doorstart 50plusser/ouderenforum
contact en uitwisseling
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Daklozen vs. asielzoekers?
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Keesvi



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 70
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2024 17:12:20    Onderwerp: Daklozen vs. asielzoekers? Reageren met citaat

Hieronder zet ik twee artikelen die gaan over de huisvesting van twee randgroepen, zoals ik ze gemakshalve even noem, asielzoekers en daklozen. Het ene is gerelateerd aan de open dag op de AZC's van afgelopen zaterdag, waar ik in Zeist ook even ben gaan kijken en het andere is een vergelijking tussen asielzoekers die in de watten gelegd zouden worden en het zoveel beter en luxer zouden hebben dan daklozen, die 'nergens' voor in aanmerking komen. Allebei artikelen in grote landelijke dagbladen. Kies maar welke je voorkeur heeft, welke de waarheid het dichtste benadert en wat de schrijvers beogen met hun bijdragen.

Laatst aangepast door Keesvi op 30 Sep 2024 17:27:31; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 30 Sep 2024 17:12:20    Onderwerp:

Terug naar boven
Keesvi



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 70
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2024 17:23:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Bed van asielzoeker is gespreid, maar dakloze staat in de kou
„Er ligt een dakloze man op een matras, midden op de stoep” zei mijn man toen hij vorige week thuiskwam. Het was op dat uur al druk op straat en tientallen voetgangers liepen erlangs. Mijn man was naar hem toegegaan, had hem wakker gemaakt en het bleek een Oost-Europeaan te zijn, die niet wist waar hij naartoe kon gaan. Om het erger te maken, diezelfde ochtend lagen er op wel zes of zeven andere straathoeken slaapspullen.

De volgende dag wandelden wij door het Vondelpark en bij de vijver zagen we een Aziatische man in een slaapzak liggen en vlak ernaast nog een dakloze, en nog een. Je ziet altijd wel een of twee daklozen in het Vondelpark, maar nu waren het er wel heel veel.

Uitgeprocedeerde asielzoekers
Volgens het CBS zijn er ruim 30.000 daklozen in ons land. Maar het aantal van 30.000 is een lage schatting, want iedereen die geen geldige verblijfsvergunning voor ons land heeft, wordt niet meegeteld door het CBS. Er zijn uiteraard veel dakloze Nederlanders, maar ik vermoed dat hun aantal op dit moment flink overtroefd wordt door gestrande, werkloze arbeidsmigranten of uitgeprocedeerde asielzoekers die geen geldige verblijfsvergunning voor ons land hebben.
Een leven als dakloze is strafbaar want je mag in ons land niet zomaar in een park slapen, wildplassen of bedelen, en dat is nu eenmaal wat een dakloze doet. De politie deelt dus om de haverklap boetes uit die nooit betaald kunnen worden. Als een dakloze wordt opgepakt omdat er nog boetes openstaan, belandt hij een paar dagen in de gevangenis, wat de belastingbetaler weer een paar honderd euro per dag kost. Nee, het leven van een dakloze in ons land is vrij uitzichtloos.

30.000 daklozen
Maar laten we het even over Ter Apel hebben. Natuurlijk vinden wij het verschrikkelijk dat asielzoekers wellicht buiten moeten slapen en logisch dat er iedere nacht tientallen bussen af en aan rijden om de asielzoekers naar andere opvangplekken in het land te brengen. Met man en macht worden de asielzoekers verdeeld over noodopvang in hotels en veerboten in ons land. We doen er alles aan om de asielzoekers goed onderdak te geven. Dat kost een paar honderd euro per asielzoeker per dag, maar dat is het ons kennelijk waard.
Maar nu even mijn vraag aan jullie. Als het zo belangrijk is om onderdak te regelen voor de asielzoekers in Ter Apel zónder verblijfsvergunning, wat doen we dan voor de 30.000 daklozen die wél een verblijfsvergunning hebben voor ons land?
Aan de ene kant laten we dakloze mensen met een verblijfsvergunning die niets liever dan een huis willen aan hun lot over. Terwijl aan de andere kant asielzoekers goed onderdak krijgen en vervolgens als statushouder, gegarandeerd een huis. Best gek toch?

Uitkering voor asielzoekers
Volgens de politiek hebben we geen asielcrisis, maar een opvangcrisis. Ja, we hebben zeker een opvangcrisis, niet alleen van asielzoekers, maar ook van de steeds grotere groep daklozen.
Meer dan tachtig procent van de asielzoekers die ons land binnenkomen, krijgt momenteel een verblijfsvergunning en mag vervolgens in een van onze schaarse sociale huurwoningen gaan wonen, krijgt een uitkering en kan profiteren van alle sociale voorzieningen in ons land. Minister Faber gaat gelukkig maatregelen nemen om het hoge percentage asielzoekers dat mag blijven omlaag te brengen. Dat is gezien de woningcrisis die we hebben, geen dag te vroeg.

Dakloos in de illegaliteit
Maar laten we het even hebben over de twintig procent van de asielzoekers die nu afgewezen wordt. Zij blijven voor het overgrote deel namelijk óók in ons land, alleen zonder verblijfsvergunning en zonder woning. Deze groep gaat de illegaliteit in en velen zullen dakloos blijven. Zo komen er ieder jaar weer duizenden daklozen bij, die niet meegeteld worden door het CBS omdat ze geen verblijfsvergunning hebben.
Ik denk dat we inmiddels ook wel kunnen spreken van een terugkeercrisis, want het lukt ons kennelijk niet om deze duizenden uitgeprocedeerde asielzoekers op het vliegtuig naar hun eigen land te zetten. Zo blijft het dweilen met de kraan open en de enige oplossing om ervoor te zorgen dat uitgeprocedeerde asielzoekers ons land verlaten, is toch door hen te begeleiden tot in het vliegtuig.

Efficiency bij het COA
Het antwoord dat we daar geen mensen voor hebben, lijkt me te gemakkelijk. Ik denk dat we met een paar efficiencyslagen best mensen vrij kunnen maken om dit te doen. Neem bijvoorbeeld de organisatie van het COA. Inmiddels heeft het COA zo’n 6500 vaste medewerkers en samen met de ingehuurde zzp’ers werken er meer dan 8000 mensen. Vorig jaar kwamen er volgens het CBS 48.500 asielzoekers én na-reizigers naar ons land, dus dat betekent dat iedere COA-medewerker zo’n 6 asielaanvragen per jaar behandelt. Zes. Per jaar.

Daar kan vast iets aan verbeterd worden, lijkt me. Met een efficiëntere organisatie kunnen er best mensen vrijgespeeld worden om samen met de marechaussee de uitzetting beter te begeleiden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Keesvi



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 70
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

BerichtGeplaatst: 30 Sep 2024 17:26:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Vluchtelingen nóg soberder opvangen? Dat kan haast niet, zeggen bezoekers azc in Leersum
Volgens het kabinet kan de opvang van asielzoekers een stuk soberder. De bezoekers van de open dag van het azc in Leersum zouden niet weten hoe. ‘Moet je kijken hoe weinig ze hebben.’
Een landgoed met een dikke villa, een oprijlaan en een sjiek poortgebouw middenin de bossen van de Utrechtse Heuvelrug. Het is waarschijnlijk niet het beeld dat de gemiddelde Nederlander heeft bij een asielzoekerscentrum. Toch bestaat het, in Leersum.
Het plaatje lijkt wel precies te passen bij het idee waar sommige Haagse politici aan denken, namelijk ‘dat het wel wat soberder kan’. Maar dat beeld kantelt snel als je binnen kijkt in Asielzoekerscentrum Hoogstraat, dat zaterdag haar 35-jarig bestaan vierde met een open dag. Het azc ligt achter de villa en bestaat uit een stuk of vijf losse gebouwen.

Als Umut Karakaya op een van de stoelen in de keuken gaat zitten, moet hij even oppassen. Er zit een flinke scheur in twee van de drie plastic stoelen om de tafel. Echt leunen is er niet bij. De tafel heeft een verweerde, afgebrokkelde rand van houtpulp. De keuken is eenvoudig ingericht, leeg bijna. Een magnetron staat in het hoekje. De twaalf mannen die de keuken gebruiken, moeten het doen met een paar pannen. Het hele pand ziet er zo uit. Een lichtknopje is gescheurd. Op de gang zit een enorm gat in de muur.

Kinderkamer in een vinexwoning
In de kamer die Karakaya deelt met twee anderen staan drie bedden, een tafel en drie kasten. De ruimte is niet veel groter dan een kinderkamer in een vinexwoning. “Het lijkt een beetje op mijn woning toen ik studeerde,” zegt hij in het Engels. Dat is geen klacht. Want hoe eenvoudig en opgepropt ook, hij is er dankbaar voor. Hij vluchtte naar eigen zeggen twee jaar geleden uit Turkije omdat hij als advocaat door de regering vervolgd dreigde te worden. Hij is, net als zijn huisgenoten uit landen als Syrië en Iran, allang blij dat hij veilig is.
Om de tijd te doden en zich nuttig te voelen, doet Karakaya van alles. Hij helpt in de groenvoorziening in de dorpen in de omgeving. Hij knapt fietsen op voor andere asielzoekers. Dat leerde hij van vrijwilliger Eddie Brück. De oud-docent stapte twee jaar geleden het centrum binnen om te helpen. “Het heeft mij de ogen geopend. Ik dacht dat veel mensen er mentaal niet goed aan toe zouden zijn, maar ze zijn juist erg sterk en flexibel”, zegt hij.
Het beeld van ‘luxe’ dat er heerst is volgens hem onterecht: “Soberder dan hier, kan haast niet. Dit is echt het minimum.”

Beeldvorming
Het contrast tussen de villa, het groene landgoed en de kale inrichting van de opvang, valt veel bezoekers op. Cees Keur uit Leersum: “Dit nog soberder? Dat kan niet. Die mensen hebben een trauma achter de rug. Die moet je juist steunen.” Ria van Bijnen bezoekt met haar twee dochters de open dag om te zien hoe het nu echt is. “Moet je kijken hoe weinig ze hebben,” stelt ze vast. Het idee dat het allemaal wel erg luxe is, heeft voor haar te maken met beeldvorming. “Alles is volop in de media, we zijn juist gekomen om het zelf te zien. Als je dat niet weet, trek je wellicht andere conclusies.”

Bestuurder Joeri Kapteijns van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (Coa) deelt de mening van de bezoekers: “Ik zou niet weten wat er hier soberder moet.” De Hoogstraat is zelfs in zo’n slechte staat dat er wat moet gebeuren: “Het zijn sterk verouderde panden. We gaan ze herstellen en renoveren.” Hij benadrukt: “Het wordt zeker niet luxe. Wij zijn het eens dat er geld bespaard moet worden. Daarom moeten we zo spoedig mogelijk stoppen met de noodopvang. De hotels, de cruiseschepen, de tijdelijke panden.”

Statige villa
Inmiddels zit 41 procent van de asielzoekers in noodopvang, die tot drie keer duurder is dan vaste plekken als in Hoogstraat. Het is een gevolg van ‘jojo-beleid’, zegt hij, het telkens sluiten van centra als ze even niet meer nodig zijn, om ze weer op te tuigen als er door een conflict opeens een stroom nieuwe asielzoekers opgevangen moet worden. “Je bespaart op dat moment een paar miljoen, maar het kost daarna honderden miljoenen.”
Hoe zit het dan met die statige villa, ooit eigendom van de vooroorlogse premier Colijn? Daar zit geen asielzoeker in. Het is een kantoor van het Coa en dat blijft het ook na de verbouwing.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 1 Okt 2024 09:10:53    Onderwerp: Reageren met citaat

In Leersum worden asielzoekers al 35 jaar warm ontvangen: 'Draagvlak komt met eerlijk zijn'
Citaat:
In Leersum worden asielzoekers al 35 jaar warm ontvangen: 'Draagvlak komt met eerlijk zijn'

In Leersum is het inmiddels niet meer weg te denken: het asielzoekerscentrum. Al 35 jaar worden er buiten het dorp in de bosrijke omgeving asielzoekers opgevangen.

"I just wanna be where you are", schalt de warme stem van Samson door de gangen van het AZC in Leersum. Vanuit zijn krappe kamer, die hij nog met twee anderen deelt, zingt de 46-jarige Nigeriaan uit volle borst. Hij is gevlucht uit zijn land en verkeert nu zo'n 8 maanden in onzekerheid of hij wel in Nederland mag blijven. Toch zit Samson niet bij de pakken neer. "Gelukkig zijn is een keuze", zegt hij lachend. "Iedereen heeft zijn uitdagingen in het leven, maar je kunt voor geluk kiezen. Daarmee kun je over je problemen heen komen."

Samson is vooral blij dat hij veilig is en in een schone ruimte met voldoende faciliteiten kan leven. Ook draagt de steun van de mensen om hem heen bij aan zijn levensvreugde. "Ik ben hier zo warm ontvangen. Er staan lieve mensen om me heen met wie ik mijn problemen heb kunnen delen. Daar word ik blij van."

Net als Samson zijn in de afgelopen 35 jaar vele vluchtelingen in het asielzoekerscentrum aan de Hoogstraat in Leersum opgevangen. Het zijn mensen die vluchten voor honger, geweld en oorlog. Er verblijven gezinnen, maar ook alleenstaande mannen. Ze komen uit alle windstreken. Hoe de asielzoekers leven en waar ze verblijven, kunnen geïnteresseerden dit weekend zien tijdens de Open AZC Dag.

625 bewoners
Locatiemanager Eelco Knops neemt ons nu alvast mee. Als we het monumentale landhuis, waar oud-premier Colijn nog heeft gewoond, passeren komen we bij het centrale plein. "We hebben er ook een grote tent neergezet. Mensen die wij ontvangen leven veel meer buiten, vandaar", legt Knops uit.

Binnen lopen we door een betonnen gangenstelsel dat wordt opgefleurd door primaire kleuren op de muur. Achter elke deur zit een kamer waar de bewoners verblijven. De ruimtes zijn sober ingericht met een bed, bureau, kledingkast en tv. Er zijn keukens die door dertig bewoners worden gedeeld en een 'huiskamer' waar je rustig kunt zitten. Een ruimte met een biljart- en tafeltennistafel en een spelcomputer moet de verveling tegengaan. "We hebben hier 525 mensen wonen en tijdelijk nog eens 100 (Afghaanse vluchtelingen) meer", zegt Knops.

Draagvlak
Vanaf het begin, in 1989, werden de bewoners van het azc in Leersum hartelijk ontvangen door de gemeenschap, weet Frits Naafs, burgemeester van Utrechtse Heuvelrug, waar Leersum onder valt. "Het zit in het DNA van de politiek hier, maar ook in het DNA van onze inwoners. Men is hier gewoon bereid om een stapje extra te zetten voor de ander."

Niet dat het altijd pais en vree was rondom de Leersumse asielopvang. In 2018 terroriseerde een groep bewoners van het AZC buslijn 50. Ze betaalden niet voor hun rit en bedreigden chauffeurs. Toch werden de problemen vrij snel opgelost. Naafs: "Dan helpt het ook dat je aan inwoners laat zien hoe je er tegen optreedt en dat je dingen niet verzwijgt en transparant bent. Dan houd je draagvlak voor de asielopvang in je gemeente."

Niks veranderd
Hoewel dat draagvlak in Den Haag is veranderd, daar wordt gepleit voor minder asielzoekers en een soberdere opvang, blijft er bij het AZC in Leersum veel bij het oude. "Uitvoerende instanties als het COA bewegen wel mee met de politiek, maar tegelijkertijd blijft de politieke opdracht die wij hebben", zegt locatiemanager Knops. "Dus op een menswaardige en veilige manier mensen hier opvangen. Dat is in de afgelopen 35 jaar hetzelfde gebleven."

https://nos.nl/r/561160

Ik woon in de omgeving van het AZC in Leersum, kom iedere dag over de weg waaraan het AZC zo ongeveer ligt en zie ze regelmatig bij de bushalte staan of fietsend langs de weg.


Ik weet ook heus wel dat het niet allemaal rozegeur en maneschijn is in de ACZ's.
Maar het beeld dat het enkel alleen ellende is lijkt me ook niet helemaal terecht net zo min als dat er luxe zou zijn in AZC's.


Laatst aangepast door Dagmar57 op 1 Okt 2024 09:43:42; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 1 Okt 2024 09:41:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Dan wat betreft daklozen:
Ja ik vind dakloosheid nog veel erger dan de opvang in een opvanglocaties voor asielzoekers.

Het aandeel vrouwen en kinderen en jongeren die dakloos zijn stijgt enorm en dat is pas echt alarmerend, kinderen en jongeren die dakloos zijn.

Citaat:
. Het Leger des Heils constateert, op basis van eigen onderzoek, dat het aantal dakloze mensen fors (bijna 25%) is gestegen. Onder jongeren tussen 18 en 22 jaar is er zelfs sprake van een stijging van 50%.
Het probleem is volgens het Leger waarschijnlijk nog groter omdat veel jongeren simpelweg niet in beeld zijn van de opvangorganisaties.

https://www.legerdesheils.nl/artikel/leger-des-heils-ziet-grote-stijging-dakloze-jongeren





Citaat:
Uit de resultaten blijkt dat er een grote diversiteit is binnen de groep dak- en thuisloze personen. De resultaten doorbreken het stereotype beeld van dakloosheid. Uit de telling komen meer vrouwen, kinderen en jongeren naar voren. Zo is 29 procent van de getelde personen vrouw; dit is fors hoger dan de 18 procent volgens cijfers van het CBS. Aanvullend komt dakloosheid overal voor, niet alleen in de grote steden. Daarnaast blijkt dat er veel verschillende leefsituaties van dak- en thuisloosheid zijn. Hiermee doorbreken de resultaten het dominante beeld dat dak- en thuisloze mensen alleen op straat of in een opvangvoorziening verblijven. De grootste groep mensen verblijft op minder zichtbare verblijfplaatsen zoals bij vrienden, familie, in een auto, garage of stacaravan.

https://www.movisie.nl/artikel/onzichtbare-groep-dak-thuisloze-mensen-zichtbaar-maken

Daar komt nog bij de het echt goed monitoren van daklozen bijna ondoendelijk is, kortweg omdat er velen onder de radar van onderzoekers zullen blijven omdat ze nergens geregistreerd staan dus het werkelijke aantal zal altijd hoger zijn dan welk onderzoek dan ook aangeeft.

Persoonlijk vind ik dakloosheid vele malen erger dan een verblijf in een opvanglocatie voor asielzoekers, die hebben nog enige stabiliteit en zekerheid in de vorm van een dak boven hun hoofd, eten, een slaapplek, hoe sober die ook mag zijn.
En dan heb ik het nog niet over de uitzichtloosheid bij dakloosheid....................
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Klaas



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 95

BerichtGeplaatst: 1 Okt 2024 10:30:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Het tweede krantenartikel schetst een reëel beeld, althans een beeld dat op waarneming berust. Het eerste krantenartikel ervaar ik vooral als stemmingmakerij.
Citaat:
Maar nu even mijn vraag aan jullie. Als het zo belangrijk is om onderdak te regelen voor de asielzoekers in Ter Apel zónder verblijfsvergunning, wat doen we dan voor de 30.000 daklozen die wél een verblijfsvergunning hebben voor ons land?
Aan de ene kant laten we dakloze mensen met een verblijfsvergunning die niets liever dan een huis willen aan hun lot over. Terwijl aan de andere kant asielzoekers goed onderdak krijgen en vervolgens als statushouder, gegarandeerd een huis. Best gek toch?

De schrijver goochelt een beetje met het predikaat "zonder verblijfsvergunning", wanneer je zijn/haar artikel leest wordt dat predikaat meermalen gebruikt in de betekenis "illegaal" of "afgewezen", maar in de bovenstaande kwoot kan het onmogelijk die betekenis hebben en betreft het asielzoekers waarvan de aanvraag voor asiel nog in behandeling is.
De tweede vetgedrukte zin is eveneens geweldig vertekenend natuurlijk. Asielzoekers krijgen geen voorkeursbehandeling, ook niet als statushouder.

Even nog over daklozen in het algemeen. De oorzaken van het dakloos zijn (en toch over een verblijfsvergunning beschikken) zijn legio. Er zijn mensen vrijwillig dakloos (herinner ik me nog goed van VPRO's 'Stadsnomaden'), er zijn mensen tijdelijk dakloos bv doordat ze onderweg van a naar b gestrand zijn zonder een hotel te willen of kunnen betalen, voorts door toedoen van schulden, door toedoen van een relatiebreuk, verslavingsproblematiek, verwardheid en vast nog vele andere oorzaken meer. Er ZIJN voor die daklozen opvangmogelijkheden, maar mogelijk niet voldoende, en mogelijk weten daklozen niet altijd even goed die mogelijkheden op het spoor te komen. In ieder geval vind ik de vergelijking daklozen als zodanig (een hybride groep dus) met asielzoekers waarvan de aanvraagprocedure nog loopt of de statushouders onder hen, een evident appels met peren geval.

Misschien nog een niet onbelangrijk verschil met 'daklozen' is dat de categorie legitieme 'asielzoekers' niet zelden gezinnen betreft met kinderen die zo snel mogelijk aan ons onderwijs zouden moeten kunnen deelnemen, extra schrijnend natuurlijk wanneer die jarenlang daarop moeten wachten.


Laatst aangepast door Klaas op 1 Okt 2024 11:00:54; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 1 Okt 2024 11:00:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Is het nu de bedoeling het in dit topic alleen te hebben over mensen zonder verblijfsvergunning die dakloos zijn?

Daklozen is een veel grotere groep, die bestaat niet alleen uit mensen zonder verblijfvergunning.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Klaas



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 95

BerichtGeplaatst: 1 Okt 2024 13:54:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar, deze passage maakt dat nogal verwarrend


Citaat:
Volgens het CBS zijn er ruim 30.000 daklozen in ons land. Maar het aantal van 30.000 is een lage schatting, want iedereen die geen geldige verblijfsvergunning voor ons land heeft, wordt niet meegeteld door het CBS. Er zijn uiteraard veel dakloze Nederlanders, maar ik vermoed dat hun aantal op dit moment flink overtroefd wordt door gestrande, werkloze arbeidsmigranten of uitgeprocedeerde asielzoekers die geen geldige verblijfsvergunning voor ons land hebben.
Een leven als dakloze is strafbaar want je mag in ons land niet zomaar in een park slapen, wildplassen of bedelen, en dat is nu eenmaal wat een dakloze doet. De politie deelt dus om de haverklap boetes uit die nooit betaald kunnen worden. Als een dakloze wordt opgepakt omdat er nog boetes openstaan, belandt hij een paar dagen in de gevangenis, wat de belastingbetaler weer een paar honderd euro per dag kost. Nee, het leven van een dakloze in ons land is vrij uitzichtloos.

30.000 daklozen
Maar laten we het even over Ter Apel hebben. Natuurlijk vinden wij het verschrikkelijk dat asielzoekers wellicht buiten moeten slapen en logisch dat er iedere nacht tientallen bussen af en aan rijden om de asielzoekers naar andere opvangplekken in het land te brengen. Met man en macht worden de asielzoekers verdeeld over noodopvang in hotels en veerboten in ons land. We doen er alles aan om de asielzoekers goed onderdak te geven. Dat kost een paar honderd euro per asielzoeker per dag, maar dat is het ons kennelijk waard.
Maar nu even mijn vraag aan jullie. Als het zo belangrijk is om onderdak te regelen voor de asielzoekers in Ter Apel zónder verblijfsvergunning, wat doen we dan voor de 30.000 daklozen die wél een verblijfsvergunning hebben voor ons land?

Het maakt nogal een verschil of een asielzoeker zonder verblijfsvergunning in een aanvraagprocedure zit (vetgedrukt) of geen verblijfsvergunning heeft doordat hij daarvan uitgesloten is. Dat verschil blijkt de schrijver dezes niet te willen maken.
Maar dat daargelaten, uitgeprocedeerde asielzoekers vormen een deel van de daklozen in Nederland en daar zal een oplossing voor gezocht moeten worden misschien in de vorm van betere afspraken met hun land van herkomst.
Waar het Kees denk ik om gaat en wat hij met de twee krantenartikelen illustreren wil volgens mij is die populistische waangedachte dat 'de asielzoeker' in Nederland een gespreid bedje vindt en dat de 'dakloze' een ondergeschoven kindje is waar niet naar omgekeken wordt in Nederland

Niets is minder waar natuurlijk

Asielzoekers komen in Nederland vaak van een koude kermis thuis en brengen soms jaren door in slaapzaaltjes of benauwde kamertjes niet zelden met hele gezinnen
en daklozen worden zeker niet aan hun lot overgelaten:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/beschermd-wonen-en-maatschappelijke-opvang/woonruimte-en-begeleiding-voor-dakloze-mensen
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Willemijn



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 25

BerichtGeplaatst: 1 Okt 2024 14:42:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:

Waar het Kees denk ik om gaat en wat hij met de twee krantenartikelen illustreren wil volgens mij is die populistische waangedachte dat 'de asielzoeker' in Nederland een gespreid bedje vindt en dat de 'dakloze' een ondergeschoven kindje is waar niet naar omgekeken wordt in Nederland

Niets is minder waar natuurlijk



Zo heb ik het ook gelezen.Het is de manier van het wéér tegen elkaar opzetten van groepen via oneigenlijke vergelijkingen. Ik waag me er niet eens aan om te zeggen wat erger is, welke situatie schrijnender is: die van de daklozen of die van asielzoekers. Beide situaties zouden in een rijk land als het onze niet nodig moeten zijn en vergeet niet dat een deel van de daklozen óók dakloos zijn geworden door o.a.de bezuinigingen op de GGZ. Zorg voor mensen die moeite hebben in deze maatschappij overeind te blijven is nooit een populair neo-liberaal speerpunt geweest, daar zijn talloze voorbeelden van. En of dit populistische kabinet daar wel oog voor zal hebben is maar zéér de vraag. Benieuwd wat de nieuwe minister van gezondheidszorg gaat doen om hen te helpen.

Krapte op de woningmarkt raakt vele mensen, ook daar worden echter groepen tegen elkaar opgezet ( "ze"pikken" "onze" woningen in), terwijl dit gewoon het gevolg is van 12jaar Rutte. De grootste crisis in dit land is naar mijn mening die in het onderwijs.Ook daarvan krijgen asielzoekers de schuld,terwijlook dat het gevolg is van gebrek aan visie en slecht regeringsbeleid.

Maar het is zo lekker om je eigen falen af te schuiven op één groep en vervolgens daar macht mee te genereren. Krantenartikelen als deze dienen maar één doel: het in het zadel hijsen en houden van de rechtspopulisten. Stemmingmakerij dus.
En het klootjesvolk gelooft het allemaal.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Keesvi



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 70
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

BerichtGeplaatst: 2 Okt 2024 21:40:04    Onderwerp: Reageren met citaat

AZC Leersum is een van de oudere vaste locaties voor de opvang van asielzoekers. Neem van me aan dat het op deze locatie en dat geldt ook voor andere azc's, zeker geen rozegeur en maneschijn is. In het artikel (Trouw) wordt niets overdreven. Ik weet heel goed hoe het er daar niet alleen van buiten maar ook van binnen uitziet, want ik heb daar jarenlang gewerkt. Een nieuw gebouwde locatie ziet er nog wel aardig uit, zoals ik afgelopen zaterdag in Zeist gezien heb maar de oudere AZC's zijn uitgewoond. En dan heb ik het nog niet over de paar vierkante meters daar waarmee de gemiddelde asielzoeker het moet doen, meer dan eens gedurende vele jaren. Kinderen, als je het daarover en over privacy wilt hebben, die in een bezemkast huiswerk doen om niet afgeleid te worden, bijvoorbeeld. De kritiek in dit artikel vind ik eerder erg mild dan scherp van toon. Herkenbaar vind ik de gelatenheid van de asielzoekers, die lang moeten wachten op uitsluitsel over hun procedure en die ook met een verblijfsvergunning lang niet zeker is, waarvan ze ook nog eens langdurig in een AZC moeten bijven voordat ze normale huisvesting toegewezen krijgen. Nee, laten we het intrekken van een verblijfsvergunning ook na twintig jaar nog mogelijk maken, als het aan de huidige regering ligt. Dat heeft helemaal niets met ontmoediging te maken, het is puur sadisme.

Het uitspelen van weer twee groepen tegen elkaar in de column van de Telegraaf ergert me in hoge mate. Voor de zoveelste keer. Het is je reinste nonsens om de schuld van dakloosheid in de schoenen te schuiven van asielzoekers en net zo achterlijk om te suggereren dat we moeten kiezen tussen asielzoekers en daklozen, wat op hetzelfde neerkomt. Sterker, het aantal daklozen zal alleen maar toenemen als er straks geen opvang meer is in de vorm van bad, bed en brood, waarbij aangetekend dat het bij die daklozen voor een aanzienlijk deel om uitgeprocedeerde asielzoekers gaat. Maar daar is in deze column geen sprake van. Kennelijk is het uitspelen van twee groepen tegen elkaar belangrijker.

Daarbij heeft de columnist, Annemarie van Gaal, zich heel slecht geïnformeerd want het COA gaat niet over de procedure maar over de opvang, als uitvoeringsorgaan. De IND gaat over de procedure. Pure stemmingmakerij, conform de kille extreemrechtse wind die over ons land waait in de overtuihing dat domrechts er met open ogen intrapt en de rest van de Nederlanders in dergelijke herhaalde leugens a la Goebbels gaat geloven.

Natuurlijk is dakloosheid een probleem maar het is geen kwestie van communicerende vaten. De huidige regering laat niets na om van de randen van de maatschappij een nog grotere, desolate chaos te maken, enerzijds door beperkende maatregelen maar ook door de andere kant op te kijken, gewoon niet te reageren op tegenargumenten. Ik zal nalaten om uit te leggen waarom want dat zal inmiddels wel duidelijk zijn, dunkt me.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 3 Okt 2024 10:38:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Keesvi schreef:

Het uitspelen van weer twee groepen tegen elkaar in de column van de Telegraaf ergert me in hoge mate. Voor de zoveelste keer. Het is je reinste nonsens om de schuld van dakloosheid in de schoenen te schuiven van asielzoekers en net zo achterlijk om te suggereren Sterker, het aantal daklozen zal alleen maar toenemen als er straks geen opvang meer is in de vorm van bad, bed en brood, waarbij aangetekend dat het bij die daklozen voor een aanzienlijk deel om uitgeprocedeerde asielzoekers gaat. Maar daar is in deze column geen sprake van. Kennelijk is het uitspelen van twee groepen tegen elkaar belangrijker.


Waar haal je vandaan dat daklozen voor een aanzienelijk deel uit uitgeproduceerde asielzoekers bestaan?
In cijfers weten we niet hoeveel hier van zijn, want ze staan nergens geregistreerd en tellen dus niet mee in de officiele cijfers zoals bij het CBS, hetzelfde geldt voor jongeren onder de 18 en mensen boven de 65.

Citaat:
Dat geldt bijvoorbeeld niet voor mensen zonder geldige verblijfsvergunning, zoals uitgeprocedeerde asielzoekers. Zij worden dus niet meegeteld in de groep dakloze mensen.
Mensen jonger dan 18 en ouder dan 65 jaar kúnnen niet voorkomen in het register met dakloze mensen die een bijstandsuitkering ontvangen in het kader van de Participatiewet. Daarom beperkt de statistiek over dakloze mensen zich tot mensen van 18 tot 65 jaar


Verder nog even:
Citaat:
Bijna 40 procent van de dakloze mensen is geboren buiten Nederland en geïmmigreerd vanuit een ander land uit Europa (5 procent) of van buiten Europa (34 procent). Een ongeveer even groot deel (37 procent) is zelf geboren in Nederland en de ouders ook. Net iets minder dan een kwart is zélf geboren in Nederland met ten minste één ouder die geboren is in een ander land in Europa (2 procent) of buiten Europa (21 procent).


Het aantal gerigistreerde daklozen bestaat dus even grofweg gezegd voor de helft uit Nederlanders die hier geboren zijn en hun ouders ook en voor de helft uit mensen die hier geboren zijn met ouders uit buitenland of die in het buitenland geboren zijn en hun ouders ook.



Daklozen bestaan uit veel meer groeperingen dan enkel uitgeprocudeerde asielzoekers, sterker uitgeprocedeerden tellen niet eens mee in de officiele tellingen dus hun werkelijke aantal is derhalve onbekend.

Iedere dakloze is er 1 teveel of het nu een (uitgeprocedeerde) asielzoeker is of niet.
Dakloosheid gaat me erg aan het hart dat ik vind echt verschrikkelijk.
Aangezien het in deze discussie voornamelijk gaat om (uitgeproduceerde) asielzoekers, dit n.a.v. de 2 krantenartikelen hou ik verder op met deze discussie omdat voor mij dakloosheid veel breder is dan deze groepering.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Klaas



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 95

BerichtGeplaatst: 3 Okt 2024 11:16:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Citaat:
Iedere dakloze is er 1 teveel of het nu een (uitgeprocedeerde) asielzoeker is of niet.

Daar gaat het toch alleen maar om Dagmar? Het is in het door Kees geplaatste artikel dat Van Gaal schreef dat asielzoekers en daklozen als twee aparte categorieën tegenover mekaar worden gezet op misselijkmakend tendentieuze wijze. Ten eerste overlappen de groepen elkaar flink (lees van Gaal 20% van de asielaanvragers wordt afgewezen en een groot deel daarvan raakt dakloos schrijft zij zelf) en ten tweede komen asielaanvragers hier niet in een gespreid bedje terecht maar verblijven zij hier vaak jarenlang, als individu zowel als gezin en familie, onder zeer kommervolle omstandigheden. Het is alsof de (witte autochtone) dakloze hen zou moeten benijden wanneer je van Gaal leest, uiterst valse stemmingmakerij zoals ik het zie. Het éen gaat ook niet ten koste van het andere. Zet een hoge muur om Nederland en vrijwel niemand die daar enig profijt van zal hebben, maar bovendien kunnen we en willen we dacht ik asielzoekers niet de toegang tot ons zeer welvarende land ontzeggen. O ja ook nog zoals ik al opperde, de insinuatie van Van Gaal dat de dakloze (een zeer hybride groep van mensen met heel verschillende problematiek die ook een heel verschillende aanpak -zorg- nodig zullen hebben ook) in Nederland (zogenaamd in schrille tegenstelling tot de asielzoeker) hopeloos in de steek wordt gelaten lijkt me ook onzin https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/beschermd-wonen-en-maatschappelijke-opvang/woonruimte-en-begeleiding-voor-dakloze-mensen

Citaat:
Maar nu even mijn vraag aan jullie. Als het zo belangrijk is om onderdak te regelen voor de asielzoekers in Ter Apel zónder verblijfsvergunning, wat doen we dan voor de 30.000 daklozen die wél een verblijfsvergunning hebben voor ons land?
Aan de ene kant laten we dakloze mensen met een verblijfsvergunning die niets liever dan een huis willen aan hun lot over. Terwijl aan de andere kant asielzoekers goed onderdak krijgen en vervolgens als statushouder, gegarandeerd een huis. Best gek toch?


vanwege onleesbaarheid grammaticale edits


Laatst aangepast door Klaas op 5 Okt 2024 11:59:50; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Willemijn



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 25

BerichtGeplaatst: 3 Okt 2024 11:18:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
(...)
Dakloosheid gaat me erg aan het hart dat ik vind echt verschrikkelijk.
Aangezien het in deze discussie voornamelijk gaat om (uitgeproduceerde) asielzoekers, dit n.a.v. de 2 krantenartikelen hou ik verder op met deze discussie omdat voor mij dakloosheid veel breder is dan deze groepering.


Ik denk dat het probleem van de daklozen zeker een topic waard is, maar ik denk dat dít topic vooral draait om de rol van de media in het opzetten van groepen tegen elkaar. Dat had, denk ik, ook kunnen gaan over de zorg, de woningnood, het onderwijs, de veiligheid of welk ander onderwerp dan ook waar asielzoekers voor worden misbruikt om het extreemrechtse punt te maken. Ik denk dat dát het punt is dat Kees wilde maken met dit topic.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 3 Okt 2024 12:33:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Willemijn schreef:
Dat had, denk ik, ook kunnen gaan over de zorg, de woningnood, het onderwijs, de veiligheid of welk ander onderwerp dan ook waar asielzoekers voor worden misbruikt om het extreemrechtse punt te maken. Ik denk dat dát het punt is dat Kees wilde maken met dit topic.


Tsja, dat punt is wel gemaakt, dan blijft er verder niet veel over om te discussieren in dit topic.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Keesvi



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 70
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

BerichtGeplaatst: 4 Okt 2024 22:14:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Het 'strengste asielbeleid ooit', zoals minsiter van vreemdelingenhaat Faber het formuleert, is een speerpunt, beter de énige speerpunt van het kabinet Wilders. Maar het is wel een voorbode van wat ons nog te wachten staat, namelijk het terzijde schuiven van de democratie, al grotesk in de praktijk gebracht met het voornemen om een noodwet af te kondigen. Voor degenen die denken dat het allemaal zo'n vaart niet zal lopen: mee eens, vooral door bindende afspraken, maar het proces gaat langzaam maar zeker wel door als er niet stukken krachtiger oppositie tegen wordt gevoerd. De blauwdruk ligt al kant en klaar, ontworpen door Viktor Orbán voor wie Wilders al tientallen jaren een mateloze bewondering heeft.

Dat het opheffen van de bed-, bad- en broodregeling het probleem van de dak- en thuisloosheid (eigenlijk ook twee verschillende dingen) alleen maar groter zal maken is toch geen hogere wiskunde? Dat maakt het uitspelen van asielzoekers tegen daklozen alleen nog maar bizarder, althans in de ogen van degenen die het spel doorzien. Vergelijk eens met idiote keuzes die het tv-publiek worden voorgelegd over een medische ingreep tussen een moeder van zes kinderen en een alleenstaande filantroop, die honderden mensen van de hongerdood redt, waarbij slechts één van de twee geholpen kan worden. In de praktijk bestaan dergelijke keuzes niet en waarom niet wil ik best uitleggen maar niet in deze discussie. Zowel dakloosheid als de huisvesting van asielzoekers zijn een probleem en hebben aandacht nodig en niet op de manier waarop onze huidige regering hiermee omgaat, die zoals gezegd, vooral uit is op chaos.

Zorg eerst maar eens dat het wanbeleid van jarenlange kabinetten Rutte rechtgezet wordt, te beginnen met een fatsoenlijk huisvestingsbeleid. Dat lost niet alle dak- en thuisloosheid op maar wel een deel en is uiteraard ook het grootste deel van de oplossing van de huisvestingsproblematiek van (voormalige) asielzoekers.

Geen woord teveel: Arjen Lubach over de uiterst dubieuze vrienden van Wilders
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 4 Okt 2024 22:14:01    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.