50plusser/ouderenforum doorstart
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

Moreel purisme
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2026 12:45:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:
Het tot uitdrukking brengen dat je moe wordt van de hedendaagse morele veroordelingen van elkaar, is ook een moreel oordeel. Oordeel/veroordeel niet, zeg je daarmee, en wie dat wel doet, ja die veroordeel je dus eigenlijk.

Ja, je conclusie is correct.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 23 Feb 2026 12:45:17    Onderwerp:

Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2026 13:13:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Laat ik de vraag dan anders stellen, los van Jake Paul en Jutta Leerdam.

Mensen die Maga denkbeelden ondersteunen doen dit vanuit hun eigen moraal die ze juist vinden en anderen veroordelen die denkbeelden moraal omdat die ze niet juist vinden.
(en dan heb ik dus niet over wettelijke overtredingen die zijn gewoon strafbaar).

Dan bestaat er dus niet zoiets als morale/morele juiste standpunten?
En hoe dan om te gaan met die verschillen.
Terug naar boven
Virgo

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2026 13:15:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Het is niet te voorkomen dat we diagnostische termen uit de psychologie en psychiatrie in ons oordeel over mensen gebruiken. Vaak weten we zelfs dat een vakterm die we overhevelen naar het gewone leven de oorspronkelijke lading niet dekt. Denk aan het ouderwetse gebruik van etiketten als imbeciel en debiel.
Zo weet ik zelf niet goed genoeg wat autisme of adhd inhoudt, maar als iemand een dergelijke term op een persoon plakt weet ik wel in welke richting ik moet gaan denken: iets in de sfeer van ..... .
Er is moeilijk een ouder te vinden die er geen bedenkingen bij zou hebben als dochterlief met een buitengewoon excentriek type als Jake Paul zou thuiskomen. Onze levenservaring leert dat zo´n relatie een groot risico op mislukking in zich draagt. En daar zouden we onze dochter het liefst voor willen behoeden.
Een man in maatpak die ook nog eens bij de belastingdienst werkt, hoeft ook weer niet, maar een man die zich voor een paar miljoen graag k.o. laat slaan is toch niet iemand die je voor ogen staat als ideale vaderfiguur voor je kleinkinderen.
Klaas

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2026 14:57:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Laat ik de vraag dan anders stellen, los van Jake Paul en Jutta Leerdam.

Mensen die Maga denkbeelden ondersteunen doen dit vanuit hun eigen moraal die ze juist vinden en anderen veroordelen die denkbeelden moraal omdat die ze niet juist vinden.
(en dan heb ik dus niet over wettelijke overtredingen die zijn gewoon strafbaar).

Dan bestaat er dus niet zoiets als morale/morele juiste standpunten?
En hoe dan om te gaan met die verschillen.

De MAGA ideologie kent alleen maar immorele en amorele standpunten.

Niet-witte mensen worden als ongewenst, althans minder gewenst beschouwd dan de witte mens, evenals als niet-'christelijke' mensen; mensen met een seksuele identiteit die niet in overeenstemming is met het geslacht dat tussen hun benen is te zien worden geminacht en gecanceled; hulp aan de zwakkere wordt als iets uit den boze aangemerkt, democratie wordt als een onding beschouwd, een coupe zou geweldig zijn en de lieden die daar aan hebben deelgenomen in 2020 zijn daarom allen gratie verleend; de leugen mag regeren wanneer dat zo uitkomt, bv in verband met het weer volop en zelfs eenzijdig in gebruik nemen van fossiele bronnen, en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan
Het is een ideologie van enerzijds uitsluiting en anderzijds bevoorrechting, een ideologie van een groepje multimiljardairs dat mekaar de bal toespeelt wars is van enige zorg of bekommernis voor de toekomst van deze aarde, het enige dat telt is macht

zie ook:
Citaat:
VN-chef Guterres slaat alarm over ‘recht van de sterkste’: ‘Mensenrechten worden soms met trots opgeofferd’

‘Minderheden en inheemse volkeren worden doelwit’
Migranten worden lastiggevallen, gearresteerd en uitgezet, met ‘volledige minachting’ voor hun mensenrechten en hun menselijkheid, aldus Guterres. ‘Vluchtelingen worden eruit gepikt. LGBTIQ+-gemeenschappen worden zwartgemaakt. Minderheden en inheemse volkeren worden doelwit.’

https://www.volkskrant.nl/buitenland/vn-chef-guterres-slaat-alarm-over-recht-van-de-sterkste-mensenrechten-worden-soms-met-trots-opgeofferd~b1b96489/
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2026 17:15:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Het feminisme heeft nog een hele weg te gaan als de prestaties van een sportster worden afgezet tegen haar man. Wie beoordeelt Jake Paul op grond van de verrichtingen van Jutta? Ik vind de man absoluut een engerd, maar dat staat los van mijn bewondering voor Leerdam. Toen zij als meisje aan haar ouders vertelde dat ze topsporter wilde worden zei haar vader dat zij haar aan alle kanten zouden steunen, maar dat ze financieel haar eigen broek moest ophouden, omdat ze nog twee zusjes heeft die ook steun van haar ouders nodig hadden. Toen heeft Jutta zélf ingezet op het gebruik van social media en dat deed ze slim én succesvol. Door haar volgen miljoenen meer mensen het schaatsen. Ik heb daar respect voor. Ze is een voorbeeld voor vele meisjes. Haar partnerkeuze staat daar volledig los van. Ik heb nog nooit gehoord dat een mannelijke sporter verantwoording moest afleggen voor zijn partnerkeuze. Ook met een extreem-rechtse multimiljonair als vriend schaats je geen seconde harder. Dat doe je toch echt helemaal zelf.
Ik denk dat Leerdam de spruitjeslucht is ontstegen en dat men daar moeite mee heeft. Wij zijn toch een volkje van: doe maar gewoon dan doe je gek genoeg en je kop niet boven het maaiveld uitsteken.
Als ze onverhoopt die medailles niet zou hebben gewonnen, zou ze denk ik volledig zijn neergemaaid door de media. Gróóts dat ze het gewoon dééd.
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 23 Feb 2026 20:23:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Wanneer van Leerdam een man was geweest die bij een MAGA kopstuk was ingetrokken waren de bedenkingen daarbij dezelfde geweest
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2026 01:06:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Het gaat er mij niet eens zozeer over dát ze omgaat met die klojo, hoewel je er niet omheen kunt dat het iets over jezelf zegt, maar vooral dat ze hem op haar social media en zijn extreemrechtse principes op alle mogelijke manieren promoot.
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2026 09:12:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Kees schreef:
Het gaat er mij niet eens zozeer over dát ze omgaat met die klojo, hoewel je er niet omheen kunt dat het iets over jezelf zegt, maar vooral dat ze hem op haar social media en zijn extreemrechtse principes op alle mogelijke manieren promoot.

Dat doet ze dus niet. Ze spreekt zich op geen enkele manier uit over Trump, MAGA of politiek. Daarover is dus helemaal niets bekend. Zij wordt beoordeeld op haar partnerkeuze en diens ideeën, ipv op haar persoonlijke prestaties. Wat je als vrouw ook presteert, uiteindelijk ben je kennelijk niets meer dan een aanhangsel van je man.
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2026 10:24:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Van Leerdam deelt het leven met dat MAGA uithangbord, die twee zijn volkomen versmolten met elkaar zoals zij dat uit op de social media dag in dag uit tentoonspreiden
De reacties zouden net zo kritisch zijn wanneer Kjeld Nuis bij Laura Loomer was ingetrokken
Het heeft niets met het vrouw-zijn van Van Leerdam te maken, totaal niets

https://www.trouw.nl/cultuur-media/jutta-en-jake-leven-in-een-maga-droomwereld-met-eigen-vliegveld-schietbaan-en-racetrack~b498d908/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Terug naar boven
Willemijn

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2026 11:45:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:
Van Leerdam deelt het leven met dat MAGA uithangbord, die twee zijn volkomen versmolten met elkaar zoals zij dat uit op de social media dag in dag uit tentoonspreiden
De reacties zouden net zo kritisch zijn wanneer Kjeld Nuis bij Laura Loomer was ingetrokken
Het heeft niets met het vrouw-zijn van Van Leerdam te maken, totaal niets

https://www.trouw.nl/cultuur-media/jutta-en-jake-leven-in-een-maga-droomwereld-met-eigen-vliegveld-schietbaan-en-racetrack~b498d908/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Kjeld Nuis wordt terecht puur beoordeeld op zijn prestaties, zonder daarna een: "komma maar" hij is een notoire vreemdganger en heeft een tien jaar jongere vriendin.
Na "komma maar" volgt altijd wat je echt wil zeggen, zoals je weet, en bij Jutta Leerdam ( zonder van overigens) komt er na het bejubelen van haar sportieve prestaties altijd kritiek op haar partnerkeuze en haar leefstijl.
Ik genoot van de vreugde en pure waardering die Femke Kok en Jutta Leerdam voor elkaar lieten zien. Prachtige beelden waren dat.
Jutta heeft volledig haar eigen pad gekozen, los van het comfort en de ondersteuning van een professionele schaatsploeg. Daar heeft ze veel kritiek op gekregen. Al die tijd had ze één doel: goud op de 1000 meter in Milaan.
En ze deed het. Daarmee is ze voor mij een voorbeeld voor veel meisjes en jonge vrouwen.

En om met Kjeld Nuis te spreken:
Nuis: "Op een gegeven moment word je er wel een beetje simpel van dat de NOS alleen maar hem in beeld doet. Maar hij brengt wel weer allerlei andere mensen naar de schaatssport en de schaatssport naar de mensen. Bij Jutta is er altijd wel iets aan de hand. Iedereen vindt wel wat van haar en er is weleens een relletje om wat ze doet of zegt, maar misschien gaat zij daar wel super lekker op. En wie zijn wij om er iets van te zeggen hoe een sporter zijn leven inricht en wat die om de sport heen doet?"

Hier laat ik het bij.
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2026 19:07:18    Onderwerp: Reageren met citaat

We hebben het hier niet over vreemdgaan, een scheve schaats rijden Smile
Iedereen snapt dat er net zo een bevreemding zou ontstaan wanneer Kjeld Nuis bij Laura Loomer in zou trekken als nu het geval is bij Jutta van Leerdam door haar omarming van dat MAGA kopstuk

edit:schaats

Laatst aangepast door Klaas op 25 Feb 2026 10:15:50; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2026 20:08:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Over de uitdrukking 'promoten' kun je twisten. Jutta Leerdam is wereldberoemd vanwege haar sportprestaties en duikt herhaaldelijk op in shows van haar partner waar de een na de andere racistische extreemrecjtse, fascistische opmerking en grap de andere in snel tempo opvolgt. Door haar aanwezigheid steunt ze de standpunten van Jake Paul. Daar hoeft ze haar mond niet eens over open te doen. Op zijn beurt verschijnt Paul regelmatig in Leerdams Instagramomgeving. Stel dat een bekende Nederlander, bevriend met Annabel Nanninga, regelmatig opduikt bij optredens van haar en zich instemmend gedragt bij steeds weer herhaalde antisemitische opmerkingen over die mooie gaskamers van Adolf Hiter en 'dobbernegers', waar ze niet om maalt dat ze in de Middellandse Zee verzuipen, dan zou ik dat instemmende gedrag van die vriend net zo goed afkeuren. En zie ik die man dan als een verlengstuk van Annabel Nanninga? Natuurlijk niet! Die man heeft een eigen verantwoordelijkheid, net zo goed als Jutta Leerdam die heeft. Ik zie het eerder als antifeministisch om haar primair als een slachtoffer te beschouwen. De vraag zou moeten zijn of Leerdam misbruikt wordt vanwege haar roem of dat ze zelf die beroemdheid misbruikt om de verwerpelijke standpunten van Paul kracht bij te zetten. Ik neig naar het laatste, want ik hoor niet anders dan dat Leerdam al tijden eigenzinnig, zeer zelfstandig en verstandig is. Ben ik naief om te opperen dat alletwee tegelijk niet kan omdat e tegenstrijdig zijn?
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 24 Feb 2026 22:28:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat ik niet feministisch vind is dat er blijkbaar van wordt uitgegaan dat Leerdam automatisch zich helemaal naar haar partner voegt en haar eigen identiteit inlevert om de zijne over te nemen.
Terug naar boven
Klaas

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2026 10:33:17    Onderwerp: Reageren met citaat

Wanneer je naast een boegbeeld van MAGA gaat lopen, daar een gezin mee wil stichten, de verlovingsring al vol trots etaleert op de sm dan maak je bedoeld of onbedoeld propaganda voor een bijzonder gevaarlijke beweging, een beweging die racisme institutionaliseert, die de wetenschap overboord gooit, de transitie naar verduurzaming ongedaan maakt en het gebruik van fossiele brandstoffen alleen maar proclameert in plaats van ontmoedigt, de democratie aan zijn laars lapt, en, het allerergste, meest gevaarlijke, de leugen laat regeren in de meest letterlijke en dwingende zin van het woord, door censuur, door chantage (BBC, Harvard universiteit), stopzetting subsidies van wetenschappelijke instituties, en door pure geschiedvervalsing.

MAGA doet er alles aan hun ideologie in Europa aan de man te brengen of met geestverwante stromingen en bewegingen een coalitie te vormen

Dit vormt een supergrote bedreiging voor Europa

Indien een gevierd Nederlands sportman een liefdesrelatie zou aangaan met een MAGA kopstuk zou dat tot veel bedenkingen leiden die uiteraard geventileerd zouden worden in de media (gelukkig kan dat nog hier)
De persoon in kwestie mag dan een vrouw zijn, dat vrouw-zijn is hier absoluut niet in het geding, en ik snap werkelijk niet wanneer iemand dat als de reden aan wil wijzen dat deze persoon bekritiseerd wordt vanwege de aangegane relatie met een boegbeeld van bovenbeschreven uiterst gevaarlijke politieke stroming die we rustig het nieuwe fascisme kunnen noemen.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 25 Feb 2026 11:32:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Dus Nike, wereldwijd bekend merk, veel bekender als Leerdam in persoon, sinds november 2025 de sponsor van Leerdam, die toen al verloofd was met Jake Paul (twee-eenheid in de optiek van sommigen) biedt dan dus indirect ook een plaform aan de magna denkbeelden van de verloofde van Leerdam?
Of staat die sponsering daar los van? Is Leerdam in dat opzicht (sponsering) wel een enkel individu en geen platform voor de denkbeelden van haar verloofde?
Terug naar boven

Geplaatst: 25 Feb 2026 11:32:42    Onderwerp:

Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 2 van 5

Ga naar: