moeten kunnen gebruiken. Lijkt me goed om niet alleen vuil maar ook huismijt mee te lijf te gaan. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Henny

|
Geplaatst: 27 Jan 2026 10:38:16 Onderwerp: |
|
|
Goedemorgen allemaal.
Kees, ik zou dat roeststvrijstalen borsteltje niet gebruiken bij je kranen. Pak dat hard kunststof ronde borsteltje maar. Dat beschadigd het metaal niet. Rustig aan stomen en dan voorzichtig afborstelen.
Sibille, wat een gedoe met de man die gevallen was. Zie dat maar eens overeind te krijgen
Ze moeten mij ook echt helpen, hoor, als ik op de grond zit/lig. Maar goed dat je langs kwam en zo voor hulp hebt kunnen zorgen.
Joke, nog steeds in de renovatie? Koud gedoe nu. Van de bouw uit zijn ze vandaag aan de overkant begonnen met de badkamer te slopen. Die mensen zitten nu ook met de hele dag de voordeur open. Zijn we niet uit de herrie van bij ons naast. Toen ze het huis, toen het leeg was van het nok tot beneden helemaal renoveerder en later de nieutwe buren aan de gang gingen. Nu weer aan de overkant Maar, ja. Het moet een keer gebeuren.
Greet nog koud en glad bij jullie?
Dagmar nog plannen?
Ankie, komt er nog een sprookeje?
Wij gaan zo even wat groter boodschappen in slaan. Een keer ook bij de Aldi kijken en dan door naar AH. Die heeft ook een paar aanbiedingen wat wij net nodig hebben en het ligt op de route.
Vandaag toch wat later naar mijn vriendin, want zij moet naar de fysio voor haar nieuwe heup. Komt allemaal precies goeduit.
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
sibilla80

|
Geplaatst: 27 Jan 2026 15:22:06 Onderwerp: Sibine's coffeecorner |
|
|
Hallo Dames en Heren, ben ik weer.
Zo te zien de enige, maar dat denk ik toch niet.
Het is hier grijs en niet erg warm, om niet te zeggen koud en veel wind.
Ik heb even geholpen met de etenskar aan de overkant. Morgen ook. De vaste vrijwilligster heeft een longinfectie en antibiotica gekregen van de huisarts. Die is wel even uit de running. Dan help je elkaar, nietwaar.
Verder niks bijzonders, ik vond nog twee vispotjes in de koelkast. Goed voor vanavond, even in de oven, klaar!
En vanmorgen heb ik mijn keukenkastjes schoongemaakt. Wil vroeg of ik de grote schoonmaak in mijn hoofd had. Nee hoor, maar het was wel even nodig. Er is een laatje stuk onder het aanrecht, maar de keuken is van 1980, antiek dus. Blank eiken, dat wil niemand en heeft ook niemand meer. Enfin, Wil heeft een nieuw knopje gevonden in de schuur en verder zien we wel waar het schip strandt. Voorlopig zit het weer stevig vast en het frontje van het laatje daar moeten we wat voorzichtig mee zijn.
Verder niks te beppen, wens ik jullie een fijne dag.
ik ga ff fietsen op mijn hometrainer. Voor de broodnodige training. 
Laatst aangepast door sibilla80 op 27 Jan 2026 15:41:13; in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
sibilla80

|
Geplaatst: 27 Jan 2026 15:39:20 Onderwerp: Sibine's coffeecorner |
|
|
Ben ik toch niet de enige, dat kon ook niet anders.
Kees, die stoommachine lijkt me wel handig, maar ik zou het advies van Henny serieus nemen. Geen borsteltje voor de kranen, liever een zacht doekje met schoonmaakmiddel. Wij gebruiken gewoon een dweil voor de vloer, meestal een steel met vloerdoek en een schoonmaakmiddel. ik kocht een tijdje geleden bij de Wibra (nieuw in Mijdrecht) flessen schoonmaakmiddel, ook voor de keuken. Die kwam ik tegen toen ik de kastjes ging schoonmaken. Heel handige flessen zijn dat en destijds niet duur.
Spekkoek maak ik niet zelf, dat koop ik wel bij de slager of de kippenboer, die hebben dat ook. Wel lekker voor een keer.
Joke, die man zat al weer aan tafel beneden in de zaal vanmiddag. Ik vroeg hem hoe het ging. Hij zei: 'goed hoor, dank u wel'. Tja, je maakt wat mee daar. En mevrouw zei:'GVD,' toen er iemand met een rolstoel te dicht bij haar rollator kwam. Die dame is altijd een mopperkont, ik doe net of ik het niet hoor. Het ene oor in, het andere uit. Zo doen de vaste medewerksters en het zorgpersoneel het ook. Wellicht heeft ze geen fijn leven gehad, wie zal het zeggen.
Zit je nog steeds met die renovatie? Zal ene kouwe bedoening zijn.
Lekker zeg, die mozartvlaai. Die kende ik nog niet. Mozart wel, ik ben nu aan zijn Grosse Messe bezig om in te studeren. Die zingen we in november, het wordt mijn laatste concert. Wel moeilijk met al die coloraturen, maar het lukt wel.
Greet en Dagmar, hebben jullie nog plannen voor vandaag. En Anky? Nieuw sprookje?
Henny, je vriendin zal nog lang moeten revalideren met die heup. Ze zal veel moeten fietsen en lopen. Heeft ze veel pijn? Als het goed is zal ze aan de heup zelf geen pijn meer hebben, wel van de wond. En je spieren moeten weer op gang komen. Wens haar sterkte met alles.
Wil zit een film van James Bond te kijken op Netflix. Ik hoef niet zo nodig, heb nog wel andere dingen te doen. We zijn nog wel even naar buiten geweest, voor brood en naar het Kruidvat. Nu hoeft er niks meer.
Morgen mag ik nog niet zwemmen, dus hoef ik niet zo vroeg op.
Mensen, sjuuussss.
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
joke

|
Geplaatst: 27 Jan 2026 15:57:44 Onderwerp: |
|
|
Goedemiddag ,
Henny jullie boodschappen inslaan en wat later naar vriendin.
Sibilla jij aan de poets geweest en geholpen aan de overkant.
Dus die meneer zat ook weer aan de tafel en het ging goed.
Fijn toch en ja je hebt mensen die hebben een kort lontje.
Greet jij nog creatief bezig geweest want naar buiten is nu nog geen doen.
Gisteren hebben ze het zonnescherm er af gehaald en zo die rand
Was me toch smerig vanmorgen eerst schoongemaakt het water was pikzwart
en ligt nu op balkon en ook vanmorgen de zijramen ingemeten.
Het duurt nog tot juni voor alles klaar is en geschilderd.
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 27 Jan 2026 16:50:17 Onderwerp: |
|
|
Wat dat staalborsteltje betreft, aan de kleur te zien iijkt het me meer messing, piekerde ik er niet over om die op mijn chroomwerk los te lsten. Maar daar zit wel wat kalkaanslag aan en daar heb je specials schoonmaakmiddeltjes voor, hoewel ik me afvraag of de veel goedkopere schoonmaakazijn ook niet voldoet. Antischimmelmiddelen zijn meestal niets anders dan verdund bleekwater in een sprayflaconnetje met een leuk etiketje en een tien keer zo hoog prijsje erop. Net zoiets als nagellijm, gewoon secondenlijm voor een halver euro per tubetje.
Op het menu staat vandaag Belgische hutspot. Gisteren al begonnen om een mooie bouillon te trekken van schenkel, prei, ui, wortel, selderij, een bouquet garni. Die heeft driekwart etmaal staan te pruttelen in de slowcooker. Vanmiddag de groente, wortel, ui, prei, pastinaken en de knolselderij met wat specerijen en de gezeefde bouillon met het kleingesneden vlees van de schenkel in de slowcoker gedeponeerd om verder gaar te pruttelen. Het eindresultaat zal het midden houden tussen een stoofpot en een maaltijdsoep.
Sibilla, spekkoek bij de slager of de kippenboer? Is dat geen branchevervaging, tenzij ze een Indische hoek hebben natuurlijk? Hoewel de bakker ook sauzijzenbroodjes verkoopt. Bij de toko verwacht ik zeker wel spekkoek aan te treffen maar een aantal supermarkten hebben het gebak ook wel. Ik vind het erg lekker en het ziet er heel mooi uit met die laagjes.
Laatst aangepast door Kees op 27 Jan 2026 23:48:11; in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 27 Jan 2026 18:21:55 Onderwerp: |
|
|
Weinig te melden vandaag.
Heb een heerlijk vrij dagje gehad, niet heel veel bijzonders gedaan, maar juist dat kan zo heerlijk zijn.
Fijne avond nog allemaal. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Anky

|
Geplaatst: 27 Jan 2026 18:22:18 Onderwerp: |
|
|
Het was vandaag erg koud op mijn fietsje!
Maar nu zit ik weer bij de warme kachel...
Letterlijk, wij hebben een gaskachel..😁😄
Ons huis is van plusminus 1850, dus ja erg oud.
De keuken stamt ook uit de jaren 70, maar ik vind dat wel wat hebben.
In zo'n huis moet je geen hele moderne keuken hebben.
Spekkoek moet je van houden, ikzelf vind het te zoet, maar ik hou sowieso meer van hartig.
In het weekend ga ik weer een sprookje neerzetten.
Ik ga straks nog een puzzel van Henny maken.
Eerst aan de warme hap!
Heel simpel vandaag, bloemkool met aardappels en een bal gehakt.
Vooraf kippensoep (zelfgemaakt) en als toetje yoghurt met vers fruit. 😋
Allemaal smakelijk eten en een fijne avond! 🤗 _________________ Altijd blijven lachen |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 27 Jan 2026 23:46:09 Onderwerp: |
|
|
Tja, zelf bakken geeft je de mogelijkheid om te spelen met de ingredienten, dus ook met de zoetheid. Ik bak zo af en toe met erythritol, een soort suiker die niet opgenomen wordt door het lichaam In sommige gerechten geeft dat een aparte, ik vind heel lekkere smaak, zoals boterkoek op basis van amandelmeel.
De Belgische hutspot was heerlijk. MJ heeft haar bordje leeggeten, dus dat zegt wel wat, gezien haar kritische houding naar alles wat te zoet, te zout, te gekruid en nog veel meer 'te' is. <LOL> Maar zo heb je des te meer eer van je werk, toch? Ik vond bij proeven de smaak wel goed maar de consistentie te vloeibaar. Dan kun je het verder inkoken maar zo snotgaar als het daardoor wordt hoeft voor mij ook weer niet dus wat gebonden met maizena. Verhouding zoet, zuur, pittig, zout was goed, dus dan zit je al gauw goed met een gerecht. Misschien had er nog wel een rood pepertje bij gekund. Het zuurtje, deels citroen, deels een klein beetje azijn, maakte het verder precies goed. En die zelfgetrokken bouillon beviel me prima. Als ik plannen heb om me flink kwaad te maken in de keuken dan ga ik eens kijken bij welke slager ik een portie kalfsbotten kan inslaan. Die gaan dan met alle hulpstoffen, kruidenboeketje, prei, ui, wortel, selderij en specerijen in de grootste pan om urenlang te trekken, iets beneden het kookpunt. Alleen die geur in huis al... Maar als je ruimte in je vriezer hebt om porties in te bewaren voor soepen, sauzen en stoofpotten dan is dat zeer de moeite waard en zoveel moeite is het ook weer niet. Wat grof snijwerk, je gooit alles in de pan of de slowcooker en de rest gaat vanzelf. Als je vlees gebruikt, bijvoorbeeld schenkel, is het wel lekker om dat even aan te bakken of het in de oven te roosteren voor de Maillard reactie. Ik speel met de gedachte om er een grotere slowcooker bij te nemen voor dat soort activiteiten maar waar moet ik het ding laten in een al veel te vol huis...
Anky, een oud huis heeft zeker charme, sfeer en een geschiedenis. Ons huis, een niet al te grote tussenwoning, twee verdiepingen en een redelijk comfortabele zolderdieping met vaste opgang, gebouwd in de 70-er jaren, is inmiddels ook al een jaar of vijftig oud. Voor het begrip van die tijd is het redelijk energiezuinig met niet al te grote ramen, isolatie en later nog eens aangepast qua geluidsisolatie vanwege de luchtmachtbasis maar dat hielp ook wel qua energie. Maar het kan veel beter en ik zou het zelf, als ik nu een huis zou moeten (laten) bouwen drastisch anders doen. Veel betere isolatie, misschien nog wat kleinere ramen, boven wonen en beneden slapen (liever alles gelijkvloers, maar even als uitgangspunt), en verder vloerverwarming, een thuisbatterij en waarschijnlijk ontzettend dubben over zonnepanelen, warmtepomp, gas, elektriciteit. In een echt oud huis kom je ongetwijeld beperkingen tegen, die maar deels op te vangen zijn met warme kleding e.d. Ik ben wel benieuwd hoe je dat gaat doen bij een strenge vorstperiode van misschien wel langer dan een week of nog langer, zoals voorspeld wordt voor binnenkort. Maar misschien heb je daar heel andere ideeen en oplossingen voor.
Dagmar, een dag 'niets', zeg maar dat niets hoeft, is heerlijk, moet je wel afzetten tegen alle andere dagen dat je druk bezig bent. Net als vakantie- of vrije dagen, die eigenlijk schaars moeten zijn, wordt wel beweerd. Ik heb zelf behoefte aan meer bezigheden maar ik zal me de luxe van zo'n dag waarop niets hoeft zeker niet laten ontzeggen!  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Greet.W

|
Geplaatst: 28 Jan 2026 09:44:50 Onderwerp: |
|
|
Goedemorgen
En ja de wereld is hier weer wit .
Nu ik dit schrijf sneeuwt het ook volop .
Ik wens jullie een mooie dag .
poot afdrukken van kauwen bij mij op het balkon .
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Henny

|
Geplaatst: 28 Jan 2026 10:41:01 Onderwerp: |
|
|
Goedemorgen allemaal
Greet, bij jou weer wit. Hier grijs en druilerig. Geen weer voor mij, maar het hoort er bij. Ik hoop dat jij er vandaag niet echt uit hoeft.
Sibille, het gaat met mijn vriendin heel goed. Ze fietst, op de home trainer, en mag al trap lopen zonder krukken. Pijnstillers slikt ze al vanaf de tweede dag niet meer. Ze loopt gewoon een week voor op schema. Heel goed, dus
Kees, stomen is zeker goed tegen mijt en zo. De hitte dood de beestjes.
Voor tapijt te reinigen gaat mijn voorkeur uit naar een gewone tapijtreiniger. Daarmee zuig je ook het vuil uit het tapijt en zelfs de rug van het tapijt. Met een stoomreiniger dood je bacterien en haalt de kleur op, maar het vuil zoals zijn en al wat meer waar je in trapt blijft zitten. Wel schoon, tenminste.
Ik heb een schoonmaakbedrijf gehad, dus... Een tapijtreiniger is te huur bij de doe het zelf zaken. Ik meen voor 2o euro voor vier uur en een goed schoonmaakmiddel er bij die ook een beschermlaag op de vezels zet. Een euro of 6 per fles. Temninste vorig jaar in het voorjaar.
Ik kan nu niet terugkijken wat de ander allemaal geschreven heeft. Blijkbaar een nieuwe pagina, dus excuus daar voor.
Wij hebben gisteren klietjes gegeten. Peter had nog een portie boerenkoolstam en een portie zuurkoolstamp in de diepvries liggen. Speklapjes er bij bakken en we aten weer lekker.
Met dit vochtig en kil weer wordt het voor mij: Mijn leesstoel opzoekken en dan.
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Henny

|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 28 Jan 2026 11:58:04 Onderwerp: |
|
|
Hier ook druilweer met lichte regen.
Dan is het bij Greet mooier met sneeuw, al leverd dat natuurlijk ook gevaarlijke situaties op.
Kees: ik vind die dagen dat er niets hoeft, er niks bijzonder is, het fijnste van allemaal. Een "open" dag die jezelf helemaal kunt invullen zoals je zelf wilt omdat er niets hoeft.
En sinds mijn pensioen heb ik er daar steeds meer van
Henny: ik verheugde me al op de woensdag ..........weer een nieuw puzzel, ga hem gelijk maken.
Vandaag een werkdagje.
Fijne dag allemaal. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
joke

|
Geplaatst: 28 Jan 2026 14:42:10 Onderwerp: |
|
|
Goedemiddag,
Greet zo bij jou weer aardig wat sneeuw gevallen prachtige foto,s
Henny die puzzel van die bezems ga die zo maken.
Dagmar naar een relaxdagje nu onder de mensen werk ze.
Sibilla vandaag dus nog niet zwemmen maar je vermaak je wel.
Vloerbedekking heb die niet meer geef mij maar laminaat
Nog een eindje wezen fietsen heerlijk was droog hier.
 |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 28 Jan 2026 14:42:10 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|