doorstart 50plusser/ouderenforum
contact en uitwisseling
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 


Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!


Klik hier om jouw forum te maken


Daklozen vs. asielzoekers?
Ga naar pagina Vorige  1, 2
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Klaas



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 95

BerichtGeplaatst: 5 Okt 2024 09:41:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Keesvi schreef:

Dat het opheffen van de bed-, bad- en broodregeling het probleem van de dak- en thuisloosheid (eigenlijk ook twee verschillende dingen) alleen maar groter zal maken is toch geen hogere wiskunde?

(..)(...)(...)

Zowel dakloosheid als de huisvesting van asielzoekers zijn een probleem en hebben aandacht nodig en niet op de manier waarop onze huidige regering hiermee omgaat, die zoals gezegd, vooral uit is op chaos.



Zo jammer dat we dit nooit zo kernachtig horen opwerpen in de TK want ik zou zo graag eens de reactie hierop willen horen van een Wilders, Faber, of mijn neef.

Laat je uitgeprocedeerde asielzoekers aan hun lot over dan vergroot je alleen maar het daklozenprobleem en krijgen de 'eigen-volk-daklozen' laat ik het zo maar eens even op zijn Wilderiaans zeggen, het nog veel moeilijker.
Want we gaan in dit land niet zo ver dat we mensen laten verkommeren buiten, zelfs een Wilders zal dat niet (kunnen) willen. Dat doen we zelfs niet met honden of katten. De van bed bad en brood uitgesloten asielzoekers zullen diezelfde zorg blijven krijgen die ze nu krijgen, maar langs andere wegen, dat kan niet anders. Het is onbestaanbaar dat mensen in Nederland verhongeren, dus ook een uitkering zal nodig blijven, en medische zorg wanneer het ervan op aan komt.

Het is me een raadsel dat in de media noch in de politiek, deze kwestie niet net zo helder in het licht wordt geplaatst als Kees hierboven doet

Even als advocaat van de duivel: hoe zou Wilders daar een zinnig repliek op kunnen geven?
Met een Ruwanda-verhaaltje? 'wanneer ze niet vrijwillig willen vertrekken dan zetten we ze op het vliegtuig om ze op kosten van het 'volk' aldaar een plekje onder de zon te verschaffen, in vluchtelingenkampen'. Dan gaan ze der onderduik in, is de ellende -de chaos inderdaad waar Kees op wijst- nog veel groter

Wie kan een (ander) antwoord van Wilders bedenken waar hij toch nog mee weg zou kunnen komen bij zijn achterban?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht







Geplaatst: 5 Okt 2024 09:41:25    Onderwerp:

Terug naar boven
Greet.W



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 177

BerichtGeplaatst: 5 Okt 2024 11:02:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Keesvi schreef:


Dat het opheffen van de bed-, bad- en broodregeling het probleem van de dak- en thuisloosheid (eigenlijk ook twee verschillende dingen) alleen maar groter zal maken is toch geen hogere wiskunde?


Toch mooi dat er een aantal steden zijn die na 1 januari de opvang ( bed-, bad-, en brood regeling ) wel openhouden , 1 ervan is Groningen ze doen dit in de eerste plaats vanwege de medemenselijkheid 'zal hopen dat er nog vele gemeentes / steden die deze opvang hebben volgen.

Medemenselijkheid , een woord dat helaas mist in het woordenboek van de PVV .


https://www.inlia.nl/nl/nieuws/1406/gemeente-groningen-houdt-de-bed-bad-brood-opvang-open
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 5 Okt 2024 15:50:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:

Het is onbestaanbaar dat mensen in Nederland verhongeren, dus ook een uitkering zal nodig blijven, en medische zorg wanneer het ervan op aan komt.


Daklozen die nergens geregistreerd staan krijgen geen uitkering.
Ze hebben dan ook geen zorgverzekering etc, dus medische hulp is helemaal niet zo eenvoudig.
Daarbij komen b.v. verslaving of pyschiatrische aandoeningen ook vaak voor bij daklozen, wat het allemaal nog veel moeilijker maakt.

De daklozen opvang kom je ook niet in als je niet ergens geregistreerd bent (het minste wat je moet hebben is een briefadres.)

Dus daklozen die dan nergens ook maar op eniger wijze geregistreerd staan en geen briefadres hebben, hebben dus ook nergens recht op, niet op een uitkering, niet op medische zorg en niet op de daklozenopvang!

En voor degenen die het alleen over de ongeregistreerde dakloze asielzoekers wil hebben, die groep wil natuurlijk niet het risico lopen dat ze ergens opgepakt kunnen worden en het land uitgezet, dus dat maakt het voor die groep ook allemaal nog eens extra moeilijk.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Klaas



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 95

BerichtGeplaatst: 5 Okt 2024 16:48:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Die mensen waarop dat van toepassing is die zullen wel in de illegaliteit verdwijnen zoals dat vroeger uitgedrukt werd. Aan geld zal men gemakkelijk kunnen komen door werk (zonder vergunning ja, dat schijnt vrij gemakkelijk te zijn) of in de criminaliteit te gaan, containers uithalen ofzo, zou erg goed verdienen...
En dat dak...inwonen dat zal altijd wel in bergruimtes of in kamertjes bij familie/kennissen mogelijk blijven.
tenslotte nog, iemand die dringend medische hulp behoeft die laten we in Nederland niet sterven, zelfs niet als het drie keer eerder uitgewezen misdadiger zonder verblijfsvergunning betreft, die krijgt medische hulp, gegarandeerd durf ik te zeggen

Het probleem verdwijnt niet Dagmar, en wordt mogelijk alleen maar groter.

We kunnen aan allerlei regelingen en rechten heel makkelijk een einde maken, daar heel stoer een punt achter zetten, maar daarmee lossen we het 'probleem' helemáál niet op
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 5 Okt 2024 17:36:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:

tenslotte nog, iemand die dringend medische hulp behoeft die laten we in Nederland niet sterven, zelfs niet als het drie keer eerder uitgewezen misdadiger zonder verblijfsvergunning betreft, die krijgt medische hulp, gegarandeerd durf ik te zeggen


Ja, ze worden inderdaad geholpen met medische zorg, die worden opgenomen in een ziekenhuis, geholpen en verblijven er zo kort mogelijk omdat ze onverzekerd en te duur zijn en ziekenhuizen zich in de regel niet erg verantwoordelijk voelen voor deze groep.
Na de behandeling worden ze gewoon weer terug gezet op straat. (ik laat degene die geweigerd worden maar buiten beschouwing).


Even gewoon als ondersteuning voor mijn punt dat het allemaal helemaal niet zo goed geregeld is als jij beweeert: Van een huisarts in Rotterdam die werkt als straatarts en verbonden is aan de Pauluskerk in rotterdam:
Citaat:
Wie is verantwoordelijk voor het welzijn van zieke, dakloze mensen?

Waar kunnen zieke, dakloze mensen dan wel naartoe in Rotterdam? Het goede nieuws: in principe kunnen ze overal terecht. De financiële risico’s zijn door het ministerie van VWS weggehaald middels een regeling die zorg voor onverzekerde mensen voor 100 procent dekt.


Maar de praktijk is nogal anders. Omdat zowel patiënten als zorgverleners de regeling vaak niet kennen, worden dakloze mensen als Michal bij ziekenhuizen dus nog regelmatig geweigerd als ze niet kunnen betalen. Ook is de regeling complex in gebruik, waardoor zorgorganisaties terughoudend zijn. Bovendien: ziekenhuizen voelen zich niet verantwoordelijk voor de verzekering van dakloze mensen. Niemand, eigenlijk: iedere instantie wijst naar de andere, en mensen als Michal gaan verloren in de administratieve en juridische chaos.

https://decorrespondent.nl/14995/ziek-op-straat-en-nu-dan/1ae953b7-374d-000e-2819-e08d89c27dbc
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Klaas



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 95

BerichtGeplaatst: 5 Okt 2024 17:48:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zeg niet dat het allemaal prima geregeld is, maar dat als de nood aan de man komt en iemand dringend medische zorg nodig heeft hem/haar die niet onthouden zal worden. Dat die vervolgens zo snel mogelijk weer op straat gezet wordt, ja das nogal wiedes

wat asielzoekers betreft, kijk eens wat er in Frankrijk gebeurt, ik citeer alleen even dit:
Citaat:
Na jarenlang geruzie over de opvang en verdeling van migranten en vluchtelingen in Europa werken de 27 EU-landen deze week aan een Europese asieldeal, het zogenoemde migratie- en asielpact. Want zonder zo'n deal lijkt elk landelijk beleid gedoemd te mislukken. Frankrijk kampt, als één van de landen waar veel mensen hun reis eindigen, met onbeheersbare migratie.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2478137-frankrijk-kampt-met-onbeheersbare-migratie-fransen-worden-steeds-vijandiger


Laatst aangepast door Klaas op 5 Okt 2024 17:58:20; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 5 Okt 2024 17:48:53    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:
Die mensen waarop dat van toepassing is die zullen wel in de illegaliteit verdwijnen zoals dat vroeger uitgedrukt werd. Aan geld zal men gemakkelijk kunnen komen door werk (zonder vergunning ja, dat schijnt vrij gemakkelijk te zijn) of in de criminaliteit te gaan, containers uithalen ofzo, zou erg goed verdienen...


Die mensen waar op dat van toepassing is...........wie bedoel je daar in hemelsnaam mee?
Jahoor, illegalen zijn halve criminelen die containers uithalen...........hoezo stigmatiserend.

Klaas schreef:

En dat dak...inwonen dat zal altijd wel in bergruimtes of in kamertjes bij familie/kennissen mogelijk blijven.


Tsja, dan moet je wel contact hebben met familie of kennissen, het probleem van daklozen is nu net dat ze vaak niet hebben.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Klaas



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 95

BerichtGeplaatst: 5 Okt 2024 17:55:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Stigmatiserend? Helemaal niet, nood breekt wetten. Asielzoekers die uitgeprocedeerd zijn duiken al heel lang de illegaliteit in, sinds jaar en dag, wat kunnen ze anders wanneer ze geen weg terug zien (naar hun land van herkomst of enig ander oord). Dan ga je illegaal aan het werk of wanneer dat niet lukt en je ziet kans makkelijk geld te verdienen door containers uit te halen...tuurlijk doe je dat dan, al was ik het zelf.

En laten we elkaar geen mietje noemen zeg, Eritreeërs hebben hier een Eritrese gemeenschap, Somaliërs een Somalische, enz enz je komt heel makkelijk aan contacten en mogelijkheden ergens onder te duiken.
Dat heeft niets met stigmatisering van doen. Dat gebeurt gewoon, en hoe meer mensen in het nauw komen te zitten des te meer zal dat gebeuren
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 5 Okt 2024 18:00:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Klaas schreef:
Ik zeg niet dat het allemaal prima geregeld is, maar dat als de nood aan der man komt en iemand dringend medische zorg -anders levensgevaar loopt- nodig heeft hem/haar die niet onthouden zal worden. Dat die vervolgens zo snel mogelijk weer op straat gezet wordt, ja das nogal wiedes


Ow, dus dat noem jij medische zorg, levensgevaar voorbij (het gaat bovendien niet enkel om levensbedreigende hulp) hup, dan gelijk weer de straat op gezet worden.

Daar denk ik toch iets anders over, normaal gaat iemand dan terug naar de huiselijke omgeving waar hij (na) zorg krijgt van naasten, of wordt door verwezen naar andere organisaties voor herstel of definiteive opname.

Maar nee, de dakloze mag gewoon op straat terug gezet worden, heup gebroken, even opereren, revalideren zit er niet in, hopla terug op straat.
Hartaanval, gedotterd dus weer beter, paar pillen mee en hopla.......terug naar de straat.
Psychiatrisch ernstig aangedaan, maar de lichamelijke kwaal is verholpen..............kan ook makkeloijk terug op straat.

inderdaad, nogal wiedes allemaal. Shocked
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Klaas



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 95

BerichtGeplaatst: 5 Okt 2024 18:06:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Nogmaals ik zeg helemaal niet dat medische zorg hier prima geregeld is voor daklozen. Dat zal zeker nog heel wat beter kunnen en zeker ook moeten. Voor iedere dakloze, met of zonder verblijfsvergunning.* Voor ieder MENS hier in Nederland.

*waarbij de dokters, ziekenhuizen hun behandelingen dan ook normaal vergoed moeten krijgen uiteraard

Komen we eindelijk op dezelfde lijn hier Dagmar Smile

ps:
Citaat:
De gemeenten en belangenorganisaties waarschuwen voor overlast en onveiligheid als deze mensen geen opvang meer krijgen. Rotterdam heeft als eerste gemeente besloten te stoppen met de LVV-opvang. Amsterdam, Groningen en Utrecht willen de opvang zelf gaan financieren.

https://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/kabinet-vindt-het-niet-zijn-schuld-als-illegalen-op-straat-komen

vind je dit ook stigmatiserend?


Laatst aangepast door Klaas op 5 Okt 2024 18:10:54; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Dagmar57



Geregistreerd op: 22 Aug 2024
Berichten: 106

BerichtGeplaatst: 5 Okt 2024 18:10:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Verder stop ik met dit topic, ik heb geprobeerd het breder te trekken door het over alle daklozen te hebben, maar dit topic gaat enkel over dakloze (uitgeprocedeerde) asielzoekers.

Persoonlijk vind ik dat jammer, maar het is wel waar dit topic over gaat, dus misschien niet zo'n goed idee van mij om het breder te trekken, daar door ontstaat verwarring en help ik misschien dit topic om zeep en dat is niet mijn bedoeling.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Klaas



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 95

BerichtGeplaatst: 5 Okt 2024 18:12:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Nee hoor, ik heb het ook over alle daklozen maar ik wil de asielzoekers zonder verblijfsvergunning daar niet van uitsluiten
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Keesvi



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 70
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

BerichtGeplaatst: 6 Okt 2024 16:21:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Aanleiding voor mijn post was mijn ergernis over het uitspelen van twee weerloze groepen tegen elkaar, met als ondertoon het leggen van de schuld bij asielzoekers. Dat walgelijke framen en uitspelen word ik namelijk spuugzat. Als tegenwicht plaatste ik het artikel van Trouw zoals het ook kan, dus met inlevingsvermogen en gevoel voor de juiste proporties in plaats van uit de losse hand en nauwelijks geïnformeerd even een column neerkwakken met niets meer of minder dan stemmingmakerij. Dat is ook nog eens lekker gemakzuchtig je honorarium opstrijken maar dat haalt onze natiionale rioolkrant er hoogstwaarschijnlijk dubbel en dwars weer uit.

Bottom line van deze discussie zou moeten zijn dat iedere ingezetene van Nederland tenminste recht heeft op minimale voorzieningen, zoals onderdak, voldoende voedsel en medische zorg. Zo simpel is het toch?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Keesvi



Geregistreerd op: 20 Aug 2024
Berichten: 70
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

BerichtGeplaatst: 7 Okt 2024 01:09:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Maar nee, de dakloze mag gewoon op straat terug gezet worden, heup gebroken, even opereren, revalideren zit er niet in, hopla terug op straat.
Hartaanval, gedotterd dus weer beter, paar pillen mee en hopla.......terug naar de straat.
Psychiatrisch ernstig aangedaan, maar de lichamelijke kwaal is verholpen..............

Ik denk dat de waarheid in het midden ligt. Het Leger des Heils heeft mogelijkheden voor opname als daklozen dat echt nodig hebben maar er geldt ook het recht op zelfbeschikking, waardoor daklozen er voor kunnen kiezen om een vast dak boven het hoofd te hebben omdat ze anders voor hun gevoel een stuk vrijheid kwijtraken en dat is natuurlijk ook zo. Dat maakt het werken met ze door de GGD, ggz, Leger des Heils etc. knap moeilijk. Zoals genoemd heb je dan ook nog te makenmet de meest uiteenlopende vormen van problematiek, verslavingen, illegaliteit, criminaliteit, psychiatrische beelden, (echt)scheiding en zelfs mensen die bewust en bij hun volle verstand kiezen voor een leven op straat. Wanneer kies je er als overheid en zorginstanties voor om in te grijpen? Dat is sinds jaar en dag afhankelijk van gevaar voor zichzelf en/of anderen. Een ingreep, beschikking, is gelimiteerd want zodra het gevaar geweken is dan is de keuze weer helemaal aan de persoon zelf om te gaan en te staan waar hij wil.

Ik ben het wel met je eens dat een aantal daklozen er beter mee geholpen zouden zijn om ze langduriger vast te kunnen houden voor behandelingen of begeleiding naar een humaner bestaan maar dat is meer dan eens vechten tegen de bierkaai. Voorkomen is beter dan genezen waarbij voldoende betaalbare huisvesting een niet te onderschatten factor is. Het achterlijke voornemen om maar even bed-, bad- en broodregelingen op te heffen maakt het probleem alleen maar groter. Dat is het paard achter de wagen spannen, willens en wetens dus ronduit misdadig. Hetzelfde geldt voor het strafbaar stellen, het criminaliseren van dakloosheid en illegaliteit. Dat lost helemaal niets op; maakt de problemen van en met die kwetsbare groepen alleen maar groter.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    doorstart 50plusser/ouderenforum Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wil je ook een eigen gratis forum?

- Direct online
- Gratis je eigen logo
- Filmpjes en video mogelijk!


Klik hier om onmiddellijk jouw eigen forum aan te maken









Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Vertaling door Lennart Goosens.