|
50plusser/ouderenforum doorstart contact en uitwisseling
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Dagmar57

|
Geplaatst: 29 Apr 2026 12:56:01 Onderwerp: Sander Schimmelpenninck |
|
|
| Citaat: | Wanneer vrouwen mannen als groep afschrijven, raken we nog verder van huis Maar dat de ideeën van mannen en vrouwen over maatschappij, politiek en rollenpatronen zó uit elkaar zijn komen te liggen is wel degelijk nieuw. Die kloof groeit overal, en valt grotendeels samen met verschillen in opleidingsniveau.
Maar is afdruipen met een kat of Deens reageerbuisje omgaan met teleurstellingen of een positieve keuze?
In weerwil van het geklaag nemen moderne mannen véél en véél meer zorgtaken op zich dan hun vaders.
Zelfs Thierry Baudet, ooit vaandeldrager van de Nederlandse manosphere, loopt ‘gewoon’ met baby’s in draagzakken te zeulen.
|
https://ap.lc/JcYqz
https://www.volkskrant.nl/columns-van-de-dag/wanneer-vrouwen-mannen-als-groep-afschrijven-raken-we-nog-verder-van-huis~b9eb2ef3/
| Citaat: | De snelle stijging van het aantal burn-outs en andere stressgerelateerde klachten begon na 2010, toen mannen en vrouwen nog ongeveer even vaak uitvielen. Vijftien jaar later is het aantal vrouwen dat uitvalt bijna twee keer zo groot als het aantal mannen. Drie keer raden wat de grootste maatschappelijke verandering was in die vijftien jaar.
Een slimme meid is pas echt op haar toekomst voorbereid, als ze let op haar schermtijd. |
https://nl.linkedin.com/posts/sander-schimmelpenninck-10619035_dat-veel-vrouwen-te-veel-op-hun-telefoon-activity-7455131833521979392-gLc0
https://www.volkskrant.nl/columns-van-de-dag/dat-veel-vrouwen-te-veel-op-hun-telefoon-zitten-is-geen-bijzaak-als-het-om-burn-outs-gaat~bcdf6a9e/
Wat is dat met die Schimmelpennick dat hij de "schuld" bij vrouwen legt?
Nee Sander Schimmelpennick, het ligt niet aan de vrouwen, het ligt met name aan de omstandigheden en mannen dat vrouwen een burn out krijgen (en nee niet door hun schermtijd) of geen man willen.
Het ligt met name aan het feit dat de druk voor vrouwen heel hoog is.
Vrouwen draaien veel en veel meer dan mannen op voor zorgtaken/huishouden en de druk werk/zorgtaken breekt vrouwen op, die zijn voor mannen veel en vele malen minder.
Vrouwen zijn in twee decennia vijftien uur per week meer zijn gaan werken, vaders zijn gemiddeld maar 0,4 uur meer gaan zorgen, daar ligt het probleem.
Het huishouden komt nog steeds vooral neer op vrouwen en dan met name de rotklusjes, poetsen dus.
Net zoals mantelzorg veel meer druk legt op vrouwen alsop mannen, vrouwen nemen het grootste deel van mantelzorg opzich t.o.v mannen.
En als vrouwen er voor kiezen om single te blijven is dan niet een afdruipen met een kat of reageerbuisje, wat een denigrerende opmerking is dat zeg.
Ik ben geen fan van Schimmelpennick dat moge duidelijk zijn.
https://lisaloeb.substack.com/p/vrouwen-vallen-massaal-uit-met-mentale
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/nu-ben-ik-echt-helemaal-klaar-met-sander-schimmelpenninck |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 29 Apr 2026 12:56:01 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 30 Apr 2026 12:31:18 Onderwerp: |
|
|
Heb begin deze week toevallig de podcast van Sander S met Jaap Reesema beluisterd en daarin roerde hij bovengenoemde punten aan om die wat nader uiteen te zetten. In bovenstaande uitspraken kan ik mij niet vinden maar in zijn uiteenzetting in die podcast wel. Wat ik mij daarvan herinner kwam die er in het kort op neer dat hij, Sander Schimmelpenninck waarneemt dat vrouwen zich meer en meer afkeren van een relatie met een man, en veel liever een poesje in huis nemen om voor te zorgen dan dat ze een baby zouden krijgen.
Ik zie dat niet als trend, maar ja hoe zou dat ook kunnen als bejaarde man die maar weinig contacten heeft. Maar gesteld dat zijn waarneming klopt is dat natuurlijk niet echt 'een oplossing'. Die tweespalt die zich al sterker voor zou doen in de maatschappij: de zelfstandige onafhankelijke vrouw die zich afzondert van de in haar ogen nare man die haar slechts bezitten en manipuleren wil als slaaf in bed, als huishoudster en kinderverzorgster die kan alleen opgelost worden door wederzijdse toenadering in plaats van nog verdere verwijdering
Nogmaals dit is zijn uiteenzetting en zijn observatie, en als die kloppen dan ben ik het daar niet mee oneens dat dit een doodlopende weg is. Letterlijk want er zullen toch kinderen geboren moeten blijven worden..
Sander meent daarbij dát de man de vrouw al enorm tegemoet is gekomen de afgelopen decennia. Dát hij al veel zorgzamer is geworden, veel meer bereid is de taken met haar te delen, veel meer aandacht heeft voor wat háár seksuele behoeften zijn, en zeker ook wat haar ambities zijn.
Hij zegt daarbij: "natuurlijk is er nog een lange weg te gaan", dus hij meent ook dat de man nog steeds een veel te dominante positie inneemt in de maatschappij en in de relatie, maar hij snapt niet dat vrouwen almaar bozer en afwijzender worden richting de man nu er al zoveel gewonnen is op het gebied qua erkenning richting gelijkheid.
Dat vrouwen al meer mannenhaatsters worden die een bestaan als alleenstaande boven dat van gezin-stichtend echtpaar verkiezen, daarvan weet ik dus niet of dat klopt.
Wie kan daar wat over zeggen?
Mooi topic Dagmar |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 30 Apr 2026 13:05:00 Onderwerp: |
|
|
Klaas, jij hebt zeker een betaald abonnement op podcasts?
Ik heb geprobeerd die aflevering te beluisteren, maar lukt niet, zit achter betaalmuur? |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 30 Apr 2026 13:54:31 Onderwerp: |
|
|
Ja is alleen op Podimo te beluisteren helaas. Staan erg veel erg goede podcasts en luisterboeken op maar ja je moet een luisterliefhebber zijn...
edit: ik zie dat hier wel een zelfspodcast met een speciale gast te zien is:
https://www.youtube.com/@zelfspodcast
maar dat is niet hun wekelijkse zelfspodcast die ze met zijn twee maken |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

Geregistreerd op: 20 Aug 2024 Berichten: 965 Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug
|
Geplaatst: 1 Mei 2026 15:00:29 Onderwerp: |
|
|
Even een korte reactie. Over het algemeen hou ik wel van de columns van Sander Schimmelpenninck maar ook van zijn onverholen maatschappijkritiek op de toenemende kloof tussen arm en rijk en kritiek op rechts. Dat terwijl hij uit een gegoed milieu stamt en van hoge adel is, graaf, hoewel dat op zich niet veel zegt en waar hij zeker niet mee te koop loopt. Hij schuwt niet om af en toe iets controversieels te roepen, zoals 'domrechts', waar hij zelfs een heel boek aan wijdde. Hij kan dan prima uitleggen hoe hij tot zijn conclusies kwam en dat geldt waarschijnlijk ook voor de veranderende verhoudingen tussen mannen en vrouwen.
Het lijkt mij dat de verantwoordelijkheid bij beide partners ligt. Als de vrouw al die rotklussen naar zich toetrekt moet ze niet klagen dat ze het er zo druk mee heeft, bijvoorbeeld. Trek je mond open of laat de boel gewoon liggen. Dan heeft Jan de Arbeider op maandag geen schone overall en Dirk-Jan de Accountant geen hagelwit overhemd om zijn klanten fatsoenlijk te woord te staan, toch, als ze het verdommen om thuis de handen uit de mouwen te steken?
Laatst aangepast door Kees op 7 Mei 2026 05:22:17; in totaal 2 keer bewerkt |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 1 Mei 2026 15:40:20 Onderwerp: |
|
|
| Klaas schreef: |
Sander meent daarbij dát de man de vrouw al enorm tegemoet is gekomen de afgelopen decennia. Dát hij al veel zorgzamer is geworden, veel meer bereid is de taken met haar te delen, veel meer aandacht heeft voor wat háár seksuele behoeften zijn, en zeker ook wat haar ambities zijn.
Hij zegt daarbij: "natuurlijk is er nog een lange weg te gaan", dus hij meent ook dat de man nog steeds een veel te dominante positie inneemt in de maatschappij en in de relatie, maar hij snapt niet dat vrouwen almaar bozer en afwijzender worden richting de man nu er al zoveel gewonnen is op het gebied qua erkenning richting gelijkheid.
|
Sander kan dat wel beweren maar het klopt niet, mannen zijn vrouwen niet ENORM tegemoet gekomen, er is heus wel iets tengoede veranderd maar de ongelijkheid is nog enorm.
| Citaat: | | Van alle ouders met een kind jonger dan 18 jaar zou 60 procent de zorg voor hun kind(eren) het liefst gelijk verdelen (2022). De meesten van hen vinden dat ook zou moeten gelden voor betaald werk. In praktijk blijkt dat 9 procent van de ouders met een kind jonger dan 18 jaar werk en zorg gelijk verdeeld hebben. Bij de feitelijke verdeling geldt dat sprake is van gelijkheid als er maximaal 4 uur verschil zit tussen de uren die mannen en vrouwen besteden aan werk en aan zorg. |
Bron CBS |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 1 Mei 2026 15:45:42 Onderwerp: |
|
|
| Kees schreef: | Hij kan dan prima uitleggen hoe hij tot zijn conclusies kwam en dat geldt waarschijnlijk ook voor de veranderende verhoudingen tussen mannen en vrouwen.
Nee dat kan hij mijn inziens dus niet.
In mijn optiek heeft hij geen goed reeel beeld van de man vrouw verhouding tov gelijkheid tussen beiden en juist de voorbeelden die hij aanhaald bewijzen dat.
Zowel zijn opmerkling dat vrouwen liever afdruipen met een kat of reageerbuisje en dat Thierry Baudet ook met een draagzakje loopt getuigen mijns inziens wel van zijn beperkte inzicht en vooroordeel.
Het lijkt mij dat de verantwoordelijkheid bij beide partners ligt. Als de vrouw al die rotklussen naar zich toetrekt moet ze niet klagen dat ze het er zo druk mee heeft, bijvoorbeeld. Trek je mond open of laat de boel gewoon liggen. Dan heeft Jan de Arbeider op maandag geen schone overall en Dirk-Jan de Accountant geen hagelwit overhemd om zijn klanten fatsoenlijk te woord te staan, toch?
Als het zo simpel is als jij voorsteld had het probleem allang verdwenen moeten zijn toch? |
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 1 Mei 2026 18:36:27 Onderwerp: |
|
|
Bij werkenden is het verschil tussen mannen en vrouwen al een oude discussie. Omdat de vrouw meestal (meer) zorgtaken voor kinderen op zich neemt kan ze moeilijker carriere maken waardoor de inkomsten uit loon achterblijven. Dat versterkt nog eens de neiging om de man dan maar meer uren te laten werken omdat dat meer oplevert. Als vrouwen met kleine kinderen werken is dat ook nog eens vaak in de irreguliere uren wat niet meehelpt voor de carrierekansen. Maar er speelt ook nog iets anders mee en dat is dat de beloning bij typische vrouwenberoepen lager zijn dan die van typische mannenberoepen. Er werd me ooit door een onderzoeker, een vrouw, gevraagd of ik van mijn (verpleegkundigen)salaris een gezin zou kunnen onderhouden. Dat bleek toentertijd vrijwel onmogelijk te zijn, in vergelijking met andere beroepen op hbo-niveau. Dat is nu ook het geval maar daar spelen inmiddels externe factoren zoals de peperdure huisvesting de grootste rol bij.
Ik heb me er niet echt goed in verdiept maar dat verzuim ga ik inhalen zodra ik er de energie voor op kan brengen om de worden van Sander S. Langs de meetlat te leggen. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 2 Mei 2026 06:48:46 Onderwerp: |
|
|
| Dagmar57 schreef: | | Klaas schreef: |
|
Sander kan dat wel beweren maar het klopt niet, mannen zijn vrouwen niet ENORM tegemoet gekomen, er is heus wel iets tengoede veranderd maar de ongelijkheid is nog enorm.
| Citaat: | | Van alle ouders met een kind jonger dan 18 jaar zou 60 procent de zorg voor hun kind(eren) het liefst gelijk verdelen (2022). De meesten van hen vinden dat ook zou moeten gelden voor betaald werk. In praktijk blijkt dat 9 procent van de ouders met een kind jonger dan 18 jaar werk en zorg gelijk verdeeld hebben. Bij de feitelijke verdeling geldt dat sprake is van gelijkheid als er maximaal 4 uur verschil zit tussen de uren die mannen en vrouwen besteden aan werk en aan zorg. |
Bron CBS |
Goed, jullie verschillen dan een beetje van mening. Maar ook Sander zegt dat er nog een wereld te winnen is op het gebied van werkelijke gelijkheid tussen man en vrouw. Waar hij het accent op legt is de verdere verwijdering die er gaande zou zijn door toedoen van 'de' vrouw die al meer voor een zelfstandig leven zonder man en kinderen kiest. De al groter wordende haat en woede bij 'de' vrouw jegens 'de' man die in haar ogen geen goed meer kan doen, parafraseer ik dus zijn woorden in die podcast die ik straks nog eens op zal zoeken. Zie onderaan dit bericht
Dat is wat hij 'de' vrouw aanhangig maakt, die verregaande negativiteit waarbij hij ook verwees naar een gesprek dat hij en Jaap kort geleden hadden met een vrouwelijke gast die daar een exponent van zou zijn, van zo'n type dat niets dan gram kan uiten over 'de' man. Ik wil er nog achter proberen te komen welke gast hij in gedachten had daarbij, die podcast zou misschien wél te bekijken zijn op youtube.
Nogmaals onthoud ik me zelf hier van een mening want ik heb geen idee of de verschijnselen, zoals dus die zogenaamd toegenomen en toenemende mannenhaat vanuit 'de' vrouw wel werkelijk bestaan.
Keek gister toevallig een stukje Jordan Peterson op youtube die snikkend 'beschreef' hoe 'al die hardwerkende bouwvakkers' niet meer aan een vrouw kunnen komen doordat die zich van de man (in het bijzonder die 'mannelijke' man) afgekeerd zouden hebben en alleen nog voor een egoïstisch eigengereid zelfstandig leventje kiezen*. Het lijkt er op dat Sander Schimmelpenninck het ook een beetje over die boeg aan het gooien is.
(*Peterson geeft de linkse kerk daar de schuld van zoals we weten.)
Maar is dit werkelijk gaande in de maatschappij?
We kunnen denk ik wel cijfers vinden over afnemende geboortes, maar komt dat doordat de vrouw de man als partner/echtgenoot afwijst wegens het niet langer door hem geleefd en gedomineerd willen worden? Zijn er ook cijfers van een dalend aantal echtparen/samenwonenden bekend?
AI zegt er dit over:
| Citaat: | Groeiende ideologische kloof: Wereldwijd onderzoek wijst op een groeiende politieke en ideologische afstand tussen jonge mannen en vrouwen (The Week). Waar jonge vrouwen vaker progressiever worden, neigen jonge mannen vaker naar conservatieve of "traditionele" waarden. Deze verschillen maken het vinden van een gedeelde basis voor een relatie lastiger.
Overschot aan hoogopgeleide vrouwen: In steden zoals Utrecht is er een scheve verhouding: er zijn daar ongeveer 100 hoogopgeleide vrouwen op 73 hoogopgeleide mannen in de leeftijd van 20-25 jaar (Psychologie Magazine). Omdat vrouwen vaak een partner zoeken met een vergelijkbaar opleidingsniveau, ontstaat er een tekort aan geschikte kandidaten.
Eenzaamheid en isolatie: De Monitor Mentale Gezondheid (RIVM) meldt dat sterke eenzaamheid onder jongvolwassenen de afgelopen jaren is gestegen naar pieken van boven de 12%. Tegelijkertijd hebben mannen vaker te maken met krimpende sociale netwerken, wat de stap naar het vinden van een partner bemoeilijkt (Stanford University).
Verschil in tevredenheid met single-zijn: Uit onderzoek onder bijna 6.000 alleenstaanden blijkt dat vrouwen zich vaak beter voelen bij het vrijgezel zijn dan mannen (Psychologie Magazine). Ze rapporteren vaker een grotere tevredenheid met hun status en hebben minder behoefte aan een romantische partner dan single mannen.
Samenvattend tonen de cijfers niet zozeer aan dat mensen niet willen, maar dat factoren zoals opleiding, woonplaats, politieke voorkeur en een veranderend zelfbeeld van vrouwen de "relatiemarkt" uit balans brengen.
AI-reacties kunnen fouten bevatten. Learn more |
De datingkloof 24 april:
"Als de reactie van vrouwen op 'we moeten er toch uitkomen met elkaar' is: 'ja het is gewoon allemaal de schuld van mannen' vind ik dat heel zorgelijk. Alles is de schuld van mannen en we doen het alleen wel."
"op individueel niveau kun je het prima vinden wanneer een Nederlandse man op zoek gaat naar een vrouw uit het buitenland en een Nederlandse vrouw zegt voor mij hoeft het huwelijk niet, ik voel me prima alleen en koop een kat, maar op macroniveau gaan we hierdoor problemen krijgen als mannen en vrouwen zo'n vijandig beeld van mekaar gaan krijgen.
Dat zoveel vrijgezelle vrouwen in deze tijd zeggen: van mij hoeft geen relatie meer. De man wordt afgeschreven. Daardoor gaan mannen zich ook weer agressiever naar de vrouwen gedragen."
"De suggestie wordt gewekt dat de houding van de man tov de vrouw al erger, botter, nog minder invoelend wordt nu er door de vrouw veel meer geklaagd wordt dan 50 jaar geleden, terwijl er al zeker een verbetering in die houding is gekomen, al is er nog steeds een wereld te winnen in dat opzicht"
Als medestander in deze verwondering over die toenemende mannenhaat noemt Sander S. Joris Luyendijk
Dit zijn enkele citaten |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 3 Mei 2026 12:48:46 Onderwerp: |
|
|
We kunnen denk ik wel cijfers vinden over afnemende geboortes, maar komt dat doordat de vrouw de man als partner/echtgenoot afwijst wegens het niet langer door hem geleefd en gedomineerd willen worden? Zijn er ook cijfers van een dalend aantal echtparen/samenwonenden bekend? |
Ja er is wel een trend dat steeds meer mensen alleen wonen, deels komt door ouderen, mensen worden steeds ouder en vrouwen worden in de regel ouder dan mannen en daardoor zijn er meer alleenstaande vrouwen in de oudste leeftijdscategorie.
Er is echter ook wel een trend zichtbaar dat mensen b.v. liever een lat relatie willen, dit is zelfs zo onder ouderen vanaf 60 plus.
Ik heb er geen problemen mee als mensen liever alleen wonen (doe ik zelf ook al grootste deel van mijn leven) maar dat brengt wel problemen met zich mee omdat de maatschappij daar helemaal niet op ingesteld is, denk alleen al aan de woningbouw.
https://longreads.cbs.nl/nederland-in-cijfers-2024/hoeveel-mensen-wonen-alleen/
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2026/14/meer-zestigers-hebben-een-lat-relatie-vooral-mannen
Wat ik Schimmelpennick kwalijk neem is dat hij "de schuld" dat mannen geen vrouw kunnen krijgen bij de vrouwen legt, ze zijn teveel eisend etc.
Hij zou ook eens wat verder kunnen kijken en zich afvragen waarom dat zo is en of daar niet het werkelijk probleem ligt. Namelijk dat mannen niet mee emanciperen met vrouwen en blij zijn dat vrouwen zo zelfstandig en onafhankelijk worden/zijn en zich daar aan aanpassen, maar nee, zelfstandige onafhankelijk vrouwen die "eisen" stellen aan mannen, nee dat kan natuurlijk niet, foei die vrouwen toch, hoe durven ze, daardoor hebben mannen problemen met het verkrijgen van een relatie en dat mag natuurlijk niet.
Persoonlijk denk ik dat relatievormen als lat relaties en co-ouderschap bij allenstaanden prima manieren zijn om de de voortplanting niet in gevaar te brengen en ook voor kinderen niet slecht zijn, maargoed wie ben ik
| Citaat: | | Dat zoveel vrijgezelle vrouwen in deze tijd zeggen: van mij hoeft geen relatie meer. De man wordt afgeschreven. Daardoor gaan mannen zich ook weer agressiever naar de vrouwen gedragen. |
Dit dus, dat is zo'n gevaarlijke opmerking, dus als vrouwen geen relatie meer willen aannemen dat mannen zich dan weer agressiever gaan gedragen tegenover vrouwen, die aanname alleen al, angstaanjagend! |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Kees

|
Geplaatst: 3 Mei 2026 21:12:10 Onderwerp: |
|
|
Het begrip heterofatalisme, waant daar gaat het over, is niet door Sander S. uitgevonden. Ik zie het nu in diverse media verschijnen maar ik heb het in mijn naaste omgeving. gemist. Natuurlijk heb ik veel mensen meegemaakt, veelal collega's waar je weleens mee aan de praat raakt en ja, in alle maten en soorten, jong en wat ouder, vrijgezel, latters, gescheiden, kort geleden of al al heel lang getrouwd. Wat is precies het probleem dan? Want kennelijk wordt het o ervaren. Natuurlijk heb ik niet alle maatschappelijke ontwijkkelingen gemist.
We hebben tjdens ons leven, grofweg de na-oorlogse periode, nogal een ontwikkeling meegemaakt wat betreft sociale verhoudingen, iets preciezer qua emancipatie. Werd het in de vijftiger jaren veelal nog gepikt dat de baas alles te vertellen had en de arbeider met de pet in de hand gedwee gehoorzaamde dan is dat nu moeilijk meer voor te stellen. De dokter was een soort godheid in een witte jas, zo niet een soort hogepriester. Je haalde het niet in je harses om die tegen te spreken. Vrouwen die trouwden waren automatisch hun baan kwijt, waardoor ze hoogstens wat (zwart) schoonmaakwerk konden doen, laat staan dat er sprake was van een carriere. Hoewel ik niet beweer dat we nu volledig geemancipeerd zijn is er dramatisch veel verbeterd.
Kijk ik naar jongeren dan ligt de lat voor hen oneindig veel hoger dan in de jaren vlak na WO2. Het is ondenkbaar dat vrouwen zich moeten beperken tot het huishouden, zelfs als er kinderen zijn, en de man alleen de kost moet verdienen. Dan nog is er moeilijk aan een huis te komen, laat staan een betaalbaar huis. Ik durf te stellen dat die veranderingen voor vrouwen veel groter zijn geweest dan voor mannen. Zonder in termen van schuld te spreken vraag ik me af of vrouwen qua eisen die ze zowel aan zichzelf als hun omgeving stellen niet enorm doorgeschoten zijn? Of dat de eisen die de maatschapij, toch voor de helft uit vrouwen bestaand(!), onmogelijke eisen aan vrouwen stelt? Raakt dat misschien de kern van wat Sander S. bedoelt? |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 4 Mei 2026 11:02:53 Onderwerp: |
|
|
| Dagmar57 schreef: | | Klaas schreef: |
We kunnen denk ik wel cijfers vinden over afnemende geboortes, maar komt dat doordat de vrouw de man als partner/echtgenoot afwijst wegens het niet langer door hem geleefd en gedomineerd willen worden? Zijn er ook cijfers van een dalend aantal echtparen/samenwonenden bekend? |
Ja er is wel een trend dat steeds meer mensen alleen wonen, deels komt door ouderen, mensen worden steeds ouder en vrouwen worden in de regel ouder dan mannen en daardoor zijn er meer alleenstaande vrouwen in de oudste leeftijdscategorie.
Er is echter ook wel een trend zichtbaar dat mensen b.v. liever een lat relatie willen, dit is zelfs zo onder ouderen vanaf 60 plus.
Ik heb er geen problemen mee als mensen liever alleen wonen (doe ik zelf ook al grootste deel van mijn leven) maar dat brengt wel problemen met zich mee omdat de maatschappij daar helemaal niet op ingesteld is, denk alleen al aan de woningbouw.
https://longreads.cbs.nl/nederland-in-cijfers-2024/hoeveel-mensen-wonen-alleen/
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2026/14/meer-zestigers-hebben-een-lat-relatie-vooral-mannen
Wat ik Schimmelpennick kwalijk neem is dat hij "de schuld" dat mannen geen vrouw kunnen krijgen bij de vrouwen legt, ze zijn teveel eisend etc.
Hij zou ook eens wat verder kunnen kijken en zich afvragen waarom dat zo is en of daar niet het werkelijk probleem ligt. Namelijk dat mannen niet mee emanciperen met vrouwen en blij zijn dat vrouwen zo zelfstandig en onafhankelijk worden/zijn en zich daar aan aanpassen, maar nee, zelfstandige onafhankelijk vrouwen die "eisen" stellen aan mannen, nee dat kan natuurlijk niet, foei die vrouwen toch, hoe durven ze, daardoor hebben mannen problemen met het verkrijgen van een relatie en dat mag natuurlijk niet.
Persoonlijk denk ik dat relatievormen als lat relaties en co-ouderschap bij allenstaanden prima manieren zijn om de de voortplanting niet in gevaar te brengen en ook voor kinderen niet slecht zijn, maargoed wie ben ik
| Citaat: | | Dat zoveel vrijgezelle vrouwen in deze tijd zeggen: van mij hoeft geen relatie meer. De man wordt afgeschreven. Daardoor gaan mannen zich ook weer agressiever naar de vrouwen gedragen. |
Dit dus, dat is zo'n gevaarlijke opmerking, dus als vrouwen geen relatie meer willen aannemen dat mannen zich dan weer agressiever gaan gedragen tegenover vrouwen, die aanname alleen al, angstaanjagend! |
Nou dat laatste lijkt me toch wel logisch Dagmar, dat wanneer vrouwen geen relatie met mannen meer willen aangaan, die mannen daar agressief op zullen reageren. Mannen zijn nu eenmaal merendeels enorme seksuele hongerlijers.
Ik zeg niet dat dit moreel goed te praten valt, maar eenvoudigweg biologisch is het volkomen vanzelfsprekend natuurlijk.
Ook is het niet zo gek dat Sander de schuld dat er zoveel incels zijn aan de vrouwen toedicht. Allereerst kiezen steeds meer vrouwen voor een onafhankelijk bestaan zonder vaste relatie, waardoor er dus veel mannen die wel een vaste relatie zoeken ongewenst alleen blijven staan, en ten tweede blijken vrouwen in het algemeen een relatie onder hun eigen ontwikkelingsniveau en inkomen van de hand te wijzen, terwijl zij juist meer en meer in het voordeel daarvan komen ten opzichte van de man als ik de uiteenzetting van AI hierboven goed begrijp. Mannen hebben daar nooit veel moeite mee gehad een relatie te beginnen met vrouwen die een lager inkomen en een lager opleidingsniveau kennen. Dat is dus van de vrouw een beetje raar discriminerend.
Anderzijds voel ik mij hier ook wel weer advocaat van de duivel, bv waar Sander bijna wanhopig uitroept op het eind van de podcast die we hier onder meer bespreken: "mag het mannelijk perspectief dan helemaal niet meer bestaan soms?"
Ik vraag mij dan af wat hij onder mannelijk perspectief verstaat. Voor mij bestaat er geen verschil tussen mannelijk en vrouwelijk perspectief en zijn de leden van beide 'groepen' allemaal even autonoom.
Dus nog even opnieuw naar het begin, wanneer vrouwen ervoor kiezen zonder man te leven, en zonder kinderen, gezellig met een poes op schoot 's avonds ben ik de laatste om zulks te veroordelen. Het zal evenwel de man nijdig maken vanwege zijn seksuele drift, dat lijkt mij echt niet te voorkomen, en daar zou dan een oplossing voor moeten komen. Misschien is dat wel de androide seksrobot, geen idee. |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 4 Mei 2026 11:16:45 Onderwerp: |
|
|
| Kees schreef: | Het begrip heterofatalisme, waant daar gaat het over, is niet door Sander S. uitgevonden. Ik zie het nu in diverse media verschijnen maar ik heb het in mijn naaste omgeving. gemist. Natuurlijk heb ik veel mensen meegemaakt, veelal collega's waar je weleens mee aan de praat raakt en ja, in alle maten en soorten, jong en wat ouder, vrijgezel, latters, gescheiden, kort geleden of al al heel lang getrouwd. Wat is precies het probleem dan? Want kennelijk wordt het o ervaren. Natuurlijk heb ik niet alle maatschappelijke ontwijkkelingen gemist.
We hebben tjdens ons leven, grofweg de na-oorlogse periode, nogal een ontwikkeling meegemaakt wat betreft sociale verhoudingen, iets preciezer qua emancipatie. Werd het in de vijftiger jaren veelal nog gepikt dat de baas alles te vertellen had en de arbeider met de pet in de hand gedwee gehoorzaamde dan is dat nu moeilijk meer voor te stellen. De dokter was een soort godheid in een witte jas, zo niet een soort hogepriester. Je haalde het niet in je harses om die tegen te spreken. Vrouwen die trouwden waren automatisch hun baan kwijt, waardoor ze hoogstens wat (zwart) schoonmaakwerk konden doen, laat staan dat er sprake was van een carriere. Hoewel ik niet beweer dat we nu volledig geemancipeerd zijn is er dramatisch veel verbeterd.
Kijk ik naar jongeren dan ligt de lat voor hen oneindig veel hoger dan in de jaren vlak na WO2. Het is ondenkbaar dat vrouwen zich moeten beperken tot het huishouden, zelfs als er kinderen zijn, en de man alleen de kost moet verdienen. Dan nog is er moeilijk aan een huis te komen, laat staan een betaalbaar huis. Ik durf te stellen dat die veranderingen voor vrouwen veel groter zijn geweest dan voor mannen. Zonder in termen van schuld te spreken vraag ik me af of vrouwen qua eisen die ze zowel aan zichzelf als hun omgeving stellen niet enorm doorgeschoten zijn? Of dat de eisen die de maatschappij, toch voor de helft uit vrouwen bestaand(!), onmogelijke eisen aan vrouwen stelt? Raakt dat misschien de kern van wat Sander S. bedoelt? |
Ik denk dat Sander S. dat inderdaad bedoelt, waarbij ik niet zeg dat ik dat met hem eens ben.
Hij zegt nadrukkelijk dat hij heel ver af staat van een Andrew Tate, en dat geloof ik ook wel, maar ik zou toch wel eens willen weten wat hij onder 'het mannelijke perspectief' verstaat, een term die hij hanteert alsof het een realiteitsbeginsel zou zijn.
Naar mijn idee is de man-vrouw verhouding eenvoudig een soort sociaal contract dat in een samenleving, binnen gemeenschappen is ontstaan dat de meest uiteenlopende vormen kan behelzen.
Ik zie er op zich geen probleem in dat vrouwen zo ver doorgeschoten zijn in hun autonomie-verlangen, en het zal aan de man zijn zich daar aan aan te passen. En deze trend zou voor de man wel eens wat te snel kunnen gaan. In zoverre ben ik het met Dagmar oneens, dat de schuld van de groeiende groep incels misschien bij de vrouw ligt, maar in zoverre ben ik het met haar eens: dat het probleem bij de man ligt. Die zal zelf voor een oplossing moeten zorgen. Hij heeft geen RECHT op seks met de vrouw (zoals de Andrew Tate aanhangers dat menen). |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Dagmar57

|
Geplaatst: 4 Mei 2026 12:29:55 Onderwerp: |
|
|
Nou dat laatste lijkt me toch wel logisch Dagmar, dat wanneer vrouwen geen relatie met mannen meer willen aangaan, die mannen daar agressief op zullen reageren. Mannen zijn nu eenmaal merendeels enorme seksuele hongerlijers.
Ik zeg niet dat dit moreel goed te praten valt, maar eenvoudigweg biologisch is het volkomen vanzelfsprekend natuurlijk.
Wat zeg je me nu toch? Dat het biologisch natuurlijk vanzelfsprekend is dat mannen agressief reageren op vrouwen als die geen relaties/sex meer willen met mannen?
Dat is natuurlijk niet zo, mannen zijn meer dan alleen hun biologische/evolutionaire cellen, sociale omgeving en opvoeding spelen een minstens zo grote rol hier in.
Door het af te doen als biologisch vanzelsprekendheid leg je de schuld min of meer weer bij vrouwen want dan moeten ze mannen maar ter wille zijn als ze agressie tegen henzelf willen voorkomen?
https://scientias.nl/zijn-mensen-van-nature-agressief-nieuwe-studie-stelt-bekende-aanname-ter-discussie/
Ook is het niet zo gek dat Sander de schuld dat er zoveel incels zijn aan de vrouwen toedicht. Allereerst kiezen steeds meer vrouwen voor een onafhankelijk bestaan zonder vaste relatie, waardoor er dus veel mannen die wel een vaste relatie zoeken ongewenst alleen blijven staan,
wel degelijk dat het de "schuld"is van vrouwen dat er zoveel incels zijn.........en ten tweede blijken vrouwen in het algemeen een relatie onder hun eigen ontwikkelingsniveau en inkomen van de hand te wijzen, terwijl zij juist meer en meer in het voordeel daarvan komen ten opzichte van de man als ik de uiteenzetting van AI hierboven goed begrijp. Mannen hebben daar nooit veel moeite mee gehad een relatie te beginnen met vrouwen die een lager inkomen en een lager opleidingsniveau kennen. Dat is dus van de vrouw een beetje raar discriminerend.
Ik vnd het wel gek dat Sander de schuld bij vrouwen legt.
tVrouwen zoeken in deze huidge tijd inderdaad iemand van gelijk niveau omdat ze op gelijk niveau willen kunnen communiceren, die hoeven niet zoals mannen hun eigen dominantie te bewijzen door een relatie met iemand van een lager niveau of nemen geen genoegen met alleen een lekkere toyboy. (even generalisererd)
Anderzijds voel ik mij hier ook wel weer advocaat van de duivel, bv waar Sander bijna wanhopig uitroept op het eind van de podcast die we hier onder meer bespreken: "mag het mannelijk perspectief dan helemaal niet meer bestaan soms?"
Ik vraag mij dan af wat hij onder mannelijk perspectief verstaat. Voor mij bestaat er geen verschil tussen mannelijk en vrouwelijk perspectief en zijn de leden van beide 'groepen' allemaal even autonoom.
Dus nog even opnieuw naar het begin, wanneer vrouwen ervoor kiezen zonder man te leven, en zonder kinderen, gezellig met een poes op schoot 's avonds ben ik de laatste om zulks te veroordelen. Het zal evenwel de man nijdig maken vanwege zijn seksuele drift, dat lijkt mij echt niet te voorkomen, en daar zou dan een oplossing voor moeten komen. Misschien is dat wel de androide seksrobot, geen idee.
Wat ik al aangaf is dat mannen veel meer moeten emanciperen, hun ideeen over mannelijkheid en wat dat inhoud moeten bijstellen.
En mannen zijn ook meer dan hun sekuele drift alleen, seksuele drift is een onderdeel van het hele pakket, niet het enige, ook dat idee moet bijgesteld worden.[/quote]
Dit blijft een pittige discussie, maar ik blijf mijn best doen om het vrouwelijk standpunt hier goed te vertegenwoordigen  |
|
| Terug naar boven |
|
 |
Klaas

|
Geplaatst: 5 Mei 2026 07:30:28 Onderwerp: |
|
|
Je verwijzing naar het artikel op scientias slaat werkelijk helemaal nergens op hoor Dagmar
Ten eerste handelt het helemaal niet over het seksuele libido en ten tweede gaat het over dodelijk geweld waar Sander S helemaal niet op duidt natuurlijk.
Mannen die door de vrouw afgewezen worden die raken verbitterd en worden, hunkerend naar vrouwen, vanzelfsprekend vrouwenhaters, wat zich uiteraard op allerlei wijzen manifesteren zal, maar op dodelijk geweld zal het zelden uitdraaien. Verder gaf ik in mijn reactie op Kees al aan dat mannen op de ontstentenis van seks met vrouwen zeker wel een oplossing kunnen vinden, maar het zal de verhouding man-vrouw in de samenleving niet ten goede komen wanneer de man als partner afgeschreven en geminacht en over van alles en nog wat gehekeld wordt door de vrouw waar Sander S. op wees.
Hier laat ik het even bij, want je bent in mijn ogen zo verregaand aan het chargeren dat ik daar voor nu even de puf niet toe heb. Bovendien denk ik dat we het volmaakt met elkaar eens zijn, maar dat je dat op de een of andere manier moeilijk vindt toe te geven |
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
Geplaatst: 5 Mei 2026 07:30:28 Onderwerp: |
|
|
|
|
|
| Terug naar boven |
|
 |
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
|