50plusser/ouderenforum doorstart
contact en uitwisseling

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Ook een eigen gratis forum?

- Met je eigen logo
- Filmpjes mogelijk!

Klik hier om jouw forum te maken

De formatie. Kabinet Jetten?
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2026 11:20:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Vandaag begint het koningspaar aan hun reis naar amerika met een overnachting in het Witte Huis.
Jetten schuift maandag aan bij het diner met Trump en Melania en het koningspaar, ben echt zo benieuwd hoe dat gaat verlopen.

Ben met name heel benieuwd hoe Jetten het gaat doen waarvan bekend is dat hij geen Trumpfan is zacht uitgedrukt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht

Geplaatst: 12 Apr 2026 11:20:57    Onderwerp:

Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2026 14:00:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat Jetten geen boezemvriendje van Trump is geloof ik graag. Ergens ben ik ik er benieuwd naar of Trump het kan laten om een rotopmerking over zijn openlijke seksuele geaardheid te maken. Maar het is natuurlijk belangrijker wat dit staatsbezoek ons gewone Nederlanders op gaat leveren. We kunnen wel klagen over de hoge brandstofprijzen, die voor nu grotendeels de schuld van Trump zijn maar het beleid van Jettens kabinet deugt natuurlijk van geen kant waar gaat om de kloof tussen arm en rijk.

Het bezoek van het koningspaar aan Trump en de logeerpartij in het Witte Huis heeft enkel nieuwswaarde voor de roddelbladen maar de aanwezigheid van Jetten maakt dat dit bezoek wel een politieke lading heeft. Wat is de achtergrond van zijn aanwezigheid?

Citaat:
Recentelijk rapporteerde Oxfam Novib dat de rijkste 500 Nederlanders bijna 10 procent van het totale vermogen van het land bezitten, daaronder vallen zeker huizen. Dan moeten er minder huizen voor lagere inkomens overblijven. „Welvaart stroomt niet van de middelklasse naar migranten, die stroomt naar de rijke elite,” zegt Stevenson. Werkende Nederlanders met een gemiddeld inkomen betalen over hun loon 45 procent belasting, miljardairs betalen over hun vermogen circa 20 procent, aldus Oxfam Novib. Miljardairs hebben vierduizend keer meer kans dan gewone mensen om in een politieke functie te landen. Daarvandaan kunnen ze mooi over hun rijkdom waken. Met die rijkdom kopen ze ook nog allerlei media en mediaplatformen. Alsof dat niet voldoende invloed genereert, sponsoren ze ook nog politieke partijen.

Column Carolina Trujillo: Twee superrijken logeren bij een superrijke in de VS. Boeie
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2026 17:37:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Kees schreef:
maar het beleid van Jettens kabinet deugt natuurlijk van geen kant waar gaat om de kloof tussen arm en rijk.

Grappig dat je dat zegt want het nieuwe kabinet van Jetten heeft nog geen enkele grote wet aangenomen.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2026 19:15:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Dagmar57 schreef:
Grappig dat je dat zegt want het nieuwe kabinet van Jetten heeft nog geen enkele grote wet aangenomen.

Er bestaat zoiets als een regeerakkoord waar 'grappig' genoeg nog niets van betekenis door de 1e Kamer is gekomen aan wetsvoorstellen. De verzorgingsstaat was kennelijk nog niet voldoende afgebroken door alle voorgaande neoliberale kabinetten. Ik neem het dit kabinet de intentie zeer kwalijk om de rijken te blijven sparen en de grootste druk bij de lage inkomens te leggen waarbij de allerzwaksten het nog zwaarder te verduren krijgen. Tijdens de (in)formatiebesprekingen had ik nog enige hoop dat er iets sociaals uit voort zou komen maar eigenlijk ging het tijdens de verkiezingscampagne al mis, toen Jetten rechts-populistische taal begon uit te slaan. Het lijkt me overduidelijk dat het de bedoeling is om de rijken en grote bedrijven op alle mogelijke manieren te sparen en de financiële druk vooral op de midden- en lage inkomens te leggen. In grote lijnen dus een voortzetting van het Ruttiaanse neoliberale beleid, dankzij het buigen naar vooral Yesilgöz met Bontenbal in haar kielzog. Het is al vele jaren duidelijk dat de KLM een bodemloze put is, het landbouwbeleid kost vele miljarden meer dan het oplevert en de gigantische steun aan Tata met zijn overbodige en uiterst vervuilende staalindustrie doet voor mij de deur wel dicht om nog iets positiefs van dit kabinet te vinden. En denk ook maar eens aan die hypotheekrente-aftrek waar je je herhaaldelijk een tegenstander van hebt getoond. Ik ben langzamerhand ook wel om, zeker waar het gaat om miljonairs nog eens extra te subsidiëren met die aftrek. Het zal mij financieel niet raken in directe zin want ons huis is al jaren hypotheekvrij en de kans is niet groot dat we er alsnog een hypotheek op af zullen sluiten. Maar die aftrek blijft, zeker weten door toedoen van Dilan, gewoon doorgaan.

Het komt er al heel veel jaren op neer dat degenen die financieel niets te klagen hebben in de watten worden gelegd terwijl mensen met een bescheiden inkomen uit werk of afhankelijk zijn van een uitkering het steeds maar weer zwaarder te verduren krijgen. Daarom vind ik het zo gek niet dat een groot deel van de Nederlanders het vertrouwen in de overheid zijn kwijtgeraakt, waarbij de rechtse gladjanussen consequent de schuld in de schoenen van links schuiven terwijl de goegemeente daar maar in blijft trappen. Dat is niet beperkt tot Nederland maar zie je zowat overal ter wereld gebeuren in democratieën. Gelukkig zijn er ook ontwikkelingen de goede kant op, zoals in Hongarije met het succes van de (overigens verre van linkse) oppositie en in Spanje, dat een vuist maakt tegen de oorlog die Trump begonnen is.

Laatst aangepast door Kees op 12 Apr 2026 23:19:33; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven
Virgo

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2026 20:34:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik had de hoop dat het kabinet Jetten wat minder gedomineerd zou worden door de VVD.
Voor mij is steeds duidelijker geworden dat ons land geregeerd wordt door Rutte V.
Na veel soebatten zal D66 af en toe een hondenbrokje toegeworpen krijgen.
Zolang dit kabinet zit, is het handen wringen en tenen krommen.
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2026 11:22:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik beweer ook niet dat Jetten alles goed doet en alle plannen van dit kabinet goed zijn, maar in de praktijk moet nog blijken wat er aan wetten echt gaat veranderen en zoals dat gaat in Nederland moet er altijd een meerderheid voor zijn anders gaat de wet niet door en dat is met dit minderheidskabinet in geheel zo gemakkelijk nog niet, waarbij vorige kabinetten het in elk geval op dat gebied makkelijker hadden qua meerderheid.
Ik vermoed dat dit kabinet op een aantal zaken hoog ingezet heeft om bij het uitruilen en voor elkaar krijgen van nieuwe wetten ergens in het midden uit te kunnen komen.

Dus om Jetten nu al te zeggen dat zijn beleid van geen kant deugt gaat mij in elk geval te ver, evenals Jetten rechts populitisch noemen.
Terug naar boven
Kees

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2026 12:00:39    Onderwerp: Reageren met citaat

We zullen zien wat er de komende tijd aan beleid wordt gemaakt maar op dit moment vind ik het een valse start wat betreft het sociale en het buitenlandbeleid. Je kunt wel stellen dat Jetten een failliete boedel nieuw leven in moet blazen en het is zeker een feit dat hij met zijn neus in de boter valt <NOT> met die Iran-oorlog. Echter, het regeerakkoord is op sociaal gebied al foute boel en ik kan daar niet veel anders van maken dan de draad die het laatste kabinet Rutte heeft laten liggen weer oppakken. Ik noem Jette geen rechts-populist maarhet pleiten voor een hard asielbeleid, het begrip voor Trumps oorlog tegen iran, strafbaar stellen van illegaliteit en dergelijke asociale idioterie pleiten wat mij betreft niet in zijn voordeel en neigen naar wel degelijk naar rechts populisme. Die door Wilders veroorzaakte angst voor zetelverlies hangt me de keel nogal uit. Laat verd... je eigen gezicht eens zien en kom gewoon uit voor je principes in plaats van steeds maar weer water in de wijn te doen, waardoor kiezers zich terecht afvragen of ze dan niet beter meteen op populistisch en extreemrechts moeten stemmen.
Terug naar boven
Dagmar57

BerichtGeplaatst: 14 Apr 2026 11:14:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Kees schreef:
Ik noem Jette geen rechts-populist maarhet pleiten voor een hard asielbeleid, het begrip voor Trumps oorlog tegen iran, strafbaar stellen van illegaliteit en dergelijke asociale idioterie pleiten wat mij betreft niet in zijn voordeel en neigen naar wel degelijk naar rechts populisme.

D66 stemt vandaag in de 1e kamer tegen de huidge asielwet van Faber zoals die er nu ligt en is tegen het strafbaar stellen van illegaliteit.
D66 is inderdaad enigszins van koers veranderd onder Jetten naar een harder asielbeleid, meer naar Canadees inzicht, de vraag is of dat verkeerd is, persoonlijk vind ik het nieuwe asielstandpunt van D66 best een goed standpunt.
Jetten is vanaf begin van de Iran oorlog duidelijk geweest dat de oorlog in Iran tegen het internationaal recht is en hij heeft ook geen politieke steun aangeboden.
Wat mij betreft had het kabinet zich vanaf het begin inderdaad wel duidelijker mogen uitspreken tegen deze oorlog.
Punt is natuurlijk wel dat het lastig manoevreren is internationaal gezien met alle verweven belangen binnen het NAVO genootschap (denk o.a. aan Oekraine) en Amerika blijft natuurlijk van belang voor ook onze Europese veiligheid want zoals als wel vaker gezegd, we kunnen als Europa nog helemaal niet zonder de militaire paraplu van Amerika en met name dat maakt het politiek heel ingewikkeld manoeuvreren.

Ik heb wel begrepen dat hij bij het bezoek aan Trump gisteren wel over alle moeilijke politieke onderwerpen zijn menig heeft gezegd tegen Trump, al is dat uiteraard moeilijk te verifiëren aangezien er niemand bij aanwezig was.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    50plusser/ouderenforum doorstart Forumindex -> Maatschappij/Politiek/Discussie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Pagina 7 van 7

Ga naar: